بسم الله الرحمن الرحیم
ضمن سپاس وافر از دقت و تلاش هوشمندانه مقام معظم رهبری در نگارش #بیانیه #گام_دوم. نکاتی در تحقق اهداف انقلاب در #گام_دوم به نظرم رسید که تقدیم میکنم. به عنوان مقدمه، جدیت و اقتدار لازم را در اجرای بایسته ها و پرهیز از نبایسته ها ضروری می دانم.
✅ بایسته هایی برای تحقق اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی در #گام_دوم
1⃣ تخصص گرایی
یکی از بایسته ها در همه بخش های کشور اعم از قوای سه گانه، وزارت خانه ها، نهادها، ادارات، سازمان ها، مراکز نظامی، علمی، آموزشی و... ضرورت تخصص گرایی و داشتن دانش لازم در زمینه فعالیت خویش است. چون داشتن دانش و تخصص و مهارت در هر زمینه باعث آگاهی همه جانبه از چند و چون آن میگردد که نتیجه اش پرهیز از یک سویه نگری و انجام شایسته وظایف محوّله خواهد شد. گرچه در انتصابها و استخدامها این رویه معمول است اما مصلحت اندیشی ها و توجیه ها و ... باعث شده در بخش مهمی از ارکان و مراکز، این رویه لازم، نادیده گرفته شود. اما در فصل کنونی انقلاب که نیاز به جهش به سوی اهداف بلند تمدنی هستیم لازم است هم برای امور مختلف متخصص تربیت شود و هم برای هر امری متخصص واقعی آن گزینش گردد.
2⃣ تمرکز بر یک شغل
از آنجا که هر شخص، ظرفیت و فرصت محدودی برای فعالیت سازمانی خود دارد و باتوجه به توانایی اش مسئولیتی به دوشش نهاده شده، از این رو چنانچه غیر از کار اصلی اش مشغله ای به او سپرده شود موجب چندگانگی در فکر و وقت و اهداف شده و بهره وری لازم را نخواهد داشت. ساختار فکری و ذهنی و جسمی نوع انسانی به گونه ای است که اگر متمرکز در یک گرایش و کار و مشغله باشد شکوفایی استعداد و بروز خلاقیت و ابتکار عمل و بهره وری در امور را در پی خواهد داشت که پیش برنده اهداف یک مجموعه است.
3⃣ نظارت قوی فراسازمانی
اگر همه بدانند که حتمآ باید به کسانی که هیچ گونه اغماضی ندارند حساب پس دهند و همه فعالیت هایشان باید منضبط و قانونی باشد این واهمه موجب انضباط کاری و سیر قانونی در فعالیت ها خواهد شد و رسیدن به اهداف پیش بینی شده را آسانتر خواهد ساخت.
4⃣ کیفیت و بهره وری بالا
تاکنون سعی مسئولان و دست اندرکاران امور این بوده که به جهت آمار دادن به مقامات بالاتر، بیشتر به دنبال کاستن از کیفیت و در عوض افزایش کمّی در نظر بوده که این نگره باعث غفلت از لزوم کیفیت و بهره وری در کارها شده است. در برهه حاضر نیاز مبرم به ارتقاء کیفی است تا هم موجب اعتماد مردم گردد و هم اتقان و استحکام در همه زمینه ها به ارمغان آید.
✅ نبایسته هایی در جهت پیشبرد اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی در #گام_دوم
1⃣ پارتی بازی و رانت و رشوه
2⃣ بی اهتمامی و آسان گیری در اجرای قوانین
3⃣ سیاسی کاری و رنگ سیاسی دادن به امور
4⃣ آمار محوری و کار برای گزارش دهی
لازم به ذکر است به جهت روشن بودن امور ۴ گانه فوق و جهت طولانی نشدن متن، از توضیح و تبیین پرهیز گردید.
به نظر می رسد رعایت نکات ۸ گانه مذکور عمده مشکلات پیش راه انقلاب را زدوده و راه برای پیشبرد اهداف مقدس آن هموار خواهد شد " ان شاء الله.
✍ جعفر علی نقی
اندیشانه
✍ معرفی مراکز (۱) 🏠 مرکز ابحاث اعتقادی واقع در قم خیابان صفائیه کوچه ممتاز چهارراه اول در طبقه اول
فرستاده مخاطبان:
در تکمیل فرمایش شما و معرفی یک کتاب خوب دیگر از این مرکز عرض میکنم که این مرکز کتب بسیاری از مولفان مستبصر را نیز منتشر کرده است
از جمله کتاب بینات من الهدی نوشته مقداد الرصافی که انصافا کتاب زیبایی است و مباحث آن از توحیه شروع شده و بعد از بررسی نبوت به مساله ولایت از دیدگاه قرآن و اهل بیت ختم شده است
نکته دیگر در مورد این مرکز (که بنده شخصا با آن برخورد داشتم) این است که مکتوبات این مجموعه به صورت DVD و با فرمت PDF و HTML جمع آوری شده و به صورت رایگان در اختیار محققین قرار داده میشود، تمام کتب این مجموعه در سایت این مرکز نیز بارگزاری شده است
http://www.aqaed.com/
⭕️ فراز اول خطبه شعبانیه ؛ بیان برخی از ویژگی های ماه رمضان
🔷عن أمیرالمؤمنین علیهالسلام قال: إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ(ص) خَطَبَنَا ذَاتَ یوْمٍ فَقَالَ
🔶امیرالمؤمنین(ع) فرمود: رسول خدا(ص) روزی (از روزهای آخر ماه شعبان) برای ما چنین خطبه خواند:
✔️رمضان؛ ماه خدا
🔷أیهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَیکمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَکةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ
🔶ای مردم! به درستی که ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به شما رو کرده است
✔️رمضان؛ برترین لحظات
🔷شهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُورِ وَ أَیامُهُ أَفْضَلُ الْأَیامِ وَ لَیالِیهِ أَفْضَلُ اللَّیالِی وَ سَاعَاتُهُ أَفْضَلُ السَّاعَاتِ
🔶ماهی که نزد خدا بهترین ماهها، روزهایش بهترین روزها، شبهایش بهترین شبها و ساعاتش بهترین ساعات است
✔️دعوتنامه الهی
🔷و هُوَ شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَی ضِیافَةِ اللَّهِ وَ جُعِلْتُمْ فِیهِ مِنْ أَهْلِ کرَامَةِ اللَّهِ
🔶ماهی که در آن به ضیافت خدا خوانده و از اهل کرامت خدا قرار داده شدهاید.
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
✍ معرفی کانال های مفید
۱. کانال کتاب ولایت فقیه
@velayat_faghih
۲. کانال کتاب انسان ۲۵۰ساله (سیره معصومان از دیدگاه مقام معظم رهبری: بسیار مفید)
@ensane250saale
۳. کانال کتاب انسان در اندیشهی آیتالله خامنهای
@ketab_ensan
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
🔴 دیدگاه علما و مراجع درباره ولایت فقیه
(قسمت اول)
موضوع ولایت فقیه از سابقه طولانی در آموزه های اصیل دینی و دیدگاههای اندیشمندان اسلامی برخوردار می باشد؛ از ابتداى عصر غیبت، فقیهان و اندیشمندان اسلامى، به دلیل احساس نیاز بیشتر در مورد رهبرى جامعه اسلامى، با استناد به قرآن و روایات معصومین(علیهم السلام ) به مسأله «ولایت فقیه» اهمیت داده و در آثار مختلف خود، به این موضوع پرداخته اند. بررسى این آرا و نظریات به خوبى نشان مى دهد که فقیهان و اندیشمندان اسلامى، از ابتدا در مورد اصل ولایت فقیه اتفاق نظر داشته اند.
🔹مرحوم نراقى (م ۱۲۴۵ ه) مى نویسد: «ولایت فقیه فى الجمله بین شیعیان اجماعى است و هیچ یک از فقها فى الجمله در ولایت فقیه اشکال نکرده است».نراقى، احمد، عوائد الایام، ص ۱۸۶.
🔹ابن ادریس (از فقهاى قرن ششم هجرى) مى نویسد: «ائمه همه اختیارات خود را به فقهاى شیعه واگذار کرده اند».ابن ادریس، سرائر، ج ۲، ص ۲۵
ادامه دارد...
#ولایت_مطلقه_فقیه
🔴 دیدگاه علما و مراجع درباره ولایت فقیه
(قسمت دوم)
🔹صاحب جواهر (م ۱۲۶۶ ه) مى گوید: «کسى که در ولایت فقیه وسوسه کند، طعم فقه را نچشیده است و معنا و رمز کلمات معصومین(علیهم السلام ) را نفهمیده است».جواهر الکلام، ج ۲، ص ۳۹۸.
🔹امام خمینى(ره) نیز در این زمینه مى فرماید: «موضوع ولایت فقیه، چیز تازه اى نیست که ما آورده باشیم؛ بلکه این مسأله از اول مورد بحث بوده است. حکم میرزاى شیرازى در حرمت تنباکو، چون حکم حکومتى بود ... همه علما تبعیت کردند... مرحوم کاشف الغطاء بسیارى از این مطالب را فرموده اند... مرحوم نراقى همه شئون رسول الله را براى فقها ثابت مى دانند. آقاى نائینى نیز مى فرمایند: این مطلب از مقبوله عمر بن حنظله استفاده مى شود... این مسأله تازگى ندارد...».امام خمینى(ره)، ولایت فقیه، صص ۱۱۳ - ۱۱۲.
ادامه دارد...
#ولایت_مطلقه_فقیه
🔴 دیدگاه علما و مراجع درباره ولایت فقیه
(قسمت سوم)
🔹پاره اى از منابع فقهى اندیشه ولایت فقیه از ابتداى غیبت کبرى عبارت است از:
- شیخ مفید (۳۳۳ - ۴۱۳): المقنعه، ص ۸۱۰؛
- ابوالصلاح حلبى (م. ۴۴۷ه): الکافى فى الفقه، ص ۴۲۲؛
- ابن ادریس حلى (م. ۵۹۸ه): السرائر، ص ۵۳۷؛
- محقق کرکى (م. ۹۴۰ه): رسائل، رساله صلاه الجمعه، ج ۱، ص ۱۴۱؛
- محقق حلى (م. ۶۷۶ه): مسالک الافهام (شرح شهید ثانى بر کتاب محقق حلى)، ج ۱، ص ۵۳؛
- مقدس اردبیلى (م. ۹۹۰ه): مجمع الفوائد والبرهان، ج ۴، ص ۲۰۵؛
- حسینى عاملى (م. ۱۲۲۶ه): مفتاح الکرامه (کتاب القضاء)، ج ۱۰، ص ۲۱؛
- ملا احمد نراقى (م. ۱۲۴۵ ه): عوائد الایام، ص ۱۸۷؛
- میرفتاح مراغى (م. ۱۲۶۶ه): عناوین، ص ۳۴۵؛
- شیخ محمد حسن نجفى (م. ۱۲۶۶ه): جواهر الکلام، ج ۱۶، ص ۱۷۸
- شیخ مرتضى انصارى (م. ۱۲۸۱ه): المکاسب، ص ۱۵۴ و القضاء و الشهادات، ص ۲۴۳؛
- حاج آقا رضا همدانى (م. ۱۳۲۲ه): مصباح الفقیه، کتاب الخمس، ص ۱۶۰؛
- سید بحرالعلوم (م. ۱۳۲۶ه): بلغه الفقیه، ج ۳، ص ۲۲۱؛
- آیت الله بروجردى (م. ۱۳۸۲ه): البدر الزاهر (تقریرات درس خارج)، ص ۵۲؛
- شیخ مرتضى حائرى (م. ۱۳۶۲ه): صلوه الجمعه، ص ۱۴۴؛
- امام خمینى (م. ۱۳۶۸ه): کتاب البیع، ج ۲، ص ۴۸۸ و...
ادامه دارد...
