استاد عندلیب همدانی
#اصول_1403_1404 📄تقریر درس خارج اصول 📆دوشنبه 2 مهرماه 1403 🔰جلسۀ 2 سال تحصیلی 1402-1403 🔰جلسۀ 111 #
جلسه 3 تاریخ 3 مهر 1403 (2).pdf
96.9K
#اصول_1403_1404
📄تقریر درس خارج اصول
📆سهشنبه 3 مهرماه 1403
🔰جلسۀ 3 سال تحصیلی 1402-1403
🔰جلسۀ 112 #بررسی_اخبار_علاجیه
🔰جلسۀ 407 #تخالف_الحجج
🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
استاد عندلیب همدانی
#اصول_1402_1403 🎙صوت درس خارج اصول 📆سهشنبه 3 مهرماه 1403 🔰جلسۀ 3 سال تحصیلی 1402-1403 🔰جلسۀ 112 #برر
408.mp3
15.1M
#اصول_1402_1403
🎙صوت درس خارج اصول
📆شنبه7 مهرماه 1403
🔰جلسۀ 4 سال تحصیلی 1402-1403
🔰جلسۀ 113 #بررسی_اخبار_علاجیه
🔰جلسۀ 408 #تخالف_الحجج
🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
استاد عندلیب همدانی
#اصول_1403_1404 📄تقریر درس خارج اصول 📆سهشنبه 3 مهرماه 1403 🔰جلسۀ 3 سال تحصیلی 1402-1403 🔰جلسۀ 112
جلسه 4 تاریخ 7 مهر 1403 (2).pdf
113.2K
#اصول_1403_1404
📄تقریر درس خارج اصول
📆شنبه7 مهرماه 1403
🔰جلسۀ 4 سال تحصیلی 1402-1403
🔰جلسۀ 113 #بررسی_اخبار_علاجیه
🔰جلسۀ 408 #تخالف_الحجج
🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
🔰حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عِيسَى قَالَ أَقْرَأَنِي دَاوُدُ بْنُ فَرْقَدٍ الْفَارِسِيُّ كِتَابَهُ إِلَى أَبِي الْحَسَنِ الثَّالِثِ(ع)وَ جَوَابَهُ بِخَطِّهِ فَقَالَ نَسْأَلُكَ عَنِ الْعِلْمِ الْمَنْقُولِ إِلَيْنَا عَنْ آبَائِكَ وَ أَجْدَادِكَ قَدِ اخْتَلَفُوا عَلَيْنَا فِيهِ كَيْفَ الْعَمَلُ بِهِ عَلَى اخْتِلَافِهِ إِذَا نَرُدُّ إِلَيْكَ فَقَدْ اخْتُلِفَ فِيهِ فَكَتَبَ وَ قَرَأْتُهُ مَا عَلِمْتُمْ أَنَّهُ قَوْلُنَا فَالْزَمُوهُ وَ مَا لَمْ تَعْلَمُوا فَرُدُّوهُ إِلَيْنَا.
📚بصائر الدرجات، ص ۵۲۴ و ۵۲۵.
🔰قَالَ وَسَأَلْتُهُ عَنِ الْعِلْمِ الْمَنْقُولِ إِلَيْنَا عَنْ آبَائِكَ وَأَجْدَادِكَ صلوات الله عليهم قَدِ اخْتُلِفَ عَلَيْنَا فِيهِ كَيْفَ الْعَمَلُ بِهِ عَلَى اخْتِلَافِهِ أَوِ الرَّدُّ إِلَيْكَ فِيمَا اخْتَلَفَ فِيهِ فَكَتَبَ مَا عَلِمْتُمْ أَنَّهُ قَوْلُنَا فَالْزِمُوهُ (فالتزموه) وَمَا لَمْ تَعْلَمُوا فَرُدُّوهُ إِلَيْنَا
📚سرائر، ج ۳، ص ۵۸۴
🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
استاد عندلیب همدانی
🔰حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عِيسَى قَالَ أَقْرَأَنِي دَاوُدُ بْنُ فَرْقَدٍ الْفَارِسِيُّ كِتَابَهُ إِ
مقدمه ای بر بحث دلالی این دو نقل:
✅از نظر ما روایات بر شش دسته اند :
۱/روایات معتبره هم به لحاظ صدوری و هم متنی ( البته علی المبانی المختلفة در حجیت اخبار آحاد) ، این دسته در عملیات استنباط به عنوان دلیل از آنها یاد می شود.
۲/روایات ضعیفه به لحاظ صدوری اما معتبره به لحاظ متنی، این دسته خود یک شاهد و قرینه برای اثبات مدعاست و محتاج به تجمیع شواهد دیگر است
۳/ روایات مردوده ، یعنی روایاتی که ولو به لحاظ صدور بلا اشکال باشند ، اما پذیرش متن با توجه به اموری مشکل است. //در اینجا غیر موارد متعارضین مراد است//.
