🦋واژه رمضان از لحاظ لغوی و اصطلاحی به چه معنی است؟ روزه از چه زمانی بر مسلمانان واجب شد ؟ آیا روزه در امتهای پیشین بوده است؟
🌿واژه رمضان از ماده «رَمَض» است و «رَمَضَ»به معنای شدت تابش خورشید بر ریگ و مانند آن است.(1)
«ارض رمضا» به زمین تاخته از گرمی آفتاب گفته میشود.
🌸 امیرمؤمنان علی(ع) فرمود: «افرأیتم جزع احرکم من الشوکة تعبه و الرمضاء تحرقه...؛ آیا شما ضعف و بیتابی خود را هنگامی که خار به پایتان میرود، یا موقعی که پایتان بر اثر راه رفتن بر زمین تفتیده «رمضاء» میسوزد دیدهاید؟ پس چگونه خواهید بود آن زمان که میان دو طبقه از آتش قرار گیرید».(2)
🌷 گفته شده رمضان از نامهای خداوند است.(3)
🌴رمضان در اصطلاح نام نهمین ماه از ماههای قمری است. قرآن میفرماید:
«شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن».(4)
☘در علت نام گذاری این ماه به رمضان گفتهاند: چون موقع نام گذاری این ماه، مصادف بوده با شدّت گرما، این ماه به «رمضان» موسوم شد.(5)
🌴 رسول خدا فرمود: «رمضان، ماه گناه سوزی است و خداوند در این ماه گناهان بندگانش را میسوزاند و میبخشد، بدین جهت این ماه، رمضان نامیده شده است».(6)
🦋رمضان یگانه ماهی است که نامش در قرآن آمده است.
🌻نظر به این که به خاطر مصالحی، قوانین و احکام اسلام به تدریج نازل شده است، حکم وجوب روزة ماه رمضان، در روز دوم ماه شعبان سال دوم هجرت بر مسلمانان نازل شد.(7)
🌟دلیل وجوب روزه قرآن کریم است:
✨ «یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام؛ ای افرادی که ایمان آوردهاید، روزه بر شما نوشته شده، پس آن کس که در ماه رمضان در حضر (وطن) باشد، باید روزه بگیرد».(8)✨
🌼روزه در امتهای پیشین نیز بوده است. قرآن کریم بر این مطلب تصریح کرده و فرمود: «کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم؛ روزه بر شما نوشته شد، همان گونه که بر کسانی که پیش از شما بودند، نوشته شد». (9)
🌿از تورات و انجیل فعلی نیز بر میآید روزه میان یهود و نصارا بوده است.
🌱اقوام و ملل دیگر هنگام رو به رو شدن با غم و اندوه، روزه گرفتهاند، چنانکه در قاموس کتاب مقدس آمده است: روزه در تمام اوقات میان هر طایفه و هر ملت و مذهب ، در موقع ورود اندوه و زحمت غیر مترقبه، معمول بوده است.
🍁از تورات بر میآید که موسی(ع) چهل روز روزه داشت ، چنان که میخوانیم: «هنگام برآمدنم به کوه که لوحهای سنگی یعنی لوحهای عهدی که خداوند با شما بست بگیرم، آن گاه در کوه چهل روز و چهل شب ماندم. نه نان خوردم و نه آب نوشیدم».(10)
🍀مرحوم علامه طباطبایی میفرماید: عبادت بودن روزه امری است که فطرت انسانی به آن پی میبرد و از طوایفی که پیرو ادیان آسمانی هم نبودهاند، مثل مصر و یونان و روم قدیم نیز نقل شده است،و بت پرستان هند نیز به روزه معتقد بوده، و اکنون طبق عقاید خود روزه میگیرند.(11)
📚منابع:
1. مجمع البحرین،ج2، ص 223، واژه رمض.
2. بحارالانوار،ج8، ص 306.
3. مفردات راغب، واژه رمض.
4. بقره (2) آیه 185.
5. مجمع البحرین، ج2، ص 223 ، واژه رمض.
6. مستدرک الوسائل، ج7، ص 487 و 546.
7. محمد ابراهیم آیتی، تاریخ اسلام، ص 298.
8. بقره (2) آیه 183 تا 185.
9 . همان.
