🔵 شفاعت حضرت زهرا سلام الله علیها
✍ شفاعت دو نفر از معصومین (علیهم السلام) عجیب است. یکی شفاعت ابا عبدالله الحسين علیه السلام که روایاتش در «کامل الزيارات» آمده است و فوق العاده است. و دیگری شفاعت مادر بزرگوارشان حضرت زهرا (سلام الله علیها) که مرحوم مجلسی در جلد هشتم «بحارالانوار» برخی از آنها را آورده است.
در آنجا آمده است: آنقدر از محبان و دوستان و شیعیانش شفاعت می کند که جز مشتی کافر و منافق کسی برای جهنم باقی نمی ماند و باقی را مانند پرنده ای که از زمین دانه جمع می کند، همه را جمع می کند و به بهشت می برد. آن وقت همه آرزو می کنند.
ای کاش فاطمی بودند
این نصرتی است که خداوند به حضرت زهرا (سلام الله علیها) میدهد.
هدایت شده از غلامرضا
حضرت زهرا سلام الله علیها:
إنْ کُنْتَ تَعْمَلُ بِما اءمَرْناکَ وَ تَنْتَهی عَمّا زَجَرْناکَ عَنْهُ، قَانْتَ مِنْ شیعَتِنا، وَ إلاّ فَلا. (تفسیر الامام العسکری(ع):ص320، ح191)
اگر آنچه را که ما اهل بیت دستور داده ایم عمل کنی و از آنچه نهی کرده ایم خودداری نمائی، تو از شیعیان ما هستی وگرنه، خیر
هدایت شده از وحید
نکاتی لازم به ذکر در مورد ذکر
«اللّهمّ صلّ علی فاطمة و أبیها و بعلها و بنیها و السّرّ المستودع فیها بعدد ما أحاط به علمک»
نکته 1:
قالب صلوات ذکر شده، با همین عبارات در منابع روایی معتبر نیامده، البته الفاظ صلوات با قدری تفاوت مثل حذف “السرّ المستودع فیها” در بعضی از روایات به شکل دیگری آمده و آنچه امروز در زبان مؤمنین وجود دارد، مفهوم خوبی داشته و گفتن آن از باب مصداق صلوات بر حضرت زهرا است
نکته2:
اصل صلوات و درود بر آن بزرگواران دارای آثار نیک است؛ از اینرو، صلوات به الفاظی مانند عبارت مطرح شده، که شبیه به محتوای آن در برخی روایات آمده اشکال ندارد. و سیره علمای بزرگوار هم اینگونه بوده است که در کتابهای خود هنگام ذکر روایتی از آنحضرت یا در وصف آنحضرت با عبارت دعایی «اللهمّ صلّ علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها» نسبت به آنحضرت، پیامبر، امام علی و امام حسین و امام حسن(علیهم السلام) ادای احترام میکردند.
نکته 2:
ذکر «اللّهمّ صلّ علی فاطمة و أبیها و بعلها و بنیها و السّرّ المستودع فیها بعدد ما أحاط به علمک» نیز از مرحوم شیخ انصاری نقل شده است که البته نظر به توفیقات ایشان در زیارت حضرت مهدی (عج الله تعالی فرجه) بعید نمیدانند که این ذکر آموزهی حضرت مهدی علیه السلام باشد.
نکته 3:
در بین کلمات این صلوات انچه نیاز به توضیح دارد «السرّ المستودع فیها» است . در تفسیر «السرّ المستودع فیها» موارد زیر ذکر شده است:
الف ـ امام مهدی(علیه السلام)؛
ب ـ امامت و ولایت؛
ج ـ امر ائمه(علیهم السلام)؛
د ـ علوم ربانی؛
هدایت شده از غلامرضا
عظمت حضرت زهرا سلام الله علیها و محبت ایشان نسبت به شیعیان و محبینشان را در این دعا ببینید.
إلهى وَ سَیِّدى ، اءسْئَلُكَ بِالَّذینَ اصْطَفَیْتَهُمْ، وَ بِبُكاءِ وَلَدَیَّ فى مُفارِقَتى اَنْ تَغْفِرَ لِعُصاةِ شیعَتى ، وَشیعَةِ ذُرّیتَى .(كوكب الدّرىّ: ج 1، ص 254.)
خداوندا، به حقّ اولیاء و مقرّبانى كه آنها را برگزیدهاى ، و به گریه فرزندانم پس از مرگ و جدائى من با ایشان ، از تو مى خواهم گناه خطاكاران شیعیان و پیروان ما را ببخشى .
