🟢 اينهمه فحشها كه به روزگار مىدهيم بايد به خودمان بدهيم
🔹 مردهاى ما از زنها و زنها از مردها و پدر و مادر از فرزند، كارفرما از كارگر و كارگر از كارفرما و حاكم از رعيت و رعيت از حاكم و تاجر از تاجر و عالم از جاهل و جاهل از عالم شكايت داريم و همه مىگوييم زمانه خراب شده. هيچ فكر نمىكنيم زمانه خراب نشده ما خراب شدهايم، ما آتشهاى فساد و فتنه را دامن مىزنيم و بالاخره خودمان هم مىسوزيم. يك عاملى از خارج نيامده، از آسمان خدا نفرستاده و از زمين هم بيرون نياورده است.
🔸 آرى، همه اينها از وجود خود ما بروز و ظهور نموده. همان طورى كه خودمان آنها را آوردهايم، بايد خودمان بيرون كنيم.
اين همه غيظ و غضبها و فحشها كه به روزگار مىدهيم بايد به خودمان بدهيم.
ببرى مال مسلمان و چو مالت ببرند
بانگ و فرياد برآرى كه مسلمانى نيست.
📗 💜@Andyshedini
667.4K
🌹🌹
یک سوال جالب از دانش آموزان:
مگه حضرت آدم و حوا دو نفر نبودن؛ چرا به جای دو گروه خونی چهار گروه خونی وجود داره؟
❇️ پاسخ استاد #فاریاب را در صوت بالا👆 بشنوید.
منتظر #سوالات شما هستیم
دوستان خود را با ما همراه کنید👇
@Andyshedini
#سوال
سلام .
خسته نباشید .خداوند گفته من شما را آفریدم تا دیده بشوم وشما را برای پرستش خودم آفریدم.پس نیاز داشته به ما که ما را آفریده.حالا سوال من اینه خدایی که نیازبه دیده شدن داشته پس بی نیاز نیست. چطوری میشه که خداوند گفته من بی نیازم؟
سلام عليكم ممنون از پرسش شما. ..
اولا در مصادر روایی این نیست که خلق کردم تا دیده شوم بلکه خلق کردم تا شناخته شوم
«كنت كنزاً مخفياً فأحببت أن أعرف, فخلقت الخلق لأعرف»
ثانیا فرض ما در جایی است که خدایی همه کمالات را دارد و هیچ احساس کمبود و نقصی ندارد این خدا اگر هم خلق کرده تا دیده شود این دیده شدن کمال او نیست بلکه کمال آنست که میبیند و معرفت می یابد.
و به قول مولانا
من نکردم خلق تا سودی کنم
بلکه تا بر بندگان جودی کنم .
بدین جهت فلسفه خلقتی که برای جهان و انسان با هر تقریری متصور است هیچکدام نیازی از خالق را در نظر ندارد بلکه دیدن خالق و معرفت اوست که نیاز مخلوق است و او را به کمال میرساند.
به عبارتی خدایی که همه چیز دارد یعنی همه چیز دارد حتی احساس نیاز به دیده شدن که نشان از نوعی حس نیاز و حقارت دارد در او نیست پس خلقت او سود و فایدهای برای خودش ندارد. نکته مهم آن که تصور ما باید از خدای کامل مطلق و همه چیز تمام درست بشه .
حجتالاسلام وحیدی
#اندیشه_دینی
💜@Andyshedini
✅موثرترین #صد_مرد تاریخ
#پیامبر_اسلام صلی الله علیه وآله در ابتدای این صد نفر....
سخنان نویسنده کتاب درباره چرایی این انتخاب 👇👇👇
✅انتخاب محمّد (ص) توسط من در صدر لیست مؤثرترین افراد تاریخ ممکن است موجب ایجاد سوال و یا حتی شگفتی برخی از خوانندگان شود. اما او در تاریخ بشر یگانه مردی است که توانسته است در هر دو عرصه دینی و دنیوی به طور حیرتآوری موفق باشد.
❌محمّد (ص) از خواستگاهی کاملاً پایین مرتبه برخاست و یکی از بزرگترین ادیان جهان را ترویج کرد و توانست خود را به یک رهبر سیاسی به شدت مؤثر بدل کند. امروز پس از گذشت 13 قرن از وفات او، اثراتش هنوز قدرتمند و پابرجاست.
✅بسیاری از افراد معرفی شده در این کتاب این مزیت و فرصت را داشتهاند که در مراکز فرهنگ و تمدّن و یا مللی که از نظر سیاسی بسیار قدرتمند بودهاند زاده شده و پرورش یابند. اما محمّد (ص) درسال 570م در شهر مکه واقع در عربستان جنوبی که در آن زمان یک منطقه عقب مانده از دنیا و به دور از مراکز تمدّن، هنر و آموزش بود متولد شد. در شش سالگی یتیم شد و در محیطی محقر و عاری از هرگونه تجمل پرورش یافت....
💜@Andyshedini
#سوال
اگر خدا خیرخواه انسان است، چرا شیطان را آفریده تا انسان را گمراه کند؟
🆔@Andyshedini
👈پاسخ
1️⃣ ابلیس از طایفه جنیان است. جن نیز مانند انسان موجودی مختار است که خداوند متعال او را برای رسیدن به کمال از طریق عبادت آفریده است. «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ» (ذاریات، 56)
2️⃣ چنانکه خداوند متعال شمر را نیافرید تا امام حسین علیه السلام را بکشد، قصدش از آفرینیش ابلیس نیز این نبوده که او گمراه کنندۀ انسان ها شود. دقت کنید که اگر هدف خداوند از آفرینش ابلیس این باشد که او گمراه کنندۀ انسان ها باشد، با کمال مطلق بودن خدا ناسازگار است. چراکه کمال مطلق بودن او اقتضا می کند که موجودات را برای رسیدن به کمال بیافریند.
3️⃣ابلیس هم از این قاعده مستثنا نیست. هدف خدا از آفرینش او این بود که به کمال و سعادت برسد، ولی او هرچند مدتی طولانی به طاعت خدا مشغول بود، ولی با سوءاختیار خود، از دستور خدا سرپیچی کرد و تصمیم گرفت با اختیار خود برای انتقام از حضرت آدم علیه السلام، به گمراه ساختن آنها بپردازد. چنانکه خداوند متعال، ارادۀ فرد ظالم بر ظلم کردنش را از او سلب نمی کند، اختیار شیطان را نیز برای گمراه ساختن انسان، از او سلب نمی کند؛ چراکه این کار با مختارآفریدن جن و انسان منافات دارد.
4️⃣ کار شیطان فقط وسوسه است؛ هیچگاه انسان را مجبور بر انجام کاری نمی کند، بلکه انسان خود تصمیم می گیرد که وسوسۀ شیطان را بپذیرد یا رد کند. قرآن کریم گفتگوی شیطان با دوزخیان را در قیامت چنین گزارش می دهد: «ابلیس مى گويد: خداوند به شما وعده حق داد و من به شما وعده (باطل) دادم، و تخلّف كردم! من بر شما تسلّطى نداشتم، جز اينكه دعوتتان كردم و شما دعوت مرا پذيرفتيد! بنابراين، مرا سرزنش نكنيد خود را سرزنش كنيد! نه من فريادرس شما هستم، و نه شما فريادرس من!» (ابراهیم، 22)
5️⃣ اگرچه وسوسۀ شیطان، کار انسان را برای رسیدن به کمال، دشوار می سازد؛ ولی ارزش کار انسان را بالا می برد؛ بدین معنا که وقتی شیطان انسان را وسوسه می کند تا گناه انجام دهد، ولی او استقامت کرده و به طاعت خدا می پردازد، ارزش کار او نسبت به وقتی که شیطان نباشد تا او را وسوسه کند، بالاتر است؛ ازاین رو، او با وجود این وسوسه ها می تواند به کمال بیشتری برسد.
