eitaa logo
اندیشه ولایت
1.3هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
371 ویدیو
1 فایل
ترویج اندیشه ولایت °یک امام یک مرجع بازخوانی دیدگاه‌های امام خامنه‌ای در ازای انتشار مطالب ما رو ویژه دعا کنید 🌹
مشاهده در ایتا
دانلود
🌐روحانيّت؛ عامل صلاحها و فسادها ۴۴ °شماتتِ جدّی علما° 🔹هرکس بکشد، غیر از مؤاخذه ی الهی،بلاشک، با مؤاخذه نسل های آینده مواجه خواهد شد. 🔹من یادم نمی رود که در سنینِ جوانی -آن زمانی که شور جوانیِ طلبگی داشتیم- همواره به آن کسانی که سالهای۱۳۲۰ تا ۱۳۳۰ را درک کرده بودند؛ امّا برای روحانیّت نکرده بودند، ایراد می گرفتیم! 🔹۱۰سال دیکتاتوریِ پهلوی، رقیق و ضعیف شده بود؛ امّا علما کاری نکردند؟! مگر نسلهای آینده گریبانِ ما را رها می کند؛ ولو در هم باشیم؟ نمی شود بود!! 🗓۱۳۷۰/۱۱/۳۰
🌐عدالتِ اجتماعی، زیربنایِ جامعه اسلامی ۱ °گفتمانِ عدالت خواهی° 🔹پیام دیگر انقلاب، "عدالت" است. در دنیا هرجا که ندای عدالت خواهی بلند شده است، این انقلاب آنجا را با خود و از خود و متناسب با خود یافته است و با حق جویان و عدالت خواهان عالَم، همراهی کرده است. 🔹بسیاری از عدالت خواهان، آزادیخواهان و مبارزان با و در شرق و غرب و قارّه های پنج گانه عالَم، می گویند "ما از انقلاب شما این را آموختیم" و راست میگویند! این هم یک است؛ پیام عدالتخواهی. 🗓۱۳۷۴/۳/۱۴
🌐بصیرتِ حقيقت ياب ۱۵ °عالم به زمان° 🔹عالم به زمان، فقط این نیست که انسان با تعدادی از مردم، ارتباط داشته باشد؛ یا خبرهایی از اینجا و آنجا ،به او برسد! 🔹عالم به زمان کسی است که بداند، در کجای دنیا زندگی می کند؛ مقابل او چیست؛ مخالفت با او کدام است؛ طرحهایی که این انگیزه ها به وسیله آنها تحقّق پیدا می کند ، چیست؟ این عالم به زمان است. 🗓۱۳۷۹/۷/۱۴
🌐بصیرتِ حقیقت یاب ۱۶ 🔹بصیرت، روشن‌بینی. یعنی چه؟ یعنی شناختِ ، شناخت ، شناخت ، شناخت ، شناخت ، شناخت وسیله‌ای که در مقابل دشمن باید به کار برد؛ این شناخت ها؛ بصیرت است. 🔹همیشه با یک نمی شود مبارزه کرد. در همه‌ی میدانها با یک سلاح نمی شود رفت. کدام سلاح را به کار بیندازیم؟ دشمن کجاست؟ 🔹بارها من عرض کرده‌ام اینهايی که بصیرت ندارند -مثل این بیچاره‌هایی که در فتنه گرفتار شدند- مثل کسانی‌اند که در تاریکیِ شب، در ، در غبار می خواهند مخالفی را، دشمنی را بزنند؛ خب نمی داند دشمن کجاست؛ یکی از اوّلین شرایط جنگهای نظامی، است؛ بروید اطّلاع کسب کنید و ببینید دشمن کجا است. اگر بدون اطّلاع رفتید، شما ممکن است جایی را بزنید که دوست آنجا است؛ کسی را بزنید که با شما دشمن نیست و به دشمن کمک کنید؛ گاهی این‌جوری می شود. 🔹اگر بصیرت نبود، می شود این؛ که فرمود: العالِمُ بِزَمانِهِ لا تَهجُمُ عَلَیهِ اللَّوابِس؛ شبهات و نادانی‌ها و به کسی که عالم به زمان خود است، هجوم نمی‌آورند؛ می فهمد چه‌کار باید بکند. اگر این نبود، مشکل به‌وجود خواهد آمد، حتّی اگر آن احساس مسئولیّت هم باشد. 🗓۱۳۹۳/۹/۶
