eitaa logo
آموزش تخصصی تجوید و حفظ و قرائت قرآن کریم
6هزار دنبال‌کننده
19.6هزار عکس
7.1هزار ویدیو
415 فایل
✨﷽✨ 📖 رسول اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند : ✨حاملان وحافظان قرآن مشمول رحمت خاص خداوند هستند.✨ 📣ادمین و پشتیبانی کانال آموزش حفظ قرآن↩️ @meftah68 گروه حفظ ترتیبی https://eitaa.com/joinchat/3090940015C72c3166202
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🍃🌸🍃 🍃نَجم: نجم نوع دوم از ستارگان است که ما به اشتباه آن را سیاره می نامیم. این ستارگان که به علت نداشتن نور و سوخت و ساز درونی همیشه خاموش هستند (سیاره) و با نور خورشید، نور می گیرند و دیده می شوند. این ستارگان بی نور (نجم) در سراسر کهکشان ها گسترده اند و در اطراف ستارگان درخشان (کوکب) که یکی از آن ها خورشید است در یک مدار بیضی در حال گردش هستند. این ستارگان (نجم) را به علت چرخش در یک مدار بیضی به دور خورشید (کوکب)، اصطلاحاً در زمان های اخیر سیاره می نامند، در حالی که آنان هم طبق قرآن ستاره هستند ولی نجم ذکر گردیده اند. لَا الشَّمْسُ يَنْبَغِي لَهَا أَنْ تُدْرِكَ الْقَمَرَ وَلَا اللَّيْلُ سَابِقُ النَّهَارِ ۚ وَكُلٌّ فِي فَلَكٍ يَسْبَحُونَ (۴۰_ یس) نه (در گردش منظم عالم) خورشید را شاید که به ماه فرا رسد و نه شب بر روز سبقت گیرد و هر یک بر مدار معیّنی (در این دریای بی‌پایان) شناورند. افتادن سایه زمین بر روی ماه که همان سجده او طبق قرآن است، باعث پدیده خسوف یا ماه گرفتگی می گردد؛ پس تماشای خسوف همان تماشای سجده زمین است، و کسوف قرار گرفتن ماه بین خورشید و زمین است و در زمان کسوف سجده ماه بر زمین می افتد، برای همین انسان با دیدن سجده ماه و زمین باید نماز آیات بخواند و سجده برود و برخی اعمال، چون اعمال زناشویی و خندیدن در این زمان کراهت شدید دارد. بهتر است بدانیم طول سایه زمین ۴۰ هزار کیلومتر است، یعنی سجده زمین ۴۰ هزار کیلومتر طول دارد. برای اثبات این امر که کوکب همان ستارگان خورشیدی و نجم ستارگان دیگر است به آیه نور بر می گردیم: يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ ۚ نُورٌ عَلَىٰ نُورٍ نزديك است كه روغن اش هرچند بدان آتشى نرسيده باشد روشنى بخشد. حق تعالی کوکب را چنین معرفی می کند که چراغی است که با سوختن روغن خودش روشن است و خود روغن آن می سوزد و نیازی به آتش زدن برای سوزاندن روغن آن نیست. دقیقاً اتفاقی که در خورشید با سوختن گازهای درونی آن و انفجارات خورشیدی صورت می گیرد. پس ضِیاء، همان نُورٌ عَلی نُور است؛ یعنی نوری که بر نور دیگر قرار می گیرد. خورشید نوری دارد که در درون خود را روشن کرده و نور دیگری دارد که از آن نور درون او بر زمین می تابد، یعنی دو نور است که نُورٌ عَلی نُور گفته شده است، برعکس ماه که فقط یک نور است و نوری برای روشن کردن زمین از خود ندارد. هُوَ الَّذِي جَعَلَ الشَّمْسَ ضِيَاءً وَالْقَمَرَ نُورًا (۵_یونس) یعنی نور خورشید علاوه بر روشن کردن خودش، برای روشن کردن زمین است، ولی نور