۴/ روایات مجعوله که با توجه به سند و مهمتر اینکه با توجه به متن ، فقیه اطمینان به جعلی بودن داشته باشد..
۵/ روایاتی که هیچ مشکلی به لحاظ صدوری ندارند ولی به لحاظ متنی اطمینان یا احتمال عدم الجد ( تقیه) در آنها می رود ، مباحث اصولی تقیه و آنگاه تطبیقی و مصداقی ( فقهی) متکفل این بحث است.
۶/روایات متعارضه که هر دوطرف صدورا تام و تمامند و در دلالت هم اجمال و ابهامی ندارند اما متن مبتلا به تعارض مستقر هستند.
🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
توضیح دو نقل فوق
بخش اول دو روایت ؛ قسم اول از روایات را می گوید و بخش دوم قطعا دستهٔ سوم را شامل می شود و مقصود این است که هم در حکم به قبول و هم حکم به بطلان تأمل کنیم و علمش را به اهلش واگذاریم.
ان قلت: آیا روایات دستهٔ ششم را هم که قائلین به توقف می گویند شامل می شود؟
قلت : ۱// اگر منظور از «ردوه الینا» توقف و تثبت و دقت در إعمال مرجحات است و اینکه تا به صورت فنی در ترجیح وارد نشده ایم، در تقدیم یک روایت بر دیگری تأمل و توقف کنیم ، این مطلبی است تمام که هم با روایات ترجیح موافق است وهم همگام با روش های عقلایی در ترجیح است.ولی آیا این مطلب از دو روایت استفاده مشود یا نه باید منتظر ماند.
۲//اگر مقصود این است که چون ایندو روایت سخن از تخییر به میان نیاورده ، بنابر این نهایتا اگر به مرجحات هم رجوع کنیم پس از نبود ترجیح نوبت به توقف می رسد ، در جواب می گوییم :
اولا/ نه تنها در این روایت هرگز از تعارض سخن به میان نیامده است ، بلکه قرینه ای دارد که مقصود، غیر موارد تعارض است ، زیرا جملهٔ #ما_لم_تعلموا در برابر#ما_علمتم_انه_قولنا قرار گرفته ، یعنی روایتی که علم به صدورش نداریم ، در حالی که فرض تعارض جایی است که اطمینان داشته باشیم که هر دو قول امام است
ثانیا/ اگر هم روایت مورد تعارض را هم بگیرد ، این لزوم توقف باید با توجه به روایاتی که ظهور در توقف در #زمان_حضور دارد معنا شود نه اینکه آن روایات را کلا نادیده بگیریم
🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
استاد عندلیب همدانی
#شرح_حدیث #اصول_کافی #کتاب_العقل_و_الجهل 10 💠« مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ
11.mp3
5M
#شرح_حدیث
#اصول_کافی
#کتاب_العقل_و_الجهل 11
🎙استاد عندلیب همدانی
🌀جلسۀ یازدهم
📆شنبه 7 مهرماه 1403
💠«عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ رَفَعَهُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله و سلام):
مَا قَسَمَ اللَّهُ لِلْعِبَادِ شَيْئاً أَفْضَلَ مِنَ الْعَقْلِ فَنَوْمُ الْعَاقِل. أَفْضَلُ مِنْ سَهَرِ الْجَاهِلِ وَ إِقَامَةُ الْعَاقِلِ أَفْضَلُ مِنْ شُخُوصِ الْجَاهِلِ «1» وَ لَا بَعَثَ اللَّهُ نَبِيّاً وَ لَا رَسُولًا حَتَّى يَسْتَكْمِلَ الْعَقْلَ وَ يَكُونَ عَقْلُهُ أَفْضَلَ مِنْ جَمِيعِ عُقُولِ أُمَّتِهِ وَ مَا يُضْمِرُ النَّبِيُّ ص فِي نَفْسِهِ أَفْضَلُ مِنِ اجْتِهَادِ الْمُجْتَهِدِينَ وَ مَا أَدَّى الْعَبْدُ فَرَائِضَ اللَّهِ حَتَّى عَقَلَ عَنْهُ وَ لَا بَلَغَ جَمِيعُ الْعَابِدِينَ فِي فَضْلِ عِبَادَتِهِمْ مَا بَلَغَ الْعَاقِلُ وَ الْعُقَلَاءُ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ الَّذِينَ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى- وَ مَا يَتَذَكَّرُ إِلَّا أُولُوا الْأَلْباب.»
🆔@andalibhamedani|گروه نظرات