💥تعطيلي روز شنبه توطئه یا تسهیل؟
✍دکتر رمضان نرگس
🔶مسئلۀ تعطیلی روزهای #شنبه، از زمان آقای هاشمی مطرح شد.
در توجیه این مسئله گفته شد: در تعامل با دنیا، از هفت روز هفته دو روز ما تعطیل هستیم دو روز هم باقی کشورها. پس عملا سه روز بیشتر نمیتوانیم کار کنیم.
♨️ اما واقعیت چیست؟
تعطیلی یکشنبه و شنبه، یک مسئله جدید نیست! بلکه از دورۀ #رضا_خان مطرح بود.
تقریبا در تمام کشورهای دستنشاندۀ #انگلیس (حتی افغانستان) روز تعطیلی به شنبه و یکشنبه منتقل شد.
🔴 این یکی از اسباب هویتی مملکت است که حتی تعطیلی دینیشان هم دستخوش تغییرات شود.
⁉️ چه لزومی دارد این مسئله در تمام کشور اجرا بشود؟
شما میخواهید با دنیا رابطه داشته باشید؟ به وزارت خارجه ابلاغ کنید. مگر سفارتخانه های ما در ایران هستند؟
❌ رضاخان با آنهمه ادعای خودش نتوانسته بود چنین کند!
🔶 علمای ما دربرابر چند چیز مثل تغییر تاریخ ملی، تغییر خط و از جمله «تغییر روز تعطیلی» بسیار مقابله کردند.
*سهراب سپهری*🌸🍃
صبح امروز کسی گفت به من؛
تو چقدر تنهایی!
گفتمش در پاسخ:
تو چقدر حساسی... تن من گر تنهاست،
دل من با دلهاست،
دوستانی دارم🌸🍃
بهتر از برگ درخت
که دعایم گویند و دعاشان گویم،
یادشان دردل من،
قلبشان منزل من...!
صافى آب مرا ياد تو انداخت، رفيق!
تو دلت سبز،
لبت سرخ،
چراغت روشن!
چرخ روزيت هميشه چرخان!
نفست داغ،
تنت گرم،
دعايت با من!🌸🍃
🌗 دیپلماسی علمی ما تقریبا تعطیل است
🎤حجتالاسلام دکتر حبیب الله بابایی
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سومین نشست تخصصی «آینده علوم انسانی» با موضوع «آینده مطالعات تمدنی»:
🔻 بنده به پنج نکته در موضوع آینده مطالعات تمدنی اشاره میکنم:
1️⃣مورد اول درباره زبان در جهان اسلام و مراکز علمی است؛ چون واقعیت این است که زبان هژمون، راه را برای عقلانیت مشترک میبندد و ما را دچار نوعی از گفتوگوی یک طرفه با دنیای مدرن کرده است. ذیل مسئله زبان لازم است به فقدان زبان رایتینگ و رواج زبان ریدینگ اشاره کنم؛ چون تعادلی بین این دو زبان یا دو مهارت وجود ندارد و ما نوعا دریافت کننده هستیم تا اینکه بخواهیم مطلبی را ارائه و گفتوگو را دو طرفه کنیم. بنابراین آینده مطالعات تمدنی مقداری نگرانکننده و سویههای آن مبهم شده است.
2️⃣نکته دوم فکر کردن در مورد آینده ترجمه در فضای علوم انسانی به صورت عام و در مطالعات تمدنی به صورت خاص است. موضوع ترجمه در مطالعات تمدنی، از این جهت تبدیل به مسئله شده که ما اساسا به نقل معنا و نقل علوم بسنده کردهایم و وارد حوزه نقد و خلق معنا نشدهایم و آنجایی هم که دانش را انتقال میدهیم، این انتقال دانش در فرآیند ترجمه، سویههای ایدئولوژیک پیدا کرده است. به نظرم انقلاب اسلامی که در رسالت تمدنی خود امتسازی را در نظر گرفته است اما هنوز ترجمه خودش به زبانهای دیگر را پیگیری نکرده است و تا زمانی که ما وارد فضای گفتوگوهای جهانی از مسیر ترجمه نشدهایم عملاً آینده شکوفایی مطالعات تمدنی دچار ابهام میشود.
3️⃣نکته سوم در زمینه گفتوگو است؛ در اینجا گفتوگوی ایران با جهان اسلام و غرب اهمیت دارد. متأسفانه دیپلماسی علمی ما تقریبا تعطیل است و وقتی دیپلماسی علمی فعال نیست در نتیجه عقلانیت متراکم عملا هیچ وقت به آستانههای تمدنی نمیرسد. در اینجا فقدان تفکر انتقادی را هم شاهد هستیم. بنده تفکر انتقادی را لزوما به آزادی بیان گره نمیزنم چون آزادی بیان در جامعه ما مقداری دست خورده و سوء تفاهمهای زیادی پیدا کرده است بلکه تأکید بنده بر فقدان صراحت و صداقت در بیان است. اساسا آنقدر سایه ملاحظات اخلاقی بر ما سنگین شده که ما به خوبی همدیگر را نقد نمیکنیم و در نتیجه دچار گفتوگو نمیشویم.
4️⃣نکته چهارم درباره مسئله محوری است؛ بدین معنا که مطالعات تمدنی به رسالت پاسخگویی گره خورده است اما الان چنین پاسخگویی را شاهد نیستیم. مطالعات تمدنی بیشتر در الهیات نظریِ تمدن و فلسفه نظریِ تمدن توقف کرده است و این عملا ما را از آنچه در کف میدان همانند محیط زیست، مهاجرت، جمعیت، سلامتی و ... اتفاق میافتد جدا کرده است و وقتی تمدنهای موجود راهکاری برای این مسائل مسلمان معاصر و جهان معاصر ندارند، بنابراین مطالعات تمدنی به محاق میرود و عملا توسعهای در این زمینه نخواهیم داشت بلکه صرفاً ویترینی با عنوان مطالعات تمدنی درست کردهایم که پاسخگوی نیازهای ما هم نیست.
5️⃣ پنجمین مورد، عنصر سرعت در تحولات اجتماعی و تمدنی از یک سو و سرعت در تحولات فکری و اندیشهای از سوی دیگر است. امروزه وضعیت دنیا آنچنان شتاب گرفته که این تحولات سریع تفکری، ما که در حوزه یا دانشگاههای علوم انسانی ایران نشستهایم را مغلوب خود کرده است به گونهای که در علوم انسانی به صورت کلی و مطالعات تمدنی به صورت خاص، نرم افزار تولید سریع اندیشه در واکنش به تحولات جدیدی که از نیمه قرن بیستم به ما هجوم آورده را در اختیار نداریم. در نتیجه برای مثال به شکل بسیار آشکاری مشاهده میکنیم که حوزههای علمیه ما و همچنین دانشگاههای علوم انسانی در موضوع کرونا، کما بیش تعطیل بودند و آنها که در میدان عملیات انجام میدادند، پزشکان ما بودند. واقعیت این است که نرم افزار واکنش سریع در برابر چالشها و پاندمیهای فرهنگی و جهانی در اختیار نداریم و نداشتن این نرمافزار، در آینده ما را دچار بحران میکند.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#مدرسه_تابستانه[1]
جریانشناسی فکری مکاتب غیر الهی
🔹مکان: همدان، خ شهدا سالنجلسات کتابخانه حوزه علمیه همدان
🔹زمان: ۱۱ الی ۲۱ تیر ماه ساعت ۸ الی ۱۱:۱۵
🔺مهلت ثبتنام: ۵ الی ۸ تیر
#موسسه_کلامی_احیاء_همدان
#معاونت_پژوهش_حوزه_علمیه
1_5449229634.pdf
702.1K
💢پیام رهبر انقلاب به حجاج بیتالله الحرام؛ «حج، آئین زندگی بخش جهانی بر پایه معنویت و اخلاق»
✍معتقدم اگر کسی پیامها و سخنان رهبری را به طور مداوم دنبال کند به منظومهای بودن افکار وی و نظاممند، نظامساز و تمدنساز بودن اندیشههای وی پی خواهد برد.
پس از بیش از ۲۰ سال تحصیل و تدریس علوم دینی و کنکاش در اندیشههای دینپژوهان به این نتیجه رسیدهام که هیچ تفکری در عصر حاضر به اندازه اندیشه رهبری امتداد اجتماعی و تمدنی ندارد و پیشرو و پیشگام نیست.
1_5431458597.pdf
1.82M
.
🕌 متن دعای عرفه
تنظیم شده به صورت جملهجمله
با ترجمه روان و قلم درشت
التماس دعا
🔺برای دیدن یادداشتهای حمید رسایی عضو کانال شوید🔻
Rubika.ir/rasaee
eitaa.com/rasaee
T.me/www_rasaee_ir
twitter.com/hamidrasaee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آهو نمیشوی به این جستوخیز، گوسفند!
@Farsna
🔸اهانت جنونبار
✍ علیرضا مکتبدار
بر اساس آمارهای معتبر جهانی، دین مقدس اسلام و تعالیم نورانی قرآن کریم، روز به روز حصار مغزها و قلبها را میشکند و تا عمیقترین لایههای اندیشه و جان افراد آگاه و حقیقتجو، رسوخ مییابد. قرآن کریم خورشیدی تابناک است که جز شبپرگان جزماندیش، پنجه بر چهره آن نمیافکنند. تعالیم حیاتبخش قرآن کریم، چون جویباری پاک و زلال، در رگ رگِ درخت اندیشه انسان جاری میشود و بر شاخسار آن میوههای گوارا و شیرین میرویاند. هر کس جرعهای از این جویبار بنوشد، پنجرههایی از نور و روشنایی بهسویش گشوده میشود و هر کس خود را در جاری آن افکند، از هر چه آلودگی است، پالوده میگردد و تمام وجودش صبغه ملکوت میگیرد.
این کتاب حیاتبخش، هر چند در طول تاریخ –گاه و بیگاه- در معرض خوارداشت سُفلگان و بدسرشتان قرار گرفته است اما بهرغم تلاش نافرجام آنان، پرتو انوارش چشم دل بسیاری از مردمان را روشنایی بخشیده و آنان را به گواهی دادن به عظمت این کتاب مقدس و کُرنش در برابر شکوهش واداشته است.
به آتش کشیدن این کتاب مقدس و یا سبکشمردن آن از سوی بدخواهان، تاریخی دراز دارد. این کار همواره واکنشی از سر استیصال و درماندگی بوده است و امروزه در غرب متمدن، به بهانه آزادی بیان صورت میگیرد در حالیکه این دست اقدامات درست بر عکس، عین سلب آزادی بیان از دیگران است. تلاش بدخواهان همواره دستاوردی معکوس برای آنان به همراه داشته است و انسانهای آزاده را به سمت پژوهش بیشتر درباره قرآن سوق داده است.
#قرآن_کریم
#سوئد