یک رکورد ایرانی در کل تاریخ جهان
یهود و تغذیه و بهداشت ارسال دیدگاه 437 بازدید
پرونده ویژه «جنگ جهانی غذا» ؛ قسمت پنجم ، کاهش نرخ باروری
اشاره
در بخشهای قبلی پرونده، ضمن تشریح آرایش قدرتهای جهانی طی نیم قرن اخیر (اینجا)، ریشههای بحث جنگ جمعیتی از نیمه قرن نوزدهم تا کنون مورد بررسی قرار گرفت. (اینجا و اینجا و اینجا)
در این بخش به یکی از فکتهای جدیدالانتشار این بنیادها اشاره خواهد شد که نشانگر پیشروی قوای آنان در جنگ جمعیتی علیه ایران است. موضوع جنگ غذایی این بنیادها علیه ایران بسیار گسترده و مفصل است که در بخشهای آتی تشریح خواهد شد.
درآمدی به جنگ جمعیت با ایران
بعید است کسی در ایران زندگی کند و نسبت به تغییرات اقلیمی سرزمین خود حساس نباشد.
گرچه قبل از انقلاب اسلامی نیز ایران نیز همتراز با سایر نقاط دنیا تحت این برنامه قرار داشت، (1) اما بعد از انقلاب – بهدلیل ماهیت ایدئولوژیک حرکت مردم و ساختار حاکمیت – ایران به یکی از کانونهای متمرکز اجرای این برنامهها تبدیل شد.
خشک شدن تالابها – بهعنوان زایشگاههای طبیعت – بحرانی شدن منابع آب، کاهش توان ملی تولید در عرصهی کشاورزی، مسألهی ریزگردها و از این قبیل، مواردی است که بحران در زیستبوم ایران را بهخوبی نشان میدهد.
گذشته از اختلالهای زیستمحیطی، مسألهی فراگیر شدن برخی بیماریها، کاهش سطح سلامت مردم و ضعیف شدن توان جسمی آنان نسبت به چند دههی گذشته بر کسی پوشیده نیست.
به این موارد، کاهش قابل توجه نرخ باروری را نیز اضافه کنید.
بیتردید این شرایط، حاصل غفلت مسئولان داخلی از برنامهریزی متمرکز دشمن در این جنگ تمامعیار است.
طرفه اینکه شواهد روشن نشان میدهد موفقترین برنامههای تحدید نسل جهان که توسط ابرکمپانیهای فراملی هدایت میشود، در ایران به اجرا درآمده است!
برای روشن شدن بخشی از ابعاد مسأله، اشاره به یک توئیت نسبتاً جدید از ملیندا گیتس (2) خالی از وجه نیست.
او در تاریخ 3 آوریل 2018 (14فروردین1397) در توئیتی ایران را حائز یک رکورد در کل تاریخ جهان میداند، او مینویسد:
«سریعترین کاهش نرخ باروری زنان در طول تاریخ جهان مربوط به ایران است، جایی که در دهه 1990 میلادی، کارخانه کاندوم جهان بوده است.» (3)
تصویر توئیت ملیندا گیتس درباره نرخ باروری زنان ایرانی
اینکه ملیندا گیتس به موضوع جمعیت علاقهمند شده به هیچ عنوان اتفاقی نیست.
بیل گیتس مؤسس و صاحب کمپانی مایکروسافت (4)، با راهاندازی «بنیاد بیل و ملیندا گیتس» (5) در پوشش اقدامات خیریه و عامالمنفعه، بهصورت جدی به دو مقولهی «واکسیناسیون» و «غذا» در سطح بینالمللی ورود کرده است.
بهطوریکه ملیندا گیتس در صفحه شخصی توئیترش بجای عناونینی مانند «همسر بنیانگذار مایکروسافت» یا مانند آن، خود را اینگونه معرفی میکند:
«هماهنگکننده بنیاد بیل و ملیندا گیتس، تاجر و مادر. یاریکننده مردم در زندگی سازنده و سالم.» (6)
معرفی ملیندا گیتس از خودش
بنیاد گیتس، بهعنوان یک ابرکمپانی جدیدالورود به عرصهی قدرت و سیاست راهبردی، در مسیر کنترل جمعیت با متولیان سنّتی جهانیسازی غذا همراه و در مواردی شریک شده است.
در فصلهای بعد خواهیم دید که ورود این بنیاد به این موضوعات تحت برنامه و با هدایت بنیاد راکفلر صورت گرفته است. (
باز کاوي خصيصه هاي تحريف گرايانه قوم يهود از ديدگاه شهيد مطهري(ره) (1)
نويسنده: بيژن تقي زاده (کارشناس ارشد روابط بين الملل)
مقدمه
تاريخ قوم يهود از تحريف، جعل، تغيير مفاهيم و محتواي اديان و رخدادهاي تاريخي است. قدمت اينگونه تحريفات به پيش از پيامبري حضرت موسي(ع) مي رسد. آن حضرت در زمان پيامبري خويش، همواره با لجاجت و عنادورزي اين قوم روبرو بود. در کتاب تورات نشانه هاي بسياري از لجاجت، تحريفگري، دنياگرايي و عناد اين قوم با حق و حقيقت بيان شده است.
يکي از متفکراني که اقدام به واکاوي خصيصه «تحريف گرايانه» قوم بهود نمود، آيت الله شهيد مرتضي مطهري بود. شهيد مطهري ضمن اينکه اقدام به شناخت يهود و خصيصه هاي آن قوم نمود، به آسيب شناسي هاي اين قوم بر جهان اسلام و راههاي مقابله با آن پرداخت.
بي شک شهيد مطهري از چهره هاي شاخص و نوآور در انديشه معاصر اسلامي و از طلايه داران نگاه نو به مفاهيم ديني مي باشد. او با شناخت عميق اسلام و قرآن و با توجه کامل به انديشه ها و مکاتب شرق و غرب و با شناختي که از شرايط فرهنگي، سياسي و اجتماعي زمان خود داشت در مسير اين رسالت الهي حرکت کرده به توفيقات عظيمي دست يافت. وي اول آفاق جان و فکرش را به انوار تابناک معارف اسلامي و قرآني روشن ساخت و از سرچشمه هاي زلال اسلامي سيراب گشت. آنگاه با اخلاصي عميق ـ که عامل جريان و جوشش چشمه هاي حکمت از قلب انسان به زبان اوست ـ اين افکار و انديشه هاي ناب را در بيان شيوا و عمل خود به منصه ظهور گذاشت.
پژوهش فوق برآن است تا با نگاهي به آثار شهيد مطهري، ديدگاه وي را در مورد اسرائيل و علل عدم مشروعيت رژيم صهيونيستي مورد بررسي قرار دهد.
انديشه سياسي اين عالم از آن جهت حائز اهميت است که نمي توان نقش ممتاز وي را در تحولات فکري، سياسي و اجتماعي ايران در قرن اخير را انکار کرد. وي از نادر عالمان صاحب نظري است که ديدگاهش در مورد مسائل اسلامي از جايگاه و اعتبار خاصي برخوردار است.
شهيد مطهري همانند بسياري از عالمان سياسي، مقابله با خطر صهيونيسم را از اقدامات فوري و اصلي در سياست خارجي عالم اسلام ذکر مي کرد و نفوذ صهيونيسم را خطري بزرگ براي آينده بشريت و جهان اسلام مي دانست. او معتقد بود که صهيونيست ها علاوه بر اينکه قصد تضعيف روحيه همبستگي مسلمانان را دارند قصد گسترش سرزمين، افکار و جمعيت خود را نيز دارند؛ از اينرو اين شهيد به بررسي موجوديت اسرائيل از ديدگاه قرآن پرداخت. در اين پژوهش با توجه به نگرش شهيد مطهري نسبت به اسرائيل به بيان چند موضوع مي پردازيم؛ ابتدا بيان موجوديت و ويژگي هاي قوم يهود با استناد به قرآن؛ دوم، بيان تبليغاتي که موجب بقاي قوم يهود در قرن کنوني شده است. سوم، بيان وظايف مسلمانان در برابر تهديدات.
قوم يهود قهرمان تحريف در طول تاريخ
آيت الله مطهري با استناد به آيات قرآن استدلال نمود که قوم يهود همواره تحريف اديان را سرلوحه اعمال خود قرار داده اند و اين امر جزء ذات آنهاست. به نظر وي اين قوم به دو صورت به تحريف اديان و تاريخ پرداخته است:
1. تحريف لفظي اديان و تاريخ
2. تحريف معنوي اديان و تاريخ
تحريف لفظي از ديدگاه شهيد مطهري تحريفي است که با افزودن، کاستن يا جابجايي الفاظ در آيات، روايات ديني و يا اسناد تاريخي ايجاد مي شود.(1) اما در تحريف معنوي لفظ مورد تصرف قرار نمي گيرد لفظ همان است که بوده ولي آنرا طوري معني مي کنند که مطابق مقصود خود باشد نه براساس مقصود اصلي گوينده. از نظر شهيد مطهري قرآن کريم کلمه تحريف را مخصوصا در مورد يهودي ها بکار برده است؛ با ملاحظه تاريخ نيز معلوم مي شود که آنها در طول تاريخ قهرمان تحريف هستند.
اين خصلت يهوديان در قرآن به صورت يک خصيصه نژادي شناخته شده است. خداوند در يکي از آيات سوره بقره مي فرمايد: اي مسلمانان آيا شما طمع بستيد که اينها به شما راست بگويند؟ اينها همان هايي هستند که با موسي مي رفتند و سخن خدا را مي شنيدند؛ اما وقتي که برمي گشتند تا در ميان قومشان نقل کنند، آن را زير و رو مي کردند:«افتطمعون ان يومنوا لکم وقدکان فريق منهم يسمعون کلام الله ثم يحرفونه من بعد ما عقلوه و هم يعلمون» تحريف آنان از اين باب نبود که نمي فهميدند و عوضي بازگو مي کردند؛(2) بلکه از باب تغيير واقعيت به نفع خود بود؛ به عبارت ديگر از آنجايي که قرآن يکي از معجزات الهي است که بر پيامبر نازل شده هيچ کس نتوانسته است که يک کلام بدان اضافه يا از آن کم نمايد. در اين راستا شايد بتوان گفت که از بداقبالي قوم يهود است که در مقابل چنين معجزه مستحکمي قرار گرفته است و با تمام اسباب علمي و فکري خود نتوانسته به تحريف لفظي قرآن بپردازد،
نطق تاریخی استاد مطهری در دفاع از مظلومیت مردم فلسطین + صوت
واللَّهِ و باللَّهِ ما در برابر این قضیه مسئولیم. به خدا قسم مسئولیت داریم. به خدا قسم ما غافل هستیم. واللَّهِ قضیهای که دل پیغمبر اکرم را امروز خون کرده است، این قضیه است. داستانی که دل حسین بن علی را خون کرده، این قضیه است.
سخنرانی زیر در روز عاشورای سال 1348 شمسی در حسینیه ارشاد توسط استاد مطهری ایراد شده است.
اگر پیغمبر اسلام زنده می بود، امروز چه می کرد؟ درباره چه مسألهای می اندیشید؟ واللَّهِ و باللَّهِ قسم میخورم که پیغمبر اکرم در قبر مقدسش امروز از یهود میلرزد. این یک مسأله دودوتا چهارتاست. اگر کسی نگوید، گناه کرده است.من اگر نگویم واللَّهِ مرتکب گناه شدهام، و هر خطیب و واعظی اگر نگوید مرتکب گناه شده است.
گذشته از جنبه اسلامی، فلسطین چه تاریخچهای دارد؟ قضیه فلسطین مربوط به دولتی از دولتهای اسلامی هم نیست؛ مربوط به یک ملت است، ملتی که او را به زور از خانهاش بیرون کردهاند. تاریخچه فلسطین چیست؟ مدعی هستند که در سه هزار سال پیش دو نفر از ما (داود و سلیمان) برای مدت موقتی در آنجا سلطنت کردهاند. تاریخ را بخوانید؛ در تمام این مدت دو سه هزار ساله، کی بوده است که سرزمین فلسطین به یهود تعلق داشته است؟ کی بوده است که بیشتر سرزمین فلسطین مال ملت یهود باشد؟
آیا بیشتر سرزمین فلسطین از آنِ ملت یهود است؟ قبل از اسلام هم مال آنها نبود، بعد از اسلام هم مال آنها نبود. روزی که مسلمین فلسطین را فتح کردند، فلسطین دراختیار مسیحیها بود نه در اختیار یهود یها.
و اتفاقاً مسیحیها که با مسلمین صلح کردند، یکی از مواردی که در صلحنامه گنجاندند این بود که شما یهود را در اینجا راه ندهید. گفتند: ما با شما زندگی میکنیم ولی با یهود زندگی نمیکنیم. چطور شد که یکدفعه نام وطن یهود به خود گرفت؟ یکی از قضایایی که کارنامه قرن ما را تاریک میکند (این قرنی که به دروغ نام حقوق بشر، نام آزادی، نام انسانیت بر آن گذاشتهاند) همین قضیه است.
یهود یهای دنیا بعد از اینکه از ملتهای غیرمسلمان زجر و شکنجه و آزار میبینند (در روسیه، آلمان و بسیاری از نقاط دنیا)، بزرگانشان مینشینند میگویند تا وقتی که ما در اطراف دنیا متفرّق هستیم، در هر جا اقلیتی هستیم، سرنوشت ما همین است. ما باید مرکزی را انتخاب کنیم و همهمان آنجا جمع شویم، اتباع مذهب یهود آنجا جمع شوند. اول هم جایی را که فکر نمیکنند، فلسطین است؛ جاهای دیگر را فکر میکنند.
بعد، جنگ بین الملل اول پیش میآید. (البته من خلاصهاش را عرض میکنم.
میتوانید کتابهایی را که در این زمینه نوشته شده است بخوانید.) متفقین با عثمانیها میجنگند. (من نمیخواهم از عثمانیها دفاع کنم ولی هرچه بود، حکومت واحدی بود؛ اگر ظالم هم بود، بالأخره واحد بود.) اعراب ساده لوح که از حکومت عثمانی به ستوه آمده بودند تحریک متفقین را پذیرفتند. از داخل، علیه حکومت عثمانی جنگیدند به وعده اینکه به خود آنها در مقابل عثمانیها استقلال بدهند.
انگلیسها به اینها قول قطعی دادند که ما به شما استقلال میدهیم به شرط اینکه به نفع ما با عثمانیها بجنگید. این بیچارهها جنگیدند. در خلالی که این بدبختهای نادان ناآگاه داشتند با دولتِ تاحدودی اسلامی خودشان میجنگیدند، انگلستان قول و قرار خودش را با حزب صهیونیسم- که تازه تشکیل شده بود- محکم کرد که فلسطین را به شما میدهیم در قلب کشورهای اسلامی.
جامعه ملل به وجود میآید (عدالت را ببینید!) و تصویب میکند که در دنیا ملتهایی هستند (مخصوصاً ملتهایی که از عثمانی جدا شدهاند) که چون رشد ندارند، ما باید برایشان سرپرست معین کنیم تا اینها را اداره کنند. درواقع میخواستند ارثیه عثمانیها را تقسیم کنند. قسمتی از آنها را دادند به فرانسه، قسمتی را دادند به انگلستان و … از جمله جاهایی که انگلستان گرفت فلسطین بود. گفت من قیم و سرپرست شما هستم؛ رسماً شد کفیل. بعد به صهیونیستها وعده داد (وعده معروف بالفور) که من اینجا را به شما میسپارم.
«صهیونیستها» یعنی یهود یانی که دهها قرن بود که در گوشههای دیگر دنیا زندگی میکردند و از نژادهای دیگر بودند. من خودم فکر میکردم که یهودیان موجود، همه از نسل اسرائیلند. حال
ا میبینم تاریخ تشکیک میکند، میگوید این حرف دروغ است.
بسیاری از یهودیها اصلًا از نسل اسرائیل نیستند؛ جامع مشترکشان فقط مذهب است و بس. حتی نژادشان هم خالص نمانده است. یهودیانی که در اطراف و اکناف دنیا زندگی میکردند، فقط به دلیل اینکه فرنگیها به اینها زجر دادهاند و اینها دنبال نقطهای میگردند که آنجا جمع شوند، و به دلیل اینکه مردم خیانت پیشهای هستند، و به دلیل اینکه کتاب مقدسشان به آنها اجازه داده که اگر به سرزمینی رفتید، رحم نباید در شما وجود داشته باشد و از هیچ وسیلهای برای پیشبرد هدفتان امتناع نکنید،
بعد که انگلستان وسیله مهاجرتشان را فراهم کرد، به این سرزمین مهاجرت کردند و زمینها را خریدند درحالی که یهود بومی در فلسطین بیش از پنجاه هزار نفر نیست که الآن هم آن بیچارهها در بدبختی فوق العادهای زندگی میکنند؛ یعنی یهودیان اروپایی و آمریکایی که آمدند، از جمله بدبختیهایی که به وجود آوردهاند این است که سربارِ یهودیان اصیلی هستند که حق دارند در آنجا زندگی کنند.
یک عده روشنفکر در میان اعراب بود؛ قیام کردند، انقلاب کردند. اینها را کشتند، اعدام کردند، بهدار کشیدند. مرتب یهودیها را فرستادند. همینکه عده زیاد شد، اسلحه زیادی هم در میانشان پخش کردند. بعد اینها افتادند به جان مسلمانان بومی؛ کشتند و زدند و بعد هم آواره کردند. پشت سر یکدیگر، از کشورهای اروپایی مهاجرت میشد.
آمدند و آمدند. این یهودیانی که شما امروز اسمشان را میشنوید: موشه دایان، زلی اشکول، گلدا مایر، زهرمار! آخر ببینید اینها از کجای دنیا آمدهاند؟! مدعی هستند که این سرزمین، سرزمین ماست. امروز در حدود سه میلیون نفر مسلمان، آواره از خانه و زندگیشان هستند. هدف مگر تنها همین است که یک دولت کوچک در آنجا تشکیل شود؟ خیلی اشتباه کردهاید، خیلی همه اشتباه میکنیم.
او میداند که یک دولت کوچک، بالأخره نمیتواند آنجا زندگی کند؛ یک اسرائیل بزرگ که دامنهاش از این طرف شاید تا ایران خودمان هم کشیده شود. به قول عبدالرحمن فرامرزی این اسرائیلی که من میشناسم، فردا ادعای شیراز را هم میکند، میگوید شاعرهای خود شما همیشه در اشعارشان اسم شیراز را گذاشتهاند مُلک سلیمان! هرچه بگویی آقا! آن تشبیه است، میگوید سند از این بهتر میخواهید؟! مگر ادعای خیبر را که نزدیک مدینه است، ندارند؟ مگر روزولت به پادشاه وقت عربستان سعودی پیشنهاد نداد که شما بیایید این شهر را به اینها بفروشید؟ مگر اینها ادعای عراق و سرزمینهای مقدس شما را ندارند؟.
واللَّهِ و باللَّهِ ما در برابر این قضیه مسؤولیم. به خدا قسم مسؤولیت داریم. به خدا قسم ما غافل هستیم. واللَّهِ قضیهای که دل پیغمبر اکرم را امروز خون کرده است، این قضیه است. داستانی که دل حسین بن علی را خون کرده، این قضیه است. اگر میخواهیم به خودمان ارزش بدهیم، اگر میخواهیم به عزاداری حسین بن علی ارزش بدهیم، باید فکر کنیم که اگر حسین بن علی امروز بود و خودش میگفت برای من عزاداری کنید، میگفت چه شعاری بدهید؟
آیا میگفت بخوانید: «نوجوان اکبر من» یا میگفت بگویید: «زینب مضطرّم الوداع، الوداع»؟! چیزهایی که من (امام حسین) در عمرم هرگز به اینجور شعارهای پست کثیف ذلّتآور تن ندادم و یک کلمه از این حرفها را نگفتم. اگر حسین بن علی بود میگفت: اگر میخواهی برای من عزاداری کنی، برای من سینه و زنجیر بزنی، شعار امروز «1» تو باید فلسطین باشد.
شمرِ امروز موشه دایان «2» است. شمرِ هزار و سیصد سال پیش مُرد، شمرِ امروز را بشناس. امروز باید در و دیوار این شهر با شعار فلسطین تکان میخورد. مرتّب دروغ در مغز ما کردند که این یک مسأله داخلی است، مربوط به عرب و اسرائیل است. باز به قول عبدالرحمن فرامرزی اگر مربوط به اینهاست و مذهبی نیست، چرا یهودیان دیگر دنیا مرتب برای اینها پول میفرستند؟.
ما چه جوابی در مقابل اسلام و پیغمبر خدا داریم؟ آیا چند روز پیش در روزنامه نخواندید که در سال گذشته یهودیان سایر نقاط دنیا، نه یهودیانی که فعلًا شناسنامه اسرائیلی دارند، پانصد میلیون دلار برای اینها فرستادند که با این پولها فانتوم بخرند و بر سر مسلمانان بمب بریزند؟! شنیدهام یهودیان ایران خودمان در سال گذشته معادل پول دو فانتوم فرستادند. سی و شش میلیون دلار پول از یهودیان ایران خودمان برای آنها به عنوان کمک رفت.
و من آن یهود یها را به عنوان اینکه یهودی هستند ملامت نمیکنم، ما خودمان را باید ملامت کنیم. او به همکیشش کمک کرده است؛ با کمال افتخار پول میفرستد، رسیدش هم از موشه دایان میآید و آن را در بازار هم نشان میدهد، میگوید بیا رسیدش را ببین. مگر همین دو سه شب پیش ننوشتند (من بریدهاش را از «اطلاعات» دارم) که الآن فقط یهودیان مقیم امریکا روزی یک میلیون دلار به اسرائیل کمک میکنند؟! آنوقت تلاش ما مسلمین در این زمینه چه بوده است؟
به خدا خجالت دارد ما
خودمان را مسلمان بدانیم، خودمان را شیعه علی بن ابیطالب بخوانیم. اصلًا من باید بگویم بعد از این، داستانی را که ما از علی بن ابیطالب نقل میکنیم، حرام است که دیگر در منابر نقل کنیم که روزی علی بن ابیطالب شنید دشمن به کشور اسلامی حمله کرده است: «وَ هذا أخوغامِدٍ وَ قَدْ وَرَدَتْ خَیلُهُ الْانْبارَ».
بعد فرمود: شنیدهام زینت یک زن مسلمان را یا زنی که در حمایت مسلمانان است گرفتهاند؛ شنیدهام دشمنْ سرزمین مسلمین را غارت کرده است، مردانشان را کشته یا اسیر کرده است، متعرّض زنان آنها شده است، زیورها را از گوش و دست زنها جدا کرده است. بعد همین علی بن ابیطالب- که ما اظهار تشیع او را میکنیم و نسبت به او حساسیتهای بیمعنی و دروغین نشان میدهیم- گفت: «فَلَوْ انَّ امْرَأً مُسْلِماً ماتَ مِنْ بَعْدِ هذا اسَفاً ما کانَ بِهِ مَلوماً بَلْ کانَ بِهِ عِنْدی جَدیراً» «3» اگر یک مرد مسلمان با شنیدن این خبر دق کند و بمیرد، سزاوار است و مورد ملامت نیست.
آیا ما وظیفه نداریم که کمک مالی به آنها بکنیم؟ آیا اینها مسلمان نیستند، عزیزان ندارند؟ آیا اینها برای حق مشروع بشری قیام نمیکنند؟ کیست که امروز منکر شود که فلسطینیهای آواره حق بازگشت به وطن خود را ندارند؟ من در سفر مکه بعضی از اینها را دیدم، یک جوانهایی! فقط میگفتند: «دِماءُ الشُّهَداء» ما امیدمان فقط به خون شهدایمان است. افرادی در میان آنها هستند که واللَّه برای لباسشان محتاجند و برهنه میجنگند.
اگر هفتصد میلیون جمعیت مسلمان دنیا، هر فرد روزی یک ریال بدهد، در سال نزدیک به سیصد میلیارد دلار میشود. اگر فقط مردم ایران- که بیست و پنج میلیون نفر هستیم و نود و هشت درصد ما مسلمان است- هر فرد روزی یک ریال به فلسطینیها کمک کند، در سال حدود نود میلیون تومان میشود. اگر یک عُشر مسلمانان هم هرکس روزی یک ریال کمک کند، در سال نه میلیون تومان میشود.
«فَضَّلَ اللَّهُ الُمجاهِدینَ بِامْوالِهِمْ وَ انْفُسِهِمْ» «4». «الَّذینَ امَنوا وَ هاجَروا وَ جاهَدوا فی سَبیلِ اللَّهِ بِامْوالِهِمْ وَ انْفُسِهِمْ» «5». به وسیله مال که میتوانیم کمک کنیم. واللَّهِ این انفاق واجب است، مثل نماز خواندن و روزه گرفتن واجب است. اولین سؤالی که بعد از مردن از ما میکنند همین است که در زمینه همبستگی اسلامی چه کردید؟ پیغمبر فرمود: «مَنْ سَمِعَ مُسْلِماً ینادی یا لَلْمُسْلِمینَ فَلَمْ یجِبْهُ فَلَیسَ بِمُسْلِمٍ» «6» هرکس بشنود صدای مسلمانی را که فریاد میکند: «یا لَلْمُسْلِمینَ» مسلمانان به فریاد من برسید، و او را کمک نکند، دیگر مسلمان نیست، من او را مسلمان نمیدانم.
چه مانعی دارد که ما برای اینها حساب باز کنیم؟ چه مانعی دارد که مقدار کمی از درآمد خودمان را اختصاص به اینها بدهیم؟ چرا یهودیان دنیا حتی یهودیان ایران کمک بکنند و ملتهای دیگر آنها را تحسین کنند، بارک اللَّه بگویند، ملتِ بیدار بگویند، ولی ما نکنیم؟ مردم بیدار آن مردمی هستند که فرصت شناس باشند، دردشناس باشند، حقایق شناس باشند.
من وظیفه خودم را عمل کردم. وظیفه من فقط گفتن بود و خدا میداند جز تحت فشار وجدان و وظیفه خودم چیز دیگری نبود. این کمک مالی را وظیفه شما میدانم، و وظیفه خودم و هر خطیب و واعظی میدانم که این را بگوید؛ من بر هر خطیب و واعظی واجب میدانم که چنین حرفی را بزند. مراجع تقلید بزرگی مثل آیت اللَّه حکیم و دیگران رسماً فتوا دادهاند که کسی که در آنجا کشته میشود، اگر نماز هم نخواند شهید در راه خداست.
پس بیاییم به خودمان ارزش بدهیم، به کار و فکر خودمان ارزش بدهیم، به کتابهای خودمان ارزش بدهیم، به پولهای خودمان ارزش بدهیم، خودمان را در میان ملل دنیا آبرومند کنیم. علت اینکه دولتهای بزرگ جهان چندان درباره سرنوشت ما نمیاندیشند، این است که معتقدند مسلمان غیرت ندارد.
آمریکا را فقط همین یکی جری کرده است؛ میگوید مسلمان جماعت غیرت ندارد، همبستگی و همدردی ندارد. میگوید یهودی که برای پول میمیرد، جز پول چیزی را نمیشناسد، خدایش پول است، زندگیاش پول است، حیات و مماتش پول است، به یک چنین مسأله حساسی که میرسد روزی یک میلیون دلار به همکیشانش کمک میکند ولی هفتصد میلیون مسلمان دنیا کوچکترین کمکی به همکیش خود نمیکنند!
منبع: کتاب حماسه حسینی، ص 270-276.
پی نوشت ها:
(1). [این سخنرانی در روز عاشورا ایراد شده است.]
(2). [نخست وزیر وقت اسرائیل.]
(3). نهج البلاغه، خطبه 27.
(4). نساء/ 95.
(5). توبه/ 20.
(6). اصول کافی، ج 2/ ص 164 (به جای مسلماً، رجلًا آمده است).
✡ ساسونها، سپهسالار و تریاک ایران (1)
1️⃣ #کمپانی_ساسون یکی از عظیمترین مجتمعهای تجاری ـ صنعتی آسیا در نیمه دوم قرن نوزدهم است که در اواخر این قرن به یکی از مهمترین و معتبرترین شرکتهای بریتانیا بدل شد.
2️⃣ تأسیس این کمپانی در سال 1832م./1248 ق؛ یعنی حدود شش سال پیش از نخستین جنگ ایران و انگلیس، رخ داد و از آن پس ایران از مهمترین عرصههای فعالیت آن بود.
3️⃣ علیرغم اهمیت #ساسونها تاکنون پژوهش مستقلی در این زمینه صورت نگرفته و محققین تاریخ قاجاریه بیعنایتی عجیبی به آن نشان دادهاند.
4️⃣ آنچه به کمپانی ساسون جایگاه ویژه میبخشد، چهار عامل است:
🔸 اول، پیوند ساسونها بهعنوان رهبران #الگیارشی_یهودی آسیا با امپراتوری مالی #روچیلدها بهعنوان رهبران یهودیان اروپا؛
🔸 دوم، نقش ساسونها بهعنوان بزرگترین سرمایهداران تجاری وصنعتی هندوستان و خاور دور در حکومت انگلیسی هند و دولت بریتانیا؛
🔸 سوم، علایق اقتصادی و به تبع آن سیاسی ساسونها در ایران؛
🔸 چهارم، ارتباط ساسونها با برخی چهرههای سیاسی ایران در نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی.
✍️ عبدالله شهبازی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #یهود_و_مواد_مخدر
✡ ساسونها، سپهسالار و تریاک ایران (4)
💠 ساسونها و میرزا حسینخان سپهسالار (1)
1️⃣ مهدی بامداد در شرح حال رجال ایران مینویسد: #میرزا_حسینخان_سپهسالار در سالهای 1849 ـ 1852 کارپرداز اول (سرکنسول) ایران در بمبئی بود. او در یکی از گزارشهای خود منافع زیاد کشت #خشخاش در ایران را از نظر صادرات گوشزد نمود و دولت هم کشت خشخاش را ترویج نمود و ابتدا در سال 1267 ق. بنای تریاککاری در اطراف تهران گذاشته شد.
2️⃣ میدانیم که میرزا حسینخان پس از سه سال مأموریت بمبئی با ثروت هنگفتی بالغ بر 150 هزار روپیه به ایران بازگشت! آن «خدمتی» که میرزاحسینخان مشیرالدوله را در طول مأموریت سهسالهاش در بمبئی سزاوار دریافت این مبلغ کلان نمود کدام بود؟ آیا این وجه توسط #کمپانی_ساسون و بابت دلالی کشت #تریاک در ایران پرداخت نشد؟!
3️⃣ مأموریت سهساله سپهسالار در بمبئی هرچند نقطه عطفی در پیوندهای او با #الگیارشی_یهودی انگلیس و هندوستان است، ولی پایان راه نیست، سِر دنیس رایت مینویسد: «صدراعظم جدید ایران [سپهسالار] یکی از سردمداران مکتب «انگلیسخواه» [انگوفیل] محسوب میشد».
✍️ عبدالله شهبازی
📖 متن کامل مقاله در سايت اندیشکده:
👉 http://yon.ir/sassoons
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #یهود_و_مواد_مخدر
✡ ساسونها، سپهسالار و تریاک ایران (7)
💠 ساسونها و «اقتصاد ملی»!
1️⃣ در پی «رواج افکار اقتصاد ملی» در دوران صدارت #میرزا_حسینخان_سپهسالار، نه تنها کشت #تریاک «ترقی» بسیار کرد، بلکه #اعتیاد نیز بهعنوان یک پدیدهی شایع برای نخستینبار چنان رواجی یافت که شرح فضیحت آن به سفرنامههای خارجیان کشید.
2️⃣ کنسول انگلیس در بوشهر در گزارشی شرح میدهد که در نخستین سالهای صدارت سپهسالار تریاککاری چنان توسعه یافت که به بروز #قحطی انجامید:
چند سال قبل سود حاصله از تریاک توجه ایرانیان را جلب کرد و تقریباً تمام اراضی موجود و مناسب در یزد، اصفهان و جاهای دیگر به کشت خشخاش اختصاص یافت و کشت غلات و سایر محصولات پشت گوش انداخته شد… [این مسئله] با خشکسالی و سایر عوامل تلفیق شد و منجر به قحطی سال 1871 ـ 1872 گردید.
3️⃣ و اما درباره ماهیت «ملّی»! این تجار ایرانی نیز بد نیست که بدانیم: احمد اشرف در زمرهی کمپانیهای خارجی که در دوران قاجار در ایران فعالیت داشتهاند، از #کمپانی_ساسون یاد میکند:
شرکت #دیوید_ساسون که به تجارت خارجی و واردات و صادرات میان بریتانیا و ایران و بهخصوص صادرات تریاک اشتغال داشت و در شهرهای بوشهر و اصفهان دارای نمایندگان تجارتی بود.
🔹 ادامهی مقاله را در سایت اندیشکده مطالعه کنید.
✍️ عبدالله شهبازی
📖 متن کامل مقاله به همراه منابع:
👉 http://yon.ir/sassoons
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #یهود_و_مواد_مخدر
✡ ساسونها، سپهسالار و تریاک ایران (3)
💠 ساسونها کیستند؟ (2)
1️⃣ #آلبرت_ساسون در نیمه دهه 1870 در لندن مستقر شد و در این زمان به همراه لُرد #ناتانیل_روچیلد (لرد روچیلد اول) از نزدیکترین دوستان خصوصی پرنس ولز (پسر بزرگ ملکه ویکتوریا که با نام #ادوارد_هفتم به سلطنت رسید) بود.
2️⃣ آلبرت در سال 1890 به دلیل نقش برجستهاش در صنعت و تجارت هندوستان و آسیا «بارونت» شد. سایر برادران او نیز در دربار ادوارد هفتم مقام شامخ داشتند، از جمله خانهی #آرتور_ساسون اقامتگاه میهمانان ادوارد هفتم بود.
3️⃣ بنیاد ساسون، که در این زمان حوزه فعالیت آن سراسر آسیا را دربرمیگرفت، از شرکا و همکاران نزدیک امپراتوری مالی #روچیلدها بود و این پیوند از طریق ازدواج پسر آلبرت ساسون با الین کارولین روچیلد تحکیم پذیرفت.
4️⃣ بخشی از سرمایه ساسونها به شانگهای و هنگ کنگ انتقال یافت و بدینسان #ساسونها به یک امپراتوری مالی گسترده در شرق بدل شدند و نفوذ شخصی آنان در شئون اجتماعی جامعه انگلیس نیز گسترش یافت.
5️⃣ در قرن بیستم نیز نفوذ ساسونها در هندوستان ادامه داشت و این خانواده رهبر جامعه #یهودیان_هند محسوب میشوند.