ماه فقط برای روشن کردن خودش کفایت می کند. ✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾ 🆔اکنون شما هم به کانال ✨« » ✨ بپيونديد: 👉@amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💌 فرازی شاهکار ✳ استاد محمد 💢 ✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾ 🆔اکنون شما هم به کانال ✨« » ✨ بپيونديد: 👉@amozeshtajvidhefzquran👈 با عضویت در این کانال به سادگی و رایگان حافظ و یا قاری قرآن کریم شوید و از اساتید قرآنی در آموزش دروس قرآنی بهرمند گردید. 😊😊😊 👉 @talavatquran1 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺سبک زندگی قرآنی :🌺 🍂از منفی نگری بپرهیزید🍂 ⚡️در سوره مبارکه "همزه" خداوند می فرماید: وای بر کسانی که بسیار عیبجویی می کنند و مدام دنبال عیبهای دیگران می گردند. ⚡️عیبجوییِ زیاد، نشانه ی روحیه ی منفی نگری است. یعنی انسان فقط بدنبال پیداکردن ایرادهای منفیِ دیگران بوده و به نکات مثبت توجه ندارد. ⚡️چنین کسی همیشه خود را بی عیب و برتر از دیگران می بیند و بنابراین بین خود و دیگران حصاری ایجاد کرده و تنها می ماند. 🌺رهنمودهای دین اسلام، بهترین راهکار برای رسیدن به مثبت اندیشی است. ✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾ 🆔اکنون شما هم به کانال ✨« » ✨ بپيونديد: 👉@amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••••🔆 ⛔️حرام خدا را حلال ندانید❗️ يا أَيُّهَا الَّذِين‌َ آمَنُوا لا تُحِلُّوا شَعائِرَ اللّه‌ِ وَ ‌لا‌ الشَّهرَ الحَرام‌َ وَ ‌لا‌ الهَدي‌َ وَ ‌لا‌ القَلائِدَ وَ ‌لا‌ آمِّين‌َ البَيت‌َ الحَرام‌َ 💌آیه ۲ سوره مبارکه مائده 💢هرچند آیه اشاره به این داره که حرمت شعایرخدا در مناسک حج رعایت بشه ❗️ولی در 📚تفسیر اثنی عشری داریم که منظور تمام فرائض هست و میشه گفت مراد دین خدا یعنی اسلامه.... در📚تفسیر اطیب البیان هم اومده که میشه این رو عمومیت داد و حد و حدود همه اعمال باید مشخص باشه👌 ✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾ 🆔اکنون شما هم به کانال ✨« » ✨ بپيونديد: 👉@amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 إِنَّ اللَّهَ لَا يَظْلِمُ النَّاسَ شَيْئًا وَلَٰكِنَّ النَّاسَ أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ ﴿۴۴﴾ 🔸 خدا هرگز به مردم ستم نمی‌کند ولی مردم خود در حق خویش ستم می‌کنند. 💭 سوره: یونس ✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾ 🆔اکنون شما هم به کانال ✨« » ✨ بپيونديد: 👉@amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیه ی 93 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
007093.mp3
276.4K
فَتَوَلَّىٰ عَنْهُمْ وَقَالَ يَا قَوْمِ لَقَدْ أَبْلَغْتُكُمْ رِسَالَاتِ رَبِّي وَنَصَحْتُ لَكُمْ ۖ فَكَيْفَ آسَىٰ عَلَىٰ قَوْمٍ كَافِرِينَ ﴿٩٣﴾ 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
