eitaa logo
اندیشانه
50 دنبال‌کننده
666 عکس
135 ویدیو
304 فایل
تئولوژی @sadid20 : ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
🖌 مظاهر توحید ربوبی (۲) و (۳) 2⃣ توحید در طاعت یکی از شئون حاکم و کاگزاران او لزوم اطاعت سایرین از اوست. مُطاع بالذات خداست. اما مُطاع مأذون(پیامبر - امام - ولی فقیه)، حاکمی است که از جانب خداوند منصوب شده است. «و ما أرسلنا من رسول إلا لِیُطاع بإذن الله»(نساء/64) «من یطع الرسول فقد اطاع الله»(نساء/80). 3⃣ توحید در تشریع چون تدبیر به دست خداست از این رو، غیر او کسی حق قانونگذاری و تشریع ندارد. فقها و مجتهدان، تنها متخصص شناخت تشریع الهی اند. نمایندگان و قانون گذاران ناظر بر اجرای قوانین و برنامه ریزان مسئولان حکومت در پرتو قوانین الهی هستند. «و من لم یحکم بما أنزل الله فاولئک هم الکافرون»(مائده/44) «و من لم یحکم بما أنزل الله فاولئک هم الظالمون»(مائده/45) « و من لم یحکم بما أنزل الله فاولئک هم الفاسقون»(مائده/47). 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
🖌 مظاهر توحید ربوبی (۴) 4⃣ توحید در عبادت یعنی معبود فقط یکی و آن خداست و غیر از او کسی شایستگی عبادت ندارد. طبق آیه «و لقد بعثنا فی کل امة رسولآ أن اعبدوا لله و اجتنبوا الطاغوت»(نحل/36) توحید در عبادت هدف و غایت نهایی بعثت پیامبران است. 🔻 عبادت در لغت به معنای خضوع و فروتنی یا نهایت خضوع و فروتنی است. آیاتی مانند: «واخفض جناح الذّلّ من الرحمة»(اسراء/24) «و إذ قلنا للملائکة اسجدوا لآدم فسجدوا إلا إبلیس»(بقره/ 34) «و خرّوا له سجدآ»(یوسف/100) نشان می دهد نه تنها خضوع، عبادت به معنای مصطلح در اسلام نیست بلکه حتی نهایت خضوع و خشوع نیز عبادت محسوب نمی شود. 🔻 برآیندِ آیات قرآن از جمله آیه «ذلکم الله ربّکم لا إله إلاهو خالق کلّ شیء فاعبدوه»(انعام/102) این است که عبادت، خضوعِ در لفظ و عمل است با اعتقاد به اینکه: آنکه مورد عبادت قرار میگیرد، خالق و مالک و ربّ عبادت کننده است. بر این اساس، به لحاظ اعتقادی هر سجده ای عبادت نیست بلکه عبادت در صورتی صدق می کند که عابد همراه با خضوع و خشوع، به الوهیت و ربوبیت معبود نیز معتقد باشد. (هر چند به لحاظ فقهی سجده به غیر خدا در شریعت اسلامی حرام است ولی باعث خروج از جرگه اسلام نمی شود). 🔻 بنابراین، بوسه بر دست پیامبر یا امام یا والدین و معلم، یا بوسه بر قرآن و ضریح قبور اولیای الهی و سایر آثار مرتبط با آنها عبادت نیست بلکه تکریم و وسیله محبت و دوستی است که مورد رضایت الهی می باشد. 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
📚کتابشناسی 🔻نام کتاب: نقض العثمانیه. نویسنده: ابوجعفر اسکافی متوفای 220ق. ناشر: کتابخانه آیت الله مرعشی. سال چاپ: 1378-1383. مکان چاپ: قم. 🔻 این کتاب کلامی است و در موضوع امامت و در رد کتاب "العثمانیه" جاحظ نوشته شده است. کتاب مذکور گرچه از دسترس خارج است ولی فصل هایی از آن را ابن ابی الحدید معتزلی در شرح نهج البلاغه آورده که فصل های پیش رو از آن استخراج گشته است. 🔻کتاب فوق دارای 9 فصل می باشد: 1. فصلی در مورد تقسیم مال نزد طلحه و زبیر 2. احادیثی که در نکوهش امیرالمومنین وضع شده. 3. فی ذکر المنحرفین عن علی (ع) 4. فی معنا قول علی فسبّونی فانه لی زکاة. 5. اختلاف نظر در معنای سب و برائت 6. معنای قول علی که گفته انی ولدت الفطره 7. فی ما قیل من سبق علی الی الاسلام. 8. فی ما قیل من سبق علی الی الهجرة 9. فصل فی اسلام ابی بکر و علی و خصائص کل منهما. 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
