eitaa logo
استاد عندلیب همدانی
696 دنبال‌کننده
130 عکس
5 ویدیو
1.3هزار فایل
🔰این کانال توسط عده‌ای از شاگردان استاد به جهت اشتراک‌گذاری دروس ایشان راه اندازی شده است. ©️نقل‌مطالب‌ اختصاصی با ذکر منبع بلامانع است. 🌐سایت: andalibhamedani.ir ✅کانال تلگرام استاد: tlgrm.in/andalibhamedani 📳مدیر: @seyedhoseinmosavifard @moein313
مشاهده در ایتا
دانلود
استاد عندلیب همدانی
🔰حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عِيسَى قَالَ أَقْرَأَنِي دَاوُدُ بْنُ فَرْقَدٍ الْفَارِسِيُّ كِتَابَهُ إِ
مقدمه ای بر بحث دلالی این دو نقل: ✅از نظر ما روایات بر شش دسته اند : ۱/روایات معتبره هم به لحاظ صدوری و هم متنی ( البته علی المبانی المختلفة در حجیت اخبار آحاد) ، این دسته در عملیات استنباط به عنوان دلیل از آنها یاد می شود. ۲/روایات ضعیفه به لحاظ صدوری اما معتبره به لحاظ متنی، این دسته خود یک شاهد و قرینه برای اثبات مدعاست و محتاج به تجمیع شواهد دیگر است ۳/ روایات مردوده ، یعنی روایاتی که ولو به لحاظ صدور بلا اشکال باشند ، اما پذیرش متن با توجه به اموری مشکل است. //در اینجا غیر موارد متعارضین مراد است//. ۴/ روایات مجعوله که با توجه به سند و مهمتر اینکه با توجه به متن ، فقیه اطمینان به جعلی بودن داشته باشد.. ۵/ روایاتی که هیچ مشکلی به لحاظ صدوری ندارند ولی به لحاظ متنی اطمینان یا احتمال عدم الجد ( تقیه) در آنها می رود ، مباحث اصولی تقیه و آنگاه تطبیقی و مصداقی ( فقهی) متکفل این بحث است. ۶/روایات متعارضه که هر دوطرف صدورا تام و تمامند و در دلالت هم اجمال و ابهامی ندارند اما متن مبتلا به تعارض مستقر هستند. 🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
توضیح دو نقل فوق بخش اول دو روایت ؛ قسم اول از روایات را می گوید و بخش دوم قطعا دستهٔ سوم را شامل می شود و مقصود این است که هم در حکم به قبول و هم حکم به بطلان تأمل کنیم و علمش را به اهلش واگذاریم. ان قلت: آیا روایات دستهٔ ششم را هم که قائلین به توقف می گویند شامل می شود؟ قلت : ۱// اگر منظور از «ردوه الینا» توقف و تثبت و دقت در إعمال مرجحات است و اینکه تا به صورت فنی در ترجیح وارد نشده ایم، در تقدیم یک روایت بر دیگری تأمل و توقف کنیم ، این مطلبی است تمام که هم با روایات ترجیح موافق است وهم همگام با روش های عقلایی در ترجیح است.ولی آیا این مطلب از دو روایت استفاده مشود یا نه باید منتظر ماند. ۲//اگر مقصود این است که چون ایندو روایت سخن از تخییر به میان نیاورده ، بنابر این نهایتا اگر به مرجحات هم رجوع کنیم پس از نبود ترجیح نوبت به توقف می رسد ، در جواب می گوییم : اولا/ نه تنها در این روایت هرگز از تعارض سخن به میان نیامده است ، بلکه قرینه ای دارد که مقصود، غیر موارد تعارض است ، زیرا جملهٔ در برابر قرار گرفته ، یعنی روایتی که علم به صدورش نداریم ، در حالی که فرض تعارض جایی است که اطمینان داشته باشیم که هر دو قول امام است ثانیا/ اگر هم روایت مورد تعارض را هم بگیرد ، این لزوم توقف باید با توجه به روایاتی که ظهور در توقف در دارد معنا شود نه اینکه آن روایات را کلا نادیده بگیریم 🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
استاد عندلیب همدانی
#شرح_حدیث #اصول_کافی #کتاب_العقل_و_الجهل 10 💠« مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ
11.mp3
5M
11 🎙استاد عندلیب همدانی 🌀جلسۀ یازدهم 📆شنبه 7 مهرماه 1403 💠«عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ رَفَعَهُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله و سلام): مَا قَسَمَ اللَّهُ لِلْعِبَادِ شَيْئاً أَفْضَلَ مِنَ الْعَقْلِ فَنَوْمُ الْعَاقِل‏. أَفْضَلُ مِنْ سَهَرِ الْجَاهِلِ وَ إِقَامَةُ الْعَاقِلِ أَفْضَلُ مِنْ شُخُوصِ الْجَاهِلِ «1» وَ لَا بَعَثَ اللَّهُ نَبِيّاً وَ لَا رَسُولًا حَتَّى يَسْتَكْمِلَ الْعَقْلَ وَ يَكُونَ عَقْلُهُ أَفْضَلَ مِنْ جَمِيعِ عُقُولِ أُمَّتِهِ وَ مَا يُضْمِرُ النَّبِيُّ ص فِي نَفْسِهِ أَفْضَلُ مِنِ اجْتِهَادِ الْمُجْتَهِدِينَ وَ مَا أَدَّى الْعَبْدُ فَرَائِضَ اللَّهِ حَتَّى عَقَلَ عَنْهُ وَ لَا بَلَغَ جَمِيعُ الْعَابِدِينَ فِي فَضْلِ عِبَادَتِهِمْ مَا بَلَغَ الْعَاقِلُ وَ الْعُقَلَاءُ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ الَّذِينَ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى- وَ مَا يَتَذَكَّرُ إِلَّا أُولُوا الْأَلْباب‏.‏» 🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1.mp3
21.42M
🎙 صوت درس خارج فقه پزشکی 🔰حقوق بیمار 🌀جلسۀ 1 🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
استاد عندلیب همدانی
#فقه_پزشکی 🎙 صوت درس خارج فقه پزشکی 🔰حقوق بیمار 🌀جلسۀ 1 🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
بسم الله الرحمن الرحیم بررسی فقهی حقوق بیمار//1 بحث اخلاق پزشکی و حقوق بیمار از دیر باز مطرح بوده است غرض ما در اینجا، نگاهی فقهی به حقوق بیمار است. مقدمات: 1✅ شیوهٔ بحث ، عقلانی /عقلایی / مجموعی که قبلا توضیح داده شده است 2✅اصول اولیه:( پایه های اولیه عقلایی و شرعی) ۱/اصل سلطنت انسان بر نفس خویش و آزادی انتخاب/ در عین عدم جواز اضرار به نفس و به غیر این را هم سال گذشته مفصل توضیح داده ام ** ۲/اصل کرامت انسان /ر. ک : به دروس کرامت بنی آدم ۳/اصل عدم ولایت بر انسان دیگر..... ۴/اصل حرمت جان و مال و آبروی دیگران که از اصول اصیله ای است که مدار فقه اجتماعی به حساب می آید./عدم جواز اضرار ۵/اصل لزوم تقدیم اهم بر مهم و فاسد بر افسد// از جمله تقدیم مصالح جامعه بر مصالح فرد ۶/اصل ملازمه بین حق من له الحق با تکلیف من علیه الحق ـ-ـ-ـ-ـ-ـ- 3✅ پرسش ها ۱/اگر بیمار از افشای بیماری پیش دیگران خود ناراحت می شود ( =غیبت) ولی ضرورت درمان اقتضای گفتن به اطرافیانش را دارد، گفتن راز بیمار چه حکمی دارد؟ ۲/اگر خود بیمار وقتی متوجه بیماریش شود آزرده خاطر می شود ( اضرار / اذیت )ولی مسیر درمان چنین اقتضایی را دارد چه باید کرد؟ ۳/اگر پزشک احتمال قوی بدهد اگر به مادری بگوید فرزندت ناقص الخلقه است اقدام به سقط جنین می کند در اینجا وظیفهٔ پزشک چیست؟ ۴/برملاکردن عیوب زوجین( مثل اعتیاد - عدم ناتوانایی جنسی و...) توسط طبیب ، و یا اگر دو نفر که قصد ازدواج دارند. طبیب و روانشناس نسبت به کتمان و یا افشای راز چه وظیفه ای دارند؟ ۵/اگر بیماری مسری است، و اطرافیان نمی دانند، پزشک چه تکلیفی دارد؟ ۶/اطلاع دادن پزشک به بیمار و اطرافیانش نسبت به عدم فائده در درمان چه حکمی دارد؟ 🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
استاد عندلیب همدانی
#فقه_پزشکی 🎙 صوت درس خارج فقه پزشکی 🔰حقوق بیمار 🌀جلسۀ 2 🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
مطلب اول✅ پنج محور اساسی در منشور حقوق بیمار: 1. دریافت مطلوب خدمات سلامت حق بيمار است 2. اطلاعات باید به نحو مطلوب و به ميزان کافی در اختيار بيمار قرار گیرد 3. حق انتخاب و تصميم­ گيری آزادانه بيمار باید محترم شمرده شود 4. اصل رازداری و احترام به حریم خصوصی بيمار رعایت شود 5. دسترسی به نظام کارآمد رسيدگی به شکایات حق بيمار است مطلب دوم✅ بررسی حکم فقهی حقوق فوق متوقف بر تفکیک بین سه مورد است: 1// ارائهٔ خدمات پزشکی به صورت مستقیم توسط دولت ، حال یا در مراکز درمانی دولتی و یا خدمات کمک درمانی مثل بیمه های دولتی 2// ارائهٔ خدمات پزشکی در بیمارستان های غیر دولتی ،که به نحوی فقط تحت نظارت دولت است 3//ارائهٔ خدمات پزشکی در مطب که با مراجعهٔ اختیاری بیمار به یک پزشک صورت می گیرد و یا طبیب را بالین بیمار حاضر می کنند، در مواردی که حکم خاصی برای یک قسم باشد ،‌اشاراتی خواهد شد ان شاءالله تعالی مطلب سوم✅ حال در توضیح معنا و مستندات حق اول یعنی دریافت مطلوب خدمات سلامت چنین می توان گفت : اولا/ دریافت مطلوب تمام خدمات درمانی یعنی حفظ شخصیت انسانی و رعایت _بنی_آدم چه در بخش دولتی ، چه در بخش خصوصی ، چه در بیمارستانها ، چه در مطب و... ثانیا/ دریافت مطلوب یعنی رعایت و بین تمام دریافت کنندگان خدمات ،معنای انصاف خواهد آمد ثالثا/دریافت مطلوب تمام خدمات درمانی ، یعنی متصدیان سلامت جامعه در هر بخشی ، جان و مال و آبروی مردم را بدانند و خود را تمام خلق مطلب چهارم✅ دو مستند برای سه مطلب فوق از نهج البلاغه: ۱/الإمامُ أمیر المؤمنین عليٌّ عليه السلام ـ مِن كِتابِهِ للأشتَرِ لَمّا وَلاّهُ مِصرَ ( نامهٔ ۵۳)ـ : و أشعِرْ قَلبَكَ الرَّحمَةَ لِلرَّعِيَّةِ ، و المَحَبَّة لَهُم ، و اللُّطفَ بِهِم ، و لا تَكونَنَّ علَيهِم سَبُعا ضارِيا تَغتَنِمُ أكلَهُم ؛ فإنَّهُم صِنفانِ : إمّا أخٌ لَكَ في الدِّينِ ، أو نَظيرٌ لَكَ في الخَلقِ ، يَفرُطُ مِنهُمُ الزَّلَلُ ، و تَعرِضُ لَهُمُ العِلَلُ ، و يُؤتى على أيديهِم في العَمدِ و الخَطأِ ، فأعطِهِم مِن عَفوِكَ و صَفحِكَ مِثلَ الّذي تُحِبُّ و تَرضى أن يُعطِيَكَ اللّه مِن عَفوِهِ و صَفحِهِ ، فإنَّكَ فَوقَهُم ، وَ والِي الأمرِ علَيكَ فَوقَكَ ، و اللّه فَوقَ مَن وَلاّكَ ! اگر چه این جملهٔ نورانیدر مورد وظائف حاکمان است ولی مفاد آن قابل سریان در هر موردی است که انسانی نسبت به انسان دیگر وظائفی را داراست ، از جمله بخش های دولتی درمان و نیز بخش خصوصی ، این جمله پیام جاودانه ای دارد و آن اینکه در ارائهٔ انواع خدمات به همهٔ شهروندان از جمله خدمات مربوط به سلامت و بهداشت باید با مهربانی و گذشت و نیز رعایت شخصیت انسانی با مردم رفتار کرد ۲/نامه ۵ نهج البلاغه : و من كتاب له (علیه السلام) إلى أشعث بن قيس عامل أذربيجان: وَ إِنَّ عَمَلَكَ لَيْسَ لَكَ بِطُعْمَةٍ وَ لَكِنَّهُ فِي عُنُقِكَ أَمَانَةٌ. هر مسئولیتی در هر حیطه ای به نوع خود نوعی امانتداری است مطلب پنجم✅ در پیش اشاره شد ، هر جا ذوالحقی داریم که به عبارت دیگر من له الحق نام دارد، در برابرش مکلفی داریم که من علیه الحق است. و لذا در تمام تعابیر فوق هم حق بیمار و مردم را مشاهده می کنیم و هم تکلیف متصدیان سلامت را ، و طبیعتا هرجا حق و تکلیف بین دو طرف ایجاد شد ، حق دیگری برای ذوالحق هست و آن حق مطالبه گری و شکایت در صورت عدم اعطای حق است. این مطلب به خوبی از اهمیتی که قرآن کریم و روایات به مسئلهٔ امر به معروف و نهی از منکر قائل است ، استفاده می شود، اینجا هم به یک سخن مولا فعلا بسنده میشود: «لا تَتْرُكُوا الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ، فَيُوَلَّى عَلَيْكُمْ [أَشْرَارُكُمْ] شِرَارُكُمْ ثُمَّ تَدْعُونَ فَلَا يُسْتَجَابُ لَكُمْ»نامهٔ ۴۷ نهج البلاغه «إِنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ، لَا يُقَرِّبَانِ مِنْ أَجَلٍ وَ لَا يَنْقُصَانِ مِنْ رِزْقٍ؛ وَ أَفْضَلُ مِنْ ذَلِكَ كُلِّهِ كَلِمَةُ عَدْلٍ عِنْدَ إِمَامٍ جَائِرٍ» نهج البلاغه ، حکمت ۳۷۴ مطلب ششم ✅ چنانکه در جلسهٔ قبل گفته شد ، هیچکس بر دیگری ولایت ندارد و نمی تواند به جای او تصمیم بگیرد ، و تحقق این مطلب در مسئلهٔ حقوق بیمار، همان محور سوم منشور است که تصمیم اساسی با خود بیمار است و کسی حق تصمیم سازی یا تصمیم گیری به جای او را ندارد. وَ لاَ تَكُنْ عَبْدَ غَيْرِكَ وَ قَدْ جَعَلَكَ اَللَّهُ حُرّاً.//نامهٔ ۳۱ نهج البلاغه 🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
استاد عندلیب همدانی
مطلب اول✅ پنج محور اساسی در منشور حقوق بیمار: 1. دریافت مطلوب خدمات سلامت حق بيمار است 2. اطلاعات
مطلب هفتم✅ راز داری سه بعدد دارد ، یکی حفظ رازهای خود و دوم حفظ رازهای مکتبی و سیاسی اهل بیت ( علیهم السلام) و دیگری حفظ راز های مردم ، در مورد اول که مناسبتی هم با فقه پزشکی داشته باشد،اشاره می کنم به این که رازداری بیمار و یا اطرافیان او نسبت به اسرار مرتبط با بیماری ، از نظر عقلایی مذموم است ، و شرعا هم اگر احتمال عقلایی دهد که منجر به ضرر بدنی قابل توجه خواهد شد ، جایز نیست ، اما مورد دوم کاوشی مستقل می طلبد و از مسیر کلام ما هم خارج است اما در مورد سوم ، آنچه مربوط به فقه پزشکی است این که : وظیفهٔ اولیهٔ طبیب و نیز مجموعهٔ درمانی حفظ رازهای بیمار است. در اینجا فعلا به کلام مولا در نهج البلاغه بسنده می کنم که در خطبهٔ ۱۰۳ در خصوص صفات مؤمن می فرماید:«لَيْسُوا بِالْمَسَايِيحِ وَ لاَ اَلْمَذَايِيعِ اَلْبُذُر»، مؤمن با کنترل زبان خویش از نمامی و فتنه انگیزی و انتشار هر رازی که شایستهٔ انتشار نیست( از جمله رازهای بیمار) و نیز از بیهوده گویی خودداری می کنند. مطلب هشتم✅ یکی از بارزترین جلوهای تعقل ، بن بست شکنی ها ، حل عاقلانهٔ موارد تزاحم اهم با مهم و نیز دفع افسد به فاسد است، اینجاست که باید به خوبی از قوهٔ عاقله بهره گرفت و به فرمان حضرت مولا در نامهٔ ۶۳ توجه داشت که:«فَاعْقِلْ عَقْلَكَ» متصدیان امر درمان با تعقل و تأمل در مصالح و مفاسد یک گزینهٔ درمانی و یا در بیان و یا عدم بیان اسرار بیمار به دیگران باید عاقلانه ترین تصمیم را بگیرند. این سخن نورانی حضرت مولاست که : «لَيْسَ اَلْعَاقِلُ مَنْ يَعْرِفُ اَلْخَيْرَ مِنَ اَلشَّرِّ وَ لَكِنَّ اَلْعَاقِلَ مَنْ يَعْرِفُ خَيْرَ اَلشَّرَّيْنِ» بحار الانوار / ج ۷۵ ص ۶ مطلب نهم✅ اولین محور منشور حقوق بیمار این بود: دریافت خدمات سلامت است واژهٔ در اینجا یعنی : اولا/هدف عقلانی و عقلایی را ترسیم کردن( سلامت فرد و جامعه) ثانیا /راه های عقلانی و عقلایی را برای رسیدن به هدف را بررسی کردن ثالثا/ امکانات و ظرفیت خود را هم در نظر داشتن رابعا/ گزینش بهترین راه برای رسیدن به هدف اگر بیمار است و مجموعهٔ پزشکی هم هستند ، حفظ امانت به و برای یافتن سه مورد اول و و ارادهٔ قوی برای مورد چهارم یعنی گزینش بهترین راه برای رسیدن به هدف که سلامت فرد و جامعه است. حکمت ۱۱۳:«لَا عَقْلَ كَالتَّدْبِيرِ» حکمت ۱۶۱:«مَنِ اسْتَبَدَّ بِرَأْيِهِ هَلَكَ، وَ مَنْ شَاوَرَ الرِّجَالَ شَارَكَهَا فِي عُقُولِهَا» خطبه ۲۲۳:«فَتَدَاوَ مِنْ دَاءِ الْفَتْرَةِ فِي قَلْبِكَ بِعَزِيمَةٍ» 🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
استاد عندلیب همدانی
#شرح_حدیث #اصول_کافی #کتاب_العقل_و_الجهل 11 🎙استاد عندلیب همدانی 🌀جلسۀ یازدهم 📆شنبه 7 مهرماه 1403
12.mp3
5M
12 (قسمت اول) 🎙استاد عندلیب همدانی 🌀جلسۀ دوازدهم 📆شنبه 14 مهرماه 1403 💠«عِ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ الْأَشْعَرِيُّ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا رَفَعَهُ عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَكَمِ قَالَ قَالَ لِي أَبُو الْحَسَنِ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ (علیه السلام) : يَا هِشَامُ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى بَشَّرَ أَهْلَ الْعَقْلِ وَ الْفَهْمِ فِي كِتَابِهِ فَقَالَ فَبَشِّرْ عِبادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِكَ الَّذِينَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِكَ هُمْ أُولُوا الْأَلْباب‏‏ ....‏» 🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_14036094662.pdf
83.4K
📄تقریر درس خارج فقه التعامل 📆شنبه 14 مهرماه 1403 🔰جلسۀ 5 سال تحصیلی 1402-1403 🔰جلسۀ 5 🔰جلسۀ 905 🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
1_14036077385.pdf
73.2K
📄تقریر درس خارج اصول 📆شنبه14 مهرماه 1403 🔰جلسۀ 5 سال تحصیلی 1402-1403 🔰جلسۀ 114 🔰جلسۀ 409 🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_14062456398 (1).pdf
102.4K
📄تقریر درس خارج فقه التعامل 📆یکشنبه 15 مهرماه 1403 🔰جلسۀ 6 سال تحصیلی 1402-1403 🔰جلسۀ 6 🔰جلسۀ 906 🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
1_14059292496.pdf
79.5K
📄تقریر درس خارج اصول 📆یکشنبه 15 مهرماه 1403 🔰جلسۀ 6 سال تحصیلی 1402-1403 🔰جلسۀ 115 🔰جلسۀ 410 🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا