✡ ساسونها، سپهسالار و تریاک ایران (4)
💠 ساسونها و میرزا حسینخان سپهسالار (1)
1️⃣ مهدی بامداد در شرح حال رجال ایران مینویسد: #میرزا_حسینخان_سپهسالار در سالهای 1849 ـ 1852 کارپرداز اول (سرکنسول) ایران در بمبئی بود. او در یکی از گزارشهای خود منافع زیاد کشت #خشخاش در ایران را از نظر صادرات گوشزد نمود و دولت هم کشت خشخاش را ترویج نمود و ابتدا در سال 1267 ق. بنای تریاککاری در اطراف تهران گذاشته شد.
2️⃣ میدانیم که میرزا حسینخان پس از سه سال مأموریت بمبئی با ثروت هنگفتی بالغ بر 150 هزار روپیه به ایران بازگشت! آن «خدمتی» که میرزاحسینخان مشیرالدوله را در طول مأموریت سهسالهاش در بمبئی سزاوار دریافت این مبلغ کلان نمود کدام بود؟ آیا این وجه توسط #کمپانی_ساسون و بابت دلالی کشت #تریاک در ایران پرداخت نشد؟!
3️⃣ مأموریت سهساله سپهسالار در بمبئی هرچند نقطه عطفی در پیوندهای او با #الگیارشی_یهودی انگلیس و هندوستان است، ولی پایان راه نیست، سِر دنیس رایت مینویسد: «صدراعظم جدید ایران [سپهسالار] یکی از سردمداران مکتب «انگلیسخواه» [انگوفیل] محسوب میشد».
✍️ عبدالله شهبازی
📖 متن کامل مقاله در سايت اندیشکده:
👉 http://yon.ir/sassoons
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #یهود_و_مواد_مخدر
✡ ساسونها، سپهسالار و تریاک ایران (7)
💠 ساسونها و «اقتصاد ملی»!
1️⃣ در پی «رواج افکار اقتصاد ملی» در دوران صدارت #میرزا_حسینخان_سپهسالار، نه تنها کشت #تریاک «ترقی» بسیار کرد، بلکه #اعتیاد نیز بهعنوان یک پدیدهی شایع برای نخستینبار چنان رواجی یافت که شرح فضیحت آن به سفرنامههای خارجیان کشید.
2️⃣ کنسول انگلیس در بوشهر در گزارشی شرح میدهد که در نخستین سالهای صدارت سپهسالار تریاککاری چنان توسعه یافت که به بروز #قحطی انجامید:
چند سال قبل سود حاصله از تریاک توجه ایرانیان را جلب کرد و تقریباً تمام اراضی موجود و مناسب در یزد، اصفهان و جاهای دیگر به کشت خشخاش اختصاص یافت و کشت غلات و سایر محصولات پشت گوش انداخته شد… [این مسئله] با خشکسالی و سایر عوامل تلفیق شد و منجر به قحطی سال 1871 ـ 1872 گردید.
3️⃣ و اما درباره ماهیت «ملّی»! این تجار ایرانی نیز بد نیست که بدانیم: احمد اشرف در زمرهی کمپانیهای خارجی که در دوران قاجار در ایران فعالیت داشتهاند، از #کمپانی_ساسون یاد میکند:
شرکت #دیوید_ساسون که به تجارت خارجی و واردات و صادرات میان بریتانیا و ایران و بهخصوص صادرات تریاک اشتغال داشت و در شهرهای بوشهر و اصفهان دارای نمایندگان تجارتی بود.
🔹 ادامهی مقاله را در سایت اندیشکده مطالعه کنید.
✍️ عبدالله شهبازی
📖 متن کامل مقاله به همراه منابع:
👉 http://yon.ir/sassoons
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #یهود_و_مواد_مخدر
✡ ساسونها، سپهسالار و تریاک ایران (3)
💠 ساسونها کیستند؟ (2)
1️⃣ #آلبرت_ساسون در نیمه دهه 1870 در لندن مستقر شد و در این زمان به همراه لُرد #ناتانیل_روچیلد (لرد روچیلد اول) از نزدیکترین دوستان خصوصی پرنس ولز (پسر بزرگ ملکه ویکتوریا که با نام #ادوارد_هفتم به سلطنت رسید) بود.
2️⃣ آلبرت در سال 1890 به دلیل نقش برجستهاش در صنعت و تجارت هندوستان و آسیا «بارونت» شد. سایر برادران او نیز در دربار ادوارد هفتم مقام شامخ داشتند، از جمله خانهی #آرتور_ساسون اقامتگاه میهمانان ادوارد هفتم بود.
3️⃣ بنیاد ساسون، که در این زمان حوزه فعالیت آن سراسر آسیا را دربرمیگرفت، از شرکا و همکاران نزدیک امپراتوری مالی #روچیلدها بود و این پیوند از طریق ازدواج پسر آلبرت ساسون با الین کارولین روچیلد تحکیم پذیرفت.
4️⃣ بخشی از سرمایه ساسونها به شانگهای و هنگ کنگ انتقال یافت و بدینسان #ساسونها به یک امپراتوری مالی گسترده در شرق بدل شدند و نفوذ شخصی آنان در شئون اجتماعی جامعه انگلیس نیز گسترش یافت.
5️⃣ در قرن بیستم نیز نفوذ ساسونها در هندوستان ادامه داشت و این خانواده رهبر جامعه #یهودیان_هند محسوب میشوند.
✍️ عبدالله شهبازی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #یهود_و_مواد_مخدر
✡ ساسونها، سپهسالار و تریاک ایران (2)
💠 ساسونها کیستند؟ (1)
1️⃣ دائرةالمعارف یهود، دودمان #یهودی ساسون را منشأ تأثیرات عظیم در هندوستان و سپس انگلیس و چین میداند و مینویسد که آنان به همین دلیل به «روچیلدهای شرق» و سلاطین تجارت مشرقزمین شهرت دارند.
2️⃣ اصل #خانواده_ساسون از #یهودیان_بغداد است و نخستین چهره سرشناس آنان، شیخ ساسون بن صلاح (1750-1830)، قریب به چهل سال ریاست جامعه یهودی بغداد را به دست داشت و در دستگاه پاشاهای عثمانی خزانهدار بود.
3️⃣ در سال 1828 شیخ ساسون به همراه جمعی از یهودیان از بغداد گریخت و در بندر #بوشهر اقامت گزید. شیخ ساسون پس از دو سال در بوشهر درگذشت و ریاست این جمع به پسر بزرگ او، #دیوید_ساسون، رسید.
4️⃣ دیوید ساسون (1792-1864) دو سال دیگر در بوشهر ماند و سپس در سال 1832 به #بمبئی رفت و در آنجا تجارتخانهای تأسیس کرد که پس از چندی به یکی از مهمترین کمپانیهای هند و سراسر آسیا بدل شد.
5️⃣ پس از مرگ دیوید ساسون، کمپانی او توسط پسر بزرگش #آلبرت_ساسون (1818-1896) اداره میشد. آلبرت ساسون یکی از بزرگترین کارخانههای نساجی هندوستان را در بمبئی بنا کرد و در دهه 1870 نخستین اسکله غربی هند، به نام «اسکله ساسون»، را ایجاد نمود.
6️⃣ این ثروت هنگفت از کجا پدید شد؟ همانطور که بعداً خواهیم دید، در این زمان حدود بیست سال از انحصار کشت #تریاک_ایران توسط #ساسونها و صدور آن به چین و انگلیس میگذشت و بیتردید این تجارت سهم بزرگی در انباشت سرمایه ساسونها داشت.
✍️ عبدالله شهبازی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #یهود_و_مواد_مخدر
✡ ساسونها، سپهسالار و تریاک ایران (6)
💠 ساسونها و میرزا حسینخان سپهسالار (3)
1️⃣ میدانیم که معاشرین #ناصرالدینشاه در سفرهای انگلیس، تنها #روچیلدها نبودند، بلکه #ساسونها نیز بهعنوان نزدیکترین دوستان ولیعهد انگلیس در این معرکه جایگاه خاص داشتند.
2️⃣ دنیس رایت مینویسد: شاه به اتفاق ولیعهد انگلیس و همسرش و دیگر اعضای خانواده سلطنتی به تماشاخانه امپایر رفتند و برنامه سرگرمکننده بسیار مجللی را تماشا کردند. تئاتر را اختصاصاً برای این برنامه اجاره کرده بودند و هزینه نمایش را #آلبرت_ساسون پرداخته بود، که پس از اندوختن مال و مکنت فراوان در هندوستان و خاور دور اینک در انگلیس اقامت گزیده بود و در کنار روچیلدها از معاشران نزدیک ولیعهد به شمار میرفت.
3️⃣ و میدانیم که 8 ماه پس از آغاز صدارت #میرزا_حسینخان_سپهسالار بود که امتیازنامه معروف #رویتر یهودی، که در واقع به معنای فروش سرزمین ایران بود، منعقد شد.
4️⃣ کار در اینجا به پایان نرسید و آنگاه که #امتیاز_رویتر به شکست انجامید، با نقش مؤثر سپهسالار این دعوی کهنه در پوشش طرح «کمپانی بینالمللی راهآهن ایران» تجدید شد و اینبار دست #لرد_روچیلد_اول (بعنوان شریک اصلی این توطئه) نمایان گردید و با وساطت #راندولف_چرچیل (وزیر وقت هندوستان و پدر وینستون چرچیل) تلاش شد تا پای دولت آلمان، بهعنوان حامی امتیاز، به این معرکه کشانده شود.