10 . تفسیر نمونه، ج1، ص 633، به نقل از قاموس کتاب مقدس ، ص 28 ؛ تورات، سفر تثنیه،فصل 9 ، شماره 9.
11. تفسیر المیزان، ج2، ص 7.
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
#ختم_روزانه_یک_صفحه_قرآن_کریم
صفحه ۳۰۹
جزء ۱۶، سوره مریم، آیات ۵۲ تا ۶۴
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran
Page309.mp3
385.6K
#ختم_روزانه_یک_صفحه_قرآن_کریم
🎤 قاری
#استاد_محمد_صدیق_منشاوی
صوت صفحه ۳۰۹
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
:
#دعـای_روز_چهارم_مـاه_مبـارک_رمضـان
✨اَللّـهُمَّ قَوِّنى فیهِ عَلى اِقامَهِ اَمْرِکَ، وَاَذِقْنى فیهِ حَلاوَهَ ذِکْرِکَ، وَاَوْزِعْنى فیهِ لاَِدآءِ شُکْرِکَ بِکَرَمِکَ، وَاحْفَظْنى فیهِ بِحِفْظِکَ وَسَتْرِکَ، یا اَبْصَرَالنّاظِرینَ.
🔹خدایا نیرو ده مرا در این ماه براى برپا داشتن فرمان و دستورت و بچشان به من شیرینى ذکرت و به من یاد ده در این ماه
طرز بجا آوردن سپاسگزارى خود را به بزرگواریت و نگاهم دار در آن به نگهدارى و محافظت خود اى بیناترین بینایان🙏
🎙با نوای مرحوم
#سید_قاسم_موسوی_قهار
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحیم
🌸 شرح دعاهای روزهای ماه مبارک رمضان
🌸 #دعای_روز_چهارم
🌙 #ماه_مبارک_رمضان
🌸 اللهم قونی فیه علی إقامة أمرک و أذقنی فیه حلاوة ذکرک و أوزعنی فیه لأداء شکرک بکرمک و احفظنی فیه بحفظک و سترک یا أبصر الناظرین
1⃣ اللهم قونی فیه علی إقامة أمرک
🌷 #اللهم:خدایا
🌷 #قونی:قوت بخش،قدرت بخش
🌷 #فیه:در آن
🌷 #علی_اقامة_أمرک:برای اقامه فرمانت
🔴 در اولین فراز از دعای امروز از خداوند می خواهیمکه به ما قوه عبادت بدهد تا بتوانیم به خوبی عبادت و امر خدا را اطاعت کنیم.قوه عبادت غیر از قوه جسمانی است.امام سجاد علیه السلام در دعای ۴۴صحیفه سجادیه چنین با خداوند مناجات می فرماید:واعنا علی صیامه:یعنی خدایا ما را برای روزه گرفتن ماه مبارک رمضان یاری فرما.در ادامه می فرماید:ما را یاری کن تا بتوانیم اعضای بدن خود را از آلوده شدن به گناه و آنچه مورد پسند تو نیست باز داریم. این نشان دهنده این است که روزه واقعی تنها پرهیز از خوردن و آشامیدن نمی باشد بلکه تمام اعضا و جوارح انسان باید روزه دار باشد. پس از خداوند می خواهیم که ما را در انجام اوامرش نیرو و قوت بخشد و یاریمان کند. این قوت عبادت ربطی به جسم ندارد ممکن است یک پیرمرد ۷۰ساله یک ساعت قبل از اذان صبح از خواب بیدار شود و عبادت کند ولی یک جوان با یک بدن قوی حتی برای نماز نتواند بیدار شود. پس قوه عبادت را از خدا می خواهیم.
2⃣ و أذقنی فیه حلاوة ذکرک
🌷 #و_أذقنی: و بچشان
🌷 #فیه:در آن
🌷 #حلاوة_ذکرک:شیرینی ذکرت
🔴 در فراز دوم این دعا از خدا می خواهیم که شیرینی یاد خودش را به ما بچشاند.در حقیقت مناجات و دعا بسیار لذت بخش است و قلب را به آرامش می رساند برای مثال در دعای کمیل حال فردی را تصور می کند که اکنون وسط جهنم است و دارد مناجات عاشقانه ای با خدا می کند الهی صبرت علی عذابک فکیف اصبر علی فراقک:خدایا عذابت را تحمل کردم پس چگونه فراق و دوری تو را تحمل کنم.دعاهای هر روز هفته بعد از نماز صبح در اول صبحخوانده شود شرینی و حلاوت خاصی دارند.
