eitaa logo
شناخت تفکرات صهیونیسم،andeeyshkade
187 دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
3.7هزار ویدیو
86 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم ویل یومئذ للمکذبین، فیعذبه الله العذاب الاکبر (بصیرت، اندیشه، وتحلیل،، چالشهای.پیش رو)
مشاهده در ایتا
دانلود
✡ ما و «شبکه» (1) 1⃣ پدیده‌ای که امروزه می‌نامیم، در ایران بسیار دیر شناخته شد؛ زمانی که آن‌قدر قدرتمند بود که بتواند این شناخت را به بن‌بست کشاند یا به بیراهه برد. 2⃣ پدیده‌ی فوق از دهه ۱۹۹۰ میلادی، در فضای پس از فروپاشی اتحاد شوروی و پایان دوران ۴۵ ساله ، ابتدا در ایتالیا با نام و سپس در ترکیه با نام شهرت جنجالی یافت و به‌تدریج در برخی کشورهای دیگر‌، با نام‌های دیگر، موجودیت آن شناسایی شد. 3⃣ «شناختِ»‌ فوق نه کامل بود و نه به خنثی شدن دوران «جنگ سرد» انجامید، ولی روشن شد که این سازمان در پس بسیاری از کودتاها و بمب‌گذاری‌ها و عملیات تروریستی دهه‌های پیشین ایتالیا و ترکیه و کشورهای اروپایی، و در بسیاری موارد در پوشش سازمان‌‌های راست یا چپ ‌افراطی، بوده است. 4⃣ ربودن و قتل ،‌ نخست‌وزیر پیشین ایتالیا (سال‌های ۱۹۶۳- ۱۹۶۸، ۱۹۷۴- ۱۹۷۶)، از مهم‌ترین موارد است که ، سازمان مارکسیستی- چریکی ‌نامدار ایتالیا، انجام داد (۱۶ مارس- ۹ مه ۱۹۷۸) ولی در دهه ۱۹۹۰ معلوم شد که این اقدام عملیاتِ ،‌ از طریق «بریگاد سرخ»، بوده است. ✍ عبدالله شهبازی 👉 goo.gl/ktksuf ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ ما و «شبکه» (2) 1⃣ شبکه‌های سرّی را دو چهره‌ی مقتدر اطلاعاتی جهان غرب، با اتکا بر امکانات پیمان ناتو و در چارچوب عملیاتی به‌نام ، از حوالی سال‌های ۱۹۵۱- ۱۹۵۲ میلادی بنیان نهادند: 2⃣ ،‌ قائم‌مقام وقت سرویس اطلاعاتی بریتانیا (ام. آی. سیکس)، و ژنرال ، معاون وقت سیا مستقر در فرانکفورت آلمان. به‌گفته‌ی یکی از مأموران سابق ناتو، که به پرونده‌های عملیات سرّی در چند کشور اروپایی دسترسی داشته، میان سرویس‌های بریتانیا و ایالات متحده آمریکا تقسیم کار وجود داشت؛ انگلیسی‌ها مسئولیت فرانسه و بلژیک و هلند و پرتغال و نروژ را به‌دست گرفتند و آمریکایی‌ها مسئولیت سوئد، فنلاند و مابقی اروپا را. 3⃣ دوران حضور ژنرال لوسین تراسکات آمریکایی (متوفی ۱۲ سپتامبر ۱۹۶۵) در کوتاه بود ولی جرج کندی یانگ تا زمان مرگ (۹ مه ۱۹۹۰/ ۱۹ اردیبهشت ۱۳۶۹) به تکاپوی خود ادامه داد. سال‌ها پیش در مقاله‌ای مفصل درباره جایگاه یانگ در تحولات تاریخ معاصر ایران، در مقام قائم‌مقام وقت ام. آی. سیکس و «طراح و فرمانده کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲» سخن گفته‌ام. 