eitaa logo
اندیشه دینی
396 دنبال‌کننده
616 عکس
405 ویدیو
50 فایل
#اندیشه_دینی کانالی است جهت ارائه مفاهیم و معارف دینی و پاسخ به شبهات 🚩حرفی اگر بود🌱: سوالی اگر داشتید👈 🔸 @shahadat1419 ✔ناشناسمون🍃: 🔸 http://payamenashenas.ir/Hassan
مشاهده در ایتا
دانلود
📌علم و فراعلم جلسه دوم ♦️بررسی تاثیر گزاره‌های غیر تجربی بر علم مدرن 🔻ارائه دهنده: حجت الاسلام عیسی معلم پژوهشگر علم دینی 🕰زمان: پنجشنبه 30 آذرماه 1402، ساعت: 6:30 صبح 📍مکان: بلوار امین، کوچه ۱٧، پلاک ۳۷ موسسه بین‌المللی حضرت زینب سلام الله علیها 📥لینک ورود به جلسه مجازی: https://eitaa.com/Andyshedini 📌 گروه تبلیغ تخصصی یاوران اندیشه دینی 📮موسسه بین‌المللی حضرت زینب (س) وبگاه | اینستاگرام | تلگرام @hazratzainab_com
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تفاوت دو تفاوت دو تفاوت دو تفاوت دو @Andyshedini
📌 درسنامۀ تبلیغ تخصصیِ «علم و دین ۱»؛ اولین جلد از سلسله درسنامه‌های اندیشۀ دینی (که با هدف پاسخ به شبهات برآمده از تمدن الحادی مدرن تدوین شده است) در آستانۀ انتشار قرار گرفت. 🔹 🔸 نگاهی به ساختار کتاب حاضر: 👇 🔹 در بخش اول (قرآن و علم) حجج اسلام جواد گلی، جواد قلی‌پور و عیسی معلم در دو درسنامۀ «اعجاز قرآن» و «قرآن و یافته‌های علمی» ابعاد ادبی، علمی و هدایت‌بخشی قرآن را بررسی کرده و شبهات علمی ناظر به مباحث زیست‌شناسی را پاسخ داده‌اند. 🔸 در بخش دوم ( مدرنیته و تمدن دینی) حجج‌اسلام، داود فاضل فلاورجانی، حسن قره‌باغی و امیر پژوهنده در درسنامه‌های «محصولات مدرنیته؛ آری یا نه» و «جایگاه علم طب در تمدن دینی» به چگونگیِ مواجهه با محصولات علم مدرن و نیز امکانِ تحقق علم طب با صبغۀ دینی پرداخته‌اند. 📝 ↩️ 🔹🔹 🌿اندیشۀ دینی 👇↙️ @Andyshedini
📌آیا در دوران حکومت مهدوی، عدالت واقعی اجرا می‌شود؟ 👈 پاسخ 1⃣ عدالت به معنای قراردادن هر چیزی سر جای خود یا دادن حق به صاحب حق است. 2⃣ بنا بر این دو تعریف، بر پایی عدالت دست کم در سه حوزه قابل بررسی است: الف. تعیین مسوولان در مناصب اجرایی مانند استانداری، فرمانداری، بخشداری، امور مالی، امور خدماتی، امور قضایی و ... ب. تصمیم گیری درباره قوانین و اجرای صحیح آنها. ج. برخورد مناسب با خاطیان و مجرمان. 3⃣ وقتی می‌توان از عدالت در این سه عرصه، سخن به میان آورد که یا گفته شود امام زمان علیه السلام خود با علم خدادادی اش، تمام مسوولان را از بالا تا پایین تعیین می‌کند و تصمیم گیری ها، همه با خود اوست و اجرای آنها نیز با خودش است. خاطیان را نیز او شناسایی و تعیین تکلیف کرده و با آنها برخورد می‌کند. یا آنکه بگوییم این امور به ویژه جزییات امور به عهده مدیران و منصوبان آنهاست ولی آنها، در این کار معصوم هستند؛ نه خطا میکنند و نه ناحقی به خرج می‌دهند. 4⃣فرض اول که امام علیه‌السلام خودش بخواهد تمام مسوولان را تعیین کند و تصمیمات را خودش اتخاذ و اجرا کند، فرضی بعید است؛ چراکه حکومت مهدوی، یک حکومت جهانی است و صدها هزار مسوول ریز و درشت برای هزاران اداره در نقاط مختلف جهان باید داشته باشد و بناست که هم شکل گیری و هم اداره آن با همکاری مردم و از طرق عادی انجام شود. 5⃣فرض دوم هم که بگوییم تمام افراد تصمیم گیرنده و اجراکننده در تعیین کارمندان و ... همگی معصوم هستند، منتفی است. 6⃣بنابراین، انتظار اینکه، همه چیز، دقیقاً همه چیز، سر جای خودش باشد، انتظار نامعقولی است، بله، با توجه به وعده‌های داده شده در روایات، بیشترین عدالت در آن دوران در این حوزه، محقق می‌شود و وقتی زمینه برای فساد نباشد، ازاین رو، انتظار بیشترین عدالت، انتظاری معقول است نه آنکه هیچ خطایی رخ ندهد. ✅ حجت الاسلام و المسلمین فاریاب @Andyshedini
✅ گاهى گفته مى‌شود « فوق قانون است و نمى‌توان آن را محدود کرد»، دیدگاه در این باره چیست؟ ✳️ پاسخ: در اعلامیه ، حقوقى براى انسان‌ها مطرح شده است که از جمله آنها حق آزادى بیان، آزادى اختیار مسکن، آزادى عقیده، آزادى اختیار شغل، آزادى اندیشه، آزادى انتخاب مذهب و آزادى انتخاب همسر است، از سوى دیگر این آزادى‌ها فوق قانون شناخته مى‌شوند و هیچ قانونى حق تعرّض به آنها را ندارد. 🌱در اینجا پرسش‌هاى زیادى پیش مى‌آید: آیا مقصود از فوق قانون بودن این آزادى‌ها آن است که هیچ قانونى اجازه نداشته باشد آنها را محدود کند؟ آیا این آزادى‌ها حدّ و مرز مشخصى دارند یا خیر؟ آیا به عنوان نمونه آزادى بیان این است که هر کس هرچیز دلش خواست بگوید؟! مى‌بینیم در هیچ کشورى چنین اجازه‌اى را نمى‌دهند و براى آزادى بیان حد و مرزى قائل مى‌شوند‌؛ مثلا توهین به شخصیت افراد در هیچ جاى عالم پذیرفته نیست. 🍀در پاسخ به این سؤال که حد و مرز آزادى‌ها تا به کجاست و چه کسى آن را تعیین مى‌کند؟ یک جواب کلى داده شده است که: 🌱حد و مرز آزادى‌ها تا آنجاست که باشد، یعنى منظور، آزادى‌هاى مشروع است. در بعضى از بندهاى اعلامیه حقوق بشر نیز تعبیر «اخلاقى» وجود دارد که رعایت حقوق همراه با موازین اخلاقى را متذکر مى‌شود . ✋ البته مقصود این افراد از کلمه «مشروع» این نیست که شریعتى مثل اسلام آن را تجویز کرده باشد، بلکه مرادشان آن است که قانونى باشد و دولت آن را معتبر بداند و مى‌گویند همین قانون است که حدود آزادى را تعیین مى‌کند. 🔅این جاست که اولین تناقض و تعارض پیدا مى‌شود: از یک طرف مى‌گویند این حقوق و آزادى‌ها فوق قانون است و هیچ قانونى نباید آنها را محدود کند. از طرف دیگر مى‌گویند چون آزادى مشروع ـ نه مطلق ـ مطلوب است قانون باید حدود آزادى را بیان کند و آن را محدود نماید! 📖پ.ن: مرحوم علامه مصباح یزدی، پاسخ استاد به جوانان پرسش‌گر، ص57 🌱اندیشه دینی @Andyshedini
🌱خدا خدا است و در برابر او جز بندگى کارى نمى توان کرد این عالیترین خواست فطرى انسان است که در مقابل یک موجود عظیم و غنى و کامل مطلق بدون هیچ چشم داشتى خضوع کند.... 💐اندیشه دینی @Andyshedini
توییت نماینده سابق هلند: تنها یک راه برای نجات خانواده وجود دارد...
منظور از شرک خفی چیست؟
ممنون از سوال شما: علما شرک را با توجه به آیات و روایات به دو قسم شرک عقیدتی و شرک عملی تقسیم می کنند: شرک عقیدتی مانند اینکه فرد اعتقاد به دو خدا و خالق داشته باشد و... شرک عملی به این نحو است که فرد اعتقاد به دو خالق و هستی بخش ندارد اما در عبادت و استناد افعال و اعمال دچار مشکل است و به نحوی در برخی مواقع نگاه استقلالی به موجودات و انسان های دیگر دارد حالا در اینجا اگر مستقیم بیاد و کسی رو و یا شیئی عبادت کنه می شود شرک جلی و آشکار ولی اگر چنین نباشد و مثلا ریا در اعمال کند و... شرک خفی خواهد بود چون در اینجا می داند باید برای خدا عبادت کند اما به سبب سستی در ایمان و باور و یا گناه باعث می شود عمل عبادی و... خود را برای دیده شدن و رضایت دیگران انجام دهد روایت زیر هم همین رو می گوید پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلّم) مى فرمایند: «خطرناک ترین چیزى که از آن بر شما مى ترسم، شرک اصغر است. اصحاب گفتند: شرک اصغر چیست اى رسول خدا؟ فرمود: ریا کارى، روز قیامت هنگامى که مردم با اعمال خود در پیشگاه خدا حاضر مى شوند، پروردگار، به آنها که در دنیا «ریا» مى کردند مى فرماید: به سراغ کسانى که به خاطر آنها ریا مى کردید، بروید، ببینید پاداشى نزد آنها مى یابید»
📌📌جهل و غفلت می تواند انسان را با چهارپایان برابر کند. 📌📌جهل و نادانی از بزرگ‌ترین مصیبت‌هایی است که انسان امروز از آن رنج می‌برد. در حقیقت تمام بدبختی‌های بشر در دنیا و نهایتا در عالم آخرت ریشه در جهل و نادانی او دارد. اگر نیم نگاهی به تاریخ بشر بیندازیم این مسئله هویداتر می شود که در میان اقوام و ملل مختلف نقش جهل و نادانی در سرنوشت آنان نقش بسزایی داشته است. 📌📌این مقوله در موضوعات معنوی و مذهبی از اهمیت بیشتری برخوردار است. انسان اگر در این مسئله مهم غفلت نماید و حقیقتا با علم و اطلاع سراغ معنویت و مذهب نرود اسیر گرفتاری هایی می شوند که سالیان سال گریبانگیر اوست و حتی تا نسل ها ادامه پیدا می کند. 📌📌در میان هندوها رسم است که اگر جوانی بختش باز نشده، خود را زیر پای گله گاوها قرار دهد!! در منطقه مادیا پرادش پسران مجرد برای باز شدن بختشان و ازدواج، خود را در مسیر گاوها قرار می دهند تا گاااااااااو از روی آنان بگذرد! 📌📌در منطقه ای دیگر از هند تبرک کردن بدن به گاو در زمره رسومات است و در بخشی دیگر خود را زیر دست گاو قرار می دهند تا آن حیوان افراد را با دست نوازش و لمس کند و ... 📌📌 در رسوماتی که صهیونیست ها دارند سالانه الاغی را تزیین کرده و ضمن تبرک جستن به آن در محله میئا شعاریم در قدس اشغالی، به همراه یک بره گوسفند می‌چرخانند! و.... 🖌🖌این ها نمونه های بارزی از جهل است که به اسم برکت، گشایش بخت و... انجام می شود. به راستی مهم ترین مسئله ای که نباید در آن غفلت نمود و راه راستین اصولی را با تحقیق و بررسی کامل انتخاب نمود موضوع معنویت و دین است. ☀️☀️به همین سبب خدواند باریتعالی در اسلام اولا در حوزه انتخاب و اصول دین از انسان ها می خواهد که تحقیق کنند و علم بیاموزند و از سویی در مسئله احکام به تقلید کردن دستور می دهد تا در ورطه انحراف قرار نگیرند.