3⃣ و أوزعنی فیه لإداء شکرک بکرمک
🌷 #و_أوزعنی:و مهیا کن
🌷 #فیه:در آن
🌷 #لإداء:برای ادای
🌷 #شکرک:شکر و سپاست
🌷 #بکرمک:به حق بخششت
🔴 شکر یعنی اینکه نعمت هایی که خداوند به ما داده است را درست و به جا مصرف کنیم؛در مسیر طاعت و بندگی اش استفاده کنیم نه در راه معصیت. شکر چشم این است که حرام نگاه نکند شکر گوش این است که به حرامگوش نکند مثل غیبت مثل موسیقی از نوع حرام ، شکر زبان این است که بدگویی نکند ، غیبت نکند.
شکر نعمت نعمتت افزون کند
کفر نعمت از کفت بیرون کند
4⃣ و احفظنی فیه بحفظک و سترک
🌷 #و_احفظنی: و حفظم کن
🌷 #فیه:در آن
🌷 #بحفظک:به حفظ خودت
🌷 #و_سترک:و پرده پوشی ات
🔴 هنگامی که انسان به خداوند توکل کند و امور خود را به خداوند بسپارد آنگاه است که خداوند او را از تسلط یافتن شیطان بر او حفظ می کند و هنگامی که انسان از وسوسه های شیطانی محفوظ بماند دیگر گناهی از او سر نخواهد زد و خداوند ستار العیوب است یعنی عیوب انسان ها را که سر چشمه از خطا و گناهان آنان دارد می پوشاند.
5⃣ یا أبصر الناظرین
🌷 #یا_ابصر:ای بیناترین
🌷 #الناظرین:بینایان
🔴 در این روز از خداوندی که بیناترین بینایان است و بر اعمال ما نظارت دارد می خواهیم که ما را از انجام گناهان و پرده دری گناهان محفوظ دارد.
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
4_5938018738870683389.m4a
3.61M
#آموزش_تجوید
مخارج حروف : مخرج هفدهم موضع خیشوم مخصوص دو
حرف ( م ، ن ) میم ، و نون ، است
💥 🌷🌷👆👆👆👆🌷🌷
#موضع_خیشوم
#درس_بیست_هشتم
📖 حلیة القرآن 2 ص 77
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
#آموزش_تجوید
🔷خيشوم داراي يك مخرج خاص واحد است كه از آن غنه نون وميم خارج ميشود.
🔷غنه: دریچه ای است که بالای بینی را به حلق متصل می کند. محل تلفظ غنه.
غنه: صدایی ملیح است که همراه دو حرف میم و نون مي آيد واز خيشوم خارج ميشود
اما كيفيت خروج آن:
کافیست بینی خود را با انگشتان کاملاً ببندید و بخوانید:«وَ عَلی اُمَمٍ مِمَّن مَعَکَ» (هود-48).
در نون و میم مشدّد، جایگاه دهانی یا لبی آنها کاملاً بسته است و صدای آنها از مخرج غنّه خارج می شود اما در نون و میم متحرکه ، در لحظه ی رهش صدا مشترکاً از دهان و بینی خارج می گردد. پس «غنّه صفت ویژه دو حرف نون و میم در همه ی حالات سکون و حرکت است .
