eitaa logo
اندیشه دینی
397 دنبال‌کننده
609 عکس
405 ویدیو
50 فایل
#اندیشه_دینی کانالی است جهت ارائه مفاهیم و معارف دینی و پاسخ به شبهات 🚩حرفی اگر بود🌱: سوالی اگر داشتید👈 🔸 @shahadat1419 ✔ناشناسمون🍃: 🔸 http://payamenashenas.ir/Hassan
مشاهده در ایتا
دانلود
☘اللهم انّی استغفِرُکَ لِما تُبتُ اِلیکَ مِنهُ ثمَّ عدتُ فیهِ☘ خدایا من آمرزش میخواهم برای گناهانی که بعد از توبه کردنم دوباره به آنها دست زده ام...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃حدیث روز إنَّ عُمرَكَ مَهرُ سَعادَتِكَ إن أنفَدتَهُ فی طاعَةِ رَبِّكَ 🛑 عمر تو مهريه خوشبختى توست، اگر آن را در راه طاعت پروردگارت بگذرانی امام علی(ع) @Andyshedini
☘کابالا 2⃣☘ ♦️دکتر عبدالله شهبازی نویسنده‌ی مجموعه کتاب‌های زرسالاران یهودی و پارسی، درباره‌ی تعریف کابالا می‌نویسد: 🔷 «کابالا نامی است که بر تصوف یهود کهن اطلاق می‌شود و تلفظ اروپایی «کباله» عبری است به معنی قدیمی و کهن. 🔶 این واژه به شکل «قباله» برای ما آشناست. پیروان آیین کابالا یا کابالیست‌ها این مکتب را «دانش سری و پنهان» خاخام‌های یهودی می‌خوانند و برای آن پیشینه‌ای کهن قائل‌اند. 🔷 برای نمونه، مادام بلاواتسکی، رهبر فرقه تئوسوفی مدعی است که کابالا (قباله) در اصل کتابی است رمزگونه که از سوی خداوند به پیامبران، آدم، نوح، ابراهیم و موسی نازل شد و حاوی دانش پنهان قوم بنی‌اسرائیل بود. 🔶 به ادعای بلاواتسکی نه تنها پیامبران، بلکه همه‌ی شخصیت‌های مهم فرهنگی و سیاسی و حتی نظامی تاریخ چون افلاطون، ارسطو، اسکندر و...، دانش خود را از این کتاب گرفته‌اند! 🔷 مادام بلاواتسکی برخی از متفکران غربی چون اسپینواز، بیکن و نیوتون را از پیروان آیین کابالا می‌داند. شهبازی در رد این ادعا می‌گوید: 🔶 «این ادعا نه تنها پذیرفتنی نیست بلکه برای تصوف یهودی به عنوان یک مکتب مستقل فکری پیشینه‌ی جدی نمی‌تواند یافت». 🔷 دیرینه‌ی مکتب کابالا را به اوایل سده‌ی سیزدهم میلادی محدود کرده و ماقبل آن را گرته برداری یهودیان از مکتب فیلون اسکندرانی در فرهنگ هلنی و فلسفه‌ی یونانی و کپی‌برداری از آموزه‌های عرفانی مکتب اسلام می‌داند. 🔻شهبازی درباره‌ی نمونه‌ی تأثیرات فرهنگ اسلامی بر تصوف یهود می‌نویسد: 🔷 «بسیاری از مفاهیم آن «کابالا» شکل عبری مفاهیم رایج در فلسفه و عرفان اسلامی است. در واقع اندیشه پردازان مکتب کابالا به دلیل زندگی در فضای فرهنگ اسلامی و آشنایی با زبان عربی به اقتباس از متون مفصل عرفان اسلامی دست زدند و با تأویل‌های خود به اروح و صبغه‌ی یهودی دادند. 🔶 این کاری است که یهودیان در شاخه‌های متنوع علوم و دانش انجام دادند. برای نمونه باید به مفاهیم هوخمه (حکمت)، کدش (قدس)، نفس (نفس)، نفس مدبرت (نفس مدبره)، نقش سیخلت (نفس عاقله)، نفس حی(نفس حیات بخش)، روح و... در کابالا اشاره کرد. ♦️مکتب کابالا نیز به دو بخش حکمت نظری و حکمت عملی تقسیم می‌شود. در تصوف کابالا، بحث‌های مفصلی درباره‌ی خداوند و خلقت وجود دارد که مشابه عرفان اسلامی است؛ به ویژه در تأکید فراوان آن بر مفهوم نور و مراحل تجلی آن». 