#حجت_الاسلام_فاریاب
✅ @Andyshedini
امام کاظم و سازمان وکالت، دکتر جباری.pdf
375.6K
#معرفی_مقاله
✅ امام کاظم علیه السلام و سازمان وکالت
✍️ نویسنده: حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر محمدرضا جباری؛ عضو هیئت علمی و مدیر گروه تاریخ مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره)
🔷 سازمان وکالت، مجموعهاى متشکل از امامان معصوم (علیهم السلام) و عدهاى از پیروان نزدیک و وفادار آنان بود که با همکارى یکدیگر، تشکیلات هماهنگ و منسجمی را پدید آوردند تا با اتکاء بر آن پیشبرد اهداف دینی خود را محقق سازند.
وظایف این سازمان به امور مالی منحصر نبود و وظایف سیاسی، دینی و ارشادی را نیز شامل میشد.
🔷 این تشکیلات از نیمه دوم عصر امامت، یعنى از زمان امام صادق علیه السلام به بعد آغاز به کار نمود و رفتهرفته داراى نظم و گستردگی و هماهنگی بیشترى شد و تا پایان عصر غیبت صغرا استمرار داشت.
🔷 در عصر امام کاظم علیه السلام، این سازمان با مشکلاتی همچون دستگیرى و شکنجه حضرت و برخی از وکلا مواجه شد، ولی نواحی زیر پوشش وکلا و محدوده اقتدار آنان با تشدید فعالیتها گسترش مییافت.
🔷 وکلاى آن حضرت در نقاطی مثل کوفه، بغداد، مدینه، مصر و برخی نقاط دیگر به فعالیت مشغول بودند. آن حضرت با وجود حبس و فشارهای موجود، توانستند تشکیلاتی را که پدرِ بزرگوارشان تأسیس کرده بودند، نهتنها حفظ کنند بلکه آن را گسترش دهند.
🔷 در پژوهش حاضر، جایگاه و وضعیت این سازمان در عصر امام کاظم علیه السلام و نیز نقش آن حضرت در حفظ و گسترش آن بررسی خواهد شد.
🆔 @mjabbari_ir
🆔@Andyshedini
تبلیغ تخصصی
تشکل #یاوراناندیشهدینی در ایام انتخابات۱۴۰۲
🌐 #سامان_چهارمحال_و_بختیاری
#گروهکلاموفلسفهٔدینمؤسسهٔامام_ره_
#فرهنگیتبليغيمؤسسهٔحضرتزینب_سلاماللهعلیها_
🆔@Andyshedini
#سوال
🔸چرا ائمه با وجود علم به همه چیز، با زهر مسموم میشدند؟🔸
شما ببینید اگر انسان عادی بفهمد که مثلاً فردا مسموم خواهد شد و بعد میمیرد، چقدر برای او سخت است؟ امام کاظم (ع) به همین صورت مسموم شدند. بعضی سوال میکنند این کار امام با توجه به آیۀ «وَلاَ تُلقُوا بِاَیدِیکم اِلَی التَّهلُکه» (خودتان را بدست خودتان به هلاکت نیاندازید)، چطوری میشود؟
جواب این است که خدای تعالی تکلیف را برای آنها عوض میکند، تکلیف آنها با تکلیف مردم کاملاً فرق میکند. امام موسی بن جعفر (ع) در مرحلۀ اول یک رطب مسموم برایش آوردند، حضرت آن را جلوی سگ تربیت شدۀ آنها انداخت؛ سگ خورد و مرد. این سگ پیش آنها خیلی عزیز بود. دوباره آوردند و حضرت وقتی خرما را بر میداشت گفت: خدایا تا الان برای من حلال نبود [که بخورم]؛ یعنی «امر» نرسیده بود، اما الآن تکلیف دیگری دارم.
در جبهه، آنهایی که خیلی مخلص بودند، در سفر آخر خداحافظی میکردند که من از سفر بر نمیگردم. آنهایی هم که خالصتر بودند، هفتۀ شهادتشان را پیش بینی میکردند. بعضی که از اینها خالصتر بودند، روز را میدانستند!
