eitaa logo
اندیشه دینی
397 دنبال‌کننده
609 عکس
405 ویدیو
50 فایل
#اندیشه_دینی کانالی است جهت ارائه مفاهیم و معارف دینی و پاسخ به شبهات 🚩حرفی اگر بود🌱: سوالی اگر داشتید👈 🔸 @shahadat1419 ✔ناشناسمون🍃: 🔸 http://payamenashenas.ir/Hassan
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن ‌نفرمود اگر کسی کار خوبی کند چنین می‌شود، بلکه باید به قدری آن کار خوب را حفظ کند تا در قیامت در دستش باشد. اینکه امام رضوان الله علیه می‌فرمود معیار حال فعلی افراد است، در قیامت هم معیار حال فعلی افراد در آنجا است، می‌گویند چه آورده‌ای نه آنکه چه کرده‌ای. آیت الله جوادی آملی 💜 💜@Andyshedini
🍂وقتی امید نداشته باشی درواقع مُرده‌ای ! 🍁از این جهت بزرگترین گناه نا امیدی از درگاه خداوند متعال است. 📍درختان سوخته‌ی جنگل 🆔 @Andyshedini
↔️ اخلاق دینی و اخلاق غیر دینی! 🔹اگر بخواهیم بگوییم چه فرق‌هایی دارد این با اخلاق‌های دیگر از چند جهت می‌توانیم این‌ها را مورد توجه قرار بدهیم: 🔸اولا دایره این ارزش‌های اخلاقی در دین وسیع‌ترین دایره ارزش‌های اخلاقی در همه مکاتب دنیاست. انسان تنها باشد؛ خودش و خودش، می‌تواند رفتارش باشد یا نباشد. 🔹در خانواده همین‌طور، نسبت به جامعه همین‌طور، اگر رابطه‌اش را فقط در تنهایی نیمه شب با خدا در نظر بگیرد آن هم یک بخشی است دایره ارزش‌های اخلاقی در دین به خصوص در دین همه شئون حیات را درمی‌گیرد هیچ چیز از دائره ارزش‌های اخلاقی بیرون نمی‌‌ماند یا خوب است یا بد. 💜 @Andyshedini 💜
چشمه‌های حکمت 🎁 علامه طباطبایی (ره) می‌فرمودند: در اوایل تحصیلم حدیث «من اخلص الله اربعین صباحا، فجّر الله ینابیع الحکمة من قلبه علی لسانه» ، «هرکس چهل روز خود را برای خداوند خالص کند خداوند چشمه‌های حکمت را از دلش بر زبان وی جاری و روان می‌کند» را خواندم و تصمیم گرفتم بدان عمل کنم. پس از آن چله، هرگاه اندیشه و تصور گناهی به ذهنم می‌آمد ناخودآگاه و بی فاصله از ذهنم می‌رفت. 💜 @Andyshedini 💜
20150922125528-9715-43.pdf
334K
☘سیر و سلوک معنوی در نگاه اهل بیت علیهم السلام ☘ @Andyshedini
🌺 امیرالمؤمنین علیه‌السلام: 💠 شكرُ العالِمِ عَلى‏ عِلمِهِ عَمَلُهُ بِهِ وبَذلُهُ لِمُستَحِقِّهِ ❇️ شكرگزارى عالم بر علمش عبارت است از: عمل کردنش به آن علم، و گذاشتن آن در اختیار سزاوارانش 📚 غررالحكم، حدیث ۵۶۶۷ 🇮🇷 @Andyshedini 💜
💠 ظهور عقل 🔹 ما واقعاً متحیریم كه وجود مبارك حضرت وقتی كرد چگونه جهان را اداره می ‌كند! یقیناً با كشتار فراوان نیست. در روایات دارد كه وقتی حضرت می ‌كند «وَضَعَ الله یدَهُ عَلَی رُءُوسِ الْعِبَادِ فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ وَ كَمَلَتْ بِهِ أَحْلَامُهُمْ» بالا می‌ آید؛ این واقعاً از هر شقّ ‌القمری حیرت ‌انگیزتر است! 🔹 الآن اگر این هفت میلیارد عاقل باشند و حضرت هم 313 شاگرد مثل امام داشته باشد به خوبی اداره می‌ كند. اگر جامعه عاقل بود مردم عاقل بودند اداره سخت نیست، اما تمام حیرت ما در این است كه حضرت چگونه مردم را عاقل می ‌كند؛ این عظمت او, جلال او, شكوه او چگونه است خدا می ‌داند! 🆔 @Andyshedini
✅نقش ترس و جهل در اعتقاد به خدا ✴️شبهۀ ایٔ که از سوی بعضی از جامعه‌شناسان مطرح شده، این است که اعتقاد به وجود خدا در اثر ترس از خطرها، به‌ویژه خطرهای ناشی از زلزله و صاعقه و مانند آنها پدید آمده است، و درواقع، بشر برای آرامش روانی خودش ـ العیاذ باللّه ـ یک موجود خیالی را به نام «خدا» ساخته و به پرستش آن پرداخته است. به همین جهت، هر قدر علل طبیعی پدیده‌ها و راه ایمنی از خطرها بیشتر شناخته شود، اعتقاد به وجود خدا ضعیف‌تر می‌شود. ✴️مارکسیست‌ها این شبهه را باآب‌وتاب زیاد، در کتاب‌های خودشان به‌عنوان یکی از دستاوردهای «علم جامعه‌شناسی» مطرح می‌کنند و آن را وسیله‌ای برای فریفتن ناآگاهان قرار می‌دهند. ✅ در پاسخ باید گفت: 🔸اولاً، مبنای این شبهه، فرضیه‌ای است که بعضی از جامعه‌شناسان طرح کرده‌اند و هیچ دلیل علمی بر صحت آن وجود ندارد؛ 🔹ثانیاً، در همین عصر، بسیاری از اندیشمندان بزرگ که بیش از دیگران، از علل پدیده‌ها آگاه بوده و هستند، اعتقاد جزمی و یقینی به وجود خدای حکیم داشته و دارند. پس چنان نیست که اعتقاد به وجود خدا، ناشی از ترس و جهل باشد؛ 🔻ثالثاً، اگر ترس از پاره‌ای از رویدادها یا نشناختن علل طبیعی پاره‌ای از پدیده‌ها موجب توجه به خدا شود، بدین معنی نخواهد بود که خدا، زاییدۀٔ ترس و جهل انسان است؛ چنانکه بسیاری از انگیزه‌های روانی، مانند لذت‌طلبی و شهرت‌طلبی و... موجب تلاش‌های علمی و فنی و فلسفی می‌شود، ولی زیانی به اعتبار آنها نمی‌زند؛ 🔸رابعاً، اگر کسانی خدا را به‌عنوان پدیدآورندۀٔ پدیده‌های مجهول‌العله شناخته‌اند و حتی اگر با کشف علل طبیعی آنها از ایمانشان کاسته شده است، باید آن را دلیل ضعف بینش و ایمان آنان دانست، نه دلیل بی‌اعتباری اعتقاد به خدا؛ زیرا حقیقت این است که علیت خدای متعال نسبت به پدیده‌های جهان از سنخ تأثیر علت‌های طبیعی و در عرض آنها نیست، بلکه علیتی است فراگیر و در طول تأثر همه علت‌های مادی و غیرمادی، و شناختن و نشناختن علل طبیعی، تأثیری در اثبات و نفی آن ندارد. 🆔@Andyshedini
برای تحصیل رضای یك روز باید راه رفت،روز دیگر باید جنگید و چه بسا كه روز سوم باید نانوایی كرد.برای من هیچ تردیدی وجود ندارد كه این نانوایی در محضر خدا بهای جنگیدن دارد. ☑️ @Andyshedini
امام على عليه السلام: حُسنُ الظَّنِّ راحَةُ القَلبِ، وسَلامَةُ الدّينِ خوش‏گمانى موجب راحتی قلب و سلامتی دين است غررالحكم حدیث4816 🆔 @Andyshedini
✅آیا اصل علیت، یک اصل کلی است؟ 👈 ای که بعضی از اندیشمندان غربی مطرح کرده‌اند، این است که اگر اصل علیت دارای کلیت است، باید برای هم در نظر گرفت؛ درصورتی‌که فرض این است که او علت نخستین است و علتی ندارد. پس پذیرفتن خدای بی‌علت، نقض قانون علیت و دلیل بر عدم کلیت آن است، و اگر کلیت آن را نپذیریم، نمی‌توانیم برای اثبات واجب الوجود، از این اصل استفاده کنیم؛ زیرا ممکن است کسی بگوید که اصل ماده یا انرژی، خودبه‌خود و بدون علت به وجود آمده و تحولات آن به پیدایش سایر پدیده‌ها انجامیده است. ✴️این شبهه در اثر تفسیر نادرست برای اصل علیت پدید آمده است؛ یعنی چنین پنداشته‌اند که مفاد اصل مزبور این است که «هر چیزی احتیاج به علت دارد»؛ درصورتی‌که تعبیر صحیح آن این است که «هر ممکن‌الوجود یا هر موجود وابسته و نیازمندی احتیاج به علت دارد» و این قاعده‌ای است کلی و ضروری و استثناناپذیر. اما فرض اینکه اصل ماده یا انرژی بدون علت پدید آمده و تحولات آن، موجب پیدایش پدیده‌های جهان شده است، اشکالات زیادی دارد که در درس‌های آینده به بیان آنها خواهیم پرداخت. 🆔@Andyshedini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تشریح اومانیسم و انسان محوری از زبان استاد زرشناس اومانیسم، مردم سالاری و مردم دوستی نیست؛ اومانیسم یعنی ما به جای اینکه خدا رو داعیه‌مدار هستی بگیریم، انسان رو داعیه‌مدار هستی بگیریم! ✴️ @Andyshedini ✴️
🍀امام صادق عليه السلام: 🔺 مَا مِنْ عَبْدٍ كَظَمَ غَيْظاً إِلَّا زَادَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عِزّاً فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَة 🌸هيچ بنده اى خشم خود را فرو نخورد، مگر اين كه خداوند عزّوجلّ بر عزّت او در دنيا و آخرت افزود. 📙كافى،ج2، ص 110، ح5 🆔👉 @Andyshedini
🔺اعتقاد « دئیست ها » به معنویتی ورای ادیان ‼️ ♦️گرایش‌هایی وجود دارد که در آن‌ها اعتقاد به خدا وجود دارد و حتی به خدای واحد اعتقاد دارند، و ممکن است محور گرایش در آن عرفان، خدا باشد (علی الادعا) ولی پایبندی به دین، وحی و کتاب آسمانی وجود ندارد. 🔷 این‌ها را می‌توان عرفان‌های دئیستی نامید. این‌ها درواقع منکر نبوت هستند و عقل خود را کافی می‌دانند. همه‌ی این گرایش‌ها وجود دارند و فقط فرض‌های ذهنی نیستند. 🔶 دئیست، کسی است که به خدا اعتقاد دارد؛ ولی معتقد است که وقتی خداوند این عالم را آفرید، کارش تمام شده و کاری به این عالم ندارد. عالَم خودگردان است؛ مثل ساعتی است که خدا کوکش کرده و خود آن به‌صورت اتوماتیک کار می‌کند. 🔷 این مطلب را با توجه به اصول حکمت متعالیه ملّاصدرا مبنی بر مراتب داشتن وجود و اصل تعلّقی بودن وجود معلول و عدم استقلال آن نسبت به علت هستی بخش، بهتر می‌توان تبیین کرد. 🔶 حاصل آن، این است که همگی علت‌ها و معلول‌ها نسبت به خدای متعال، عین فقر و وابستگی و نیاز هستند و هیچ‌گونه استقلالی ندارند. 🔷 ازاین‌رو، خالقیّت حقیقی و استقلالی، منحصر به خدای متعال است و همه موجودات در همه شئون خودشان و در همه احوال و ازمنه، نیازمند به وی می‌باشند و محال است که موجودی در یکی از شئون هستی‌اش بی‌نیاز از وی گردد. 🔶 بنابراین، آنچه از برخی فلاسفه غربی نقل‌شده که جهان طبیعت مانند ساعتی است که یک‌بار و برای همیشه کوک شده و دیگر کار کردنش نیاز به خدا ندارد، دور از حقیقت است. 🔷 بلکه جهان هستی در همه شئون و اطوارش نیازمند خدای متعال می‌باشد و اگر لحظه‌ای از افاده هستی خودداری کند، هیچ‌چیزی باقی نخواهد ماند.[1] 🔶 به اعتقاد دئیست ها خدا بعد از خلقت، دیگر در عالم دخالتی ندارد؛ نه دخالت تکوینی و نه دخالت تشریعی. منظور از تکوین این است که مسیر و سرنوشت عالم را قوانین طبیعت تأمین می‌کند و منظور از تشریع این است که قانون و وظیفه‌ی انسان نیز به انسان‌ها واگذار شده است. 🔷 پس طبیعت کار خود را انجام می‌دهد و انسان‌ها هم، چون عقل دارند، تکلیف خود را مشخص کنند. به این دئیسم می‌گویند. 🔶 یعنی اعتقاد به خدا بدون اعتقاد به دخالت خداوند در این عالم، چه دخالت تکوینی و چه دخالت تشریعی. یکی از دئیست‌های معروف، ولتر است. می‌توان نظریه‌ی تفویض معتزلی را نوعی دئیسم در تکوین محسوب نمود. 🔻این تفکر در غرب رواج زیادی دارد و یکی از زمینه‌هایی که باعث پیدایش این تفکر شده، ادیان تحریف شده و انحرافی است. 🔷 وقتی به ادیانی مثل مسیحیت، یهود و... برخورد می‌کنند، متوجه می‌شوند که تعالیم آن‌ها منطقی نیست و برخی از آن‌ها خلاف عقل است؛ بنابراین نتیجه می‌گیرند که این سخنان نمی‌تواند سخن خدا باشد. 🔶 از طرفی به خدا اعتقاد داشته، و از طرفی می‌بینند این سخنان نمی‌تواند سخن خدا باشد و خودمان بهتر می‌فهمیم. وقتی عقل خود را کنار چنین دینی می‌گذاریم و می‌بینیم که عقل، بهتر از دین واقعیات را درک می‌کند، دلیلی ندارد از انجیل تبعیت کنیم. 🔷 این خداپرستی بدون دین، مذهب و شریعت است. گاهی با عناوین زیبا و مقدسی از آن تعبیر می‌شود، مانند دین فطری و طبیعی.[2] ♦️ دئیست‌ها عقاید یکسانی ندارند، امروز بسیاری از متفکران در غرب، مسیحیت را نمی‌پذیرند؛ اما به خدا اعتقاد دارند. در کشور ما نیز گاهی چنین سخنانی شنیده می‌شود. آن‌ها در این جهت مشترک‌اند که به دین پایبند نیستند. 🔷 در برخی از نوشته‌ها سخن از معنویت بدون دین گفته می‌شود. از نوعی معنویت سخن گفته می‌شود که در آن دین وجود ندارد. معنویتی ورای ادیان است. عناصری را برای معنویت برمی‌شمارند که پایبندی به دین در آن‌ها وجود ندارد. 🔶 معنویت و عرفان شیعی چنین عرفانی را نمی‌پذیرد. در نگاه قرآنی، خدا همه کاره‌ی این عالم است: «ألاَ لَهُ الخَلقُ وَ الأَمرُ تَبارَکَ اللهُ رَبُّ العَالَمِینَ».[3] پروردگار همه‌ی عالم یکی است، و تدبیر همه امور به دست اوست. ♦️ بنابراین، شکر او و خضوع در برابرش بر همه واجب است و یکی از راه‌های تأکید بر یگانگی خداوند این است که خداوند کسی است که آسمان‌ها و زمین را آفرید و امور آن را به نظام احسنی که جمیع اجزاء و اطراف آن را به هم مرتبط می‌سازد تدبیر می‌نماید، پس او به تنهایی رب‌العالمین است.[4] 🔻پی‌نوشت: [1] . محمدتقی مصباح یزدی، آموزش فلسفه، ۱۳۷۸، ج ۲، ص ۱۹. [2] . فنائی اشکوری، شاخصه‌های عرفان ناب شیعی، انتشارات اسراء، ص ۱۹۱ . [3] . سوره اعراف، آیه ۵۴ . [4] . تفسیر المیزان، مترجم موسوی همدانی، انتشارات اسلامی ۱۳۷۴، ج ۸، ص ۱۸۴ . @Andyshedini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اعترافات یک دانشمند (خدا ناباور بودن) به تاثیر مثبت دین‌داری برنشاط و امیدواری افراد... پروفسور آتئیست(کسانی به وجود خدا هیچ اعتقادی ندارد) روبرت ساپولسکی دانشمند علوم اعصاب از دانشگاه استنفورد آمریکا: دین داری استرس را کاهش میدهد و برای من به عنوان یک آتئیست آزار دهنده هست که تحقیقات قوی به تاثیر مثبت دین داری بر سلامت اشاره دارد. اما آتئیست ها غالبا افسرده هستند و چرا ... ✴️ @Andyshedini ✴️
4_878503236472932087.pdf
4.8M
علم و تمدن در اسلام نوشته : سید حسین نصر ترجمه : احمد آرام @Andyshedini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ حضور اجتماعی، یا خودسازی !!؟ 🔺خداوند در قرآن فرموده به نفس خود بپردازید (۱۰۵ سوره مائده) آیا با این دستور یعنی باید اجتماع را رها کنیم و به خودمان برسیم!؟ ✅ پاسخ جالب به این اشکال👆 🆔 @Andyshedini