🌐عدالتِ اجتماعی، زیربنایِ جامعه اسلامی ۲ 🔹دأبِ سیاست های عالَم این بوده و هست که جنبش های عدالت خواهانه مردمِ نقاط مختلف دنیا را در ی سیاسی و فرهنگی خود بریزند و در واقع هویّت آن جنبش ها و حرکت های مردمی و را از بین ببرند! 🔹نهضت عدالت خواهی ای که ۱۰۰سال پیش در ایران پیش آمد، یک حركتِ مردمی و دینی بود. 🔹آن روز جریان سیاسیِ مسلّط عالَم -یعنی انگلیسی ها- این حرکت عدالتخواهانه مبتنی بر اصولِ اسلامی را در هاضمه سیاسی و فرهنگی خود ریختند؛ آن را کردند. 🔹نتیجه آن هم این شد که جنبش مشروطه -که یک جنبش ضدّاستبدادی بود- آخرکار به دیکتاتوریِ رضاخانی منتهی شد که از استبدادهای قاجار، و شقاوت آمیزتر و قساوت آمیزتر بود! 🗓۱۳۸۱/۳/۱۴
🌐لحظه شناسی ۳ 🔹این های حوادثِ تاریخی، در واقع عوامل پیشرفتِ تاریخ ملّت ها هستند. یک نیمه روز بیشتر نبود؛ را تکان داد و متحوّل کرد! 🔹یک حادثه، گاهی به قدری عمیق و و بجا، در طول زندگیِ یک ملّت اتفاق می افتد که تأثیرات آن برای سالهای متمادی، گاهی برای قرنهای متوالی باقی می ماند. 🔹یقینا روز نوزدهم دی برای ملّت ایران از جمله این حوادث بود! 🔹ظرفیت حضورِ مردم و و انقلابی مردم در طول سالهای متمادی با ظلمِ دستگاه طاغوت و اِعمال نفوذ بیگانگان لبالب شده بود؛ یک حرکت هوشمندانه و به جا لازم بود. 🗓۱۳۸۶/۱۰/۱۹
🌐عدالتِ اجتماعی، زیربنایِ جامعه اسلامی ۳ 🔹اين انقلاب بر پایه اصول مستحکمی بنا شد؛ هم اجرای را موردنظر قرار داد، هم آزادی و استقلال را -که برای ملّت ها از مهمترین ارزش هاست- مورد توجّه قرار داد، هم معنویّت و اخلاق را. 🔹این انقلاب، ترکیبی از و آزادی خواهی و مردم سالاری و معنویّت و اخلاق است؛ منتها این را نباید با آن عدالت ادّعایی و موهومی که کمونیست ها در شوروی سابق یا در کشورهای خود شعارش را میدادند، اشتباه کرد؛ این عدالت اسلامی است با خاصّ خود. 🗓۱۳۸۱/۳/۱۴
🌐عدالتِ اجتماعی، زیربنایِ جامعه اسلامی ۴ °عاملِ فقر مردم° 🔹فقرِ مردم تقصیر فرمانروایان است؛ آنها هستند که موجب فقر مردم می شوند؛ چون آنچه را که از ثروت و بدست می آید، برای خودشان می خواهند؛ این موجب فقر مردم می شود! 🔹البتّه یک وقت فرمانروایان مثل مستبدهای قدیم هستند، مانند رضاخان که همه چیز را می خواست و به حدی قانع نبود! یک شکل هم روش مدرن است؛ یعنی روش حکومتهایِ بظاهر دمکرات که باطن استبدادی دارند؛ امروز زمام این حکومت ها بدست کمپانی های اقتصادی است؛ اینها سیاست ها هستند! 🗓۱۳۸۳/۸/۲۰ 🖕عامل فقر مردم، دقیقا همین اصلاح طلبان بی دین و اصولگرایان ریش دار و منافق و دین شعار هستند…
🌐روحانیّت؛ عامل صلاحها و فسادها ۴۵ °عدمِ نگاه کلان° °جفا به انقلاب° 🔹طلبه و روحانیِ ما سیاست را بشناسد؛ آنهم با نگاه ببیند امروز، موضع گیری ها چیست؟ یک عدّه به جمهوری اسلامی اعتراض می کنند؛ چون در فلان جا بد عمل کرده است! انسان نگاه می کند، می بیند راست می گویند. ممکن است به خودش حق بدهد که با این ده اشتباه به این بزرگی، دیگر تعهّدی در مقابل این جمهوری اسلامی ندارد! خطا اینجاست! 🔹اگر این بنا بنشیند و فروبخوابد، و حیاط و نشاطِ اسلام و حاکمیّتِ معارف اسلامی و اهداف اسلامی، قرن ها عقب خواهد افتاد. 🔹چنین انقلاب مگر شوخی است؟ این انقلاب با این ذخیره عظیم به وجود آمده؛ [حالا] می خواهند این را خراب کنند! خیال می کنند شاخ غول راشکسته اند: "فلان جا اشکال دارد! رادیو و تلویزیون چنین است! اقتصاد چنان است! فلانی چنان است، پس جمهوری اسلامی چنین است!" مگر این مقایسه درست است؟ این بر اثر عدم است!! 🗓۱۳۸۲/۹/۲۵
🌐دهه ی چهارم انقلاب؛ عدالت و پیشرفت ۱۵ 🔹اساس نگاه اسلامی به پیشرفت، برپایه ی این نگاه به انسان است: اسلام انسان را یک موجود می داند؛ دارای دنیا و آخرت؛ این پایه ی همه مطالبی است که در باب پیشرفت باید در نظر گرفته بشود. 🔹کشور ما و جامعه اسلامی آن وقتی پیشرفته است که نه فقط دنیای مردم را آباد کند، بلکه آخرت مردم را هم آباد کند. پیغمبران این را می خواهند: دنیا و آخرت! 🔹نه دنیای انسان باید مغفول عَنه واقع بشود به توهّم دنبال گیری از ، نه آخرت باید مغفول عنه واقع بشود به خاطر دنبال گیری از ! 🗓۱۳۸۸/۲/۲۷
🌐روحانیّت؛ عامل صلاحها و فسادها ۴۶ °پرورش نیرو° 🔹آن قدر آدم سازی و پرورش انسان های والا و باایمان مهم است، که اگر یک روحانی، همّت خود را صرف کند و در طول زمان، بتواند انسان مناسب و استوار را بسازد، کار بزرگی را انجام داده است. 🗓۱۳۷۹/۷/۱۴ ✍برای فهم و تحلیلِ کلام رهبر حكيم انقلاب، بصیرتی به ژرفا و جامعیّت نگاه ایشان لازم است. اما در رابطه عبارت فوق… الف/ براساس فرموده ی امام خامنه ای(روحی فداه)، یکی از دو عنصر حیاتی برای ساخت تمدن اسلامی، پرورش نیروی انسانی صالح و استوار برای این امر است♦️ ب/ این فرایندِ راهبردی و سرنوشت ساز، ولو زمانبر بوده و به صورت محدود صورت گیرد، اما به این حرکت بزرگ[تمدن سازی] شتابی چشم گیر می دهد♦️ دلیل:با دقّت نظر در تاریخ اسلام و انقلاب درمی یابیم که، پیروزی های مستمرّ جبهه ی حق در طول تاریخ، همواره مرهون خط شكنی و ایستادگیِ تعدادی افراد معدود، ولی باصلابت بوده است. این عناصر، با روشنگری های گسترده و مجاهدت مستمر و مغلوب نشدن در مقابل حربه هایی چون، تهدید، تطمیع و ایجادتردید، علاوه بر اثبات حقانیّت مسیرشان، توده های مردم را با خودشان همراه نمودند. و این رمزِ پایداری و غلبه سربازانِ حقّ بر مريدانِ باطل، در طول زمان بوده است.
🌐دهه ی چهارم انقلاب؛ عدالت و پیشرفت ۱۶ °آفت° 🔹یکی این است که کسانی را بدانند و از آخرت فراموش کنند؛ یعنی همه جامعه و برنامه ریزان و سیاست گذاران و حکومت، برای این باشد که زندگی مردم را از لحاظ دنیایی آباد کنند: مردم داشته باشند، ثروت داشته باشند، باشند، مشکل مسکن نداشته باشند، مشکل ازدواج نداشته باشند، مشکل بیکاری نداشته باشند؛ فقط همین! 🔹امّا از لحاظ معنوی در چه وضعی باشند، مطلقا مورد توجّه قرار نگیرد. این یک انحراف است! 🗓۱۳۸۸/۲/۲۷
🌐مبارزه بی امان ۳۹ °یادی از فدائیان اسلام° 🔹اين ها را به عنوان چند نفری که فقط بلدند گلوله ای از دهانه اسلحه ای خارج کنند و به سینه کسی بنشانند، معرفی می کردند! 🔹حتّی بزرگان آن دستگاه جبّار منحوس که خودشان مظهر اوباشگری و چاقوکشی و بشمار می رفتند که ارزش نداشتند از آنها یاد شود، به عنوان یک انسان ، به این جوانانِ مؤمنِ پاکبازِ مخلص و بی طمع و بی اعتنای به دنیا و زخارف دنیا، چاقوکش می گفتند! 🔹اگرچه شاید آن زمان، آمادگی هم نبود که بخواهند آنچه را که می گفتند -که همان بود- بر سرِ پا کنند. مردمانی بودند که "إنّهم فِتیةٌ آمنوا بِربّهم" [كهف/۱۳] 🔹در جهتِ اسلامی شدن جامعه، ضدّاستبدادی و ضدّسلطنتی خودشان را آغاز کردند و متأسفانه در وسط کار، همه شان از بین رفتند. البته برای خود آنها خوب شد؛ چون به شهادت رسیدند. امّابرای جامعه بود. 🗓۱۳۷۵/۱۰/۲۸
🌐دشمن شناسی ۳۷ °استفهام° 💠تنها راه مقابله با استعمارگران چیست؟ 🔹همه ی قضیّه در همین و هشیاری و درکِ بالا و و اقدامِ به جا و شجاعانه خلاصه می شود! می شود رفت پیش استعمارگرِ ظالم و غدّار، و از او کرد:آقا شما بیایید از استعمار دست بردارید، از منافع خودتان صرفن ظر کنید؟ می شود این کار را کرد؟ فایده ای دارد؟ اگر نه، بگوییم التماس نمی کنیم، می کنیم، با مذاکره حل می شود؟ می شود طعمه را از دهانِ گرگ با مذاکره، با حرف حساب، درخواست گرفت، می شود این کار را کرد؟ 🔹ملّت ها در چنین مقاطعی یک راه بیشتر ندارند و آن اینکه جوهرِ خودشان را نشان بدهند، خودشان را به صحنه بیاورند، از توانایی های خودشان استفاده کنند تا دشمن نتواند برروی و ناتوانی هایِ آنها تکیه کند. جز این راهی برای یک ملّت وجود ندارد. 🔹این کار هم احتیاج دارد به بیداربودن، ، تنبلی نکردن، دل به خواسته ها و آسایشهایِ حقیرِ مادّیِ نقد و کوچک نسپردن، و آرمانهای بزرگ را درنظر گرفتن و وارد میدان شدن. اساسش است! 🗓۱۳۸۶/۱۱/۲۸
🌐 بصیرتِ حقیقت یاب ۱۷ 🔹بازخوانی حوادث تاریخی، اساسا به این منظور است که درس های آن و عبرت های آن برای نسل های بعد باقی بماند. 🗓۱۳۸۶/۱۱/۱۹
🌐اسلام ناب ۲۴ 🔹هدفِ انقلاب عبارت بود از ساختن یک ایرانی با این خصوصیّاتی که عرض می کنم: مستقلّ، آزاد، برخوردار از ثروت و امنیّت، متدیّن و بهره مند از معنویّت و اخلاق، پیشرو در مسابقه ی جامعه عظیم بشری در علم و بقیّه دستاوردها… برخوردار از آزادی با همه معانی آزادی. 🔹شما بپرسید که از کجای انقلاب، این خصوصیّات در می آمد؟ کجا تدوین شد؟ من عرض می کنم از کلمه ی ! 🔹اسلام اصلا همین هاست. آن کسی که غیر از این در مورد اسلام تصوّر می کند، اسلام را ! 🔹آن کسی که تصوّر می کند اسلام فقط به جنبه های ، آن هم با برداشت و تلقّی خاص از جنبه های معنوی -عبادت و زهد و ذکر و امثال اینها- می پردازد، به دنیای مردم، به لذّات مردم، به خواسته های بشری مردم نمی پردازد، او اسلام را درست نشناخته؛ اسلام اینجوری نیست! 🗓۱۳۸۷/۲/۱۴
🌐دهه ی چهارم انقلاب؛ عدالت و پیشرفت ۱۷ °انحراف° 🔹یک دیگر این است که از دنیا کنند؛ از دنیا غفلت کردن یعنی از مواهبِ حیات و مواهب زندگی غفلت کردن و به آن بی اعتنائی کردن؛ این هم یک انحراف دیگر است! 🔹مثل بسیاری از گرفتاری هائی که در مجموعه ی در گذشته اتفاق افتاده: اقبال به مسائل اخروی و دینی، و بی توجهی به مواهب عالَم حیات و استعدادهائی که خدای متعال در این عالم قرار داده است؛ این هم یکی از انحراف هاست! "هُوالّذی أنشأکُم من الْارضِ واسْتعمَرکُم فیها"؛ خدا شما را مأمور کرده است به آبادی زمین. یعنی چه؟ یعنی استعدادهای بی پایانی که در عالَم مادّه وجود دارد را یکی یکی کشف کردن، آنها را در استفاده انسان قرار دادن و انسان را به این وسیله به جلو بردن! 🗓۱۳۸۸/۲/۲۷
🌐عدالتِ اجتماعی، زیربنایِ جامعه اسلامی ۵ °مکتب ولایت° 🔹عدالت اجتماعی یکی از مهم ترین واصلی ترین در سیاسیِ امام بزرگوار ماست. 🔹در همه ی برنامه های حکومت -در قانون گذاری، در اجرا، در قضا- باید عدالت اجتماعی و پُرکردن شکاف های ، موردنظر و هدف باشد! 🔹اینکه ما بگوییم کشور را می کنیم -یعنی تولید ناخالص ملی را بالا می بریم- امّا ثروت ها در گوشه ای به نفع یک انبار شود و عدّه ی کثیری از مردم دستشان خالی باشد، با مکتب سیاسی امام نمی سازد! 🗓۱۳۸۳/۳/۱۴
🌐مبارزه بی امان ۴۰ °آینده از آن مبارزان° 🔹[دوران مبارزه با طاغوت] بعضی از کسانی که خوبی هم داشتند، می گفتند آقا چرا زحمت می کشید، فایده ای ندارد؛ بله، این حرف های شما درست است، امّا نیست! 🔹انقلاب می خواست به همه کسانی که در هر نقطه ای از دنیای اسلام هستند، نشان بدهد که این الگو یافتنی و است؛ این هم نمونه اش! این، آن چیزی بود که به عنوان انقلاب وجود داشت. 🔹امروز هم همین هدف هست، در هم همین هدف خواهد بود؛ این هدف است! 🗓۱۳۸۷/۲/۱۴
🌐عدالتِ اجتماعی؛ زیربنای جامعه اسلامی ۶ 🔹پُرکردن #شکاف اقتصادی در بین مردم و رفع #تبعیض در استفاده از #منابع گوناگون ملّی، در میان طبقات مردم، مهم ترین و سخت ترین #مسؤولیت ماست. 🗓۱۳۸۳/۳/۱۴
🌐انقلاب اسلامی ۹۸ °انقلابیگریِ فصلی° 🔹راه انقلاب، راهی است که احتیاج دارد به ، به ، به . 🔹بعضی در بین راه بر می گردند؛ البتّه اینها به خودشان عمل می کنند. 🔹کسانی که از راه انقلاب برگردند، مثل کسانی هستند که در تابستان گرفته اند و تا اواخر روز، روزه را حفظ می کنند، امّا یک ساعت به غروب، دوساعت به غروب تمام می شود؛ افطار می کنند. این مثل همان کسی است که از اوّلِ روز، روزه نگرفته است! 🔹در راه انقلاب اگر ثبات قدم وجود نداشت، اگر حرکت وجود نداشت، انسان رابطه اش با انقلاب می شود. این بی وفایی به انقلاب است! 🗓۱۳۸۷/۳/۱۴
🌐انقلاب اسلامی ۹۹ °چه کسی انقلابی است؟° 🔹نمی شود گفت آن کسانی که انقلاب را به وجود آوردند یا در زمان انقلاب، در به وجود آوردن آن سهیم بودند، آنها بیشتر با انقلاب دارند؛ نه، کسانی بودند که در اصلِ انقلاب حضوری نداشتند، امّا در جان خود را کف دست گرفتند و به میدان آمدند، آنها هم به اندازه با انقلاب نسبت دارند! 🔹جوانانی به صحنه آمده اند که با خود، با فوق العاده ی خود، با علاقه مندی های خود، با انگیزه های الهی خود، با علمی خود، با تلاش اجتماعی و خود، بقاء این انقلاب و نشاط این انقلاب را کرده اند؛ آنها هم فرزندان انقلابند؛ آنها هم مالکان انقلابند؛ نسبت آنها با انقلاب، مثل نسبت کسانی است که در صدر انقلاب حضور داشته اند؛ در آینده هم همینجور خواهد بود. 🗓۱۳۸۷/۳/۱۴
🌐انقلاب اسلامی ۱۰۰ °پایبندی به مبانی انقلاب° 🔹انقلاب هویّتش، معنایش به است؛ به جهتگیری های انقلاب است؛ به و انقلاب است. 🔹همیشه بوده اند، امروز هم هستند، در آینده هم خواهند بود کسانی که بخواهند به بهانه ی اینکه اوضاع جهان عوض شده است، شعارهای انقلاب را بدهند یا شعار دینی -بُعد دینی- را از انقلاب جدا کنند یا بُعد اجتماعی را از انقلاب جدا کنند یا بُعد سلطه ستیزی و را از انقلاب جدا کنند. 🔹اصلی ترین شعارهائی که در این انقلاب بر روی پرچم انقلاب نوشته شده است، شعار بودن است؛ پایبند بودن به و اصول و قواعد دینی است؛ سلطه ستیزی است؛ ستیزه ی با استکبار است؛ دفاع از عالَم است. 🗓۱۳۸۷/۳/۱۴
🌐دشمن شناسی ۳۸ 🔹پیشرفت در رشد سیاسی؛ که ، رشد سیاسی، قدرت سیاسی برای جمعیّت عظیمی مانند جمعیّت ملّت ما، مثل یک پولادین در مقابل بدخواهی های دشمنان است؛ لذا ما باید رشد سیاسی خود را بالا ببریم. 🔹مردم ما از لحاظ رشد سیاسی، امروز هم از بسیاری از ملّت ها جلویند؛ اما باز در این جهت هم باید کنیم. 🗓۱۳۸۸/۱/۱
🌐انقلاب اسلامی ۱۰۱ °انقلاب الهی° 🔹امام در وصیّتنامه شان تأکید می کنند که این انقلاب یک انقلابِ است و پایه اصلی آن اند؛ یعنی این انقلاب متعلّق به مردم است. معنای این حرف این است که هیچ کس -هیچ قشری، هیچ فردی، هیچ طبقه ای- نمیتواند و نباید ادّعای این انقلاب را بکند. 🔹اگر قرار بود کسی خود را نسبت به این انقلاب مالک و صاحب بداند، از همه مناسبتر و شایسته تر، بود که انقلاب بر محور عزم و و شخصیّت او به وجود آمد؛ ولی امام خود را هیچ کاره و را همه کاره می داند! 🗓۱۳۸۷/۳/۱۴