آقای خزعلی تعریف کرد که طلبهای که به جبهه رفته بود گفت: رزمندهای سوال کرد: آدم تشنه اگر یک ظرف آب داشته باشد، با آن وضو بگیرد بهتر است یا از آن بخورد؟ گفتم حفظ بدن واجبتر است. بهتر است آب را برای خوردن بگذارد. بعد از چند دقیقه دیدم با این آب دارد وضو میگیرد. گفتم مؤمن! تو مگر مسئلهاش را از من نپرسیدی؟ مگر نگفتم که این آب را برای خوردن بگذار، تو که داری آب را صرف وضو میکنی؟! گفت: اگر طرف بداند که نمیماند چطور؟! گفتم منظورت چیست؟ گفت: مثلاً بداند که ساعت 10:30 شهید میشود و تا آن موقع یک ساعت بیشتر نیست! چون دیدم از این حرفها میزند دیگر با او حرف نزدم و منتظر بودم که ساعت 10:30 بیاید و به او بگویم که این چه حرفی بود که زدی؟ همینطور که من به ساعت نگاه میکردم دیدم رأس ده و نیم، خمپارهای آمد و او شهید شد.
بعضی تعجب میکنند که امامان ما از شهادتشان خبر داشتند. کسی که ایمانش بالاتر برود، امتحانش هم شدیدتر میشود. هر چه مرگ تصادفی تر باشد، سبک تر است. هر چه لحظۀ مرگ مشخصتر باشد، استقامتش هم سختتر است.
♦️آیت الله حائری شیرازی
🆔@Andyshedini
#سوال
سوال یکی از همراهان گرامی👇
#آزادی_بیان چگونه با حکم #ارتداد سازگار است؟ اگر آزادی بیان وجود دارد پس چرا حکم به ارتداد وی و مجازاتش می شود؟؟
با ما باشید....🙏
@Andyshedini
#پاسخ
✅از نگاه اسلام، اصولاً دین، امری اکراه ناپذیر است زیرا گوهر دین اعتقاد و عمل قلبی است که قابلیت اجبار و اکراه خارجی و فیزیکی را ندارد بنابراین انسان بهلحاظ تکوینی در داشتن یا نداشتن دین و یا انتخاب این دین و آن دین، آزاد است آنچه محل بحث است آزادی تشریعی انسان در قبال دین است که مساله ارتداد در این قسمت به وجود میآید.
✅ارتداد و بازگشت به کفر از دیدگاه اسلام ممنوع است البته باید بین ممنوعیت خود ارتداد و ممنوعیت اظهار آن تمایز قائل شد ارتداد مادامی که ازسوی شخص ابراز نشود، از قبیل عقیده و باور قلبی است و صرفاً ممنوعیت شرعی داد دارد ولی ممنوعیت حقوقی و پیگرد قانونی نخواهد داشت و البته کسی هم حق تحقیق و تفحص و تفتیش عقاید ندارد زیرا اظهار ارتداد جنیه اجتماعی و حقوقی پیدا کرده و مربوط به رفتارهای اجتماعی انسان است نه باورهای قلبی او اما اظهار ارتداد، و لزوم ممنوعیت شرعی آن، ممنوعیت حقوقی نیز دارد و یکی از موارد استثنای آزادی بیان به شمار میآید.
✅ازاینرو من از آن کاملاً معقول و منطقی است ممنوعیت ارتباط ارتداد سبب میشود که مردم دین را امری ساده و تشریفاتی ندانند و در پذیرش و انتخاب آن بیشتر دقت کنند همچنین راه سودجویی را بر مغرضان و دشمنان کینهتوز اسلام میبندد تا نتوانند از این راه آیین میلیونها مسلمان را بازیچه امیال شوم خود قرار دهند و در انظار عمومی آن را بیاعتبار سازند اما اظهار ارتداد در نزد دیگران علاوهبر ممنوعیت شرعی مجازات سخت قانونی نیز دارد که مبتنی بر دلایل متعددی است که به بعضی اشاره میکنیم:
.... ادامه دارد ....
حجتالاسلام وحیدی
💜@Andyshedini