⭕چرا علوم تجربی یقینی نیست ؟
🔻علت یقینی نبودن علومی که صرفا مستند به تجربه هستند این است که فرضیاتی که در علوم ساخته می شود دلیل و گواهی غیر از انطباق با عمل و نتیجه عملی دادن ندارد و نتیجه عملی دادن دلیل بر صحت یک فرضیه و مطابقت آن با واقع نمی شود زیرا ممکن است یک فرضیه صد در صد غلط باشد ولی در عین حال بتوان از آن عملا نتیجه گرفت .
🔺چنانکه هیئت بطلمیوس که زمین را مرکز عالم و افلاک و خورشید و همه ستارگان را متحرک به دور زمین می دانست غلط بود ولی در عین حال از همین فرضیه غلط درباره خسوف و کسوف و غیره نتیجه عملی می گرفتند . طب قدیم که براساس طبایع چهارگانه ( حرارت ، برودت ، رطوبت ، یبوست ) قضاوت می کرد غلط بود ولی در عین حال عملا صدها هزار مریض را معالجه کرده است .
🔰اصول فلسفه/ صفحه 150
✍️علامه طباطبایی
👇لینک ورود در کانال👇
https://eitaa.com/joinchat/1375666439C3eed454405
@andaki_haghighat
🛑هدف خدا از آفرينش جهان و انسان چيست؟
🔻در پاسخ به پرسش نخست بايد بگوييم كه به طور كلي اين سؤال صحيح نيست، چون خدا خود هدف است؛ نه اينكه هدف داشته باشد.
🔺هر كس با انجام هر كاري، به دنبال بر طرف كردن نقص خود و رسيدن به كمال است.
🔴 پس رسيدن به كمال براي خداي كمال مطلق، بيمعني است، بلكه درباره كمال مطلق چنين گفته ميشود👈 كه او چون كمال مطلق و خير محض است و يكي از شعب كمال، جود و سخاست، از چنين ذاتي خير، احسان و جود صادر ميشود كه همان افاضه هستي است.
✅افاضه هستي بهترين جود است.
🔰نسيم انديشه دفتر دوم - صفحه ۱۲
✍️آیت الله جوادی آملی
👇لینک ورود در کانال👇
https://eitaa.com/joinchat/1375666439C3eed454405
@andaki_haghighat
🛑هدف ما از خلق شدن چيست؟
🔻 انسان موجودي است كه هم ميانديشد و هم كار ميكند، پس بايد براي انديشه و كار خود هدف داشته باشد. قرآن كريم هدف آفرينش انسان را نگاه الهي او به جهان هستي معرفي ميكند:
👈(اَللهُ الَّذي خَلَقَ سَبعَ سَموتٍ ومِنَ الاَرضِ مِثلَهُنَّ يَتَنَزَّلُ الاَمرُ بَينَهُنَّ لِتَعلَموا اَنَّ اللهَ عَلي كُلِّ شيءٍ قَدير واَنَّ اللهَ قَد اَحاطَ بِكُلِّ شيءٍ عِلما)
خداوند است كه هفت آسمان را و از زمين همانند آنها را آفريدهاست. فرمان (وي) ميان آنها فرود ميآيد تا بدانيد كه خداوند بر هر كاري تواناست و اينكه دانش خداوند فراگير همه چيز است (سوره طلاق، آيه ۱۲)؛
🔺اين مجموعه آفريده شد، تا شما جهان را با نگاهي الهي ببينيد و بدانيد كه همه اينها مخلوق يك مبدأ است، مبدئي كه عين قدرت و علم است و چيزي از محدوده علم و قدرت او خارج نيست.
💢اعتقاد به مبدئي با علم و قدرت نامتناهي براي ما سازنده است؛ به اين صورت كه چون او به همه چيز عالم است، پس ما مواظبيم كه به گناه آلوده نشويم و چون به همه چيز تواناست، كارها را با او در ميان ميگذاريم و فقط از او ميخواهيم.
