eitaa logo
استاد عندلیب همدانی
698 دنبال‌کننده
130 عکس
5 ویدیو
1.3هزار فایل
🔰این کانال توسط عده‌ای از شاگردان استاد به جهت اشتراک‌گذاری دروس ایشان راه اندازی شده است. ©️نقل‌مطالب‌ اختصاصی با ذکر منبع بلامانع است. 🌐سایت: andalibhamedani.ir ✅کانال تلگرام استاد: tlgrm.in/andalibhamedani 📳مدیر: @seyedhoseinmosavifard @moein313
مشاهده در ایتا
دانلود
1_14059292496.pdf
79.5K
📄تقریر درس خارج اصول 📆یکشنبه 15 مهرماه 1403 🔰جلسۀ 6 سال تحصیلی 1402-1403 🔰جلسۀ 115 🔰جلسۀ 410 🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_14080574769.pdf
114.3K
📄تقریر درس خارج فقه التعامل 📆دوشنبه 16 مهرماه 1403 🔰جلسۀ 7 سال تحصیلی 1402-1403 🔰جلسۀ 7 🔰جلسۀ 907 🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
1_14079688066.pdf
124.6K
📄تقریر درس خارج اصول 📆دوشنبه 16 مهرماه 1403 🔰جلسۀ 7 سال تحصیلی 1402-1403 🔰جلسۀ 116 🔰جلسۀ 411 🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_14121597316 (1).pdf
188.1K
📄تقریر درس خارج فقه التعامل 📆سه‌شنبه 17 مهرماه 1403 🔰جلسۀ 8 سال تحصیلی 1402-1403 🔰جلسۀ 8 🔰جلسۀ 908 🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
1_14121627000.pdf
118K
📄تقریر درس خارج اصول 📆دوشنبه 16 مهرماه 1403 🔰جلسۀ 7 سال تحصیلی 1402-1403 🔰جلسۀ 116 🔰جلسۀ 411 🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
استاد عندلیب همدانی
#فقه_پزشکی 🎙 صوت درس خارج فقه پزشکی 🔰حقوق بیمار 🌀جلسۀ 3 🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
درس سوم فقه پزشکی بررسی فقهی حقوق بیمار مطلب دهم✅ واژهٔ در محور دوم منشور که می گوید:اطلاعات باید به نحو و به ميزان کافی در اختيار بيمار قرار گیرد، یعنی آنچه بیمار باید از بیماری و راه های علاج خود بداند، تا تصمیم درست خود را بگیرد نامهٔ ۵۰ نهج البلاغه: ومن كتاب له (علیه السلام) إلى أمَرائه على الجَيش: « أَلَا وَ إِنَّ لَكُمْ عِنْدِي أَلَّا أَحْتَجِزَ دُونَكُمْ سِرّاً إِلَّا فِي حَرْبٍ وَ لَا أَطْوِيَ دُونَكُمْ أَمْراً إِلَّا فِي حُكْمٍ » مطلب یازدهم✅ در طبیب بما هو طبیب عدالت اصطلاحی معتبر نیست ، بلکه آنچه معیار است ، خبرویت ، وثاقت در طبابت و عدم خیانت در این امانت است در حکمت ۱۸۲ نهج البلاغه می خوانیم: «لَا خَيْرَ فِي الصَّمْتِ عَنِ الْحُكْمِ، كَمَا أَنَّهُ لَا خَيْرَ فِي الْقَوْلِ بِالْجَهْلِ» مطلب دوازدهم✅ رجوع بیمار به طبیب مصداق استنصاح است و حق ناصح بودن را ایجاب می کند مبادا غش صورت گیرد علی علیه السلام نامه ۳۱:رُبَّمَا كَانَ الدَّوَاءُ دَاءً وَ الدَّاءُ دَوَاءً وَ رُبَّمَا نَصَحَ غَيْرُ النَّاصِحِ وَ غَشَّ الْمُسْتَنْصَحُ سید الساجدین علیه السلام:وَ أَمَّا حَقُّ الْمُسْتَنْصِحِ فَإِنَّ حَقَّهُ أَنْ تُؤَدِّيَ إِلَيْهِ النَّصِيحَةَ عَلَى الْحَقِّ الَّذِي تَرَى لَهُ أَنْ يَحْمِلَ وَ يَخْرُجَ الْمَخْرَجَ الَّذِي يَلِينُ عَلَى مَسَامِعِهِ وَ تُكَلِّمَهُ مِنَ الْكَلَامِ بِمَا يُطِيقُهُ عَقْلُهُ فَإِنَّ لِكُلِّ عَقْلٍ طيقة [طَبَقَةً مِنَ الْكَلَامِ يَعْرِفُهُ وَ يُجِيبُهُ وَ لْيَكُنْ مَذْهَبُكَ الرَّحْمَةَ وَ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ مطلب سیزدهم✅ بیمار مستشیر است و طبیب مشیر و مستشیر بر مشیر حقی دارد دررسالة الحقوق**چنین آمده است: وأما حق المستشير : فإن حضرك له وجه رأي جهدت له في النصيحة ، وأشرت عليه بما تعلم أنك لو كنت مكانه عملت به ، وليكن ذلك منك في رحمة ولين. فإن اللين يؤنس الوحشة وإن الغلظ يوحش موضع الأنس. وإن لم يحضرك له رأي وعرفت له من تثق برأيه وترضى به لنفسك دللته عليه ، وأرشدته اليه ، فكنت لم تأله خيرا ولم تدّخره نصحا. ولا حول ولا قوة إلاّ باللّه حق آن که با تو مشورت مى کند این است که اگر رأى صحیحى دارى در خیرخواهى او بکوشى و چیزى را به اوپیشنهاد کنى که اگر خود به جاى او بودى مى کردى، البته با مهربانى و ملایمت؛ که نرمش، وحشت را مى زداید و خشونت بر وحشت مى افزاید؛ و اگر رأى و نظرى ندارى، او را نزد کسى که به رأیش اعتماد دارى و دیدگاهش را مى پسندى راه نمایى کن تا در خیرخواهى اش کوتاهى و در نصیحتش فروگذار نکرده باشى مطلب چهاردهم✅ واژه ای رسا در این مبحث است ، و معنای آن إحسان و إحکام در انجام عمل و پرهیز از هرگونه إهمال و تقصیر است، معلوم است که اهمیت کار متصدیان سلامت و بهداشت جامعه از اموری است که کوشش در اتقان و إحسان را می طلبد. حدیث نبوی : «إِذَا عَمِلَ أَحَدُكُمْ عَمَلًا فَلْيُتْقِنْ» کافی ج ۳ ص ۲۶۳ 🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
هفت منشأ برای حقوق بیمار 1/اعتماد بیمار: کسی که آشنایی لازم را با فن طبابت دارد ، یا طبابت بر او واجب کفایی است یا عینی و در هر دو صورت وقتی بیمار یا اطرافیان او به او اعتماد می کند و کوشش در راه سلامتی کامل یا نسبی بیمار را از او می خواهند، و او طبابت را می پذیرد ، خود این اعتماد منشأ حقوقی برای بیمار است ، همانگونه که اعتماد به صاحبان دیگر حرفه ها این حق را ایجاد می کند. پس این حق هست ولو جامعه ای هم نباشد و فقط دو نفر در عالم زندگی کنند 2/یکی از اموری که می تواند منشأ حق به حساب بیاید ، نگاه عقلائی به مسئله است ، البته بدون اینکه در کلمات شارع ردعی از آن مشاهده شود ، مثلا حق تألیف یا حق اختراع قطعا جایگاه عقلایی دارد ، و تعرض نسبت به این حقوق و نادیده گرفتن آن ها به لحاظ عقلایی مجاز نیست، حال در تمام حرفه ها و از جمله طبابت این نگاه عقلایی حاکم است و حقوقی را برای بیمار می پذیرند، باز حتی اگر جامعه ای را در نظر نگیریم و فقط دو نفر در عالم زندگی کنند. روشن شد که اصلا در این بیان اختلال نظام را مطرح نکردیم 3/واجبات نظامیه اموری هستند که بقای مجتمع انسانی و عدم اختلال در آن وابسته به تحقق آنهاست ، و بحث آن در فقه مفصلا مطرح است ، حال همین عقلا که برای حفظ مجتمع انسانی به لزوم چنین واجباتی معتقدند ، معتقدند که عدم اختلال نظام به صرف إعمال طبابت نیست ، بلکه طبابتی که علاوه بر حقوق پزشک ( که بحثش مستقل است ) حقوق بیمار جهت بهبودی کامل یا نسبی رعایت شود و حد اقل اطمینان او و اطرافیانش به اینکه تیم پزشکی چیزی از وظائف را کم نمی گذارند، جلب شود ثبوت چنین حقی با این تقریر اگر چه متوقف بر فرض وجود اجتماع و لزوم پرهیز از اختلال نظام است ، اما در این تقریر وجود دولت مفروض گرفته نشده است 4/حال همان بیان فوق را با فرض وجود حکومت و دولت تقریر می کنم ، هر دولتی موظف به حفظ حرمت انسان ها و نیز اموال و جان های آنهاست ، تأمین سلامتی شهروندان جزء وظائف اولیهٔ حکومت ها در تقنین ، إجرا و قضاست ، حکومت ها باید در این سه محور حقوق شهروندان را محقق کرده و جامعهٔ پزشکی را جهت تأمین حقوق بیمار موظف کند 5/اینکه در روایات و فتاوای فقهاء سخن از أخذ برائت به هنگام تجویز دارو و یا عمل جراحی به میان آمده ، خود تاییدی از طرف شارع مقدس برای ثبوت حقوقی برای بیمار است 6/ قاعدهٔ حسن و إحسان زیر بنایی ترین قاعده و اساسی ترین اصل قرآنی و روایی است که به کمک آن می توان نظام تکوین و تشریع را تبیین و تفسیر کرد، و باهمین قاعدهٔ اساسی به خوبی می توانیم منشأ و چگونگی حقوق بیمار را از دیدگاه قرآن و حدیث تقریر کنیم ، مقصود ما از إحسان در اینجا همان إتقان و إحکام در روند طبابت و پرهیز از إهمال وتقصیر است. ٱلَّذِي خَلَقَ ٱلۡمَوۡتَ وَٱلۡحَيَوٰةَ لِيَبۡلُوَكُمۡ أَيُّكُمۡ أَحۡسَنُ عَمَلࣰا وَهُوَ ٱلۡعَزِيزُ ٱلۡغَفُورُ //۲ ملک 7/علاوه با دقت در چهارده مطلبی که در گذشته بیان شد هماهنگی کامل منشور حقوق بیمار با روایات معصومین ( علیهم السلام) تبیین شد 🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
1_14183189527.pdf
102.4K
📄تقریر درس خارج فقه التعامل 📆شنبه 21 مهرماه 1403 🔰جلسۀ 9 سال تحصیلی 1402-1403 🔰جلسۀ 9 🔰جلسۀ 909 🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
1_14183181841.pdf
91.9K
📄تقریر درس خارج اصول 📆شنبه 21 مهرماه 1403 🔰جلسۀ 9 سال تحصیلی 1402-1403 🔰جلسۀ 118 🔰جلسۀ 413 🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
استاد عندلیب همدانی
📄تقریر درس خارج تحلیل دعوت حسینی 🌀جلسۀ 189 📆چهارشنبه 19 اردیبهشت 1402 5️⃣7️⃣تحقیقی مختصر پیرامونِ ب
190.mp3
26.23M
🎙صوت درس خارج تحلیل دعوت حسینی 🌀جلسۀ 190 📆چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 5️⃣7️⃣تحقیقی مختصر پیرامونِ بانو باعظمت (جلسۀ پنجم) 🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
191.mp3
21.71M
🎙صوت درس خارج تحلیل دعوت حسینی 🌀جلسۀ 191 📆چهارشنبه 9 خرداد 1403 5️⃣7️⃣تحقیقی مختصر پیرامونِ بانو باعظمت (جلسۀ ششم[آخر]) 🔺جمع بندی جلسات پیشین و لزوم تفکیک بین گزارش های قابل قبول با گزارش های مبهم و نیز جعلیات در مورد بانوی مطهرهٔ کریمهٔ جلیله ام السجاد( سلام الله علیهما) 🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
192.mp3
20.28M
🎙صوت درس خارج تحلیل دعوت حسینی 🌀جلسۀ 192 📆چهارشنبه 11 مهرماه 1403 6️⃣7️⃣ضبیعة بن عمرو؟ 7️⃣7️⃣ضحاک بن عبدالله المشرقی! 8️⃣7️⃣ضرغامة بن مالک التغلبی 🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
استاد عندلیب همدانی
#تحلیل_دعوت_حسینی 🎙صوت درس خارج تحلیل دعوت حسینی 🌀جلسۀ 192 📆چهارشنبه 11 مهرماه 1403 6️⃣7️⃣ضبیعة بن
ضبیعةبن عمرو 🔹زیارت رجبیه ،بحار الانوار ج ۹۸ ص ۳۴۱: السلام علی ضبیعة بن عمرو اما : ۱// در زیارت ناحیه : السلام علی عمرو بن ضبیعة الضبعی بحار ج ۹۸ ص ۲۷۳ و ج ۴۵ ص ۷۲ ۲//مرحوم مجلسی در بحار ج ۴۴ ، ص ۱۹۹ ضمن نام شهدا می فرماید : بن ضبیعة و لا یخفی که در ابصار العین ص ۱۹۴ گوید : بن ضبيعة بن قيس بن ثعلبة الضبعي التيمي// پس نام ضبیعة بن عمرو اشتباه است ، یا عمروبن ضبیعة است یا عمر بن ضبیعة 🆔@andalibhamedani|گروه نظرات