📖 قسمت اول این مطلب را اینجا بخوانید: 👉 https://eitaa.com/jscenter/2975 4⃣ همان زمان و بعدها بارها به نقش کمپانی ، و هم‌بسته با آن به‌ويژه و و مجتمع بانکی ، در ایران از تیر ۱۳۷۸ (سفر بزرگ‌ترین هیئت تجاری بریتانیا به ایران پس از انقلاب که کلینورت بنسون طراح آن بود) پرداخته‌ام که یانگ، پس از خروج از ام. آی. سیکس، در پوشش عضو هیئت مدیره آن عمل می‌کرد. 5⃣ هنوز نیز اطلاعات مربوط به یانگ کمیاب است. در سال‌های اخیر است که نقش یانگ در ایجاد گروه‌های راست افراطی در بریتانیا و ساقط کردن دولت هارولد ویلسون (معروف به «ویلسون پلات» یا «توطئه علیه ویلسون») و اخیراً (۲۰۱۵) نقش او در پرونده جنجالی نقش شخصیت‌های مهم بریتانیا در سوءاستفاده از کودکان (قربانی کردن کودکان) بیشتر آشکار شده است. ✍ عبدالله شهبازی 👉 goo.gl/ktksuf ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ ما و «شبکه» (3) 1⃣ ‌مختص به اروپا نبود. در سایر کشورهای متحد آمریکا و بریتانیا، به‌ویژه آنان که در مجاورت اتحاد شوروی بودند، نیز پدید آمد. مهم‌ترین این کشورها و است. 2⃣ این در ترکیه، با نام ، ‌زودتر از ایران شناخته شد و جنجال‌های فراوان برانگیخت که تا امروز ادامه دارد. ولی در ایران چنان ناشناختگی و سکوتی حاکم بوده است که تنها می‌تواند ناشی از اقتدار بی‌نظیر یا کم‌نظیر «شبکه» باشد. 3⃣ آگاهی ما، گام‌به‌گام، به‌رغم موانع فراوان، با تلاش و ایثار کسانی که در این تکاپو گرفتار شدند، و در آغاز نمی‌دانستند با چه هیولایی مواجه‌اند، و تحمل آزار و رنج فراوان، از نیمه‌ی دوم دهه ۱۳۷۰ به‌دست آمد، یعنی ‌در زمانی که «شبکه» آن‌قدر قدرتمند بود که بتواند هرگونه تلاش پژوهشی یا دستاورد اطلاعاتی تصادفی را، که به این شناخت می‌انجامید، به بن‌بست کشاند و تمامی راه‌های آگاهی را مسدود کند. 4⃣ امروزه می‌دانیم که در ماه‌های مشرف به پیروزی انقلاب، به‌ویژه از زمان دولت جعفر شریف‌امامی (از ۵ شهریور تا ۱۴ آبان ۱۳۵۷)، برجسته‌ترین چهره‌های تاریخ اطلاعاتی دوران ، از و لرد تا سِر و به ایران وارد شدند و در تهران مستقر بودند. ❓ آنان به چه کاری اشتغال داشتند؟ جمع کردنِ بساط خود و خداحافظی با ایران یا بررسی تمهیدات لازم و دقیق برای آینده‌ی کار در ایران؟! ✍ عبدالله شهبازی 👉 goo.gl/ktksuf ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ ما و «شبکه» (4) 1⃣ انقلاب اسلامی ایران در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷/ ۱۱ فوریه ۱۹۷۹ به پیروزی رسید. قریب به ده ماه پیش، در ۸ اردیبهشت ۱۳۵۷/ ۲۸ آوریل ۱۹۷۸، در مجاورت ایران، در افغانستان، کودتای حزب مارکسیستی «دمکراتیک خلق» (هوادار شوروی) رخ داده بود. آن‌گونه که برژینسکی، مشاور امنیت ملی جیمی کارتر، در اواخر عمر (مصاحبه ژانویه ۱۹۹۸) بیان کرد، اولین فرمان رئیس‌جمهور برای شروع پروژه‌ی تسلیح و تربیت «مجاهدین چند ملیتی» علیه حکومت شوروی‌گرای