اندیشانه
#آشنایی_با_بحارالانوار 🔷 دانلود کتاب بسیار ارزشمند "آشنایی با بحارالانوار" نوشته استاد احمد عابدی
پیشنهاد میشود حداقل صفحات
۷ تا ۱۵ پیش گفتار خلاصه ای از #تاریخ_حدیث_شیعه
۸۳ تا ۱۶۱ #اعتبار سنجی_روایات_بحارالانوار و روش شناسی و کلیاتی از کتاب بحار.
۱۹۵ تا ۲۰۲ #پاسخگویی به شبهات پیرامون بحارالأنوار
را مطالعه بفرمایید.
❓چرا تقلید از مراجع واجب است؟
✍پاسخ اجمالی:
مراد از "تقلید"، مراجعه ى غیر متخصّص، در یک امر تخصّصى، به متخصص آن مى باشد. و مهمترین دلیل بر لزوم تقلید در مسایل دینى، همین نکته عقلایى است که انسان غیر متخصّص باید در مسایل تخصّصى به متخصّص آن مراجعه نماید.
البته آیات و روایات نیز به لزوم تقلید توجه کرده اند و بیان می دارند که: "فاسئلوا أهل الذکر إن کنتم لا تعلمون" اگر چیزى را نمى دانید از عالمان سؤال کنید.
اما باید توجه داشت که تمام ادله ی لفظی تقلید به همان امر مقبول در نزد عقلا نظر دارد.
بنا براین #مراجع_تقلید، متخصّصین در فقه هستند که توانایى بر استنباط احکام الهى از منابع شرعى را دارا می باشند و بر دیگران لازم است که در مسایل دینی به آنان رجوع کنند.
⚡️پاسخ تفصیلی:
http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa1078
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥نظر جالب مردم پلدختر در مورد حضور طلاب در این مناطق سیل زده
🔹طلبههایی که اینجا آمدند ما را شرمنده کردند/ واقعا از جان خودشان مایه گذاشتند برای ما
@Farsna
animation.gif
179.6K
شعبان شـد و پیـک عشق از راه آمد
عطــــر نفــس بقـــیة اللــــه آمد
با جلـوه سـجاد، ابوالفضـل و حسـین
یک ماه و سه خورشید در این ماه آمد
🌹 حلول ماه شعبان مبارک
🌸 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
کتاب روح توحید.pdf
2.73M
فایل pdf کتاب
روح توحید #نفی عبودیت غیرخدا
مقالهای از مقام معظم رهبری، حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای.
🔰 جزئیات اختصاص بن کتاب ویژه نمایشگاه کتاب به اساتید، طلاب و اهل قلم حوزه
🔹طلابی که طی پنج سال اخیر حداقل دو اثر از آنان منتشر شده است مشمول دریافت بن رایگان کتاب به مبلغ 4.000.000 ریال میباشند که تمامی فرآیند ثبت نام و اختصاص این بن کارت از طریق سامانه سرای #اهلقلم به نشانی ahleghalam.ir صورت میگیرد.
🔹 اما تسهیلات برای #عموم_طلاب اعم از مقدمات، سطح و خارج، مبلغ 1.500.000 ریال می باشد.
🔹جهت کسب اطلاعات بیشتر و بهرهمندی از تسهیلات به سایت bon.tibf.ir مراجعه کنید.
منبع: yon.ir/io9Aq
❤️شعبان شد وپیک عشق از راه آمد
❤️عطر نفس بقیة الله آمد
❤️باجلوه سجاد،ابوالفضل وحسین
❤️یك ماه وسه خورشید در این ماه آمد
#حلول_ماه_شعبان_مبارک
❇️ دو شرط عالم شدن
🔹عن محمد بن علی الباقر(ع): لَا يَكُونُ الْعَبْدُ عَالِماً حَتَّى لَا يَكُونَ حَاسِداً لِمَنْ فَوْقَهُ وَ لَا مُحَقِّراً لِمَنْ دُونَهُ.
🔻امام باقر(علیهالسلام) فرمود:
کسی عالم نمیشود مگر اینکه نسبت به افراد بالاتر از خود حسود نباشد و افراد پایین تر از خود را تحقیر نکند.
📚 تحفالعقول، ص۲۹۴
4_5978752320375095895.apk
4.84M
اندیشانه
🖌معرفی کتاب
نام کتاب: عصمت امام در تاریخ تفکر امامیه
نویسنده: استاد محمدحسین فاریاب
انتشارات: موسسه امام خمینی(ره)
کتاب مذکور فهم شیعه از عصمت امام را در عصر حضور ائمه و سیر تطور بحث عصمت را در ادوار مختلف در ثرات کلامی شیعه کاویده و اطلاعات کاملی را در خصوص مستندات عصمت امام از منابع مختلف ارائه کرده است.
در جلد اول از ابتدا تا قرن ۶ و در جلد دوم از قرن ۶ تا دوران معاصر را بررسیده است.
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
⛅️ گزیدهای از بیانات رهبر انقلاب درباره «انتظار فرج» و «وظیفه منتظران»
💠 امروز باید در جهت حکومت امام زمان(عج) #کار و تلاش کنیم
💠 قبل از فرج، آسایش و #راحتطلبی و عافیت نیست!
💠 زمینه ظهور را باید با حاکمیت #قرآن و اسلام آماده کرد
💠 اگر به سمت #صلاح نزدیک بشویم ظهور نزدیک خواهد شد
💠 فقط #نشستن و اشک ریختن فایده ندارد!
💠 انتظار به معنای این است که ما باید خود را برای سربازی امام زمان #آماده کنیم
💠 معنای انتظار فرج، انتظار گشایش در گرفتاری عمومی بشریت است
💠 انتظار #حرکت است، سکون نیست
💠 زمینه ظهور درصورت پیروزی ملت ایران آماده میشود
💠 زندگی اصلی بشر از #دورانظهور آغاز میشود
💠 معتقدین به ظهور هیچگاه دچار #ناامیدی نمیشوند
💠 انتظار یعنی دائم در حال #آمادهباش باشید
💠 در انتظار باید #اهلعمل به چیزی باشیم که دل امام زمان را شاد میکند
💠 لازمه انتظار #خودسازی است
💠 روحیه انتظار از بزرگترین دریچههای فرج برای جامعه اسلامی است
مشروحبیانات:👇
http://hawzahnews.com/detail/News/489390
✳️ فضیلت شیعیان زمان غیبت
🔹عن النبی(ص): يَا عَلِيُّ أَعْجَبُ النَّاسِ إِيمَاناً وَ أَعْظَمُهُمْ يَقِيناً قَوْمٌ يَكُونُونَ فِي آخِرِ الزَّمَانِ لَمْ يَلْحَقُوا النَّبِيَّ وَ حُجِبَ عَنْهُمُ الْحُجَّةُ فَآمَنُوا بِسَوَادٍ عَلَى بَيَاض.
🔻پیامبر اکرم(ص) خطاب به امیرالمؤمنین(ع) فرمود:
ای علی!
عجیبترین مؤمنان که یقین ارزشمندی دارند؛
کسانی هستند که در آخرالزمان زندگی میکنند و پیامبر را ندیدهاند و حجت آنها نیز غایب است و به سیاهی روی سفیدی (نوشتهای) ایمان آوردهاند.
📚 منلایحضرهالفقیه، ج۴، ص۳۶۶
4_5850332948548550905.mp3
555.6K
❓چند #کتاب برای تربیت دینی فرزندان معرفی می کنید؟
🎙پاسخ
#حجت_الاسلام_تراشیون 👆
#تربیت_فرزند
#معرفی_کتاب
#گفتگو
#حوزه_انقلابی با آیت الله محمدی قائینی
🌿🌿🌿
🔹 حوزه اصیل شیعی در ذات خود انقلابی است!
📝 اسباط- با سلام و تشکر از فرصتی که در اختیار ما گذاشتید. همانطور که مستحضرید مقام معظم رهبری مدتی است بر مقوله «انقلابی بودن» مجموعههای مختلف نظام اسلامی تأکید دارند. یکی از تأکیدات ایشان نسبت به انقلابی ماندن حوزه و خطر انقلاب زدایی از آن است. لطفاً به عنوان سؤال اول بفرمایید تعریف حوزهی انقلابی و ابعاد و مختصات آن چیست؟
✳ بسم الله الرحمین الرحیم. صفت انقلابی برای حوزه از یک دید، قید احترازی است و از یک دید قید تاکیدی؛ همانند «انقلاب اسلامی» که برخی در مورد آن هم سؤال میکنند اسلام چه نوع پسوندی برای انقلاب است. آیا قید توضیحی است آنچنان که شهید مطهری عقیده دارند و بقیه داشتند که اساساً دو نوع اسلام نداریم، اسلام انقلابی یا غیر انقلابی نیست. اسلام بذاته انقلابی است. نه اینکه اسلام یک حقیقت باشد، انقلابی ضمیمهای به آن شود و مسلمانان دو دسته باشند. بعضیها اسلام انقلابی را انتخاب کرده باشند و بعضیها اسلام غیر انقلابی را انتخاب کرده باشند.
