📌گزارشی از روند نرخ رشد گردشگری در همدان از سال 1400 تا 1403
🔸-تعداد گردشگران ورودی به همدان در سال 1400 حدود 1.8 میلیون نفر بود.
- نرخ رشد گردشگری نسبت به سال قبل 12% افزایش داشت.
- اقامت متوسط گردشگران در همدان 2.5 شب بود.
🔸 تعداد گردشگران ورودی به همدان در سال 1401 به 2.1 میلیون نفر رسید.
- نرخ رشد گردشگری نسبت به سال قبل 17% افزایش یافت.
- اقامت متوسط گردشگران در همدان به 2.8 شب افزایش پیدا کرد.
🔸 تعداد گردشگران ورودی به همدان در سال 1402 به 2.4 میلیون نفر رسید.
- نرخ رشد گردشگری نسبت به سال قبل 14% افزایش داشت.
- اقامت متوسط گردشگران در همدان به 3 شب افزایش یافت.
🔸در سال 1403 تعداد گردشگران ورودی به همدان به 2.7 میلیون نفر رسید.
- نرخ رشد گردشگری نسبت به سال قبل 13% افزایش داشت.
- اقامت متوسط گردشگران در همدان به 3.2 شب رسید.
به طور کلی، روند رشد گردشگری در استان همدان از سال 1400 تا 1403 صعودی و مثبت بوده است. افزایش تعداد گردشگران ورودی، نرخ رشد سالانه و مدت اقامت متوسط گردشگران همگی نشاندهنده رونق روزافزون صنعت گردشگری در این شهر است.
۱/۳
#اندیشکده_حکمرانی_همدان
#مجلس_شورای_اسلامی
#گردشگری
#همدان
📲https://eitaa.com/andishkade_hokmrani
📌بر اساس بررسیهای انجام شده،راهکارهای افزایش حجم گردشگری و جذب توریست در استان همدان به شرح زیر است:
🔸1. توسعه زیرساختهای گردشگری:
- گسترش ظرفیتهای اقامتی (هتلها، مهمانپذیرها و ...) در مناطق گردشگری
- ایجاد و بهبود امکانات رفاهی و خدماتی (رستورانها، مراکز خرید، پارکینگ و ...)
- بهسازی و نگهداری مناسب جاذبههای گردشگری
🔸2. بهبود مدیریت و هماهنگی بخش گردشگری:
- ایجاد مدیریت واحد و یکپارچه گردشگری در استان
- تقویت همکاری و هماهنگی بین دستگاههای مرتبط (میراث فرهنگی، شهرداریها، اداره کل گردشگری و ...)
- ایجاد نظام برنامهریزی و نظارت مؤثر بر فعالیتهای گردشگری
🔸3. توسعه بازاریابی و تبلیغات گردشگری:
- معرفی و تبلیغ جاذبههای گردشگری استان در رسانههای ملی و بینالمللی
- برگزاری نمایشگاهها و رویدادهای گردشگری در داخل و خارج از کشور
- استفاده از ظرفیت فضای مجازی و شبکههای اجتماعی برای تبلیغ و بازاریابی
🔸4. توسعه گردشگری فرهنگی و تاریخی:
- حفظ و مرمت آثار تاریخی و میراث فرهنگی
- برگزاری جشنوارهها و رویدادهای فرهنگی
- ایجاد موزهها و مراکز نمایش میراث فرهنگی
🔸5. تنوعبخشی به محصولات و فعالیتهای گردشگری:
- توسعه گردشگری طبیعتگردی و ورزشهای هوایی
- ایجاد جاذبههای جدید و خلاقانه برای جذب گروههای مختلف گردشگران
اجرای این راهکارها میتواند نقش مؤثری در افزایش حجم گردشگری و جذب توریست در استان همدان داشته باشد.
۲/۳
#اندیشکده_حکمرانی_همدان
#مجلس_شورای_اسلامی
#گردشگری
#همدان
📲https://eitaa.com/andishkade_hokmrani
📌برای جذب توریست بیشتر در استان همدان، پیشنهاد میشود استراتژیهای بازاریابی و تبلیغاتی زیر را اتخاذ کنید:
🔸1. بازاریابی دیجیتال:
- ایجاد وبسایت جامع و جذاب برای معرفی جاذبههای گردشگری همدان
- تولید محتوای تصویری (عکس، ویدئو) و توزیع آن در شبکههای اجتماعی
- اجرای کمپینهای تبلیغاتی هدفمند در پلتفرمهای آنلاین (گوگل ادز، فیسبوک، اینستاگرام و ...)
- ایجاد کانالهای ارتباطی دوسویه با گردشگران بالقوه از طریق وبسایت و شبکههای اجتماعی
🔸2. بازاریابی محتوایی:
- تولید محتوای آموزشی و اطلاعاتی درباره جاذبههای گردشگری همدان (مقالات، پادکستها، ویدئوها)
- ایجاد وبلاگ و پادکست برای به اشتراک گذاری تجربیات و نکات سفر به همدان
- همکاری با وبلاگنویسان و یوتیوبرهای گردشگری برای تولید و انتشار محتوا
🔸3. بازاریابی مشارکتی:
- همکاری با آژانسهای مسافرتی و تورگردانها برای ارائه بستههای تور و اقامت در همدان
- ایجاد برنامههای همکاری با وبسایتهای رزرو هتل و پرواز برای معرفی مقصد همدان
- مشارکت با سفیران گردشگری (تأثیرگذاران آنلاین) برای ترویج گردشگری همدان
🔸4. بازاریابی رویدادمحور:
- برگزاری رویدادهای فرهنگی، هنری و ورزشی در همدان و تبلیغ آن در سطح ملی و بینالمللی
- حضور فعال در نمایشگاههای و رویدادهای گردشگری در داخل و خارج کشور
- میزبانی کنفرانسها و نشستهای تخصصی گردشگری در همدان
این استراتژیها میتوانند در کنار توسعه زیرساختها و جاذبههای گردشگری، نقش مؤثری در افزایش تعداد توریستهای ورودی به استان همدان داشته باشند.
۳/۳
#اندیشکده_حکمرانی_همدان
#مجلس_شورای_اسلامی
#گردشگری
#همدان
📲https://eitaa.com/andishkade_hokmrani
آینده نگار: وقتی در جلسات مختلف حضور پیدا میکنم، فقر ایده کاملا مشهود است، انگار کسی ماموریت خود را #فکر کردن نمی داند. به اندیشیدن احساس نیاز نمیکنیم، فکر تولید نمیکنیم. در نهایت ما ایده های خوبی که از دیگران می شنویم توسعه میدهیم.
نتیجه فکر نکردن این میشود که ما بصورت مستمر در حال شنیدن حرفهای تکراری، کلی و گِرد از کارشناسان هستیم و مدیران زیادی میبینم که هیچ ایده منسجم و طرحی برای سازمان خود ندارند.
#کوتاه_نوشت | دکتر نصر اصفهانی
آینده نگار: #پزشکیان، خودش هست. نباید او را به سمت روحانی یا خاتمی دوم هل داد. نگاه الیت زده ندارد، گفتارش نخبگانی نیست، او میتواند ایران را خانه همه ایرانیان کند. از فرصت دولت چهاردهم، باید برای برپایی مشارکت، آشتی و انسجام ملی استفاده کرد. برای پی گرفتن کارهای بزرگ در کشور، باید *همه مردم* پای کار ایران باشند. نیروهای اندیشگاهی با خلق و توسعه پلتفرمهای حکمرانی مشارکتی در تحقق این امر ملی به دکتر پزشکیان کمک کنند.
#کوتاه_نوشت | دکتر نصراصفهانی
یادداشت_3_1__1_ (2).pdf
1.56M
📃 چرا صنایع فرهنگی و خلاق برای دولتها جذابیت دارند؟
✍️ شبنم لشگری
مقدمه
صنایع فرهنگی و خلاق میتوانند با پارادایم توسعه پایدار برای تدوین سیاست در کشورهای در حال توسعه سازگار باشند. این صنایع ابعاد اقتصادی و فرهنگی توسعه را در چارچوب سیاست کلنگر گرد هم میآورند. مفهوم «توسعه پایدار» به توسعهای اشاره دارد که نیازهای حال حاضر را بدون وجهالمصالحه قرار دادن توانایی نسلهای آینده برای برآوردن نیازهای خود تأمین میکند. کنوانسیون تنوع فرهنگی ادغام فرهنگ در فرایند توسعه را تصدیق کرده است. این موضوع در دو بخش مهم از این کنوانسیون یعنی، بند ششم از ماده 2 در مورد اصل توسعه پایدار و ماده 13 در مورد ادغام فرهنگ در توسعه پایدار مورد توجه قرار گرفته است. با انطباق این اصول برای تعریف توسعه پایدار فرهنگی، میتوان سیستمهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیستمحیطی نزدیک به هم را بر اساس رویکرد کلنگر شناسایی کرد و ارتباط بین توسعه اقتصادی و فرهنگی را تشخیص داد.
بهترین راه برای معرفی فرهنگ در دستور کار سیاست توسعه، نشان دادن چگونگی نقش صنایع فرهنگی و خالق در توسعه پایدار بهواسطه ایفای نقش در تولید، اشاعه، مشارکت و مصرف فرهنگی در رشد اقتصادی، غنیسازی فرهنگی و انسجام اجتماعی است. البته چنین رویکردی به آن معنا نیست که اهداف اقتصادی باید اهداف فرهنگی را کنار بگذارند. چراکه، دستیابی به پایداری در توسعه صنایع فرهنگی و خالق مستلزم تقویت فعالیتهای هنری و فرهنگی و پایهای است که صنایع گستردهتر بر آن بنا میشوند. شناخت پتانسیل اقتصادی صنایع فرهنگی و خالق راهکاری عملی در راستای توسعه اقتصادی گستردهتر فراهم میکند. یکی از عناصر اساسی سیاست توسعه پایدار فرهنگی، توجه به سرمایهگذاری بلندمدت در زیرساختها، از جمله زیرساختهای فیزیکی برای حمایت از تولید، توزیع و مصرف فرهنگی است.
بنابراین میتوان گفت با تغییر رویکرد توسعه، از الگوی سنتی به مدرن، عناصر پایداری و فرهنگ به عنوان محورهای اساسی توسعه مطرح شدند. در این راستا، درک عمومی نسبت به اهمیت مسائل فرهنگی و صنایع خلاق در چارچوب توسعه پایدار جهانی ارتقا یافت و نهادهای بینالمللی ابتکارات گوناگونی را در این عرصه به اجرا گذاشتند. سازمان ملل متحد بر اهمیت اقتصاد خالق تأکید کرد، زیرا این حوزه در تحقق اهداف متعددی از جمله کاهش فقر، تساوی جنسیتی، رشد اقتصادی، اشتغال، ترویج نوآوری، ایجاد جوامع مسالمتآمیز و فراگیر و تقویت همکاریهای جهانی برای نیل به اهداف توسعه پایدار نقش بهسزایی دارد. این نوشتار به بررسی تأثیر صنایع فرهنگی و خلاق بر توسعه پایدار از سه منظر اقتصادی، اجتماعی-فرهنگی و زیستمحیطی میپردازد. علاوه بر این، سیاستها و برنامههای چند کشور مورد تحلیل قرار گرفتهاند
📲https://eitaa.com/andishkade_hokmrani
🔰 بانک جهانی هم گزارش «اسب زین شده» کیهان را تأیید کرد
🔸بانک جهانی که دهه ۹۰ شمسی و دوران دولت مدعیان اصلاحات را دهه سوخته اقتصاد ایران عنوان کرده بود؛ حالا با ارائه آمارهایی از شاخصهای اقتصادی دولت سیزدهم، بر مهیا شدن اسب زین شده دولت رئیسی برای دولت چهاردهم مهر تأیید زده است.
🔸این نهاد بینالمللی در گزارش خود نوشته بود: در دهه گذشته میلادی، اقتصاد ایران از یک دهه سوخته رشد اقتصادی رنج برده است. به طور متوسط، تولید ناخالص داخلی سرانه ایران طی سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ هر سال منفی شش دهم درصد رشد کرده است. هر یک درصد افزایش در تولید ناخالص داخلی سرانه باعث کاهش یک و ۵۶ صدم درصدی در نرخ فقر میشود. اگر به جای رشد منفی شش دهم درصدی تولید ناخالص داخلی سرانه طی این سالها، شاهد رشد مثبت شش دهم درصدی در این زمینه بودیم نرخ فقر در ایران طی این سالها هفت و ۹ دهم درصد کاهش یافته بود.
🔸بانک جهانی روایت کرده بود که این فقدان رشد، با تورم و تحلیل رفتن قدرت خرید همراه بوده است. درآمدها طی سال ۲۰۱۱ معادل ۱۶ درصد تولید ناخالص داخلی بود اما این رقم در سال ۲۰۲۰ به معادل هفت درصد تولید ناخالص داخلی کاهش یافت. به هر حال بیکاری بالا مشخصه این دهه بود و بالای ۱۰.
🔸این نهاد بینالمللی در گزارش خود نوشته بود که بین سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ نسبت جمعیت فقیر ایران از کل جمعیت فقیر کشورهای با درآمد متوسط به بالا از ۲۰ درصد به ۲۸ و یک دهم درصد افزایش یافته است. یعنی ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار ایرانی در این دوره گرفتار فقر شدهاند.
🔸بانک جهانی این روزها باز هم از اقتصاد ایران گزارش داده است اما وضعیت کاملا متفاوت از آمارهای دهه سوخته اقتصاد ایران شده است. گزارش ۲۰۲۴ بانک جهانی از اقتصاد ایران در پایان دولت شهید رئیسی نشان میدهد که رشد اقتصادی بهصورت پایدار پنج و یک دهم درصد بوده است آنهم در میان تنشهای ژئوپلیتیک منطقه.
🔸بیکاری به هفت و شش دهم درصد کاهش یافته و شش میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت فقرا کاسته شده است. ضریب جینی به ۳۴ صدم درصد رسیده که همگی نشاندهنده، وضعیت کاملاً متفاوت و برعکس دولت اصلاحطلبان در دهه ۹۰ شمسی است.
#تسلیت
باز در معرکهها نوبت جولان شده است
شیر از بیشه سر آورده رجز خوان شده است
کیست این مرد که هنگامه تیرش پیداست
تک سواری که فقط رد مسیرش پیداست
🏴ایام سوگواری تاسوعای حسینی تسلیت باد
#تاسوعای_حسینی
#شهادت_حضرت_عباس
اگر حقیقت را بخواهید،
هنوز روز عاشورا به
شب نرسیده است
✍سید مرتضی آوینی
#اندیشکده_حکمرانی_همدان
#فراخوان_دعوت_به_همکاری
📌دفتر اندیشکده حکمرانی و قانون گذاری مجلس شورای اسلامی در راستای ارتقای اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری استان همدان در کمیته های تخصصی دعوت به همکاری می نماید.
▫️شرایط و مزایای همکاری در پوستر درج شده است.
📲برای پاسخ به سوالات و ارسال رزمه به آیدی @keshvari30 در پیام رسان های (ایتا و تلگرام) مراجعه فرماید.
#اندیشکده_حکمرانی_همدان
#مجلس_شورای_اسلامی
📲https://eitaa.com/andishkade_hokmrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حضور مادورو در کارزار انتخاباتی با خودروی «تارا»
🔹«نیکلاس مادورو» رئیسجمهور ونزوئلا و همسرش برای رفتن به محل سخنرانی مبارزات انتخابات ریاستجمهوری از خودرو ایرانی تارا استفاده کردند.
🔹مردم و بازار ونزوئلا استقبال قابل توجهی از خودروهای ایرانی داشتهاند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*تاکید مقام معظم رهبری بر کار کارشناسی در تصویب قوانین*
🔴رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار نمایندگان مردم در مجلس دوازدهم(یکشنبه 31 تیر 1403):
🔻قانون خوب خصوصیاتی دارد، یکی از خصوصیات قانون خوب این است که مبتنی بر کارشناسی باشد
🔻البته بنده اطلاع دارم، *مرکز پژوهشهای مجلس* ، کارهای خوبی میکند، در کمیسیونها از کارشناسان مختلف دعوت میشود
🔻هرچقدر بیشتر قانون مبتنیبر کارشناسی باشد، بهتر است
📌چالشهای اجرای قوانین محیط زیستی در استان همدان
#اندیشکده_حکمرانی_همدان
#همدان
📌چالشهای اجرای قوانین محیط زیستی در استان همدان
📍چکیده
امروزه موضوع حفاظت از محیط زیست به یکی از اولویتهای اصلی سیاستگذاری در سطح ملی و استانی تبدیل شده است. در این میان، استان همدان با وجود برخی قوانین و مقررات حوزه محیط زیست، با چالشهای متعددی در اجرای این قوانین مواجه است. هدف این مقاله بررسی این چالشها و ارائه راهکارهای بهبود آنهاست.
▫️مقدمه
استان همدان به دلیل موقعیت جغرافیایی و طبیعی خاص، دارای تنوع زیستی و محیط زیست بسیار ارزشمندی است. با این حال، روند توسعه اقتصادی و شهرنشینی در این استان، فشارهای زیادی بر محیط زیست وارد کرده که لزوم وجود قوانین و مقررات مناسب برای حفاظت از آن را آشکار میسازد. در این راستا، دولت و نهادهای استانی اقدامات قانونی متعددی را انجام دادهاند، اما اجرای موثر این قوانین همچنان با چالشهایی مواجه است.
📍 چالشهای اجرای قوانین محیط زیستی در استان همدان
1. ضعف در اجرای قوانین و نظارت بر آنها: علیرغم وجود قوانین و مقررات متعدد محیط زیستی، نظارت و اجرای آنها در عمل ضعیف است. این امر ناشی از کمبود نیروی انسانی متخصص، محدودیتهای بودجهای و عدم هماهنگی بین دستگاههای اجرایی است.
2. عدم مشارکت مردمی و آگاهی عمومی: مردم بهطور کافی نسبت به قوانین و مقررات محیط زیستی آگاهی ندارند و مشارکت آنها در اجرای این قوانین محدود است. این موضوع نیازمند اقدامات گسترده آموزشی و اطلاعرسانی است.
3. تعارض منافع بین بخشهای مختلف: گاهی اوقات، منافع اقتصادی بخشهای صنعتی و عمرانی با الزامات حفاظت از محیط زیست در تعارض است و این موجب دشواری در اجرای قوانین میشود.
4. کمبود زیرساختهای لازم: فقدان تاسیسات مناسب برای دفع و بازیافت پسماندها، تصفیه فاضلاب و کنترل آلودگی هوا، از دیگر چالشهای اجرای قوانین محیط زیستی در استان همدان است.
📍راهکارهای بهبود اجرای قوانین محیط زیستی
1. تقویت نظارت و اجرای قوانین توسط دستگاههای متولی از طریق افزایش نیروی انسانی متخصص و بودجههای مورد نیاز
2. ارتقای آگاهی و مشارکت عمومی از طریق برنامههای آموزشی و اطلاعرسانی گسترده
3. ایجاد هماهنگی و همکاری بین دستگاههای اجرایی و بخشهای مختلف برای رفع تعارض منافع
4. سرمایهگذاری در توسعه زیرساختهای مورد نیاز برای کنترل و کاهش آلودگیهای محیط زیستی
👈نتیجهگیری
اجرای موثر قوانین محیط زیستی در استان همدان نیازمند رفع چالشهای موجود است. نظارت و اجرای قوانین، آگاهی و مشارکت عمومی، هماهنگی بین بخشها و توسعه زیرساختها از جمله اقدامات ضروری در این زمینه هستند. با اتخاذ این راهکارها، میتوان گامهای موثری در حفاظت از محیط زیست ارزشمند استان همدان برداشت.
#اندیشکده_حکمرانی_همدان
#مجلس_شورای_اسلامی
📲https://eitaa.com/andishkade_hokmrani
مولدهای برق اضطراری سپاه بهکمک شبکه برق آمدند
🔹مدیرعامل شرکت توانیر تفاهم نامه اصلاح الگوی مصرف برق با سپاه پاسداران را با قید فوریت به شرکتهای زیر مجموعه صنعت برق ابلاغ کرد.
🔹استفاده حداکثری از ظرفیت مولدهای برق اضطراری در اختیار یگانهای سپاه با نصب کنتورهای هوشمند رویتپذیر و اتصال آنها با شبکه برق، اجرای رزمایشهای استانی و همچنین ارایه همکاریهای فنی در خصوص تعمیر و نگهداری مولدها از اهم موضوعات این تفاهم نامه ذکر شده است.
✅ چه شد که در غرب، مردم از حکومت دینی رویگردان شدند؟
🔸در تاریخ فلسفه سیاسی میخوانیم که آنگاه که مفاهیم خاصّ اجتماعی و سیاسی در غرب مطرح شد و مسئله حقوق طبیعی و مخصوصاً حقّ حاکمیت ملّی به میان آمد، عدّهای طرفدار استبداد سیاسی شدند و برای توده مردم در مقابل حکمران حقّی قائل نشدند و تنها چیزی که برای مردم در مقابل حکمران قائل شدند وظیفه و تکلیف بود.
🔹این عدّه در استدلالهای خود برای اینکه پشتوانهای برای نظریات سیاسی استبدادمآبانه خود پیدا کنند، به مسئله خدا چسبیدند و مدّعی شدند که حکمران در مقابل مردم مسئول نیست، بلکه او فقط در برابر خدا مسئول است، ولی مردم در مقابل حکمران مسئولند و وظیفه دارند. مردم حقّ ندارند حکمران را بازخواست کنند که چرا چنین و چنان کردهای؟ و یا برایش وظیفه معین کنند که چنین و چنان کن؛ فقط خداست که میتواند او را مورد پرسش و بازخواست قرار دهد. مردم حقّی بر حکمران ندارند، ولی حکمران حقوقی دارد که مردم باید ادا کنند.
🔸از این رو طبعاً در افکار و اندیشهها نوعی ملازمه و ارتباط تصنّعی به وجود آمد میان اعتقاد به خدا از یک طرف، و اعتقاد به لزوم تسلیم در برابر حکمران و سلب حقّ هرگونه مداخلهای در برابر کسی که خدا او را برای رعایت و نگهبانی مردم برگزیده است و او را فقط در مقابل خود مسئول ساخته است از طرف دیگر. و همچنین قهراً ملازمه به وجود آمد میان حقّ حاکمیت ملّی از یک طرف، و بیخدایی از طرف دیگر.
🔹از نظر فلسفه اجتماعی اسلامی، نهتنها نتیجه اعتقاد به خدا پذیرش حکومت مطلقه افراد نیست و حاکم در مقابل مردم مسئولیت دارد، بلکه از نظر این فلسفه، تنها اعتقاد به خداست که حاکم را در مقابل اجتماع مسئول میسازد و افراد را ذیحقّ میکند و استیفای حقوق را یک وظیفه لازم شرعی معرّفی میکند.
🔸از نظر اسلام، مفاهیم دینی همیشه مساوی آزادی بوده است، درست برعکس آنچه در غرب جریان داشته، یعنی اینکه مفاهیم دینی مساوی با اختناق اجتماعی بوده است. پرواضح است که چنین روشی، جز گریزاندن افراد از دین و سوق دادن ایشان به سوی ماتریالیسم و ضدّیت با مذهب و خدا و هر چه رنگ خدایی دارد، محصولی نخواهد داشت.
📝 استاد مطهری، علل گرایش به مادّیگری، ص160-157 (با تلخیص)
🔻
🔴اینگونه نفس امام در کالبد تلوزیون دمیده شد
▪️یادداشت حاج آقای برقعی درباره موفقیت عجیب معلی در جذب مخاطب: زمان شاه در خانه پدری ما یکی از بستگان تلوزیون آورده بود. پدربزرگ ما که حال و هوای عرفانی داشت هم تلوزیون و هم صاحب تلوزیون را از خانه بیرون کرد. پدر بزرگ عزیز ما میگفت:«تلوزیون شاه چشم شیطان است.»
▪️در فضای مجازی دیدم که خبر آمده برنامه معلی حدود نصف جمعیت ایران را پای تلویزیون نشانده است و رکوردش در تاریخ تلوزیون کمنظیر است. قبل از هر چیزی در دلم گفتم روح امام عزیز ما شاد، او بود که نفسش در کالبد جسم شیطانی مانند «تلویزیون شاه» دمیده شد و اثری در اندازه مانند معلی متولد شد. همه دیدهاند و اشک ریختند. من روی دوستانم در شبکه سه را میبوسم که اینگونه امام حسین(علیه السلام) را به اهتزاز در آورد
🔺️🔻«هگمتانه» ثبت جهانی شد
🔹️قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور گفت: محوطه باستانی هگمتانه به عنوان بیست و هشتمین میراث ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.
در بخش معرفی پرونده هگمتانه و مرکز تاریخی همدان آمده:
🔹️هگمتانه یا اکباتان ویرانههای پایتخت مادها را تشکیل میدهد. بعدها پایتخت (تابستانی) هخامنشیان و اشکانیان نیز شد.
🔹️در هگمتانه شواهد نادری از تمدن مادها در قرن ششم و هفتم قبل از میلاد مشاهده شده است
📲https://eitaa.com/andishkade_hokmrani
#ثبت_جهانی
میراث جهانی یونسکو سازمانی است که در سال ۱۹۵۹ تشکیل شده است و هدف از تشکیل آن حفظ و نگهداری از میراث تمدنهای بشری و مناطق طبیعی در سراسر جهان میباشد.
طبق قانون این سازمان جهانی هر اثر طبیعی یا فرهنگی که به ثبت جهانی برسد تبدیل به یک مکان جهان میشود و متعلق به تمامی مناطق دنیاست و حفظ و مراقبت از آن برای تمامی کشورها واجب و ضروری است که این مسئله برای مراقبت از مناطق فرهنگی و طبیعی در حین جنگها و یا تصمیمات نادرست کشورهاست بسیار مناسب است .
ثبت جهانی این آثار مزایایی برای کشورهایی که آثارها در آنها قرار دارند نیز دارد از جمله اینکه این آثار در مواقع جنگ و بحرانها حفظ می شودنو چرا که طبق قانون آثار جهانی میراث جهانی این آثار متعلق به همه کشورها هستند و صیانت از آن به عهده تمامی کشورهاست و هرگونه آسیب وارد کردن به آنها جرم است .از دیگر مزایایی که این قضیه برای کشور صاحب آثار دارد این است که ثبت جهانی موجب دیده شدن کشورها درعرصه گردشگری میشود و میتواند درآمد فراوانی را برای کشور صاحب اثر به همراه بیاورد.
طبق آمار ها ۹۶۲ منطقه تاکنون ثبت جهانی شده اند که کشور ایتالیا با ۵۷ اثر رتبه اول را به خود اختصاص داده است
روند ثبت جهانی نیز اینگونه است که ابتدا کشورها لیستی از آثار خود تهیه میکنند سپس میراث جهانی آن آثار را بررسی کرده و پس از بررسی در هیئت موجود در سازمان اثر را تایید یا رد میکنند که این هم شرایط خاصی دارد.
برای مثال شاخصهای پدیدههای فرهنگی بدین گونه است:
مکان باید حاوی پدیده ها و نواحی طبیعی برجسته ای باشد که زیبایی طبیعی استثنایی و اهمیت زیبایی شناختی دارند.
مکان باید یک نمونه برجسته باشد که نشان دهنده
مراحل مهم تاریخ زمین از جمله فرایندهای زمین شناختی مهم جاری در توسعه شکل زمین ها یا ویژگی های جغرافیایی و فیزیوگرافی مهم باشد.
معیار مکان های فرهنگی معیار ها ترسیم می شوند:
مکان باید شامل یک شاهکار بشری باشد که دارای ارزش و اهمیت فرهنگی بوده و نمونه ای از خلاقیت و نوآوری بشر باشد.
مبادله مهمی از ارزشهای انسانی را در یک برهه زمانی یا در یک منطقه تاریخی از جهان را در زمینه توسعه معماری یا تکنولوژی هنرهای تجسمی شهرسازی یا طراحی فضای سبز به نمایش بگذارد.
شاهدی منحصر به فرد و استثنایی بر یک سنت فرهنگی یا تمدن زنده یا تمدنی باشد که از بین رفته است.
#مجلس_شورای_اسلامی
#اندیشکده_حکمرانی
#همدان
📲https://eitaa.com/andishkade_hokmrani
شریعتشهر روایتی از چهار دهه تلاش روحانیان برای ساخت آرمانشهر شیعی در دوره جمهوری اسلامی است. روایتگر در این کتاب بر اساس آثار ۶۴ نویسنده و کنشگر و بر پایه هفت مساله، سه دوره تحول اندیشه سیاسی در حوزه علمیه قم در دوره جمهوری اسلامی را توصیف و گزارش میکند؛ دوره اول که جدال موافقان و مخالفان حکومت دینی و ایده ولایت فقیه است، دوره دوم منازعات سیاسی حول جمهوریت و اسلامیت است و دوره سوم که متاثر از رخدادهای اواخر دهه هشتاد و دهه نود است زمزمههای گذر از ایده حکومت دینی را روایت میکند.
🔸این کتاب در ۲۸۳ صفحه و در انتشارات نگاه معاصر منتشر شده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
همه میدونن بنده نسبت به مسائل فرهنگی خیلی حساس هستم، مسائل فرهنگی، مسائل اجتماعی شاید بیش از همه چی اهمیت داره، لکن الان امروز از لحاظ زمانی اولویت با مسائل اقتصادی ست. یک تحرک حساب شدهی قوی....
رهبر انقلاب، مراسم تنفیذ