افغانستان در ۳ ژوئیه ۱۹۷۹/ ۱۲ تیر ۱۳۵۸ به امضای کارتر ‌رسید. حدود شش ماه بعد (۲۴ دسامبر ۱۹۷۹/ ۳ دی ۱۳۵۸) ارتش شوروی وارد افغانستان شد. با سقوط کارتر «دوران ریگان» (۱۹۸۱- ۱۹۸۹)‌ فرارسید. این سال‌ها به‌عنوان «اوج جنگ سرد»، و پرتکاپوترین ‌دوره‌ی در حوزه‌ی اطلاعاتی، شناخته می‌شود. در این تکاپوی عظیم، در ایران جایگاه ویژه داشت. 2⃣ به‌علاوه، انقلاب اسلامی ایران، از نخستین راهپیمایی‌های خیابانی، چنان پتانسیل عظیم ضد آمریکایی- ضد صهیونیستی بروز داد، و از بدو پیروزی چنان پژواک گسترده‌ی منطقه‌ای یافت، که آن را، فی‌نفسه، به تهدیدی برای استیلای آمریکا و متحدانش بر منطقه تبدیل کرد. از این‌رو، پیروزی انقلاب پایان کار نبود بلکه آغازی دوباره، و اوج تکاپوهای آن، در ایران بود. 3⃣ در دوران پسا انقلاب «شبکه» همچنان فعال بود و کارکردی سه‌گانه داشت: 🔸 هم به مأموریت کلاسیک و سنتی دوران «جنگ سرد» (پیش‌گیری از گسترش ) عمل می‌کرد، 🔸 هم می‌کوشید را مهار کند و نظام برخاسته از انقلاب را به بیراهه برد و به تباهی کشاند، 🔸 و هم، آن‌گونه که بنیان‌گذاران و گردانندگان ‌«شبکه» در دوران نهضت «ملی شدن صنعت نفت»‌ عمل کردند، از وضع ایران و منطقه، به‌ویژه جنگ هشت ساله، سودهای مالی کلان برند. ⚔ این‌گونه بود که «شبکه» به مافیایی وحشتناک و بسیار قدرتمند بدل شد. 4⃣ با انحلال رسمی اتحاد شوروی (۲۶ دسامبر ۱۹۹۱/ ۵ دی ۱۳۷۰) کارکرد سنتی «شبکه» (مقابله با کمونیسم) منتفی شد ولی مهار نظام جمهوری اسلامی ایران،‌ و هم‌پای آن بهره‌برداری‌های مافیایی عظیم، همچنان ادامه یافت. ✍ عبدالله شهبازی 👉 goo.gl/ktksuf ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ ما و «شبکه» (5) 1⃣ تصویر فوق 👆 نخستین مطلبی است که درباره‌ی در مطبوعات ایران منتشر شده: 📝 روزنامه کیهان، شنبه، ۶ بهمن ۱۳۶۹/ ۲۶ ژانویه ۱۹۹۱، ص ۱۱. 2⃣ یادداشت فوق از من است. 🔸 آن زمان‌ هنوز نمی‌دانستم «ارتش سرّی سیا و ام. آی. سیکس در ایران» بازوی اطلاعاتی پیمان ناتو يا همان «ناتوی اطلاعاتی» است. 🔸 و تصور نمی‌کردم این «شبکه» در ایران پس از انقلاب همچنان فعال و قدرتمند، و حتی قدرتمندتر از پیش، است. 👈 به این دلیل، در پایان آن، ساده‌اندیشانه، نوشتم:‌ 📝 «با پیروزی انقلاب اسلامی ایران این شبکه فعالیت خود را آغاز کرد ولی به‌تدریج کشف و متلاشی شد.»‌ 3⃣ به‌هرروی، آغاز شناخت ما از «شبکه» مقارن با موجی است که در همان سال‌ها از ایتالیا، با افشای ، آغاز شد و به‌تدریج دانش ما را مستندتر و عمیق‌تر کرد: 4⃣ اولین بار جولیو آندرئوتی، نخست‌وزیر وقت ایتالیا، در ۲۴ اکتبر ۱۹۹۰/ ۲ آبان ۱۳۶۹، در مجلس ایتالیا وجود ایجادشده از سوی آمریکا و بریتانیا را در این کشور،‌ و با همکاری مقامات نظامی و دولتی وقت، پذیرفت و موجودیت آن را اعلام کرد. ✍ عبدالله شهبازی 👉 goo.gl/ktksuf ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ شبکه مسعود و عملیات نجات (1) ✍ (Eliezer Tsafrir) آخرین رئیس نمایندگی در ایران، خروج از ایران پس از انقلاب را نتیجه‌ی فعالیت‌های و او ذکر کرده است: 1⃣ «همان گونه که پیش تر نوشتم، سفیرمان ، وابسته‌ی نظامی‌مان و من در دو جهت تلاش‌های خود را ادامه می‌دادیم: 👈 نخست، با منابع خارجی، به‌ویژه سفارت ایالات متحده و وابسته‌ی نظامی آنها، تا مطمئن شویم که در صورت بازگشایی فرودگاه ما را فراموش نخواهند کرد. 👈 دوم، تلاش برای عوامل و مقاماتی در میان حکومت جدید که به آگاهی آنها برسانیم که ما گروه دیپلمات‌های خواهان آن هستیم که بدانیم حکومت و نظام جدید در ایران چه دیدگاه و سیاستی در قبال مناسبات با اسرائیل دارد، و اگر پاسخ منفی است، از آن‌ها درخواست کنیم که یاری لازم را به ما برای خروج قانونی برسانند. 🔸 اما ارتباط و تلاش‌های ما در هر دو مسیر به آسانی و سادگی پیش نمی‌رفت ... 2⃣ در چارچوب تلاش‌های‌مان برای یافتن ارتباط موثر و مفیدی با نور امیدی پیدا شد. در تماس تلفنی با دوست عزیزمان «مسعود»، او جویای احوال ما شد و می‌خواست بداند چه کاری از دست او ساخته است. ارزیابی خود را از وضعیت برای او تشریح کردم و تأکید نمودم که پیدا کردن ارتباط با حکومت جدید، یعنی آن بخشِ عقلایی‌تر این حکومت، پیش از آن‌که طعمه‌ی کمیته شویم، تا چه حد ضرورت دارد. 3⃣ او مرا با باجناق خویش، روزنامه‌نگاری به نام مرتبط کرد. من قبلاً این روزنامه‌نگار را که انسانی دوست‌داشتنی و شوخ‌طبع بود، به‌طور بسیار سطحی می‌شناختم و او را در ملاقات‌های فامیلی در نزد «مسعود» دیده بودم. 4⃣ صفا پس از آن که ارزیابی و خواسته‌ی من را شنید، قول داد از طریق ارتباطات خود تلاش کند. او سپس به من تلفن کرد و گفت با معاون نخست‌وزیر، گفت‌وگو کرده و به او اظهار داشته که نه به‌عنوان روزنامه‌نگار، بلکه به‌عنوان یک شهروند ایرانی که نسبت به احتمال لکه‌دار شدن نام و احترام کشورش نگران است، این تماس را برقرار کرده و از یک گروه دیپلمات اسرائیلی که در اینجا به‌صورت قانونی زندگی می‌کنند سخن می‌گوید و نیز گفته بود که وجدان و حس مسئولیت ایرانی ایجاب می‌کند که از جان آن‌ها مراقبت شده و به آن‌ها کمک لازم رسانده شود. 5⃣ امیر انتظام از نگرانی او‌ قدردانی کرده و گفته بود پس از بررسی‌های لازم، برای رساندن کمک تلاش خواهد کرد و نیز گفته بود به مسئول آن‌ها بگو با دفتر نخست‌وزیر تماس بگیرد. من به صفا گفتم که به آگاهی معاون نخست‌وزیر برساند که به‌زودی «ژان ژاک» با آن‌ها تماس خواهد گرفت. این نام مستعار را برای جلوگیری از ردگیری انتخاب کرده بودم.» 