استاد عندلیب همدانی
#فقه_التعامل_1403_1404 🎙صوت درس خارج فقه التعامل 📆یکشنبه 15 مهرماه 1403 🔰جلسۀ 6 سال تحصیلی 1402-1403
7.mp3
16.39M
#فقه_التعامل_1403_1404
🎙صوت درس خارج فقه التعامل
📆دوشنبه 16 مهرماه 1403
🔰جلسۀ 7 سال تحصیلی 1402-1403
🔰جلسۀ 7 #احکام_اهل_ذمه
🔰جلسۀ 907 #فقه_التعامل
🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
1_14080574769.pdf
114.3K
📄تقریر درس خارج فقه التعامل
📆دوشنبه 16 مهرماه 1403
🔰جلسۀ 7 سال تحصیلی 1402-1403
🔰جلسۀ 7 #احکام_اهل_ذمه
🔰جلسۀ 907 #فقه_التعامل
🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
استاد عندلیب همدانی
#اصول_1402_1403 🎙صوت درس خارج اصول 📆یکشنبه 15 مهرماه 1403 🔰جلسۀ 6 سال تحصیلی 1402-1403 🔰جلسۀ 115 #بر
411.mp3
17.03M
#اصول_1402_1403
🎙صوت درس خارج اصول
📆دوشنبه 16 مهرماه 1403
🔰جلسۀ 7 سال تحصیلی 1402-1403
🔰جلسۀ 116 #بررسی_اخبار_علاجیه
🔰جلسۀ 411 #تخالف_الحجج
🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
1_14079688066.pdf
124.6K
#اصول_1403_1404
📄تقریر درس خارج اصول
📆دوشنبه 16 مهرماه 1403
🔰جلسۀ 7 سال تحصیلی 1402-1403
🔰جلسۀ 116 #بررسی_اخبار_علاجیه
🔰جلسۀ 411 #تخالف_الحجج
🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
استاد عندلیب همدانی
#فقه_التعامل_1403_1404 🎙صوت درس خارج فقه التعامل 📆دوشنبه 16 مهرماه 1403 🔰جلسۀ 7 سال تحصیلی 1402-1403
8.mp3
17.93M
#فقه_التعامل_1403_1404
🎙صوت درس خارج فقه التعامل
📆سهشنبه 17 مهرماه 1403
🔰جلسۀ 8 سال تحصیلی 1402-1403
🔰جلسۀ 8 #احکام_اهل_ذمه
🔰جلسۀ 908 #فقه_التعامل
🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
1_14121597316 (1).pdf
188.1K
#فقه_التعامل_1403_1404
📄تقریر درس خارج فقه التعامل
📆سهشنبه 17 مهرماه 1403
🔰جلسۀ 8 سال تحصیلی 1402-1403
🔰جلسۀ 8 #احکام_اهل_ذمه
🔰جلسۀ 908 #فقه_التعامل
🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
استاد عندلیب همدانی
#اصول_1402_1403 🎙صوت درس خارج اصول 📆دوشنبه 16 مهرماه 1403 🔰جلسۀ 7 سال تحصیلی 1402-1403 🔰جلسۀ 116 #بر
412.mp3
17.43M
#اصول_1402_1403
🎙صوت درس خارج اصول
📆سهشنبه 17 مهرماه 1403
🔰جلسۀ 8 سال تحصیلی 1402-1403
🔰جلسۀ 117 #بررسی_اخبار_علاجیه
🔰جلسۀ 412 #تخالف_الحجج
🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
1_14121627000.pdf
118K
#اصول_1403_1404
📄تقریر درس خارج اصول
📆دوشنبه 16 مهرماه 1403
🔰جلسۀ 7 سال تحصیلی 1402-1403
🔰جلسۀ 116 #بررسی_اخبار_علاجیه
🔰جلسۀ 411 #تخالف_الحجج
🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
استاد عندلیب همدانی
#فقه_پزشکی 🎙 صوت درس خارج فقه پزشکی 🔰حقوق بیمار 🌀جلسۀ 3 🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
درس سوم فقه پزشکی
بررسی فقهی حقوق بیمار
مطلب دهم✅ واژهٔ #مطلوب در محور دوم منشور که می گوید:اطلاعات باید به نحو #مطلوب و به ميزان کافی در اختيار بيمار قرار گیرد، یعنی آنچه بیمار باید از بیماری و راه های علاج خود بداند، تا تصمیم درست خود را بگیرد
نامهٔ ۵۰ نهج البلاغه:
ومن كتاب له (علیه السلام) إلى أمَرائه على الجَيش:
« أَلَا وَ إِنَّ لَكُمْ عِنْدِي أَلَّا أَحْتَجِزَ دُونَكُمْ سِرّاً إِلَّا فِي حَرْبٍ وَ لَا أَطْوِيَ دُونَكُمْ أَمْراً إِلَّا فِي حُكْمٍ »
مطلب یازدهم✅ در طبیب بما هو طبیب عدالت اصطلاحی معتبر نیست ، بلکه آنچه معیار است ، خبرویت ، وثاقت در طبابت و عدم خیانت در این امانت است
در حکمت ۱۸۲ نهج البلاغه می خوانیم: «لَا خَيْرَ فِي الصَّمْتِ عَنِ الْحُكْمِ، كَمَا أَنَّهُ لَا خَيْرَ فِي الْقَوْلِ بِالْجَهْلِ»
مطلب دوازدهم✅ رجوع بیمار به طبیب مصداق استنصاح است و حق ناصح بودن را ایجاب می کند مبادا غش صورت گیرد علی علیه السلام نامه ۳۱:رُبَّمَا كَانَ الدَّوَاءُ دَاءً وَ الدَّاءُ دَوَاءً وَ رُبَّمَا نَصَحَ غَيْرُ النَّاصِحِ وَ غَشَّ الْمُسْتَنْصَحُ
سید الساجدین علیه السلام:وَ أَمَّا حَقُّ الْمُسْتَنْصِحِ فَإِنَّ حَقَّهُ أَنْ تُؤَدِّيَ إِلَيْهِ النَّصِيحَةَ عَلَى الْحَقِّ الَّذِي تَرَى لَهُ أَنْ يَحْمِلَ وَ يَخْرُجَ الْمَخْرَجَ الَّذِي يَلِينُ عَلَى مَسَامِعِهِ وَ تُكَلِّمَهُ مِنَ الْكَلَامِ بِمَا يُطِيقُهُ عَقْلُهُ فَإِنَّ لِكُلِّ عَقْلٍ طيقة [طَبَقَةً مِنَ الْكَلَامِ يَعْرِفُهُ وَ يُجِيبُهُ وَ لْيَكُنْ مَذْهَبُكَ الرَّحْمَةَ وَ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ
مطلب سیزدهم✅ بیمار مستشیر است و طبیب مشیر و مستشیر بر مشیر حقی دارد
دررسالة الحقوق**چنین آمده است:
وأما حق المستشير : فإن حضرك له وجه رأي جهدت له في النصيحة ، وأشرت عليه بما تعلم أنك لو كنت مكانه عملت به ، وليكن ذلك منك في رحمة ولين. فإن اللين يؤنس الوحشة وإن الغلظ يوحش موضع الأنس. وإن لم يحضرك له رأي وعرفت له من تثق برأيه وترضى به لنفسك دللته عليه ، وأرشدته اليه ، فكنت لم تأله خيرا ولم تدّخره نصحا. ولا حول ولا قوة إلاّ باللّه
حق آن که با تو مشورت مى کند این است که اگر رأى صحیحى دارى در خیرخواهى او بکوشى و چیزى را به اوپیشنهاد کنى که اگر خود به جاى او بودى مى کردى، البته با مهربانى و ملایمت؛ که نرمش، وحشت را مى زداید و خشونت بر وحشت مى افزاید؛ و اگر رأى و نظرى ندارى، او را نزد کسى که به رأیش اعتماد دارى و دیدگاهش را مى پسندى راه نمایى کن تا در خیرخواهى اش کوتاهى و در نصیحتش فروگذار نکرده باشى
مطلب چهاردهم✅ #اتقان واژه ای رسا در این مبحث است ، و معنای آن إحسان و إحکام در انجام عمل و پرهیز از هرگونه إهمال و تقصیر است، معلوم است که اهمیت کار متصدیان سلامت و بهداشت جامعه از اموری است که کوشش در اتقان و إحسان را می طلبد.
