هدایت شده از h. q
💠 کانال اندیشه دینی:
🔹تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
🔹 ارتقاء سطح معرفتی و فکری جامعه
🔹پاسخگویی به سوالات و شبهات اعتقادی
🔹نقد ادیان و فرقه های انحرافی
🔹معرفی کتب اعتقادی و مراکز فعال در عرصه عقاید دینی
🌷👇https://eitaa.com/Andyshedini
هدایت شده از h. q
✅ اهمیت و جایگاه اعتقادات
1️⃣ در اهمیت اعتقادات همین بس که بخش مهمی از آیات قرآن مربوط به مبدأ و معاد و توحید و نبوت است. بیشتر مجاهدت های پیامبر اکرم (صلوات الله علیه و آله و سلم) نیز، باورمند کردن مردم به یگانگی خداوند و حقانیت مبدآ و معاد بود که در عداد مهمترین معارف اعتقادی دین مقدس اسلام است.
2️⃣ طبق روایاتی که در مجامع روایی مانند بحارالانوار (به ویژه ج ۹ و ۱۰) و الاحتجاج و سایر منابع رسیده، ائمه اطهار (علیهم السلام) ، هم خودشان به مباحث کلامی و مناظرات اعتقادی می پرداختند و هم گروهی را برای چنین مباحثی تربیت می کردند و به آنان منزلت و احترام ویژه ای قائل بودند چنانکه امام صادق علیه السلام در تکریم هشام بن حکم فرمودند: هذا ناصرنا بقلبه و لسانه و یده. از اینجا معلوم می شود علم کلام و مباحث عقیدتی از اهمیت والایی در نزد آنان برخوردار بوده است.
3️⃣عقایدِ راستین نقش بسیار مهمی در دینداری افراد دارد از این رو، افرادی که اعتقاد راسخی ندارند در ساحت عمل نیز متزلزل و بی انگیزه اند و در مواجهه با یک شبهه، امکان اینکه در بسیاری از باورها تردید کنند وجود دارد. به همین خاطر برخی حاکمان (همچون معاویه که جبرگرایی را در ذهن مردم جا انداخته بود) جهت سلطه پذیری مردم، اعتقادات و باورهای آنان را دست کاری می کردند.
4️⃣ از علم کلام به عنوان فقه اکبر یاد می شود. زیرا اصول دین و معارف بنیادین توسط این دانش به اثبات می رسند و تبیین می گردند.
غالب علوم اسلامی در موضوع خود نیازمند این علم هستند زیرا اگر علم کلام به اثبات وجود خدا و ضرورت وحی و نبوت و امامت و.. نپردازد، دانش هایی همچون فقه و حدیث و تفسیر و درایه و رجال و علوم همگون، با مشکل موجودیت و مشروعیت مواجه خواهند بود.
علاوه اینکه در علم کلام قواعدی (مانند حسن و قبح عقلی و..) وجود دارد که در دانش هایی مثل علم اخلاق و اصول فقه و.. کارآیی دارند و برخی مسائل شان مبتنی بر قواعد کلامی است.
🌷👇
https://eitaa.com/Andyshedini
📌 شبهه : چرا در دعای فرج، برای سلامتی امام زمان دعا می کنیم ؛ مگر خداوند حفظ ولی خود را تضمین نکرده است ؟ 🔰پاسخ :
۱. منظور از سلامتی تنها سلامتی جسمی نیست؛ زدوده شدن غم و ناراحتیهایی که به علل مختلف از جمله گناهان ما بر آن حضرت (عج) عارض میشود نیز زیرمجموعه سلامتی قرار میگیرد؛ کسی که برای سلامتی حضرت حجت (عج) دعا میکند، طبیعتا باید مراقب باشد تا با اعمال خود، آسیبی به سلامتی و آرامش ایشان وارد نکند؛ و این خود یکی از فواید چنین دعایی است.
۲. این که امام زمان (عج) از نظر غائب هستند، به این معنا نیست که ایشان در معرض سختیها و ناراحتیهای جسمی قرار نداشته و همیشه و در همه حال در سطح عالی از سلامتی هستند.
آنچه در دوران غیبت تضمین شده، طول عمر آن حضرت است نه سلامتی کامل ایشان؛ زنده بودنِ ایشان تا زمانِ ظهور و قیام جهانی را نمیتوان دلیل بر این مطلب دانست که در طول مدت غیبت یا بعد از آن هیچگاه دچار بیماری و سختیهای جسمی و روحی نمیشوند.
۳. نکته مهم و نیازمند دقت بیشتر این که: بر اساس روایات، خداوند اراده خود را از طریق اسباب و وسایلی انجام میدهد. گاهی اراده خداوند این است که کاری حتما محقق شود و در عین حال ما نیز این امکان را داریم که خودمان را در مسیر اسباب و عوامل آن کار قرار دهیم. هر چند اگر ما این توفیق را از دست بدهیم و دست به کار نشویم، کار خدا بر زمین نمانده و از طریق اسباب دیگری انجام میگیرد. مثلا پیروزی نهایی حق بر باطل، از اموری است که حتما محقق خواهد شد؛ چه بنده و شما در راستای این پیروزی فعالیتی بکنیم، چه نکنیم. پس تلاش یا عدم تلاش ما، در حصول نتیجه قطعی که پیروزی حق است، تفاوتی ایجاد نمی کند؛ اما تفاوتی که وجود دارد، بهره بردن یا نبردن ماست.
با توجه به این مثال میتوان گفت حتی اگر تضمینی نبودن سلامتی امام زمان (عج) را _که ذکر کردیم_ نپذیرید و اصرار داشته باشید که آن حضرت به هر حال در سلامت کامل خواهند بود، در پاسخ میتوان گفت دعا، خود میتواند از اسبابی باشد که خداوند متعال به وسیله آنها ارادهاش را تحقق میبخشد؛ یعنی ما با دعا کردن در واقع خودمان را در تحقق این خواست خداوند دخیل میکنیم و بهرهمند میشویم. هرچند در صورتی که دعا نکنیم نیز خداوند اراده خود را از طرق دیگر به انجام میرساند و این خود ما هستیم که از این ثواب عظیم محروم میشویم.
۴. توصیه به دعا برای حفظ آن حضرت از بلاها و شرور، در روایات اهل بیت (ع) نیز آمده است. از جمله این روایات، دعایی است که شیخ طوسی رحمه الله در کتاب مصباح المتهجد آورده است که امام رضا (ع) برای دعا کردن برای حضرت صاحب الامر، به خواندن آن امر میکردند. بخشی از آن دعا چنین است: «خداوندا هر گونه بلا را از ساحت ولی خود دور گردان... و او را در پناه خود از شر تمام آنچه آفریده و ایجاد و انشا و صورتگری فرمودهای، محفوظ بدار ... حفظ كردنی كه هر كس را آن طور محفوظ گردانی از بین نرود...» (مصباح المتهجد، صفحه 409).
۵. این گونه نیست که تنها ثمره دعا کردن برای سلامتی امام زمان (عج)، صرفا سالم ماندن آن حضرت در مقابل بلایا باشد تا بتوان نتیجه گرفت که اگر فرضا سلامتی آن حضرت تضمین شده باشد -هر چند توضیح داده شد که اینطور نیست- ، دعا برای سلامتی ایشان دیگر فایدهای نخواهد داشت؛ دعا کردن برای آن حضرت، ثمرات و فواید متعدد دیگری نیز دارد. از جمله اینکه نوعی ابراز ارادت به آن وجود مقدس است و یاد ایشان را در دلها زنده میدارد. همچنین خود دعا عملی عبادی است و موجب تقرب به خداوند متعال میشود. و فواید دیگر...
پس حتی اگر فرض کنیم دعای ما در سلامتی آن حضرت تاثیری ندارد، باز هم نمیتوان نتیجه گرفت که چنین دعایی بیفایده خواهد بود.
جمع بندی
_غایب بودن امام زمان (عج) و زنده ماندن آن حضرت تا ظهور، به این معنا نیست که ایشان در طول این مدت در معرض آسیبهای روحی و جسمی قرار ندارند.
_احادیث اهل بیت (ع) نیز بر دعا برای سلامتی آن حضرت (عج) تاکید دارند.
_افزون بر اینها، دعا به طور کلی و مخصوصا دعا برای سلامتی ایشان آثار مثبت متعددی برای خود ما نیز دارد.
آن سفر کرده که صد قافله دل همره اوست
هر کجا هست خدایا به سلامت دارش 📝حجت الاسلام و المسلمین مطیعی؛
به ما بپیوندید :👇👇👇👇🌷👇
https://eitaa.com/Andyshedini
هدایت شده از h. q
لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید.
ایتا
🌷👇
https://eitaa.com/Andyshedini
تلگرام
🌷👇
https://telegram.me/Andyshedini
📌 باید هوای دل خود را داشته باشیم❗️
امام #حسن عليه السلام فرمودند:
سالمترين دلها، دلى است كه از #شبهات پاك باشد.
📚 ابن شعبه، تحف العقول، ص۲۳۵.
👇👇👇👇💐👇
https://eitaa.com/Andyshedini
https://telegram.me/Andyshedini
https://instagram.com/andyshedini
✅کمک تمدن اسلامی به غرب:
🔶تمدن اسلامی که به وسیله مسلمانان آغاز شد، نه تنها میراث یونان را از انهدام و فراموشی نجات داد و آنان را اسلوب و نظم بخشید و به اروپا داد، بلکه آنان پایه گذار شیمی آزمایشی، فیزیک، جبر، علم حساب به مفهوم امروزی و مثلثات فضایی، زمین شناسی و جامعه شناسی هستند. تمدن اسلامی تعداد زیادی کشفیات گرانبها و اختراعاتی در همه بخش های علوم تجربی _ که اکثر آنها را بعدها، نویسندگان اروپایی دزدانه به حساب خودشان گذاشتند_به مغرب زمین هدیه کرده است، ولی شاید گرانبهاترین آنها اسلوب تحقیقات علم طبیعی باشد که این پیش قدمی مسلمانان بود که جای پا را برای اروپا باز کرد و منجر به شناخت قوانین طبیعت و تفوق و کنترل آنها گردید.
🔹پ.ن: رجوع کنید به مونتگمری وات، تاثیر اسلام بر اروپای قرون وسطی، ص۱۰ و ۱۱
با ما همراه باشید:
👇👇👇👇💐👇
https://eitaa.com/Andyshedini
https://telegram.me/Andyshedini
https://instagram.com/andyshedini
🌟جایگاه عقل در بیان امام صادق(ع):
✳️ابوشاکر دیصانی از جمله ملحدان زمان امام صادق علیه السلام است و روزی از حضرت درباره حدوث عالم سوال می کند و امام علیه السلام پاسخ مناسب را به وی می دهند(ایشان از یک تخم مرغ استفاده کرده و با توصیف عجایب و ظرایف آن جواب متقنی را بیان میکنند)، اما بعد از آن که ابوشاکر سوال خود را مطرح و پاسخ گرفت در ادامه چنین میگوید: «خوب استدلال کردی ولی خودت میدانی ما چیزی را که به وسیله حواس پنجگانه حس نکنیم، قبول نداریم»{1}
❇️ امام صادق علیهالسلام در پاسخ فرمودند: حواس پنجگانه بدون کاربست عقل فایدهای ندارند همچنان که ظلمت را چیزی غیر از چراغ و روشنایی از بین نمیبرد.
🔆 امام صادق علیهالسلام طبق استدلال فوق به دیصانی فهماند همانگونه که برای دیدن اشیاء در کنار چشم به وجود نور نیاز است برای شناخت اشیاء نیز در کنار حواس پنجگانه بهره گرفتن از عقل نیز لازم است و تنها منبع شناخت حواس نیست.
🔻پ.ن{1}: «...فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع ذَكَرْتَ الْحَوَاسَّ الْخَمْسَ وَ هِيَ لَا تَنْفَعُ فِي الِاسْتِنْبَاطِ إِلَّا بِدَلِيلٍ كَمَا لَا تُقْطَعُ الظُّلْمَةُ بِغَيْرِ مِصْبَاحٍ...»
🔻پ.ن{2}: رجوع شود به الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج2، ص: 203
با ما همراه باشید
👇👇👇👇💐👇
https://eitaa.com/Andyshedini
https://telegram.me/Andyshedini
https://instagram.com/andyshedini
✅توان عقل در شناخت خداوند:
✳️اثبات وجود خدا بهعنوان آفریننده جهان و انسان، تنها با عقل و برهان عقلی ممکن است و اگر منکر توان برهان عقلی در این موضوعات باشیم، اساساً حجیت و اعتبار دین، به معنای نزول محتوای دین ازطرف خداوند به پیامبر، قابل اثبات نخواهد بود؛ زیرا با انکار برهان عقلی، هنوز خدایی اثبات نشده است؛ پس چگونه میتوان مدعی اعتقاد به دین بود؟ درنتیجه هیچ امر دینی نیز قابل اثبات و هیچ مطلب دینی قابل استدلال نخواهد بود. ولی پس از اثبات وجود خدا و صفات او که هدایت انسان و تشریع دین را ایجاب میکند، میتوان جزئیات صفات و افعال الهی و کیفیت ارتباط و تقرب به او را از راه دین شناخت.
🔻رجوع کنید: مرحوم علامه مصباح یزدی، کتاب صهباي حضور ، ص29
👇👇👇👇💐👇
https://eitaa.com/Andyshedini
https://telegram.me/Andyshedini
https://instagram.com/andyshedini
✅اهمیت باور؛
❇️ما خیال مىکنیم که دین، تنها انجام دادن رفتار و کردار خوب است و توجه نداریم که از نظر دین، رفتار ما باید ریشه اعتقادى صحیحى داشته باشد؛ زیرا عنصر اصلى در انسان، فکر و اعتقاد است که اگر آفت ببیند ـ حتى اگر ما هم ندانیم ـ اعمالى که از آن ناشى مىشوند، بى ارزش و بى مقدار مىگردند. بدین جهت تأکید شده است که انسان اعتقادات خود را محکم، شفاف، پاک و بى آلایش سازد تا مبادا انحرافات و افکار شرک آلود در ذهن او راه یابد
پ.ن:(کتاب: به سوي تو ، ص51).
با ما همراه باشید :
👇👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/Andyshedini
https://telegram.me/Andyshedini
https://instagram.com/andyshedini
✅هدف زندگی
قسمت 1⃣
✏️هدفی که از یک کار در نظر داریم گاه می شود که خود، مقدمه ای باشد برای چیز دیگر، و آن دیگری نیز به نوبه خود مقدمه باشد برای تحصیل هدف سوم و.... ؛ ولی سر انجام یک نقطه نهایی در کار ما هست که توجه ما در انجام کار هر چند بصورت ضعیف، ارتکازی و نیمه آگاهانه، نهایتا به سوی آن نقطه، متوجه خواهد بود که آن را هدف نهایی می نامیم. مثلا، کارگری که دنبال کار می رود هدف او گرفتن مزد است؛ ولی معمولا گرفتن مزد هدف نهایی او نیست و مزد را برای فراهم آوردن غذا می گیرد، چنانچه غذا را نیز به نوبه خود برای خوردن و عمل خوردن را به منظور سیر شدن انجام می دهد.
گاه می شود که تلاش مزبور به اینجا ختم می یابد و دیگر، شخص فوق آن، هدفی را دنبال نمی کند در این صورت،"سیر شدن" هدف نهایی شخص نامبرده خواهد بود و چنین شخصی مصداق روشن سخن خدای متعال خواهد بود که می گوید:
▶️یاکلون کما تاکل الأنعام و النار مثوى لهم ◀️
📌پ.ن: محمد تقی مصباح یزدی، اخلاق در قرآن،ص۲۹
با ما همراه باشید:👇👇👇👇💐👇
https://eitaa.com/Andyshedini
https://telegram.me/Andyshedini
https://instagram.com/andyshedini
💠 سوال و جوابی از علامه طباطبایی رحمة الله عليه در باب اینکه چطور بعد از گذشت بیش از ۱۴۰۰ سال از بعثت حضرت محمد علیه السلام و تغییر و تحولات دائمی جوامع و نیاز های انسانی باز در قرن فعلی باید به دستورات دینی که در آن زمان نازل شده عمل کنیم.
🔶مرحوم علامه طباطبایی به طور خلاصه اما دقیق چنین بیان می کنند که:
⏪ خواهى گفت علماى علم الاجتماع، و جامعه شناسان، و قانوندانان عصر حاضر، اين معنا برايشان مسلم شده كه قوانين اجتماعى بايد با تحول اجتماع و تكامل آن تحول بپذيرد، و پا بپاى اجتماع رو بكمال بگذارد، و معنا ندارد كه زمان بسوى جلو پيش برود، و تمدن روز بروز پيشرفت بكند، و در عين حال قوانين اجتماعى قرنها قبل، براى امروز، و قرنها بعد باقى بماند. جواب اين است كه: قرآن اساس قوانين را بر توحيد فطرى، و اخلاق فاضله غريزى بنا كرده، ادعاء مىكند كه تشريع (تقنين قوانين) بايد بر روى بذر تكوين، و نواميس هستى جوانه زده و رشد كند، و از آن نواميس منشا گيرد، ولى دانشمندان و قانونگذاران، اساس قوانين خود را، و نظريات علمى خويش را بر تحول اجتماع بنا نموده، معنويات را بكلى ناديده مىگيرند، نه بمعارف توحيد كار دارند، و نه به فضائل اخلاق، و بهمين جهت سخنان ايشان همه بر سير تكامل اجتماعى مادى، و فاقد روح فضيلت دور مىزند، و چيزى كه هيچ مورد عنايت آنان نيست، كلمه عاليه خداست.
(کتاب ترجمه المیزان،ج۱،ص۹۹)
با ما همراه باشید :
🌷👇💐👇👇
https://eitaa.com/Andyshedini
https://telegram.me/Andyshedini
https://instagram.com/andyshedini
❓سوال) آیا معجزه با اصل علیت در تعارض است؟
🔆 بخش کوتاهی از پاسخ قرآنی علامه طباطبائی به این سوال:
✅قرآن حوادث خارق عادت را مىپذيرد.
◀️قرآن كريم در عين اينكه قانون عليت را قبول دارد، از داستانها و حوادثى خبر ميدهد كه با جريان عادى و معمولى و جارى در نظام علت و معلول سازگار نبوده، و جز با عواملى غير طبيعى و خارق العاده صورت نمى گيرد، و اين حوادث همان آيتها و معجزاتى است كه به عدهاى از انبياء چون نوح، هود، و صالح و محمد (ص) نسبت داده است.
◀️حال بايد دانست كه اينگونه امور خارق العاده هر چند كه عادت، آن را انكار نموده و بعيدش مى شمارد، الا اينكه فى نفسه امور محال نيستند، و چنان نيست كه عقل آن را محال و از قبيل اجتماع دو نقيض بداند. یعنی این امور مانند اين نيست كه بگوئيم گردو گردو نباشد، و يا بگوئيم: يكى نصف دو تا نيست، و امثال اينگونه امورى كه بالذات و فى نفسه محالند، و بنابراین خوارق عادات از اين قبيل نيستند. و چگونه ميتوان آن را از قبيل محالات دانست با اينكه مليونها انسان عاقل كه پيرو دين بودند، در اعصار قديم، معجزات را پذيرفته، و بدون هيچ انكارى با آغوش باز و با جان و دل قبولش كردهاند، اگر معجزه از قبيل مثالهاى بالا بود، عقل هيچ عاقلى آن را نمىپذيرفت، و با آن به نبوت كسى و هيچ مسئله ديگری استدلال نمىكرد، و اصلا احدى يافت نميشد كه آن را بكسى نسبت دهد. علاوه بر اينكه اصل اينگونه امور، يعنى معجزات را عادت طبيعت، انكار نمىكند، چون چشم نظام طبيعت از ديدن آن پر است، و برايش تازگى ندارد، در هر آن مىبيند كه زندهاى بمرده تبديل ميشود، و مردهاى زنده ميگردد، صورتى بصورت ديگر، حادثهاى بحادثه ديگر تبديل مىشود، راحتىها جاى خود را به بلا، و بلاها به راحتى ميدهند.
‼️(ترجمه تفسير الميزان، ج1، ص117).
با ما همراه باشید:
👇👇👇👇💐👇
https://eitaa.com/Andyshedini
https://telegram.me/Andyshedini
https://instagram.com/andyshedini