همانطور که در تصویر بالا واضح است👆👆👆
•┈┈┈•✿🔅❁🔅✿•┈┈┈•
مدرس📚:🖌آقای توحید شیری🖌
#موضع_خیشوم
#درس_بیست_هشتم
📖 حلیة القرآن 2 ص 77
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
#آموزش_حفظ
#سوره_مبارکه_آل_عمران
آیه ی 152
#نغمه_صبا
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
003152.mp3
1.03M
وَلَقَدْ صَدَقَكُمُ اللَّهُ وَعْدَهُ إِذْ تَحُسُّونَهُمْ بِإِذْنِهِ ۖ حَتَّىٰ إِذَا فَشِلْتُمْ وَتَنَازَعْتُمْ فِي الْأَمْرِ وَعَصَيْتُمْ مِنْ بَعْدِ مَا أَرَاكُمْ مَا تُحِبُّونَ ۚ مِنْكُمْ مَنْ يُرِيدُ الدُّنْيَا وَمِنْكُمْ مَنْ يُرِيدُ الْآخِرَةَ ۚ ثُمَّ صَرَفَكُمْ عَنْهُمْ لِيَبْتَلِيَكُمْ ۖ وَلَقَدْ عَفَا عَنْكُمْ ۗ وَاللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ ﴿١٥٢﴾
و یقیناً خدا وعده اش را [در جنگ احد] برای شما تحقّق داد، آن گاه که دشمنان را به فرمان او تا مرز ریشه کن شدنشان می کشتید، تا زمانی که سست شدید و در کارِ [جنگ و غنیمت و حفظ سنگری که محل رخنه دشمن بود] به نزاع و ستیز برخاستید، و پس از آنکه [در شروع جنگ] آنچه را از پیروزی و غنیمت دوست داشتید، به شما نشان داد [از فرمان پیامبر در رابطه با حفظ سنگر] سر پیچی کردید، برخی از شما دنیا را می خواست و برخی از شما خواهان آخرت بود، سپس برای آنکه شما را امتحان کند از [پیروزی بر] آنان بازداشت و از شما درگذشت؛ و خدا بر مؤمنان دارای فضل است. (۱۵۲)
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
➖تلاوت قرآن رو چند بار با دقت گوش کنید
➖بعد میریم به سراغ ترجمه کلمه به کلمه
و تفسیر این آیه
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
وَلَقَدْ صَدَقَكُمُ اللَّهُ وَعْدَهُ إِذْ تَحُسُّونَهُمْ بِإِذْنِهِ ۖ حَتَّىٰ إِذَا فَشِلْتُمْ وَتَنَازَعْتُمْ فِي الْأَمْرِ وَعَصَيْتُمْ مِنْ بَعْدِ مَا أَرَاكُمْ مَا تُحِبُّونَ ۚ مِنْكُمْ مَنْ يُرِيدُ الدُّنْيَا وَمِنْكُمْ مَنْ يُرِيدُ الْآخِرَةَ ۚ ثُمَّ صَرَفَكُمْ عَنْهُمْ لِيَبْتَلِيَكُمْ ۖ وَلَقَدْ عَفَا عَنْكُمْ ۗ وَاللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ ﴿١٥٢﴾
و یقیناً خدا وعده اش را [در جنگ احد] برای شما تحقّق داد، آن گاه که دشمنان را به فرمان او تا مرز ریشه کن شدنشان می کشتید، تا زمانی که سست شدید و در کارِ [جنگ و غنیمت و حفظ سنگری که محل رخنه دشمن بود] به نزاع و ستیز برخاستید، و پس از آنکه [در شروع جنگ] آنچه را از پیروزی و غنیمت دوست داشتید، به شما نشان داد [از فرمان پیامبر در رابطه با حفظ سنگر] سر پیچی کردید، برخی از شما دنیا را می خواست و برخی از شما خواهان آخرت بود، سپس برای آنکه شما را امتحان کند از [پیروزی بر] آنان بازداشت و از شما درگذشت؛ و خدا بر مؤمنان دارای فضل است. (۱۵۲)
وَلَقَدْ = و هر آینه به تحقیق
صَدَقَكُمُ اللهُ =راست گفت شما را ( به وعده خود عمل کرد )
وَعْدَهُ = وعده اش
إِذْ تَحُسُّونَهُمْ = زمانی که می کُشید ایشان را (كشتار منقرض كننده)
بِإِذْنِهِ = به اذن او
حَتَّىٰ = تا اینکه
إِذَا فَشِلْتُمْ =زمانی که سست شدید
وَتَنَازَعْتُمْ = و مجادله کردید
فِي الْأَمْرِ = در کار
وَعَصَيْتُمْ = و نافرمانی کردید