حدیث نبوی : «إِذَا عَمِلَ أَحَدُكُمْ عَمَلًا فَلْيُتْقِنْ» کافی ج ۳ ص ۲۶۳
🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
هفت منشأ برای حقوق بیمار
1/اعتماد بیمار:
کسی که آشنایی لازم را با فن طبابت دارد ، یا طبابت بر او واجب کفایی است یا عینی و در هر دو صورت وقتی بیمار یا اطرافیان او به او اعتماد می کند و کوشش در راه سلامتی کامل یا نسبی بیمار را از او می خواهند، و او طبابت را می پذیرد ، خود این اعتماد منشأ حقوقی برای بیمار است ، همانگونه که اعتماد به صاحبان دیگر حرفه ها این حق را ایجاد می کند. پس این حق هست ولو جامعه ای هم نباشد و فقط دو نفر در عالم زندگی کنند
2/یکی از اموری که می تواند منشأ حق به حساب بیاید ، نگاه عقلائی به مسئله است ، البته بدون اینکه در کلمات شارع ردعی از آن مشاهده شود ، مثلا حق تألیف یا حق اختراع قطعا جایگاه عقلایی دارد ، و تعرض نسبت به این حقوق و نادیده گرفتن آن ها به لحاظ عقلایی مجاز نیست، حال در تمام حرفه ها و از جمله طبابت این نگاه عقلایی حاکم است و حقوقی را برای بیمار می پذیرند، باز حتی اگر جامعه ای را در نظر نگیریم و فقط دو نفر در عالم زندگی کنند. روشن شد که اصلا در این بیان اختلال نظام را مطرح نکردیم
3/واجبات نظامیه اموری هستند که بقای مجتمع انسانی و عدم اختلال در آن وابسته به تحقق آنهاست ، و بحث آن در فقه مفصلا مطرح است ، حال همین عقلا که برای حفظ مجتمع انسانی به لزوم چنین واجباتی معتقدند ، معتقدند که عدم اختلال نظام به صرف إعمال طبابت نیست ، بلکه طبابتی که علاوه بر حقوق پزشک ( که بحثش مستقل است ) حقوق بیمار جهت بهبودی کامل یا نسبی رعایت شود و حد اقل اطمینان او و اطرافیانش به اینکه تیم پزشکی چیزی از وظائف را کم نمی گذارند، جلب شود ثبوت چنین حقی با این تقریر اگر چه متوقف بر فرض وجود اجتماع و لزوم پرهیز از اختلال نظام است ، اما در این تقریر وجود دولت مفروض گرفته نشده است
4/حال همان بیان فوق را با فرض وجود حکومت و دولت تقریر می کنم ، هر دولتی موظف به حفظ حرمت انسان ها و نیز اموال و جان های آنهاست ، تأمین سلامتی شهروندان جزء وظائف اولیهٔ حکومت ها در تقنین ، إجرا و قضاست ، حکومت ها باید در این سه محور حقوق شهروندان را محقق کرده و جامعهٔ پزشکی را جهت تأمین حقوق بیمار موظف کند
5/اینکه در روایات و فتاوای فقهاء سخن از أخذ برائت به هنگام تجویز دارو و یا عمل جراحی به میان آمده ، خود تاییدی از طرف شارع مقدس برای ثبوت حقوقی برای بیمار است
6/ قاعدهٔ حسن و إحسان زیر بنایی ترین قاعده و اساسی ترین اصل قرآنی و روایی است که به کمک آن می توان نظام تکوین و تشریع را تبیین و تفسیر کرد، و باهمین قاعدهٔ اساسی به خوبی می توانیم منشأ و چگونگی حقوق بیمار را از دیدگاه قرآن و حدیث تقریر کنیم ، مقصود ما از إحسان در اینجا همان إتقان و إحکام در روند طبابت و پرهیز از إهمال وتقصیر است.
ٱلَّذِي خَلَقَ ٱلۡمَوۡتَ وَٱلۡحَيَوٰةَ لِيَبۡلُوَكُمۡ أَيُّكُمۡ أَحۡسَنُ عَمَلࣰا وَهُوَ ٱلۡعَزِيزُ ٱلۡغَفُورُ //۲ ملک
7/علاوه با دقت در چهارده مطلبی که در گذشته بیان شد هماهنگی کامل منشور حقوق بیمار با روایات معصومین ( علیهم السلام) تبیین شد
🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
استاد عندلیب همدانی
#فقه_التعامل_1403_1404 🎙صوت درس خارج فقه التعامل 📆سهشنبه 17 مهرماه 1403 🔰جلسۀ 8 سال تحصیلی 1402-140
9.mp3
16.53M
#فقه_التعامل_1403_1404
🎙صوت درس خارج فقه التعامل
📆شنبه 21 مهرماه 1403
🔰جلسۀ 9 سال تحصیلی 1402-1403
🔰جلسۀ 9 #احکام_اهل_ذمه
🔰جلسۀ 909 #فقه_التعامل
🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
1_14183189527.pdf
102.4K
#فقه_التعامل_1403_1404
📄تقریر درس خارج فقه التعامل
📆شنبه 21 مهرماه 1403
🔰جلسۀ 9 سال تحصیلی 1402-1403
🔰جلسۀ 9 #احکام_اهل_ذمه
🔰جلسۀ 909 #فقه_التعامل
🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
استاد عندلیب همدانی
#اصول_1402_1403 🎙صوت درس خارج اصول 📆سهشنبه 17 مهرماه 1403 🔰جلسۀ 8 سال تحصیلی 1402-1403 🔰جلسۀ 117 #ب
413.mp3
19.09M
#اصول_1402_1403
🎙صوت درس خارج اصول
📆شنبه 21 مهرماه 1403
🔰جلسۀ 9 سال تحصیلی 1402-1403
🔰جلسۀ 118 #بررسی_اخبار_علاجیه
🔰جلسۀ 413 #تخالف_الحجج
🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
1_14183181841.pdf
91.9K
#اصول_1403_1404
📄تقریر درس خارج اصول
📆شنبه 21 مهرماه 1403
🔰جلسۀ 9 سال تحصیلی 1402-1403
🔰جلسۀ 118 #بررسی_اخبار_علاجیه
🔰جلسۀ 413 #تخالف_الحجج
🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
استاد عندلیب همدانی
📄تقریر درس خارج تحلیل دعوت حسینی 🌀جلسۀ 189 📆چهارشنبه 19 اردیبهشت 1402 5️⃣7️⃣تحقیقی مختصر پیرامونِ ب
190.mp3
26.23M
#تحلیل_دعوت_حسینی
🎙صوت درس خارج تحلیل دعوت حسینی
🌀جلسۀ 190
📆چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403
5️⃣7️⃣تحقیقی مختصر پیرامونِ بانو باعظمت #شهربانو (جلسۀ پنجم)
🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
191.mp3
21.71M
#تحلیل_دعوت_حسینی
🎙صوت درس خارج تحلیل دعوت حسینی
🌀جلسۀ 191
📆چهارشنبه 9 خرداد 1403
5️⃣7️⃣تحقیقی مختصر پیرامونِ بانو باعظمت #شهربانو (جلسۀ ششم[آخر])
🔺جمع بندی جلسات پیشین و لزوم تفکیک بین گزارش های قابل قبول با گزارش های مبهم و نیز جعلیات در مورد بانوی مطهرهٔ کریمهٔ جلیله ام السجاد( سلام الله علیهما)
🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
192.mp3
20.28M
#تحلیل_دعوت_حسینی
🎙صوت درس خارج تحلیل دعوت حسینی
🌀جلسۀ 192
📆چهارشنبه 11 مهرماه 1403
6️⃣7️⃣ضبیعة بن عمرو؟
7️⃣7️⃣ضحاک بن عبدالله المشرقی!
8️⃣7️⃣ضرغامة بن مالک التغلبی
🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
استاد عندلیب همدانی
#تحلیل_دعوت_حسینی 🎙صوت درس خارج تحلیل دعوت حسینی 🌀جلسۀ 192 📆چهارشنبه 11 مهرماه 1403 6️⃣7️⃣ضبیعة بن
ضبیعةبن عمرو
🔹زیارت رجبیه ،بحار الانوار ج ۹۸ ص ۳۴۱: السلام علی ضبیعة بن عمرو
اما :
۱// در زیارت ناحیه : السلام علی عمرو بن ضبیعة الضبعی بحار ج ۹۸ ص ۲۷۳ و ج ۴۵ ص ۷۲
۲//مرحوم مجلسی در بحار ج ۴۴ ، ص ۱۹۹ ضمن نام شهدا می فرماید : #عمرو بن ضبیعة
و لا یخفی که در ابصار العین ص ۱۹۴ گوید : #عمر بن ضبيعة بن قيس بن ثعلبة الضبعي التيمي//
پس نام ضبیعة بن عمرو اشتباه است ، یا عمروبن ضبیعة است یا عمر بن ضبیعة
🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
استاد عندلیب همدانی
#تحلیل_دعوت_حسینی 🎙صوت درس خارج تحلیل دعوت حسینی 🌀جلسۀ 192 📆چهارشنبه 11 مهرماه 1403 6️⃣7️⃣ضبیعة بن
ضحاک بن عبد الله المشرقی
✅شیخ طوسی ( ره) در رجال نام او را جزء اصحاب امام سجاد علیه السلام برده است ( رقم ۱۱۶۳) و مرحوم تستری می گوید : کان علی الشیخ عده فی اصحاب الحسین ( علیه السلام) قاموس الرجال/ج ۵/ص۵۳۳
۲✅قال ابو مخنف: حدثنا عبد الله بن عاصم الفائشى- بطن من همدان- عن الضحاك بن عبد الله المشرقي، قال: قدمت و مالك بن النضر الارحبى على الحسين، فسلمنا عليه، ثم جلسنا اليه، فرد علينا، و رحب بنا، و سالنا عما جئنا له، فقلنا: جئنا لنسلم عليك، و ندعو الله لك بالعافية، و نحدث بك عهدا، و نخبرك خبر الناس، و انا نحدثك انهم قد جمعوا على حربك فر رأيك [فقال الحسين ع: حسبي الله و نعم الوكيل!] قال: فتذممنا و سلمنا عليه، و دعونا الله له، قال: فما يمنعكما من نصرتي؟ فقال مالك ابن النضر: على دين، و لي عيال، فقلت له: ان على دينا، و ان لي لعيالا، و لكنك ان جعلتني في حل من الانصراف إذا لم أجد مقاتلا قاتلت عنك ما كان لك نافعا، و عنك دافعا! قال: قال: فأنت في حل، فاقمت معه، فلما كان الليل قال: [هذا الليل قد غشيكم، فاتخذوه جملا، ثم ليأخذ كل رجل منكم بيد رجل من اهل بيتى، تفرقوا في سوادكم و مدائنكم حتى يفرج الله، فان القوم انما يطلبوني، و لو قد أصابوني لهوا عن طلب غيرى،] فقال له اخوته و ابناؤه و بنو أخيه و ابنا عبد الله بن جعفر: لم نفعل لنبقى بعدك، لا أرانا الله ذلك ابدا، بداهم بهذا القول العباس بن على ثم انهم تكلموا بهذا و نحوه، [فقال الحسين ع: يا بنى عقيل، حسبكم من القتل بمسلم،] اذهبوا قد أذنت لكم، قالوا: فما يقول الناس! يقولون انا تركنا شيخنا و سيدنا و بنى عمومتنا خير الاعمام، و لم نرم معهم بسهم، و لم نطعن معهم برمح، و لم نضرب معهم بسيف، و لا ندري ما صنعوا! لا و الله لا نفعل، و لكن تفديك أنفسنا و أموالنا و أهلونا، و نقاتل معك حتى نرد موردك، فقبح الله العيش بعدك! قال ابو مخنف: حدثنى عبد الله بن عاصم، عن الضحاك بن عبد الله المشرقي، قال: فقام اليه مسلم بن عوسجة الأسدي فقال: ا نحن نخلى عنك و لما نعذر الى الله في أداء حقك! اما و الله حتى اكسر في صدورهم رمحى، و اضربهم بسيفي ما ثبت قائمه في يدي، و لا افارقك، و لو لم يكن معى سلاح اقاتلهم به لقذفتهم بالحجارة دونك حتى اموت معك//طبری/ج ۵/ ص ۴۱۸ و ۴۱۹
۳✅قال ابو مخنف: حدثنى عبد الله بن عاصم، عن الضحاك بن عبد الله المشرقي، قال: لما رايت اصحاب الحسين قد أصيبوا، و قد خلص اليه و الى اهل بيته، و لم يبق معه غير سويد بن عمرو بن ابى المطاع الخثعمى و بشير ابن عمرو الحضرمى، قلت له: يا بن رسول الله، قد علمت ما كان بيني و بينك، قلت لك: اقاتل عنك ما رايت مقاتلا، فإذا لم أر مقاتلا فانا في حل من الانصراف، فقلت لي: نعم، قال: فقال: صدقت، و كيف لك بالتجاء! ان قدرت على ذلك فأنت في حل، قال: فاقبلت الى فرسي و قد كنت حيث رايت خيل أصحابنا تعقر، اقبلت بها حتى أدخلتها فسطاطا لأصحابنا بين البيوت، و اقبلت اقاتل معهم راجلا، [فقتلت يومئذ بين يدي الحسين رجلين، و قطعت يد آخر، و قال لي الحسين يومئذ مرارا: لا تشلل، لا يقطع الله يدك، جزاك الله خيرا عن اهل بيت نبيك ص!] فلما اذن لي استخرجت الفرس من الفسطاط، ثم استويت على متنها، ثم ضربتها حتى إذا قامت على السنابك رميت بها عرض القوم، فأفرجوا لي، و اتبعنى منهم خمسه عشر رجلا حتى انتهيت الى شفيه، قريه قريبه من شاطئ الفرات، فلما لحقوني عطفت عليهم، فعرفني كثير بن عبد الله الشعبى و أيوب بن مشرح الخيوانى و قيس بن عبد الله الصائدى، فقالوا:
هذا الضحاك بن عبد الله المشرقي، هذا ابن عمنا، ننشدكم الله لما كففتم عنه! فقال ثلاثة نفر من بنى تميم كانوا معهم: بلى و الله لنجيبن إخواننا و اهل دعوتنا الى ما أحبوا من الكف عن صاحبهم، قال: فلما تابع التميميون اصحابى كف الآخرون، قال: فنجانى الله//طبری ج ۵ ص ۴۴۴و ۴۴۵
🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
👇فرستۀ سوم:
بین گزارش فوق که مربوط به ضحاک بن عبدالله مشرقی بود با این گزارش نباید خلط کرد
رجال کشی:
عَمْرُو بْنُ قَيْسٍ الْمَشْرِقِيُ
وَجَدْتُ بِخَطِّ مُحَمَّدِ بْنِ عُمَرَ السَّمَرْقَنْدِيِّ، وَ حَدَّثَنِي بَعْضُ الثِّقَاتِ مِنْ أَصْحَابِنَا، قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ يَحْيَى بْنِ عِمْرَانَ الْقُمِّيُّ قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ إِسْمَاعِيلَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ، عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي جَارُودٍ، عَنْ عَمْرِو بْنِ قَيْسٍ الْمَشْرِقِيِّ، قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ (ع) أَنَا وَ ابْنُ عَمٍّ لِي وَ هُوَ فِي قَصْرِ بَنِي مُقَاتِلٍفَسَلَّمْتُ عَلَيْهِ فَقَالَ لَهُ ابْنُ عَمِّي يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ هَذَا الَّذِي أَرَى خِضَابٌ أَوْ شَعْرُكَ فَقَالَ :
خِضَابٌ وَ الشَّيْبُ إِلَيْنَا بَنِي هَاشِمٍ أَسْرَعُ عَجِلٌ، ثُمَّ أَقْبَلَ عَلَيْنَا فَقَالَ جِئْتُمَا لِنُصْرَتِي فَقُلْتُ لَهُ أَنَا رَجُلٌ كَبِيرُ السِّنِّ كَثِيرُ الْعِيَالِ وَ فِي يَدِي بَضَائِعُ لِلنَّاسِ وَ لَا أَدْرِي مَا يَكُونُ وَ أَكْرَهُ أَنْ تَضِيعَ أَمَانَتِي، فَقَالَ لَهُ ابْنُ عَمِّي مِثْلَ ذَلِكَ، فَقَالَ أَمَّا لِيفَانْطَلِقَا فَلَا تَسْمَعَا لِي وَاعِيَةً وَ لَا تَرَيَا لِي سَوَاداً، فَإِنَّهُ مَنْ سَمِعَ وَاعِيَتَنَا أَوْ رَأَى سَوَادَنَا فَلَمْ يُجِبْنَا وَاعِيَتَنَا كَانَ حَقّاً عَلَى اللَّهِ أَنْ يُكِبَّهُ عَلَى مَنْخِرَيْهِ فِي نَارِ جَهَنَّمَ//رجال کشی ج ۱ ، ص۱۱۳و ۱۱۴
🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
👇فرستۀ چهارم:
الضرغامة بن مالك التغلبي
1🔸رجال شیخ / رقم ۹۹۴ نام ایشان را جزء اصحاب امام شهید آورده است و به نقل از شیخ : تفرشی در نقد الرجال ج ۲ص۴۲۸و.. آورده اند
2🔸الحدائق الوردیة( حمید بن احمد المحلی متوفی ۶۵۲) ص ۲۱۰: « قتل من بنی تغلب ......الضرغامة بن مالک»
3🔸مناقب ابن شهر آشوب ج ۴ ص۱۱۳
وَ الْمَقْتُولُونَ مِنْ أَصْحَابِ الْحُسَيْنِ فِي الْحَمْلَةِ الْأُولَى ....... وَ ضِرْغَامَةُ بْنُ مَالِكٍ
✅ و در ج ۴ ص ۱۰۴ مناقب گوید :
ثُمَّ بَرَزَ مَالِكُ بْنُ دُودَانَ وَ أَنْشَأَ يَقُولُ
إِلَيْكُمُ مِنْ مَالِكِ الضِّرْغَامِ
ضَرْبَ فَتًى يَحْمِي عَنِ الْكِرَامِ
يَرْجُو ثَوَابَ اللَّهِ ذِي الْإِنْعَامِ
✅و در مقتل منسوب به ابی مخنف ص۱۱۶ این مصرع را اضافه دارد:
«سبحانه من ملک علام»
4🔸محقق مامقانی
ضرغامة بن مالک التغلبی، عده الشیخ ( ره) فی رجاله من أصحاب الحسین ( علیه السلام ) و هو علی ما نص علیه أهل السیر من الشیعة و ممن بایع مسلما عند وروده الکوفة ، فلما خذل مسلم فر ثم خرج مع عمربن سعد و لحق بالحسین ( علیه السلام) و قاتل یوم الطف مبارزة و قتل من القوم جماعة کثیرة ثم قتل ( رضوان الله علیه ) و زاده شرفا علی شرف الشهادة تسلیم الامام ( علیه السلام ) فی زیارةالناحیة المقدسة و الزیارة المخصوصة باول یوم من الرجب، و کفی بذلک شهادة علی وثاقته و جلالته» تنقیح المقال / ط ق / ج ۲ ص ۱۰۶
ر. ک: زیارت رجبیه ، بحار ج ۹۸ ص ۳۴۱ و ناحیه، ج ۴۵ص ۷۱ و ج ۹۸ ص ۲۷۳
5🔸محقق شوشتری:
ضرغامة بن مالك التغلبي
قال:عدّه الشيخ في رجاله في أصحاب الحسين-عليه السّلام-و وقع التسليم عليه في الشهداء،في الناحية و الرجبيّة
قاموس الرجال ج ۵ ص ۵۴۱
✅و در ج ۸ ص ۶۵۲ در ترجمهٔ مالک بن دودان گوید:
مالك بن دودان
عنونه ابن شهرآشوب في ممّن قتل مع الحسين-عليه السّلام-قائلا:برز و هو يقول:
إليكم من مالك الضرغام ضرب فتى يحمي عن الكرام
يرجو ثواب اللّه ذي الإنعام
لكن مرّ أنّ الشيخ في الرجال عدّ في أصحاب الحسين-عليه السّلام- «ضرغامة بن مالك»فلعلّ الأصل فيهما واحد.
6🔸كان كإسمه ضرغاما ، وكان من الشيعة ، وممّن بايع مسلما ، فلمّا خذل ، خرج فيمن خرج مع ابن سعد ، ومال إلى الحسين ( علیه السلام ) فقاتل معه وقتل بين يديه مبارزة بعد صلاة الظهر ، ابصار العین ص ۱۹۹
🆔@andalibhamedani|گروه نظرات