#گریزان_از_حق
✍ معروف است كه" گورخر "وحشت عجيبى از" شير "دارد، حتى موقعى كه صداى شير را مىشنود چنان وحشتى بر او مستولى مىشود كه ديوانهوار به هر سو مىدود اصولا اين حيوان به حكم وحشى بودن از همه چيز وحشت دارد تا چه رسد به دشمن خونخوارش شير. مشرکان نیز مانند گورخر فاقد عقل و شعور بوده و همیشه در حال فرار است در حالی که در برابر آنها چیزی جز تذکره (وسيله يادآورى و بيدارى و هوشيارى) قرار ندارد.
🔹فَما لَهُمْ عَنِ التَّذْكِرَةِ مُعْرِضينَ كَأَنَّهُمْ حُمُرٌ مُسْتَنْفِرَةٌ فَرَّتْ مِنْ قَسْوَرَةٍ سوره مدّثّر آیه ۴۹ تا ۵۱
🖌ترجمه : آنان را چه شده كه از تذكر و هشدار روى گردانند؟ گويى گورخرانى وحشى و رميدهاند كه از [چنگال] شيرى گريختهاند
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اندیشکده قرآن و عترت اولی الابصار
دریچهای به سوی تفکر دینی
🔸@andishkadeh_olelabsar
#اصلاح_افکار
✍ در اندیشه دینی اصلاح افکار مهمتر از اصلاح رفتارهاست زیرا اگر آدمی تلاش کند تا رفتار غلطی را درمان کند اما ریشه آن را اصلاح نکند، رفتار اصلاح شده دارای تزلزل بوده و در شرایط خاص برمی گردد فلذا قرآن براى اينكه به اميد كسب عزّت و قدرت به سراغ اين و آن نرويم ما را به شناخت سرچشمه عزت و قدرت دعوت کرده و مىفرمايد: «فَإِنَّ اَلْعِزَّةَ لِلّٰهِ جَمِيعاً» تمام عزّت از اوست.«أَنَّ اَلْقُوَّةَ لِلّٰهِ جَمِيعاً» تمام قدرت از اوست.
🔹سوره نساء آیه ۱۳۹ ، سوره بقره آیه ۱۶۵
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اندیشکده قرآن و عترت اولی الابصار
دریچهای به سوی تفکر دینی
🔸@andishkadeh_olelabsar
#اهمیت_عاقبت_به_خیری
✍ مسئله عاقبت به خیری آن چنان در بینش انبیای الهی پر رنگ است که یوسفی که ، خداوند او را از خطراتی همچون چاه و زندان زلیخا نجات داده و به او علم و حکمت و تعبیر خواب عنایت کرد ، باز نسبت به عاقبت خود نگران می شود و از خداوند می خواهد که او را درحالی که تسلیم فرامینش می باشد از این دنیا ببرد ، وای به حال کسانی که قدرت و مال و علم خویش را با حیله به دست آورده اند ،آنان چه عاقبتی خواهند داشت
🔹رَبِّ قَدْ آتَيْتَني مِنَ الْمُلْكِ وَ عَلَّمْتَني مِنْ تَأْويلِ الْأَحاديثِ فاطِرَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ أَنْتَ وَلِيِّي فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ تَوَفَّني مُسْلِماً وَ أَلْحِقْني بِالصَّالِحين ؛ سوره یوسف آیه ۱۰۱
🖌ترجمه : یوسف گفت : پروردگارا اين سلطنت را به من دادى، و تعبير حوادث رؤيا به من آموختى، تويى خالق آسمانها و زمين! تو در دنيا و آخرت مولاى منى، مرا مسلمان بميران، و قرين شايستگانم بفرما
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اندیشکده قرآن و عترت اولی الابصار
دریچهای به سوی تفکر دینی
🔸@andishkadeh_olelabsar
#قیاس_صعودی_و_نزولی
✍ در اندیشه دینی انسان مومن هم قیاس صعودی می کند و هم قیاس نزولی ، قیاس نزولی را در امور دنیایی قرار داده تا نعمت های خداوند را بر خود بزرک دیده و از شکر آنها غافل نگشته و همچنین گرفتار حسرت و غم نگردد اما قیاس صعودی را در امور معنوی قرار می دهد تا نسبت به اعمال خود مغرور نشده و دائم تلاش کند تا خود را در امور ایمانی و عملی ارتقا دهد در چنین صورتی است که انسان زندگی آرامی را برای خود قرار می دهد.
🔹قال رسول الله (ص) : و لا تَمُدَّن عَینیک الی ما فِی ایدی الناس، فَمَن مَدَّ طالَ حزنُه وَ لَم یشفَ غیظُه وَ استُصغَر نِعمَةَ اللّه عندَه فَیقلَّ شُکرُه لِلّه فَانظُر الی مَن هُوَ دُونک
🖌ترجمه : هرگز به آن چه در دست دیگران است، چشم ندوزید زیرا اندوه انسان طولانی خواهد شد و حسرت وی پایان نمی پذیرد و نعمت هایی که خداوند در اختیارش قرار داده کوچک می شمارد و در نتیجه شکر و سپاس او اندک خواهد شد. پس همواره در زندگی ات به پایین تر از خود بنگر
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اندیشکده قرآن و عترت اولی الابصار
دریچهای به سوی تفکر دینی
🔸@andishkadeh_olelabsar
#مفهوم_حقیقی_توکل
✍ اشتباه نشود مفهوم توكل آن چنان كه بعضى از تحريف كنندگان پنداشتهاند، چشمپوشى از عالم اسباب و دست روى دست گذاشتن و به گوشهاى نشستن نيست، بلكه مفهومش خود سازى و بلند نظرى و عدم وابستگى به اين و آن و ژرفنگرى است، استفاده از عالم اسباب جهان طبيعت و حيات، عين توكل بر خدا است، زيرا هر تاثيرى در اين اسباب است به خواست خدا و طبق اراده او است
🔹إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذينَ إِذا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَ إِذا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آياتُهُ زادَتْهُمْ إيماناً وَ عَلى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُون ؛ سوره انفال آیه ۳
🖌ترجمه : مؤمنان، فقط كسانى هستند كه چون ياد خدا شود، دلهايشان ترسان مىشود، و هنگامى كه آيات او بر آنان خوانده شود بر ايمانشان مىافزايد، و بر پروردگارشان توكل مىكنند
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اندیشکده قرآن و عترت اولی الابصار
دریچهای به سوی تفکر دینی
🔸@andishkadeh_olelabsar
#تاثیر_دعا
✍ یکی از راه کارهای مهم در زدودن حسادت ، دعا کردن برای کسی که به او حسادت داریم. زیرا دعا برای دیگران، انسان را از خودپسندی نجات داده و کمک می کند تا دیگران را نیز لایق نعمت های خداوندی ببینیم از همین روست که مومن دعا می کند که نسبت به برادر ایمانی خود هیج حسادتی نداشته باشد.
🔹وَ الَّذينَ جاؤُ مِنْ بَعْدِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنا وَ لِإِخْوانِنَا الَّذينَ سَبَقُونا بِالْإيمانِ وَ لا تَجْعَلْ في قُلُوبِنا غِلاًّ لِلَّذينَ آمَنُوا رَبَّنا إِنَّكَ رَؤُفٌ رَحيم؛ حشر آیه ۱۰
🖌ترجمه : و نيز كسانى كه بعد از آنان [انصار و مهاجرين] آمدند مىگويند: پروردگارا! ما و برادرانمان را كه به ايمان بر ما پيشى گرفتند بيامرز، و در دلهايمان نسبت به مؤمنان، حسادتی قرار مده. پروردگارا! يقيناً تو رئوف و مهربانى
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اندیشکده قرآن و عترت اولی الابصار
دریچهای به سوی تفکر دینی
🔸@andishkadeh_olelabsar
#اراده_الهی
✍ چه درسى از اين برتر كه گروهى از افراد نيرومند با نقشههاى حساب شدهاى كه از حسادت سرچشمه گرفته براى نابودى يك فرد ظاهرا ضعيف و تنها، تمام كوشش خود را به كار گيرند، اما با همين كار بدون توجه او را بر تخت قدرت بنشانند و فرمانرواى كشور پهناورى كنند، و در پايان همگى در برابر او سر تعظيم فرود آورند، اين نشان مىدهد وقتى خدا كارى را اراده كند مىتواند آن را، حتى بدست مخالفين آن كار، پياده كند، تا روشن شود كه يك انسان پاك و باايمان تنها نيست و اگر تمام جهان به نابودى او كمر بندند اما خدا نخواهد تار مويى از سر او كم نخواهند كرد!.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اندیشکده قرآن و عترت اولی الابصار
دریچهای به سوی تفکر دینی
🔸@andishkadeh_olelabsar
#سامری
✍ مهمترین ابزاری که طاغوت برای انحراف انسان ها از دین به کار می گیرد ، استفاده از هنرمند غیر متعهد است زیرا گاهی اثر منفی و تخریبی ای که او بر باور انسان ها می گذارد هیچ ابزاری نمی تواند در کنار او عرض اندام کند . سامری شخص هنرمندی بود که با ساختن بتی از گوساله و ایجاد صدایی از آن مردم را پس از غیبت کوتاه جناب موسی به پرستش آن کشاند و آنان را منحرف کرد.
🔹قالَ فَإِنَّا قَدْ فَتَنَّا قَوْمَكَ مِنْ بَعْدِكَ وَ أَضَلَّهُمُ السَّامِرِي ؛ سوره طه آیه ۸۵
🖌ترجمه : [خدا] گفت: اى موسى! ما به راستى قوم تو را پس از آمدن تو امتحان كرديم و سامرى آنان را گمراه كرد
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اندیشکده قرآن و عترت اولی الابصار
دریچهای به سوی تفکر دینی
🔸@andishkadeh_olelabsar
#منطق_رباخواران
✍ فطرت که پایه و اساس زندگی اجتماعی و فردی انسان را تشکیل می دهد حكم مىكند كه آنچه را كه آدمى دارد و از آن بىنياز است با آنچه كه ديگران دارند و او به آن نيازمند است معاوضه كند اما این که مالی را بدهد و اضافه تر پس بگیرد خلاف عقل و فطرت انسانی است اما رباخوار پس از مدتی منطق فطریش تغییر کرده و می گوید ربا با خرید و فروش فرقی ندارد در حالی که در ربا هیچ معامله ای اتفاق نیفتاده و حاصل آن کاهش یافتن بنیه مالی عده ای و ضمیمه شدن اموال آنان به رباخوار می باشد از همین روست که قرآن منطق رباخواران را تشبیه به جن زده ها کرده است.
🔹الَّذينَ يَأْكُلُونَ الرِّبا لا يَقُومُونَ إِلاَّ كَما يَقُومُ الَّذي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطانُ مِنَ الْمَسِّ ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قالُوا إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبا ؛ سوره بقره آیه ۲۷۵
🖌ترجمه : كسانى كه ربا مىخورند رفتار و كردارشان مانند شخص جن زده و فريب خورده شيطان است و چون ربا خوران خوب و بد را تميز نمىدهند، مىگويند خريد و فروش هم مثل ربا است
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اندیشکده قرآن و عترت اولی الابصار
دریچهای به سوی تفکر دینی
🔸@andishkadeh_olelabsar
#عقبه
✍ پیام سوره مبارکه بلد : ای انسان حال که تو نمی توانی در دنیا با صرف مال بسیار آسودگی مطلق را بدست آوری، به جای آن از گردنه ی دینداری عبور کن تا بهشت و بهترین نعمت های آخرتی نصیبت شود . گردنه ها ی دینی : آزاد کردن اسیر و گرفتار و طعام دادن به یتیمانی از بستگان نزدیک و به خاک نشستگان فقیر
🔹فَلاَ اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ وَ ما أَدْراكَ مَا الْعَقَبَةُ فَكُّ رَقَبَةٍ أَوْ إِطْعامٌ في يَوْمٍ ذي مَسْغَبَةٍ يَتيماً ذا مَقْرَبَةٍ أَوْ مِسْكيناً ذا مَتْرَبَةٍ ؛ سوره بلد آیه ۱۱ تا ۱۶
🖌ترجمه : پس شتابان و با شدت به آن گردنه سخت وارد نشد؛ و تو چه مىدانى آن گردنه سخت چيست؟ آزاد كردن برده، يا طعام دادن در روز گرسنگى و قحطى، به يتيمى خويشاوند، يا مستمندى خاكنشين؛
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اندیشکده قرآن و عترت اولی الابصار
دریچهای به سوی تفکر دینی
🔸@andishkadeh_olelabsar
✍ جوانی چیست؟ و چه ویژگی هایی دارد ؟
پر شور و پر تحرک است ، جسور است ، امیدوار است ، نشاط دارد و کارهای سخت و بزرگ را انجام می دهد
همه فکر می کنند که جوان صرفا کسی است که بازه سنی او مثلا از بیست تا سی سال باشد
اما در اندیشه دینی جوان می تواند سن و سال دار باشد و پیر و یا میان سال باشد اما آثاری که از خود بروز می دهد آثاری است که از ویژگی های جوانی است .
اصحاب کهف مردانی سن و سال دار بودند اما قرآن کریم می فرماید (انهم فتیه آمنوا بربهم) جوانان اهل ایمان بودند.
چرا؟ چون در فضای خفقان کفر، بت و بت پرستی و شرک را درهم شکستند و جسورانه مانند یک جوان ندای توحید را سر دادند.
📖 کسی که دلش به نور ایمان روشن گشته و از خدا می ترسد ، اگر چه به ظاهر آثار پیری و موی سپید دارد اما جوان است مانند اصحاب کهف ، با این که در سنین بالا بودند اما به دلیل ایمان جوان بودند
🔹عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ جَعْفَرٍ النَّهْدِيِّ قَالَ قَالَ لِي جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ: يَا سُلَيْمَانُ مَنِ الْفَتَى قَالَ: قُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ الْفَتَى عِنْدَنَا الشَّابُّ، قَالَ لِي: أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ أَصْحَابَ الْكَهْفِ كَانُوا كُلُّهُمْ كُهُولًا، فَسَمَّاهُمُ اللَّهُ فِتْيَةً بِإِيمَانِهِمْ، يَا سُلَيْمَانُ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ اتَّقَى فَهُوَ الْفَتَى. بحار الانوار ج ۵ ص ۴۳۵
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اندیشکده قرآن و عترت اولی الابصار
دریچهای به سوی تفکر دینی
🔸@andishkadeh_olelabsar
#تمجید_شیطانی
✍ وقتی انسان با توسل به تقوایش از گناه فاصله می گیرد بستری ایجاد می گردد تا شیطان به واسطه تمجید از این تقوا او را به ورطه کبر بکشاند اما در باور یوسف نجات از گناه جز با مهر و لطف پروردگار حاصل نمی گردد فلذا وقتی قضیه بی گناهیش ثابت شد ، رهایی از این گناه را به رحمتی از جانب پروردگارش نسبت داد.