5️⃣ و بالاخره در آستانه دومین سفر ناصرالدینشاه به انگلیس قضیه «فیصله یافت» و بهعنوان غرامت لغو امتیاز رویتر، «امتیازنامه گرانبهای» دیگری به #الیگارشی_یهودی انگلیس واگذار شد! به نوشته دنیس رایت:
🔸 ...با بارون رویتر بر سر دریافت غرامت برای لغو ناگهانی امتیازنامهای که بهنام وی صادر شده بود، فیصله یافت. بعنوان غرامت اکنون امتیازنامهی گرانبهایی برای عملیات بانکی و بهرهبرداری از معادن به رویتر اعطا شد که با مشارکت #ساسون و شرکا به تأسیس #بانک_شاهنشاهی_ایران انجامید.
✍️ عبدالله شهبازی
📖 متن کامل مقاله در سايت اندیشکده:
👉 http://yon.ir/sassoons
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #یهود_و_مواد_مخدر
✡ ساسونها، سپهسالار و تریاک ایران (5)
💠 ساسونها و میرزا حسینخان سپهسالار (2)
1️⃣ #میرزا_حسینخان_سپهسالار مشوّق سفرهای #ناصرالدینشاه به انگلستان بود.
2️⃣ در همین سفرها بود که شاه قجر با #لرد_روچیلد و برادرانش آشنایی یافت.
3️⃣ ناصرالدینشاه در ملاقاتی به سبیل مزاح طرح تأسیس یک #دولت_یهودی را به #روچیلد پیشنهاد نمود!
4️⃣ فریدون آدمیت گفتار ناصرالدینشاه را در این باب، به نقل از سفرنامه او، چنین میآورد:
🔸 روچیلد حمایت یهودیها را زیاد میکرد، و از یهودیهای ایران حرف میزد، و استدعای آسایش آنها را مینمود. به او گفتم: شنیدهام شما برادرها هزار کرور پول دارید. من بهتر آن میدانم که پنجاه کرور به یک دولت بزرگی یا کوچکی داده، مملکتی را خریده و یهودیهای تمام دنیا را در آنجا جمع کنید و خودتان رئیس آنها بشوید، و همه را آسوده راه ببرید که اینطور متفرق و پریشان نباشید. بسیار خندیدم، و هیچ جوابی نداد.
5️⃣ چه بسا این ریشخند تلخ شاه قجر در تکوین اندیشه #دولت_یهود و پیدایش دولت [جعلی] #اسرائیل بیتأثیر نبوده است.
✍️ عبدالله شهبازی
📖 متن کامل مقاله در سايت اندیشکده:
👉 http://yon.ir/sassoons
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #یهود_و_مواد_مخدر
✡ از تخريب قبور ائمه تا محافظت از قلعه یهود!
💠 به مناسبت هشتم شوال و فاجعه تخريب قبور ائمه بقیع
1⃣ مسلمانان از آغاز، به قبور بزرگانشان توجه داشتند و بر فراز آنها، گنبدهایى مىساختند که از جمله آنها، گنبد قبر مطهر رسول خدا صلى الله علیه و آله است که از ابتدا تاکنون، بوده است.
2⃣ مزار بزرگان و امامان #بقیع عليهمالسلام نيز از اين قاعده مستثنى نيست. ابن جبیر (قرن 6) در سفرنامه خود، بقیع را به زيبايى توصيف کرده، از گنبد زيبا و بسيار بلند ائمه بقیع، یاد کرده است. پس از او، ابن بطوطه نیز همان توصیف را دارد. سمهودى نیز از گنبد ائمه اهل بیت علیهمالسلام، بهعنوان گنبد باعظمت و بلند یاد کرده است.
3⃣ اما جریان واپسگرا و متحجر #وهابى، در هشتم شوال سال 1344 ق. اقدام به تخریب آن نمود و به احساسات میلیونها نفر از مسلمانان توجهی نکرد!
4⃣ آنها اقدام به نگهدارى از لباسها و اسباب منزل، خانه، شمشیر و تختخواب #آلسعود نمودهاند ولى آثار رسولخدا و اهلبیت علیهمالسلام را خراب کردند!!
5⃣ جالب اینجاست که اين اقدام آلسعود در حالی انجام شده كه آنان در دوران حکومت خود تلاش كردهاند به نحو احسن از قلعه #یهودیان زمان پیامبر (ص) كه در منطقه #خیبر عربستان قرار دارد، محافظت كنند و جلوی تخریب و از بين رفتن آن را بگيرند!!
6⃣ آری! #یهود که برای اثبات هویت خود و پيدا کردن اثری از آثار باستانی احتمالیش، زمين و زمان را میکاود و به مسجدالاقصی هم رحم نمیکند، نمیتواند آثار و تاریخ قابل لمس اسلام را ببيند و آرام بنشیند!
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡️ نقش بهائیت در ماجرای تخریب قبور ائمه بقیع (ع)
1️⃣ هشتم شوال 1344 ق، یادآور عمل ننگین تخریب قبور ائمه بقیع (ع)، بهدست شجره ملعونه #وهابیت است.
2️⃣ وقتی وهابیان وارد طائف شدند، گنبد مدفن ابنعباس را خراب کردند و هنگامی که وارد مکه شدند، گنبدهای قبر عبدالمطّلب، ابوطالب و خدیجه اُمّ المؤمنین را ویران نمودند و زادگاه پیامبر (ص) و فاطمه زهرا (س) را با خاک یکسان کردند و آنگاه که وارد جده شدند، گنبد و قبر حضرت حوّا را خراب کردند و تمام مقابر و مزارات را در مکه، جده، طائف و نواحی آنها ویران نمودند و زمانی هم که مدینه را محاصره کردند به ویران کردن مسجد و مزار حضرت حمزه پرداختند. [1]
3️⃣ این اقدامات ظالمانه واکنش مسلمانان و بالأخص شیعیان جهان را در پی داشت. [2] حکومت #پهلوی که تحت فشار افکار عمومی قرار داشت، هیئتی (بهرهبری غفارخان جلال و حبیبالله عینالملک معروف به هویدا که از #بهائیان برجسته بهشمار میآمد [3]) را برای بررسی موضوع، به حجاز گسیل داشت.
4️⃣ هیئت ایرانی در تاریخ 1304/6/24 وارد جده شده [4] و مورد استقبال گرم عبدالعزیز قرار گرفتند. [5] هیئت ایرانی در گزارش خود به تهران، با کمرنگ جلوه دادن این مصیبت عظیم، تلاش نمود تا #وهابیها را از ارتکاب این جنایت تبرئه کند؛ همچنانکه هویدا به نقل از ابنسعود مینویسد: «خیلی اسباب حیرت است که مسلمانان عالم فقط برای تخریب چند قبر که قبل از ورود من به دست این بدویهای (:بیاباننشینهای) جاهل مهدوم (:خراب) شده، این همه اظهار غیرت و حمیّت و دردمندی نمودند و در مجامع و منابر و روزنامهها مرا لعن و تکفیر کردند و عالم را بر من شوراندند و بدنام خواستند». [6]
5️⃣ دولت وهابی در اقدامی زیرکانه، با آوردن نمایندگان کشورهای اسلامی و تلاش برای تأسیس کمیسیونی با عنوان «کنفرانس خلافت اسلامی»، به خنثی کردن اعتراضات مسلمانان و طرح مرحوم مدرس مبنی بر تشکیل «کمیسیون دفاع از حرمین شریفین»؛ در تلاش برای تثبیت حکومت خود برآمد. در این میان، جریان بهائی - ماسونی حاکم بر ارکان اداری کشور، اصرار بر حضور در کنفرانس وهابیت داشت و باب مراوده را با آنان گشود. [7]
6️⃣ اما هنگامیکه هنوز کمیسیون وهابیها در جریان بود، خبر حمله مجدد وهابیان به #بقیع، به ایران مخابره شد. مجلسی در منزل امام جمعه خویی و با حضور علماء و برخی مقامات دولتی تشکیل و قرار بر این شد که پروندههای موجود در وزارت خارجه و دفتر شاه بررسی شده تا تصمیمات لازم اتخاذ شود. [8]
7️⃣ با پایان مجلس پنجم و بهرغم فرمالیته بودن مجلس ششم (که نمایندگان آن به انتخاب شاه بود)، با پیگیریهای آیتالله مدرس، فریضه حجّ برای مدت یک سال تحریم شد. [9] اما بهتدریج و از سال 1305 ق به بعد، شرایط اعزام حجاج و عادیسازی روابط با سعودی بهصورت مرموزانهای فراهم شد.
8️⃣ عناصر #بهایی برای گسترش روابط دیپلماتیک با رژیم سعودی تلاش بسیار کردند که نقطه عطف آن را میتوان در امضای معاهده مودت میان ایران و عربستان، در شهریور 1308 مشاهده کرد. از آن پس، حبیب الله هویدا با سِمت کاردار با استقبالی گرم وارد عربستان شد و تا سال 1353 ق، نقش مهمّی در گسترش روابط دیپلماتیک و خنثیسازی تلاش مذهبیون برای بازسازی مراقد شریف ائمه (ع) ایفا کرد. [10]
9️⃣ بدینترتیب جریان قوی بهائی #ماسونی حاکم بر حکومت پهلوی موفق شد که موج اعتراضات ایجاد شده علیه رژیم سعودی را کنترل کرده و با مدیریت زمان و اتلاف وقت، طی پروسهای حساب شده در مرحلهی اول موضوع کمیسیون دفاع از حرمین شریفین و فشار برای بازسازی مراقد شریف ائمه (ع) را از دستور کار خارج سازد و در آخر موفق شد که روابط ایران را با رژیم سعودی گسترش دهد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🌐 پینوشتها:
[1] محمّدصادق نجمی، تاریخ حرم ائمه بقیع (ع) و آثار دیگر در مدینه منوره، تهران: مشعر، چاپ نهم، 1390، ص51.
[2] سیدعلی موجانی، مدرّس و کمیسیون دفاع حرمین شریفین (1375)، تاریخ روابط خارجی، ش 9، صص35-25.
[3] میرزا حبیب الله عینالملک (پدر امیرعباس هویدا)، فرزند میرزا رضا قنّاد از بهائیان متعصب و نزدیکان عباس افندی شمرده میشد. ادوارد براون، میرزا رضا قنّاد را یکی از خواص بهاءالله میداند که پس از او عهدهدار حفظ اسرار بهائیت است: بهرام افراسیابی، تاریخ جامع بهائیت، تهران: سخن، چاپ پنجم، 1374، ص723.
[4] علی محقق، اسناد روابط ایران و عربستان سعودی، تهران: وزارت خارجه، 1379، ص26.
[5] همان، ص27.
[6] همان، ص54.
[7] سیدعلی موجانی، مدرّس و کمیسیون دفاع حرمین شریفین (1375)، تاریخ روابط خارجی، ش9، صص 35-25.
[8] همان.
[9] علی محقق، اسناد روابط ایران و عربستان سعودی، تهران: وزارت خارجه، 1379، ص26.
[10] همان، ص84.
🔸 منبع: پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب / با تلخیص
.
شهر مدینه شامل مساجد فتح یا أحزاب، مسجد سلمان فارسي، مسجد أبو بكر، مسجد عمر، مسجد فاطمه، ومسجد علي (ع) ومسجد ذو القبلتين را تخریب کردند. آن ها همچنین قبر حضرت حمزه را تخریب کرده و مقبره شهدای احد و مسیرهای بدر و احد را نیز ویران کردند.
در برابر تمامی این اقدامات ویرانگرانه، برخی مواضع و مناطق بود که با اهتمام و توجه آل سعود مواجه شد و آنها اقدام به مرمت این آثار نمودند. یکی از این مناطق منطقه خیبر است که آثار مرتبط با تاریخ یهودیان در آن واقع است. این منطقه تاکنون زیارتگاه یهودیان بوده و آنها برای بازدید از این آثار به آنجا سفرمی کنند. دیگر آثار یهودیان در شهر مدینه منوره نیز همچنان به قوت خود باقی است. پایگاه کعب بن الاشرف یکی از این آثار است که در منطقه السد در شهر مدینه است و به عنوان منطقه باستانی ثبت شده است. حال این سؤال مطرح است که چگونه است که وهابیت آل سعود آثار و نمادهای یهودیان را حفظ میکند، اما آثار و مراکز مذهبی و نمادهای دینی مرتبط با پیامبر و اهل بیت و صحابه را ویران میکند.
همین وهابیت کتابخانه تاریخی و جهانی موجود در عربستان سعودی را که از باارزشترین کتابخانههای دنیا از حیث ارزش تاریخی بود، به آتش کشیدند. این کتابخانه شامل 60 هزار جلد کتاب نادر بود که در آن بیش از 40 هزار نسخه خطی نادر از نسخه های خطی دوران جاهیلیت نگهداری می شد.
اقداماتی که آل سعود یا فاشیسم وهابی در تخریب تمدن اسلامی و تاریخ انسانی در شبه جزیره عربستان آغاز کرد، به دست داعش در سایر مناطق در حال تکمیل است. آنها این رویکرد را در سرزمین شام و بینالنهرین آغاز کرده و اقدام به تخریب و از بین بردن آثار باستانی نظیر شهر نمرود و حضر و موزه موصل در عراق و شهر تاریخی تدمر و معبد بل و مقبره های عمودی مزارهای تاریخی کرده اند. همین اتفاق در سایر استانهای سوریه از قبیل حلب و ادلب و درعا و حماه نیز رخ اده و آثار باستانی و تاریخی این شهرها غارت و تخریب شده اند.
تلاش برای تخریب حرم مطهر حضرت زینب (س) و سیده سکینه (س)
نبش قبر حجر بن عدی
تخریب مزار اویس قرنی، عمار یاسر و وابصه بن معبد الاسدی
تخريب مرقد نوه خليفه دوم (عمر بن خطاب) در موصل
تخريب «قبر البنت» در موصل
تخريب مزار «شيخ فتحي» در موصل
تخريب مسجد و حسينيه «سعد بن عقيل» در تلعفر
تخريب مسجد و حسينيه «القبة» در موصل
مرقد «قبر البنت» در موصل
تخريب مزار «احمد الرفاعي» در منطقه «محلبية»
تخريب مزار «شيخ ابراهيم» در منطقه «محلبية»
تخريب مزار «شيخ ابراهيم» در منطقه «محلبية»
تخريب حسينيه «قدو» در تلعفر
تخریب آثار باستانی بینالمللی موزه یونسکو در شهر الحضر عراق
تخریب آثار باستانی بینالمللی موزه یونسکو در شهر الحضر عراق
تخریب آثار باستانی بینالمللی موزه یونسکو در شهر الحضر عراق
تخریب آثار باستانی بینالمللی موزه یونسکو در شهر الحضر عراق
مدیریت آثار باستانی و موزهها در سوریه از طریق یک نقشه در حال تهیه و به روزسازی اعلام میکند که 785 موقعیت باستانی و تاریخی در سوریه در تمامی استانهای کشور در نتیجه اقدامات افراطگرایان خسارت دیده است. در یمن نیز رویکرد وهابی به دنبال تخریب آثار تاریخی یمن از طریق حملات هوایی بوده و ابزارهای آن شامل داعش و القاعده نیز این مأموریت را در حملات زمینی دنبال میکنند.
در لیبی نیز این رویکرد دنبال میشود. از جمله مهمترین مناطق باستانی لیبی که تخریب شده شهر بزرگ لبده است که قدمت آن به دوران امپراتوری رم باز میگردد. شهرهای صبراته و شحات عنوان دو مستعمره یونان قدیم و شهر غدامس واقع در جنوب لیبی از دیگر مناطقی هستند که هدف تخریب گروههای تروریستی قرار گرفتنه و در سایه تسلط داعش در جغرافیای لیبی با سرنوشتی مجهول مواجه هستند.
نبش قبر امامزاده عبدالسلام لیبی
تخریب قبور علمای سایر مذاهب و ادیان توسط وهابیون
آل سعود؛ نابودی آثار تاریخی اسلامی و مرمت نمادهای یهودی
یهود و وهابیت 1 دیدگاه 1,700 بازدید
اقدام تروریست های تکفیری در تخریب گسترده و مستمر میراث انسانی و تاریخ تمدن سرزمین شام از سوی کسانی که دیدگاههای تخریبگرانه در چارچوب انسانیت و ارزشهای انسانی و مادی بشریت دارند، رفتاری جدید نیست.
این رویکردهای متعفن و ارزشهای منحط که وهابیت برای تغییر ارزشها و مبانی اخلاقی پسندیده اسلام ناب محمدی منتشر شده، رویکرد انگلیسی برای ترویج اسلام در مقیاس وهابیت و براساس دستورات انگلیسیها و اجرای پروژههای آنها است. این همان روشی است که وهابیت آل سعود در شبه جزیره عربستان به کار گرفته و همان اهداف و روش را در گروه های تروریستی و تکفیری داعش و امثال آن نیز شاهد هستیم.
فاروف اختر مدیر کمیته پادشاهی به نقل از جان ماریو نویسنده کتاب شورای بلاتس در صفحه 199 می نویسد: ارنست بیفن نخستوزیر وقت انگلیس در برابر مجلس عوام این کشور طی سخنانی در تاریخ 26 فوریه سال 1947 گفت: آل سعود با ما در سیاستهای اعمال شده بر ضد عربها و مسلمانان از طریق فلسطین و آرمان یهودی همراه هست.
جان بتی نیز در صفحه 92 کتاب “صهیونیسم که آمریکا با آن بازی می کند”، مینویسد: عبدالعزیز آل سعود در نامههای خود به دوستان انگلیسیاش فاش میکند: ما اسرائیل را به رسمیت می شناسیم و افتخار میکنیم که اولین دولتی هستیم که دست خود را به سوی آن دراز می کنیم.
جمال رابعة عضو مجلس نمایندگان سوریه در مقاله ای در روزنامه البناء لبنان نوشت: اسحاق بن زفی رئیس سابق رژیم صهیونیستی در صفحه 232 کتاب خود با عنوان “الدونمة” که اسحاق عبادی آن را به انگلیسی منتشر کرده و در آمریکا در سال 1957 منتشر شده، آورده است: برخی از گروههای دینی هستند که همچنان خودشان را از بنیاسرائیل میدانند. آنها حالا به دنبال اقامه شعائر دین یهود هستند. طایفه سامری ها بخشی از این افراد هستند که صراحتاً دین یهودیت را دنبال میکنند. طایفه مهم دیگری نیز وجود دارد که وهابیون هستند، آنها در ظاهر مسلمان هستند، اما در عمل و به صورت مخفیانه شعائر دین یهود را برپا میدارند.
مقایسه تاریخ آغاز انتشار وهابیت در منطقه در آغاز قرن 19 میلادی با دوره بروز پدیده تروریستی داعش، بسیاری از وجوه تشابه بین خشونتهای به کارگرفته شده از سوی این دو گروه برای تحمیل موجودیت و افکار و دیدگاههای آن ها و بسط نفوذ آن در منطقه را شاهد هستیم.
علاوه بر این که منابع درسی که داعش در حال حاضر تدریس آن در مدارس الرقه را دیکته کرده، همان دروسی است که در عربستان سعودی نیز تدریس میشود. روزی نیست که در شهرهای عراق و سوریه مساجد و حسینیهها و بقاع متبرکه تخریب نشود و دادگاههای نامشروع برای اقامه حد و انجام اقدامهای گسترده و کورکورانه تشکیل نشود. از این منظر شهر الرقه را می توان با بروز پدیده آل سعود در شهر نجد مقایسه کرد که از تفکر وهابی به عنوان ابزاری برای اسلامی جلوه دادن تمامی جنایتهای خود بر ضد بشریت استفاده کرده است.
اگر امروز گروههای تروریستی و تکفیری در هر منطقهای که مسلط میشوند، اقدام به تخریب نمادهای فرهنگی و مذهبی و بقاع متبرکه آن میکنند، در سالهای 1904 تا 1925 نیز آل سعود مقبره اهل بیت پیامبر خاتم و صحابه ایشان را تخریب کرده و مساجد و منازل ائمه و بقاع آن ها و مزارهای مقدس را ویران کردند. ابن الریحانی در کتاب خود با عنوان تاریخ معاصر نجد و ملحقات آن می نویسد که توابع تفکر محمد بن عبدالوهاب هر چیزی که مردم به آن تبرک می جستند را تخریب می کردند، آن ها مقبره بزرگان اسلام از جمله قبور ائمه اطهار و صحابه پیامبر را تخریب کردند.
کتابهای تاریخی نقل میکنند که جنگ آل سعود که آن را تحت مشروعیت وهابیت سعودی دنبال می کند، بیش از 7 هزار کشته بر جای گذاشت تا در نهایت دولت افراط گرا در این کشور تشکیل شود که مذهب رسمی آن وهابیت بوده و شریعت تهیه شده و مورد نظر خود را به همراه قوانین سختگیرانه آن به دیگران تحمیل کند، این همان چیزی است که امروز نیز گروه تروریستی داعش برای رسیدن به آن تلاش میکند.
حرم مطهر ائمه بقيع (ع)، پيش از تخريب توسط وهابيان در سال 1344 ق
تخریب قبور در مکه، مدینه، جده و کربلا
تخریب قبور امامین عسکریین (ع) در سامرا
میتوان گفت که بیشتر 90% از آثار اسلامی منطقه حجاز از سوی خاندان آل سعود تخریب شد. آنها میراث فرهنگی و تمدنی و انسانی اسلام را در مکه مکرمه تا سال 1924 از بین بردند. آنها قبرستان معلی را که مقبره حضرت خدیجه همسر پیامبر و ابو طالب عموی ایشان در آن بود، تخریب کردند. آل سعود در شهر مدینه منوره نیز قبرستان بقیع را در سال 1926 تخریب کرد و مقبره 4 تن از ائمه اطهار را ویران نمود. سعودیها همچنین مساجد هفتگانه در
پربینندهترین اخبار
مهمترین اخبار
۳هزار سند اختصاصی درباره «تخریب بقیع» یافت شد/ نشانههایی از ردّپای انگلیس در تخریب بقیع وجود دارد
کارگردان اولین مستند درباره تخریب قبور ائمه بقیع میگوید که در تحقیقات ۱۰ساله خود به ۳هزار سند دست یافته و با نشانههایی از ردّپای انگیس درباره تخریب بقیع مواجه شده است. همچنین در این اسناد اولین سازنده دیوار اطراف قبر بقیع نیز مشخص شده است.
۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۴ فرهنگی سینما و تئاتر دین ، قرآن و اندیشه نظرات

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا هشتم ماه شوال (امروز) مصادف با سالگرد تخریب کینهتوزانه قبور ائمه بقیع(ع) وهابیون حسود و کوردل است.عناصر وهابی دو بار، یکی در 1220 و دیگری در 1344 قمری با بدعت شمردن بنای قبور و زیارت، به تخریب اماکن و بقعههای بقیع پرداختند. تخریب بقیع اعتراضات شدیدی را در کشورهای مسلمان از جمله ایران برانگیخت تا جایی که مورد تهدید به حمله قرار گرفتند. بسیاری از شیعیان، هر سال در هشتم شوال که با عنوان یوم الهدم شهرت یافته است، مجالسی در کشورهای اسلامی برگزار میشود و عاشقان اهل بیت(ع) به مرثیهخوانی و یادآوری حادثه تخریب بقیع میپردازند.
بهتازگی آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید نیز با صدور پیامی بهمناسبت سالروز تخریب قبور ائمه بقیع(ع) توسط آل سعود، این روز را بهعنوان روز عزا در عالم اسلام معرفی کردهاند.
پس از سالیان سال که از این ماجرای تلخ میگذرد، متأسفانه تاکنون شاهد کار فاخری درباره افشای پشتپردههای این ماجرای تلخ و اندوهبار نبودیم و حتی نسبت به این روز تاریخی برنامههای مناسبتی چندانی در جامعه تعریف نشده است.
احمد ابراهیمی از معدود افرادی است که در این زمینه کار علمی و پژوهشی بسیار مناسبی در یک بازه زمانی 10ساله انجام داده است که حاصل این تلاش وی ساخت مستندی بهنام «پنجرههای بهشت» بود که سال گذشته و امسال از شبکههای سیما پخش شد.
در مستند مذکور برای اولین بار مجموعهای از اسناد مستند نسبت به این رویداد تاریخی به نمایش درآمده است. کارگردان مستند «پنجرههای بهشت» درباره اسناد این فیلم گفت: در تحقیقات خود درباره مستند بهشت بقیع، به 3 هزار سند اختصاصی دست یافتیم که این اسناد از ایران، افغانستان، عربستان، هندوستان و دولت عثمانی سابق بود.
مشروح این مصاحبه را در ذیل میتوانید دنبال کنید.
تسنیم: شما از چهزمانی کار تحقیق و پژوهش در خصوص بقیع را شروع کردید؟
شروع این کار از سفر حج عمره بنده در چند سال پیش رقم خورد که اساساً نحوه رفتن به این سفر قصه معجزهگونه بود. بار اول که بقیع را دیدم، اصلاً شوکه شدم و با خود گفتم محله ما یک امامزاده دارد و کلی زائر دارد، اما اینجا چهار امام همام حضور دارند و هیچ چیزی غیر از خاک و غبار نیست، خیلی به غیرت شیعه بودن آدم برمیخورد. بعد با زائران آن رفتار را نامناسب را انجام میدادند تا جایی که حتی ناسزا میگفتند و نمیگذاشتند کسی دعا بخواند. یک مأموری بهکنایه میگفت "فکر کردی اینها (یعنی ائمه) کمکت میکنند؟ اینها برای خودشان هم نمیتوانند کاری کنند و باید از خدا بخواهی" و شروع کرد به صحبتهایی که معمولاً کنار این اماکن مرسوم است. بعد شخصی جوابش را داد و گفت "اینها شهید هستند و بنا بر سخن خدا در قرآن، شهدا زنده هستند و نزد خدای خود روزی میخورند". آن مأمور از این پاسخ هوشمندانه جا خورد؛ لذا در حقیقت دیدن وضعیت رقتبار قبور موجود در بقیع شریف ایجاد انگیزه بود.
تسنیم: شما از چه اقداماتی شروع کردید؟
ترور شهید مدرس بهخاطر پیگیری تخریب بقیع بود
ما برای این موضوع تصمیم گرفتیم کارها را بهصورت علمی و پژوهشی ادامه بدهیم. یک روز در نمایشگاه کتاب تهران بودم و یک کتاب کوچک جیبی را دیدم که عنوان آن قصههایی از بقیع بود و موضوع آن در خصوص علامه حائری بود؛ فهمیدم که این قضیه که ما داریم دنبال میکنیم، قبل از ما در طول تاریخ خیلیها اقدام کردند، اما در کشور ما و در ایام هشتم شوال تقریباً هیچ کاری نمیکنند؛ نه تلویزیون نه روزنامهها هیچ خبری نیست. در همان اوایل کار با آقای موجانی آشنا شدم، ایشان مقالهای داشتند بهنام «کمیسیون حرمین» که در مورد اقداماتی بود که شهید مدرس برای این ماجرا انجام داده بودند، بنده شخصاً اعتقاد دارم اقدام به ترور شهید مدرس بهخاطر اقدامات ایشان برای موضوع تخریب بقیع بود. بعد از آن شروع به جمعآوری اسناد کردیم جالب این است که هیچ کس به ما در این ماجرا آموزش و راهنمایی نداده بود، ولی نمیدانم انگار یک نفر این کارهای ما را هدایت میکرد.
تسنیم: در خصوص جمعآوری اسناد بیشتر توضیح بدهید.
3هزار سند درباره تخریب بقیع یافت شد
حدود سه هزار سند تاکنون درباره تخریب بقیع جمعآوری شده است که از کشورهایی مثل ایران، ترکیه، عراق، هند، پاکستان، افغانستان و عربستان این اسناد تهیه شده است، حتی در این مسیر ه