➖تلاوت قرآن رو چند بار با دقت گوش کنید ➖بعد میریم به سراغ ترجمه کلمه به کلمه و تفسیر این آیه 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فَتَوَلَّىٰ عَنْهُمْ وَقَالَ يَا قَوْمِ لَقَدْ أَبْلَغْتُكُمْ رِسَالَاتِ رَبِّي وَنَصَحْتُ لَكُمْ ۖ فَكَيْفَ آسَىٰ عَلَىٰ قَوْمٍ كَافِرِينَ ﴿٩٣﴾ پس شعیب از آنان روی گردانید و گفت: ای قوم من! یقیناً من پیام های پروردگارم را به شما رساندم، و برای شما خیرخواهی کردم، با این حال چگونه بر گروهی که کافرند دریغ و تأسف خورم؟ (۹۳) فَتَوَلَّىٰ عَنْهُمْ = پس رو گردانید از ایشان وَقَالَ يَا قَوْمِ = و گفت ای قوم‌ من لَقَدْ أَبْلَغْتُكُمْ = هر آینه به تحقیق ابلاغ کردم شما را رِسَالَاتِ رَبِّي = پیام های پروردگارم را وَنَصَحْتُ لَكُمْ = و نصیحت کردم برای شما فَكَيْفَ آسَىٰ = پس چگونه اندوهگین شوم عَلَىٰ قَوْمٍ كَافِرِينَ = بر قوم کافران 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ٩٣) -در اين آيه آخرين گفتار شعيب را مى‌خوانيم كه: «او از قوم گنهكار روى برگردانيد و گفت: من رسالات پروردگارم را ابلاغ كردم، و به مقدار كافى نصيحت نمودم و از هيچ گونه خيرخواهى فروگذار نكردم» (فَتَوَلّى عَنْهُمْ وَ قالَ يا قَوْمِ لَقَدْ أَبْلَغْتُكُمْ رِسالاتِ رَبِّي وَ نَصَحْتُ لَكُمْ) . «با اين حال چگونه به حال اين جمعيت كافر تأسف بخورم» (فَكَيْفَ آسى عَلى قَوْمٍ كافِرِينَ) . زيرا آخرين تلاش و كوشش براى هدايت آنها به عمل آمد ولى در برابر حق سر تسليم فرود نياوردند، و مى‌بايست چنين سرنوشت شومى را داشته باشند. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
بعد از آشنایی با ترجمه و تفسیر این آیه حفظ آن براتون خیلی آسون میشه بعد از حفظ شدن آن چند بار آن را از حفظ بخونید و سپس وصل کنید به آیه ی قبل مراحل وصل آيات را به ترتیب انجام بدین 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌹 بخش ۱ 🌸 وَإِلَىٰ مَدْيَنَ أَخَاهُمْ شُعَيْبًا ۗ قَالَ يَا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَكُمْ مِنْ إِلَٰهٍ غَيْرُهُ ۖ قَدْ جَآءَتْكُمْ بَيِّنَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ ۖ فَأَوْفُوا الْكَيْلَ وَالْمِيزَانَ وَلَا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْيَآءَهُمْ وَلَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلَاحِهَا ۚ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ (۸۵) وَلَا تَقْعُدُوا بِكُلِّ صِرَاطٍ تُوعِدُونَ وَتَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِهِ وَتَبْغُونَهَا عِوَجًا ۚ وَاذْكُرُوٓا إِذْ كُنْتُمْ قَلِيلًا فَكَثَّرَكُمْ ۖ وَانْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُفْسِدِين (۸۶) وَإِنْ كَانَ طَآئِفَةٌ مِنْكُمْ آمَنُوا بِالَّذِيٓ أُرْسِلْتُ بِهِ وَطَآئِفَةٌ لَمْ يُؤْمِنُوا فَاصْبِرُوا حَتَّىٰ يَحْكُمَ اللَّهُ بَيْنَنَا ۚ وَهُوَ خَيْرُ الْحَاكِمِينَ (۸۷) قَالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا مِنْ قَوْمِهِ لَنُخْرِجَنَّكَ يَا شُعَيْبُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَكَ مِنْ قَرْيَتِنَآ أَوْ لَتَعُودُنَّ فِي مِلَّتِنَا ۚ قَالَ أَوَلَوْ كُنَّا كَارِهِينَ (۸۸) قَدِ افْتَرَيْنَا عَلَى اللَّهِ كَذِبًا إِنْ عُدْنَا فِي مِلَّتِكُمْ بَعْدَ إِذْ نَجَّانَا اللَّهُ مِنْهَا ۚ وَمَا يَكُونُ لَنَآ أَنْ نَعُودَ فِيهَآ إِلَّآ أَنْ يَشَآءَ اللَّهُ رَبُّنَا ۚ وَسِعَ رَبُّنَا كُلَّ شَيْءٍ عِلْمًا ۚ عَلَى اللَّهِ تَوَكَّلْنَا ۚ رَبَّنَا افْتَحْ بَيْنَنَا وَبَيْنَ قَوْمِنَا بِالْحَقِّ وَأَنْتَ خَيْرُ الْفَاتِحِينَ (۸۹) وَقَالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ قَوْمِهِ لَئِنِ اتَّبَعْتُمْ شُعَيْبًا إِنَّكُمْ إِذًا لَخَاسِرُونَ (۹۰) فَأَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَةُ فَأَصْبَحُوا فِي دَارِهِمْ جَاثِمِينَ (۹۱) الَّذِينَ كَذَّبُوا شُعَيْبًا كَأَنْ لَمْ يَغْنَوْا فِيهَا ۚ الَّذِينَ كَذَّبُوا شُعَيْبًا كَانُوا هُمُ الْخَاسِرِينَ (۹۲) فَتَوَلَّىٰ عَنْهُمْ وَقَالَ يَا قَوْمِ لَقَدْ أَبْلَغْتُكُمْ رِسَالَاتِ رَبِّي وَنَصَحْتُ لَكُمْ ۖ فَكَيْفَ آسَىٰ عَلَىٰ قَوْمٍ كَافِرِينَ (۹۳) 🍀 ترجمه: و به سوی مردم مَدیَن، برادرشان شعیب را [فرستادیم،] گفت: ای قوم من! خدا را بپرستید كه شما را جز او معبودی نیست، یقیناً برهانی روشن از سوی پروردگارتان برای شما آمد، پس پیمانه و ترازو را پُر و كامل بدهید، و کالاهای مردم را کم نگذارید، و در زمین پس از اصلاح آن فساد نكنید، این برای شما بهتر است اگر مؤمنید (۸۵) و بر سر هر راهی منشینید كه كسانی را كه به خدا ایمان آورده‌اند [به مصادره اموال و شكنجه و باج خواهی‌] بترسانید، و از راه خدا بازدارید، و بخواهید آن را [با وسوسه و اغواگری‌] كج نشان دهید؛ و به یاد آورید زمانی كه جمعیّت اندكی بودید، ولی [پروردگارتان‌] شما را زیاد گرداند، و با تأمّل بنگرید كه سرانجام مفسدان چگونه بود؟ (۸۶) و اگر گروهی از شما به آیینی كه من به آن فرستاده شده‌ ام، ایمان آوردند و گروهی ایمان نیاوردند، پس صبر کنید تا خدا میان ما داوری كند، كه او بهترین داوران است (۸۷) اشراف و سران قومش كه تكبّر ورزیدند، گفتند: ای شعیب! حتماً ما تو و كسانی را كه با تو ایمان آورده‌ اند از آبادیمان بیرون خواهیم کرد مگر اینكه به آیین ما بازگردید. گفت: آیا هر چند كه نفرت و كراهت داشته باشیم؟ (۸۸) اگر پس از آنكه خدا ما را از آیین شما نجات داد، به آیین شما بازگردیم یقیناً بر خدا دروغ بسته‌ ایم؛ بنابراین امكان ندارد به آیین شما بازگردیم، مگر اینكه خدا بخواهد كه او پروردگار ما است، پروردگار ما از نظر دانش بر همه چیز احاطه دارد، فقط بر خدا توكل كردیم. ای پروردگار ما! میان ما و قوم ما به حقّ داوری و راهگشایی كن كه تو بهترین داوران و راهگشایان هستی (۸۹) و بزرگان قومش که کافر شدند گفتند: اگر از شعیب پیروی كنید، مسلّماً شما هم از زیانكارانید (۹۰) پس زلزله‌ ای سخت آنان را فراگرفت و در خانه‌هایشان جسمی بی‌ جان شدند(۹۱) كسانی كه شعیب را تكذیب كردند گویی در آن شهر سكونت نداشتند، آنان كه شعیب را تكذیب كردند، همان زیانكاران بودند (۹۲) پس شعیب از آنان روی گردانید و گفت: ای قوم من! یقیناً من پیام‌ های پروردگارم را به شما رساندم، و برای شما خیرخواهی كردم، با این حال چگونه بر گروهی كه كافرند تأسّف خورم؟ (۹۳) 🔴 در این جلسه آیات ۸۵ تا ۹۳ به همراه ترجمه آنها بیان شد در جلسه بعدی به ترجمه کلمه ها می پردازیم. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌹 بخش ۲ 🌷 : به سوی 🌷 : یكى از شهرهاى شام بود كه در جغرافیاى امروز، نزدیک اردن و نامش معان است، منطقه‏ اى سرسبز، داراى مردمى بت‏ پرست ومرفّه كه در معامله و تجارت كم‏ فروش بودند. حضرت شعیب علیه السلام بر آنان مبعوث شد، امّا آنها به خاطر لجاجت و نافرمانى او هلاک شدند. 🌷 : يكى از پيامبران معروف است، نام مباركش يازده بار در قرآن مجيد آمده است. او به مردم مدين و «ايكه» مبعوث شد. عده اى به او ايمان آوردند و گروهى او را تكذيب كردند. او همان است كه دخترش را به ازدواج حضرت موسى عليه السّلام در آورد كه در سوره قصص نقل شده است. نام اين پيامبر در تورات فعلى، رعوئيل است كه دختر خويش را به موسى داد. 🌷 : برادرشان 🌷 : گفت 🌷 : برای شما نیست 🌷 : معبود 🌷 : قطعا 🌷 : برای شما آمد 🌷 : برهان و دلیلی روشن 🌷 : پروردگارتان 🌷 : پس کامل دهید 🌷 : پیمانه 🌷 : ترازو 🌷 : کم نگذارید 🌷 : زمین 🌷 : بهتر 🌷 : ننشینید 🌷 : راه 🌷 : راه 🌷 : کج 🌷 : به یاد آورید 🌷 : اندک 🌷 : پس شما را زیاد گرداند 🌷 : بنگرید 🌷 : چگونه 🌷 : بود عَاقِبَةُ الْمُفْسِدِين 🌷 : گروه 🌷 : فرستاده شده ام 🌷 : داوری کند 🌷 : بهترین داوران 🌷 : بزرگان 🌷 : تکبر ورزیدند 🌷 : تو را بیرون خواهیم کرد 🌷 : باز گردید 🌷 : آیین ما 🌷 : آیا هرچند 🌷 : کراهت داشته باشیم 🌷 : دروغ بسته ایم 🌷 : بازگردیم 🌷 : اگر بخواهد 🌷 : احاطه دارد 🌷 : پس آنها را فراگرفت 🌷 : زلزله 🌷 : خانه هایشان 🌷 : اجسام بی جان 🌷 : تکذیب کردند 🌷 : گویی 🌷: سکونت نداشتند 🌷 : پس روی گردانید 🌷 : به شما رساندم 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌹 بخش۳ 🌸 قرآن ماجرای قوم شعیب را برای ما بیان می کند تا از آن عبرت بگیریم. این آیات در مکه نازل شده است. مَدیَن یكى از شهرهاى شام بود داراى مردمى بت‏ پرست و مرفّه كه در معامله كم‏ فروش بودند. حضرت شعیب به سوی آنان فرستاده شد. سپس آن حضرت بر مردم «اَیكه» مبعوث شد، و به ارشاد آنان پرداخت. البتّه احتمال دارد «مَدیَن» همان «اَیْكه» باشد، چون اَیكه به منطقه‏ ى پر درخت و بیشه‏ زار و نخلستان مى‏‌ گویند. 🌸 شعيب كه نسبش با چندين واسطه به «ابراهيم» مى‌رسيد، به سوى اهل مبعوث گرديد.در اين آيه خداوند مى‌ فرمايد: {وَ إِلى مَدْيَنَ أَخاهُمْ شُعَيْباً: و به سوی مردم مدین، برادرشان شعیب را فرستادیم} شعيب دعوت خود را همانند پيامبران ديگر از توحيد شروع كرد و {قالَ يا قَوْمِ اعْبُدُوا اللّهَ ما لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُه: گفت: ای قوم من! خدا را بپرستید که شما را جز او معبودی نیست} سپس اضافه می کندقَدْجاءَتْكُمْ بَيِّنَةٌ مِنْ رَبِّكُم: به طور یقین دلیلی روشن از سوی پروردگارتان برای شما آمده است 🌸 سپس به مبارزه با مفاسد اجتماعى و اخلاقى و اقتصادى آنها برخاسته، نخست آنان را كه آلوده كم فروشى و تقلّب در معامله بودند از اين كار باز مى‌دارد فَأَوْفُوا الْكَيْلَ وَ الْمِيزانَ وَ لا تَبْخَسُوا النّاسَ أَشْياءَهُمْ: پس پیمانه و ترازو را پر و کامل بدهید، و کالاهای مردم را کم نگذارید} سپس به يكى ديگر از كارهاى آنها اشاره كرده وَ لا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلاحِها: و در زمین پس از اصلاح آن فساد نکنید} سپس می فرماید: ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ: این برای شما بهتر است اگر با ایمان هستید} 🌸 سپس به نصيحت دیگر شعيب به قوم خود اشاره شده {وَ لا تَقْعُدُوا بِكُلِّ صِراطٍ تُوعِدُونَ وَ تَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِهِ وَ تَبْغُونَها عِوَجاً: و بر سر راهی منشینید که کسانی را که به خدا ایمان آورده اند بترسانید و از راه خدا باز دارید و بخواهید آن را کج نشان دهید؛ و سپس برای یادآورى نعمت هاى پروردگار می فرماید: { وَ اذْكُرُوا إِذْ كُنْتُمْ قَلِيلاً فَكَثَّرَكُمْ: و به یاد آورید زمانی که جمعیت اندکی بودید ولی [پروردگارتان] شما را زیاد گرداند} و سپس می فرماید:{وَ انْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُفْسِدِينَ: و با تامل بنگرید که سرانجام مفسدان چگونه بود؟} 🌸 در آیه‌ بعد که در واقع پاسخى است به بعضى از گفته‌ هاى مؤمنان و كافران، شعيب است مى‌ گويد:{وَ إِنْ كانَ طائِفَةٌ مِنْكُمْ آمَنُوا بِالَّذِي أُرْسِلْتُ بِهِ وَ طائِفَةٌ لَمْ يُؤْمِنُوا فَاصْبِرُوا حَتّى يَحْكُمَ اللّهُ بَيْنَنا وَ هُوَ خَيْرُ الْحاكِمِينَ: و اگر گروهی از شما به آیینی که من به آن فرستاده شده ام، ایمان آوردند و گروهی ایمان نیاوردند، پس صبر کنید تا خدا میان ما داوری کند که او بهترین داوران است} يعنى، آينده نشان خواهد داد، چه كسانى بر حقّ بوده‌ اند و چه كسانى بر باطل. 🌸 سپس به عكس العمل قوم مستكبر شعيب بيان شده است. قرآن مى‌ فرماید:{قالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا مِنْ قَوْمِهِ لَنُخْرِجَنَّكَ يا شُعَيْبُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا مَعَكَ مِنْ قَرْيَتِنا أَوْ لَتَعُودُنَّ فِي مِلَّتِنا: اشراف و سران قومش که تکبر ورزیدند، گفتند: ای شعیب! حتما ما تو و کسانی را که با تو ایمان آورده اند از آبادیمان بیرون خواهیم کرد مگر اینکه به آیین ما بازگردید. گفت: آیا هر چند که نفرت و کراهت داشته باشیم؟} پاسخى كه شعيب در برابر اين همه تهديد به آنها داد خيلى منطقى بود {قالَ أَ وَ لَوْ كُنّا كارِهِين: گفت: آیا هر چند که نفرت و کراهت داشته باشیم؟} 🌸‌ سپس شعيب چنين ادامه مى‌ دهد: {قَدِ افْتَرَيْنا عَلَى اللّهِ كَذِباً إِنْ عُدْنا فِي مِلَّتِكُمْ بَعْدَ إِذْ نَجّانَا اللّهُ مِنْها: اگر پس از آنکه خدا ما را از آیین شما نجات داد، به آیین شما باز گردیم به طور یقین بر خدا دروغ بسته ایم} سپس می فرماید: {وَ ما يَكُونُ لَنا أَنْ نَعُودَ فِيها إِلاّ أَنْ يَشاءَ اللّهُ رَبُّنا: بنابراین امکان ندارد به آیین شما بازگردیم، مگر اینکه خدا بخواهد که او پروردگار ما است} و سپس اضافه مى‌ كند كه خداوند نيز چنين دستورى نخواهد داد، {وَسِعَ رَبُّنا كُلَّ شَيْءٍ عِلْماً: پروردگار ما از نظر دانش بر همه چیز احاطه دارد} سپس براى اين كه به آنها حالى كند از تهديدشان ترسی ندارد مى‌ گويد: {عَلَى اللّهِ تَوَكَّلْنا: فقط بر خدا توکل کردیم} و سرانجام براى اين كه حُسن نيّت خود را ثابت كند تا دشمنانش او را متّهم به ماجراجويى و غوغا طلبى نكنند، مى‌ گويد: {رَبَّنَا افْتَحْ بَيْنَنا وَ بَيْنَ قَوْمِنا بِالْحَقِّ وَ أَنْتَ خَيْرُ الْفاتِحِينَ: ای پروردگار ما! میان ما و قوم ما به حق داوری کن که تو بهترین داورانی}
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌹 بخش ۴ 🌸 سپس از تبليغاتى كه مخالفان شعيب در برابر پیروان او انجام می دادند سخن به ميان آورده {وَ قالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ قَوْمِهِ لَئِنِ اتَّبَعْتُمْ شُعَيْباً إِنَّكُمْ إِذاً لَخاسِرُونَ: و بزرگان قومش که کافر شدند گفتند: اگر از شعیب پیروی کنید ، قطعا شما هم از زیانکارانید} و منظورشان همان خسارت هاى مادّى بود كه دامنگير مؤمنان به دعوت شعيب مى‌ شد، زيرا آنها مسلّماً بازگشت به آيين بت پرستى نمى‌ كردند، و بنابراين مى‌ بايست به زور از آن شهر و ديار اخراج شوند و املاک و خانه‌ هاى خود را بگذارند و بروند. 🌸 هنگامى كه كارشان به اينجا رسيد و علاوه بر گمراهى خويش در گمراه ساختن ديگران نيز اصرار ورزيدند، و هيچ گونه اميدى به ايمان آوردن آنها نبود، مجازات الهى به حكم قانون قطع ريشه فساد به سراغ آنها آمد، {فَأَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَةُ فَأَصْبَحُوا فِي دارِهِمْ جاثِمِينَ: پس زلزله ای سخت آنان را فرا گرفت و در خانه هایشان جسمی بی جان شدند} سپس ابعاد وحشتناک اين زلزله عجيب را با اين جمله تشريح كرده، مى‌ گويد: {الَّذِينَ كَذَّبُوا شُعَيْباً كَأَنْ لَمْ يَغْنَوْا فِيهَا: کسانی که شعیب را تکذیب کردند گویی در آن شهر سکونت نداشتند} و سپس مى‌ فرمايد: {الَّذِينَ كَذَّبُوا شُعَيْباً كانُوا هُمُ الْخاسِرِينَ: آنان که شعیب را تکذیب کردند، همان زیانکاران بودند} 🌸 سپس آخرين گفتار شعيب را مى‌ خوانيم {فَتَوَلّى عَنْهُمْ وَ قالَ يا قَوْمِ لَقَدْ أَبْلَغْتُكُمْ رِسالاتِ رَبِّي وَ نَصَحْتُ لَكُمْ: پس از آنان روی گردانید و گفت: ای قوم من! قطعا من پیام های پروردگارم را به شما رساندم و برای شما خیر خواهی کردم} {فَكَيْفَ آسى عَلى قَوْمٍ كافِرِينَ: با این حال چگونه بر گروهی که کافرند تاسف خورم؟} زيرا آخرين تلاش و كوشش براى هدايت آنها به عمل آمد ولى در برابر حقّ سر تسليم فرود نياوردند، و مى‌بايست چنين سرنوشت شومى را داشته باشند. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