eitaa logo
اندیشه ولایت
1.3هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
371 ویدیو
1 فایل
ترویج اندیشه ولایت °یک امام یک مرجع بازخوانی دیدگاه‌های امام خامنه‌ای در ازای انتشار مطالب ما رو ویژه دعا کنید 🌹
مشاهده در ایتا
دانلود
🌐اسلام ناب ۱۴ 🔹اسلام فقط نماز خواندن و سجده کردن نیست! 🔹اسلام یعنی بنایِ یک نظام اجتماعی و یک زندگی عمومی برای یک ملّت، بر پایه های مستحکمی که می تواند سعادت دنیا وآخرت را تأمین کند. 🗓۱۳۷۹/۲/۲۳
🌐دشمن شناسی ۱۸ °ره آوردِ استعمار (۱)° 🔹یک نمونه کشور بزرگ و پهناور هندوستان است. 🔹انگلیسی ها از راه دور آمدند؛ اول با تزویر و فریب و بعد با سلاح و قوّت نظامی، سرزمین هند را گرفتند. 🔹مردم را ذلیل کردند؛ بزرگان را نابود کردند و ثروتهای هند را از بین بردند. 🔹فقط ثروت مادّی نبود؛ ثروت معنوی آنها را هم گرفتند و زبان خود را بر آنها تحمیل کردند. 🔹آن منطقه ده ها زبان محلّی داشته است؛ این زبانها را تا آنجایی که توانستند، منسوخ کردند و از بین بردند. یک ملّت، خود را که از دست داد، یعنی از گذشته خود، از تاریخ خود، از سنّتهای خود و از میراثهای گرانقدر خود منقطع و جدا می شود و از آنها بی خبر می ماند! 🗓۱۳۷۹/۷/۱۴
🌐دشمن شناسی ۱۹ °ره آورد استعمار (۲)° 🔹یک نمونه دیگر، الجزایر، این کشور عربی و مسلمان است. 🔹فرانسوی ها آمدند و ده ها سال بر آن کشور مسلّط شدند؛ با سلاح آنجا را قبضه کردند؛ در آنجا حکومت تشکیل دادند؛ حکّام و افسران خودشان را به حکومت و فرماندهیِ آن کشور گماشتند؛ اوّلین چیزی که کمر به آن بستند، از بین بردن آثار اسلامی و حتی از بین بردن زبان عربی بود! 🔹زمانی که من رئیس جمهور بودم، یکی از بلندپایگانِ دولت الجزایر درآن روز، به تهران آمد و با من ملاقات کرد. در اِثنای صحبت می خواست مطلبی را بیان کند؛ اما تعبیر عربیِ آن مطلب را بلد نبود! عربْ زبان، می خواست مفهومی را به من منتقل کند، نمی دانست ب ازبان عربی چگونه میشود آن را منتقل کرد!! 🗓۱۳۷۹/۷/۱۴
🌐انقلاب اسلامی ۷۸ 🔹شعار اصلیِ انقلاب ما این سه کلمه بود: استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی. 🔹جمهوری اسلامی، همان است که وارد میدان شد؛ با تلاشهای خود و چالش هایی که با آن روبه رو بوده است، پیش می رود و راه را باز می کند. 🔹شعارِ آزادی، جزوِ شعارهای بسیار جذّاب است؛ تکرار شده است؛ درباره آن حرف زده اند؛ مقاله نوشته اند؛ کتاب نوشته اند و شعار داده اند. درباره آزادی سخن ها گفته شده است؛ بعضی با اعتدال، بعضی با افراط، بعضی با تفریط. شعارِ آزادی، زنده مانده است؛ اما شعار ، برخلاف آن دو شعار دیگر، در انزوا قرار گرفته است! 🗓۱۳۷۹/۷/۱۴
🌐آزاداندیشی ۶ °گفتمانِ آزاداندیشی، محصولِ انقلاب° 🔹انقلاب اسلامی آمد تا هم فرهنگ خفقان و سرجُنبانیدن و جمود، و هم فرهنگ آزادیِ بی مهار و خودخواهانه غربی را نقد و اصلاح کند و فضایی بسازد که در آن، آزادیِ بیان، مقیّد به منطق و اخلاق و حقوق معنوی و مادّی دیگران، و نه [مقیّد] به هیچ چیز دیگری، تبدیل به فرهنگ اجتماعی و حکومتی گردد و حریّت و تعادل و عقلانیّت و انصاف، سکّه رایج شود؛ تا همه ی در همه حوزه ها، فعّال و برانگیخته گردند و زاد و ولدِ فرهنگی، که به تعبیر روایاتِ پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله) و اهلبیت ایشان (علیهم السلام)، محصولِ تضارب آراء و عقول است، عادت ثانوی نخبگان و اندیشه وران گردد؛ به ویژه که فرهنگ اسلامی و تمدّن اسلامی، همواره در مصاف با معضلات جدید و نیز در چالش با مکاتب و تمدنهای دیگر، شکفته است! 🗓۱۳۸۱/۱۱/۱۶
🌐مبارزه بی امان ۲۴ 🔹فطرتِ پاک و پایبندنبودن به تعلّقاتِ مادی، جوان را راحت تر به وسط میدانِ انجام وظیفه می برد. 🗓۱۳۷۹/۱۰/۱۹
🌐حکومت اسلامی ۲۰ 🔹امروز نظام اسلامی و حکومت اسلامی به معنای واقعی کلمه متّکی به مردم و مبانی اسلامی است. 🔹ما ادّعا نمی کنیم که احکام اسلامی پیاده شده است؛ نه، بسیاری از احکام اسلامی، هنوز مانده است تا پیاده شود؛ لیکن چه کسی می تواند پیاده کند؟ کسی که مؤمن به اسلام و متّکی به مردم باشد. بنابراین ، حرکت درستی است. 🗓۱۳۷۹/۱۰/۱۹
🌐بصیرت ۴ °آینده نگری° 🔹نمی شود صبر کرد تا فاجعه اتّفاق بیفتد، بعد آن را کشف کنیم! امروز باید #دید و با چشم باز #حرکت کرد! 🗓۱۳۷۹/۱۲/۹
🌐طاغوت،شرک جمعی ۲۷ 🔹یک روز عدّه ای غرب زده چشم های خود را بستند و گفتند ما باید همه چیز را از غرب بگیریم. آنها چه چیزی از غرب گرفتند؟ یکی از خصوصیّات خوبی که اروپایی ها دارند، است. آیا غرب زده های ما این را گرفتند و به ایران آوردند؟ آیا ایرانی ها شدند؟ خصوصیّت خوبِ دیگر آنها عبارت از و از کارْ نگریختن است. آیا آن را به ایران آوردند؟ 🔹پس چه چیزی را آوردند؟ اختلاطِ زن و مرد و آزادیِ عیّاشی و پشت میزنشینی و ارزش کردنِ لذّات و شهوات را آوردند. رضاخان قلدر وقتی خواست از غرب برای ما سوغات بیاورد چیزی که آورد، عبارت از لباس و رفع حجاب بود! که نیامد، که نیامد، جدّ و جهد و که نیامد، که نیامد!! 🗓۱۳۸۰/۲/۱۲
🌐طاغوت،شرکِ جمعی ۲۸ °مدرنیزمِ ایرانی!° 🔹شاهِ دست نشانده و خائن می خواست این راه حلِ کاذب را با عنوان "دروازه تمدّن بزرگ" برای این مردم به ارمغان بیاورد. 🔹فلاکت اخلاقی در حدّ اَعلی بود؛ ورشکستگی معنوی و روحی و علمی در این کشور، بی نظیر بود. با نام "دروازه تمدن بزرگ" و با نام مدرنیزم ایرانی می خواستند به بقیه موجودی معنویّت کشور چوب حراج بزنند. شاهِ عیّاشِ بیسوادِ مفلوکْ در مقابلِ بیگانه و مقهورِ پنجه آمریکا و صهیونیسم، و ملتی که تحقیر شده و مورد اهانت قرار گرفته بود؛ این مدرنیزم ایرانی مال همانهاست!! این که مدرن شدن و به تمدن رسیدن نیست! 🔹این مدرنیزم به درد نمی خورد؛ این برای یک ملّت، بدبختی و بیچارگی و فناشدنِ همه چیز را به بار می آورد. 🗓۱۳۸۰/۲/۱۲
🌐آزاداندیشی ۷ 🔹آزاداندیشی در جامعه ما، یک شعار است. تا گفته میشود ، عدّه ای فوری خیال می کنند که بناست همه بنیان های اصیل، در هم شکسته شود و آنها، چون به آن بنیانها دل بسته اند ، می ترسند! 🔹عدّه ای دیگر هم تلقّی می کنند که با آزاداندیشی، باید این بنیان ها شکسته شود! هر دو گروه، به آزاداندیشی می کنند! 🗓۱۳۸۱/۱۱/۷
🌐آزادانديشی ۸ 🔹آزادفکری یعنی چه؟ یعنی تحمّل نظرِ مخالف. 🔹معنای آزاداندیشی، این نیست که انسان از همه اصول و مبانی صحیح، رها بشود و چیزی را به عنوان اندیشه مطرح کند؛ نه! معنایش این است که اگر حرفی به عنوان سخنِ نو زده شد، آنرا کند! 🗓۱۳۷۶/۴/۲۲
🌐تمدّن نوین اسلامی ۱۰ °عجله، آفتِ تمدّن اسلامی° 🔹این حرکت عظیمِ نظام اسلامی و حرکت به سمت آن آینده آرمانی، این را نباید با کارهای دفعی، جزئی و اشتباه کرد! 🔹این، کاری است که باید گام به گام، هر گامی محکم تر از گام قبل، با نگاهِ دقیق تر نسبت به هر قدمی که بر می داریم و با دیدِ نافذ نسبت به مسیری که طی می کنیم، همراه باشد! 🗓۱۳۷۹/۷/۱۴
🌐تمدّن نوین اسلامی ۱۱ 🔹تحقّق آرزوهای اسلامی، کار ۱۰سال و ۲۰سال نیست؛ تحقّق آرزوهای اسلامی کار است و باید به تدریج انجام بگیرد و همه عوامل، دست به دست هم بدهند. 🔹حتّی زمانی که نفَس مطهّر پیامبر هم به مردم می خورد، این طور نبود که همه مردم، یک شبه مسلمان بشوند و همه کارها در مدّت کوتاهی اصلاح بشود! 🔹اصلاحِ کلّی و عمومی، حرکت بلندمدت لازم دارد که آن هم به عهده است! 🗓۱۳۷۰/۱۲/۱۴
🌐روحانیّت؛ عامل صلاحها و فسادها ۲۸ 🔹میرزا کوچک، مرد بود که به دو قدرت بزرگِ آن روز دنیا -یعنی روس ها و انگلیسی ها- یک "نه"ی بزرگ گفت. نه با روسها ساخت، نه با انگلیسی ها! 🔹امّا در کنار او کسانی بودند که می خواستند با دستگاهِ حکومت آن روز -بعد هم با رضاخان که تازه می خواست سر کار بیاید- مبارزه کنند، امّا به روسذها پناه می بردند؛ به باکو رفتند و بندوبَستهایشان را کردند و به ایران برگشتند و سرسپرده آنها شدند! 🔹امّا قبول نکرد و حاضر نشد کند؛ او، هم با انگلیسی ها جنگید، هم با قزّاقهای روس جنگید، هم با لشکر رضاخانی -و قبل از رضاخان، آن کسانی که بودند- مبارزه کرد؛ با احسان اللّه خان و دیگران هم کنار نیامد! 🔹ما در دوران مبارزه خودمان، هر وقت نام میرزا کوچک خان را به یاد می آوردیم و شرح حال او را میخواندیم، میگرفتیم. 🔹جریانِ تاریخ، جریان عجیبی است. نگذاشت و نخواهد گذاشت شیخ فضل اللّه ها و میرزاکوچک خان ها و خیابانی ها و امثال اینها، همچنان که مُردند، غریب بمانند! 🗓۱۳۸۰/۱۲/۲
🌐اسلام ناب ۱۵ 🔹هرجا که ما با قاطعیت، معرفت و روشن بینی، احکام #اسلام را بر سر دست گرفتیم، دنبالِ آن حرکت کردیم و #صادقانه خواستیم #اسلام را پیاده کنیم؛ موفق شدیم. 🗓۱۳۸۰/۳/۱۴
🌐دشمن شناسی ۲۰ 🔹متأسفانه گاهی دیده می شود که پست ترین و رذل ترین و بی ارزش ترین ، به وسیله کسانی تأیید می شوند؛ چرا؟! به چه بهانه ای؟! چون در نظام فلان نقص وجود دارد؟ وقتی نقص هست، باید نظام را کرد یا باید کرد تا آن نقص شود؟ باید این ضعفها را برطرف کرد. 🔹نمی شود گفت:یا باید مثلِ حکومت امیرالمؤمنین و پیغمبر اکرم(علیهما السلام) باشد؛ یا اصلا نباشد! این که منطقی نیست! 🗓۱۳۷۹/۷/۱۴
🌐حکومت اسلامی ۲۱ 🔹یک ملیّت، معمولا در داخل مرزهای خود زندانی است و بیرون مرز، هیچ گونه ارزش و جاذبه و احترامی ندارد؛ امّا در سرتاسر دنیای اسلام و هرجا که مسلمانی وجود داشت، هویّت اسلامی و احساس شخصیّت را، هم در افراد و هم در ملّتها زنده کرد. 🔹اقلّیت های مسلمان که در دنیا متفرّق بودند، احساس شخصیت کردند. ملّتهای مسلمان، به خصوص در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا -یعنی در واقع اجزای امپراتوری متلاشی شده قدیمی عثمانی که سالهای سال رنج استعمار را تحمّل کرده بودند- احساس کردند مجدّدا نسیمی وزیده است. 🔹البته ما امپراتوری عثمانی را اصلا تأیید نمی کنیم، یک حکومت سلطنتی بود مثل بقیه حکومت های سلطنتی، با همان مشکلات و گرفتاری ها! 🗓۱۳۸۰/۸/۱۲
🌐طاغوت؛ شرک جمعی ۲۹ 🔹من به شما عرض کنم؛ در صدسال اخیر، به معنای حقیقی کلمه برای این کشور هیچ کار اساسی ای قبل از انقلاب انجام نگرفته است! 🔹در دوران ورودِ دانش جدید به کشور ما، آنچه که وارد شد، عبارت بود از و . البتّه منظورم ترجمه یک اثر ارزشمند نیست -که یک کار لازم است- منظورم فکر و و ترجمه ای است؛ یعنی قدرت ابتکار را از یک ملّت گرفتن؛ شجاعت حرف نو را از یک ملت گرفتن؛ همه اش توی سر او زدن؛ به او این طور تلقین کردن که اگر می خواهی به جایی برسی و آدم شوی، باید همان کاری را بکنی که کردند و از آن سر سوزنی تخطّی نکنی! 🔹به مردم ما و محیطهای علمی، اینگونه یاد دادند. 🔹اینها نه در علوم تجربی، نه در علوم انسانی و نه در علوم سیاسی واجتماعی، برای آفرینش علمی میدان ندادند. لذا وضع اینگونه است که امروز ملاحظه می کنید! 🗓۱۳۸۰/۸/۱۲
🌐امامِ تحریف نشده ۳۷ 🔹وسایل ارتباطیِ فکریِ نامطمئن و وابسته به دشمنان کشور و ملّت، را وادار می کرد که هم خود او به طور دائم در موضع و ارشاد و مردم قرار گیرد و هم به دائما توصیه کند که حقایق را به مردم بگویند و افکار آنها را نسبت به حقایقی که دشمن سعی می کند آنها را مکتوم نگه دارد، آشنا کنند. 🗓۱۳۸۰/۳/۱۴
🌐انسان ۲۵۰ساله/ ۱۱ °امیرالمؤمنینِ مجاهد یا محافظه کار؟! 🔹در تمام طول ۳۰سال بعد از رحلت پیغمبر تا شهادت امیرالمؤمنین، در تمام این مدّت، علی(عليه السلام) همیشه در وسط صحنه بود! 🔹این را بارها گفتم، اینکه گفته می شود؛ علی ۲۵سال شد، تعبیر است! 🔹علی(عليه السلام)، به هیچ وجه ۲۵سال خانه نشین نشد! 🔹در دوران ۲۵ساله ما بین رحلت پیغمبر و خلافت امیرالمؤمنین، علی(عليه السلام) همیشه وسط صحنه بود. موردِ مشورت بود، ملجأ مردم بود، ملجأ خلفا بود، به او مراجعه می شد. هیچ وقت از سیاست، از زندگی، از جامعه و از فعالیت کناره گیری نکرد! 🔹این را ی کناره گیری نباید قرار بدهند کسانی که ورود در صحنه ها را ندارند!! 🗓۱۳۵۹/۲/۱۳
🌐تمدّن نوین اسلامی ۱۲ 🔹البتّه تمدّن اسلامی به صورت کامل، در دوران ظهور حضرت بقیة الله (أرواحنا فداه) است؛ در دوران ، تمدّن حقیقی اسلامی و دنیای حقیقیِ اسلامی به وجود خواهد آمد. 🗓۱۳۷۹/۷/۱۴
🌐طاغوت،شرکِ جمعی ۳۰ 🔹اینها [حکّام طاغوت] برای مردم، شاه و قدرت مطلقه بودند؛ اما در مقابل بیگانگان تسلیم و مطیع:"أسَدٌ عَلَیَّ و فی الحُروبِ نُعامَة"! [ترجمه:نسبت به من شیراست و در جنگ ها گوسفند است!] 🔹در مهمترین مسائل، مطلبی به آنها دیکته می شد؛ نه به وسیله یک رئیس جمهور، بلکه به وسیله سفیر! سفیر انگلیس به دربار مراجعه می کرد و می گفت مصلحت شما این است که این طور باشد؛ شاه هم می فهمید "مصلحت شما این است" یعنی چه! 🔹در کنار وابستگی مطلق و مطیع بودن در مقابل بیگانگان، بی کفایتی هم إلی ماشاءاللّه وجود داشت. 🗓۱۳۸۰/۸/۱۲
🌐طاغوت،شرکِ جمعی ۳۱ °ایدئولوژیِ سلطنت!° 🔹یک روز هم پیدا می شود که همین انوشیروان -که سعی کردند اسم او را عادل بگذارند- به خاطر یک کینه شخصی از دوره جوانی، در یک روز ده ها هزار مزدکی را به قتل می رساند! 🔹پادشاهان صفوی، مایه افتخار ما هستند -می دانید ما برای پادشاهان صفوی ارزش و اعتباری قائلیم، چون پیرو مکتب اهلبیت بودند و استقلال و تمامیّت ارضی ایران را حفظ کردند- اما شما ببینید همین شاه عباس که یک چهره برجسته است، چقدر ظلمِ ناشی از خودکامگیِ محض کرده است. آنقدر از خویشاوندان خود را کُشت و کور کرد که بعضی اشخاص مجبور شدند برخی از شاه زاده های صفوی را به گوشه ای ببرند و گم و گور کنند تا شاه از وجود آنها مطلّع نباشد! مثلا دستور داد چهار تا پسر امام قلی خان را سر ببُرند و جلوِ او بگذارند! 🔹ظلم و جور مخصوص محمدرضا و رضاخان نبود. 🔹در ، ظلم و جورِ ناشی از استبداد، قدرت مطلقه و متعهّدنبودن به هیچ مسئولیّتی و هیچ عهدالهی و مردمی وجود دارد! نظام اسلامی در مقابل ایدئولوژی سلطنت قیام کرد. 🗓 ۱۳۸۰/۸/۱۲
🌐حکومت اسلامی ۲۲ °فقه،الگویِ مطلوب اداره جامعه° 🔹ما اگر بخواهیم آنچه را باید عمل بشود در یک جمله خلاصه کنیم، [اینستکه] ما باید را در جامعه پیاده کنیم. 🔹فقه اسلامی، مشتمل بر جوانبی است که منطبق بر همه جوانب زندگی انسان است: فردیّاً، اجتماعيّاً، سیاسیّاً، عبادیّاً، نظامیًّا و اقتصادیّاً! 🔹آن چیزی که زندگی انسان را اداره می کند -یعنی ذهن و مغز و دل و جان و آداب زندگی و ارتباطات اجتماعی و ارتباطات سیاسی و وضع معیشتی و ارتباطات خارجی- فقه است. 🗓۱۳۷۰/۱۱/۳۰