eitaa logo
انجمن اصول فقه حوزه
1.1هزار دنبال‌کننده
511 عکس
146 ویدیو
48 فایل
گزارش و اطلاع رسانی فعالیت ها و برنامه های انجمن اصول فقه حوزه ارتباط با ادمین: @ssmohammadi
مشاهده در ایتا
دانلود
لینک وبینارکرسی ترویجی ؛ https://ac.ismc.ir/anjomanhawzah/
اساتیدوفضلای معززسلام علیکم: تادقایقی دیگرکرسی ترویجی نقدوبررسی اشکالات شهید صدرره بمحقق نائینی ره شروع مي شود وبینارکرسی🔻🔻🔻 https://ac.ismc.ir/anjomanhawzah/
📚کرسی ترویجی «نقد و بررسی اشکالات شهید صدر(ره) بر محقق نائینی(ره) در مبحث تزاحم» در تاریخ 29 شهریور 1402در سالن کنفرانس انجمنهای علمی حوزه برگزار شد. 🔰ارائه کننده: استاد معظم سیف الله صرامی 🔰ناقد: استاد معظم محسن آخوندی 🔰دبیر علمی: حجت الاسلام مهدی آقایاری انجمن اصول فقه حوزه https://eitaa.com/anjomaneosol
6.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️ شهادت امام حسن عسکری(علیه الصلوة والسلام) السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ العَسكري ابْنَ عَلِيٍّ الْهَادِيَ علیه الصلوة و السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 ارکان اربعۀ یک عالِم ارکان اربعۀ یک عالِم - که اگر در او جمع شوند، صلاحیّت مرجعیّت دارد -، در میرزا وجود داشته: علمیّتش در درجۀ اول، تقوایش در درجۀ اول، اخلاقش در درجۀ اول، عقلش هم در درجۀ اول بوده. این چهار چیز در میرزا در حدّ اعلا بوده و هیچ نباید کسی شک در علمیّت میرزا بکند و اگر هیچ شاهدی نبود جز همین شاگرد‌ها، همین که هر چه ملّای متفکّر می‌بینیم، تربیت‌شده اویند، کافی بود؛ مثل وحید بهبهانی که شاگردانی همانند بحر‌العلوم، صاحب ریاض، کاشف الغطاء، میرزا مهدی شهرستانی، سید محسن اعرجی و ملا مهدی نراقی نشان‌دهندۀ موقعیت علمی ممتاز اوست. دو نفر ملّا هست در تاریخ شیعه که شاگرد‌های آن‌ها مهم‌ترین شاگرد‌های اعصارند: یکی وحید بهبهانی است و دیگری میرزای شیرازی. 📚 . انجمن اصول فقه حوزه | عضو شوید👇 https://eitaa.com/anjomaneosol
✅ آیت الله از نظر نوع مطالعه، متنوع بود. مطالعهٔ ایشان منحصر به فقه و اصول نبود، بلکه در تاریخ و... مطالعه می کرد. حتی گلستان سعدی را از اول تا به آخر حاشیه زده بودند. . 🔹️ اگر در اتاقی، کتاب روایی، حدیث، تفسیر و ... وجود داشت، امکان نداشت در آن اتاق بخوابد و میفرمود: وقتی کتاب شیخ طوسی در اتاق من است، یعنی خود «شیخ طوسی» این جا نشسته است. و من در حقیقت در حضور شیخ طوسی خوابیده ام و پای خود را دراز کرده ام. 🔹️ آیت الله سید حسین موسوی کرمانی درباره آيت الله بروجردی آورده اند: روزی ساعت ۷ صبح، بنده و چند نفر از اهل علم در خدمت ایشان بودیم و بحثهای علمی را شروع کردیم یک دفعه به ساعت نگاه کردیم دیدیم ساعت ۱۰ است. من به ایشان عرض کردم: «حضرتعالی خسته شدید!» ⬅️ تبسمی کردند و فرمودند: خودت خسته شدی، من اگر بیست و چهار ساعت، مشغول درس و مطالعه باشم، خسته نمی شوم. من وقتی از درس و بحث دور می شوم و می روم در اتاق بیرونی و با مردم صحبت می کنم، خسته میشوم. من برای رفع خستگی برمی گردم به کتابخانه و دو ساعت مطالعه میکنم من در شبانه روز، ۱۸ ساعت به درس و مطالعه می پردازم ! منبع: کتاب خوب تر از آفتاب ملک tانجمن اصول فقه حوزه | عضو شوید👇 eitaa.com/anjomaneosol
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌕 هنـگام نـزول رحـمت بی حـد، شـد؛ این بارش فیض سرمدی ممتد شد؛ آرام مـبـاش و خـتـم فرمـا صـلوات؛ مـیـلاد امـام صـادق و احـمـد شـد؛ ‌‌‌‌‌‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 💠 علامه طباطبایی (ره): آیات الاحکام تنها در مقام بیان اصل تشریع هستند 👤 بحث جواز یا عدم جواز تخصیص کتاب به خبر واحد فرع بر این است که در مقام بیان بودن آیات الاحکام قرآن پذیرفته شود. 🔺️اما علامه طباطبایی در حاشیه کفایه جلد 1 ص 165 مایل است به اینکه آیات الاحکام تنها در مقام بیان اصل تشریع هستند نه بیان تفاصیل احکام. بر این اساس روایاتی که به ظاهر مخصص قرآن هستند هیچ گونه تنافی با قرآن نخواهند داشت، بلکه صرفا بیان تفاصیل آیات هستند. بنابراین ایشان حتی بعد از فحص از مخصص منفصل به عموم کتاب رجوع نمی کند، چرا که معتقد است در مقام بیان تفاصیل نیست. 🔺️این مطلب انصافا خلاف ظاهر است.  در آیات ارث آمده است که «یوصیکم الله فی أولادکم ... لأبویه لکل واحد منهما السدس» و روایاتی مثل «القاتل لا یرث» مخصص آن است. نمی توان گفت آیات ارث در مقام بیان نبود. یا اینکه «تجارة عن تراض» در مقام بیان اینکه هر تجارتی صحیح است نبود. یا اینکه «من قتل مظلوما فقد جعلنا لولیه سلطانا» در مقام بیان اینکه هر ولی دمی حق قصاص دارد نبود و لذا اگر گفتند پدر بابت قتل عمد فرزندش قصاص نمی شود مخصص آیه نمی شود. این مطالب خلاف ظهور عرفی است.  🔺️بر فرض ایشان در مطلقات قرآن این را بگوید، در عمومات نمی توان گفت در مقام بیان تفاصیل نیست. چنانچه اوفوا بالعقود که جمع محلی به لام است به نظر مشهور مفید عموم است و نمی توان گفت در مقام بیان تفاصیل نیست که هر عقدی چه فارسی چه عربی واجب الوفاء است. 📚 درس خارج اصول، ۱۷ دی ۱۴۰۱ انجمن اصول فقه حوزه | عضو شوید👇 https://eitaa.com/anjomaneosol