#ولایت_مطلقه_فقیه
🔴 دیدگاه علما و مراجع درباره ولایت فقیه (قسمت چهارم)
🔹حضرت آیت الله بروجردی ره در مورد ولایت فقیه با استناد به ادله عقلی ضرورت حکومت و ولایه فقیه را به اثبات رسانده و معتقدند :اگر حتی دلالت روایات بر ولایت فقیه را ناتمام بدانیم , از طریق استدلال عقلی نیز می توان آن را اثبات نمود . ایشان این گونه استدلال نموده اند که اولا, انسان نیازهای اجتماعی دارد
ثانیا, دین اسلام به این نیازها اهمیت داده و بسیاری از احکام آن در مورد اجتماع و سیاست است که اجرای آن احتیاج به رهبری دارد و اجرای ان را به مسلمان تفویض نموده است
ثالثا, امامان معصوم که شیعیان خویش را از رجوع به طاغوتها و قضات جور بر حذر داشته اند , به یقین فردی را به عنوان مرجع برگزیده اند , آن هم برای رفع خصومتها , تصرف در اموال غایبان و قاصران , دفاع از حوزه اسلام و دیگر امور مهمی که شارع راضی به ترک و اهمال آنها نیست .
رابعا , تعیین و نصب مرجع از سوی آنان منحصر در فقیه جامع الشرایط است زیرا هیچ کس قائل به نصب غیر فقیه نشده است .
بنابر این امر دائر بین عدم نصب و نصب فقیه عادل است و چون بطلان فرض اول روشن است از این رو نصب فقیه قطعی است و مقبوله عمربن حنظله نیز در شمار شواهد و مویدات خواهد بود .( سید محمد حسین طباطبایی بروجردی ,البدر الزاهر , تقریرات مباحث آیت الله بروجردی ,قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه , ص ۵۲ )
🔹علامه طباطبائی :
در این که چه کسی باید حکومت کند و چرا باید از وی اطاعت شود؟ مرحوم علامه به قانون طبیعی تمسک جسته معتقد است انسان فطرتاً به دنبال آگاه ترین، بهترین و عادلترین فرد است که در اسلام در زمان غیبت، فقیه است. وی در اثبات چنین امری از شیوه فقهی مبنی بر تفویض امر ولایت از بالا استفاده نکرده بلکه استدلالی عقلی و فلسفی دارد.( اندیشه سیاسی علامه طباطبایی، مصطفی زهرانی، علوم سیاسی، ش ۱، ص ۸۹ )
وی می گوید: به حکم فطرت، وجود مقام ولایت در هر جامعه ای بر اساس حفظ مصالح عالیه ضروری است. اسلام نیز پا بپای فطرت پیش می رود. نتیجه این دو مقدمه این است، فردی که در تقوای دینی و حسن تدبیر و اطلاع بر اوضاع از همه مقدم است، برای این مقام متعین است و در این که اولیای حکومت باید زبده ترین و برجسته ترین افراد جامعه باشند، کسی تردیدی به خود راه نمی دهد. بر این اساس از منظر علامه تشکیل حکومت اسلامی واجب بوده و در صورتی که مردم برای انجام تکالیف واجب اجتماعی خویش بخواهند دولت تشکیل دهند حق دارند که فقیه واجد شرایطی را به عنوان حاکم تعیین نمایند.بی شک چنین فقیهی علاوه بر مشروعیت مردمی دارای مشروعیت الهی نیز خواهد بود.زیرا منطقی و معقول نیست که مردم به تکالیف اجتماعی از سوی شارع مکلف باشند، اما هیچگونه حق دخالت و اظهار نظر جهت ایجاد مقدمات و فراهم آوردن زمینه های انجام آن تکالیف را نداشته باشند.مگر امکان دارد که برای شارع، امری مطلوب باشد و آن را از مردم بخواهد اما مقدمه آن را نخواهد؟ (رجوع شود به: علامه طباطبائی، محمد حسین، ترجمه تفسیر المیزان، بنیاد علمی و فکری علامه طباطبائی، ج ۴، ص ۲۰۷-۲۱۱ .)
https://eitaa.com/mobahesegroup