مِنْ بَعْدِ = از بعد
مَا أَرَاكُمْ = آنکه نشان داد شما را
مَا تُحِبُّونَ = آنچه دوست میدارید
مِنْكُمْ مَنْ = بعضی از شما کسی است که
يُرِيدُ الدُّنْيَا = میخواهد دنیا را
وَمِنْكُمْ مَنْ =و بعضی از شما کسی است که
يُرِيدُ الْآخِرَةَ = می خواهد آخرت را
ثُمَّ صَرَفَكُمْ = سپس برگرداند شما را
عَنْهُمْ = از ایشان
لِيَبْتَلِيَكُمْ = تا امتحان کند شما را
وَلَقَدْ = و هر آینه به تحقیق
عَفَا عَنْكُمْ = درگذشت از شما
وَاللهُ ذُو فَضْلٍ = و خدا صاحب فضل
عَلَى الْمُؤْمِنِينَ = بر مؤمنان
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ١٥٢) -شكست پس از پيروزى! در ماجراى جنگ احد گفتيم: مسلمانان در آغاز جنگ با اتحاد و شجاعت خاصى جنگيدند، و به زودى پيروز شدند، ولى نافرمانى جمعى از تيراندازان كه سنگر خود را رها كردند و به جمع آورى غنايم مشغول شدند سبب شد كه ورق برگردد و شكست سختى به لشگر اسلام وارد گردد. هنگامى كه مسلمانان با دادن تلفات و خسارات سنگينى به مدينه باز مىگشتند با يكديگر مىگفتند مگر خداوند به ما وعدۀ فتح و پيروزى نداده بود؟ پس چرا در اين جنگ شكست خورديم؟ از اين به بعد قرآن ضمن پاسخ آنها، علل شكست را توضيح مىدهد، مىفرمايد: «وعدۀ خدا در بارۀ پيروزى شما كاملا درست بود و به همين دليل در آغاز جنگ پيروز شديد و به فرمان خدا دشمنان را به قتل مىرسانديد و اين وعده تا زمانى كه دست از استقامت و پيروى فرمان پيغمبر برنداشته بوديد ادامه داشت، شكست از آن زمان شروع شد كه سستى و نافرمانى شما را فرا گرفت» (وَ لَقَدْ صَدَقَكُمُ اللّهُ وَعْدَهُ إِذْ تَحُسُّونَهُمْ بِإِذْنِهِ حَتّى إِذا فَشِلْتُمْ) . يعنى، اگر تصور كرديد كه وعدۀ پيروزى بدون قيد و شرط بوده، سخت در اشتباه بودهايد؛ تمام وعدههاى پيروزى مشروط به پيروى از فرمان خداست. سپس قرآن مىگويد: «پس از مشاهدۀ آن پيروزى چشم گير كه مورد علاقۀ شما بود راه عصيان پيش گرفتيد و (بر سر رها كردن سنگرها) به نزاع پرداختيد» (وَ تَنازَعْتُمْ فِي الْأَمْرِ وَ عَصَيْتُمْ مِنْ بَعْدِ ما أَراكُمْ ما تُحِبُّونَ) . سپس مىافزايد: «در اين موقع جمعى از شما خواستار دنيا و جمع غنايم بوديد در حالى كه جمعى ديگر ثابت قدم و خواستار آخرت و پاداشهاى الهى بودند» (مِنْكُمْ مَنْ يُرِيدُ الدُّنْيا وَ مِنْكُمْ مَنْ يُرِيدُ الْآخِرَةَ) . در اينجا ورق برگشت «و خداوند پيروزى شما را به شكست تبديل كرد تا شما را بيازمايد و تنبيه كند و پرورش دهد» (ثُمَّ صَرَفَكُمْ عَنْهُمْ لِيَبْتَلِيَكُمْ) . «سپس خداوند همۀ اين نافرمانيها و گناهان شما را بخشيد (در حالى كه سزاوار مجازات بوديد) زيرا خداوند نسبت به مؤمنان از هر گونه نعمتى فرو گذار نمىكند» (وَ لَقَدْ عَفا عَنْكُمْ وَ اللّهُ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ) .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 339
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بعد از آشنایی با ترجمه و تفسیر این آیه حفظ آن براتون خیلی آسون میشه
بعد از حفظ شدن آن چند بار آن را از حفظ بخونید
و سپس وصل کنید به آیه ی قبل
مراحل وصل آيات را به ترتیب انجام بدین
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