📚 منبع: العیزر تسفریر، «شیطان بزرگ، شیطان کوچک»، خاطرات یک جاسوس اسرائیلی از روزهای انقلاب در ایران، چاپ اول، تابستان ۱۳۸۴، ناشر شرکت کتاب، صفحه ۴۷۴-۴۷۲ ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ شبکه مسعود و عملیات نجات (2) 1⃣ همان‌طور كه دیدید، تسفریر در خاطراتش از «صفا» نام می2برد. شوهر ، خواهر برادران عالیخانی (مسعود، علی‌نقی، محمدباقر و...) است. همسر اوّل صفا حائری نيز پس از طلاق با ازدواج کرد. 2⃣ صفا حائری با رابطه‌ی صميمانه داشته و از همکاران سرویس اطلاعاتی در ايران به‌شمار می‌رود. طبق اسناد ، زمانی‌که صفا حائری نمایندگی سازمان تلویزیون ایران در را به‌عهده داشت، چنان در دوستی با اسرائیلی‌ها بی‌پروا بود که تهديد کرد مرکز تلويزيون ايران در بيروت را منفجر خواهد کرد! 3⃣ البته تحلیل برخی کارشناسان اطلاعاتی و امنیتی این است که: 👈 «به‌نظر می‌رسد نقش محمدباقر عالیخانی را در «عملیات نجات» حذف کرده است. احتمالا باقر (كه بعداً مسئولیت شاخه‌ی سیاسی می‌گردد) در اینجا حذف شده تا نه‌تنها باقر، بلکه مرتبطین شناخته‌شده‌اش از این زاویه لو نروند.» 4⃣ و نکته‌ی آخر آن‌که: 👈 آخرین سفیر آمریکا در ایران در خاطراتش می‌نویسد که اسرائیلی‌ها از بی‌نظیری در ایران برخوردار بودند که در کلیه‌ی شؤون مملکت رخنه کرده بودند. 👌جالب این‌كه اسرائیلی‌ها با آن همه امکانات و دسترسی و شبکه جاسوسی در ایران [كه از سولیوان هم شنیدیم] برای خروج از ایران به مسعود متوسل می‌شوند!! این نشان می‌دهد: «تشکیلات مسعود» در ایران حرف اول را از نگاه اسرائیلی‌ها می‌زند. ✍ حسین قاسمی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ یهودیت در من از بین نرفته است! 🎯 حاخام رهبر مذهبی قبل انقلاب و ایرانی‌تبارِ جهان بعد از انقلاب در خاطراتش درباره‌ی حضور و سخنرانی کاندیدای اولین دوره ریاست جمهوری ایران، در یکی از کنیساهای تهران نوشته است. در این خاطره به بودنِ یکی از همراهان صادق طباطبایی اشاره کرده است: 1⃣ «باری، شب شبات [شنبه] شد. ما عرویت [نماز شامگاه] خوانده بودیم که دیدیم آقای صادق طباطبایی به‌همراه یک نفر معمم و یک نفر مکلا به آمد. آقای صادق طباطبایی اجازه صحبت خواست. گفتم بفرمایید. ایشان شروع به صحبت کرد که چکار می‌کند و خودش را معرفی کرد ‌و گفت: من اگر انتخاب شوم نسبت به خوش‌رفتاری خواهم کرد و چه‌ها خواهم کرد... 2⃣ به هر حال گذشت و نوبت به آقای مکلا رسید. خدا پدرش را بیامرزد. شروع کرد که: «چندین آیه داریم در که خود پیامبر اسلام از یهودیان تعریف می‌کند و در سوره بقره آن‌قدر از تعریف می‌کند که حد ندارد. و گفت: شما یهودیان باید افتخار کنید که در قرآن در سوره بقره آمده است که خدا فرموده است: من شما را برتری دادم بر تمام عالميان. شما باید خیلی سپاسگزار باشید.» گفت و گفت و همه‌اش تعریف کرد و جلسه سخنرانی با خوبی و خوشی به پایان رسید. 3⃣ بعد از پایان سخنرانی‌های آقای صادق طباطبایی و همراهان و قبل از خروج، بنده به‌آهستگی به همان آقای مکلا گفتم: آیا امکان دارد شبی یا روزی در منزل بنده که نزدیک همین‌جا است، افتخار بدهید در خدمتتان باشم؟ گفت: البته. گفتم: شبات آینده همین‌جا در کنیسا منتظر شما خواهم بود. تشریف بیاورید منزل همین دو قدمی است. 4⃣ هفته‌ی بعد منتظرش ماندیم و آمد. با هم به منزل رفتیم. گفتم: لطفا صریح بگویید شما کی هستید؟ گفت: راستش من اهل کرمانشاه هستم. هشتاد، نود سال قبل، از طرف مسلمانان کرمانشاه، نسبت به یهودیان خیلی بد رفتاری شده بود، خانواده‌ی ما بودند. از ترس مرگ همه مسلمان شدند [!] 5⃣ وقتی آن آقا که اسمش را نمی‌خواهم بگویم این حرف را زد، به یاد آوردم که دوستی داشتیم به نام آقای یاشار اهل کرمانشاه که یکی از اقوامش رئیس کل بهداری در تهران بود. من همین آقا را، که حالا مهمانم بود چندین‌بار در مهمانی‌هایی که مرحوم یاشار داشتند دیده بودم که با خانواده یاشار رفت و آمد داشت. 6⃣ نه تنها او را، بلکه رئیس کل بهداری تهران را و اکنون این آقا با افتخار و سرافرازی می‌گفت جدّش بوده که به اجبار از ترس مرگ مسلمان شده است و خودش هم دانشگاه رفته و تحصیل کرده بود. مرد خیلی محترم و مسلمان خیلی متشخصی بود. 7⃣ می‌گفت: بله من جزو یکی از همین خانواده‌هایی هستم که به زور و اجبار و از ترس جان مسلمان شده‌اند ولی خب در من از بین نرفته است. من در چند شهر، رئیس اداره بوده‌ام، رئیس بوده‌ام و حالا هم جزو جمهوری اسلامی هستم. شامی آوردیم با ، براخا [دعای مخصوص] گفتیم و مشغول صرف شام شدیم.» 📚 منبع: خاطرات حاخام یدیدیا شوفط، تدوین منوچهرکوئن، چاپ دوم، کالیفرنیا بهار۲۰۰۱، ناشر بنیاد فرهنگی حاخام یدیدیا شوفط، صفحه ۳۰۷-۳۰۶ ✍ حسین قاسمی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter #⃣
✡ تابوشکنی مرحله‌ای در سینما (1) 🎬 تابوشکنی مرحله‌ای در سینمای ایران (قسمت اول) 1⃣ هر فرهنگ و جامعه‌ی زبانی، در بطن خود دارای مجموعه‌ای از ها (Taboo) می‌باشد؛ مجموعه‌ای از رفتارها، گفتارها یا امور اجتماعی که برطبق رسم و آیین و مذهب و… که بنا به فرهنگ آن جامعه و ارزش‌ها و نگرش‌های آن متغیر می‌باشد. 2⃣ باید توجه داشت که (Breaking Taboo) در ذات خود نه امری مثبت و نه منفی است. به‌عبارت دیگر: 👈 اگر تابوشکنی نسبت به امری خیالی و زاییده‌ی تفکری غیرمنطقی و نتیجه‌ی پذیرش بی چون و چرایِ «تعبد بدون تفکر» باشد؛ حتی می‌تواند با در نظر گرفتن باید‌های جامعه‌شناختانه امری مثبت تلقی شود. 👈 اما اگر شکستن تابو نسبت به تجربیات علمی و عملی یک جامعه که حاصل «تفکر» یا «تعبدِ ناشی از تفکر» است صورت بگیرد، امری مذموم و مغرضانه تلقی می‌شود. 3⃣ شکستن تابوهای نوع دوم در یک جامعه را می‌بایست در صورت‌های مختلف تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی، ناتوی فرهنگی، جنگ فرهنگی، قتل‌عام فرهنگی و ولنگاری فرهنگی مورد توجه و ارزیابی قرار داد و در مجموع می‌تواند به‌عنوان کارویژه‌ی اصلی (Cultural Influence) تصور شود. 4⃣ این‌گونه از تابوشکنی‌ها مردم را به کُل تغییر می‌دهد و تجربه ثابت کرده است این گذر از تابوهای اخلاقی و مذهبی می‌تواند مضرّات جبران‌ناپذیری را در آن جامعه پدید آورده و در نهایت به فرهنگی و هویتی جامعه منتج گردد. ✍ سید وصال مهدوی 📖 متن مقاله در سایت اندیشکده: 👉 goo.gl/VoKgur ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ تابوشکنی مرحله‌ای در سینما (2) 🎬 تابوشکنی مرحله‌ای در سینمای ایران (قسمت اول) 1⃣ تاریخ هنری در جای‌جایِ دنیا نشان داده که گذر از ها در خطی بی‌پایان دارد که به محض شکسته‌شدن تابوی کوچکی در مقطعی زمانی، بلافاصله در سال‌های بعد می‌توان انتظار آن را داشت که تابوهای بزرگتری هم‌راستا با تابوی قبلی شکسته شوند و این اصلِ خدشه‌ناپذیر وجودی را می‌توان در پدیده‌ی بزرگ قرن بیستم، یعنی به‌خوبی مشاهده نمود. 2⃣ سینمای اوایل قرن بیستم، بعضاً سینمای محترمی شمرده می‌شد و این احترام تا به آن سطح بود که تعدادی از نسل اول تهیه‌کنندگان و کارگردان‌های سینمای جهان همچون آلیس گی-بلاش، دی دبلیو گریفیث، سیسیل بی دمیل و… محل اقتباس‌ آثار سینمایی خود را می‌شمردند و سعی می‌کردند توده‌های مختلف اجتماعی را همراه با توصیه‌های اخلاقی به سمت انسانیت بیشتر رهنمون باشند. 3⃣ اما این همه در حالی بود که پس از گذشت چندی، تابوشکنی‌های پی‌درپی فیلم‌ها، متناسب با نیازهای جامعه‌ی برآمده از نظامات و ی چپِ سوسیال و راستِ لیبرال، موجب شد تا اعتراضاتی هرچند محدود را در سطح ایجاد و برخی از روحانیون ارشد مسیحی را به موضع‌گیری در باب برخی آثار سینمایی کشاند. 👈 در ادامه به بررسی یكی از این آثار می‌نشینیم: ✍ سید وصال مهدوی 📖 متن مقاله در سایت اندیشکده: 👉 goo.gl/VoKgur ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ تابوشکنی مرحله‌ای در سینما (3) 🎬 تابوشکنی مرحله‌ای در سینمای ایران (قسمت اول) 1⃣ فیلم سینمایی (Ecstasy) محصول ۱۹۳۳ میلادی، که در ایران با عنوان معرفی گردید، نخستین اثر سینمایی شاخص در صنعت سینمای جهان بود که صراحتاً را بر روی پرده نقره‌ای سینما به تصویر درآورد و به نمایش عمومی گذاشت. 2⃣ اکستازی در روزگار خود اقدام تابوشکنانه‌ی ویژه‌ای بود که به نویسندگی و کارگردانی صورت پذیرفت. یک فیلم درام رمانتیک که به سه زبان آلمانی، چکی و فرانسوی، در کشور چکسلواکی تولید گردیده بود و طی آن بازیگر زن این اثر سینمایی، یعنی در نقش همسر یک پیرمرد ایفای نقش می‌نمود. 3⃣ لامار برای نخستین بار به‌عنوان یک بازیگر زن سینما در مقابل دوربین به صورتی کاملاً برهنه تصویر گردید و سکانس‌های مختلفی از او در حال دویدن در جنگل و همچنین تصویر نمای نزدیک وی در حالت اُرگاسم و… در مجموع سبب شد تا این اثر سینمایی به‌عنوان شاخصه‌ای از برای تابوشکنی‌های گسترده بعدی در صنعت سینمای جهان مبدل گردد. 4⃣ فیلم اکستازی با توجه به ساختار تابوشکنانه خود در ترسیم صحنه‌های شنیع و مستهجن جنسی، که تا آن زمان در سینمای جهان بی‌سابقه بود؛ اگرچه در ابتدای اکران عمومی خود به‌سرعت از پرده‌ی سینماهای ایالات متحده و برخی سینماهای دیگر در سراسر جهان به پایین کشیده شد؛ اما کمتر از هفت سال طول کشید تا تغییر رویکرد نظارت و ارزشیابی آثار سینمایی در آمریکا سبب شود تا این اثر سینمایی، بار دیگر بر سَردَر سینماهای آمریکا قرار گرفته و به جذب مخاطب گسترده در گیشه‌های فروش سینما در ایالت‌های مختلف بپردازد!! ✍ سید وصال مهدوی 📖 متن مقاله در سایت اندیشکده: 👉 goo.gl/VoKgur ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ تابوشکنی مرحله‌ای در سینما (4) 🎬 تابوشکنی مرحله‌ای در سینمای ایران (قسمت اول) 1⃣ با توجه به آنچه گفته شد، یکی از نخستین هایی بود که به‌صورت آهسته و بدون این‌که نهادهای فرهنگی و اجتماعی متوجه حضور تدریجی آن در عالم فیلم و در باشند، شکسته شد. 2⃣ بدون شک شکست قُبح و تابوی ترسیم در رسانه-صنعت و هنر سینمای همه‌گیر آن روزها، برای سردمداران بهترین راهکار تبلیغات ایدئولوژی‌های بازاری‌شان به حساب می‌آمد و مخاطبان این فیلم‌ها را هرچه بیشتر به سمت آن که آن‌ها در سر می‌پروراندند، رهنمون می‌ساخت. 3⃣ البته (Breaking Taboo) و از بین بردن قُبح و شکستن خط قرمزهای عرفی و شرعی توسط فیلم‌هایی در ژانرهای متنوع سبب شد تا به مرور زمان، نهادهای روان‌شناسانه و جامعه‌شناسانه هم به مقابله با برخی آثار و تولیدات سینمایی وادار شوند. 4⃣ نهایتاً مطالبه‌ی این نهادها جهت تصفیه‌ی فیلم‌ها و آثار سینمایی کار را به جایی رساند که (Rating system) به‌عنوان راهکاری ابتدایی و تا حدودی کارآمد برای جوامع مختلف فرهنگی، جهت کنترل این دست تابوشکنی‌ها، به کار گرفته شود. 5⃣ یکی از فراگیرترین نظامات ریتینگ، سیستمی است که توسط انجمن تصاویر متحرک آمریکا (MPAA) مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ سیستمی که به درجه‌بندی فیلم‌ها و مجموع تولیدات سینمایی در ایالات متحده اختصاص داشته و تمامی خروجی صنعت سینمای آمریکا را در پنج سطح و گروه اصلی G ؛ PG ؛ PG-13 ؛ R و در نهایت NC-17 تفکیک و دسته‌بندی می‌نماید. (شرح مختصر هریک از این درجه‌ها را می‌توانید در سایت اندیشکده بخوانید.) ✍ سید وصال مهدوی 📖 متن مقاله در سایت اندیشکده: 👉 goo.gl/VoKgur ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter