eitaa logo
اندیشه معیار
78 دنبال‌کننده
137 عکس
163 ویدیو
3 فایل
🔹انعکاس دیدگاه اندیشه‌ورزان، صاحب‌نظران و فعالین رسانه‌ای جبهه انقلاب اسلامی #اندیشه_معیار؛ مجالی برای تعالی اندیشه 🆔 @andishe_meyar
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹میلاد با سعادت سید الشهداء‌ اباعبدالله الحسین علیه‌السلام و روز پاسدار مبارک باد 🆔 @hokmrani_dini
🔰زنده شدن فطرت، عقل و آگاهی ملت ایران با نهضت امام خمینی(ره) 🔺امیرالمؤمنین (علیه الصلاة و السلام) درباره رسالت انبیاء(ع) می‌فرماید: فَبَعَثَ فِیهِمْ رُسُلَهُ... لِیَستَأدُوهُم مِیثاقَ فِطرَتِهِ وَ یُذَکِروهُم مَنسِىَّ نِعمَتِهِ... وَ یُثیروا لَهُم دَفائِنَ العُقول/ نهج البلاغه، خ۱. 🔺ترجمه: پس خداوند رسولانش را برانگیخت... تا انسانها را به فطرت انسانى برگردانَد و نعمتهاى فراموش‌شده‌ الهى را به یاد آنها بیاورَد و عقل‌ها و خِرَدهاى دفن‌شده را برانگیزاند. 🔺بر اساس این کلام حضرت، از مهم‌ترین رسالت‌های انبیاء الهی، ارجاع انسان‌ها به فطرت و زنده کردن عقول آنهاست که در پرتو این دو در مسیر کمال گام بردارند. 🔺اگر فطرت و عقل در جامعه‌ای محور قرار گرفت، آن جامعه به سعادت دنیوی و اخروی خواهد رسید. 🔺حضرت امام(ره) با تَاَسّی از انبیاء الهی، ، و ملت ایران را زنده کرد و خَلَف صالح او نیز آنها را عمق بخشید و گسترش داد. 🔺سِرّ اینکه ملت ایران پای کار اسلام و انقلاب خود این چنین محکم ایستاده‌اند و با تمام وجود از آن دفاع می‌کنند همین است. ✍️ محسن رضایی 🆔 @hokmrani_dini
هدایت شده از موسسه معیار اندیشه
🔰ششمین جلسه از سلسله جلسات اندیشه‌ورزی موسسه معیار اندیشه 🔺موضوع: ضرورت حاکم شدن فرهنگ اسلامی در انتخاب نامزدها 🔻با ارائه: حجت‌الاسلام و‌المسلمین مصطفی عبداللهی استاد سطوح عالی و پژوهشگر فقه نظام اقتصادی حوزه علمیه قم 🔸تاریخ: چهارشنبه ۲۵ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ ⚛️ موسسه معیار اندیشه 🆔 @meyare_andishe
🌸میلاد حضرت زین العابدین امام سجاد(ع) مبارک باد 💠امام سجاد علیه‌السلام فرمود: 🔹علاَمَاتُ اَلْمُؤْمِنِ خَمْسٌ: اَلْوَرَعُ فِي اَلْخَلْوَةِ، وَ اَلصَّدَقَةُ فِي اَلْقِلَّةِ، وَ اَلصَّبْرُ عِنْدَ اَلْمُصِيبَةِ، وَ اَلْحِلْمُ عِنْدَ اَلْغَضَبِ، وَ اَلصِّدْقُ عِنْدَ اَلْخَوْفِ. 🔸نشانه های پنج چیز است: 1️⃣ در خلوت، 2️⃣ حتی در حالت تنگدستی، 3️⃣ هنگام مصیبت، 4️⃣ هنگام خشم، 5️⃣ و هنگام ترس. ✍️منبع: الخصال، ج۱، ص۲۶۹، ح۴. 🆔 @hokmrani_dini
🔰واکاوی اندیشه‌های علامه مجاهد «سید عبدالحسین نجفی لاری» 🔺فراخوان مقاله با موضوعات: ▫️نگرش تمدنی ▫️نظریه ولایت فقیه و نظام اسلامی ▫️حکومت اسلامی در نگرش سید ▫️جهاد و مقاومت در اندیشه و عملکرد ▫️اندیشه‌های کلامی ▫️اندیشه‌های تفسیری ▫️اندیشه‌های فقهی_اصولی ▫️زمانه سید عبدالحسین 🔸مهلت ارسال آثار تا ١۵ اسفندماه 🔹تاریخ برگزاری ١٩ و ٢۰ اردیبهشت‌ماه ١۴۰٣ 🔻به همت دانشگاه جهرم 🆔 @hokmrani_dini
هدایت شده از موسسه معیار اندیشه
🔰محورهای مطرح شده در ششمین جلسه اندیشه‌ورزی 🔺موضوع: ضرورت حاکم شدن فرهنگ اسلامی در انتخاب نامزدها 🔻حجت‌الاسلام و‌المسلمین مصطفی عبداللهی، استاد سطوح عالی و پژوهشگر فقه نظام اقتصادی حوزه علمیه قم 🔹یکی از آسیبهای جدی در بخشی از جامعه ما وجود انگیزه‌ها و طمع‌های خرد کوتاه مدت و یا بلند مدت در عرصه انتخابات است. هر چند برخی از این انگیزه‌ها در رای دادن مردم و یا رای گرفتن از جامعه، قبیح نیست اما همچنان به عنوان انگیزه‌های صرفا مادی محسوب می‌شوند که بخشی از جامعه مبتلا به آن است. 🔹ما در عرصه انتخابات این ظرفیت را داریم که از مرز مادی‌گرایی فراتر برویم. چرا به این فکر نمی‌کنیم که به فرد یا افرادی رای بدهیم که زمینه‌سازی کنند و طراحی کنند الگوهای مغفول اداره جامعه از منظر اسلام را؟ 🔹چرا بر سر کار نیاوریم مجموعه‌ای از انسانها را که دغدغه اصلی‌شان اجرای فرامین اسلام در عرصه حاکمیت باشد؟ 🔹البته روشن است که کسانی که به دنبال اجرای فرامین اسلام هستند در نهایت اهداف مادی را هم محقق می‌کنند. 🔹مسوولینی که انتخاب می‌کنیم بالاخره مملکت را اداره می‌کنند و تلاششان را در این زمینه انجام می‌دهند اما چرا ما با این انگیزه رای ندهیم که مسوولینی انتخاب شوند که دغدغه آنها اجرای احکام اسلام در عرصه حاکمیت باشد؟ 🔹چرا دغدغه ما این نباشد که مسوولینی بر سر کار بیایند که زمینه‌ساز اجرای عدالت در عرصه جامعه و یا در عرصه جهانی باشند؟ چرا رای نمی دهیم به مسولینی که زمینه‌ساز ظهور امام زمان(عج) باشند؟ 🔹بخشی از جامعه به این نوع نگاه توجهی ندارند. اگر بخواهیم به این سمت برویم باید به جای فرهنگ مادی غربی، فرهنگ اصیل اسلامی را ترویج کنیم. 🔹یکی از جنبه‌های مواسات این است که در جنبه‌های معنوی هم به یکدیگر کمک کنیم و به یکدیگر تذکر دهیم که یکی از آن همین انتخابات است. ⚛️ موسسه معیار اندیشه 🆔 @meyare_andishe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰همه باید در انتخابات شرکت کنند 💠رهبر معظم انقلاب اسلامی: 🔸انتخابات رکن اصلی نظام جمهوری اسلامی است. 🔸راه اصلاح کشور انتخابات است. ۱۴۰۲/۱۱/۲۹ 🆔 @hokmrani_dini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠رهبر معظم انقلاب اسلامی: 🔸مردم در انتخابات به دنبال انتخاب اصلح باشند. ۱۴۰۲/۱۱/۲۹ 🆔 @hokmrani_dini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار مردم آذربایجان شرقی: 🔸هر کدام از ما وظیفه‌ای داریم؛ 🔸وظیفۀ دولت، مجلس و دیگر مراکز رسمی، عزم راسخ، کار مداوم، سلامت در عمل، صداقت با مردم و ترجیح منافع ملی بر سود شخصی است. 🆔 @hokmrani_dini
هدایت شده از موسسه معیار اندیشه
🔰هفتمین جلسه از سلسله جلسات اندیشه‌ورزی موسسه معیار اندیشه 🔺موضوع: جریان شناسی راهبردی ایران با نگاهی به انتخابات 🔻با ارائه: حجت‌الاسلام و‌المسلمین ابوالفضل امامی، دکترای فقه سیاسی و روابط بین الملل 🔸تاریخ: دوشنبه ۳۰ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ ⚛️ موسسه معیار اندیشه 🆔 @meyare_andishe
💠علامه مصباح یزدی (ره): ♦️شنـاسایی و انجـام وظـیفـه در روزهای باقی مانده تـا انتخابات، می تواند ارزشی بیش از صد سال عبادت داشته باشد و در مقابل کوتاهی و اشتباه در این امر ممکن است عقوبتی بیش از گناه صدها سال داشته باشد. لذا باید در موقعیت خطیر انتخابات کوتاهی نکنیم. 🆔 @hokmrani_dini
🔰 در آستانه انتخابات، انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه با همکاری برخی مراکز علمی برگزار می کند: 🔺همایش طرحی نو برای اقتصاد ایران؛ نقشه راه اقتصاد اسلامی برای مجلس دوازدهم 🔻محورهای همایش: 🔖قانونگذاری بر اساس و ، 🔖 از و نسخه های عاریتی ، 🔖اولویت بخشی به و توازن اجتماعی و مقابله با فساد، 🔖سوداورسازی و افزایش هزینه دلالی و سفته بازی، 🔖جنبش ، 🔖 از اقتصاد کشور، 🔖تثبیت نرخ ارز و ، 🔖متنوع سازی سبد ، 🔖 ، 🔖مردمی سازی (انفال)، 🔖مقابله با کوچک‌سازی و گران سازی ، 🔖مقابله با رانت ، 🔖 و عدالت در نظام ، 🔖اصلاح ساختار برنامه‌ریزی و ، 🔖تقویت به جای گسترش واردات خودرو 💠 سخنرانان: حجج اسلام: ▫️حسن آقانظری، ▫️سیدحسین میرمعزی، ▫️سیدکاظم رجایی، ▫️احمدعلی یوسفی، ▫️محمدرضا فلاح و آقایان: ▫️دکتر حسین صمصامی، ▫️رسول بخشی، ▫️سیدمهدی زریباف، ▫️محمدجواد توکلی 🔸زمان: پنجشنبه ۳ اسفند ساعت ۸:۳۰ _ ۱۲ 🔹مکان: قم، بلوار جمهوری اسلامی، سالن سازمان تبلیغات اسلامی 🆔 @hokmrani_dini
هدایت شده از موسسه معیار اندیشه
🔰محورهای مطرح شده در هفتمین جلسه اندیشه‌ورزی 🔺موضوع: جریان شناسی راهبردی ایران با نگاهی به انتخابات 🔻حجت‌الاسلام و‌المسلمین ابوالفضل امامی، دکترای فقه سیاسی وروابط بین‌الملل 🔹در زمان شاه، جهان دو قطبی چپ و راست بود که هر دو در خطا بودند. شاه ایران نوکر جریان راست جهانی یعنی آمریکا بود. از این رو جریان انقلابی تحت فشار غرب (آمریکا) و دوستی شرق (شوروی) بود. 🔹طبعا بسیاری از انقلابیون که شناخت و تقوای درستی نداشتند، شیفته باورهای انقلابی کمونیستی بودند. برخی نیز شیفته غرب بودند و در برابر نگاه کمونیزم جهانی، نگاه ملی گرا و متمایل به غرب و آمریکا داشتند. 🔹این دو جریان، هر دو وابسته به شرق و غرب و تحقیر کننده ظرفیتها و استقلال ایران بودند. در این میان، امام خمینی و بدنه مردم ایران، شعارشان «نه شرقی نه غربی؛ جمهوری اسلامی» بود. 🔹تا پیش از انقلاب اسلامی ایران، دو دوره استعمار وجود داشت؛ استعمار کهن که اشغال سرزمین بود و استعمار نو که اشغال حاکمیت با آوردن افراد دست نشانده بود؛ مانند شاه ایران که دست نشانده آمریکا و انگلیس بود و مانند شاه کنونی عربستان و اردن و مصر. 🔹با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، نخستین شکست بزرگ به دوره استعمار نو وارد شد و غرب وارد استعمار فرانو شد که همان تغییر ذهنها و قلبها است که برجسته‎ترین جنگ افزار گلوبالیزم است. 🔹انقلاب ایران نتیجه همکاری رهبر دینی ایران و مردم دیندار ایران بود و این جریان، جریان اصلی انقلاب بوده است. 🔹ولی در دو سوی افراط و تفریط چپ و راست، طبعا در فضای جهان دو قطبی و به ویژه ایران متأثر از کمونیزم، قیام مردم ایران که یک انقلاب بود نه رفرم، مورد سوء استفاده جریانهای چپ کمونیستی قرار گرفت و بیشتر احزاب سیاسی پس از انقلاب، احزاب چپگرا بودند؛ 🔹ولی با این رو، رهبر ایران، با یک جریان راست ملی‎گرا به عنوان دولت موقت، موافقت کرد؛ یعنی دولت ملی بازرگان که طرفدار آمریکا بود. ⚛️ موسسه معیار اندیشه 🆔 @meyare_andishe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰نیروهای مقاومت فلسطین به قرآن عمل می‌کنند 💠رهبر معظم انقلاب اسلامی: 🔸امروز در داخل غزّه و داخل فلسطین نیروهای مقاومت دارند به قرآن عمل می‌کنند؛ امروز آنها دارند به قرآن عمل می‌کنند. 🔸مقاومت در داخل غزّه در حال ایستادگی در مقابل دشمن است؛ اُذِنَ لِلَّذينَ يُقاتَلُونَ بِاَنَّهُم ظُلِمُوا وَ اِنَّ اللَّهَ عَلى‏ نَصرِهِم لَقَدير؛ خدای متعال ان‌شاءاللّه نصرت هم خواهد داد به آنها. ۱۴۰۲/۱۲/۰۳ 🆔 @hokmrani_dini
💠امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): ‏ مهم‌ترین کار امروز این است که پشتیبانی‌ها از رژیم غاصب و صهیونیست قطع بشود و مردم غزه، مردم فلسطین، مقاومت فلسطین به هر نحو ممکن پشتیبانی بشوند و کمک بشوند. ۱۴۰۲/۱۲/۰۳ 🆔 @hokmrani_dini
هدایت شده از موسسه معیار اندیشه
🔰هشتمین جلسه از سلسله جلسات اندیشه‌ورزی موسسه معیار اندیشه 🔺موضوع: ویژگی های نماینده شایسته و نقش آن در نصرت ولی جامعه 🔻با ارائه: حجت‌الاسلام و‌المسلمین غلامرضا مهدوی، استاد حوزه علمیه قم 🔸تاریخ: سه‌شنبه ۸ اسفند‌ماه ۱۴۰۲ ⚛️ موسسه معیار اندیشه 🆔 @meyare_andishe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰اصلح از نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی کیست؟ 🔸تقیّد جدّی به دین داشته باشد 🔸به دنبال استقلال کشور باشد 🔸به دنبال مبارزه با فساد باشد 🔸در پیگیری منافع ملی جدی باشد ✅هرکسی این خصوصیات را داشته باشد اصلح است. 🆔 @hokmrani_dini
🔰حکم شرعی شرکت در انتخابات؟ 🔺یکی از مشهورترین، مقبول‌ترین و محکم‌ترین قواعد فقهی در فقه اسلامی و شیعی، قاعده «وجوب حفظ نظام» و «حرمت اختلال در نظام» است. در اینکه منظور از «نظام» چیست، تفاسیر مختلفی ارائه شده است: «کیان جامعه مسلمین»، «حدود و ثغور کشورهای اسلامی»، «نظام عام یا نظام کلان اجتماع و معیشت» و «حکومت یا نظام سیاسی اسلام». 🔺بر اساس این قاعده که مستند به مبانی دین‌شناختی و منابع قرآنی و روایی است، رعایت و انجام هر کاری که موجب حفاظت از جامعه مسلمین، تأمین امنیت جامعه اسلامی، استحکام کیان اسلامی و یا موجب بقا و استمرار نظام سیاسی اسلامی باشد، شرعاً واجب است. و هر کاری که به هر گونه‌ای موجب پراکندگی یا از هم‌گسیختگی جامعه اسلامی، به خطر افتادن امنیت و استقلال جامعه اسلامی و تضعیف نظام سیاسی اسلامی شود، شرعاً‌ حرام است. 🔺بر همین اساس، فقهای بزرگی چون شیخ مفید، سیدمرتضی، ابوصلاح حلبی و شیخ طوسی در صورت وجود خطر برای اساس اسلام و مرزهای جامعه اسلامی «جهاد» و حتی «جنگیدن تحت فرمان حاکم جائر» را نیز واجب می‌دانستند. 🔺می‌دانیم که بسیاری از فقیهان شیعی، حضور امام معصوم علیه السلام یا نائب خاص وی را یکی از شرایط وجوب جهاد می‌دانستند. بنابراین چنین فتواهایی که ناظر به شرایط عصر غیبت است، نشان از اهمیت حفظ نظام اسلامی دارد. 🔺تشخیص مصادیق حفظ نظام و همچنین مصادیق اختلال در نظام اسلامی، کار پیچیده‌ای نیست. این مصادیق متناسب با شرایط اعصار و امصار مختلف می‌تواند متفاوت باشد. مصداق بارز آن که با «بصر» هم قابل فهم است، حمله و هجوم نظامی دشمنان اسلام علیه کشورهای اسلامی است. 🔺اما روشن است که در دنیای معاصر حفظ نظام فقط به آمادگی برای نبردهای سخت نیست. بلکه مهمترین عوامل اختلال در نظامات سیاسی در عصر حاضر نبردهای نرم و نبردهای شناختی و ترکیبی و سیاسی و اقتصادی و امثال آن است. که فهم آن نیازمند قدری «بصیرت» است. به عنوان مثال، شرکت در انتخابات از مصادیق بارز و آشکار حفظ نظام و عدم شرکت در آن از مصادیق تضعیف نظام سیاسی اسلام است. 🔺(ره) به عنوان یکی از بزرگترین و نواندیش‌ترین فقیهان معاصر معتقد بود که حفظ جمهوری اسلامی از اتمّ مصادیق این قاعده است. به همین دلیل، حفظ جمهوری اسلامی را «یک واجب عینی» و بلکه «اهمّ مسائل واجبات» می‌دانست؛ واجبی که حتی از نماز هم اهمیتش بیشتر است. به همین دلیل، می‌فرمود: «حتی آن مسلمی که در آفریقاست حفظ جمهوری اسلامی برایش واجب است» (صحیفه امام، ج۱۹، ص۴۸۷) 🔺بلکه در یک جمله بسیار کلیدی و مهم فرمودند: «حفظ جمهوری اسلامی از حفظ یک نفر –و لو امام عصر باشد- اهمیتش بیشتر است» (صحیفه امام، ج۱۵، ص۳۶۳) 🔻خلاصه آنکه از مسلمات فقه اسلامی و شیعی این است که: 🔖۱. حفظ اسلام واجب و بلکه از حفظ امام معصوم علیه السلام هم واجب‌تر است؛ 🔖۲. نظام و حکومت اسلامی مهم‌ترین وسیله برای حفظ اسلام و تحقق آرمان‌ها و اهداف و ارزش‌های اسلامی است؛ در نتیجه، حفظ نظام اسلامی مهم‌ترین وسیله برای حفظ اسلام بوده و حفظ آن از حفظ امام معصوم علیه السلام هم مهم‌تر است. 🔖۳. از مهم‌ترین ابزارهای حفظ نظام اسلامی و مأیوس کردن دشمنان اسلام از اختلال در نظام اسلامی، شرکت گسترده در انتخابات و انتخاب اصلح است (هزینه‌های هنگفت دشمنان برای مأیوس کردن مردم از انتخابات نشان می‌دهد که حضور گسترده مردم در انتخابات می‌تواند نقشه‌های دشمنان برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی و ایجاد ناامنی و انشقاق در جامعه اسلامی را نقش برآب کند.) 🔖۴. شرکت در انتخابات و انتخاب اصلح نیز به عنوان مقدمه واجب، واجب است. و امام خمینی(ره) چقدر زیبا و فقیهانه این حقیقت را بیان می‌کردند: «حفظ اسلام یک تکلیف شرعی است برای همه ما. حفظ مملکت توحیدی یک تکلیفی است برای همه قشرهای ملت و چنانچه همه با هم نباشند و در صحنه حاضر نباشند و رأی به وکلا ندهند و رأی به مجلس خبرگان ندهند و وکلایی که باید تعیین بشود و کسری دارند، رأی کم بیاورند، اینها برخلاف تکلیف عمل کرده‌اند. باید همه در صحنه باشند و همه وارد باشند» (صحیفه امام، ج۱۷، ص۱۰۲) ✍احمدحسین شریفی 🆔 @hokmrani_dini
هدایت شده از موسسه معیار اندیشه
🔰محورهای مطرح شده در هفتمین جلسه اندیشه‌ورزی 🔺موضوع: جریان شناسی راهبردی ایران با نگاهی به انتخابات 🔻حجت‌الاسلام و‌المسلمین ابوالفضل امامی، دکترای فقه سیاسی وروابط بین‌الملل 🔹جهان پس از انقلاب اسلامی ایران، جهان گذر از استعمار نو به استعمار فرانو و حرکت شتابان به سوی گلوبالیزم و نظام تک قطبی آمریکایی بود. از این رو جریانهای سیاسی درون ایران اولین مجموعه های به شدت متأثر از این رویکرد جدید جهانی بودند و هم جریان راست و هم جریان چپ، در دو رویکرد سخت و نرم کار را دنبال کردند. 🔹جریان راست سخت و آشکار که در دولت ملی بازرگان بودند، به زودی اعلام ناتوانی و استعفا کردند و در ادامه نیز بنیادهای فکری آنان یعنی نهضت ملی، رسماً منحل اعلام شدند. 🔹از این رو این جریان(راست تند و سخت)، به پایان راه رسید ولی جریان راست نرم و گلوبالی کار خود را در پوشش التقاطی دین و ایران پی گرفت که برجسته ترین شخصیت آن اکبر هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی هستند. اینها راست گلوبالی در ایران بوده اند که 16 سال کشور را در دست داشته اند. 🔹جریان چپ نیز دو دسته شدند، برخی بر پایه رویکرد چپ مارکسیستی و خشونت نظامی و ترور کار را دنبال کردند؛ مانند «مجاهدین خلق» با ریاست مسعود رجوی و سپس مریم رجوی که اینان نیز با ترور 17هزار نفر، سرانجام به پایان خود رسیدند. 🔹ولی گروه دیگر، با رویکرد مخملی و براندازی سوروسی و گلوبالیستی، کار را دنبال کردند، مانند «سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی». اینها همان نئومارکسیتهای ایران هستند که در ادبیات جهانی با نام گلوبالیست شناخته می شوند. خاتمی نماد برجسته این جریان بود که در ادبیات گلوبالیستها، به گورباچف ایران برای فروپاشی انقلاب معروف شد. ⚛️ موسسه معیار اندیشه 🆔 @meyare_andishe
هدایت شده از موسسه معیار اندیشه
🔰محورهای مطرح شده در هفتمین جلسه اندیشه‌ورزی 🔺موضوع: جریان شناسی راهبردی ایران با نگاهی به انتخابات 🔻حجت‌الاسلام و‌المسلمین ابوالفضل امامی، دکترای فقه سیاسی وروابط بین‌الملل 🔹امامین انقلاب تکانه‌های بسیار شدید چپ و راست که با ابرقدرتهای چپ و راست جهانی تقویت می شدند را به گونه ای مدیریت کردند که کشور انقلابی ایران از آن اوج بالای دره، یک لحظه هم به دره سقوط نکرد! این شاهکار است! چنین کسانی لایق مدیریت سیاسی و ریاست هستند. 🔹کشور ایران 32 سال از عمر چهل و اندی سالش که همه دچار جنگ داخلی یا خارجی سخت، نیمه سخت (اقتصادی و تحریم) و نرم (فرهنگی) بوده است در دست کسانی بوده که به لحاظ مبانی فکری سرباز ابرقدرت شرق یا غرب بوده اند! با این حال ولیّ فقیه در برابر این تکانه‌ها نه تنها دچار تزلزل نشد، بلکه شوروی و آمریکا را نیز شکست داد و روز به روز به توان منطقه ای اش افزود؛ تا جایی که سوریه را نگه داشت، عراق را نگه داشت، یمن را نگه داشت، ونزوئلا را نگه داشت و همه رقبای منطقه‌ای را به زانو درآورد و اکنون نوبت به زیرکشاندن اسرائیل و آمریکاست و این چیزی است که قطعا رخ خواهد داد! 🔹پس از فتنه 88 جریان راست و چپ گلوبالی هم عملاً فروپاشید و نوبت شکل گیری جریان انحرافی میانه‌رو شد. نخستین گام جریان میانه‎رو انحرافی در دولت حسن روحانی(راست گلوبالی پیشین) بازسازی شد و سپس بخشی از جریان اصولگرایی به میانه‎رو انحرافی رو آورد که نام آن را محافظه کاری و نگه داشتن دوست و دشمن برای خویش می‌نامیم. 🔹شهوت ریاست و سیاست می تواند خود ما و سرنوشت جامعه را به دست ما به تباهی بکشاند! از این رو باید در پی کسی باشیم که هم بسیار دانا است، هم بسیار شجاع است و هم بسیار شکیبا و اهل گذشت! کسی که براستی خود را نساخته است، نمی تواند جامعه را بسازد! زیرا تعصبات گروهی و هوای نفس حزبی بسیار قویتر از هوای نفس فردی است و چنین فردی اگر جایگاه اثرگذاری هم بیابد، بسیار ستمگر و بسیار نادان است: «فَحَمَلَهَا الإنسانُ إنَّه کَانَ ظَلوماً جَهولاً» 🔹سه جریان اصلی در انتخابات کنونی ایران هستند: آ. جریان محافظه کار و راست گلوبالی میانه‌رو ب. جریان انقلابی حزبی ج. جریان چپ گلوبالی میانه‌رو به گمان می رسد که بیشترین نمایندگان از جریان محافظه کار حاکم و سپس جریان انقلابی رأی خواهند آورد. این دو جریان فهرست مشترک یا نیمه مشترکی به مردم معرفی خواهند کرد. ⚛️ موسسه معیار اندیشه 🆔 @meyare_andishe
هدایت شده از موسسه معیار اندیشه
🔰مطالب مطرح شده در هشتمین جلسه اندیشه‌ورزی 🔺موضوع: ویژگی‌های نماینده شایسته و نقش آن در نصرت ولیّ جامعه 🔻حجت‌الاسلام و‌ المسلمین غلامرضا مهدوی استاد حوزه علمیه قم 🔹قبل از صحبت درباره موضوع جلسه ابتدا باید قدری عقب‌تر برویم و درباره مسائل دیگری مانند انسان‌شناسی، هدف از خلقت و آفرینش و غایت آفرینش گفتگو کنیم. این مسائل پیش‌نیاز موضوعی هستند که بنا داریم درباره آن صحبت کنیم. ما معتقدیم خلقت همراه با هدایت بوده است: «قَالَ رَبُّنَا الَّذِي أَعْطَىٰ كُلَّ شَيْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَىٰ». 🔹پس اینگونه نیست که خداوند انسان را آفریده باشد و او را رها کرده باشد تا او هر کار دلش خواست انجام دهد. نتیجه چنین تفکری همین وضعیتی است که در حال حاضر در دنیا داریم می‌بینیم که کسانی که تفکر مادی دارند و یا حتی معتقد به خدای متعال هستند اما خداوند را در حد خالقیت قبول دارند و ربوبیت خداوند و توحید ربوبی را منکرند یعنی می‌گویند خداوند انسان را آفرید و او را به حال خود رها کرده است، این تفکر، از خداوند عالم تعبیر به خدای ساعت‌ساز می‌کند مانند ساعت‌سازی که ساعت را می‌سازد و آن را کوک می‌کند که از این به بعد ساعت خودش کار می‌کند. 🔹سخن بعدی این تفکر این است که اساسا خداوند حق ندارد در کار بندگانش دخالت کند. این تفکر تا حدی در جامعه ما نیز دیده می‌شود. فرد معصیت می‌کند و می‌گوید دلم می‌خواهد انجام دهم. 🔹در جامعه ما برخی مشکلات سیاسی و فرهنگی که از سوی برخی جریانها مانند اصلاح‌طلبان که دیده می‌شود، ریشه در این تفکر دارد. یعنی ریشه تفکرات سیاسی برخی جریانها، مشکلات معرفتی و عقیدتی است. بعضی از سران این جریانها گفته بودند ما باید گناه را به رسمیت بشناسیم چون خداوند ما را مختار آفریده که یا فجور را اختیار کند و یا تقوی لذا یک نفر تقوی را اختیار می‌کند و دیگری نقطه مقابل آن را. که البته روشن است که این مغالطه است. 🔹در کتاب ارتش سری روشنفکران پیام فضلی‌نژاد صفحه 313 سخنی از سید حسین مرعشی آورده است. آقای مرعشی می‌گوید: در عرصه سیاسی اسلام و لیبرالیسم آشتی‌پذیرند و دیدگاه لیبرالی ما معتقد است که حاکمیت، مسوول هدایت مردم نیست و این درسی است که قرآن به ما می‌دهد. آقای روحانی هم همین سخن را تکرار کرد و گفت حکومت مسوول نیست مردم را به بهشت ببرد. امتداد این تفکر را در حوزه علمیه نیز می‌بینیم مجموعه‌هایی مانند مجمع محققین و مدرسین همین دیدگاهها را دارند. 🔹این در حالی است که عالمان دین تصریح می‌کنند که آفرینش هدف و غایتی دارد که خداوند مشخص کرده و انسان را هم به سوی آن هدایت کرده است. آیات قرآن نیز در این زمینه بسیار فراوانند مانند: «أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاكُمْ عَبَثًا وَأَنَّكُمْ إِلَيْنَا لَا تُرْجَعُونَ». اگر حیات بشر محدود به زندگی در همین عالم مادی شود، زندگی پوچ و عبث است. 🔹انبیاء الهی خط خلافت را در دنیا روشن کردند که این خط باید امتداد پیدا کند. امکانات دنیا بی‌حساب و کتاب به ما داده نشده بلکه در بهره‌مندی از آنها باید توجه به خط خلافت داشته باشیم. در دوران غیبت هم این خط خلافت باید همچنان استمرار پیدا کند. استمرار آن هم به دست علماست و جامعه برای اینکه در این مسیر حرکت کند نیاز به یک رهبر و زمامدار دارد که قائد و امام جامعه باشد. ⚛️ موسسه معیار اندیشه 🆔 @meyare_andishe
هدایت شده از موسسه معیار اندیشه
🔰مطالب مطرح شده در هشتمین جلسه اندیشه‌ورزی 🔺موضوع: ویژگی‌های نماینده شایسته و نقش آن در نصرت ولیّ جامعه 🔻حجت‌الاسلام و‌ المسلمین غلامرضا مهدوی استاد حوزه علمیه قم 🔹در عصر غیبت در حکومت دینی تمام مسوولیتها بر عهده ولی فقیه است؛ هم سلطه تشریعیه و قانون‌گذاری، هم قوه قضائیه و هم قوه اجرائیه. از سوی دیگر روشن است که یک نفر نمی‌تواند مباشرةً و مستقیما تمام این امور را انجام دهد بلکه باید از دیگران کمک بگیرد. و اساسا با همین یاری و نصرت امّت است که خود امت رشد می‌کند. 🔹ولی فقیه برای قوه قضائیه فردی را منصوب می‌کند که بر اساس ضوابط و مقررات، باید عمل کند. در رابطه با قوه مقننه هر چند به آن مجلس «قانون‌گذاری» می‌گوییم اما این تعبیر، تعبیر دقیقی نیست. چون برخی می‌گویند قانون را خود خداوند جعل کرده و قوه مقننه که در مقابل خدای متعال نمی‌تواند قانون‌گذاری نمی‌کند. 🔹حضرت امام(ره) در کتاب ولایت فقیه می‌فرماید باید به مجلس بگوییم «مجلس برنامه‌ریزی». این سخن دقیقی است پس مجالس کارشان برنامه‌ریزی و ریل‌گذاری برای قوه مجریه است. لذا مجلس از اهمیت بالایی برخوردار است چون اگر برنامه‌ها خوب طراحی شوند، دولت چاره‌ای ندارد باید طبق آنها عمل کند. به خصوص اگر مجلس قوی باشد و نظارت بر دولت داشته باشد که به آن برنامه‌ها و طرح‌ها عمل کند. 🔹بنابراین در حکومت اسلامی مجلس و سایر قوا برای این هستند که به ولی فقیه کمک کنند و او را نصرت نمایند. و ولی فقیه هم دنبال آن است که امت را در مسیر هدف نهایی و غایی از خلقت انسان حرکت دهد و سعادت دنیا و آخرت آنها را تامین کند. 🔹برنامه‌ریزی نیز در هر جامعه‌ای سه بُعد دارد؛ فرهنگ، سیاست و اقتصاد. البته در اینجا بینش‌ها و جهان‌بینی‌ها در نظام‌بخشی به این ابعاد جامعه بسیار تاثیر دارند. یعنی اگر بینش، بینش مادی بود اقتصاد را در راس قرار می‌دهد، سیاست و فرهنگ را ذیل اقتصاد تعریف می‌کند اما اگر تفکر، تفکر الهی بود، فرهنگ را اصل قرار می‌دهد، سیاست و اقتصاد را ذیل فرهنگ تعریف می‌کند. 🔹یکی از اشتباهاتی که برخی افراد در کشور ما مرتکب می‌شوند این است که تصور می‌کنند فرهنگ، سیاست و اقتصاد مستقل از هم هستند در حالی که این اشتباه است. چون فرهنگ جدای از سیاست و اقتصاد، تحقق عینی ندارد. انسان این مشکل را در برخی از برنامه‌ریزی‌ها و عملکردها می‌بیند. ⚛️ موسسه معیار اندیشه 🆔 @meyare_andishe
هدایت شده از موسسه معیار اندیشه
🔰مطالب مطرح شده در هشتمین جلسه اندیشه‌ورزی 🔺موضوع: ویژگی‌های نماینده شایسته و نقش آن در نصرت ولیّ جامعه 🔻حجت‌الاسلام و‌ المسلمین غلامرضا مهدوی استاد حوزه علمیه قم 🔹بهترین صورت برای اینکه بدانیم نماینده اصلح چه کسی است، سخنان خود ولی فقیه در این زمینه است که بر اساس آنها باید تصمیم‌گیری شود. چون این نماینده قرار است ناصر ولی فقیه باشد و کمک بدهد اهداف ولی فقیه محقق شوند لذا خود ولی فقیه بهتر می‌داند چه کسانی به درد این مسوولیت می‌خورند. به همین جهت فرمایشات ولی فقیه را باید مرتب تکرار کنیم تا تبدیل به گفتمان شوند. 🔹به نظر بنده قانون مربوط به انتخابات باید اصلاح شود چون ضوابطی که برای نمایندگان مشخص کردند، ضوابط حداقلی است. برای کسی که قرار است در نظام اسلامی داخل مجلس برود، شرایط برای او باید بسیار سخت‌تر از این باشد. برخی شرایط نمایندگی در حال حاضر، شرایط دم دستی و ابتدایی است در حالی که قرار است این فرد ناصر ولی فقیه باشد که لازمه آن این است که این فرد انسان بزرگی باشد. 🔹انسان‌های ضعیف که وارد مجلس می‌شوند، طبیعتا قانون ضعیف هم تصویب می‌کنند. پس در گام اول باید قانون انتخابات اصلاح شود تا انسان‌های قوی وارد مجلس شوند که قوانین قوی و جامع تصویب شود تا بعدا نارضایتی‌ها پیش نیاید. در این زمینه طرح‌هایی هم توسط برخی بزرگان مانند مرحوم علامه مصباح مطرح شده که طرح‌های خوبی است و باعث رشد جامعه می‌شود. 🔹به دلیل همین مشکلات و کاستی‌ها، ولی فقیه اکنون علاوه بر شورای نگهبان، یک هیات نظارت هم از مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار داده است که وقتی قرار است طرح یا لایحه‌ای در مجلس بررسی شود، هیات نظارت بررسی کند ببیند آیا این طرح یا لایحه با سیاستهای کلی نظام سازگار است یا خیر؟ که اگر سازگار نیست آن را کنار بگذارند. ⚛️ موسسه معیار اندیشه 🆔 @meyare_andishe
هدایت شده از موسسه معیار اندیشه
🔰مطالب مطرح شده در هشتمین جلسه اندیشه‌ورزی 🔺موضوع: ویژگی‌های نماینده شایسته و نقش آن در نصرت ولیّ جامعه 🔻حجت‌الاسلام و‌ المسلمین غلامرضا مهدوی استاد حوزه علمیه قم 🔹نماینده ولو اینکه از یک حوزه انتخابیه رای آورده است اما در داخل مجلس، برای کل کشور تصمیم می‌گیرد. اما برخی از افرادی که انتخاب می‌شوند سطح مجلس را در حد شورای شهر پایین می‌آورند و خواسته‌های محلی و شهری خودشان را دنبال می‌کنند. 🔹اولین شوون و وظیفه نماینده بررسی لوایح و طرحهاست که باید دقیق آنها را بررسی کند تا آنها در نهایت دقیق و پخته شوند. نماینده شایسته کسی است که توانایی بررسی لوایح و طرحها را داشته باشد، برای آن وقت بگذارد. دومین شان نماینده، نظارت بر مصوبات مجلس است که باید بررسی کند آیا دولت به طور صحیح به آن مصوبات عمل می‌کند یا خیر؟ 🔹هر قدر نماینده مجلس به وظایف خود بیشتر عمل کند، بیشتر در مسیر اهداف انقلاب است و ولی فقیه را بیشتر نصرت می‌کند. مجلس باید در تراز انقلاب اسلامی باشد و منویات ولی فقیه را انجام دهد. حتی شاید بتوان گفت اگر مجلسی باشد که در برخی امور خلاف فرامین رهبری عمل کند، این خلاف شرع هم است. به لحاظ فقهی و شرعی، شان نماینده این است که باید در خدمت ولی فقیه باشد. نماینده‌ای که در خدمت ولی فقیه نباشد، خنثی و بی‌اثر که نیست بلکه در خدمت اهداف غیر ولی فقیه است و این اشکال شرعی هم دارد. 🔹ویژگی بعدی نماینده اصلح، تدیّن و تقوا و پاک‌دستی است. اگر نماینده اهل دنیا و تجملات باشد، چشمش را بر نظارت دقیق می‌بندد. انجام کارهای بزرگ با تجملات نمی‌سازد. کسانی که کارهای بزرگ انجام می‌دهند، تعلقاتشان به دنیا کم است. حضرت امام(ره) درباره مرحوم مدرس می‌فرماید: مدرس وارسته بود، وابسته نبود. نماینده‌ای که دنبال جاه و مقام و جمع مال دنیا باشد، به درد مجلس نمی‌خورد. لذا تعهّد و تدیّن واقعا مهم است. 🔹نکته بعد موضوع تخصص نماینده است. باید ببینیم این تخصص آیا به درد نظام اسلامی می‌خورد یا خیر؟ این تخصصها گاهی تا بخواهد در خدمت اهداف ولی فقیه قرار بگیرد، کار دارد. سال 89 سفری که رهبری به قم داشتند سخنانی مطرح کردند که در همین رابطه است. ایشان در آن سخنان به صراحت می‌فرمایند علوم انسانی کنونی که با مبانی و جهان‌بینی غربی است، مضر است. در سخن دیگری در همان سفر، ایشان درباره علوم انسانی موجود، تعبیر «ذاتا مسموم» را به کار می‌برند و می‌فرمایند: این علوم انسانی‌ای که امروز رائج است، محتواهائی دارد که ماهیتاً معارض و مخالف با حرکت اسلامی و نظام اسلامی است. 🔹الان مشکل ما در نظام اسلامی همین است، ریشه مشکل این است. بنابراین نماینده‌ها باید اساسا با مبانی اسلامی آشنا باشند و حتی به ذهن می‌رسد که نماینده‌ها لازم است یک دوره آشنایی با مبانی معرفتی اسلام را بگذرانند و با مباحث آشنا شوند. البته از اساس باید نظام تعلیم و تربیت ما به شکل ریشه‌ای اصلاح شود و در خدمت اسلام قرار گیرد. 🔹ویژگی دیگر نماینده اصلح این است که بینش نماینده باید بینش تمدنی باشد. بینش او نباید در حد شهر و منطقه خودش باشد بلکه باید بداند در دنیا چه خبر است و نگاه تمدنی داشته باشد. ⚛️ موسسه معیار اندیشه 🆔 @meyare_andishe
🔰«مدیریت» شرایط تحوّلی کنونی، مهم‌ترین نیاز امروز 🔺در هر نظام سیاسی تغییر نسلی و تحول در آرایش سیاسی نیروها و کارگزاران حکومتی، قطعی و قهری است. حفظ شرایط موجود ممکن نیست و اگر ممکن هم باشد، مطلوب نیست. 🔺بالاتر از تغییر، جهش‌هایی است که در طول حیات یک نظام سیاسی رخ می‌دهد که نشان از تغییرات عمیق‌تر در بستر جامعه است و به طور طبیعی پیامدهای گسترده‌تری نیز به دنبال دارد. 🔺نظام اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ در مسیر خود هم تغییر دارد و هم جهش و تحولات بزرگ. آنچه در انتخابات اخیر مجلسین اتفاق افتاد، از نوع جهش بود نه تغییر. 🔺مساله‌ای که در شرایط کنونی مهم و حیاتی است، «مدیریت» این جهش به نفع آرمانهای انقلاب اسلامی است. گاه اتفاقات مبارک، با سوء مدیریت، پیامدهای نامبارکی می‌یابند. 🔺فضای ایجاد شده در ساختار سیاسی کشور، به گونه‌ای است که با «مدیریت صحیح»، می‌تواند حرکت انقلاب اسلامی را متناسب با گام دوم سرعت ببخشد و اهداف انقلاب را دست‌یافتنی‌تر کند. 🔺در شرایط کنونی، قوه عاقله حاکم بر کُنشگران انقلابی، باید راهبردی، منطقی و متناسب با مبانی اسلام و انقلاب و همچنین اقتضائات کشور، بیندیشد و عمل کند. هیجانات را باید مدیریت کرد، نگاه باید به آینده باشد نه گذشته. مجلس کنونی علاوه بر طرح‌های بسیار مهم زمین مانده، باید طرح‎های مهم‌تری را نیز کلید بزند. ✍️ محسن رضایی 🆔 @hokmrani_dini