eitaa logo
أندر تأملات | علی رشیدی
303 دنبال‌کننده
87 عکس
7 ویدیو
5 فایل
علی‌ رشیدی؛ طلبۀ محض👤 🖊آدمی ناچار به نوشتن است، چرا که در دنیای دیالوگ به سر میبریم و نه مونولوگ.. ارتباط با بنده: @Ali_rsh21 صفحۀ ویراستی: https://virasty.com/Ali_rsh21
مشاهده در ایتا
دانلود
أندر تأملات | علی رشیدی
‌‌ ملاقات پزشکیان با داوری اردکانی، به ظاهر دیداری میان تئوریسین و مرد معرکه است و بیانگر رابطه‌ای هم‌راستا با یکدیگر است. بدین معنا که داوری، مبنا، نظر و ایدئولوژی خویش را به دولت ارائه دهد و دولت نیز آن ایدئولوژی را تبدیل به سیاستگذاری و برنامه کرده و در آخِر به سرمنزل خویش رساند. اما در باطن، چنین خوش‌وبش و مراوده‌ای، چیزی جز همان مراودات سیاسی، نمایشی و نمادین نیست! خوش‌و‌بشی که پزشکیان به دلیل «فقدان تئوری» و داوری به علت «فقدان جذابیت عمومی» بدان پناه برده است. داوری در این دیدار، سه کتاب «آزادی، قانون و سازمان»، «علوم انسانی و برنامه‌ریزی توسعه» و «اکنون و آینده ما» را به پزشکیان هدیه داده است. هدیه‌ای نمایشی‌ که پرده از پس تصمیم داوری برمی‌دارد. داوری چنین تصمیمی در ذهن خود دارد که «مبانی‌ فلسفی» و «گرایشات مکتبی» خویش را به منصۀ عمل رساند؛ درصورتی که چنین تصمیمی ناشدنی‌ست. از چندین حیث، ایده‌های علمی/فلسفی داوری به واسطۀ دولت به سرمنزل نخواهد رسید: ۱. ناتوانی دولت در امر برنامه‌ریزی و نبود ایده و طرح. ۲. تهی بودن اتاق فکر دولت از فهم مبانی داوری و تبدیل آنها به سیاستگذاری. ۳. تناقض بین سیاستگذاری‌های رهبری - که دولت مدعی اجرای چنین سیاستگذاری است - با سیاستگذاری‌های مبتنی بر توسعه‌گرایی. @andar_tamolat
أندر تأملات | علی رشیدی
‌ کلیپ درخواست نوجوان ۱۳ساله از حاج حسین یکتا، در فضای مجازی و رسانه‌های داخلی درحال وایرال شدن است؛ درصورتی که چنین بازتابی باید در شبکه‌های اجتماعی خارجی شکل بگیرد. شبکه‌ها و رسانه‌هایی که در تلاشند تا با مارک‌هایی مانند نسل زِد و آلفا، هویتی پوشالی را بر نوجوانان و جوانان ایرانی تحمیل کنند. نسل زِد و آلفا، لفظ گفتمانی پسامدرن است که به خورد روشنفکران و مجامع علمی - جامعه‌شناسی و روانشناسی - می‌دهند و با ظاهری «واقعیت‌گونه» و در باطنی «ستیزوارانه» و «مغالطه‌آمیز»، بر افکار غالب می‌کنند. تنها همین چندثانیه از کلیپ مزبور، بیانگر وجود نوجوانانی‌ست با عنوان «نسل سوم انقلاب» و نه نسل زِد و آلفا! @andar_tamolat
‌‌ منافع ملی مفهومی کلیدی در فهم وضع کنونی است و بدون درک آن نمی‌توان حرکت درستی در فضای پیچیده و خطرناک نظم معاصر جهانی داشت. منافع ملی ایران هم مبتنی بر تشخیص «خیر عمومی» ملت ایران و در دیالکتیک امر سیاسی و امر اجتماعی متبلور می‌شود. بی‌التفاتی به آن سم مهلک است. سیدجواد میری @andar_tamolat
گم شده تمام بشریت.MP3
4.73M
فتنۀ‌۸۸، غصب خلافتی دیگر! از زبان استاد فکر علامۀ مصباح رحمة‌الله @andar_tamolat
أندر تأملات | علی رشیدی
‌ 🔻از بی‌خاصیتیِ حوزه تا سبقت محقق داماد از مجلسیون، در قانون حجاب! 🔹پس از فراز و فرودهای دوسالۀ مربوط به نگارش لایحۀ حجاب، و رفت و برگشت‌های میان مجلس، دولت و شورای نگهبان، لایحه منتشر شد. لایحه‌ای که، نخوانده، نقد شد و قلم به مزدانِ خشک‌اندیش، رسانه‌های فرمان‌یافته و عمامه به‌ سرهای خودرأی و کله‌شق را بدان‌سان رساند که بار دیگر، سر تا پای حاکمیت را با عیب‌جویی و خرده‌گیری، به تسلیم وادارند. عجبا که چگونه متن را نخوانده، اما بلبل‌وار، توهمات و خیالات خویش را «عقده‌گونه» بیان می‌کنند! به راستی که این روشنفکرانِ به ظاهر چاره‌جو و خیراندیش و عمامه به سرانِ به‌ظاهر دلسوز و مصلحت‌بین که با بغضی تنیده از خصم و دشمنی، حاکمیت را به مسالمت دعوت می‌کنند، جز «تاریک‌اندیشانی» تیغ به دست و «متجددان» و «متحجرانِ لباس پیغمبر به تن کرده» نیستند. لایحۀ حجاب، مصداقی بر آش نخورده و دهان سوخته است؛ دریغا که اگر چنین افرادی، لایحه را صفحه به صفحه، سطر به سطر، کلمه به کلمه و حرف به حرف هم مطالعه کنند، باز نیز ایراداتی بنی‌اسرائیلی خواهند گرفت - آری، لایحۀ حجاب وحی منزل نیست و خود نیز بدان نقدی دارم که در ادامه بیان می‌کنم، اما ایرادات چنین افرادی را بنا به سوابق فکری/عملی‌شان، بنی‌اسرائیل خواندم - . 🔸در لایحۀ مزبور، تنها چهار مرتبه از حوزۀ علمیه یاد شده که آن هم جز در حواشی لایحه، چند ماده و تبصرۀ صِرف و اندک همکاری با باقی ارگان‌ها، ذکر نشده است! مسئولیت‌های نهاد حوزۀ علمیه به عنوان ارگانی در حاکمیت، در سطرهایی و آن هم به صورت ناواضح و مبهم بیان شده است؛ در صورتی که حوزۀ علمیه، به عنوان تولید کنندۀ علم، فکر و مبنای اسلامی و حکمرانیِ آن بر بخش‌های گوناگون حاکمیت، باید نقش بسزایی ایفا کند. فارغ از اینکه نقش حکمرانیِ فکری حوزۀ علمیه در لایحۀ حجاب سلب شده، چه‌بسا در این قانون، به حوزۀ علمیه به صِرف ارگانی سطحی و کم‌مایه نگاه شده است. سزاوار است تا بخشی از آن وظایف تلنبار شدۀ سازمان تبلیغات - که در قلمرو و تفکر افراد خاصی‌ست - که در قانون بیان شده را، به پژوهشکده‌های علمی، گروه‌های فرهنگی و نخبگان پژوهشی/تبلیغیِ حوزۀ علمیه سپرده شود. به راستی که با تولیداتی «عروسک‌گونه»، «سطحی» و «نمادین» و آن هم با هزینۀ هزاران میلیارد تومان از پول بیت المال توسط سازمان مزبور، رَه به جایی نبرده‌ایم و نخواهیم برد! 🔹نامۀ محقق داماد به مراجع، شروع «منفعل شدن»، «گوشۀ رینگ» قرار گرفتن و مورد هجوم قرار گرفتن مجلس بود. مجلسی که خود می‌داند با صدور چنین مصوبه‌ای، به قطع، مورد نقد، اتهام و هجمه قرار می‌گیرد، باید ابتدا این مصوبه را خدمت مراجع می‌رساند و آنان را از این امر آگاه می‌ساخت. این پاسِ‌گل مجلس به محقق داماد، به ظاهر گذراست؛ اما با دوام چنین روشی و الگوگیری دولتمردان از چنین شیوه‌ای، کشمکش‌های مجلس/ دولت و آن هم به نام علما را به بار خواهد آورد، که به صلاح حاکمیت نخواهد بود. همفکران محقق داماد که چه در خارج از دولت و چه در درون دولت مسئولیتی به عهده دارند، ابایی از «رفتارهای وقیحانه» و «فریادهای گستاخانه» ندارند و چه بسا انگیزه‌ای برای شروع آشوب‌های درون حاکمیتی دارند؛ - همانگونه که در فتنه‌های گذشته برخی از چنین اقداماتی را شاهد بودیم - به راستی که با شروع چنین سیاسی بازی‌های بی‌شرمانه‌ای، یا باید حاکمیت از تصمیم خود که قانون حجاب باشد، «عقب‌نشینی» کند، و یا که باید امنیت درونی خود را فدای اجرای قانون کند و به این کارزار سیاسی تن دهد! ✍ علی رشیدی @andar_tamolat
أندر تأملات | علی رشیدی
https://virasty.com/Ali_rsh21/1733521210152248882 همه‌فن‌حریفانِ گوشی به دست، همیشه در موضوعات مختلف حرفی برای بیان و موضعی برای عَرضه داشته‌اند و دارند. همه‌چیز فهمانی که «بی‌سوادند»، «متخصص نیستند» و همه را با چوب فهم و توهمات خیالی خود میرانند!(آخوند/کت‌وشلواری و ایتایی/توئیتری هم ندارد!) جریانات اخیر مقاومت و قضایای این روزهای سوریه هم بَریّ از تحلیل‌های «کورکورانه»، «نسنجیده» و «ناپختۀ» چنین قشری نیست.. بس است دیگر؛ امانی هم به فرماندهان نظامی، دیپلمات‌های سیاسی و استراتژیست‌ها و تحلیلگران متخصصِ منطقه بدهید! @andar_tamolat
‌ ✊🏻بنیان، توده‌اند! در هیچکدام از آشوبها و انقلابها و در هیچ استحالۀ حکومتی/حزبی، نمی‌توان نقش توده را نادیده گرفت. همچنان که مسئلۀ مردم، گرانیگاه و مرکز ثقل اتفاقات سوریه نیز است؛ مسئله‌ای که در تحلیل‌ها بدان پرداخته نمی‌شود و مورد اهمیت قرار نمی‌گیرد. به قطع، خواست و ارادۀ مردم و تودۀ سوری، در تغییر دولت سوریه، بنیان و اساس است. به راستی که بدون «طلب»، «میل» و «اراده»‌ توده، چنین عقبگرد ایدئولوژیک و سیاسی شکل نمی‌گرفت! @andar_tamolat
‌ امام خمینی رحمة‌الله: در آینده ممکن است افرادی «آگاهانه» یا از روی «ناآگاهی» در میان مردم این مسئله را مطرح نمایند که ثمرۀ خون‌ها و شهادت‌ها و ایثارها چه شد. اینها یقیناً از عوالم غیب و از فلسفه شهادت بی‌خبرند و نمی‌دانند کسی که فقط برای رضای خدا به جهاد رفته است و سر در طبق اخلاص و بندگی نهاده است حوادث زمان به جاودانگی و بقا و جایگاه رفیع آن لطمه‌ای وارد نمی‌سازد. و ما برای درک کامل ارزش و راه شهیدانمان فاصله طولانی را باید بپیماییم و در گذر زمان و تاریخ انقلاب و آیندگان آن را جستجو نماییم. مسلّم خون شهیدان، انقلاب و اسلام را بیمه کرده است. خون شهیدان برای ابد درس مقاومت به جهانیان داده است. ...آری، دیروز روز امتحان الهی بود که گذشت. و فردا امتحان دیگری است که پیش می‌آید. و همه ما نیز روز محاسبه بزرگتری را در پیش رو داریم. 📚صحیفۀ امام | ج۲۱ |ص۹۲و۹۳ @andar_tamolat