❌اگر انسان جوینده حقیقت باشد و برای کشف حقیقت خود را بی‏‌طرف و خالص بکند، در این صورت او هرگز به او خیانت نخواهد کرد و او را در مسیر صحیح هدایت خواهد کرد. اساساً انسان تا زمانی که جوینده راستین حق و حقیقت است و در جاده حق گام برمی‌‏دارد هرچه‏ که به او برسد حق و حقیقت است. ✅و البته این نکته ظریفی است که اغلب باعث اشتباه می‌شود. آنجا که انسان به گمراهی کشیده می‌شود دلیلش این است که از ابتدا جهت‌گیری خاصی داشته و جویای حقیقت خالص نبوده است. 💜@Andyshedini
فراموش نشه‌....
🔰 زندگی بدون خدا یعنی زندگی پوچ ،همراه با غم و فارغ از اخلاق ⚫️ زندگی بدون خدا می تواند تیره و تار باشد. بیخدایی یعنی رویارویی با این زندگی ⁉️ بدون اعتقاد به خدا آیا می توانید به والدینی که فرزند خود را به دلیل خودکشی از دست داده اند بگویید که نگران نباشید و از زندگی لذت ببرید؟ ⁉️ آیا با این نوع اعتقاد، دیدگاه مناسب نسبت به ۴۰۰۰ کودکی که هر روز در نتیجه مستقیم بهداشت ضعیف جان خود را از دست می‌دهند، مستلزم این نیست که جهان به سمت بدتر شدن اوضاع حرکت می کند و امیدی به بهبودی وجود ندارد؟ ✅ با این نوع نگاه، زندگی پوچ و چرند است. ⚠️ با نگاه خدا ناباورانه، اخلاق نیز هیچ دلیل واضح و قانع کننده ای ندارد و میتوان بدون اعمال زور خارجی آن را در هر جایی کنار گذاشت. منبع : https://www.theguardian.com/commentisfree/2012/mar/09/life-without-god-bleak-atheism @Andyshedini
نامه صد استاد سطوح عالي حوزه قم به رؤساي قوا درباره حجاب.pdf
285.6K
100 استاد سطوح عالی حوزه علميه قم، در نامه‌ای به رؤسای سه قوه خواستار شدند: "لزوم جديت در مقابله با پديده کشف حجاب" 🔴 بخش‌هايی از نامه👇: ✅ وضعيت فرهنگی کشور، به هيچ‌وجه شايسته نظام جمهوری اسلامی نيست و فاصله معناداری با کشوری که داعيه‌دار اجرای احکام اسلام است دارد. ✅ آنچه وضعيت وخيم فرهنگی را تشديد کرده است، معضل رهاشدگی بی حجابی است. ✅ برداشت اذهان عمومی، عدم اراده جدی حضرات عالی به عنوان سران سه قوه در مقابله با کشف حجاب است. ✅ بخشی از عدم قاطعيت، به برخی مسئولان، مشاوران و باصطلاح کارشناسانی باز می گردد که دچار التقاط فکری يا تشخيص و مصلحت‌سنجی نابجا و يا ضعف نفس و ترس از فضاسازی مخالفان و دشمنان هستند. ✅ بی حجابی، پروژ‌ه‌‌ای چند وجهی و مرتبط با عناصر هويتی است. اگر به دنبال تحقق «ايران مقتدر» هستيم، بايد بدانيم که اقتدار ايران در سايه «اسلاميت» محقق می شود، نه در پيروی از «سکولاريسم». ✅ ما اساتيد سطوح عالی حوزه قم، از جنابان عالی خواستاريم در موضوع مقابله با کشف حجاب، جديت (همراه با تدبير) داشته باشيد. از توصيه‌های بدون عمل، پاسکاری به يکديگر و اقدامات موقت و کم‌خاصيت در اين زمينه پرهيز نماييد. ✅ از فضاسازی رسانه‌ای جبهه استکبار نهراسيد. اجرای قانون و جلوگيری از فساد، البته هزينه دارد. اگر می خواهيم اسلام را پياده کنيم، بايد هزينه بدهيم. به اين فرمايش مقام معظم رهبری توجه اکيد داشته باشيم که فرمودند: «امام در مقابل يک منکر واضحی که بوسيله پهلوی و دنباله‌های پهلوی درکشور به وجود آمده بود، مثل کوه ايستاد [و] گفت بايد حجاب وجود داشته باشد». 💜@Andyshedini
🔘این عکس طرف رکن یمانی دیوار کعبه است و همان ترک دیوار هنگام ورود فاطمه بنت‌اسد به کعبه و به دنیا آمدن امام علی علیه‌السلام 🔹وهابیون سال ها کوشیدند که با تعمیر و پوشش این ترک، آن را از چشم مردم مخفی کنند ولی این ترک از بین نمی‌رود تا امامت را بر همگان نشان دهد. 🔹همه مسلمانان اعجاز ولادت حضرت علی(ع) در کعبه را پذیرفته‌اند. با توجه به تخریب و تجدید بنای کعبه در سال های بعد از ولادت و زندگی حضرت علی شکافی دائمی در رکن یمانی کعبه است که بارها توسط رژیم آل‌سعود ترمیم شده ولی فایده ای نداشته! 🔹خیلی جالب برانگیز است سعودی‌ها با این همه امکانات مهندسی و این همه تعصب و تلاش در نفی ویژگی های ممتاز امیرالمومنین، نتوانسته‌اند محل شکاف کعبه را بپوشانند. هر راهی را امتحان کردند اما کاری نتوانستند انجام دهند. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ @davudfazel1400
سلام استادبزرگوار،پسرم ۸ساله است. ازمن سوال پرسید که خدایی که همه چیز رو آفریده ومارو هم آفریده، پس خود خدا را چه کسی آفریده است؟
🟢 اين‌همه فحش‌ها كه به روزگار مى‌دهيم بايد به خودمان بدهيم 🔹 مردهاى ما از زنها و زنها از مردها و پدر و مادر از فرزند، كارفرما از كارگر و كارگر از كارفرما و حاكم از رعيت و رعيت از حاكم و تاجر از تاجر و عالم از جاهل و جاهل از عالم شكايت داريم و همه مى‌گوييم زمانه خراب شده. هيچ فكر نمى‌كنيم زمانه خراب نشده ما خراب شده‌ايم، ما آتشهاى فساد و فتنه را دامن مى‌زنيم و بالاخره خودمان هم مى‌سوزيم. يك عاملى از خارج نيامده، از آسمان خدا نفرستاده و از زمين هم بيرون نياورده است. 🔸 آرى، همه اينها از وجود خود ما بروز و ظهور نموده. همان طورى كه خودمان آنها را آورده‌ايم، بايد خودمان بيرون كنيم. اين همه غيظ و غضب‌ها و فحشها كه به روزگار مى‌دهيم بايد به خودمان بدهيم. ببرى مال مسلمان و چو مالت ببرند بانگ و فرياد برآرى كه مسلمانى نيست.  📗 💜@Andyshedini
منتظر شما هستیم دوستان خود را با ما همراه کنید👇 @Andyshedini
667.4K
🌹🌹 یک سوال جالب از دانش آموزان: مگه حضرت آدم و حوا دو نفر نبودن؛ چرا به جای دو گروه خونی چهار گروه خونی وجود داره؟ ❇️ پاسخ استاد را در صوت بالا👆 بشنوید. منتظر شما هستیم دوستان خود را با ما همراه کنید👇 @Andyshedini
سلام . خسته نباشید .خداوند گفته من شما را آفریدم تا دیده بشوم وشما را برای پرستش خودم آفریدم.پس نیاز داشته به ما که ما را آفریده.حالا سوال من اینه خدایی که نیازبه دیده شدن داشته پس بی نیاز نیست. چطوری میشه که خداوند گفته من بی نیازم؟