eitaa logo
اندیشه رضوان
1.5هزار دنبال‌کننده
540 عکس
50 ویدیو
5 فایل
📌 پایگاه تحلیل و بررسی چالش‌ها و پرسش‌های دینی و اندیشه‌های تمدنی 📚 اندیشه رضوان، برای اندیشه، برای تو.... 📝 منتظر دیدگاه‌ها، انتقادات و پیشنهادات شما هستیم مدیریت: @Andisheh_rezvan ادمین تبادل1:‌ @mmadreza21 ادمین تبادل 2: @hadifh81
مشاهده در ایتا
دانلود
الحاد جدید 📌زیست‌شناسی و فیزیک معاصر، چالش‌های بسیاری را برای دین ایجاد کرده‌اند. بیشتر این چالش‌ها مربوط به الهیات و به طور خاص مسئله وجود خدا بازمی‌گردد. ❗️جریان خداناباوری و الحاد در تلاش است تا بیشترین استفاده را از این دو دانش داشته باشد تا بتواند خداناباوری را اثبات کند. ولی آیا به راستی بی‌خدایی را می‌توان از فیزیک و زیست‌شناسی نتیجه گرفت؟! 🔹الحاد جدید؛ اثر حمیدرضا شاکرین به این مسئله می‌پردازد. او در پشت جلد این کتاب جهت‌گیری خود را چنین نشان می‌دهد: 📍«جان لنوکس» معتقد است قوانین طبیعی چگونگی رخ‌دادهای فیزیکی را بیان می­‌کنند، نه چرایی وجود آنها را. قوانین فیزیکی می­‌توانند توضیح دهند موتور جت چگونه کار می­‌کند، اما نمی‌توانند بیان کنند که از کجا آمده است! 🔸از فیزیک و زیست‌شناسی معاصر نمی‌توان خاناباوری را نتیجه گرفت. 🌱اندیشه رضوان https://eitaa.com/andishehrezvan_offical 📎www.andishehrezvan.ir
تعامل دین، فیزیک و فلسفه، فرصتی جهانی برای مقابله با خداناباوری 🔹 نگاهی گذرا به مهم‌ترین نکات استاد مهدی گلشنی، برنده جایزه بنیاد تمپلتون انگلیس در نشست علمی «احیای دین و فلسفه در جهان غرب در دهه‌های اخیر»: 1️⃣ ما ایرانیان متأسفانه گرفتار بیماری خودباختگی هستیم و محصولات فکری غرب علیه الهیات و فلسفه را به‌سرعت ترجمه کرده ولی نسبت به موج گرایش‌های جدید به دین و فلسفه بی‌تفاوتیم. 2️⃣ در سه حوزه علوم انسانی، فلسفه و دین اتفاقات بسیار خوبی در غرب افتاده و فرصتی را برای خداباوران ایجاد کرده است و باید از این فرصت استفاده کنیم. 3️⃣ یک نمونه از این فرصت‌ها، اعتراف برخی از فیلسوفان علم و اندیشمندان بزرگ نظیر به ناتوانی علم در پاسخگویی به برخی پرسش‌های بنیادین است. اینکه «ارزش‌های اخلاقی از کجا آمده‌اند و چرا باید آنها را رعایت کرد؟» یا اینکه «من از کجا آمدهام، آمدنم بهر چه بود؟» عرصه‌هایی برای ورود دوباره فلسفه و الهیات به دنیای اندیشه انسان غربی فراهم کرد. 4️⃣ نمونه دیگری که زمینه را برای ورود فلسفه و الهیات در عصر علم فراهم کرده است، پذیرش اصل به‌عنوان اصلی فراگیر در جهان طبیعت و جهان اتمهاست. با طرح نظریه توسط ، برخی شانس و را اصل حاکم در دنیای اتم‌ها دانسته و آن را به جهان مافوق اتم تسری دادند. اینان جهان را بی‌هدف می‌دانستند و این امر در کنار نظریه تکامل و پوزیتویسم منطقی، روی‌گردانی از دین و فلسفه را تشدید می‌کرد. اما بلافاصله در برابر رویکرد پوچ‌انگاری جهان، بسیاری از دانشمندان مخالفت کرده و اظهار کردند اگر جهان بی‌هدف است برای چه ما کار علمی می‌کنیم؟ ایرادها و واکنش‌هایی از این دست باعث شد برخی طرفداران پوچگرایی، از موضع خود عقب‌نشینی کرده و به هدفمندی جهان اعتراف کرده و اذعان کردند که هر چه پیشتر می‌رویم، کشف هدف دنیا دشوارتر می‌شود. 5️⃣ همچنین طرح نظریه تنظیم دقیق ثابتات فیزیکی جهان، نمونه دیگری است که زمینه برای برای ورود مجدد خداباوری فراهم کرده است. سخن در این است که اساساً پیدایش حیات به وجود تنظیم رابطه‌ی شگفت‌انگیز و خارق‌العاده‌ای میان انرژی هسته‌ای قوی و ضعیف، نیروی جاذبه و الکترومغناطیس وابسته است که اگر این رابطه‌ای ذره‌ای غیر از آنچه رخ داده است، می‌بود، جهان شکل نمیگرفت. در اینجا نیز علم ناتوان از توجیه است و خداباوران به کمک علم آمده و به وجود و نقش خداوند در پیدایش جهان تأکید می‌کنند. 6️⃣ از آنجا که امروزه شبهات کمتر رنگ و لعاب فلسفی و بیشتر سبقه علمی به خود گرفته‌اند، باید در میان طلاب و حوزویان، گروهی در علوم روز متخصص شوند تا بتوانند با سلاح دین، فلسفه و علم به مقابله با علم‌گرایان برخیزند. بر گرفته از کانال فلسفه دین اسلامی 🌱اندیشه رضوان https://eitaa.com/andishehrezvan_offical 📎www.andishehrezvan.ir
بهره گیری از قرآن.pdf
924K
امکان‌سنجی بهره‌گیری از قرآن در بررسی مبانی علوم فیزیکی 🔸مقاله‌ای از دکتر علی مولائی و پروفسور مهدی که به مسئله‌ای نوین و جالب می‌پردازد؛ اینکه آیا می‌توان از به عنوان منبعی برای اعتبارسنجی، تکمیل، تصحیح داده‌های استفاده کرد یا نه؟ ❗️شاید چنین به نظر بیاید که قرآن به علت آنکه کتابی آسمانی و دینی است، داده‌های پسینی دارد و نمی‌تواند بر یافته‌های فیزیک اثرگذار باشد؛ زیرا فیزیک قرار است در مسائل پیشادینی اثرگذار باشد. ✅ با این وجود ادعای این مقاله چیز دیگری است. این مقاله مدعی است، قرآن در تصحیح و تکمیل و اعتبارسنجی گزاره‌های فیزیکی می‌تواند اثرگذار باشد. به همین دلیل به نظر می‌رسد مقاله‌ای جذاب باشد. 🌱اندیشه رضوان https://eitaa.com/andishehrezvan_offical 📎پایگاه تحلیلی اندیشه رضوان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پوزیستیویسم منطقی 🔹 یکی از چالش‌های فلسفه و فیزیک است که باعث شده هر یک از اندیشمندان برای نظریات خود درباره آن، ایده‌هایی را ارائه کرده‌اند. 🔸 ولی جالب است ریاضی‌دانی همچون برای اثبات ادعای خودش، از رویکردی پوزیتیویستی استفاده می‌کند. 📌به دقیقه 1:20 توجه کنید. او می‌گوید: ❗️همه چیز باید فیزیکی باشد و بتوان از نظر فیزیکی آن را اندازه گرفت تا بتوان آن را اثبات کرد. ✅ این همان و است که مدت‌هاست در روش‌شناسی علوم و فلسفه علم منسوخ شده ولی همچنان بلای جان گزاره‌های متافیزیکی و دینی است. 🌱اندیشه رضوان https://eitaa.com/andishehrezvan_offical 📎 ایتا I سایت
38.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تناقضات لیبرالیسم 🔹 لیبرال‌های همواره شعار می‌دهد و هر آنچه مقابل آزادی باشد از جمله ، مذهب، و ... را محکوم می‌کنند. 🔸 شعار لیبرالیسم در فرهنگ و اقتصاد و سیاست گوش همه را کر کرده است. ⭕️ به عنوان «پدر اقتصاد مدرن» و نظریه‌پرداز لیبرالیسم اقتصادی، از آزادی دفاع می‌کند ولی وقتی به دولت‌ می‌رسد معتقد است: دولت‌مردان نباید به دنبال نفع شخصی و آزادی خود باشند. 📌او نمی‌گوید که اگر آزادی محور مناسبات اجتماعی است، پس چرا دولت و دولتمردان آزادی نداشته باشند؟!! ❗️این همان که امروزه بلای جان بشریت شده است. 🌱اندیشه رضوان https://eitaa.com/andishehrezvan_offical 📎 ایتا I سایت
پوشش و حجاب یک ذائقه متغیر فرهنگی یا محصول یک باور عمیق فلسفی؟ 🔹علیرضامحمدلو به درستی در یادداشتی در «عصر تبیین عصر رسانه» گفته است که پوشش و حجاب، یک مسئله فرهنگی روبنایی نیست. 🔸حجاب و چگونگی پوشش، نوعی ذائقه فرهنگی نیست. 🔹 حجاب نشانه‌ای از یک بنیان و زیربنای فکری است. 📌همانطور که بی‌حجابی، برهنگی، ، و... محصول اندیشه‌های فکری و فلسفی و است؛ اندیشه‌هایی از جنس و و () که محصولش سلب اعتبار از بسیاری از ارزش‌های انسانی است. ❗️اساسا رفتارهای غربی، ناشی از سبک زندگی مدرن و سبک‌های مدرن ناشی از باورهای فکری مدرنیته و همگی محصول بنیان‌های فلسفی غربی است. 🌱اندیشه رضوان https://eitaa.com/andishehrezvan_offical 📎 ایتا I سایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا با داده‌های فیزیکی و کیهانی خدا اثبات می‌شود؟ 🔹این کلیپ از پروفسور غیر از ، دو نکته مهم دارد: 1️⃣ اینکه در ابتدا گریزی به انگاره غربی مسیحی نسبت به رابطه _و_دین می‌زند. 🔸اینکه مگر می‌شود یک دانشمند، خداباور باشد؟! این همان تقابل علم و دین است که از قرون وسطی در ذهن غربی‌ها بوده و به عموم بشریت نیز آن را تزریق کرده‌اند. 📍چیزی که اسلام با آن بیگانه است. 2️⃣ اینکه به نکته‌ای بنیادین اشاره دارد و آن اینکه عالم ماده تحت تأثیر قوانین غیرمادی است. 📌ربط مادی به غیرمادی یکی از مسائل کانونی در است. 🌱اندیشه رضوان https://eitaa.com/andishehrezvan_offical 📎 ایتا I سایت I مشاهده ویدئو در سایت
🔹 در چند قرن گذشته مسئله زن و یک چالش جدی بوده است. ❗️چالش‌های امروز جامعه ایرانی در این حوزه هم در امتداد همان جریانات است. ▪️ با اینکه در چالش خیلی کار شده است ولی نسبت به ظلمی که مدرنیته و استعمار به زن کردند، تحقیقات کمتری وجود دارد. ♦️ این کتاب از کتاب‌هایی است که با آمار و پژوهش‌های دقیق، در صدد است تا ظلم به زنان را تصویر کند. 📍این آمار در وبلاگ ناگفته‌های صورتی هم قابل دسترس است. 🌱اندیشه رضوان https://eitaa.com/andishehrezvan_offical 📎 ایتا I سایت I معرفی کتاب در سایت
📍تفسیر درست از معنی و جایگاه «الهیات» لازمۀ طرح «الهیات تمدنی» بر پایۀ آموزه‌های وحیانی اسلام است. 📚 کتاب «الهیات تمدنی» که با تأکی بر اندیشه‌های کلامی علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی نوشته شده است، در یک دورۀ سه‌جلدی الهیات را به صورت روشمند و همراه با حجیت و در سطحی تمدنی مطرح می‌سازد. 📝نویسنده: محمدرضا خاکی قراملکی، عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم قم 🌱 اندیشۀ رضوان https://eitaa.com/andishehrezvan_offical 📎 ایتا I سایت
مطهری و مسئله شفاعت 🔹 مسئله یک چالش دینی است. نه اینکه مربوط به گذشته باشد امروزه هم چالشی دینی است 🔸 در سطح علمی، فرقه‌های و اندیشمندان پرسش‌ها و مسائلی مربوط به شفاعت را مطرح می‌کنند که عموماً در کتاب‌های اعتقادی مطرح شده 🔺 اما یک سطح عمومی هم دارد اینکه مردم از آن تلقی درستی ندارند 🔹 در این بین شهید مطهری به زیبایی این مسئله را برای مردم تبیین می‌کند تا نگاهی غلط به مسئله شفاعت شکل نگیرد. 🔸 مطهری مبتنی بر اصل «الدنیا مزرعة الآخرة» و مبتنی بر در هم‌تنیدگی مناسبات مادی و معنوی، شفاعت را در یک تفسیر، به بروز و تجلی هدایت‌گری معصومان (ع) در این دنیا تفسیر می‌کند. (ر.ک:عدل الهی ص 229) 📍این گونه دیگر شفاعت نیست؛ بلکه مسیری است که اعمال ما در این دنیا آن را رقم می‌زند. 📌 شفاعت امام حسین (ع) در واقع تجلی هدایتگری حضرت در این دنیاست. همانگونه که جریان قیام حضرت، جریانی روشنگر و هدایت‌کننده بود. این نگاه خیلی مهم است این نگرش هم پرسش‌های علمی درباره شفاعت را پوشش می‌دهد و هم تلقی عرفی از آن و نگاه پارتی‌بازی به آن را اصلاح می‌کند. 🌱 اندیشۀ رضوان https://eitaa.com/andishehrezvan_offical 📎 ایتا I سایت
جایگاه اخلاق در حرکت علمی بشر 💡 آیا دین و به صورت خاص اخلاق، موجب سوگیری در امر پژوهش علمی می‌شود یا علم را از انحراف دور می‌کند؟ علامه طباطبایی، معتقد است اگه قوای نفسانی انسان به درستی تعدیل و تهذیب نشود، روند «تفکر» و «حرکت علمی» بشر به انحراف کشیده می‌شود. ایشان می‌فرماید: 📝 «چه بسا افراط آدمى و فرو رفتنش در بر آوردن نيازهای يك قوه از قواى متضادش و بازماندن از نيازهاي ساير قوايش باعث آن شود كه در افكار و معارفش منحرف گشته و در نتيجة تحكيم و ترجيح خواسته‏‌ها و مشتهيات و پيشنهادهاى يك قوه بر خواسته‏‌هاى ساير قوا، به اين گمراهى بيفتد كه تصديق‌هاى آن قوه را نيز بر تصديق‌هاى ساير قوا تحكيم دهد، و سرانجام فكر و ذكرش تنها پيرامون خواسته‏‌هاى آن دور بزند.» 📍المیزان ج۵، ص۴۳۸ 🌱 اندیشۀ رضوان https://eitaa.com/andishehrezvan_offical 📎 ایتا I سایت
نقش اقتصاد در فرهنگ و اخلاق جامعه 📍این مسئله‌ای است که در دوران معاصر افکار بسیاری از اندیشمندان را به خود درگیر کرده است. 🔻 علامه طباطبایی در این زمینه می‌نویسد: 🔸️مهم ترین چیزى که جامعه انسانى را بر اساس خود پایدار مى دارد، اقتصادیات جامعه است که خدا آن را مایه قوام اجتماعى قرار داده؛ و ما اگر انواع گناهان و جرائم و جنایات و تعدیات و مظالم را دقیقا آمارگیرى کنیم و به جستجوى علت آن بپردازیم خواهیم دید که علت بروز تمامى آنها یکى از دو چیز است: 🔹️یا فقر مفرطى است که انسان را به اختلاس ‌ اموال مردم از راه سرقت، راهزنى، آدم کشى، گرانفروشى، کم فروشى، غصب و سایر تعدیات وادار مى کند، 🔹️و یا ثروت بى‌حساب است که انسان را به اسراف و ول خرجى در خوردن، نوشیدن، پوشیدن، تهیه سکنى و همسر، و بى بند و بارى در شهوات، هتک حرمتها، شکستن قرقها و تجاوز در جان، مال و ناموس دیگران وامى دارد. 📚 تفسیر المیزان، ج۹، ص۳۳۰ 🌱 اندیشۀ رضوان https://eitaa.com/andishehrezvan_offical 📎 ایتا I سایت
رابطۀ سلطۀ سیاسی و فساد اخلاقی در فلسفۀ سیاسی و شیوۀ حکمرانی هر مکتب نگاهی خاص به مناسبات میان مباحث اخلاقی جامعه و معماری قدرت حاکم بر آن وجود دارد. شهید مطهری به رویکرد قدرت‌های غیر الهی برای سلطه بر جوامع اشاره می‌کند: 💡تاریخ بشر نشان می‌دهد که هرگاه قدرتهای حاکم می‌خواهند جامعه‌‏ای را تحت سلطه خود قرار دهند و آن را استثمار کنند، تلاش می‌کنند تا روح جامعه را فاسد کنند و برای این منظور تسهیلات شهوترانی را برای مردم زیاد می‌کنند و آنها را به شهوترانی ترغیب می‌کنند. 💡نمونه عبرت‌‏انگیزی از این شیوه کثیف، فاجعه‏‌ای بود که در اسپانیای مسلمان- که یکی از سرچشمه‌های به حساب می‌آمد و از پیشرفته‏‌ترین تمدنهای اروپا محسوب می‌شد- برای مسلمانان اتفاق افتاد. 💡 مسیحیان برای خارج کردن اسپانیا از چنگ مسلمانان، از راه فاسد کردن روحیه و اخلاق جوانان مسلمان وارد عمل شدند. تا آنجا که توانستند وسائل لهو و لعب و شهوترانی را به سهولت در اختیار مسلمانان قرار دادند و در این کار تا آنجا پیش رفتند که حتی سرداران و مقامات دولتی را نیز فریفتند و آنان را آلوده ساختند و به این ترتیب توانستند عزم و اراده و نیرو و شجاعت و ایمان و پاکی روح مسلمین را از میان بردارند و آنها را به آدمهایی زبون و ضعیف و شهوتران و شراب‌خواره و زنباره مبدل کنند. و پر واضح است که غلبه و پیروزی بر چنین مردمی کار دشواری نیست. 📗📍 آشنایی با قرآن، ج۱، ص۷ 🌱 اندیشۀ رضوان https://eitaa.com/andishehrezvan_offical 📎 ایتا I سایت
📚 «اسلام و مسئله ملیت» شمامل یک دیباچه، سه سخنرانی و یک ضمیمه از شهید متفکر آیت‌الله مطهری است. 📍دیباچه با عنوان «ایران و اسلام» از دو مقاله از استاد شهید تشکیل شده است. تفصیل این مقاله در کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران از آن شهید، آورده شده است. 📍بخش بعدی شامل سه سخنرانی شهید مطهری است که در تقریباً سال ۱۳۴۷ هجری شمسی در انجمن اسلامی مهندسین ایراد شده است. نوارهای صوتی آن سخنرانیها در دست نیست و این بخش تنظیم‌شده متنی است که در همان زمان از نوار صوتی پیاده شده و در اختیار آن شهید قرار گرفته است. بخش ضمیمه مقاله‌ای با عنوان «خدمات ایرانیان به فرهنگ اسلامی تا قرن پنجم» است. 📍مطالعه این کتاب، برای خواننده، روشن و ثابت می‌کند که نه‌تنها تقابلی میان اسلام و ملیت ایرانی وجود ندارد، بلکه اساسا اسلام، جزیی از ملیت مردم ایران است و هیچ ملتی به اندازه ایرانیان از روی عشق و علاقه، به اسلام خدمت نکرده است. 🌱 اندیشۀ رضوان https://eitaa.com/andishehrezvan_offical 📎 ایتا I سایت
انسان اقتصادی.mp3
4.3M
انسان؛ اقتصاد و رشد یکی از مهم‌ترین ارکان تمدن است. با این حال باید دانست که آیا انسان‌شناسی با انسان‌شناسی تفاوت دارد؟ اگر آری؛ تفاوت در چیست؟ حجة الاسلام قنبریان پاسخ می‌گوید. 🌱 اندیشۀ رضوان https://eitaa.com/andishehrezvan_offical 📎 ایتا I سایت
پیشتازی زنان در اثرگذاری بر جریانات اجتماعی 📍نگاه شهید مطهری در مسئله نسبت و جامعه و این نیست که فقط زن اجازه حضور در جامعه را دارد یا نه؟ 🔺از نگاه وی، زن الهام بخش است. 🔹یعنی نه تنها زن می‌تواند در متن جامعه حضور داشته باشد بلکه الهام‌بخش به مردان نیز هست. 📌شهید در آینده انقلاب اسلامی ایران، ص210 میگوید اگر زن پیشتاز جریانات اجتماعی باشد، نه تنها از حضور مردان جلوگیری نمی‌کند بلکه نیروی مردان در مسائل اجتماعی را چندبرابر می‌کند. 🌱 اندیشۀ رضوان https://eitaa.com/andishehrezvan_offical 📎 ایتا I سایت
نسبت انقلاب اسلامی با مسئله زن 🔹علت اینکه برخی جامعه‌شناسان، را پیش‌بینی نشده و خاص می‌دانند، آن است که به خاطر مناسبات خودشان و تبلیغات خودشان باورشان شده که دین با مشکل دارد و زنان قطعا در جبهه مقابل انقلاب اسلامی خواهد بود. 📍ولی اطلاع دقیقی از محیط اسلامی ایران نداشته و ندارند که اساساً انقلاب اسلامی نه تنها با زن مشکلی ندارد بلکه خود انقلاب ثمره حضور جدی زنان است. آینده انقلاب اسلامی ایران، ص ۲۱۰ 🌱 اندیشۀ رضوان https://eitaa.com/andishehrezvan_offical 📎 ایتا I سایت
پرسشی صریح از شهید مطهری درباره تمدن اسلامی! 📍اگر اسلام قادر بود ملتی را نجات بدهد و و فرهنگی به‌وجود آورد، چطور در طول این چهارده قرن یک نمونه هم نتوانست ایجاد کند؟ 📝 پاسخ شهید: اسلام پنج قرن، تمدنی را در سه مرکز بزرگ (اندلس، مصر، و بغداد و ایران) به وجود آورد که مجموع اینها را «تمدن اسلامی» می‏‌نامند. شما از قول جامعه‏‌شناسان در نظر بگیرید. مثلا که یک مورخ جامعه شناس در زمان خودمان بود و چهار پنج سال بیشتر نیست که مرده است تمدن‌های عالم را تقسیم بندی کرده است. سی و چند تمدن در دنیا تشخیص داده، بعد بعضی را کنار زده و بعضی را درجه اول در نظر گرفته تا به پنج تمدن رسیده است. باز برخی از آنها را کنار زده و به سه تمدن رسانده است. در میان آن سه تمدن بزرگ جهانی یکی را می‌شناسد. 📚 آینده انقلاب اسلامی ایران، ص142 📌این یعنی هم اسلام می‌تواند و هم توانسته تمدن‌سازی کند. 🌱 اندیشۀ رضوان https://eitaa.com/andishehrezvan_offical 📎 ایتا I سایت
حدود سیصد سال پیش مسئله‌ی اراده آزاد را غامض‌ترین مسئله‌ی فلسفی خوانده و هم امروزه درباره‌ی آن چنین می‌گوید: «مسئله‌ی اراده‌ی آزاد مسئله‌ای غیرعادی در میان مسائل فلسفی معاصر است؛ به نحوی که ما به داشتن پاسخی ناظر به آن هرگز نزدیک هم نشده‌ایم». او ادامه می‌دهد که مسائل زیادی است که ما راه‌حلی برای آن نداریم اما مسئله‌ی خاص اراده‌ی آزاد این است که «بدون آن نمی‌توانیم به زندگی خود ادامه دهیم». کتاب «اراده‌ی آزاد و چالش‌های علمی و فلسفی معاصر» به نقش اراده در اختیار و نقش عوامل بیرونی بر اراده انسان به مباحث زیر می‌پردازد: ✓جبر گرایی فلسفی و فیزیکی ✓برهان پیامد ✓برهان شانس ✓اراده آزاد و چالش‌های علم‌گرایانه ✓بستار فیزیکی و علیت ذهنی ✍️ نویسندگان: نیما نریمانی، روزبه زارع، جمال خداپور و نیلوفر شاهین‌نیا 🌱 اندیشۀ رضوان https://eitaa.com/andishehrezvan_offical 📎 ایتا I سایت
📍دین حق محدود کردن آزادی را دارد!؟ 🔍قرآن می‌گوید «‌لاَ إِكْرَاهَ فِى الدِّين» بنابراين، آزادى اصل و مقدّم بر دين است و اساساً وجود و اعتبار دين در پرتو آزادى معنا پيدا مى‌كند. حال كه جايگاه آزادى قبل از دين است و دين زاييده و است، دين هرگز نمى‌تواند آزادى را محدود كند. 📝 ضمن تأیید قسمت اول (ارزشمندی انتخاب دين در فضا و شرايطى آزاد) باید دانست که قسمت دوم سفسطه است زیرا انسان بعد از این‌که آزادانه دین را پذیرفت، مجموعه دين اعم از امور اعتقادى و دستورات عملى را نيز پذيرفته است و به لوازم اين پذيرش كه عمل و راه‌پويى در قالب اين اعتقادات و فرامين عملى است گردن نهاده، آزادانه خود را تابع اوامر و نواهى خداوند متعال ساخته است. 🖍 : افرادی که به استخدام نيروهاى پلیس درمى‌آيند، بعد از استخدام و پذيرفتن آزادانه، حقّ تخطّى از قوانين و مقرّرات حاكم بر نيروهاى آن را ندارند. 📚پرسش‌ها و پاسخ‌ها، ج۳، رابطه دین و آزادی 🌱 اندیشۀ رضوان https://eitaa.com/andishehrezvan_offical 📎 ایتا I سایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ابن‌سینا، علم و دین 🔹این کلیپ اخیرا در فضای مجازی منتشر شد در انتهای این کلیپ، مسئله تأثیر دین بر روان به عنوان یک مسئله از را نتیجه می‌گیرد 🔸کاری به این نداریم 📌مهم‌تر از آن مسئله رابطه است که در این قطعه تصویری وجود دارد 🔹اینکه ابن‌سینا مثل بسیاری دیگر، هم فیلسوف، هم متدین و هم دانشمند تجربی است؛ خیلی مهم است این نشان دهنده آن است که تمدن اسلام، هم ادعا و هم ظرفیت آن را دارد که بین علم و دین تعامل و همسویی برقرار کند. ❗️برخلاف مسیحیت کاتولیک و آنچه در غرب امروز دیده می‌شود که باور عمیق به ناسازگاری علم و دین دارد. 🌱 اندیشۀ رضوان https://eitaa.com/andishehrezvan_offical 📎 ایتا I سایت
ده باور بی‌اساس علم مدرن این کتاب هم ادعای بزرگ دارد و هم برای کسانی که در مسائلی مثل ، ، و... دغدغه دارند، جذاب خواهد بود. ادعای این کتاب آن است که بسیاری از یافته‌های علمی (تجربی) بر اصولی استوار هستند که به خاطر تکرار زیاد، پذیرفته شده و مسلم در نظر گرفته می‌شوند در حالی که بسیاری از این اصول قابلیت نقد و چالش دارند. البته باید توجه داشت که این کتاب مورد نقد برخی منتقدان نیز قرار گرفته است که بایستی مورد توجه اندیشمندان و پژوهشگران حوزه علم قرار گیرد. معرفی بیشتر کتاب در پایگاه اندیشه رضوان 🌱 اندیشۀ رضوان https://eitaa.com/andishehrezvan_offical 📎 ایتا I سایت