🔹وَ ما أُبَرِّئُ نَفْسي إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلاَّ ما رَحِمَ رَبِّي إِنَّ رَبِّي غَفُورٌ رَحيم ؛ سوره یوسف آیه ۵۳
🖌ترجمه : من خود را از گناه تبرئه نمىكنم؛ زيرا نفس طغيان گر بسيار به بدى فرمان مىدهد مگر زمانى كه پروردگارم رحم كند؛ زيرا پروردگارم بسيار آمرزنده و مهربان است
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اندیشکده قرآن و عترت اولی الابصار
دریچهای به سوی تفکر دینی
🔸@andishkadeh_olelabsar
#انزوای_پاکان
✍ فرصت دادن به گناهکاری که به فحشاء و منکر در جامعه دامن می زند ، کار را به جایی می رساند که در جهت تسهیل امر گناه به دنبال منزوی کردن پاکان می رود چنان چه جناب لوط علیه السلام قومش را انذار می داد و آنان را دعوت به پاکی می کرد اما آنها در جواب می گفتند : لوط و همراهانش را از شهر بیرون کنید زیرا آنان مردمانی هستند که می خواهند پاکیزه باشند.
🔹وَ ما كانَ جَوابَ قَوْمِهِ إِلاَّ أَنْ قالُوا أَخْرِجُوهُمْ مِنْ قَرْيَتِكُمْ إِنَّهُمْ أُناسٌ يَتَطَهَّرُونَ ؛ سوره اعراف آیه ۸۲
🖌ترجمه : و پاسخ قومش جز اين نبود كه به يكديگر گفتند: اينان را از شهرتان بيرون كنيد؛ زيرا مردمانىاند كه همواره خود را پاك نشان مىدهند
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اندیشکده قرآن و عترت اولی الابصار
دریچهای به سوی تفکر دینی
🔸@andishkadeh_olelabsar
#دنیا_مانند_خواب
✍ انسان وقتی خواب می بیند که مال و ثروتی بدست آورده خوشحال می شود و بعد از این که از خواب بیدار می گردد همان خوشحالی در دل او وجود دارد اما وقتی می بیند همه ی آنها خواب بوده به راحتی از کنار آن عبور کرده و به زندگی خود ادامه می دهد فلذا امام باقر علیه السلام می فرماید : دنیا را مانند مالى بدان كه در عالم خواب يافته اى و چون بيدار شوى خبرى از آن نيست .
🔹قال الباقر علیه السلام : أنزِلِ الدنيا كمَنزِلٍ نَزَلتَهُ ثُمّ ارتَحَلتَ عَنهُ ، أو كمالٍ وَجَدتَهُ في مَنامِكَ فاستَيقَظتَ و لَيس مَعكَ مِنهُ شيءٌ ، إنّي (إنّما) ضَرَبتُ لكَ هذا مَثَلاً لأنّها عِندَ أهلِ اللُبِّ و العِلمِ باللّه ِ كَفَيْءِ الظِّلالِ ؛ کافی ج ۲ ص ۱۳۶
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اندیشکده قرآن و عترت اولی الابصار
دریچهای به سوی تفکر دینی
🔸@andishkadeh_olelabsar
#تزیین_عمل
✍ وقتى انسان كار زشت و نادرستى را انجام داد تدريجا قبح و زشتيش در نظر او كم مىشود، و به آن عادت مىكند، پس از مدتى كه به آن خو گرفت، توجيهاتى براى آن مىتراشد، كم كم به صورت زيبا و حتى به عنوان يك وظيفه در نظرش جلوه مىكند، و چه بسيارند افراد جنايتكار و آلودهاى كه به راستى به اعمال خود افتخار مىكنند و آن را نقطه مثبتى مىشمرند.اين دگرگونى ارزشها، و بهم ريختن معيارها در نظر انسان، كه نتيجهاش سرگردان شدن در بيراهههاى زندگى است از بدترين حالاتى است كه به يك انسان دست مىدهد
🔹إِنَّ الَّذينَ لا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ زَيَّنَّا لَهُمْ أَعْمالَهُمْ فَهُمْ يَعْمَهُونَ ؛ سوره نمل آیه ۴
🖌ترجمه : به راستى كسانى كه به آخرت ايمان ندارند، اعمال [زشتشان] را در نظرشان آراستيم، پس همواره در حيرت و سرگردانىاند
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اندیشکده قرآن و عترت اولی الابصار
دریچهای به سوی تفکر دینی
🔸@andishkadeh_olelabsar
#عالم_حقیقی
✍ عالمان "در منطق قرآن كسانى نيستند كه مغزشان صندوقچه آراء و افكار اين و آن، و انباشته از قوانين و فورمولهاى علمى جهان و زبانشان گوياى اين مسائل، و محل زندگيشان مدارس و دانشگاهها و كتابخانههاست، بلكه علما آن گروه از صاحبنظران و دانشمندانند كه نور علم و دانش تمام وجودشان را به نور خدا و ايمان و تقوا روشن ساخته، و نسبت به وظائفشان سخت احساس مسئوليت مىكنند و از همه پاىبندترند.