🔰نسيم انديشه دفتر دوم - صفحه ۱۲
✍️آیت الله جوادی عاملی
👇لینک ورود در کانال👇
https://eitaa.com/joinchat/1375666439C3eed454405
@andaki_haghighat
اندکی حقیقت
🛑هدف ما از خلق شدن چيست؟ 🔻 انسان موجودي است كه هم ميانديشد و هم كار ميكند، پس بايد براي انديشه
🛑در آيات پاياني سوره «ذاريات» آمده است:
🔻(وما خَلَقتُ الجِنَّ والاِنسَ اِلاّلِيَعبُدون)
👈هدف آفرينش انسان و جن خداپرستي و دوري جستن از غير خداست. چون بشر در هر حال ديني دارد و به يك قانون الهي يا غير الهي پايبند است. اگر اين قانون الهي باشد، دين شخص اسلام است: (اِنَّ الدّينَ عِندَ اللهِ الاِسلم) و مسلّماً اين شخص از اوامر خدا اطاعت و از نواهي او پرهيز ميكند.
🔺اما اگر كسي اين راه را طي نكرد و نفس خود را در جاي خدا نشاند، هواپرست است.
بعضي ميگويند: من هر كار كه بخواهم انجام ميدهم، هرجا كه بخواهم ميروم و...؛ يعني دين من براساس هوس من تنظيم ميشود.
💢 خداي سبحان در قرآن كريم در اين باره فرمود: (اَرَءَيتَ مَنِ اتَّخَذَ اِلهَهُ هَوه). چنين شخصي هواپرست است. بنابراين، انسان يا خداپرست يا هواپرست است؛ بر اين اساس، قرآن كريم فرمود: انسان بايد در بخش عمل خداپرست و در بخش نظر خدابين باشد. مجموعه اين دو هدف علمي و عملي، آفرينش انسان را تشريح ميكند.
🔰نسيم انديشه دفتر دوم - صفحه ۱۲
✍️آیت الله جوادی عاملی
👇لینک ورود در کانال👇
https://eitaa.com/joinchat/1375666439C3eed454405
«ای نوبهار عاشقان داری خبر از یار ما
ای از تو آبستن چمن و ای از تو خندان باغها»
«ای بادهای خوش نفس عشاق را فریادرس
ای پاکتر از جان و جا آخر کجا بودی کجا»
«ای فتنه روم و حبش حیران شدم کاین بوی خوش
پیراهن یوسف بود یا خود روان مصطفی»
«ای جویبار راستی از جوی یار ماستی
بر سینهها سیناستی بر جانهایی جان فزا»
«ای قیل و ای قال تو خوش و ای جمله اشکال تو خوش
ماه تو خوش سال تو خوش ای سال و مه چاکر تو را»
آرزویمان این است 👇
دیگر بدون آقایمان روز را نو نکنیم
سال نو مبارک
🌹🌹🌹
@andaki_haghighat
🛑در سوره ابراهيم آمده است:
🔻(اِن تَكفُروا اَنتُم ومَن فِي الاَرضِ جَميعًا فَاِنَّ اللهَ لَغَنِي حَميد)
👈اگر همه مردم روي زمين كافر شوند، نقصي بر خدا وارد نميشود و كمبودي براي او ايجاد نميگردد.
🔺بعضي براي كسب سود كار ميكنند؛ مثلاً خانهاي ميسازند تا در آن سكونت كنند يا آن را بفروشند. هدف آنها از ساختن خانه، سود بردن صاحبخانه است؛ گاهي هدف ساختن بنا، سود بردن نيست، جود كردن است؛ مثل كسي كه از نظر مالي در وضعيت خوبي به سر ميبرد و براي كمك به پيشرفت علم و دانش، براي دانشجويان خوابگاه ميسازد؛ او سودي نميبرد، بلكه جود ميكند؛ اگر اين كار را نكند، ناقص است، چون ميخواهد به جود و سخا كه يك كمال است دست يابد.
✅ خداي سبحان نه از قسم نخست است، نه از قسم دوم؛ نه جهان را آفريد كه سودي ببرد و نه به دنبال آن است كه با جود به كمال برسد؛ او (غَنِي عَنِ العلَمين) است. كسي كه هستي محض و كمالِ صرف است، به كار و تلاش براي رسيدن به كمال نياز ندارد، بلكه چون عين كمال است، جود و سخا از او نشأت ميگيرد؛ او خود هدف است و عين الهدف، منزّه از آن است كه هدف داشته باشد.
🔰نسيم انديشه دفتر دوم - ۱۲ تا ۱۶
✍️آیت الله جوادی عاملی
👇لینک ورود در کانال👇
https://eitaa.com/joinchat/1375666439C3eed454405
🛑معنای رمضان
🔻عده ای از لغويون در مورد لغت "رمضان" ميگويند در هرکلمه ای که حروف "ر م ض" به کار رفته باشد، معناي حرارت از آن استفاده ميشود.
❓حال باید بررسی شود رابطه ماه رمضان و معنای حرارت چیست؟
🔺یکی از احادیث شریفه این معنا را بیان میکند و میفرماید:
"سمي رمضان رمضان لانه يحرق الذنوب "
♦ماه رمضان ، رمضان نامیده شد چرا که گناهان را میسوزاند و آن را ازبین میبرد.
✅از تمام لحظات این ماه مبارک باید استفاده کنیم ان شاءالله.
🎙 استاد فاطمی نیا
👇لینک ورود در کانال👇
https://eitaa.com/joinchat/1375666439C3eed454405
🛑 هدف از خلقت انسان
🔻رسیدن به توحید ذات بالاترین مقامی است که انسان میتواند به آن برسد و هدف از خلقت هم همین است.
♦ آن جا مقامی است که انسان با تمام وجود به این حقیقت و باور میرسد که یک وجود بیشتر در عالم نیست که همه عالم را پر کردهاست و همه مخلوقات سایه و ظهوری از آن هستند عیناً مثل گلی که انسان تصور میکند که از طرفی هم گل غیر از انسان است وهم وجود این گل تصور شده عین وجود انسان (خالق آن) است.
✍علامه طهرانی
🔰روح مجرد.ص. ۳۰۶
👇لینک ورود در کانال👇
https://eitaa.com/joinchat/1375666439C3eed454405
@andaki_haghighat
🛑 زیربنای دین چیست؟
🔻پاسخ علامه طباطبایی به این سوال:
♦️تمام امور مربوط به شرع همه فرعِ توحیدند، توحید است که نبوت میخواهد، و توحید است که معاد می طلبد.
👇لینک ورود در کانال👇
https://eitaa.com/joinchat/1375666439C3eed454405
@andaki_haghighat
🛑توحید در عرفان
🔻به این معنا است که جز خداوند چیز دیگری وجود ندارد؛ از این دید عارف مسلمان همه چیز را تجلی خدا میبیند و غیر از او چیزی را نمیبیند و ماسوی الله را مظاهر حق میداند که به عنایت او وجود یافتهاند.
👇لینک ورود در کانال👇
https://eitaa.com/joinchat/1375666439C3eed454405
@andaki_haghighat
اول الدین.mp3
5.45M
🛑نفی صفات از خدا
♦️کمترین امر در خداشناسی این است که خدا منفعل نمی شود و کمال معرفت تصدیق است. بعد از این به توحید می رسیم و در ادامه اخلاص بیان می شود. کمال اخلاص در این است که صفات را از خدا نفی کنیم.
🎙استاد فاطمینیا
👇لینک ورود در کانال👇
https://eitaa.com/joinchat/1375666439C3eed454405
@andaki_haghighat
🛑توحید در کلام عرفا
🔻در نگاه عارفان، نفی وجود غیرخدا به معنای نفی خلق نیست، بلکه مراد این است که با مشاهده وجود حقیقی، از جمیع موجودات به عنوان موجودات حقیقی مستقل قطعنظر شود، زیرا وجود موجوداتْ اعتباری است؛ آنها مظاهر حقاند و به وجود حق موجود و بدون او معدوماند و وجود حقیقی فقط حق تعالی است.
🔺توحید حقیقی، مشاهده حق با خلق و مشاهده خلق با حق است، چنانکه نه حق حجاب خلق شود و نه خلق حجاب حق گردد.(آیت الله جوادی آملی، تحریر تمهیدالقواعد صائنالدین علی بن محمد الترکه، ج۱، ص۳۸ـ ۴۲)
♦️بهگفته ابنعربی در الفتوحات المکیه آنچه حق تعالی بر موحد واجب و ضروری میداند این است که خدا را از حیث هویتش یگانه بداند و نیز بداند که اگرچه مظاهر متعدد و کثیرند، ظاهر (= حقتعالی) تعدد ندارد و یگانه است.(ابنعربی، الفتوحات المکیه، ج۱، ص۴۴۶، ش ۳۸۲، سفر ۱۲)
👇لینک ورود در کانال👇
https://eitaa.com/joinchat/1375666439C3eed454405
@andaki_haghighat