eitaa logo
استاد عندلیب همدانی
698 دنبال‌کننده
130 عکس
5 ویدیو
1.3هزار فایل
🔰این کانال توسط عده‌ای از شاگردان استاد به جهت اشتراک‌گذاری دروس ایشان راه اندازی شده است. ©️نقل‌مطالب‌ اختصاصی با ذکر منبع بلامانع است. 🌐سایت: andalibhamedani.ir ✅کانال تلگرام استاد: tlgrm.in/andalibhamedani 📳مدیر: @seyedhoseinmosavifard @moein313
مشاهده در ایتا
دانلود
استاد عندلیب همدانی
#فقه_پزشکی 🎙 صوت درس خارج فقه پزشکی 🔰حقوق بیمار 🌀جلسۀ 2 🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
مطلب اول✅ پنج محور اساسی در منشور حقوق بیمار: 1. دریافت مطلوب خدمات سلامت حق بيمار است 2. اطلاعات باید به نحو مطلوب و به ميزان کافی در اختيار بيمار قرار گیرد 3. حق انتخاب و تصميم­ گيری آزادانه بيمار باید محترم شمرده شود 4. اصل رازداری و احترام به حریم خصوصی بيمار رعایت شود 5. دسترسی به نظام کارآمد رسيدگی به شکایات حق بيمار است مطلب دوم✅ بررسی حکم فقهی حقوق فوق متوقف بر تفکیک بین سه مورد است: 1// ارائهٔ خدمات پزشکی به صورت مستقیم توسط دولت ، حال یا در مراکز درمانی دولتی و یا خدمات کمک درمانی مثل بیمه های دولتی 2// ارائهٔ خدمات پزشکی در بیمارستان های غیر دولتی ،که به نحوی فقط تحت نظارت دولت است 3//ارائهٔ خدمات پزشکی در مطب که با مراجعهٔ اختیاری بیمار به یک پزشک صورت می گیرد و یا طبیب را بالین بیمار حاضر می کنند، در مواردی که حکم خاصی برای یک قسم باشد ،‌اشاراتی خواهد شد ان شاءالله تعالی مطلب سوم✅ حال در توضیح معنا و مستندات حق اول یعنی دریافت مطلوب خدمات سلامت چنین می توان گفت : اولا/ دریافت مطلوب تمام خدمات درمانی یعنی حفظ شخصیت انسانی و رعایت _بنی_آدم چه در بخش دولتی ، چه در بخش خصوصی ، چه در بیمارستانها ، چه در مطب و... ثانیا/ دریافت مطلوب یعنی رعایت و بین تمام دریافت کنندگان خدمات ،معنای انصاف خواهد آمد ثالثا/دریافت مطلوب تمام خدمات درمانی ، یعنی متصدیان سلامت جامعه در هر بخشی ، جان و مال و آبروی مردم را بدانند و خود را تمام خلق مطلب چهارم✅ دو مستند برای سه مطلب فوق از نهج البلاغه: ۱/الإمامُ أمیر المؤمنین عليٌّ عليه السلام ـ مِن كِتابِهِ للأشتَرِ لَمّا وَلاّهُ مِصرَ ( نامهٔ ۵۳)ـ : و أشعِرْ قَلبَكَ الرَّحمَةَ لِلرَّعِيَّةِ ، و المَحَبَّة لَهُم ، و اللُّطفَ بِهِم ، و لا تَكونَنَّ علَيهِم سَبُعا ضارِيا تَغتَنِمُ أكلَهُم ؛ فإنَّهُم صِنفانِ : إمّا أخٌ لَكَ في الدِّينِ ، أو نَظيرٌ لَكَ في الخَلقِ ، يَفرُطُ مِنهُمُ الزَّلَلُ ، و تَعرِضُ لَهُمُ العِلَلُ ، و يُؤتى على أيديهِم في العَمدِ و الخَطأِ ، فأعطِهِم مِن عَفوِكَ و صَفحِكَ مِثلَ الّذي تُحِبُّ و تَرضى أن يُعطِيَكَ اللّه مِن عَفوِهِ و صَفحِهِ ، فإنَّكَ فَوقَهُم ، وَ والِي الأمرِ علَيكَ فَوقَكَ ، و اللّه فَوقَ مَن وَلاّكَ ! اگر چه این جملهٔ نورانیدر مورد وظائف حاکمان است ولی مفاد آن قابل سریان در هر موردی است که انسانی نسبت به انسان دیگر وظائفی را داراست ، از جمله بخش های دولتی درمان و نیز بخش خصوصی ، این جمله پیام جاودانه ای دارد و آن اینکه در ارائهٔ انواع خدمات به همهٔ شهروندان از جمله خدمات مربوط به سلامت و بهداشت باید با مهربانی و گذشت و نیز رعایت شخصیت انسانی با مردم رفتار کرد ۲/نامه ۵ نهج البلاغه : و من كتاب له (علیه السلام) إلى أشعث بن قيس عامل أذربيجان: وَ إِنَّ عَمَلَكَ لَيْسَ لَكَ بِطُعْمَةٍ وَ لَكِنَّهُ فِي عُنُقِكَ أَمَانَةٌ. هر مسئولیتی در هر حیطه ای به نوع خود نوعی امانتداری است مطلب پنجم✅ در پیش اشاره شد ، هر جا ذوالحقی داریم که به عبارت دیگر من له الحق نام دارد، در برابرش مکلفی داریم که من علیه الحق است. و لذا در تمام تعابیر فوق هم حق بیمار و مردم را مشاهده می کنیم و هم تکلیف متصدیان سلامت را ، و طبیعتا هرجا حق و تکلیف بین دو طرف ایجاد شد ، حق دیگری برای ذوالحق هست و آن حق مطالبه گری و شکایت در صورت عدم اعطای حق است. این مطلب به خوبی از اهمیتی که قرآن کریم و روایات به مسئلهٔ امر به معروف و نهی از منکر قائل است ، استفاده می شود، اینجا هم به یک سخن مولا فعلا بسنده میشود: «لا تَتْرُكُوا الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ، فَيُوَلَّى عَلَيْكُمْ [أَشْرَارُكُمْ] شِرَارُكُمْ ثُمَّ تَدْعُونَ فَلَا يُسْتَجَابُ لَكُمْ»نامهٔ ۴۷ نهج البلاغه «إِنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ، لَا يُقَرِّبَانِ مِنْ أَجَلٍ وَ لَا يَنْقُصَانِ مِنْ رِزْقٍ؛ وَ أَفْضَلُ مِنْ ذَلِكَ كُلِّهِ كَلِمَةُ عَدْلٍ عِنْدَ إِمَامٍ جَائِرٍ» نهج البلاغه ، حکمت ۳۷۴ مطلب ششم ✅ چنانکه در جلسهٔ قبل گفته شد ، هیچکس بر دیگری ولایت ندارد و نمی تواند به جای او تصمیم بگیرد ، و تحقق این مطلب در مسئلهٔ حقوق بیمار، همان محور سوم منشور است که تصمیم اساسی با خود بیمار است و کسی حق تصمیم سازی یا تصمیم گیری به جای او را ندارد. وَ لاَ تَكُنْ عَبْدَ غَيْرِكَ وَ قَدْ جَعَلَكَ اَللَّهُ حُرّاً.//نامهٔ ۳۱ نهج البلاغه 🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
استاد عندلیب همدانی
مطلب اول✅ پنج محور اساسی در منشور حقوق بیمار: 1. دریافت مطلوب خدمات سلامت حق بيمار است 2. اطلاعات
مطلب هفتم✅ راز داری سه بعدد دارد ، یکی حفظ رازهای خود و دوم حفظ رازهای مکتبی و سیاسی اهل بیت ( علیهم السلام) و دیگری حفظ راز های مردم ، در مورد اول که مناسبتی هم با فقه پزشکی داشته باشد،اشاره می کنم به این که رازداری بیمار و یا اطرافیان او نسبت به اسرار مرتبط با بیماری ، از نظر عقلایی مذموم است ، و شرعا هم اگر احتمال عقلایی دهد که منجر به ضرر بدنی قابل توجه خواهد شد ، جایز نیست ، اما مورد دوم کاوشی مستقل می طلبد و از مسیر کلام ما هم خارج است اما در مورد سوم ، آنچه مربوط به فقه پزشکی است این که : وظیفهٔ اولیهٔ طبیب و نیز مجموعهٔ درمانی حفظ رازهای بیمار است. در اینجا فعلا به کلام مولا در نهج البلاغه بسنده می کنم که در خطبهٔ ۱۰۳ در خصوص صفات مؤمن می فرماید:«لَيْسُوا بِالْمَسَايِيحِ وَ لاَ اَلْمَذَايِيعِ اَلْبُذُر»، مؤمن با کنترل زبان خویش از نمامی و فتنه انگیزی و انتشار هر رازی که شایستهٔ انتشار نیست( از جمله رازهای بیمار) و نیز از بیهوده گویی خودداری می کنند. مطلب هشتم✅ یکی از بارزترین جلوهای تعقل ، بن بست شکنی ها ، حل عاقلانهٔ موارد تزاحم اهم با مهم و نیز دفع افسد به فاسد است، اینجاست که باید به خوبی از قوهٔ عاقله بهره گرفت و به فرمان حضرت مولا در نامهٔ ۶۳ توجه داشت که:«فَاعْقِلْ عَقْلَكَ» متصدیان امر درمان با تعقل و تأمل در مصالح و مفاسد یک گزینهٔ درمانی و یا در بیان و یا عدم بیان اسرار بیمار به دیگران باید عاقلانه ترین تصمیم را بگیرند. این سخن نورانی حضرت مولاست که : «لَيْسَ اَلْعَاقِلُ مَنْ يَعْرِفُ اَلْخَيْرَ مِنَ اَلشَّرِّ وَ لَكِنَّ اَلْعَاقِلَ مَنْ يَعْرِفُ خَيْرَ اَلشَّرَّيْنِ» بحار الانوار / ج ۷۵ ص ۶ مطلب نهم✅ اولین محور منشور حقوق بیمار این بود: دریافت خدمات سلامت است واژهٔ در اینجا یعنی : اولا/هدف عقلانی و عقلایی را ترسیم کردن( سلامت فرد و جامعه) ثانیا /راه های عقلانی و عقلایی را برای رسیدن به هدف را بررسی کردن ثالثا/ امکانات و ظرفیت خود را هم در نظر داشتن رابعا/ گزینش بهترین راه برای رسیدن به هدف اگر بیمار است و مجموعهٔ پزشکی هم هستند ، حفظ امانت به و برای یافتن سه مورد اول و و ارادهٔ قوی برای مورد چهارم یعنی گزینش بهترین راه برای رسیدن به هدف که سلامت فرد و جامعه است. حکمت ۱۱۳:«لَا عَقْلَ كَالتَّدْبِيرِ» حکمت ۱۶۱:«مَنِ اسْتَبَدَّ بِرَأْيِهِ هَلَكَ، وَ مَنْ شَاوَرَ الرِّجَالَ شَارَكَهَا فِي عُقُولِهَا» خطبه ۲۲۳:«فَتَدَاوَ مِنْ دَاءِ الْفَتْرَةِ فِي قَلْبِكَ بِعَزِيمَةٍ» 🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
استاد عندلیب همدانی
#شرح_حدیث #اصول_کافی #کتاب_العقل_و_الجهل 11 🎙استاد عندلیب همدانی 🌀جلسۀ یازدهم 📆شنبه 7 مهرماه 1403
12.mp3
5M
12 (قسمت اول) 🎙استاد عندلیب همدانی 🌀جلسۀ دوازدهم 📆شنبه 14 مهرماه 1403 💠«عِ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ الْأَشْعَرِيُّ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا رَفَعَهُ عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَكَمِ قَالَ قَالَ لِي أَبُو الْحَسَنِ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ (علیه السلام) : يَا هِشَامُ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى بَشَّرَ أَهْلَ الْعَقْلِ وَ الْفَهْمِ فِي كِتَابِهِ فَقَالَ فَبَشِّرْ عِبادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِكَ الَّذِينَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِكَ هُمْ أُولُوا الْأَلْباب‏‏ ....‏» 🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_14036094662.pdf
83.4K
📄تقریر درس خارج فقه التعامل 📆شنبه 14 مهرماه 1403 🔰جلسۀ 5 سال تحصیلی 1402-1403 🔰جلسۀ 5 🔰جلسۀ 905 🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
1_14036077385.pdf
73.2K
📄تقریر درس خارج اصول 📆شنبه14 مهرماه 1403 🔰جلسۀ 5 سال تحصیلی 1402-1403 🔰جلسۀ 114 🔰جلسۀ 409 🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_14062456398 (1).pdf
102.4K
📄تقریر درس خارج فقه التعامل 📆یکشنبه 15 مهرماه 1403 🔰جلسۀ 6 سال تحصیلی 1402-1403 🔰جلسۀ 6 🔰جلسۀ 906 🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
1_14059292496.pdf
79.5K
📄تقریر درس خارج اصول 📆یکشنبه 15 مهرماه 1403 🔰جلسۀ 6 سال تحصیلی 1402-1403 🔰جلسۀ 115 🔰جلسۀ 410 🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_14080574769.pdf
114.3K
📄تقریر درس خارج فقه التعامل 📆دوشنبه 16 مهرماه 1403 🔰جلسۀ 7 سال تحصیلی 1402-1403 🔰جلسۀ 7 🔰جلسۀ 907 🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
1_14079688066.pdf
124.6K
📄تقریر درس خارج اصول 📆دوشنبه 16 مهرماه 1403 🔰جلسۀ 7 سال تحصیلی 1402-1403 🔰جلسۀ 116 🔰جلسۀ 411 🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_14121597316 (1).pdf
188.1K
📄تقریر درس خارج فقه التعامل 📆سه‌شنبه 17 مهرماه 1403 🔰جلسۀ 8 سال تحصیلی 1402-1403 🔰جلسۀ 8 🔰جلسۀ 908 🆔@andalibhamedani|گروه نظرات