✍️ عبدالله شهبازی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #یهود_و_مواد_مخدر
✡ ساسونها، سپهسالار و تریاک ایران (2)
💠 ساسونها کیستند؟ (1)
1️⃣ دائرةالمعارف یهود، دودمان #یهودی ساسون را منشأ تأثیرات عظیم در هندوستان و سپس انگلیس و چین میداند و مینویسد که آنان به همین دلیل به «روچیلدهای شرق» و سلاطین تجارت مشرقزمین شهرت دارند.
2️⃣ اصل #خانواده_ساسون از #یهودیان_بغداد است و نخستین چهره سرشناس آنان، شیخ ساسون بن صلاح (1750-1830)، قریب به چهل سال ریاست جامعه یهودی بغداد را به دست داشت و در دستگاه پاشاهای عثمانی خزانهدار بود.
3️⃣ در سال 1828 شیخ ساسون به همراه جمعی از یهودیان از بغداد گریخت و در بندر #بوشهر اقامت گزید. شیخ ساسون پس از دو سال در بوشهر درگذشت و ریاست این جمع به پسر بزرگ او، #دیوید_ساسون، رسید.
4️⃣ دیوید ساسون (1792-1864) دو سال دیگر در بوشهر ماند و سپس در سال 1832 به #بمبئی رفت و در آنجا تجارتخانهای تأسیس کرد که پس از چندی به یکی از مهمترین کمپانیهای هند و سراسر آسیا بدل شد.
5️⃣ پس از مرگ دیوید ساسون، کمپانی او توسط پسر بزرگش #آلبرت_ساسون (1818-1896) اداره میشد. آلبرت ساسون یکی از بزرگترین کارخانههای نساجی هندوستان را در بمبئی بنا کرد و در دهه 1870 نخستین اسکله غربی هند، به نام «اسکله ساسون»، را ایجاد نمود.
6️⃣ این ثروت هنگفت از کجا پدید شد؟ همانطور که بعداً خواهیم دید، در این زمان حدود بیست سال از انحصار کشت #تریاک_ایران توسط #ساسونها و صدور آن به چین و انگلیس میگذشت و بیتردید این تجارت سهم بزرگی در انباشت سرمایه ساسونها داشت.
✍️ عبدالله شهبازی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #یهود_و_مواد_مخدر
✡ ساسونها، سپهسالار و تریاک ایران (6)
💠 ساسونها و میرزا حسینخان سپهسالار (3)
1️⃣ میدانیم که معاشرین #ناصرالدینشاه در سفرهای انگلیس، تنها #روچیلدها نبودند، بلکه #ساسونها نیز بهعنوان نزدیکترین دوستان ولیعهد انگلیس در این معرکه جایگاه خاص داشتند.
2️⃣ دنیس رایت مینویسد: شاه به اتفاق ولیعهد انگلیس و همسرش و دیگر اعضای خانواده سلطنتی به تماشاخانه امپایر رفتند و برنامه سرگرمکننده بسیار مجللی را تماشا کردند. تئاتر را اختصاصاً برای این برنامه اجاره کرده بودند و هزینه نمایش را #آلبرت_ساسون پرداخته بود، که پس از اندوختن مال و مکنت فراوان در هندوستان و خاور دور اینک در انگلیس اقامت گزیده بود و در کنار روچیلدها از معاشران نزدیک ولیعهد به شمار میرفت.
3️⃣ و میدانیم که 8 ماه پس از آغاز صدارت #میرزا_حسینخان_سپهسالار بود که امتیازنامه معروف #رویتر یهودی، که در واقع به معنای فروش سرزمین ایران بود، منعقد شد.
4️⃣ کار در اینجا به پایان نرسید و آنگاه که #امتیاز_رویتر به شکست انجامید، با نقش مؤثر سپهسالار این دعوی کهنه در پوشش طرح «کمپانی بینالمللی راهآهن ایران» تجدید شد و اینبار دست #لرد_روچیلد_اول (بعنوان شریک اصلی این توطئه) نمایان گردید و با وساطت #راندولف_چرچیل (وزیر وقت هندوستان و پدر وینستون چرچیل) تلاش شد تا پای دولت آلمان، بهعنوان حامی امتیاز، به این معرکه کشانده شود.
5️⃣ و بالاخره در آستانه دومین سفر ناصرالدینشاه به انگلیس قضیه «فیصله یافت» و بهعنوان غرامت لغو امتیاز رویتر، «امتیازنامه گرانبهای» دیگری به #الیگارشی_یهودی انگلیس واگذار شد! به نوشته دنیس رایت:
🔸 ...با بارون رویتر بر سر دریافت غرامت برای لغو ناگهانی امتیازنامهای که بهنام وی صادر شده بود، فیصله یافت. بعنوان غرامت اکنون امتیازنامهی گرانبهایی برای عملیات بانکی و بهرهبرداری از معادن به رویتر اعطا شد که با مشارکت #ساسون و شرکا به تأسیس #بانک_شاهنشاهی_ایران انجامید.
✍️ عبدالله شهبازی
📖 متن کامل مقاله در سايت اندیشکده:
👉 http://yon.ir/sassoons
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #یهود_و_مواد_مخدر