هدایت شده از ندای سعادت
🏴فاطمه کیست؟🏴
⚫️ فاطمه عليها السلام، مظلومه ا ى است كه بعد از وفات پدر بزرگوارش، آنچنان به او ظلم شد كه دمى از گريه نياسود تا از دنيا رحلت نمود، و حاضر نشد كسى از مرگش با خبر شود، و كفْن و دفْن خود را به شوهرش على عليه السلام سپرد، و بالاخره شبانه تجهيز و در تاريكى شب به خاك سپرده شد و مزارش تا قيام فرزندش قائم آل محمّد- عجّل اللّه تعالى فرجه الشّريف- مخفى خواهد ماند، وغم زيارتش بر قلوب عاشقان و مشتاقانش سنگينى مى كند، و لكّه ننگ و روسياهى و اعتراضى است به پهناى تاريخ بر آزار كنندگانش.
📘 برگرفته از کتاب جلوۀ نور (تالیف فقیه عارف حضرت آیة الله سعادت پرور ره)🌱
💢ندای سعادت؛ مرجع رسمی دفتر حفظ و نشر آثار آیة الله سعادت پرور (ره)
🆔https://eitaa.com/Nedaysaadat
📡http://ketabrah24.ir
هدایت شده از غلامرضا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اعترافاتی بی پرده از عالمی از اهل سنت
هدایت شده از غلامرضا
اعترافی عجیب از یکی از علمای مهم اهل سنت.
عبدالرحمن دمشقیه: یکی از چهار مدافع جدی جریان وهابیت (عثمان الخميس، عدنان العرعور، عبدالرحمن الدمشقية و عبدالرحيم البلوشي) است که می گوید :
ما عاجز هستیم از اینکه یک دلیل بیاوریم که عمر حتی یک کافر را کشته باشد ...
پ.ن : خوی خشن عمر آنچنان زبان زد بود که زبان از وصف آن عاجز است . اما این خشونت وی فقط برای زنان مسلمان بود اما در مقابل کفار ، ترسو و بی بخار بود .
هدایت شده از غلامرضا
سند اعتبار نماز استغاثه به حضرت زهرا (سلام الله علیها):
بسیاری از علما و مراجع در طول تاریخ تشیع به کارآمدبودن نماز استغاثه اشاره کردهاند و چنانکه گفتیم روشهای متفاوتی هم برای اقامهی این نماز بیان کردهاند. همین مسئله نشان میدهد که از زمانهای قدیم، نماز حضرت زهرا بسیار رایج و محبوب بودهاست. از جمله کتابهایی که دربارهی نماز حضرت زهرا مطالبی را بیان کرده و نحوهی اقامهی آن را تشریح کرده، کتاب "مفاتیحالجنان" است که در میان کتابهای دعا، جایگاه رفیعی دارد. کتاب دیگری با عنوان "فضائل و مصائب حضرت زهرا علیها السلام" به قلم آیت الله روحانی بوده که اسناد بیشتری دربارهی زندگی حضرت زهرا و نماز استغاثه به ایشان بیان کرده است.
از جمله شبهاتی که به این نماز وارد میکنند، شبهاتی راجع به اصل پیروی از معصومان (علیهم السلام) و نسبت آنها با خداوند متعال است. شبهاتی نظیر: چرا باید به حضرت زهرا سجده کنیم و از ایشان طلب کمک کنیم؟ چرا نمیتوانیم بصورت مستقیم از خداوند چنین درخواستی بکنیم؟ در پاسخ به این شبهات باید گفت که اولا ما به حضرت زهرا سجده نمیکنیم و سجده به درگاه خداوند است، دوما حضرت زهرا و دیگر معصومان برگزیدگان خداوند هستند و نزد پروردگار آبرو و احترام بسیاری دارند. پس ما با توسل به این بزرگان، به درگاه خداوند دعا میکنیم و مطمئنا این عمل، بیشتر از دیگر روشها نتیجهبخش خواهد بود.
هدایت شده از غلامرضا
35.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چرا حضرت زهرا سلام الله علیها با چنان مقام قدسی برای بازپسگیری فدک اقدام کردند؟
(از اندک فیلمهای باقیمانده از شهید مطهری)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حضرت صدیقه طاهره حجت الله الکبری و حجت الله علی الحجج است.
سخنانی گوهر بار و کوتاه از مرحوم علامه حسن زاده آملی.
اکی:
✍داستان انار
روزی حضرت زهرا علیها السلام بیمار و بستری شد. علی علیه السلام به بالین او آمد فرمود: زهرا جان! چه میل داری تا برایت فراهم کنم؟
گفت: من از شما چیزی نمی خواهم. حضرت علی علیه السلام اصرار کرد.
فاطمه علیها السلام گفت: ای پسر عمو! پدرم به من سفارش کرده که هرگز چیزی از شوهرت در خواست نکن، مبادا تهیه آن برایش مشکل باشد و در برابر در خواست تو شرمنده شود.
علی علیه السلام فرمود: ای فاطمه! به حق من، هر چه میل داری بگو تا برایت آماده کنم. فاطمه علیها السلام گفت: اکنون که من را سوگند دادی می گویم. اگر اناری برایم فراهم کنی خوب است.
حضرت علی علیه السلام برخاست و برای فراهم نمودن انار از منزل بیرون رفت. در راه با چند نفر از مسلمانان روبرو شد و از آنها پرسید: انار در کجا پیدا می شود؟ آنها گفتند: یا علی! فصل انار گذشته، ولی چند روز قبل شمعون یهودی چند انار از طائف آورده بود.
حضرت به در خانه شمعون رفت. شمعون وقتی که چشمش به علی علیه السلام افتاد علت آمدن آن حضرت را پرسید؟ علی علیه السلام ماجرا را گفت و افزود که برای خریداری انار آمده ام.
شمعون گفت: چیزی از انارها باقی نمانده است همه را فروخته ام. همسر شمعون پشت در بود و سخن آنها را می شنید، به شوهرش گفت: من یک انار برای خودم برداشته بودم و در زیر برگها پنهان کردم. آنگاه رفت و انار را آورد و به حضرت علی علیه السلام داد. آن حضرت چهار درهم به شمعون داد. او گفت: قیمتش، نیم درهم است. امام فرمود: همسرت این انار را برای خود ذخیره کرده بود تا روزی از آن نفع بیشتری ببرد. نیم در هم مال خودت و سه درهم و نیم هم مال همسرت.اکی:
آن حضرت در برگشت به طرف منزل، صدای ناله درمانده ای را شنید، به دنبال صدا رفت، دید مردی غریب و بیمار و نابینایی در خرابه ای بدون سرپرست و غذا روی زمین خوابیده است، حضرت جلو رفت و سرش را به دامن گرفت و از او پرسید: تو کیستی؟ از کدام قبیله ای؟ چند روز است که در اینجا افتاده ای؟
گفت: ای جوان صالح! من از اهالی مدائن (ایران) می باشم، در آنجا قرض زیادی داشتم. ناگزیر سوار بر کشتی شدم و با خود گفتم خود را به مولایم امیرمؤمنان می رسانم شاید آن حضرت کمکی به من کند و قرضهایم را ادا نماید - جوان نمی دانست که سرش بر دامن علی علیه السلام است - امام فرمود: من یک انار برای بیمار عزیزم می برم، ولی تو را محروم نمی کنم و نصفش را به تو می دهم. حضرت انار را دو نصف کرده و نصف آن را کم کم در دهان آن جوان می گذاشت تا تمام شد.
جوان گفت: اگر مرحمت فرمایی نصف دیگرش را نیز به من بخورانی، چه بسا حال من خوب شود! علی علیه السلام نیم دیگر انار را نیز کم کم به او خوراند تا تمام شد.
آنگاه حضرت بعد از خداحافظی با آن جوان بیمار به سوی خانه حرکت کرد. در حالی که از شدت حیا غرق در فکر بود به در خانه رسید، ولی حیا کرد وارد خانه شود. از شکاف در به درون خانه نگاهی کرد تا ببیند فاطمه علیها السلام خواب است یا بیدار. مشاهده کرد فاطمه علیها السلام تکیه کرده و طبقی از انار پیش روی اوست و میل می فرماید، حضرت بسیار خوشحال وارد خانه شد، متوجه شد که این انار مربوط به این دنیا نیست. پرسید: فاطمه جان! این انار را چه کسی برای شما آورده است؟
فاطمه علیها السلام گفت: ای پسر عمو! وقتی که از پیش من رفتی، چندان طولی نکشید که نشانه سلامتی را در خود یافتم. ناگاه صدای در به گوشم رسید فضه خادمه در را گشود، مردی را دید که طبق انار دارد. آن مرد گفت: این طبق انار را امیرمؤمنان علی علیه السلام برای فاطمه فرستاده است..
📙ریاحین الشریعة، ج ۱، ص۱۴۲
◍ •ــــــــــ••ـــــــــــــ•
هدایت شده از معاونت آموزش مدرسه ولیعصر تبریز
نکات مهم در خصوص انجام آزمونهای مجازی
1) فقط از مرورگرهای فایرفاکس یا کروم استفاده کنید.
2) فقط از طریق یک دستگاه ، یک مرورگر و یک صفحه وارد امتحان شوید. اگر چند صفحه باز کنید، یا با موبایل و رایانه همزمان وارد آزمون شوید ... حتما برخی سوالات را از دست خواهید داد.
3) مترجم خودکار گوگل را غیر فعال کنید. اگر متن سوالات را به صورت بهم ریخته یا نامفهوم می بینید، حتما مترجم گوگل فعال شده است. به جهت وجود عبارات عربی، گوگل سعی میکند که متن را از عربی (یا انگلیسی) به فارسی ترجمه کند.
4) پس از انتخاب گزینه صحیح ، کمی صبر کنید تا سامانه به شما تاییدیه بدهد.
5) هر سوال فقط یکبار به شما ارائه میشود بنابراین اگر صفحه را refresh کنید، سوال بعدی به شما ارائه میشود و دیگر سوال قبلی را نخواهید دید. (رفرش کردن در کامپیوتر با دکمه F5 و یا دکمههای ترکیبی Ctrl+F5 است و در گوشی همراه با کشیدن صفحه به سمت پایین/بالا میباشد، لذا در هنگام انجام آزمون به هیچ وجه این اقدامات را انجام ندهید.)
6) صفحه موبایل خود را به گونهای تنظیم کنید که حداقل 5 دقیقه روشن بماند (به صورت پیش فرض، هر 30 ثانیه صفحه خاموش میشود). در برخی موبایلها ، پس از روشن کردن مجدد صفحه، به صورت خودکار رفرش میشود .
7) از شارژ اینترنت (بسته اینترنتی ...) و شارژ برقی موبایل یا نوت بوک اطمینان حاصل کنید.
8) چنانچه به هردلیلی در دقایق ابتدایی نتوانستید وارد سامانه شوید، کمی صبر کنید و سپس مجددا تلاش کنید. تمامی دارای فورجه ورود هستند.
سلمان فارسى- رضوان اللَّه تعالى عليه- مىگويد: رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم فرمود:
«يا سَلْمانُ، مَنْ أَحَبَّ فاطِمَةَ ابْنَتى، فَهُوَ فِى الْجَنَّةِ مَعى؛ وَ مَنْ أَبْغَضَها، فَهُوَ فِى النّارِ. يا سَلْمانُ، حُبُّ فاطِمَةَ يَنْفَعُ فِى مِأَةِ مَوْطِنٍ، أَيْسَرُ تِلْكَ الْمَواطِنِ، أَلْمَوْتُ وَالْقَبْرُ وَالْميزانُ وَالْمَحْشَرُ وَالصِّراطُ وَالْمُحاسَبَةُ، فَمَنْ رَضِيْتُ عَنْهُ ابْنَتى فاطِمَةُ رَضيتُ عَنْهُ، وَ مَنْ رَضيتُ عَنْهُ رَضِىَ اللَّهُ عَنْهُ؛ وَ مَنْ غَضِبَتْ عَلَيْهِ فاطِمَةُ غَضِبْتُ عَلَيْهِ، وَ مَنْ غَضِبْتُ عَلَيْهِ غَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ. يا سَلْمانُ، وَيْلٌ لِمَنْ يَظْلِمُها وَيَظْلِمُ ذُرِّيَّتَها وَشيعَتها.»
- اى سلمان، هر كس دخترم فاطمه را دوست بدارد، در بهشت در كنار من خواهد بود؛ و هر كس او را دشمن بدارد در آتش جهنّم خواهد بود. اى سلمان، دوستى فاطمه در صد جايگاه به حال انسان سودمند است كه راحتترين اين جايگاهها عبارت است از مرگ و قبر و ميزان و سنجش [اعمال] و محشر و [پل] صراط و حساب كشى؛ پس از هر كس دخترم فاطمه راضى باشد، من از او خشنود مىگردم، و هر كس كه من از او خشنود باشم خدا از او خرسند خواهد بود؛ و هر كس فاطمه از او خشمگين باشد، من بر او خشم مىكنم، و هر كس من بر او خشم كنم، خداوند بر او غضب مىكند. اى سلمان، واى بر كسى كه به فاطمه و به فرزندان و شيعيانش ظلم و ستم كند!
بحارالأنوار، ج 27، ص 116، روايت 94.
نکاتی از مرحوم آیت الحق سعادت پرور راجع به حدیث فوق:
در اين حديث نكاتى است كه همه دلالت بر فضليت و عظمت معنوى و ولايى آن بانوى دو جهان دارد:
الف- دوستى حضرتش عليها السلام براى مرد و زن مسلمان فائده دارد:
«مَنْ أَحَبَّ فاطِمَةَ ابْنَتى ...».
ب- دوستىاش سبب همجوار شدن با رسولاللَّه صلى الله عليه و آله و سلم در بهشت مىگردد:
«فَهُوَ فِى الْجَنَّةِ مَعى».
ج- دشمنى با او سبب قرار گرفتن در آتش است:
«مَنْ أَبْغَضَها فَهُوَ فِى النّارِ».
د- دوستىاش در صد جا بعد از گذشت از اين جهان، فريادرس دوستانش مىباشد كه آسانترين آنها شش جا مىباشد:
«حُبُّ فاطِمَةَ يَنْفَعُ ...»
ه- رضايت داشتن او از هر كس، مساوى با رضايت خداوند متعال و رسولش صلى الله عليه و آله و سلم مىباشد:
«فَمَنْ رَضِيَتْ عَنْهُ ابْنَتى ...»
و- غضبناك بودن حضرتش بر كسى، مساوى با غضبناك گرديدن خداوند متعال و رسولش صلى الله عليه و آله و سلم مىباشد:
«وَ مَنْ غَضِبَتْ عَلَيْهِ فاطِمَةُ ...»
ز- ظلم به او و ذرّيّه و شيعيانش سبب خسران دو جهان مىگردد:
«وَيْلٌ لِمَنْ يَظْلِمُها ...»
در نتيجه برگشت تمام فضائل فوق و ديگر فضائل آن بانوى بزرگ، برترى داشتن او به لحاظ معنوى (نه انتصابى) از انبياء و اوصياء گذشته عليهم السلام مىباشد.
برگرفته از کتاب ظهور نور
🌺از «ابن جوزى» نقل شده است: «در هنگام زفاف فاطمه«س»بعد از دادن جامة عروسى خود به فقیر
✨جبرئیل به محضر رسول خدا«ص» آمده، عرض کرد: یا رسول الله! پروردگارت سلام مى رساند، و مرا نیز فرمان داده که به فاطمه«س»سلام برسانم و براى فاطمه«س»جامهاى از دیباى سبز و از جامههاى بهشتى فرستاده است. فاطمه«س» بعد از پوشیدن لباس نزد پدر آمد، حضرت با عباى خود، و جبرئیل با بالهاى خود آن جامه را پوشاندند تا نور آن باعث آزار دیدگان نشود.» ) (1)
🌸🍃روزى بعضى از یهودیان خدمت پیامبر«ص» رسیده، عرض کردند: «ما حق همسایگى داریم، درخواست مى کنیم دخترت فاطمه«س»را به عروسى ما بفرستى تا مجلس جشن ما به قدوم آن حضرت زینت گیرد.»
🌺🍃پیامبر«ص»فرمود: «فاطمه، زن على بن ابیطالب«ع»است و در اطاعت او مى باشد.» اما آنها اصرار کردند که تو شفاعت کن که على«ع» به او اجازه دهد. بعد از اجازه، یهودیان خود را به هر آنچه از لباسهاى خوب و فاخر و جواهرات داشتند، آراستند و گمان مىکردند که فاطمه«س»با لباس فقیرى مىآید و او را استهزا مى کنند؛
🌹🍃اما جبرئیل نازل شد و #لباسی_بهشتى با جواهرات بى نظیرى - که چشم روزگار مانند آن را ندیده بود - با خود آورد و فاطمه«س»آن را پوشید و به مجلس عروسى رفت و زنان چون این منظره را دیدند، به سجده افتاده، مسلمان شدند و به سبب آن بسیارى دیگر از یهودیان نیز مسلمان شدند. (2)
📚مـنابع:
1-. احقاق الحق، ج10، ص401.
2-. بحارالانوار، ج43، ص30.
🌹 پیامبر اكرم (ص) از جبرئیل پرسیدند: جبرئیل، پاداش صدقه (بارش) چقدر است؟
🌷 صدقه نوع اول، پاداشش یك به ده است و آن این است كه به انسان صحیح و سالم دهند. یكی شما میدهید ده برابر خداوند مهربان پاداش میدهد.
🌷 صدقه نوع دوم، پاداشش یك به هفتاد است و آن این است كه به زمینگیر و ناتوان دهند.
🌷 صدقه نوع سوم پاداشش یك به هفتصد است و آن این است كه به پدر و مادر دهند.
🌷 صدقه نوع چهارم پاداشش یك به هفتاد هزار است و آن بارش به اموات و مردگان است.
🌷 صدقه نوع پنجم صدقه به طالب علم است كه پاداشش یك به صد هزار است.
موقوفاتی که حضرت زهرا (سلام الله علیها) از خود به جای گذاشت
حضرت فاطمه (سلام الله علیها) وصیت کرد که از میوههای (درختانش) هر سال در ماه رجب پس از کسر هزینه آبیاری و سایر هزینههای کشت و بهرهبرداری از طرف او هشتاد اوقیه صدقه داده شود و ...
این وصیتنامهای است که فاطمه (سلام الله علیها) دختر محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) در مورد مال خود در صورت درگذشتش نوشته است:
میوههای درختان، هر سال در ماه رجب پس از کسر هزینه آبیاری و سایر هزینههای کشت و بهرهبرداری از طرف او هشتاد اوقیه (هر اوقیه وزنه ای معادل هفت مثقال) صدقه داده شود؛ همچنین فاطمه (سلام الله علیها) وصیت کرد که عموم میوههای (درختانش) و محصول گندمش در سال آینده هنگام درو در راه خدا انفاق شود.
حضرت فاطمه (سلام الله علیها) وصیت کرد که 45 اوقیه به همسران پدرش محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) و 50 اوقیه به فقرای بنی هاشم و بنی عبدالمطلب پرداخت شود.
حضرت فاطمه (سلام الله علیها) در مورد اصل مال خود در مدینه نوشت که: چون علی(علیه السلام) از او خواسته است او را متولی اموالش قرار دهد تا اموال او را با اموال رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) یکجا جمع کند تا متفرق نشود، از این رو علی (علیه السلام) را مادامی که زنده است متولی اموالش قرار داد و وصیت کرد که اگر برای او حادثهای پیش آید آن را به دو فرزندش حسن (علیه السلام) و حسین (علیه السلام) تحویل دهد تا آن دو، متولی آنها باشند.
حضرت فاطمه (سلام الله علیها) میگوید: من اموالم را به علی بن ابیطالب تحویل دادم و اختیار آن را به او سپردم تا اموال من و پدرم، محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) در اختیار او باشد و از هم جدا نشود.
علی (علیه السلام) از طرف من از عواید این اموال، آنچه من گفتهام و صدقه قرار دادهام میپردازد و وقتی که صدقه آنها را در راه خدا پرداخت و آنچه گفته بودم ادا کرد اختیار دست خدای تعالی در دست علی است تا هر چه خواست و در هر جا خواست صدقه و انفاق کند و هیچ باکی بر او نیست؛ اگر برای علی (علیه السلام) حادثهای پیش آید همه اموال را چه مال من و چه مال محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) را به دو فرزندم حسن (علیه السلام) و حسین (علیه السلام) تحویل دهد و آن دو هرگونه خواستند از محل آنها انفاق و صدقه میکنند و هیچ باکی بر آنها نیست.
حضرت فاطمه (سلام الله علیها) در ادامه وصیتنامه خود اموال و اثاثیهای را برای دختر ابوذر غفاری وقف کرده و آنگاه افزوده است: «اگر یکی از کسانی که برای او چیزی وصیت کردم، پیش از این که به او پرداخت شود بمیرد،سهم او به فقرا و مساکین پرداخت شود.»
در پایان وصیتنامه آمده است که مقداد بن اسود و زبیر بن عوام شاهد آن هستند و آن را علی بن ابیطالب (علیه السلام) نوشته است.
منبع: کتاب وقف و اهمیت آثار معنوی و مادی آن، حجتالاسلام محمود اسدپور