✅ تقسیمات صفات الهی 1⃣جمال (ثبوتیه) : صفاتی که نوعی حسن و جمال و کمال را برای خداوند اثبات کند و اشاره به یک واقعیت در ذات الهی داشته باشد. مثل علم و قدرت و.. 2⃣ جلال (سلبیه): صفاتی که در سدد نفی نقص و نیاز از خداوند باشد مثل ویژگی های ممکنات: جسم و مادی بودن.. (تبارک اسم ربک ذ الجلال و الاکرام) ------------------------------------------------------ 1⃣ ذات: صفاتی که برای توصیف ذات الهی به آن تصور ذات الهی کافی است مثل حیات و قدرت.. 2⃣ فعل: صفاتی که علاوه بر تصور ذات، فعل الهی نیز باید تصور شود که از مقام فعل الهی انتزاع می گردند مثل تمام شئون ربوبی همچون رزق و ... ----------------------------------------------------- 1⃣ حقیقیه: ذات الهی حقیقتا به آن متصف می شود. حقیقت ذات و اضافه مثل علم و حقیقیه محضه مثل حیات. 2⃣ اضافیه: صفات انتزاعی مثل علیت، رازقیت، عالمیت، قادریت.. ---------------------------------------------------- 1⃣ ذاتیه: همان اوصاف معروف مانند علم و قدرت و.. 2⃣ خبریه: اوصافی که در قرآن در وصف خداوند به کار رفته است. مثل: ید برای خدا که کنایه از قدرت الهی است. 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
🖌 علم الهی 🔸طبق سیر منطقی که حکیم سبزواری در منظومه خود آورده _ اُسّ المطالب ثلاثة عُلم / مطلب ما ، مطلب هل ، مطلب لِم _ نخست به تعریف پرداخته می شود. 🔸تعریف علم: علم حضور معلوم در نزد عالم است. در علم حصولی صورت ذهنی شیء خارجی در نزد عالم حاضر است پس صورت ذهنی واسطه شد. ولی در علم حضوری نفس واقعیت خارجی در نزد عالم حاضر و حاصل است. 🔸از آنجا که در متون دینی واژه هایی همچون «عالم»، «علیم»، «علّام» برای خداوند به کار رفته، کمال بودن آن برای خدا مورد اتفاق خداپرستان است. ولی در کیفیت و قلمرو علم الهی اقوال مختلفی وجود دارد. 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
🖌 مراحل علم الهی (۱) 1⃣علم به ذات خود 🔻 ما انسان ها حداقل به وجود خودمان علم داریم. از آنجا که عطا کننده این علم به بشر خداوند است، خود او نیز آن را داراست(معطی شیء فاقد آن نیست). 🔻 گفتیم که علم همان حضور شیء نزد عالم است. ملاک این حضور، تجرّد و تنزّه از ماده است. زیرا هریک از اجزای ماده از سایر اجزا غایب است. بنابراین اگر موجودی از ماده و لوازم آن منزه بود ذات او به طور کامل نزد خودش حضور خواهد داشت. خداوند که در مرتبه بالای بساطت و تنزه از ماده و عاری از اسباب عدم حضور است ذاتش برای خود حاضر است. 🔻 از آنجا که تغایر بین علم و عالم و معلوم از ویژگی های ذاتی علم نیست مغایرت اعتباری بین آنها کافی است از این رو این اشکال پیش نمی آید که چرا بین عالم و معلوم تغایری نیست. 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
🖌 پژوهانه ♦اهمیت نوشتن در کلام امام خمینی(ره) 🔸قلم به دست بگیرید، برای تربیت بشر. این قلم ها که در دست شماست، در محضر خداست. قلم یک اسلحه است؛ این قلم باید دست اشخاص صالح باشد. 🔸آن قدر که بشر از قلم های صحیح نفع برده است، از چیز دیگر نبرده است؛ و آن قدر که ضرر کشیده است، از چیزهای دیگر ضرر نبرده است. قلم ها و بیان ها، با مغزهای مردم رابطه دارند. 🔸کسی که قلم به دست می گیرد، بداند که مورد سؤال قرار می گیرد که این که نوشتی، چه بود؟ همّت بگمارید که قلم و بیان خویش را برای تعالی اسلام و کشور و ملّت خود به کار گیرید. مسئولیتِ بزرگ شما، امروز قلم هایی است که در دست شماست. مجله گلبرگ تیر 1383، شماره 52 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
🖌 مراحل علم الهی (۲) 2⃣ علم پیشینی خدا (علم به مخلوقات قبل از ایجاد) 🔹 در مرحله پیش گفتیم که خداوند به خودش _که سبب و علت موجودات عالم است_ علم دارد. علم به سبب یعنی علم به حیثیتی که مبدأ وجود معلول است. لذا علم به سبب، علم به مسبّب نیز هست. همچون منجّمی که به علت آگاهی از علل خسوف و کسوف، زمان و کیفیت آن را از پیش می داند. 🔹 عالم هستی با اتقان و ترکیب و تناسب دقیقی که دارد بیانگر آفریننده ای عالم و آگاه است. « اَلا یعلَمُ مَن خلَق و هو اللّطیف الخَبیر» 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
🖌 مراحل علم الهی (۳) 3⃣علم پسینی خدا (علم به مخلوقات بعد از ایجاد) 🔸 هر موجود ممکنی معلول خداست و معلولیت یعنی تعلق معلول به علتش. مثل قیام معنای حرفی به اسمی. 🔸معلول، قائم به علت خویش است چون خروج از حیطه وجود علت، مغایر با ممکن بودن است. و لازمه اینکه معلول در حیطه وجود علت باشد این است که همه مخلوقات نزد او حاضر باشند و حضور همان علم است. 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام