📌پهلوی در آینه #واقیعت
علت اینکه بعضی ها گمان میکنند در دوران پهلوی #ارزانی بوده، اینست که #قدیمیها نرخهای زمان شاه را برای جوانان بیان میکنند ولی از درامدهای آن زمان صحبت نمیکنند تا جوانان با مقایسهی این #زمان با زمان شاه با یک محاسبهی ساده متوجه شوند که چه زمانی قدرت خرید مردم بالاتر بودهاست
حالا جهت اطلاع جوانان به چند نمونه اشاره میکنم:
1⃣خرید خودرو
سال 49 که #پیکان 18 هزارتومان بود حقوق یک #کارمند در ماه 200 تک تومانی یعنی دو هزار ریال بود اگر میخواست پیکان بخرد باید #حقوق 90 ماه یعنی 7 سال و نیمش را پرداخت میکرد و یا یک معلم که حقوقش 500 تک تومانی بود باید #حقوق 36 ماهش را بابت خرید پیکانی که نه کولر داشت نه هیدرولیک بود و نه ترمزش ضد قفل بود پرداخت میکرد
◀در سال، کلا #سه هزار پیکان تولید می شد که انهم به سختی فروخته میشد چون مردم توان #خرید نداشتند اما الان سالانه حدود یک میلیون خودرو خریداری میشود. یعنی چند برابر🤔
2⃣قیمت دلار
سال 1350 #دلار آزاد امریکا 105 ریال فروخته میشد کارمندی که حقوق ماهیانهاش 200 تک تومانی بود میتوانست با حقوقش تقریباً #20 دلار بخرد
ضمن اینکه قیمت دلار، تنها شاخص اقتصادی نیست و درکنار ان شاخص توسعه انسانی و کاهش فقر و.. هم هست که همگی رشدچشمگیری داشته اند.
◀️در سالِ 50 ، #دستمزد روزانهی یک کارگر در شهری مثل فردوس در خراسان جنوبی 25 تا 30 ریال بود یعنی یک کارگر اگر #سه روز و نیم کار میکرد میتوانست یک دلار بخرد.
3⃣اقلام مصرفی
زمان شاه یک #حلب 4 و نیم کیلویی روغن نباتی 29 تک تومانی قیمت داشت و کارگری که مزد روزانه اش درسال ۵۴ ، 60 ریال بود تقریبا #مزد 5 روزش را میبایست بابت یک حلب روغن 4 و نیم کیلویی پرداخت میکرد
◀️سال 54 #مرغ منجمد کیلویی 105 ریال فروخته میشد و مزد کارگر در همین فردوس 60 تا 70 ریال بود یعنی اگر یک کارگر تمام مزد روزش را میپرداخت نهایتاً 670 گرم مرغ خریداری میکرد.
◀️سال 54 قیمت یک #موتور یاماها 100 خارجی 5600 تومان بود و کارمندی که حقوقش 500 تک تومانی بود میخواست موتور بخرد میبایست تقریبا حقوق #یکسالش را پرداخت میکرد و اگر یک کارگر با مزد 6 تک تومانیش میخواست موتور بخرد میبایست مزد934 روز یعنی 2 سال و نیمش را پرداخت میکرد
◀️نان #سنگک درزمان شاه 5 ریال بود و کارگری که در روز 6 تک تومانی مزد میگرفت میتوانست 12 نان سنگک بخرد
4⃣خدمات عمومی
در طول 52 سال حکومت پهلوی کل #شهر فردوس 320 شماره #تلفن هندلیِ غیر خودکار داشت و بجز دو بخش سرایان و بشرویه که هر کدام 3 یا 4 خط تلفن هندلی داشتند و در کل روستاهای استان خراسانِ بزرگ فقط 31 #روستا دارای یک خط تلفن برای تماس عموم بودند😯 در حالیکه از ابتدای انقلاب تا سال 64 یعنی در عرض 6 سال همین فردوس به برکت انقلاب اسلامی دارای #2 هزار شماره تلفن خودکار گردید و در سال 74 بالغ بر95 درصد روستاهای فردوس دارای تلفن خودکار خانگی شدند.
◀️کل شهر #مشهد در52 سال حکومت پهلوی 41000 شماره تلفن داشت که درسال 74 یعنی در عرض 16 سال 194000 شمارهی جدید بمردم واگذار شد .
◀️درزمان شاه از #برق سراسری و آب لوله کشی و راه #آسفالته در روستاها خبری نبود و این یعنی شیوع انواع بیماری ها بین مردم.
اگر وضع ات خوب بود، تازه می توانستی به پزشک هندی و پاکستانی مراجعه کنی!!
5⃣صداو سیما
درزمان شاه #کل ایران فقط یک #شبکهی تلویزیونی داشت که آنهم ساعت 4 بعد از ظهر روشن و 11 و نیم شب خاموش میشد.
◀️درزمان شاه #دانشگاه فقط در #مراکز استانها بود و در هیچ شهر کوچکی دانشگاه وجود نداشت.
◀️درزمان #شاه دختران حق نداشتند با #حجاب وارد مدارس شوند و بسیاری ازدختران ایرانی از تحصیل محروم گردیدند.
nf00627230-1.mp3
2.03M
🎵این پیام را جهانی کنید!
🔻ماجرای نامۀ جالب دختر دانشجو بعد از زیارت حضرت معصومه
هدایت شده از امید محمدی سروش
سیمای دانشوران۹.mp3
43.58M
🎙 سیمای دانشوران(۹)
🌼 زندگانی صاحب المیزان(مرحوم علامه طباطبایی(ره) )
🏁 پژوهش و گویندگی : #امید_محمدی_سروش
🔍 دراین پادکست سخنان آیت الله جوادی، علامه حسنزاده، علامه مطهری،آیت الله زنجانی،استاد دینانی،دکتر احمدی،دکتر عابدی،علامه مصباح و آیت الله مرعشی نجفی و.... رامیشنوید
💡 به مناسبت روز بزرگداشت علامه و هفته #کتاب و #کتابخوانی
✅ کپی بدون لینک دانشنامه جایز نیست
@daneshnameh1399
#سیمای_دانشوران
✳️ زندگینامه و جایگاه حضرت فاطمه معصومه (ع)
ولادت فاطمه معصومه اول ذوالقعده اعلام شده است، با این حال اسناد کافی تاریخی و روایی در این باره وجود ندارد. ایشان نخستین دختر امام کاظم (ع) از نجمه خاتون و دومین فرزند ایشان است که در مدینه به دنیا آمد؛ امام کاظم نام «فاطمه» را بر او نهاد.
فاطمه معصومه (ع) دوران کودکی خود را در دامن پدر سپری کرد و پس از شهادت ایشان در ۲۵ رجب ۱۸۳ق تحت تربیت برادر خود امام رضا (ع) قرار گرفت.
پس از کوچ اجباری امام رضا (ع) به ایران در سال ۲۰۰ هجری قمری، امام با ارسال نامه ای محرمانه از خواهرش، فاطمه معصومه و بسیاری از بستگانش خواست که به ایران هجرت کنند.
در سال ۲۰۱ فاطمۀ معصومه و همراهانش پس از رسیدن به ساوه، با حملۀ مأموران حکومتی روبرو شدند که بر اثر آن شماری شهید و عده ای مجروح شدند، شماری نیز به کوهها و مناطق دیگر پناه بردند.
این حادثه اثری ناخوشایند بر آن حضرت داشت، به طوری که بیمار شد، برخی نیز دلیل بیماری ایشان را مسمومیت دانسته اند. ایشان پس از اطلاع از مسافت کم ساوه تا قم، به اطرافیان خود فرمود: «مرا به شهر قم ببرید؛ زیرا از پدرم شنیدم که فرمود: قم سرزمین شیعیان ماست».
مردم قم پس از آگاهی از حادثهی ساوه، به استقبال آن بانو رفتند. به پیشنهاد موسیبنخزرج؛ بزرگ خاندان اشعریان قم، آن حضرت در منزل ایشان ساکن شد.
پس از هفده روز از حضور آن حضرت در قم، ایشان در سن ۲۸ سالگی و در حالی که هنوز ازدواج نکرده بوند، چشم از جهان فروبستند.
از حیات معنوی و علمی ایشان و نیز نقشی که در انتشار احادیث داشتند، گزارش قابل توجهی بدست ما نرسیده است.
اما شواهدی چند نشان می دهد که از جایگاه علمی و معنوی ویژه ای برخوردار بوده است:
اهل بیت (ع) گاه از برخی از فرزندان خود گله کرده و گاه آنان را مورد نفرین قرار دادند و در باره شماری از فرزندان خود هیچ ستایشی را بر زبان جاری نکردند.
اما در باره فاطمه معصومه (ع) به یکصدا تمجید و ستایش شده است. این امر نشان می دهد که جایگاه ایشان تنها از جهت انتساب خانوادگی نیست، بلکه خود از شایستگی های فردی برخوردار بوده است.
فاطمه معصومه (ع) پس از امام زادگانی؛ همچون عباس و علی اکبر (ع)، جزو معدود امام زادگانی است که زیارت آنان از سوی خود معصوم ابلاغ و اعلام شده است و این خود برای اثبات جایگاه ایشان از هر جهت کافی است.
به استناد برخی از روایات نقل شده از امام کاظم، امام رضا و امام جواد (ع)، شیعیان برای زیارت قبر ایشان تشویق شده و آثاری همچون شفاعت و بهشت برای زیارت آن بانو مورد تاکید قرار گرفته است.
گر چه آن بانوی مکرمه حضور چندانی در قم نداشت، اما با توجه به جایگاهی که در شماری از روایات برای قم و مرکزیت علمی آن ذکر شده؛ شهری که عشّ آل محمد است، و محل حضور اولیاء الهی است و علوم الهی از آن جا به جهانیان افاضه خواهد شد، می توان دریافت که حضور مدفن ایشان در قم با جایگاه ویژه این شهر گره خورده است.
گویا مقدر چنین بود که خداوند این بانوی پاک را به عنوان هدیه ای آسمانی برای شهر قم و مردم آن دیار ارزانی دارد تا هم سند رضایت از آنان باشد و هم مدفن ایشان زمینه ولایت مداری ساکنان این منطقه را تقویت کند و هم قم از سال ۲۰۰ هجری تا کنون به عنوان دومین زیارتگاه اهل بیت (ع) در ایران، همچون آفتاب درخشش داشته باشد.
به برکت مدفن فاطمه معصومه (ع) در قم، حوزه علمیه قم جان گرفت و از سده سوم تاکنون منشأ بسیاری از خدمات علمی و معنوی برای جهانیان شده است.
در تمام این سال ها حوزه علمیه قم بسان نور ماه در برابر خورشید، هماره از نور وجود این بانو بهره گرفته و همه عالمان و عارفان الهی به دست بوسی و خدمت رسانی به آستان فاطمه معصومه (ع) افتخار و ابتهاج داشتند که خود نشانه ای از جایگاه ویژه این بانوی الهی دارد.
از خداوند می طلبیم که ما را مشمول دعوات زاکیه اهل بیت و مشمول دعا و شفاعت فاطمه معصومه (ع) قرار دهد.
✍ حجت الاسلام دکتر علی نصیری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تقدیم به مادران پاک ایرانزمین🌹
دختری در كابل داشت کتاب میفروخت؛ معشوقهاش را دید که به سویش میاید، در این حال پدرش در نزدیکش ایستاده بود.
به معشوقهاش گفت : آیا بهخاطر گرفتنِ کتابی که نامش " آیا پدر در خانه هست" از يورگ دنيل نویسنده آلمانی، آمدهای؟
پسر گفت: خیر! من بهخاطر گرفتنِ کتابی به اسم "کجا باید ببینمت" از توماس مونیز نویسنده انگلیسی، آمدهام.
دختر در پاسخ گفت: آن کتاب را ندارم، اما میتوانم کتابی به نام " زیرِ درختِان سيب" از نویسنده آمریکایی، پاتریس اولفر را پيشنهاد كنم.
پسر گفت: خوب است و اما؛ آیا میتوانی فردا کتابِ "بعد از ۵ دقیقه تماس میگیرم" از نویسنده بلژیکی، ژان برنار را بیاوری؟
دختر در پاسخش گفت:بلی! باکمالِ مَیل، ضمنا توصيه ميكنم کتاب " هرگز تنها نمیگذارمت" از نویسنده فرانسوی میشل دنیل را بخوانى.
بعد از آن ...
پدر گفت: این كتاب ها زیاد است، آیا همهاش را مطالعه خواهد کرد؟!
دختر گفت: بلی پدر، او جوانى باهوش و کوشا است.
پدر گفت ؛ خوب است دخترِ دوست داشتنیام، در اينصورت بهتر است کتابِ "من کودن؛ نیستم" از نویسنده هلندى فرانک مرتینیز را هم بخواند.
و تو هم بد نيست کتاب "براى عروسی با پسر عمهات آماده شو" از نویسنده روسی، موریس استانكويچ را حتما بخوانی..!!!😂😂😂😂😂😂😂🌺
هفته کتابخوانی مبارک
داستانهای مفیدواموزنده درکانال ما بهره مندشوید
@golchinmofid
🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
✅ دیشب به لطف الهی توفیق زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) فراهم آمد و به نیابت از دوستان و همراهان سلام و ارادت قلبی ابلاغ گردید.
شخصا دین زیاد به ایشان دارم و رویکرد مطالعات حدیثی این ناچیز مرهون لطف و عنایت ایشان است.
همزمان به دانشکده علوم حدیث سر زدم.
خاطرات شیرین بسیار مربوط به دهه هفتاد که در این دانشکده تدریس و همکاری پژوهشی داشتم، احیاء شد.
کتابخانه بسیار ممتعی دارد که متاسفانه آن چنان شور و شوقی برای استفاده از آن مشهود نیست.
رکود علمی در حوزه و دانشگاه انکار ناپذیر و ماجرایی بس تلخ و گزنده است.
مرقد سید الکریم مشحون از قبور عالمان بزرگ و رجال نامی از حوزه و دانشگاه و رجال سیاسی و فرهنگی در سده های متمادی گذشته و اخیر است.
قبور رجال نامی همچون ابوالفتوح رازی تا ملا علی کنی، آیت الله کاشانی، آیت الله شاه ابادی، مرحوم فلسفی تا مرحوم عباس اقبال آشتیانی تا نام آورانی دیگر.
با سوز و گداز عمیق می گویم که شهری این چنین آکنده از علم و فضل امروزه از قحط نام آوران علمی به خود می پیچد!
کدام عالم نامی و تاثیرگذار را امروزه می توان در شهر ری سراغ گرفت؟!
اگر ری با چنان تاریخ تابناکش چنین دچار قحط رجال باشد، وای به حال سایر شهرها و مناطق خرد و کلان کشور!
آن قدر به انباشت شمار و عدد و ثبت مدارک و مدارج مشغول شده ایم که نه از دل حوزه های ما از آن نام آوران گذشته خبری است و نه از دانشگاه های ما!
خداوند به این سرزمین رحمت آورد!
✍ علی نصیری
(استاد دروس خارج فقه و تفسیر حوزه علمیه قم و استاد تمام دانشگاه علم و صنعت تهران)
http://eitaa.com/alinasirigilani
✅ انعکاس فعالیت های #مؤسسه_کلامی_احیاء_همدان در خبرگزاری ایسنا 👇👇🌹🌹
https://www.isna.ir/news/1400090906551/%D9%85%D9%88%D8%B3%D8%B3%D9%87-%D8%A7%D8%AD%DB%8C%D8%A7-%D9%85%D8%B1%DA%A9%D8%B2%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AE-%DA%AF%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B4%D8%A8%D9%87%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D9%87%D9%85%D8%AF%D8%A7%D9%86