🔹 در مورد تشیع و تسنن هم همینطور است. تشیع و تسنن دو شعبه از اسلام نیستند. اسلام همان تشیع است ولی عدهای منحرف شدند، آنها از حقیقت اسلام خارج شدند ولو به حسب مقام اثبات هر کسی عقیده، بینش و نظری دارد. ولی نه این است که اسلام دو قسمت باشد. اسلام دو قسمت نیست. اسلام یک حقیقت بیشتر نیست و از میان مذاهب یک مذهب بیشتر حق نیست، لذا اسلام دو دسته نشد، اسلام یک حقیقت است و به اعتقاد ما اسلام ناب، اسلام اهل بیت عصمت «علیهم السلام» است ولی بقیه منحرف شدند و هر کدام به نوعی از حقیقت اسلام فاصله گرفتند.
🔹 دررابطه با حوزهی انقلابی هم همینطور است. حوزهی علمیه به عنوان یک مرکز و جایگاه سابقهدار و ریشهدار در رابطه با علوم و معارف اسلامی است. اگر در بعد از انقلاب میگوییم حوزه انقلابی شده است پس انقلابیون انقلابی را برپا کردهاند و این حوزه انقلابی باید بماند، نه به این معناست که حوزه دو بخش دارد، دوقسمت دارد، دو نوع میشود به آن نگاه کرد. حوزهای که فقط به کار حوزوی مشغول است و به انقلاب کاری ندارد و حوزهای که در آن علاوه بر مسائل حوزوی همراه با انقلاب و فکر اضافی به نام انقلابی بودن و انقلابیگری فعالیت انجام میدهند. حقیقت حوزه انقلاب است و این وصف بیشتر وصف توضیحی به نظر میرسد تا احترازی؛ چرا؟ به خاطر اینکه در حوزه به دنبال تحقیق پیرامون مسائل، موضوعات، احکام و قضایایی است که دین برای بشریت آورده است و بنا است بشر را با این تعلیمات، آموزشها، دستورات، امر و نهیها و تبینها برسانند به قلهی کمال خودش و لازمهی این کار
این است که به اسلام عمل بشود و درست فهمیده بشود وبه مرحلهی اجرا در بیاید به این میگویند حوزهی انقلابی. یعنی به دنبال اجرای عینی اسلام در متن حیات بشر بودن و اقامه اسلام در قالب حاکمیت دینی بر اساس آموزههای اسلام ناب. این اندیشه که اسلام برنامه همه جانبه و عملیاتی برای هدایت و اداره امور جامعه دارد، نوعی نگرش است که از دل آن حوزه انقلابی در میآید.
✳ اگر همه ریش داشته باشند و یا بنر در ایام خاص بزنند اینها دانشگاه را اسلامی نمیکند!
🔹 آنچنان که درباره اسلامی کردن دانشگاه هم حرف همین است برخی بر این تصور هستند که اسلامی کردن دانشگاهها یعنی عکس امام را در صفحهی اول کتاب بچسبانند، شب چهارشنبه دعای توسل بخوانند، شب جمعه دعای کمیل، و ایام عزاداریها و مناسبتها پرچم بالا ببرند و چندتا شعار بدهند بعد دانشگاه میشود انقلابی و اسلامی! دانشگاه اسلامی یعنی فکر، بینش، برنامه و تحقیقات ما باید عمیق و بر اساس مبدأ و معاد باشد. این را میگویند دانشگاه اسلامی؛ حتی اگر همه ریش داشته باشند و یا بنر در ایام خاص بزنند اینها دانشگاه را اسلامی نمیکند. فکر باید اسلامی باشد،کتاب باید اسلامی باشد، حرف زدن باید اسلامی باشد، برنامهها باید بر اساس مبانی اسلام و وحی و دین ارائه شود آن وقت دانشگاه میشود دانشگاه اسلامی. البته مسائل رو بنایی هم باید باشد ولی آنها دانشگاه را اسلامی نمیکند لذا به نظر میرسد انقلاب هم همینطور است.
🔹 پس کسی خیال نکند که حالا حوزه یک حقیقت است و انقلاب و انقلابی بودن حقیقتی دیگر و اکنون اینها با هم ضمیمه شدهاند و ما تاکید داریم که حوزه باید انقلابی بماند. نه این طور نیست بلکه حوزه اصیل شیعی در ذات خود انقلابی است و در طول تاریخ هم انقلابی بوده است. حوزهی غیر انقلابی ولو حوزه است اما مورد تأیید نیست، حوزه اگر انقلابی نباشد به همان مقدار از حقیقت دین خارج شده، حوزه آن است که آ