🔹إِنَّما يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماء
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اندیشکده قرآن و عترت اولی الابصار
دریچهای به سوی تفکر دینی
🔸@andishkadeh_olelabsar
#ادب_سلیمان
✍ داشتن يك حكومت نيرومند با امكانات مادى فراوان و اقتصاد گسترده و تمدن درخشان هرگز منافاتى با مقامات معنوى و ارزشهاى الهى و انسانى ندارد، چنان كه در آيه ۴۰ سوره صاد بعد از ذكر تمام مواهب مادى سليمان در پايان مىگويد: با اين همه او در پيشگاه خدا مقامى والا و سرانجامى نيك داشت لذا پیامبر در توصیف ایشان فرمودند : شنيدهايد خداوند چه اندازه از ملك و حكومت به سليمان داد؟ با اين حال اينهمه مواهب جز بر خشوع او نيفزود، به گونهاى كه حتى از شدت خشوع و ادب چشم به آسمان نمىانداخت" .
🔹هذا عَطاؤُنا فَامْنُنْ أَوْ أَمْسِكْ بِغَيْرِ حِسابٍ وَ إِنَّ لَهُ عِنْدَنا لَزُلْفى وَ حُسْنَ مَآبٍ ؛ ص آیه ۳۹ و ۴۰
🔹قال رسول اللّه( ص): «أرأيتم ما اعطي سليمان بن داود من ملكه؟ فإنّ ذلك لم يزده إلّا تخشعا، ما كان يرفع بصره إلى السماء تخشعا لربّه؛ روح البیان ج ۸ ص ۳۹
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اندیشکده قرآن و عترت اولی الابصار
دریچهای به سوی تفکر دینی
🔸@andishkadeh_olelabsar
#روح_توکّل
✍ در حديثى از پيامبر گرامى اسلام ص آمده است كه فرمود: از پيك وحى خدا، جبرئيل، پرسيدم: توكل چيست؟ جواب داد : حقيقت توكل اين است كه انسان بداند: مخلوق، نه زيان مىرساند، و نه نفع، و نه عطا مىكند و نه منع، چشم اميد از خلق برداشتن (و به خالق دوختن) است ، هنگامى كه چنين شود، انسان جز براى خدا كار نمىكند، به غير او اميد ندارد، از غير او نمىترسد، و دل به كسى جز او نمىبندد، اين روح توكل است" ."توكل" با اين محتواى عميق، شخصيت تازهاى به انسان مىبخشد، و در تمام اعمال او اثر مىگذارد
🔹وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِه ؛ سوره طلاق آیه ۳
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اندیشکده قرآن و عترت اولی الابصار
دریچهای به سوی تفکر دینی
🔸@andishkadeh_olelabsar
#اراده_الهی
✍ اصحاب کهف افرادی بودند که باطل در جامعه آنان غلبه پیدا کرده و زورگویی اقویاء بر آنان مسلط گشته بود همین عامل باعث یاس و نومیدی از ظهور حق شده و حوصله ها از طول کشیدن عمر باطل به سر آمده بود به همین جهت خداوند آنان را سیصد و نه سال به خواب برد تا وقتی که بیدار می شوند ببینند که اگر خدا اراده کند می تواند سرآمد عمر باطل را برای اهل حق به خواب یک روز یا نیمروزی جلوه دهد
🔹وَ كَذلِكَ بَعَثْناهُمْ لِيَتَسائَلُوا بَيْنَهُمْ قالَ قائِلٌ مِنْهُمْ كَمْ لَبِثْتُمْ قالُوا لَبِثْنا يَوْماً أَوْ بَعْضَ يَوْم ؛ سوره کهف آیه ۱۹
🖌ترجمه : و همان گونه [كه با قدرت خود خوابشان كرديم، از خواب] بيدارشان نموديم تا ميان خود از يكديگر [از حادثه اتفاق افتاده] بپرسند. گويندهاى از آنان گفت: چه اندازه [در خواب] ماندهايد؟ [برخى] گفتند: يك روز يا پارهاى از روز را ماندهايم
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اندیشکده قرآن و عترت اولی الابصار
دریچهای به سوی تفکر دینی
🔸@andishkadeh_olelabsar
#بزرگترین_رنج_ایوب
✍ آزمونى كه براى يك انسان پيش مىآيد در عين حال آزمونى است براى دوستان و اطرافيان او، تا ميزان صداقت و دوستى آنها محك زده شود كه تا چه حد وفادارند، ايوب هنگامى كه اموال و ثروت و سلامت خود را از دست داد دوستانش نيز خسته و پراكنده شدند، و دوستان و دشمنان زبان به شماتت و ملامت گشودند، و بهتر از هر زمان خود را نشان دادند، و ديديم كه رنج ايوب از زبان آنها بيش از هر رنج ديگر بود، چرا كه طبق مثل معروف زخمهاى نيزه و شمشير التيام مىيابد، ولى زخمى كه زبان بر دل مىزند التيامپذير نيست
🔹وَ اذْكُرْ عَبْدَنا أَيُّوبَ إِذْ نادى رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الشَّيْطانُ بِنُصْبٍ وَ عَذابٍ ؛ سوره ص آیه ۴۱
🖌ترجمه : و بنده ما ايوب را ياد كن، هنگامى كه پروردگارش را ندا داد كه شيطان [به سبب رنج و شكنجهاى كه دچارش هستم] مرا سرزنش و شماتت مىكند [تا از رحمت تو دلسردم كند
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اندیشکده قرآن و عترت اولی الابصار
دریچهای به سوی تفکر دینی
🔸@andishkadeh_olelabsar
#بیداری_وجدان
✍ از مهمترین روش های تبلیغی پیامبران الهی، بیدار کردن وجدان ها بود از همین رو همان زلیخائی که روزی در پیشگاه شوهرش یوسف را متهم به خیانت کرد اما زمانی که در سال های طولانی مواجه با صبر یوسف شد در پیشگاه پادشاه مصر که مقامی بالاتر از عزیز مصر بود اعتراف کرد که این من بودم که یوسف را به خیانت دعوت کردم.
🔹وَ اسْتَبَقَا الْبابَ وَ قَدَّتْ قَميصَهُ مِنْ دُبُرٍ وَأَلْفَيا سَيِّدَها لَدَى الْبابِ قالَتْ ما جَزاءُ مَنْ أَرادَ بِأَهْلِكَ سُوءاً إِلاَّ أَنْ يُسْجَنَ أَوْ عَذابٌ أَليمٌ؛سوره یوسف آیه ۲۵
🖌ترجمه : و هر دو به سوى در كاخ پيشى گرفتند، و بانو پيراهن يوسف را از پشت پاره كرد و [در آن حال] در كنار [آستانه] در به شوهر وى برخوردند؛ بانو به شوهرش گفت: كسى كه نسبت به خانوادهات قصد بدى داشته باشد، كيفرش جز زندان يا شكنجه دردناك [چه خواهد بود؟!
ٍ
🔹قالَتِ امْرَأَةُ الْعَزيزِ الْآنَ حَصْحَصَ الْحَقُّ أَنَا راوَدْتُهُ عَنْ نَفْسِهِ وَ إِنَّهُ لَمِنَ الصَّادِقينَ سوره یوسف آیه ۵۱
🖌ترجمه : همسر عزيز گفت: اكنون حق [پس از پنهان ماندنش] به خوبى آشكار شد، من [بودم كه] از او درخواست كام جويى كردم، يقيناً يوسف از راستگويان است
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اندیشکده قرآن و عترت اولی الابصار
دریچهای به سوی تفکر دینی
🔸@andishkadeh_olelabsar
#اثر_تقوا
✍ نيروى عقل انسان به قدر كافى براى درك حقايق آماده است ولى پردههايى از حرص و طمع و شهوت و خودبينى و حسد و عشقهاى افراطى به مال و زن و فرزند و جاه و مقام همچون دود سياهى در مقابل ديده عقل آشكار مىگردد، و يا مانند غبار غليظى فضاى اطراف را مىپوشاند و پيداست كه در چنين محيط تاريكى انسان چهره حق و باطل را نمىتواند بنگرد، اما اگر با آب تقوى اين غبار زدوده شود و اين دود سياه و تاريك از ميان برود ديدن چهره حق آسان است
🔹يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقانا ؛ سوره انفال آیه ۲۹
🖌ترجمه : اى اهل ايمان! اگر [در همۀ امورتان] از خدا پروا كنيد، براى شما [بينايى و بصيرتى ويژه] براى تشخيص حق از باطل قرار مىدهد
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اندیشکده قرآن و عترت اولی الابصار
دریچهای به سوی تفکر دینی
🔸@andishkadeh_olelabsar
#برادران_شیطان
✍ همان خدایی که در سوره حجرات مؤمنان را به دلیل ایمانشان برادر یکدیگر معرفی کرد در سوره اسراء می فرماید تنها با داشتن یک صفت برادر شیطان خواهید شد و لو آن که مومن باشید . اسراف کاران برادران شیطانند زیرا همان طور که شیطان هوش و استعداد و توانش را در غیر موردش یعنی اغوا و فریب انسان ها قرار داد ، انسان مسرف نیز نعمت های خدا را در غیر موردش قرار می دهد و از این جهت برادر و حامی شیطان است.
🔹إِنَّ الْمُبَذِّرينَ كانُوا إِخْوانَ الشَّياطينِ وَ كانَ الشَّيْطانُ لِرَبِّهِ كَفُوراً ؛ سوره اسراء آیه ۲۷
🖌ترجمه : اسراف كاران با شياطين برادرند و شيطان نیز نسبت به پروردگارش ناسپاس بود
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اندیشکده قرآن و عترت اولی الابصار
دریچهای به سوی تفکر دینی
🔸@andishkadeh_olelabsar
#سلاح_مومن
✍اسلحه وسیله ایست که انسان به کمک آن خود را در برابر خطراتی که از سوی دشمنان ایجاد می گردد حفاظت می کند و برای انسان مومن دشمن ترین دشمن ها نفس اوست که به واسطه تحریکات شیطانی انسان را به سوی گناهان سوق داده و قلب آدمی را آلوده می کند و اشک تنها سلاحی است که انسان مومن به کمک آن تمام زنگارهایی که به واسطه پلیدی نفس برایش حاصل شده را می زداید و خود را در برابر خطر خواهش های نفسانی حفاظت می دهد.
🔹اِرْحَمْ مَنْ رَأْسُ مَالِهِ الرَّجَاءُ وَسِلاَحُهُ الْبُكَاءُ ، فرازی از دعای کمیل
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اندیشکده قرآن و عترت اولی الابصار
دریچهای به سوی تفکر دینی
🔸@andishkadeh_olelabsar
#تجارت_با_خدا
✍ در بسيارى از آيات قرآن اين جهان به تجارتخانهاى تشبيه شده كه تاجران آن انسانها، و مشترى پروردگار بزرگ و متاع آن عمل صالح، و بها بهشت و رحمت و رضاى او است .و اگر درست بينديشيم اين تجارت عجيب با خداوند كريم بىنظير است، چرا كه داراى امتيازاتى است كه در هيچ تجارتى وجود ندارد : ۱. تمام سرمايه را خودش در اختيار فروشنده گذارده سپس در مقام خريدارى بر مىآيد! ۲. او خريدار است در حالى كه هيچ نيازى به خريدارى اين اعمال ندارد، چرا كه خزائن همه چيز نزد او است! ۳. او "متاع قليل" را به "بهاى گزاف" مىخرد
🔹إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى مِنَ الْمُؤْمِنينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّة ؛ سوره توبه آیه ۱۱۱
🖌ترجمه : يقيناً خدا از مؤمنان جانها و اموالشان را به بهاى آنكه بهشت براى آنان باشد خريده
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اندیشکده قرآن و عترت اولی الابصار
دریچهای به سوی تفکر دینی
🔸@andishkadeh_olelabsar
مقام رضا
بالاترین مقامی که انسان در وادی عبودیت می تواند بدان دست یابد آن است که خداوند هر رفتاری با او انجام داد فرقی برایش نداشته و خشنود باشد چنان چه بالاترین لذت بهشتی نیز رضایت الهی است اما مقام فاطمه زهرا سلام الله علیها از این هم بالاتر است چرا که به فرموده نبی گرامی اسلام فاطمه محور خشنودی و غضب خداوند است فلذا او به هر چیز راضی شود خداوند نیز راضی خواهد بود.
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:یا فاطمه إِنَّ اللَّهَ يَغْضَبُ لِغَضَبِكِ وَ يَرْضَى لِرِضَاك
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اندیشکده قرآن و عترت اولی الابصار
دریچهای به سوی تفکر دینی
🔸@andishkadeh_olelabsar
#خطر_مرتجعین
✍ معمولا در برابر هر انقلابى، يك جنبش ضد انقلابى كه سعى مىكند دستاوردهاى انقلاب را در هم پيچيده و جامعه را به دوران قبل از انقلاب برگرداند وجود دارد، دليل آن هم چندان پيچيده نيست، زيرا با تحقق يك انقلاب تمام عناصر فاسد گذشته يك مرتبه نابود نمىشوند، معمولا تفالههايى از آن باقى ميمانند كه براى حفظ موجوديت خويش به تلاش برمىخيزند و با تفاوت شرائط و كميت و كيفيت آنها، دست به اعمال ضد انقلابى آشكار يا پنهان مىزنند.در جنبش انقلابى" حضرت موسى علیه السلام "به سوى توحيد و استقلال و آزادى بنى اسرائيل، سامرى سردمدار اين جنبش ارتجاعى بود و اگر هوشیاری موسی نبود و به موقع عمل نمی کرد انقلاب او در بدو تولد از بین می رفت.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اندیشکده قرآن و عترت اولی الابصار
دریچهای به سوی تفکر دینی
🔸@andishkadeh_olelabsar
#اولویت_در_اصلاح
✍ اگر در آیه ۷۵ سوره یونس مىبينيم تنها سخن از بعثت موسى به سوى فرعون و ملا به ميان آمده در حالى كه موسى مبعوث به همه فرعونيان و بنى اسرائيل بود، به خاطر آن است كه نبض جامعهها در دست هيئتهاى حاكمه و دارو دسته آنها است و آنها هستند که جامعه را به هر سمتی که بخواهند سوق می دهند بنابراين هر برنامه اصلاحى و انقلابى اول بايد آنها را هدفگيرى كند، چنان كه آيه ۱۲ سوره توبه نيز مىگويد فَقٰاتِلُوا أَئِمَّةَ اَلْكُفْرِ :" با سردمداران كفر پيكار كنيد".
🔹ثُمَّ بَعَثْنَا مِن بَعْدِهِم مُّوسىَ وَ هَارُونَ إِلىَ فِرْعَوْنَ وَ مَلَايْهِ بَِايَاتِنَا فَاسْتَكْبرَُواْ وَ كاَنُواْ قَوْمًا مجُّْرِمِين ؛ سوره یونس آیه ۷۵
🖌ترجمه : آن گاه پس از آنان موسى و هارون را با آيات خود به سوى فرعون و اشراف و سران قومش فرستاديم، پس آنان تكبّر ورزيدند و آنان گروهى گنهكار بودند
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اندیشکده قرآن و عترت اولی الابصار
دریچهای به سوی تفکر دینی
🔸@andishkadeh_olelabsar
#لیس_منّا
✍ از امام على بن موسى الرضا ع نقل شده كه روزى از دوستان خود پرسيد: مردم اين آيه را چگونه تفسير مىكنند" إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صٰالِحٍ " يكى از حاضران عرض كرد بعضى معتقدند كه معنى آن اين است كه فرزند نوح (كنعان) فرزند حقيقى او نبود. امام فرمود:كَلَّا لَقَدْ كَانَ ابْنَهُ وَ لَكِنْ لَمَّا عَصَى اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ نَفَاهُ عَنْ أَبِيهِ، كَذَا مَنْ كَانَ مِنَّا لَمْ يُطِعِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَلَيْسَ مِنَّا :" نه چنين نيست، او براستى فرزند نوح بود، اما هنگامى كه گناه كرد و از جاده اطاعت فرمان خدا قدم بيرون گذاشت خداوند فرزندى او را نفى كرد، همچنين كسانى كه از ما باشند ولى اطاعت خدا نكنند، از ما نيستند" .
🔹قالَ يا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صالِحٍ فَلا تَسْئَلْنِ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنِّي أَعِظُكَ أَنْ تَكُونَ مِنَ الْجاهِلينَ ؛ سوره هود آيه ۴۶
🖌ترجمه : خدا فرمود: اى نوح! به يقين او از خاندان تو نيست، او [داراى] كردارى ناشايسته است، پس چيزى را كه به آن علم ندارى از من مخواه، همانا من تو را اندرز مىدهم كه مبادا از ناآگاهان باشى
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اندیشکده قرآن و عترت اولی الابصار
دریچهای به سوی تفکر دینی
🔸@andishkadeh_olelabsar
#ارزش_تقرب
✍ در اندیشه دینی تنها میدان مسابقه ای که ارزش دارد انسان به خاطر آن به نفس زدن بیفتد میدان تقرب به خداست چرا که در بهشت، شراب مهر شده ای وجود دارد که قرآن کریم می فرماید : برای رسیدن به چنین باده ای ارزش دارد که انسان ها به نفس زدن بیفتند و این پاداش الهی ، مختص به نیکوکارانی است که در دنیا برای تقرب به خدا تلاش می کردند.
🔹يُسْقَوْنَ مِنْ رَحيقٍ مَخْتُومٍ خِتامُهُ مِسْكٌ وَ في ذلِكَ فَلْيَتَنافَسِ الْمُتَنافِسُونَ وَ مِزاجُهُ مِنْ تَسْنيمٍ عَيْناً يَشْرَبُ بِهَا الْمُقَرَّبُونَ ؛ مطففین آیات ۲۵ تا ۲۸
🖌ترجمه : نیکوکاران را از بادۀ ناب و طهورى كه سربسته و مُهر و موم شده است، مىنوشانند مُهر و مومش مشك است، و رقابت كنندگان و مسابقهگران بايد به سوى اين نعمت ها بر يكديگر پيشى گيرند و [اين بادۀ ناب مُهر و موم شده] آميختهاى از «تسنيم» است [آن] چشمهاى كه همواره مقربان از آن مىنوشند
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اندیشکده قرآن و عترت اولی الابصار
دریچهای به سوی تفکر دینی
🔸@andishkadeh_olelabsar