eitaa logo
اندیشکده فقه حکومتی
393 دنبال‌کننده
588 عکس
54 ویدیو
83 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸 تلاقی عرفان و سیاست 4️⃣ 🌷امام خامنه‌ای: 🍀من نمی‌خواهم فقط شرح ماوقع را عرض کنم ـ که خب، این ماوقع را همه داریم می‌بینیم ـ من می‌خواهم این استنتاج را بکنم: "هو الّذی ایّدک بنصره و بالمؤمنین" (انفال / 62) 🍀خدای متعال تأیید خودش را در کنار نصرت به وسیله‌ی مؤمنین می‌گذارد، که علی‌الظاهر مراد در اینجا نصرت‌های معنوی است؛ مثل همان "انّی ممدّکم بألف من الملائکة مردفین" (انفال / 9) و امثال اینها. 🍀 "هو الّذی ایّدک بنصره و بالمؤمنین"؛ مؤمنین هستند که موجب نصرت می‌شوند؛ مؤمنین هستند که نظام را پابرجا نگه می‌دارند؛ مؤمنین هستند که در میدان‌های مختلف، جاده را صاف می‌کنند تا نظام اسلامی بتواند کارهای بزرگی را انجام دهد. ما اینها را "انّما اوتیته علی علم عندی" (قصص / 78) 🍀نباید تصور کنیم؛ خیال نکنیم ما هستیم داریم می‌کنیم؛ اینها را خدا دارد می‌کند. این نکته‌ی اول؛ که به نظر من مردم ما به توفیق الهی، به لطف پروردگار، مردم خوبی هستند؛ خوبی‌شان هم به وفاداری آنها به ایمان است، به رسوخ ایمان در دل‌هاست. ... 🍀انسان نگاه می‌کند، می‌بیند این جوان آنجا نشسته، همین‌طور اشک بر روی چهره‌ی او جاری است. انسان به حال این‌ها غبطه میخورد. اینها دل‌هاشان پاک است، این‌ها صافند، نزدیک به خدایند؛ همین، مایه‌ی نصرت است؛ "هو الّذی ایّدک بنصره و بالمؤمنین" 🌿بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری: 1390/6/17 @andishkade_f_h 🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
🌸تلاقی عرفان و سیاست 1️⃣ 🌷امام خامنه‌ای: 🍀بعد نوبت میرسد به حضور سیاسی مردم در روز قدس. باز انسان دست قدرت الهی را مشاهده میکند که اینطور دلهای مردم را جذب میکند و میآورد توی آن هوای گرم، با دهان روزه، وسط خیابانها؛ وفاداری خودشان را به انقلاب، به آرمانهای انقلاب نشان میدهند، فریاد میکنند؛ پیرمرد می‌آید، بچه‌ی کوچک می‌آید، زنها میآیند، مردها میآیند. 🌿بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری: 1390/6/17 @andishkade_f_h 🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
نويسنده:یدالله محمودی ناشر (ان): مهر امیرالمومنین (ع) ۲۵۶ صفحه - وزیری (شومیز) - چاپ ۱ - ۱۰۰۰ نسخه ISBN: 978-964-159-301-0 تاریخ نشر:۹۷/۰۴/۲۴ قیمت :۱۵۰۰۰۰ ریال كد دیویی:۲۹۷.۳۱ زبان كتاب:فارسی/عربی محل نشر:قم - قم بیست‌ صفحه‌ی اول کتاب: http://164.138.18.205/DataBase/bookpdf/97/97424924.pdf @andishkade_f_h 🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
نويسنده:ابوالقاسم علی‌دوست ناشر (ان): الگوی پیشرفت، وابسته به مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ۳۲ صفحه - وزیری (شومیز) - چاپ ۱ - ۱۰۰۰ نسخه ISBN: 978-600-94401-4-6 تاریخ نشر:۹۳/۱۱/۱۴ قیمت :۵۰۰۰۰ ریال كد دیویی:۲۹۷.۳۱ زبان كتاب:فارسی محل نشر:تهران - تهران @andishkade_f_h 🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
فقه و الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت. نگارش: استاد ابوالقاسم علیدوست @andishkade_f_h 🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
پدیدآور(ان): نويسنده:سمیه محمدی نويسنده:سمیه اکرمی نويسنده:مریم نادران ناشر (ان): پارسینه ۲۲۲ صفحه - وزیری (شومیز) - چاپ ۱ - ۵۰۰ نسخه ISBN: 978-600-7369-11-1 تاریخ نشر:۹۳/۰۴/۰۴ قیمت :۶۰۰۰۰ ریال كد دیویی:۳۴۲.۵۵۰۵ زبان كتاب:فارسی محل نشر:تهران - تهران فهرست و صفحات اولیه: http://164.138.18.205/DataBase/bookpdf/93/93404003.pdf @andishkade_f_h 🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
@andishkade_f_h 🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
هدایت شده از دیوار طلاب
♨️تحریف ظالمانه «تحریف شخصیّت امام، تحریف راه امام و منحرف کردن مسیر صراط مستقیم ملّت ایران است. اگر راه امام را گم کنیم یا فراموش کنیم یا خدای نکرده عمداً به کنار بگذاریم، ملّت ایران سیلی خواهد خورد.»(1394/3/14) بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در راستای دفاع از مکتب امام و مقابله با تحریف شخصیت ایشان؛ همایش «تحریف ظالمانه» را با هدف روشنگری در خصوص «پروژه تحریف امام توسط دشمن در رسانه‌های داخلی و خارجی» برگزار می‌کند. 🎙سخنران: «حجت‌الاسلام و المسلمین استاد سیدحمید روحانی» و «حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر ذیبح‌الله نعیمیان» 🕘زمان: شنبه 11 خرداد 1398 ساعت 21:30 🏢مکان: قم، بلوار جمهوری اسلامی، جنب کوچه6، سازمان تبلیغات اسلامی، طبقه هم‌کف، سالن کوثر. 👊برای دفاع از خط و مکتب امام؛همه رسانه باشیم. #تحریف_ظالمانه @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم. @khabarehowzeh
نمایه‌ی بازتاب ولایت فقیه در صحیفه امام @andishkade_f_h 🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
✳️لزوم گرفتن زمینه از تحریف‌گران امام خمینی(ره) ✅امام خامنه‌ای: آنچه هم در باب انقلاب و در باب امام گفته‌اند و گفته‌ایم و تکرار کرده‌ایم، باید مرور بشود، باید مجدّداً تکرار بشود؛ چون اگر یک حقیقتی بارها تکرار نشود و با جزئیّات و خصوصیّات ذکر نشود، گمان تحریف این حقیقت بمرور وجود دارد. اکثر شما میدانید که انگیزه‌هایی برای تحریف شخصیّت امام و تحریف انقلاب -که بزرگ‌ترین هنر امام بزرگوار بود- هست. ✅ما باید تکرار کنیم حقایقی را که در باب امام و در باب انقلاب گفته‌ایم، باز هم بگوییم و تکرار کنیم و مجال تحریف را از تحریف‌کنندگان بگیریم. در شرع مقدّس هم همین‌جور است، در حقایق تاریخی هم همین‌جور است. ۱۳۹۶/۰۳/۱۴ ♻️بیانات در مراسم بیست و هشتمین سالروز رحلت حضرت امام خمینی (رحمه‌الله) @andishkade_f_h 🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
✅تحریف‌ناپذیری و تأویل‌ناپذیری امام خمینی(ره) ✳️امام خامنه‌ای: ✅محتوای آن امامی که توانست دنیا را تکان بدهد، همین چیزهایی است که در این وصیّت‌نامه و مانند اینها هست؛ نمیشود امام را تأویل کرد، نمیشود امام را برخلاف آنچه بود معنا کرد، حرفهای او موجود است. ۱۳۹۵/۰۸/۲۶ ♻️بیانات در دیدار مردم اصفهان @andishkade_f_h 🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
✅انحای تحریف شخصیت‌هایی مانند امام خمینی(ره) ✳️امام خامنه‌ای: ✅تحریف شخصیّت‌ها به این است که ارکان اصلی شخصیّت آن انسان بزرگ، یا مجهول بماند، یا غلط معنا شود، یا به‌صورت انحرافی و سطحی معنا شود؛ همه‌ی اینها برمیگردد به تحریف شخصیّت. ✅شخصیّتی که الگو است، امام و پیشوا است، رفتار او، گفتار او برای نسلهای بعد از خود او راهنما و رهنمود است، اگر تحریف شود زیان بزرگی به‌وجود خواهد آمد. امام را نباید به‌عنوان صرفاً یک شخصیّت محترم تاریخی مورد توجّه قرار داد؛ بعضی این‌جور میخواهند: امام یک شخصیّت محترمی است در تاریخ این کشور که روزگاری بود، فعّال بود، مفید بود، بعد هم از میان جمعیّت رفت و روزگار او تمام شد؛ احترامش میکنیم، نامش را با تجلیل می‌آوریم، صرفاً همین؛ بعضی میخواهند امام را این‌جور بشناسند و بشناسانند و این‌جور تلقّی کنند؛ این غلط است. ✅امام مظهر عینی حرکت عظیمی است که ملّت ایران آغاز کرد و تاریخ خود را متحوّل کرد؛ امام بنیان‌گذار یک مکتب فکری و سیاسی و اجتماعی است. ۱۳۹۴/۰۳/۱۴ 🌐بیانات در مراسم بیست‌ و ششمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله) @andishkade_f_h 🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
💠امام خمینی(ره) مصداق مجاهده‌ی فی الله ♻️امام خامنه‌ای: ✅امام البتّه یک فقیه بزرگ بود؛ هم یک فقیه برجسته و بزرگ بود، هم فیلسوف بود، هم صاحب‌نظر در عرفان نظری بود، در این مسائل [و] بخشهای فنّی و علمی یک سرآمد به‌حساب می‌آمد لکن شخصیّت برجسته‌ی امام به هیچ‌کدام از اینها وابسته نیست؛ بلکه شخصیّت اصلی امام در تحقّق مضمون آیه‌ی «وَ جٰهِدوا فِی اللهِ حَقَّ جِهادِه»(۴) [بود]؛ امام بزرگوار با داشتن آن زمینه‌های برجسته‌ی علمی، وارد میدان مجاهدت فی‌سبیل‌الله شد و این مجاهدت را تا آخر عمر خود ادامه داد و حرکت عظیمی را به‌وجود آورد؛ نه فقط در کشور خود بلکه در همه‌ی منطقه‌ی ما و در همه‌ی دنیای اسلام و به یک اعتبار در همه‌ی جهان. محصول این حرکت، یک محصول بی‌نظیر بود. ✅دو کار بزرگ و بی‌سابقه‌ی در تاریخ کشور ما به‌وسیله‌ی امام تحقّق پیدا کرد؛ یکی برانداختن بنای سلطنت موروثی ظالمانه و غیر عاقلانه که چند هزار سال در کشور ما سابقه داشت. این بنای پوسیده‌ی کهنه‌ی غلط که حکومت کشور به دست انسانهایی باشد و به‌صورت موروثی از کسی به کسی برسد، یا با شمشیر و زور نظامی حکومت به دست بیاید و بعد نسل به نسل از یکی به دیگری به ارث برسد، یک سنّت غلط و بی‌منطق در طول چند هزار سال در کشور ما بود؛ کار اوّل امام این بود که این بنای غلط را برانداخت و کار را به دست مردم کشور سپرد. ✅کار بزرگ دوّمی که امام بزرگوار انجام داد، ایجاد یک حکومت و نظامی بر اساس اسلام بود که این هم در تاریخ کشور ما بلکه بعد از صدر اسلام در تاریخ کلّ اسلام بی‌سابقه بود. این جهاد بزرگ امام بزرگوار ما یک چنین محصول ارزشمندی داشت و لذا جا دارد واقعاً گفته بشود که «جاهَدَ فِی اللهِ حَقَّ جِهادِه»؛(۵) همچنان‌که در قرآن هست: وَ جهِدوا فِی اللهِ حَقَّ جِهادِه؛(۶) و همچنان‌که درباره‌ی اولیای دین گفته میشود، این مرد بزرگ هم مصداق «جاهَدَ فِی اللهِ حَقَّ جِهادِه» است. ۱۳۹۴/۰۳/۱۴ 🌐بیانات در مراسم بیست‌ و ششمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله) @andishkade_f_h 🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
✳️تلاش‌های فراوان و مستمر برای تحریف امام خمینی(ره) ✅امام خامنه‌ای: ♻️در زمان حیات امام هم برای تحریف شخصیّت امام کار میشد؛ از یک‌طرف دشمن بود که از اوّل انقلاب سعی کرد در تبلیغات جهانی خود امام را به‌صورت یک انقلابی خشک و خشن - از نوع آنچه در تاریخ انقلابهای بزرگ و معروف عالم مثل انقلاب فرانسه، انقلاب مارکسیستی شوروی و بعضی از انقلابهای دیگر می‌شناسیم - معرّفی کند؛ یک انسانی که خشک است و خشن است و گره ابروی او باز نمیشود و صرفاً نگاه میکند به مقابله‌ی با دشمن و هیچ عاطفه‌ای، هیچ انعطافی در او نیست؛ امام را این‌جوری معرّفی میکردند که این غلط بود. ✅✅بله، امام قاطع بود، غیر متزلزل بود، در تصمیم خود - همان‌طور که حالا عرض خواهم کرد - انسانی راسخ بود لکن مظهر عاطفه بود، مظهر لطافت بود، مظهر محبّت بود، مظهر دلداری و دلدادگی در مقابل خدا و در مقابل خلق خدا، بخصوص نسبت به قشرهای مظلوم و مستضعف جامعه بود؛ این کاری بود که دشمن از روز اوّل در انقلاب ما، در تبلیغات جهانی نسبت به امام انجام میداد. ♻️در داخل هم بعضی ندانسته، بعضی هم دانسته [شخصیّت امام را] تحریف میکردند؛ حتّی زمان حیات خود امام. هر حرفی را که به‌نظرشان پسندیده بود، به امام نسبت میدادند؛ درحالی‌که ارتباطی به امام نداشت. ✅✅بعد از رحلت امام هم همین جریان ادامه داشته است؛ حتّی تا آنجایی که بعضی حرفها و بعضی اظهارات، امام را به‌صورت یک آدم لیبرال که هیچ قید و شرطی در رفتار او در زمینه‌های سیاسی، حتّی در زمینه‌های فکری و فرهنگی وجود ندارد معرّفی میکنند؛ این هم بشدّت غلط و خلاف واقع است. ۱۳۹۴/۰۳/۱۴ 🌐بیانات در مراسم بیست‌ و ششمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله) @andishkade_f_h 🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
هدایت شده از حوزه انقلابی
فراموش شده که گاهی با حرکت جهادی میدانی، گاهی با مدیریت جهادی، گاهی با تبلیغ و آموزش و گاهی با نوشتن کتاب باید در راه احیای اشرفِ واجبات، انجام وظیفه کرد. @howzehenghelabi
🚨 در کتاب سال کشور❗️ هر کتابی که چهره‌ای تاریک و تحریف‌شده از امام خمینی قدس سره نوشته شود در جای خود خطرات بسیار زیادی را خواهد داشت اما اگر یک اثر در پی دریافت نشان‌های دولتی به کتاب رسمی جمهوری اسلامی در معرفی امام انقلاب بدل شود این خطر بسیار بیش‌تر خواهد بود؛ وضعیتی که در خصوص «الف لام خمینی» بسیار محسوس است. ◀️از همین رو در پی هشدارهای سابق به نقد مستمر و تفصیلی‌تر این کتاب خواهیم پرداخت و در مطلب امروز به فهرست اجمالی تحریفات این کتاب نسبت به شخصیت امام خمینی قدس سره می‌پردازیم. گفتنی است که نقد جزء به جزء به این کتاب خود به کتابی قطور بدل خواهد شد که در جای خود لازم به پیگیری از جانب تاریخ‌نگاران صادق و متعهد است. 📝فهرست برخی از اشکالات و تحریفات الف لام خمینی: 🔸۱. تکرار آثار سابق در خصوص امام و نهضت؛ بدون تحقیق و بررسی 🔹۲.استفاده بدون تحقیق و وارسی از اسناد مخدوش ساواک و اعتباربخشی به آن 🔸۳. استفاده از شایعات گفتاری یا نوشتاری علیه امام قدس سره 🔹۴.استفاده نکردن از ملاک‌های عقلانی و خردمندانه در نقد نقل‌ها و خاطرات 🔸۵. استفاده سلیقه‌ای و حذف گزینشی روایات تاریخی 🔹۶. بی‌اعتنایی به اصول و مبانی تاریخ‌نگاری 🔸۷.تحریف اندیشه‌های سیاسی امام (مثال: ادعای عدم مخالفت امام قدس سره با لوایح شش‌گانه و هم‌نوا نشان دادن امام قدس سره با نهضت آزادی و جبهه ملی در این زمینه) 🔹۸. تأثیرپذیری از جریان‌های غرب‌گرا (مثال: حذف و سانسور موضع‌گیری‌های انقلابی و حماسی امام قدس سره) 🔸۹. خدشه‌دار کردن چهره پراقتدار امام 🔹۱۰. ایجاد تردید در مرجعیت قطعی ایشان (مثال: ادعای ناشناس بودن مرجعیت امام قدس سره نزد رژیم پهلوی) 🔸۱۱. وارونه‌نویسی و تحریفات (مثال: ادعای این‌که امام در زندان پادگان عشرت‌آباد در سلول انفرادی نبودند بلکه در یک اتاق بزرگ در حیات عشرت‌آباد ساکن بودند.) 🔹۱۲. عدم تشخیص و تمییز خاطرات با داستان‌های خیال‌آمیز(مثال: خلاف‌گویی در خصوص شب دست‌گیری امام قدس سره 15 خرداد) 🔸۱۳. ایجاد سؤال و ابهام در خصوص زندگی روشن امام قدس سره (ابهام‌زایی جانب‌دارانه در خصوص علل عدم تبعید ایشان و نشان ندادن پشتیبانی فراوان و حماسی مردم از ایشان در آن زمان) 🔹۱۴. اتهام‌زنی به امام (مثال: اتهام زد و بند با مأموران امنیتی رژیم در روز آزادی از عشت‌آباد با وجود سخنان فراوان و صریح امام قدس سره در ردّ این مطلب) 🔸۱۵. آوردن داده‌های نادرست به بهانه ارائه گزارشی نو از زندگی امام قدس سره 🔹۱۶.ارائه چهره‌ای لیبرال و مجامله‌کار از امام قدس سره (مثال: ادعای مخالفت امام قدس سره با قیام عشایر/حذف بخش‌های حماسی سخنان امام قدس سره با حسنعلی منصور) 🔸۱۷. ارائه چهره‌ای ترسو در برابر مردم از امام قدس سره (ترس از مقابله با بخش مهمی از انجمن‌های ایالتی و ولایتی به خاطر برداشت غلط مردم) 🔹۱۸. ارائه چهره‌ای ترسو در برابر دولت از امام قدس سره (ترس از خواندن خطبه عقد برای دو جوان به خاطر احتمال دستگیری از جانب دولت!!) 🔸۱۹. عدم اطلاع دقیق از پیشینه کتب منتشر شده در خصوص امام قدس سره 🔹۲۰. ابهام‌زایی و تاریک‌نمایی در خصوص دیدارهای امام با مأموران رژیم پهلوی(مثال: از یک‌رو متن اظهارات پاکروان در محضر امام قدس سره را بیان می‌کند ولی در ادامه ادعا می‌کند آن‌چه میان آنان گذشته روشن نیست.) 🔸۲۱. ضد و نقیض‌گویی درون متن 🔹۲۲. نسبت ناروا به امام قدس سره (مثال: نسبت وفاداری به شاه، اظهار پشیمانی از آن‌چه ضد رژیم پهلوی انجام داده و نادیده گرفتن مبارزه امام با انقلاب سفید شاه و لوایح شش‌گانه و استعمار و رژیم صهیونیستی، محدود کردن اختلاف ایشان با رژیم پهلوی به تصویب‌نامه انجمن‌ایالتی و ولایتی) 🆔 @darseenghelab 🆔 @Bonyadtarikh
🔖دسترسی سریع به مطالب کانال 💠پیشینه تاریخی ولایت فقیه 🔻شماره ۱ https://eitaa.com/records57/33 🔻شماره ۲ https://eitaa.com/records57/44 🔻شماره ۳ https://eitaa.com/records57/99 🔻شماره ۴ https://eitaa.com/records57/101 🔻شماره ۵ https://eitaa.com/records57/102 🔻شماره ۶ https://eitaa.com/records57/104 🔻شماره ۷ https://eitaa.com/records57/108 __________________________________ سیاست و دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی ‌ @aboutalebi57 __________________________________
📚 کتاب «عالمان شیعه و صیانت از سرمایه‌هاي ملي» اثر حجت‌الاسلام مهدي ‌ابوطالبي به مباني، انديشه و عملکرد علماي شيعه در #حمايت‌ـ‌ازـ‌کالاي‌ـ‌ايراني ميپردازد. این کتاب توسط «کانون اندیشه جوان» به چاپ رسیده است. لينک خريد: https://bookroom.ir/book/51195 🔹 @aboutalebi57
مقاله _حجاب علی رحمانی سبزواری (استاد حوزه)، واکاوی نسبت احکام و عناوین ثانویه با احکام و عناوین اولیه در فقه https://jorr.ut.ac.ir/article_24116_014918efaadb2cc136bf50d64505ca8f.pdf @andishkade_f_h 🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
🌸تحلیل و نقد ادله فردی بودن حجاب چاپ شده 2015-06-21 DOI: https://doi.org/10.22067/fiqh.v47i21.37517 دریافت نسخه XML ##plugins.themes.bootstrap3.article.main## محسن ملك افضلی اردكانی جامعة المصطفی العالمیة فاطمه فلاح دانشگاه قم چکیده حجاب، دستوری شرعی است که وجوب آن مستند به منابع و ادله فقهی متعددی است. عده‌ای قائل‌اند حجاب از موضوعات فردی است نه اجتماعی؛ لذا اصولاً در دایرۀ دخالت حکومت و حتی سایر مردم نیز قرار نمی‌گیرد. این مقاله به این بحث مهم و کلیدی در حوزه مسؤولیت حکومت اسلامی می‌پردازد و با نقد ادله ادلة قائلان فردی‌بودن حجاب اجتماعی بودن آن‌را اثبات می‌کند. این ادله به دو دسته عمده ادلة فقهی-حقوقی، قرآنی و تقسیم می‌شود که در این مقاله علاوه بر پاسخ‌های متناسب به هر دلیل، جنبة فقهی مسأله هم واکاوی می‌شود. البته اجتماعی بودن حجاب و عفاف و وظیفه‌مند بودن حکومت اسلامی در پاس‌داشت و گسترش آن، به معنی آن نیست که حکومت باید بدین منظور از قوه قاهره و اقدامات قضایی و جزایی بهره ببرد، بلکه به استناد ادله فقهی، دولت موظف به اتخاذ نیکوترین طرق دعوت برای اقامه این معروف است. https://jfiqh.um.ac.ir/index.php/fiqh/article/view/37517/8647 @andishkade_f_h 🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
مقاله: ☘️آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، اصول کلی اقتصاد اسلامی و راهکارهای آن از منظر فقه https://jorr.ut.ac.ir/article_24103_8997a0fe768166c21194bdfb1229e431.pdf @andishkade_f_h 🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
🎄تراث امام خمینی(ره): حکومت اسلامی یا حکومت مسلمین؟🌲 امام خامنه‌ای: 🌷بیت‌الغزل کار امام، ایجاد حکومت اسلامی بود. 🍁اگر فرض کنیم چنین انقلابی بدون شعار حکومت به راه میافتاد - به عنوان اصلاحات و همان کارهایی که در تأسیس عدالتخانه و تشکیلات مشروطیت شد - بلاشک کار امام، یک دهم کار الان اهمیت نداشت؛ چون بالاخره آن خاندان میرفتند و جناح و جریانی از متدیّنین - که قاعدتاً منتخبان امام، متدیّنین بودند - روی کار میآمدند؛ اما آن کار چیزی بود، این کار یک چیز دیگر است. 🌺اهمیت کار امام - که توقّع این است ما این کار را تقویم درستی بکنیم - این بود که مسأله حاکمیت اسلام را مطرح کردند. حکومت اسلامی به معنای حکومت مسلمین نیست؛ به معنای حکومت اسلام است، والّا اگر فقط حکومت مسلمین باشد، حدّاکثرش این است که مسلمانی در رأس کار می‌آید و رفتار شخصی او، رفتار خوبی خواهد بود. 🌸احیاناً نمیگذارد در ظواهر جامعه هم فسق و فجوری صورت گیرد؛ اما نظام کشور و اداره زندگی براساس اسلام نخواهد بود؛ سلایق و فرهنگها و عادات و کج‌فهمیهای گوناگون تأثیر میگذارند. چیزی که جامعه اسلامی را مصونیت میبخشد، «حکومت اسلامی» است؛ یعنی حاکمیت اسلام. 🌹🌐بیانات در دیدار اعضای هیأت علمی کنگره امام خمینی(ره): 1378/11/4 @andishkade_f_h 🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
❇️حاکمیت اسلامی: از واضحات فقه اسلامی امام خامنه‌ای: ✅ چیزی که جامعه اسلامی را مصونیت میبخشد، «حکومت اسلامی» است؛ یعنی حاکمیت اسلام. هنر بزرگ امام این بوده است که حاکمیت اسلام را در این‌جا مطرح کردند. ✅صیغه خاص ایشان هم برای حاکمیت اسلام، «ولایت فقیه» بود. انصافاً ولایت فقیه مبنای بسیار مستحکمی دارد. بنده این‌طور تصوّر میکنم که موضوع ولایت فقیه، ولو مقداری در توسعه و تضییقش تفاوتی بین علما وجود داشته باشد، جزو واضحات فقه اسلام است. ✅ انسان وقتی نگاه میکند، از قدیم‌الایّام تا کنون، اگر کسانی این قضیه را مطرح نکردند یا با سردی با آن برخورد کردند، به خاطر این بوده است که فکر کردند چیزی را که شدنی نیست، چرا مطرح کنند؛ والّا وقتی انسان به کتابها و حرفهای فقها نگاه میکند، میبیند هیچ کس از آنها نیست که اصلاً حاکمیت غیر حکم اسلامی را قبول داشته باشد. ✅ انسان این را در ابواب مختلف فقهی مشاهده میکند. این جزو مسلّمات است. 🌹🌐بیانات در دیدار اعضای هیأت علمی کنگره امام خمینی(ره): 1378/11/4 @andishkade_f_h 🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
✳️ دغدغه‌ی امام: حاکمیت شریعت امام خامنه‌ای: 🌹 توجّه کنید حکومت اسلامی‌ای که امام گفته‌اند و شما میخواهید آن را تثبیت و تسجیل و تبیین و توجیه کنید، من حیث لانرید به حکومت غیراسلامی تبدیل نشود. چیزی که امروز در چالشهای فکری بین ما و مخالفان ما در سطح دنیا مطرح است، همین نکته است. 💐اگر کسی اسم مسلمان داشته باشد و در جایی هم حکومت کند، آنها مخالفتی نمیکنند؛ اما چیزی که برای آنها مهمّ است، این است که دین، متولّی اداره جامعه شود؛ یعنی حرف جدیدی در دنیا زده شود. بنابراین به این نکته خیلی باید توجّه کنید که حکومت اسلامی و ولایت فقیهی که امام آوردند و ابتکار و مطرح کردند به همان معنای حکومت اسلامی است؛ یعنی حکومت اسلام، حکومت دین و حکومت شریعت، به همین معنا فهمیده شود. 🌸... چیزیکه باید مطرح باشد - و نظر امام قطعاً این بود - این است که مِلئ فضای جامعه، با شریعت و فقه و احکام و عمل اسلامی پُر شود. ایشان غیر از این را در هیچ موردی قبول نداشتند. 🌹🌐بیانات در دیدار اعضای هیأت علمی کنگره امام خمینی(ره): 1378/11/4 @andishkade_f_h 🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
✳️بدیع بودن طرح ولایت فقیه در جهان معاصر 🌷امام خامنه‌ای: 🔻اساس حکومت اسلامی یک حرف نو در دنیا بود. واقعاً در این قضیه، انقلاب نوآوریای کرد که حریفها مات شدند. این به‌هیچ‌وجه شبیه بعضی چیزهایی که بعداً تشبیه میکردند، نبود؛ اصلاً شباهتی با نظایر خودش نداشت. 🔻چیزی که در قانون اساسی و در کلمات امام و در عرف انقلاب به عنوان حکومت ولایت فقیه مطرح است، یک حرف کاملاً نو در دنیاست. 🔻البته ممکن است گفته شود «ولایت فقیه» یک تعبیر عربی و آخوندی و طلبگی و کتابی است؛ در حالیکه این مفهوم، بسیار نو و جدید است و معنای آن این است که ما در رأس حکومت کسی را قرار دهیم که میدانیم تخلّف نخواهد کرد. این چیز خیلی مهمّی است. 🔻شما الان میبینید گرفتاریهای دنیا از کجاست. ما میخواهیم کسی را در رأس حکومت بگذاریم که میدانیم تخلّف نمیکند. ممکن است ما اشتباه کرده باشیم و او تخلّف کند. از هر وقت فهمیدیم تخلّف کرده، میفهمیم حضور او در این منصب بجا نیست؛ خودش و مردم هم این را قبول دارند. این نکته خیلی بدیعی در مبنای حکومت در دنیاست. 🔻البته جنجال کردند و گفتند این فکر، قدیمی و ارتجاعی است. در همان زمانی که انقلاب پیروز شد، شاید بیش از دهها حکومتِ کودتایی در دنیا بود که افسری با چکمه و تفنگ آمده بود و حکومت را برای خودش گرفته بود؛ اما همه آن حکومتها مقبول و به رسمیت شناخته شده بودند و کسی با آنها حرفی نداشت؛ ولی با این حکومت و با امام و با این حرکت عظیم حرف داشتند! 🔻علّت این است که حرف نویی در دنیا زده شد که قدرت هماوردی با معیارها و فرهنگ سیاسی رایج دنیا را داشت. زورِ این کار حتماً از زورِ مارکسیسم و حکومت کمونیستی در اوّل کار، بیشتر بود. البته بعد از ده، بیست سال، به خاطر تبلیغات و کارهایی که مارکسیسم کرد و جاذبه‌هایی که نشان داد، اوج گرفت؛ لیکن در آغاز کار، بلاشک زور و اقتدار این بیشتر از آن بود. چرا؟ به خاطر این‌که ناگهان در سطح دنیا، همه کشورهایی که داخل آنها مسلمان زندگی میکرد، احساس هویّت و شخصیت و احساس قبول و طوع نسبت به آن کردند. این برای آنها خیلی وحشت‌آور بود. 🌹🌐بیانات در دیدار اعضای هیأت علمی کنگره امام خمینی(ره): 1378/11/4 @andishkade_f_h 🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