eitaa logo
اندیشگان
513 دنبال‌کننده
185 عکس
136 ویدیو
21 فایل
🧩 اندیشگان؛ جستارهایی در باب علوم انسانی-اسلامی 📮 نقد و نظر: @Andishgan_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
37.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 | استاد حمید از رابطه متقابل فلسفه و فرهنگ میگویند: ✓ در کانون هر فرهنگی فیلسوفان آن فرهنگ قرار گرفته اند. ✓ هیچ جامعه ای بدون فلسفه‌ی متناسب با خودش نیست و زندگی امتداد یک فلسفه است. ✓ فیلسوفان، زبان زندگی مردم هستند. از کانال استاد پارسانیا ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
پیراستگی برهان صدیقین علامه طباطبایی_عسکری سلیمان امیری.pdf
221K
📑 | پیراستگی برهان صدیقین علامه طباطبایی ، عسکری 🖇 این مقاله پاسخ استاد عسکری سلیمانی امیری به مقاله دکتر محمود مروارید است که قبلا منتشر کرده بودیم. در این مقاله ایشان تلاش کرده اند به سه اشکال مطرح شده در مقاله «تاملی در برهان صدیقین به تقریر علامه طباطبایی» با زبان پاسخ دهند و پیراستگی را اثبات نمایند. البته برای این منظور تقریر های جدیدی از برهان صدیقین هم ارائه داده اند که جالب توجه است. 🏷 پ.ن: ۱.نکته جالب در این دو مقاله این است که بلافاصله و در دو شماره پی در پی مجله نقد و نظر منتشر شده اند. این چنین مجلات و ژورنال‌های علمی یکی از بسترهای رشد و تولید علم اند. همانگونه که کرسی های آزاد اندیسی باعث رشد گفتمان علمی کشور میشود، چنین مجلاتی هم فضا گفتگو و تضارب آرا را فراهم خواهند نمود.۲. سلسله مقاله سوم که پاسخ مجدد دکتر مرواید به مقاله استاد سلیمانی امیری ست را در روزهای آینده از اندیشگان بخوانید. ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
📝 | نوع مواجهۀ اسلام با علوم انسانی غربی 📖 با کلیت علوم انسانی و مدنیت غربی مخالفیم اما رویکرد حذفی نداریم. ✅️ علوم اسلامی ما با کلیت مدنیت معاصر غربی و با کلیت علوم انسانی موجود و زائیده در غرب مخالف هست، ولی این به معنای رویکرد حذف کلی و تمام عیار آن نیست. ♦️عقلانیت سکولار یعنی اتکا کردن به دانش و خرد بشری که از وحی بی نیاز خواهد بود. رویکرد غالب در سکولاریسم دین را فقط به حریم خصوصی هدایت می کرد؛ لذا به خصوصی سازی دین معتقد است. (رویکرد پست مدرن نه تنها دین بلکه همه ؟؟ را به خصوصی خواهد کشاند.) ♦️در جامعه اسلامی برخی متجددان سعی کردند تا یک بازخوانی از عقلانیت سکولار که در فضای غرب حاکم بوده را پیاده کنند. این افراد به تاریخ مندی آموزه های سیاسی و اجتماعی دین معتقد هستند، یعنی باور دارند تاثیر و گره گشایی دین محصور در شرایط تاریخی خود است و این آموزه ها فرازمانی نبوده و در حصار و زمان خود زندانی هستند. ♦️مخالفان و منکران حضور دین در عرصه سیاست و اجتماع بویژه نو اندیشان دینی معتقدند منظور از حکومت دینی، مدیریت فقهی در برابر مدیریت علمی است. ♦️ برخی اسلام گرایان نیز در رابطه با حضور دین دچار بدفهمی هستند؛ به عنوان نمونه گروه های تکفیری جهاد اسلامی مناسبات موجود و وضعیت کنونی را جاهلیت قلمداد می کنند، که باید با آن برخورد کرد بر این بسط جاهلی با یک ظاهر گرایی و طرد عقل و تکیه بر جمود، خواهان بازگشت قالب های معیشتی به گذشته هستند و تصویری از اسلام گرایی را ارائه می کنند که نوعی ایستایی در مناسبات اجتماعی و توقف در خلاقیت بشری را بازتولید می کند. ♦️ما معتقدیم که تصویر صوفیانه و انزواطلبانه از اسلام نیز به اندازه تصورات تکفیری ها قابل درک نیست. اگر تصویر ما از اسلام ، فاقد پویایی فقهی باشد نمی توانیم با شرایط اجتماعی خود آن را وفق دهیم. ⛔️ برخی افراد، تصویرشان از فقه خیلی محدود است و فکر می کنند فقیه کارش این است که هر سوالی مطرح می شود مجاز یا غیر مجاز بودن آن را اعلام کند. ✅ اما باید توجه داشت نقش فقه تنها ترسیم کننده خطوط قرمز نیست بلکه جنبه ایجابی هم دارد و در عرصه اجتماع هر جا پای استنباط از منابع دینی درمیان باشد فقه و فقاهت آنجا حضوری فعال خواهد داشت. ⛔️ برخی ها تصویری که از فقه دارند کاملا فردی است و به فقه حکومتی معتقد نیستند. ✅ اما فقه حکومتی یعنی فقه را در بستر حاکمیت دیدن، فقه حکومتی مساوی با فقه سیاسی نیست. ♦️ ما با کلیت مدنیت معاصر غربی و با کلیت علوم انسانی موجود در آنجا مخالفیم، ما نگرش انتقادی داریم ولی این به منزله رویکرد حذف تمام عیار علوم انسانی غربی نیست. ✅ ما می گوییم وحی برای کمک به راهبری عقل و مهار آن از حالت وحشی لازم است. ✍ صدر ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
🧩 | ما و تصمیم‌هایمان ✓ یک عمر در ادامه تصمیم‌هایی خواهیم بود که در جوّ بچگانه گرفته‌ایم . عمری در فضایی هستیم که در ایام سطحی نگری آن فضا را ایجاد کرده‌ایم . هر تصمیم عواملی دارد و آثاری . از مهمترین عوامل هر تصمیم ، تصمیم های قبلی و از مهمترین آثارش ، تأثیر بر تصمیم‌های بعدی است . لذا بسیاری از تصمیم‌های کنونی که خیال میکنیم آزادانه و با اختیار اخذ میکنیم ، در تبع تصمیم‌های سابق و اسبق هستند . ✓ گویا تصمیم‌ها مانند دومینو یک جریان متصل و درهم تنیده ای هستند . و تفسیر هر فرد انسانی بدون دیدن قطار تصمیم‌هایش ناممکن خواهد بود . 🖊میرداوود ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
📕 | نسبت علوم انسانی و علوم اجتماعی بنا بر تعریف علوم انسانی بر کنش‌های انسانی: عموم و خصوص مطلق 📖 برخی علوم انسانی و علوم اجتماعی را به یک معنا و مفهوم واحد به کار می برند و بعضی دیگر موضوع علوم انسانی و علوم اجتماعی را به عنوان امور انسانی، موضوعی واحد می دانند و تفاوت این دو را به روش آنها ربط می دهند. آنها علوم اجتماعی را علومی می دانند که روشهای کمی و کیفی را به گونه ای تجربی و مشابه با علوم پایه و دانشهای تجربی به کار می برند و علوم انسانی را شامل آن دسته از دانشهای دانشگاهی می دانند که با روشهای تحلیلی، انتقادی و فکری و تعمقی به امور انسانی و جنبه های انسانی جهان می پردازند. براساس این تعریف، دانشهایی نظیر هنر، فلسفه، علوم اجتماعی و مطالعات فرهنگی در زمرۀ علوم انسانی و دانشهایی مانند جمعیت شناسی، جغرافیای انسانی یا جامعه شناسی و مردم شناسی تا هنگامی که به معنای تجربی علم و الگوی دانشهای طبیعی پایبند باشند، در ردیف علوم اجتماعی و قرار می گیرند. ✅ براساس تعریف مورد نظر ما، علوم انسانی به موجودات و هستی‌هایی می پردازند که از مسیر اراده و آگاهی انسان پدید می آیند؛ به بیان دیگر موضوع این علوم، کنشهای انسانی و پیامدهای آن و علوم اجتماعی مطالعه درباره کنشهای اجتماعی انسان و لوازم و عوارض مربوط به آن است. تعریف اخیر نشان می دهد که نسبت بین علوم انسانی و علوم اجتماعی نسبت عموم و خصوص مطلق است؛ یعنی علوم اجتماعی، زیر مجموعه علوم انسانی هستند، اما برخی از علوم انسانی در زمره علوم اجتماعی نیستند. ✳️ تفکیک مفهومی فوق به لحاظ واقعی و خارجی هنگامی می تواند رخ دهد که برخی از کنشهای انسانی بتوانند به صورت غیر اجتماعی واقع شوند و کسانی که براساس مبانی هستی شناختی و انسان‌شناختی خود، هستی جامعه را مستقل از وجود افراد در نظر گرفته و وجود انسانی را به واقعیت اجتماعی آن فرو می‌کاهند، نمی توانند مطالعاتی انسانی پیدا کنند که صورت و سیرتی اجتماعی نداشته باشد. در این فرض علوم انسانی نمیتواند مصادیقی فراتر از مصادیق علوم اجتماعی داشته باشد. 📚 جهان های اجتماعی، حمید پارسانیا، ص ۷۰ ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
▪️فرا رسیدن ماه محرم الحرام ماه عزاداری و سوگواری اباعبدالله الحسین (علیه السلام) تسلیت باد. بازاین چه شورش است که درخلقِ عالم است بازاین چه نوحه وچه عزا وچه ماتم است بازاین چه رستخیز عظیم است کز زمین بی نفخِ صور خاسته تاعرش اعظم است این صبحِ تیره بازدمیداز کجا کزو کارِجهان وخلقِ جهان جمله درهم است گویا طلوع میکند از مغرب آفتاب کاشوب در تمامی ذرّات عالم است گر خوانمش قیامتِ دنیا بعید نیست این رستخیزِ عام که نامش محرّم است در بارگاهِ قدس که جای ملال نیست سرهای قدسیان همه بر زانوی غم است جِن و مَلک بر آدمیان نوحه می کنند گویا عزای اَشرفِ اولّاد آدم است ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 مدرسه تابستانه اقتصاد اسلامی به همت وزارت امور اقتصادی و دارایی 🗂 ثبت‌نام در سایت sahwa.ir 🗓 مهلت ثبت‌نام تا ۳۱ تیر ✨مدرســــــه‌تابســـــتانه‌اقتصــــــــاداســـلامـــی✨ 🆔 @HSIE1402
📚 | سخنان حسین بن علی علیه السلام از مدینه تا کربلا در این کتاب نگارنده (آیت الله محمدصادق نجمی) کوشیده است متن سخنان امام حسین علیه السلام را از آغاز حرکت از مدینه تا هنگام شهادت، به ترتیبی که آن حضرت در مناسبت های مختلف ایراد کرده، برگرفته از منابع مختلف، ثبت نماید. + علاوه بر متن عربی سخنان آن حضرت، توضیح لغات، ترجمه و شرح متن سخنرانی درج گردیده است. بیان دقیق فرمایشات ان حضرت از مدینه تا کربلا و بررسی برخی از موارد مبهم تاریخی از جمله امتیارات این کتاب می باشد. ویژه ی ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
📌 تمدید مهلت ارسال چکیده برای همایش ملی « معرفتی در فلسفه اسلامی و چالش‌های پیش‌روی آن» تا آخر مرداد ماه 📂 به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، مهلت ارسال چکیده برای همایش ملی «واقع‌گروی معرفتی در فلسفه اسلامی و چالش‌های پیش‌روی آن» تا تاریخ 31 مرداد ماه 1402 تمدید شد. گفتنی است علاقه‌مندان می‌توانند چکیده‌‌ی پژوهش‌های خود را با توجه به محورهای همایش از طریق سامانه (https://er.irip.ac.ir) ارسال فرمایند. 🔶 محورهای همایش را در لینک زیر ببینید: https://www.irip.ac.ir/fa/news/598 ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
| نظام اقتصادی اسلام؛ مبانی، اهداف، اصول راهبردی و اخلاق هدف این کتاب تبیین مبانی، اصول راهبردی و آموزه های اخلاقی نظام اقتصادی اسلام و اثبات هماهنگی این امور با یکدیگر در جهت هدفهای نظام اقتصادی اسلام یعنی عدالت، امنیت و بارور کردن استعدادهای طبیعت است. افزون بر این در این کتاب تلاش شده است تفاوت ها و مزیت های نظام اقتصادی اسلام نسبت به نظام اقتصاد سرمایه داری بیان شود. ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝 | فلسفه‌ی هیئت ⁉️سؤال اول: هدف از تشکیل هیأت چیست؟ آیا هدف از هیأت صرفاً برای کسب ثواب است؟ آیا هدف از تشکیل این جلسات، غفران ذنوب است؟ ✅ در جواب باید گفت اینها بخشی از آثار جلسات است . با دقت در دعای آخر امام صادق علیه السلام برای (احیای امر)، فلسفه‌ی هیأت مشخص می‌شود. در این روایت، امام صادق‌ عليه‌السلام از فضيل بن یسار می‌پرسند: "تَجْلِسُونَ وَ تُحَدِّثُونَ؟! قُلْتُ نَعَمْ، قَالَ تِلْكَ الْمَجَالِسُ أُحِبُّهَا فَأَحْيُوا أَمْرَنَا، رَحِمَ اللَّهُ مَنْ «أَحْيَا أَمْرَنَا» آيا با هم مى‌نشينيد و گفتگو مى‌كنيد؟ عرض كرد: آرى، فدايت شوم. فرمود: من اين مجالس را دوست دارم. رحمت خدا بر آن كه «امر» ما را زنده بدارد." ✳️ احیای امر یعنی چه؟ کلمه‌ی «امر» در روایات به معنی اقامه‌ی ولایت و حکومت اهل‌بیت علیهم‌السلام است. یعنی هیأت باید زمینه‌ی دولت مهدوی را بسازد. مقدمه‌ی ظهور دولت مهدوی، تحقق تمدن نوین اسلامی است. بنابراین هیأت باید بستری برای تحقق تمدن اسلامی باشد. ✍ صدر ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
📝 | فلسفه اسلامی و چالش کارآمدی (2) 🖊 وقتی صحبت از کارآمدی در مورد مساله ای می‌شود لزوما سنجشی بین یک امر در مقیاس با هدف آن اتفاق می‌افتد. این سنجش یک بار در فلسفه اسلامی و نسبت آن با هدفی که خود مطرح می‌کند، سنجیده می‌شود. در این صورت کمتر کسی اعتقاد به این دارد که فلسفه اسلامی نسبت به توصیف واقعیت بما هو واقعیت ناکارآمد بوده و یا حداقل انکار کنندگان آن دلایل کافی ارایه نکرده اند و همچنان بحث حول آن جریان دارد. بار دیگر می‌توان به مساله کارآمدی فلسفه از هدف و انتظاراتی که ما نسبت به آن داشته ایم سنجش کرد، در این فضا منتقدین بر خلاف حالت قبل بسیار و دلایل زیادی ارائه کرده اند که مهم ترین دلیل آن ها فضای حاکم علوم انسانی است که بعد از سال ها خالی از نقش فلسفه *اسلامی* بوده و عملا امتدادی نیست و موافقین کارآمدی نیز برای توجیه پاسخگویی انتظارات در حوزه علوم انسانی به تکلف بسیاری افتاده اند. ✔️ از نظر نویسنده هر دو موافقین و مخالفین کارآمدی فلسفه در سنجش با انتظارات در حوزه علوم انسانی مسیر بحث را درست متوجه نشده اند. ابتدا باید مسائل فلسفه را خوب شناخت و حد انتظاری که آن مسائل برای خود قائل هستند را درک کرد. برای این شناخت بهتر است ابتدا به این سوال پاسخ دهیم: اگر با این انتظاراتی که در حوزه علوم انسانی وجود دارد، اولین فردی بودیم که دست به شناخت واقع و تفلسف میزدیم و بعد از ما نخبگانی نظامات و مسائل را ادامه می‌دادند و قرن ها میگذشت، مسائل فلسفه به همین صورت که در این عصر مطرح شده است، مطرح می‌شدند یا مساله و نظم و نظام دیگری داشتند؟ ↙️ بعد از تفکر حول این محور باید بررسی کرد که مسائل فلسفه با چه انتظار کارآیی نوشته شده اند؟ این سیر تفلسف چه انتظاری از فلسفه داشته اند و با چه مسائلی مواجه شده اند؟ اندیشه در حول این دو سوال می‌تواند محلی برای گفت و گوی نخبگانی ایجاد کند. ما نیز با استفاده از مطالب ارسالی شما حول این دو پرسش، درادامه به بررسی هر سوال می‌پردازیم. ادامه دارد... ✍ سید رضی 📮 نقد و نظر خود را با ما در میان بگذارید. ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
| خلقت انسان و علوم انسانی "فلسفه آفرینش انسان، علم است" 🔸مهمترین موضوع تحقیق در علوم انسانی در محور فلسفه خلقت اوست. فلسفه وجودی انبیاء و اولیاء و تلاش و مجاهدت همگی ایشان نیز معطوف به علم و حکمت است. 🔰 آیت الله مصباح یزدی: فلسفه آفرینش انسان، علم است و علم حقیقی، همان حکمت است. به احتمال قوی تعبیر «عَلَّمَ الاسمَاءَ» در آیه «وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ کُلَّهَا» شناخت حروف و اسامی امور روزمره نبوده است، بلکه این آیه به استعداد کامل انسانی برای دریافت حکمت و معرفت اشاره دارد. در میان معارف اسلامی آنچه به حق تعالی ارتباط دارد و علمی که متکفل این امر است و ما را به آن نزدیک می‌کند، حکمت است. مهمترین موضوع تحقیق در علوم انسانی این مساله است که انسان برای چه آفریده شده است؟ بسیاری از اندیشمندان مختلف، تنها زمانی در پژوهش‌های خود به نتیجه قطعی می‌رسند که هدف از آفرینش انسان برای ایشان روشن شود. سایر مسائل مانند رابطه بین حکمت نظری و حکمت عملی و دهها مساله اساسی دیگر، بدون حل این مساله به سامان نمی‌رسد. هدف از خلقت انسان، اساس شکل‌گیری رفتارهای انسانی است و در اسلام بیش از هر آیینی بر آن تاکید شده است. (۹۷/۲/۲۰) ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
📜 | رابطه فرهنگ و علوم اجتماعی (علوم از فرهنگ تغذیه میکنند) 📍هر فرهنگ و جامعه ای به تناسب معرفت و رفتاری که دارد با چالش‌ها و مسائل داخلی و خارجی خاصی مواجه میشود این مسائل پرسشهای ویژه ای را به دنبال می آورد و پرسشهای اجتماعی زمینه شکل گیری یا توسعه و بسط علوم اجتماعی را به وجود می آورد. 🔖 فرهنگ برای حل مسائل و مشکلات خود به روشهای گوناگون اجتماعی از جامعه علمی حمایت میکند و امکانات اقتصادی، سیاسی، امنیتی و انسانی را برای نهاد علمی فراهم می آورد. فرهنگ با استفاده از ذخیره معرفتی خود بسیاری از بنیانها و اصول موضوعی علم، نظیر بنیانهای وجود شناختی انتولوژیک و معرفت شناختی (اپیستمولوژیک) را برای جامعه علمی تأمین میکند و دانشمندان علوم اجتماعی روشهای بنیادین تولید نظریات علمی را با استفاده از این مبانی به دست میآورند. 📚 جهان های اجتماعی، حمید پارسانیا، ص۷۳ ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◼️ بلندشو علمدر.. .. علم رو بلند کن بازم پرچم این حرم رو بلند کن... ◼️ واسم تکیه گاهی .. .. به تو تکیه کردم تو از خیمه رفتی چقدر گریه کردم... 🥀🍂 ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
24.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📝 | 📽 | لازمه رویکرد تمدنی به واقعه عاشورا، تبلیغ جهانی است یکی از لوازم خاتمیت دین اسلام، جاودانه و جهانی بودن آن است. دینی که جاودانه است برای تمامی اعصار سخن دارد، و دینی که جهانی است برای تمامی مکان‌ها برنامه دارد(محدود به دوره زمانی یا منطقه جغرافیایی خاصی نیست). عاشورا، وقتی ذیل چنین عقلانیت عامی تعریف گردد، ضرورتا امری تمدنی خواهد بود چونانکه خود دین اسلام هم اینگونه است. حال که محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است، و محور احیا و تبلیغ دین سوگواری بر شهادت حضرت سیدالشهداء است، توجه جهانی به امر تبلیغ این واقعه بزرگ، برای گسترش اسلام ضرورتی مضاعف می‌یابد. بیان وقایع کربلا به زبان موسیقی یکی از کارهایی است که میتوان در این راستا انجام داد. کارِ گروه وتر() با این رویکرد قابل توجه و تقدیر است. به امید روزی که نام علیه السلام جهانی شود، که آن روز ندای «ألا یا اهل العالم إن جدّی الحسین قتله عطشانا»ی حضرت صاحب الزمان(عج) معنا خواهد یافت. ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هر که از راه رسید از بدنت چیزی برد السلام ای که به گودال کرَمخانه زدی… 😭
چراغی دیگر.mp3
23.62M
🎙 | آفاق عاشورایی در فرهنگ اسلامی 🔻 استاد در ویژه برنامه چراغی دیگر که توسط خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شده است از "آفاق عاشورایی در فرهنگ اسلامی" سخن می گویند. ✓ زیارت عاشورا از سه نسل نام می‌برد؛ همانی که فیلسوف دوره غیبت صغری از آنها با عنوان سه مدینه فاضله، مموّهه(فاسقه) و ضالّه سخن گفته است... . ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
13970203_22875_128k_1_1.mp3
2.68M
🎙 ابراز خرسندی آیت الله العظمی از رونق گرفتن علوم عقلی و زحمات حضرات آیات جوادی ، سبحانی و علامه مصباح (ره) از کانال مرکز تخصصی کلام امام صادق (ع) ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | وجوه عرفانی واقعه عاشورا 💎 واقعه عاشورا علاوه بر وجه ظاهری، باطنی هم دارد؛ توجه نکردن به وجه باطنی (عرفانی) آن ممکن است سوالاتی را در مورد آغاز و انجام این واقعه بی پاسخ بگذارد. همراه شویم با استاد بزرگوار آیت الله سید حسن عاملی و برخی از وجوه عرفانی واقعه عاشورا را بشنویم. 🎞 لینک دانلود نسخه کامل این گفت و گو در آپارات 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | جایگاه نظریه پردازی 🔹 آنچه که در روایات ما هست که از قرآن گرفته شده است است؛ هم در علوم انسانی و نقلی هم در علوم تجربی و هم در علوم تجریدی. به ما نگفتند درس بخوان، به ما گفتند صاحب نظر باش! این مقبوله عمر بن حنظله که معروف است در آن به ما فرمودند: «وَ نَظَرَ فِی حَلالِنا وَ حَرامِنا»، این نظر نگاه چشم نیست، این نظریه پردازی است؛ آنکه نظریه پرداز است مشمول مقبوله عمر بن حنظله و یا مشهوره ابی خدیجه و یا سایر روایات است. منبع: نشر آثار آیت الله جوادی آملی لینک پیام با کیفیت مناسب در آپارات ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی