دو خصوصيت مبارزهى امروز فلسطينىها
مبارزه امروز دو خصوصيت دارد كه در هيچيك از زمانها اين دو خصوصيت در مبارزات فلسطينىها و مبارزه براى فلسطين، با هم وجود نداشته است:
يك خصوصيت، اسلامى بودن اين مبارزه است؛ و خصوصيت دوّم، مردمى شدن و همهگير شدن آن است.
اجتماع اين دو خصوصيت با هم، زانوان رژيم صهيونيستى را به لرزه درآورده است. احساس خطر در سراسر كيان صهيونيستى وجود دارد. ميفهمند و درست تشخيص ميدهند كه خطر عمده و اساسى، امروز بهوجود آمده است. كسى كه امروز در مقابل كيان صهيونيستى قرار گرفته، يك گروه نيست؛ شخصيتهاى سياسىاى نيستند كه بشود پشت ميز مذاكره آنها را مجاب كرد.
در ديدار شركتكنندگان در همايش بينالمللى رسانههاى جهان اسلام حمايت از انتفاضهى فلسطين 1380/11/11
#فلسطین
رمز موفّقيت؛ مبارزه در پرتو اسلام نه ناسيوناليسم
ناسيوناليسم و قوميتگرايى نميتواند مشكلات بزرگ را حل كند. اين مسائل را اسلام بايد حل كند و به فضل الهى، حل خواهد كرد...
من اوّلِ انقلاب به يكى از اين سران فلسطينى كه اينجا آمده بود، گفتم چرا شما شعار اسلام را مطرح نميكنيد؟ عذرهاى بيهودهاى آورد. نميخواستند بكنند؛ دلشان به اسلام باور نداشت. امروز بيش از دوازده، سيزده سال است كه ملّت مسلمان فلسطين، با نام اسلام و با شعار اسلام به ميدان آمده است. دشمن فوراً فهميد قضيه چيست. وقتى كه در دههى قبل، انتفاضه در فلسطين شروع شد، دشمنان _ يعنى صهيونيستها و رفيقهاى آمريكايىشان _ زودتر از همه احساس خطر كردند. ديدند بايد اين را نابود كنند؛ چون به نام اسلام است.
در ديدار فرماندهان و مسئولان «سپاه پاسداران انقلاب اسلامى» 1372/06/25
#فلسطین
قوت ایمان و معنویت
قوّت فقط به سلاح نيست، قوّت فقط به پول نيست؛ مبناى اصلى قوّت، ايمان به خدا و پايدارى است. خداى متعال [ميفرمايد]: فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطّٰاغُوتِ وَ يُؤْمِنْ بِاللّٰهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقىٰ لاَ انْفِصٰامَ لَهٰا ؛ اگر ايمان به خدا بود و اگر كفر به طاغوت بود، اين تمسّك به عروهى وثقى است، اين مايهى قدرت است، مايهى اقتدار است. در دنياى اسلام، اين را ما بايد ترويج كنيم؛ اين را بايد بخواهيم. متأسّفانه در دنياى اسلام كسانى هستند كه بهجاى تمسّك به قرآن، تمسّك به طاغوت ميكنند.
در ديدار قاريان و حافظان برتر شركتكننده در مسابقات بينالمللى قرآن كريم 1395/02/29
#فلسطین
دو خط کلی مبارزه با رژیم صهیونیستی
الف _ زندانى كردن رژيم غاصب در درون مرزهاى سرزمين اشغالى و تنگ كردن فضاى تنفّس اقتصادى و سياسى آن و گسستن پيوندهاى آن با محيط پيرامونش.
ب _ تداوم بخشيدن به مقاومت و مبارزهى ملّت فلسطين در داخل كشورشان و رساندن هرگونه كمكى كه به آن نياز دارند، تا تحقّق پيروزى نهايى.
در مراسم گشايش كنفرانس بينالمللى حمايت از انتفاضهى فلسطين 1380/02/04
#فلسطین
صدور تفكّر بسيجى به فلسطين
اين تفكّر كه تفكّر بسيجى است و امام بزرگوار ما اين را در ايران اسلامى خلق كرد، اين صادر شده. بارها گفتيم، مفاهيم انقلاب و مفاهيم اسلام، مثل عطر گلهاى بهارى است؛ هيچكسى نميتواند جلوى آن را بگيرد؛ پخش ميشود، همهجا ميرود؛ نسيم روحافزا و روانبخشى است كه همهجا را به خودى خود ميگيرد؛ حالا جنجال كنند، دادوبيداد كنند؛ رفته، صادر شده و الان شما در كشورهاى گوناگونى ملاحظه كنيد؛ اين تفكّر در لبنان دارد فعّاليت ميكند، در عراق دارد فعّاليت ميكند؛ جوانهاى عراقى حركت كردند همراه ارتششان شدند توانستند اين پيروزىها را بهدست بياورند؛ در سوريه همينجور، در غزّه همينجور، در فلسطين همينجور، در يمن همينجور، انشاءالله در قدس شريف و براى نجاتِ الاقصى هم همينجور.
در ديدار اعضاى مجمع عالى بسيج مستضعفين 1393/09/06
#فلسطین
تهدید اصلی رژیم صهیونیستی، ایران نیست.
آنچه رژيم صهيونيست را تهديد ميكند، موشكهاى ايران يا گروههاى مقاومت نيست، تا در برابر آن سپر موشكى در اينجا و آنجا به پا كنند؛ تهديد حقيقى و بدون علاج، عزم راسخ مردان و زنان و جوانانى در كشورهاى اسلامى است كه ديگر نميخواهند آمريكا و اروپا و عوامل دستنشاندهشان بر آنان حكومت و تحكّم و آنان را تحقير كنند. البتّه آن موشكها هم هرگاه تهديدى از سوى دشمن بروز كند، وظيفهى خود را انجام خواهند داد. « فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللّٰهِ حَقٌّ وَ لاٰ يَسْتَخِفَّنَّكَ الَّذِينَ لاٰ يُوقِنُونَ ».
در كنفرانس حمايت از انتفاضهى فلسطين 1390/07/09
#فلسطین
عامل قیام فلسطین
البتّه آنها از اوضاع اين سه هفتهى فلسطين اشغالى، از قيام جوانان، از شجاعت مردان و زنان، از عزم و ارادهى والاى آن مردم مظلوم و خشمگين، بشدّت عصبانىاند و مرتّب ميخواهند گناه را به گردن اين و آن بيندازند. نه آقا! عامل قيام فلسطين، جمهورى اسلامى نيست؛ عامل قيام فلسطين، مردم لبنان نيستند؛ عامل قيام فلسطين خود فلسطينىها هستند؛ عامل قيام و انتفاضهى فلسطينى، رنجها و غمهاى متراكمشده در وجود اين نسل جوانى است كه امروز با اميد و نشاط به ميدان آمده است. ما البتّه آنها را تحسين ميكنيم؛ ما آنها را از خودمان ميدانيم؛ ما فلسطين را پارهى تن اسلام ميدانيم و با ملّت فلسطين، با جوانان فلسطين احساس برادرى و همخونى ميكنيم.
در اجتماع بزرگ بسيجيان شركتكننده در اردوى فرهنگى، رزمى ياران امام على (ع) 1379/07/29
#فلسطین
اسرائیل بعد از فلسطین سراغ بقیه کشورها خواهد رفت.
مسئلهى فلسطين، شوخى و سرسرى نيست. امروز اساسىترين مسئلهى دنياى اسلام است و به سرنوشت غير فلسطينىها در سرتاسر دنياى اسلام بستگى دارد. مسئولان كشورهاى اسلامى خيال نكنند كه اگر مردم فلسطين را در چنگال خونريز دشمنانشان رها كردند، اسرائيل پس از بلعيدن و هضم كردن آنها _ كه البتّه چنين چيزى هرگز پيش نخواهد آمد _ دولتهاى مسلمان را راحت خواهد گذاشت.
در ديدار كارگزاران نظام جمهورى اسلامى بهمناسبت عيد سعيد فطر 1380/09/25
#فلسطین
دلايل برجستگى ويژهى مسئلهى فلسطين
الف) غصب شدن كشورى مسلمان
ب) همراه شدن غصب با جنايت و ظلم و اهانت
ج) تهديد شدن مراكز محترم دينى فلسطين به تخريب و توهين
د) پايگاه بودن اسرائيل براى دولتهاى استكبار
ه) تهديد اخلاقى، سياسى و اقتصادى بودن اسرائيل براى جامعهى بشرى
و) هزينههاى مالى، انسانى، فكرى و تاريخى جهان اسلام
ز) نيروگيرى نهضت بيدارى اسلامى از قضيهى فلسطين
براساس از بیانات رهبر معظم انقلاب در كنفرانس حمايت از انتفاضهى فلسطين 1390/07/09
#فلسطین
جنايتِ حمله به كليسا
به كليساها حمله كردهاند. خُب؛ مسيحيان دنيا حدّاقل از آن كشيش مسيحى دفاع كنند كه در همين روزهاى گذشته در حين انجام مراسم عبادى خودش كشته شد. او در محاصرهى كليسا در «بيتاللّحم» و حملهى صهيونيستها به كليسا در مقابل چشم كسانى كه در آن كليسا پناه آورده بودند، جان خود را از دست داد. اينجا مسئله، مسئلهى اسلامى نيست، مسئلهى بشرى است، مسئلهى انسانى است. اينجا ملاك قضاوت، انسان بودن است، فهميدن ارزشهاى انسانى است. خوب؛ اين، واقعيت. البتّه بعضى از دولتها در اروپا و غير اروپا موضعگيرى كردهاند. اين موضعگيرى هر چند ضعيف هم بوده است ولى بالاخره اخم مختصرى نسبت به اسرائيل كردند.
خطبههاى نماز جمعهى تهران 1381/01/16
#فلسطین
تاكتيك الهی
وقتى مادر حضرت موسى، موسى را به آب مىانداخت، خداوند متعال دو وعده به او داد. فرمود: « إِنّٰا رَادُّوهُ إِلَيْكِ وَ جٰاعِلُوهُ مِنَ الْمُرْسَلِينَ » او را به تو برميگردانيم و او را پيامبر مرسل خودمان قرار ميدهيم. بهفاصلهى كوتاهى بچّه به مادر برگشت. خداوند ميفرمايد: « فَرَدَدْنٰاهُ إِلىٰ أُمِّهِ كَيْ تَقَرَّ عَيْنُهٰا وَ لاٰ تَحْزَنَ وَ لِتَعْلَمَ أَنَّ وَعْدَ اللّٰهِ حَقٌّ » بچّه را به مادر برگردانديم تا مادر يقين كند كه وعدهى ما وعدهى درستى است. ما دو وعده داده بوديم، اين اوّلىاش؛ پس اى مادر موسى! بدان كه وعدهى دوّمى هم حق است: او پيغمبر مرسلى است كه خواهد آمد و بساط فرعون را به هم خواهد ريخت. خداى متعال بخشى از وعده را نقد در اختيار مادر موسى گذاشت تا به آن وعدهى نسيه يقين كند.
بخشى كه خداى متعال به نقد در اختيار ملّت ايران قرار داده، خيلى بيشتر از اينها است. كى تصوّر ميكرد جوانان فلسطينى جرئت كنند به نام اسلام متشكّل شوند، به نام اسلام شعار بدهند، به نام اسلام به نيروهاى غاصبِ ظالمِ بىرحمِ صهيونيست حمله كنند؟
در دانشگاه افسرى امام حسين (ع) 1390/03/10
#فلسطین
تغییرات اساسی در منطقه در حال وقوع است.
به همين منطقهى خودمان، به خاورميانه نگاه كنيد؛ حوادثى كه امروز در خاورميانه و حولوحوش مسئلهى فلسطين دارد اتّفاق مىافتد، ديگر سابقه ندارد؛ شبيه اين، هيچوقت پيش نيامده است. اين نشانهى اين است كه يك جابهجايى دارد ميگيرد، يك تحوّل دارد اتّفاق مىافتد. در سطح دنيا هم كه نگاه كنيد _ جايگاه آمريكا، جايگاه برخى كشورهاى اروپايى، تأثيرات آنها در دنيا، نقشآفرينىهايشان _ مىبينيد تغييرات بزرگى در حال انجام است..
در ديدار نمايندگان مجلس شوراى اسلامى 1389/03/18
#فلسطین
ضرورت جوان گرایی در منطقه
نسل امروزِ كشورهاى اسلامى اين ظرفيت را دارد كه به چنين كارهاى بزرگى بپردازد. نسل جوان امروز مايهى افتخار نسلهاى پيشين خويش است. به قول شاعر عرب:
قالوا: ابوالصّخر من شيبان/ قلت لهم كلّا لعمرى ولكن منه شيبان
و كم اب قد علا بابن ذرى شرف/ كما علا برسول الله عدنان
به نسل جوان خود اعتماد كنيد، روح اعتمادبهنفس را در آنان زنده كنيد، و از تجربههاى مجرّبان و پيران، آنها را بهرهمند سازيد.
در اجلاس بينالمللى بيدارى اسلامى 1390/06/26
#فلسطین
قطعى بودن پيروزى فلسطين و محو شدن اسرائيل
من به شما عرض كنم؛ همچنانكه ستارهى صبح اميد درخشيد، يك بار در انقلاب اسلامى، يك بار در جنگ تحميلى، يك بار در زندگى شما آزادگان، در اين قضيه هم قطعاً شفق اميد خواهد درخشيد و قطعاً فلسطين بهدست مردم فلسطين برخواهد گشت و اين زائدهى دروغى و جعلى از صحنهى جغرافيا محو خواهد شد؛ در اين ترديدى نيست.
در ديدار جمعى از آزادگان 1391/05/25
#فلسطین
سه جنایت در فلسطین
اوّلاً سرزمين او را غصب كردند، اشغال كردند؛ خب در بعضى از جاهاى ديگر دنيا هم سرزمينهايى بهوسيلهى بيگانگان اشغال شده است، اين بىسابقه نيست لكن در كنار اين اشغال، [دوما: ]تبعيد دستهجمعى انجام دادند يعنى ميليونها نفر از مردم فلسطين، امروز در تبعيدند؛ از منزل خودشان، از خانهى خودشان، از شهر و ديار خودشان آواره و دور هستند و اجازه ندارند به آنجا بروند؛ يك تبعيد دستهجمعى ميليونى.
سوّما اين دو حادثه همراه شد با يك كشتار جمعى؛ عدّهى زيادى را در همان اوان به قتل رساندند؛ زن، مرد، كودك را در شهرها، در روستاها، قتلعام كردند؛ يك جنايت عظيم بشرى واقع شد. اين قضيهى فلسطين است.
در ديدار شركتكنندگان در كنفرانس اتحاديه بينالمجالس سازمان همكارى اسلامى 1396/10/26
#فلسطین
جنايات غزّه
جناياتى كه در حادثهى تاريخى غزّه از مجرمان صهيونيست سر زد؛ كشتار وسيع مردم غيرنظامى، ويران كردن خانههاى بىدفاع، سوراخ كردن سينهى كودكان شيرخوار، بمباران دبستان و مسجد، بهكارگيرى بمبهاى فسفرى و برخى سلاحهاى ممنوع ديگر، بستن راه غذا و دارو و سوخت و ديگر نيازهاى اوّليهى مردم و بسى جنايات ديگر، ثابت كرد كه غريزهى وحشيگرى و جنايت در سران دولت جعلى صهيونيست، با دهههاى آغازين فاجعهى فلسطين هيچ تفاوتى نيافته و همان سياست و همان خوى درندگى و بىرحمى كه فاجعههاى دِير ياسين و صبرا و شتيلا را پديد آورد، امروز هم بهعينه بر ذهن و دل ظلمانى اين طاغوتهاى زمان حاكم است كه البتّه امروز با بهرهگيرى از پيشرفت فنّاورى، دايرهى جنايت بسى گستردهتر و فاجعهبارتر ميباشد.
در ديدار چهارمين كنفرانس حمايت از ملّت فلسطين 1387/12/14
#فلسطین
شمر زمانه
آن شمر زمان، نخستوزير كودككُش رژيم اشغالگر ، بلند ميشود ميرود اروپا و مظلومنمايى ميكند كه بله، ايران ميخواهد ما را مثلاً نابود بكند و مانند اين حرفها _ خب اوّلاً شمرِ به معناى واقعى كلمه اينها هستند؛ يعنى اينها كسانى هستند كه از لحاظ ظلم و ستم، سرآمدِ همهى ظالمهاى تاريخند _ آن مخاطب اروپايىاش هم گوش ميكند و سر تكان ميدهد و بله بله ميكند و هيچ اشاره نميكند كه شما داريد در غزّه اين جنايتها را انجام ميدهيد، در قدس اين جنايتها را انجام ميدهيد؛ اينها را هيچ نميگويند؛ او ميگويد، آنها هم سر تكان ميدهند؛ خب اين دنيا، دنياى بدى است ديگر.
در ديدار جمعى از استادان، نخبگان و پژوهشگران دانشگاهها 1397/03/20
#فلسطین
يأس در دل اشغالگران و اميد در ناصيهى ملّت فلسطين
مسئلهى فلسطين كه يك مسئلهى غمانگيز براى دنياى اسلام بود، امروز با اينكه وحشيگرى صهيونيستها نسبت به فلسطينيان چند برابر شده است، درعينحال اميد را شما در ناصيهى ملّت فلسطين مشاهده ميكنيد.
امروز خود اشغالگران فلسطين از ادامهى راه خودشان احساس و اظهار يأس ميكنند؛ خودشان اعتراف ميكنند كه به بنبست رسيدهاند. رژيم ايالات متّحدهى آمريكا كه بعد از پايان روزگار و انهدام شوروى سابق احساس ميكرد كه كدخداى دهكدهى جهانى است و آقا و سرور بىمنازع دنيا است، شما ملاحظه كنيد در مناطق مختلف دچار بنبست، دچار اشكالهاى اساسى و گرههاى بازنشدنى است. به بهانهى مبارزهى با تروريسم وارد اين منطقهى حسّاس شدند؛ آن در افغانستان، آن در عراق، آن در لبنان، آن در فلسطين. در همهى مناطق كه شما ملاحظه كنيد، نقشههاى آمريكا يكى پس از ديگرى نقشههاى باطل از آب درآمده است و هيچگونه اميدى به پيشرفت اين نقشهها نيست؛ خودشان هم اميد ندارند و اين را بر زبان هم مىآوردند؛ ذكر هم ميكنند.
در ديدار مسئولان نظام 1387/07/11
#فلسطین
لزوم ایستادگی بر سر عدالت
پيروزى مبارزان مصمّم بر ايستادگى براى اسلام و نصرت آن ما معتقديم كه ملّتهاى مسلمان، در هر نقطه از دنيا كه هستند، اگر تصميم بر ايستادگى براى اسلام و نصرت آن داشته باشند، پيروز خواهند شد. اساس قضيه اين است كه مسلمانان در هر نقطه از عالم كه هستند، بايد تصميم بگيرند از عدالت دفاع كنند، از عدالت بگويند، در مقابل ظلم بايستند و از اسلام _ اسلامى كه طرفدار مظلومين و ضعفا است _ دفاع كنند.
در ديدار مهمانان خارجى دههى فجر و قشرهاى مختلف 1371/11/18
#فلسطین
هدف اسرائيل از جنايات
اينها ميخواهند دو چيز را براى دنيا مشخّص كنند: يكى اينكه اين غدّهى سرطانى به هر قيمتى بايد بماند؛ دوّم اينكه ميخواهند به دنيا بگويند و تفهيم كنند كه امروز سروكار شما با اعمال زور است و ميخواهيم زور بگوييم؛ هركس هم هر چه ميخواهد بگويد، بگويد؛ يعنى مردم دنيا را قانع كنند كه هيچ حرف و هيچ اقدامى در مقابل زور سرنيزه و زور نظامى آمريكا قادر به هيچ كارى نيست. البتّه تا الان شكست خوردهاند و علىرغم همهى اين تظاهرات قدرتمند، به هدفهاى خود نرسيدهاند. چرا؟ چون فلسطين تسليم نشده است. آنها ميخواهند با فشار و كشتار و بىرحمى و لگدكوب كردن همهى نشانههاى انسانى، ملّت فلسطين را وادار به تسليم كنند و اين ملّت دربست زير بار آنها برود و از خواستههاى بحقّ خود دست بردارد؛ امّا تاكنون نتوانستهاند. برخلاف تصوّر آمريكا و اسرائيل، اين قدرت زور نيست كه پيش ميرود؛ قدرت اراده و ايمان انسانها است كه حرف آخر را در همهى مسائل ميزند؛ در اين مسئله هم همينطور است.
در ديدار گروه كثيرى از كارگران و معلّمان 1381/02/11
#فلسطین
نزديك شدن اضمحلال اسرائيل
حقيقت آن است كه اين سفّاكى و فاجعهآفرينىها نتوانسته است هدفِ سردمداران و پشتيبانان رژيم غاصب را برآورده سازد. برخلاف آرزوى احمقانهى اقتدار و استحكامى كه سياستبازان خبيث براى رژيم صهيونيستى در سر ميپروراندند، اين رژيم روزبهروز به اضمحلال و نابودى نزديكتر شده است. ايستادگى 50 روزهى غزّهى محصور و بىپناه در برابر همهى توانِ بهصحنهآوردهى رژيم صهيونيست، و سرانجام، ناكامى و عقبنشينى آن رژيم و تسليم شدنش در برابر شروط مقاومت، نمايشگاه آشكار اين ضعف و ناتوانى و بىبُنيگى است. اين بدان معنى است كه ملّت فلسطين بايد از هميشه اميدوارتر باشد، مبارزان جهاد و حماس بايد بر تلاش و عزم و همّت خود بيفزايند، كرانهى غربى راه پُرافتخار هميشگى را با قدرت و استحكام بيشتر پى گيرد، ملّتهاى مسلمان پشتيبانى واقعى و جدّى از فلسطين را از دولتهاى خود مطالبه كنند، و دولتهاى مسلمان صادقانه در اين راه گام نهند.
پيام به حجّاج بيتاللهالحرام 1393/07/08
#فلسطین
پیام رهبری در مورد شهادت دكتر فتحىشقاقى، رئیس جهاد اسلامی فلسطین
مجاهد مؤمن و شجاع و متفكّر و مخلص، شهيد دكتر فتحىشقاقى يكى از چهرههاى درخشانى بود كه فجر مبارزات اسلامى مردم فلسطين در دههى اخير را پديد آورد و همهى توان و امكان و اكنون جان عزيز خود را بر سر اين جهاد مقدّس گذاشت. طلوع خورشيد اسلامى از افق مبارزات فلسطين كه به ملّت مظلوم فلسطين جان تازهاى بخشيد، در هنگامى آغاز شد كه مدّعيان دروغين قضيهى فلسطين، از بردن نام اسلام در آن عرصهى اسلامى محض، بشدّت پرهيز ميكردند و با جدا كردن قضيهى فلسطين از اسلام، دانسته و ندانسته آرمان فلسطين را به محو و نابودى ميكشاندند. و در اين هنگام بود كه گروهى از جوانان پُرشور و بااخلاص و مؤمن و انديشمند و در رأس آنان شهيد عزيز ما دكتر فتحىشقاقى با الهام گرفتن از انقلاب اسلامى ايران و با دلى سرشار از عشق و ارادت به امام عظيمالشّأن راحل، پرچم مبارزات اسلامى را برافراشته و به رغم كوردلان سست عنصر و وابسته و به رغم رژيم غاصب و به رغم آمريكا و سرسپردگانش در منطقهى عربى، خون در رگهاى افسردهى جهاد فلسطينى دميدند و دشمن را كه با سادهانديشى و خوشخيالى، مجاهدات حقطلبانه را پايان يافته ميپنداشت زير ضربات خود گرفتند.
پيام بهمناسبت شهادت دكتر فتحىشقاقى رهبر جهاد اسلامى فلسطين 1374/08/08
#فلسطین
خيانت رئیس جمهور مصر به فلسطينيان در جنگ غزّه
در قضيهى غزّه اگر حسنىمبارك به اسرائيلىها كمك نميكرد، نميتوانستند غزّه را محاصره كنند. فلسطينىها در غزّه در محاصره بودند _ الان چهار سال است در محاصرهاند _ در جنگِ 22 روزه، مرد و زن و كودك اين مردم بهوسيلهى آتش اسرائيلى سوختند، نابود شدند، خانههايشان تخريب شد؛ امّا نگذاشتند كاروانهاى كمكرسانى به اين مردم كمك كنند. نه اينكه از خود مصر، حتّى ديگر كشورها هم ميخواستند از مصر عبور كنند _ از جمله مردم ما _ ميخواستند بروند به اينها كمك برسانند، امّا حسنىمبارك نگذاشت.
خطبههاى نماز جمعهى تهران 1389/11/15
#فلسطین
فلسطين؛ معيار ارزشگذارى نهضتهاى بيدارى اسلامى
درستى مسير نهضتهاى بيدارى اسلامى را از جمله بايد در موضعگيرى آنان در قبال مسئلهى فلسطين جستجو كرد.
از شصت سال پيش تاكنون داغى بزرگتر از غصب كشور فلسطين بر دل امّت اسلامى نهاده نشده است. فاجعهى فلسطين از روز اوّل تاكنون، تركيبى از كشتار و ترور و ويرانگرى و غصب و تعرّض به مقدّسات اسلامى بوده است. وجوب ايستادگى و مبارزه در برابر اين دشمن حربى و غاصب، مورد اتّفاق همهى مذاهب اسلامى و محلّ اجماع همهى جريانات صادق و سالمِ ملّى بوده است.
هر جريانى در كشورهاى اسلامى كه اين وظيفهى دينى و ملّى را به ملاحظهى خواست تحكّمآميز آمريكا يا به بهانهى توجيههاى غيرمنطقى، بهدست فراموشى بسپارد، نبايد انتظار داشته باشد كه بهچشم وفادارى به اسلام يا صداقت در ادّعاى ميهندوستى به او نگريسته شود. اين يك محك است. هركس شعار آزادى قدس شريف و نجات ملّت فلسطين و سرزمين فلسطين را نپذيرد يا به حاشيه ببرد و به جبههى مقاومت پشت كند، متّهم است. امّت اسلامى بايد در همهجا و همهوقت، اين معيار و شاخصِ نمايان و اساسى را در مدّنظر داشته باشد.
در اجلاس جهانى علما و بيدارى اسلامى تهران 1392/02/09
#فلسطین
بىبصيرتى برخى مدّعيان روشنفكرى در فهم اهمّيت حزبالله لبنان
دانشجو وظيفهاش اين است كه محيط را بشناسد؛ محيط را بشناسد، جهان را بشناسد، منطقه را بشناسد. اينكه مىبينيد فلان مدّعى روشنفكرى مثلاً فرض بفرماييد در مورد حزباللهِ لبنان يا سيدحسننصرالله يا پديدهى ديگرى ازاينقبيل، ابراز شبهه ميكند، اين بر اثر نشناختن محيط است؛ يعنى خوشبينانهاش اين است. البتّه نگاه بدبينانه هم ممكن است كسى داشته باشد؛ امّا خوشبينانهاش اين است كه نميداند در منطقه چه خبر است، نميداند سيدحسننصرالله يعنى چه، حزبالله يعنى چه، ارتباطش با ايران چه تأثيراتى در سرنوشت كشور و سرنوشت انقلاب دارد؛ اين بر اثر ندانستن است. پس با چشم باز به محيط دانشجويى و محيط كشور و محيط جهان نگاه كردن كه بنده دو سه سال قبل از اين تعبير كردم به «بصيرت».
در ديدار جمعى از دانشجويان دانشگاههاى سراسر كشور و نمايندگان تشكّلهاى دانشجويى 1395/04/12
#فلسطین