🔷 این استاد تاریخ (شهبازی) در انتهای بحث خود می‌افزاید: «آن‌چه از زاویه‌ی تحلیل سیاسی حایز اهمیت است، «شیطان شناسی» و «پیام مسیحایی» این مکتب است و دقیقا این مفاهیم است که کابالا را به عنوان یک ایدئولوژی سیاسی، معنادار می‌کند.»[1] ♦️ هارون یحیی می‌نویسد: «بنی اسرائیل زمانی که موسی (علیه السلام) هنوز در قید حیات بود، به ساخت بت‌هایی از آن‌چه در مصر دیده بودند، پرداختند و به عبادت آن‌ها مشغول شدند! 🔷 پس از مرگ موسی (علیه السلام) دیگر ترسی از برگشتن از دین و انحرافات نداشتند، این موضوع را نمی‌توان به همه‌ی یهودیان تعمیم داد، به همین سبب، بعضی از آنان بت‌پرستی مصر باستان را پذیرا شدند. 🔶 در واقع آنان عقاید «کاهنان مصر» یا همان «جادوگران فرعون» را (که بنیاد عقاید اجتماعی آن را تشکیل می‌داد) ادامه دادند و ایمان خود را کنار گذاشتند. 🔷 عقایدی که یهود از مصر باستان با آن آشنا شد، بعدها ذیل نام «کابالا» ادامه یافت. ♦️ ساختار کابالا درباره‌ی آفرینش، با آن‌چه در تورات است، کاملا متفاوت می‌باشد و تفسیری ماده‌گرا و مبتنی بر عقاید مصر باستان بوده و به وجود ابدی ماده عقیده دارد.[2] 🔻 پی‌نوشت: [1]. نحوه‌ی شکل‌گیری، شیطان‌پرستی در ایران، آفاق، شماره 86، ص 17. [2]. همان، ص19. برای اطلاع بیشتر مراجعه کنید به: قبیله حیله، محمد مهدی کافی، نشر علیون، 1390، ص 118 @Andyshedini
🔸عبد باش... 🔹آیت الله حسن زاده آملی ✴️ 💜@Andyshedini
✅ اعتقاد به 🌱یکی از شبهات ساده درزمینۀٔ خداشناسی این است که چگونه می‌توان به وجود موجودی معتقد شد که قابل درک حسی نیست؟ ☘این شبهه، در ذهن افراد ساده‌اندیش به‌صورت «استبعاد» پدید می‌آید، ولی اندیشمندانی نیز پیدا شده‌اند که اساس تفکر خود را بر «اصالت حس» قرار داده‌اند و موجود نامحسوس را انکار کرده‌اند یا دست‌کم، آن را قابل شناخت یقینی ندانسته‌اند. 🌱پاسخ این شبهه آن است که ادراکات حسی، در اثر ارتباط اندام‌های بدن با اجسام و جسمانیات حاصل می‌شود و هرکدام از حواس ما نوعی از پدیده‌های مادی و متناسب با خودش را در شرایط معيّنی درک می‌کند و همان‌گونه که نمی‌توان توقع داشت چشم صداها را درک کند یا گوش رنگ‌ها را ببیند، نباید انتظار داشت مجموع حواس ما همه موجودات را درک کند؛ زیرا 🔸اولاً، در میان موجودات مادی هم چیزهایی وجود دارد که قابل درک حسی نیست؛ چنانکه حواس ما از درک انوار ماورای بنفش و مادون قرمز و امواج الکترومنیتیک و... عاجز است؛ 🔸ثانیاً، ما بسیاری از حقایق را از غیر راه حواس ظاهری درک می‌کنیم و اعتقاد یقینی به وجود آنها پیدا می‌کنیم؛ بااینکه قابل درک حسی نیستند. مثلاً از حالت ترس و محبت، یا اراده و تصمیم خودمان آگاه هستیم و اعتقاد یقینی به وجود آنها داریم؛ درصورتی‌که این پدیده‌های روانی همانند خود روح، قابل درک حسی نیستند و اساساً خود «ادراک» امری غیرمادی و نامحسوس است. 🔶پس درک نشدن چیزی به‌وسیله اندام‌های حسی، نه‌تنها دلیلی بر عدم وجود آن نیست، بلکه حتی نباید موجب استبعاد هم بشود. 🆔@Andyshedini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼 : 👌دغلكار، زبانش شيرين است و دلش تلخ 🌷 الغَشُوشُ لِسانُهُ حُلوٌ و قَلبُهُ مُرٌّ 🌱 غررالحكم ،حدیث 1575 ✴️ @Andyshedini ✴️
💠 گستره فیض 🔹 وجود امام ولو مستور هم باشد غایب هم باشد . تفصیل مسئله این است كه امامت جزء مسائل كلامی و اعتقادی است، مسئله ‌ای است كه موضوع آن فعل خدا است و امام یكی از شئون نازل و ضعیف او اداره امور جامعه بشری است، امام كارهای فراوان مهم‌تر دیگری هم دارد. 🔹 امام را وقتی اهل سنت معرفی می ‌كنند همان است، مدیر جامعه است و مدبر جامعه است؛ ولی وقتی امامیه معنا می ‌كنند امام كسی است كه هم در اثر وجود ناسوتی ‌اش جامعه بشری را تأمین می‌ كند، هم در اثر وجود ملكوتی ‌اش فرشتگان عالم مثال و ملكوت را راهنمایی می ‌كند، هم در اثر وجود جبروتی‌ اش حاملان عرش را به كمال لایق خودشان دعوت می ‌كند و هم كارهای برتر و والاتر. 🔹 آنچه شما در جریان تعلیم اسما خوانده ‌اید و می‌ خوانید ﴿وَ عَلَّمَ آدَمَ اْلأَسْماءَ﴾ این ناظر به مقام شریف انسان كامل است. همان طوری كه در نشئه طبیعت معلم جامعه است ﴿وَ یعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ﴾ در جمع فرشتگان ﴿یا آدَمُ أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمائِهِمْ﴾ هم كار او است. فرشتگانی كه مدبرات امرند رهنمودهای خود را از انسان كامل و می ‌گیرند و از امام زمان خود دریافت می ‌كنند و این مقام شامخ امامت است كه برای فرشتگان هم تعلیم یا انباء را به همراه دارد و برای جامعه بشری هم ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ﴾ را به همراه دارد و است، چه مردم او را ببینند و چه مردم او را نبینند. او مردم را می ‌بیند، او هدایت های باطنی را دارد، او رهنمود باطنی را دارد او با دعاهای خود نیازهای جامعه را برطرف می ‌كند و مانند آن. 🆔 @Andyshedini 💜
☘انسان از لحاظ فعلیت از همهٔ حیوانات ناتوان تر پا به هستی میگذارد و از لحاظ استعداد راهی که میتواند با قدم وآزادی طی کند از همه کاملتر و مجهزتر به دنیا می آید.☘ @Andyshedini
امیرالمؤمنین عليه السلام: خودبينى، عقل را تباه مى سازد. 👈غررالحكم حدیث ۷۲۶ 👈اندیشه دینی @Andyshedini
عنایت امام حسن عسگری به ابن الربیع.mp3
3.82M
♨️عنایت امام حسن (ع) به ابن الربیع 👌 بخشی از سخنرانی شنیدنی الله_جوادی_آملی (نکته مهمی در مورد مناظره) مبارکباد 🆔@Andyshedini
📙 📚 عنوان کتاب: ماه در میان نیزه‌ها: کوتاهه‌هایی از زندگانی امام حسن عسکری (ع) ✍ نویسنده: مهدی قزلی 📗 معرفی کوتاه کتاب نویسنده، مجموعه کتاب‌هایی را درباره ائمه اطهار(ع) نگارش کرده است که در آن بخش‌هایی کوتاه از زندگی و سیره ایشان با نثری روان و جذاب روایت شده است. نویسنده در مقدمه کتاب انگیزه خود از نگارش آن را ادای دین به وقایع تاریخی که در زندگانی این امام بزرگوار به وجود آمده است می‌داند. 🌷یکی از زیباترین بخش‌های این اثر، ازدواج امام حسن عسکری (ع) با ملیکه (نرجس) شاهزاده‌ای مسیحی است. 📖 قطعه‌ی کوتاه کتاب این سیاست‌های عیان شرایط اجتماعی و سیاسی دوران امام عسگری را به حدی بغرنج کرده بود که ایشان مجبور بود از پشت پرده و با نامه و در نهایت از طریق شبکه وکالت با شیعیان مرتبط باشد. هر چند این موضوع باعث آمادگی شیعیان راستین در پذیرفتن غیبت فرزند ایشان می‌شد ولی زمینه مساعدی هم برای ترویج شکاکیت در مورد امامت خود ایشان و حضرت مهدی برای دشمنان بود که اتفاقاً مورد سوء استفاده آن‌ها هم قرار گرفت. 🪴 # 🇮🇷 @Andyshedini❤️
⛔️⛔️ مدیتیشن وین دایر یا عبادت جعلی 👈 در آثار وین‌داير، مديتيشن، يوگا و مراقبه‌ی معمول، جايگزين عبادت گرديده و اصولاً در نگاه او، مديتيشن، همان عبادت است كه به معرفت درونی منتهی می‌شود. 🔻 وی می گوید: «اگر می‌خواهيد به تمرين مديتيشن بپردازيد، به تمام معنی آن را انجام دهيد و سعادت و خوشی را در خلوت اين عمل ببيند و اگر می‌خواهيد نام دعا برآن بگذاريد و آن را به عنوان گفت‌وگو با خداوند تلقی كنيد، چنين نامی را بگذاريد و با تمام وجود دعا كنيد.»(خود حقیقی، ص 159) 🔻او كرامات ادعایی خود را مرهوم مديتيشن مي‌داند و به كرّات مديتيشن و يوگا را به ديگران توصيه می‌كند. ناگفته پیداست مدیتیشن همان سوغات آیین‌های شرقی به تمدن غرب است. بعد از آن‌که عده‌ای خلاء عظیم معنویت در غرب را دریافتند، این خوراک نامرغوب را با ذوق زدگی به غرب بردند؛ عرفانی که وین دایر عرضه می‌کند. غایت چنین مراقبه‌ای تعالی معنوی و رشد ابعاد مختلف روح نیست و ارتباطی با عرفان و عروج روح ندارد و صد البته با شناخت خدا و رسیدن به معرفت خدا و رضایت خدا کوچک‌ترین نسبتی ندارد.( نیم‌نگاهی به معنویت وین‌دایر، ص 27) 📌 پی‌نوشت: وین دایر، خود حقیقی، نشر چیچیکا، 1384. حمزه شریفی‌دوست، نیم‌نگاهی به معنویت وین‌دایر، نشر عصر آگاهی، 1390. @Andyshedini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علیه‌السلام: 💠 لا يَشغَلْكَ رِزقٌ مَضمونٌ عن عَمَلٍ مَفروضٍ ❇️ مبادا [سرگرم شدن به] روزى ضمانت شده، تو را از كار واجبى باز دارد. 📚 ميزان الحكمه، جلد ۴، صفحه‌ی ۴۳۰ 👌اندیشه_دینی ✴️@Andyshedini ✴️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 من به سرچشمه خورشید نه خود بردم راه 🌹 ذره ای بودم و مهر تو مرا بالا برد 🗓 سالروز درگذشت علامه طباطبایی(ره) 🕊 شادی روحشان صلوات 👌 @Andyshedini
🌹 نکته ای خواندنی از زندگی علامه طباطبایی @Andyshedini
پیام تسلیت امام خمینی - ناشناس.mp3
642.6K
🎙امام خمینی: ضایعه‌ای برای حوزه‌های علمیه و مسلمین حاصل شد و آن رحلت مرحوم علامه طباطبایی است. 🗓 ۲۴ آبان؛ سالروز رحلت علامه طباطبایی(ره) 🆔@Andyshedini
✅ انسانی که اسلام می‌خواهد، با انسانی که مکتب‌های فلسفی بشر می‌خواهند، از زمین تا آسمان فرق دارد. خیلی چیزها که اسلام می‌گوید، با آنچه دیگران می‌گویند یکی است اما نه با یک دید. ✅ اسلام همیشه به مسائل از جهت توحیدی و خدایی نظر می‌کند. مثلا بشر در فلسفه خود رسیده است به اینجا که می‌گوید در جهان ما یک سلسله قوانین ثابت و لایتغیر حکمفرماست. ✅قرآن هم همین مطلب را می‌گوید اما نه با همین تعبیر بلکه از دید الهی: "فَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللهِ تَبْدیلاً وَ لَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللهِ تَحْویلاً" 🆔@Andyshedini