eitaa logo
انجمن اصول فقه حوزه
1.1هزار دنبال‌کننده
510 عکس
145 ویدیو
48 فایل
گزارش و اطلاع رسانی فعالیت ها و برنامه های انجمن اصول فقه حوزه ارتباط با ادمین: @ssmohammadi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دبیرکل سازمان ملل در صحبت‌های خود ابتدا حمله حماس را محکوم کرده و خواستار آزادی بی قید و شرط اسرا می‌شود و سپس می‌گوید: حملات حماس بی دلیل اتفاق نیفتاده است. فلسطینی ها تحت اشغال و خفقان هستند، زمین هایشان گرفته شده، اقتصادشان فلج و خانه هایشان ویران شده است. فرصت راه حل سیاسی در حال محو شدن است. انجمن اصول فقه https://eitaa.com/anjomaneosol
Asl-Tasnif-Ketab.mp3
790.5K
❇️ تفاوت «اصل»، «تصنیف» و «کتاب» 🔰صوت آیت‌الله العظمی شبیری_زنجانی( دام ظله) خارج اصول 1395/11/19 لینک انجمن اصول فقه حوزه:⬇️ https://eitaa.com/anjomaneosol
🔰نکته قابل توجه ازمحقق بروجردی(ره)، در حاشیه‌ ی بر کفایة الاصول، پیرامون معنای «حکومت» : «و بعبارة أخرى معنى حكومة أحد الدليلين على الآخر هو ان يكون ناظرا إلى نفس الحكم المستفاد منه نفيا أو إثباتا لا ان يكون ناظرا إلى دليله كما يتوهم ذلك من ظاهر عبارة شيخنا الأنصاري قدّس سرّه، و ذلك لأنه ليس في الأدلّة الّتي بأيدينا ما كان ناظرا إلى نفس الدليل، و خفاء ذلك على مثل الشيخ بعيد في الغاية، و الظاهر انّ مقصوده رضوان اللّه تعالى عليه ما ذكرناه خصوصا مع ملاحظة ما ذكره من الأمثلة في المقام للحكومة، فانه ليس فيها ما كان ناظرا إلى نفس الدليل فراجع كلامه تعرف مرامه.» 📚الحاشية على كفاية الأصول، ج‏۲، ص: ۴۶۴ انجمن اصول فقه https://eitaa.com/anjomaneosol
بسمه تعالی انجمن اصول فقه حوزه برگزار مي كند: 📝دوره آموزشی «هرمنوتیک و نقد آن ازدیدگاه اصول فقه» استادمعظم :مسعودفیاضی زمان برگزاری: از 25 آبان/5شنبه ها ساعت 9 تا 10.30 مکان: قم.بلوار جمهوری.ک2.فرعی سمت چپ.ساختمان انجمنهای علمی حوزه 🔰جهت ثبت نام تا ۲۰آبان ماه : 1️⃣ ارسال عدد 10 را به سامانه پیامکی
30007227007714
2️⃣ ارسال «نام، نام خانوادگی و شماره موبایل» به ادمین @ssmohammadi
سید مقاومت درسخنرانی امروز: ✅ هر تغییری در غزه، برخوردهای تکان‌دهنده‌ای از طرف ما خواهد داشت. ✅ ناوهای شما در مدیترانه و دریای سرخ در تیررس ماست و برای نبرد با شما آماده ایم
✅ نکات دقیق اصولی: ✅ معنای حصه توأمه ازدیدگاه محقق عراقی ره و اشکال استادمعظم شهیدی: ❇️ محقق عراقی فرموده: مبنایی در اصول داریم که با این مبنا خیلی از مشکلات حل می شود، نام این مبنا حصه توأمه است. حصه توأمه چیست؟ مثالی از فلسفه بعد بیاییم سراغ علم اصول. در فلسفه گفته شده ،حرارتی که از آتش صادر می‌‌شود نه حرارت مطلقه است و نه حرارت مقیده، حرارت مطلقه نیست ولذاشامل آن حرارتی هم می شود که صادر از این آتش نباشد، حرارت با قید صدور از این آتش هم از این آتش صادر نمی‌شود بلکه ذات حرارت از این آتش صادر می‌‌شود ولی یک ذات متضیقه است، یک ذاتی که تضیق قهری دارد، لاینطبق الا بر حرارت صادراز این آتش، پس نه مطلق است نه مقید، بلکه ذات متضیقه است. گاهی هم تعبیر می‌‌کند به "قضیه حینیه"، یعنی در مقابل (قضیه مشروطه و قضیه مطلقه) قضیه حینیه است اشکال استاد شهیدی به مبنای حصه توأمه: فرمایش محقق عراقی که می‌‌خواهد با این مبنا مشکلات علم اصول را در جاهای مختلف حل کند به نظر ما، لایسمن و لایغنی من جوع، این مبنا اصلا منتج نتیجه صحیحی نیست. اشکال اساسی این مبنا: فرق است بین مفهوم کلی و موجود شخصی؛ موجود شخصی مثل هذا الجالس، ‌اشاره به آن می‌‌کنیم و این موجود شخصی با عوارض مشخصه‌اش تضیق قهری پیدا کرده، هذا الجالس ،مرد است و لو ما لحاظ مرد بودنش را نکردیم، این ممکن است چون وجود او تضیق برای او درست کرد و ما اشاره می‌‌کنیم به انسان شخصی موجود ومی‌‌گوییم هذا الجالس واین ممکن است. اما در مفهوم کلی، مفهوم کلی بدون لحاظ تقید آن قابل تضیق نیست. شما وقتی می‌‌گویید المسافر العالم بوجوب القصر بعد اشاره کنید،هذاالمسافر، ‌می گوییم کدام مسافر؟ ما در خارج مسافری نداریم تا بگویید این مسافر. این مسافر یعنی این مسافری که لحاظ شده است تقیدش به این قید و اتصافش به این وصف که عالم به وجوب قصر باشد، بالاخره این وصف را لحاظ می‌‌کنید و لو اجمالا. این اشکال اشکال مبنایی به ایشان است. قضیه حینیه در خطاب جعل به نظر ما غیر معقول است. ظرف ،در جعل شرعی بازگشت به قید است، توجیه دیگری ندارد. جعل یا مطلق است یا مقید، اهمال هم که غیر معقول است، ‌حال تعبیر کنید قضیه حینیه یا تعبیر کنید قضیه شرطیه، چه فرقی می‌‌کند. وضوء به شرط ایصال به نماز واجب است یا وضوء در حین ایصال به نماز واجب است؛ چه فرقی می‌‌کند؟‌ بالاخره شما وقتی می‌‌خواهید وضوء مطلق را واجب نکنید ووضوء در حال ایصال به نماز را واجب بکنید باید قید بزنید، ‌همین فی حال الایصال یعنی قید . این‌جا هم المسافر فی حین کونه عالما بوجوب القصر خود این قید است، ‌چه فرقی می‌‌کند؟ درس خارج اصول، 1 مهر 1402. انجمن اصول فقه https://eitaa.com/anjomaneosol
نکات دقیق اصولی: بيان مختار استاد معظم احمدی شاهرودی در موارد تزاحم که أحد المتزاحمین بالخصوص محتمل الأهمية باشد ⬅️ مقدمه : جهت تبیین دیدگاه ایشان ابتدامثالی ذکر می گردد و آن اینکه اگر چنانچه، آخر وقت در حالی که مکلف نماز صبح را مثلا نیاورده زلزله یا کسوف رخ داده و نماز آيات نیز واجب شود در این صورت نماز صبح با نماز آيات تزاحم داشته و ما احتمال می دهیم که نماز صبح یا أقوى ملاکا هست از نماز آيات یا اینکه در ملاک مساوی با آن است ولکن احتمال عکس نمی دهیم یعنی قطعا ملاک نماز آيات اقوی از ملاک نماز صبح نمی باشد بلکه محتمل است نماز آیات ملاکا اضعف از نماز صبح باشد؛ ❇️ در این فرض، جماعتی از اعلام همچون مرحوم آقای خوئی و آقای تبریزی قائل به لزوم تقدیم محتمل الأهمية هستند مطلقا ✅ استاد احمدی شاهرودی قائل به تفصیل است وتوضیح اینکه: این مسئله دو صورت دارد چرا که گاهی ما دليل لفظی همچون اطلاق و یا عموم مبنی بر وجوب محتمل الأهمية که در این مثال نماز صبح باشد داريم و اخری دليل لفظی نداریم اگر اطلاق و یا عمومی مبنی بر وجوب محتمل الأهمية باشد در این فرض به اطلاق آن تمسک کرده و حکم به وجوب نماز صبح می کنیم؛ توضیح مطلب اینکه اگر چنانچه ما نماز صبح را بیاوریم یقین داریم به تخصیص دليل وجوب نماز آيات چرا که در باب تزاحم هر واجبی مقید است به غیر صورت اشتغال به اهم و یا مساوی و نماز صبح یا اهم است و یا مساوی و در هر دو صورت وجوب نماز آيات در ظرف اشتغال به نماز صبح ساقط می شود چرا که ما در ظرف اشتغال به نماز صبح، یقین به تخصیص دليل وجوب نماز آيات داریم و لکن از آن طرف یقین نداریم که وجوب نماز صبح در ظرف اشتغال به نماز آيات ساقط می شود چرا که ما دليل لفظی مبنی بر وجوب نماز صبح داریم و شک می کنیم که آیا این دليل تخصیص زده شده یا نه؟ اگر این دودر ملاک مساوی باشند تخصیص ثابت است اما اگر نماز صبح محتمل الأهمية باشد تخصیص ثابت نبوده و در ظرف إتيان به نماز آیات، وجوب نماز صبح ساقط نمی شود و با شک در تخصیص، أصالة العموم یا اطلاق در ناحیه دليل وجوب نماز صبح جاری کرده و در نتیجه آن را مقدم می کنیم ولی اگر چنانچه دلیل لفظی مبنی بر وجوب نماز صبح نداشتیم در این فرض می توان نماز آيات را آورد و با شک در وجوب نماز صبح در ظرف اشتغال به نماز آيات برائت از وجوب جاری کرد‌. ✅ ان قلت: در این فرض رفع ما لایعلمون از وجوب تعیینی نماز صبح جاری نمی شود زیرا ما أصل حاکم داریم و آن أصل نیز استصحاب بقاء وجوب تعیینی نماز صبح است چرا که پیش از اینکه نماز آيات واجب باشد نماز صبح واجب تعیینی بوده و الآن شک در وجوب تعیینی آن کرده و در نتیجه آن را استصحاب می کنیم. ✅ قلت: این اشکال صحیح نیست چرا که این مورد داخل در تزاحم واجبین مضیقین بوده و در این فرض مسئله دو صورت دارد: صورت اول: اینکه مکلف خواب بوده و اصلا نماز صبح بر او وجوب تعیینی پیدا نکرده و در آخر وقت بیدار شده و نماز صبح بر او وجوب تعیینی پیدا کرده منتها در همان حال، زلزله رخ داده که در این فرض همانطور که روشن است وجوب تعیینی حالت سابقه نداشته و استصحاب جاری نمی شود صورت دوم: اینکه وجوب تعیینی حالت سابقه داشته باشد مثل اینکه شخص پیش از رخ دادن زلزله بیدار بوده و نماز صبح بر او تعیینا واجب شده باشد در این فرض می توان استصحاب را تصویر کرد منتها طبق مبنای مرحوم آقای خوئی استصحاب در شبهات حکمیه وجودیه جاری نیست و لذا در اینجا نیز استصحاب جاری نمی شود و طبق مبنای ما نیز استصحاب حجت نمی باشد 🔸نتیجه: در این فرض نیز نمی توان استصحاب را جاری کرد در نتیجه اشکال در هر دو صورت وارد نیست و حق همان تفصیلی است که بیان کردیم و اطلاق فرمایش مرحوم آقای خوئی ناتمام است.
📚جلسه اول دوره آموزشی «هرمنوتیک و نقد آن از دیدگاه اصول فقه» در تاریخ 25 آبان 1402در سالن همایش انجمنهای علمی حوزه برگزار شد. 🔰ارائه کننده: استاد معظم مسعود فیاضی انجمن اصول فقه حوزه https://eitaa.com/anjomaneosol
📚جلسه اول دوره آموزشی «ثمرات مسائل علم اصول» در تاریخ 25 آبان 1402در سالن کنفرانس انجمنهای علمی حوزه برگزار شد. 🔰ارائه کننده: استاد معظم سیدصادق محمدی انجمن اصول فقه حوزه https://eitaa.com/anjomaneosol
📚جلسه اول کارگاه آموزشی «بایسته های فهم قرآن و حدیث» در تاریخ 25 آبان 1402در سالن کنفرانس انجمنهای علمی حوزه برگزار شد. 🔰ارائه کننده: استاد معظم محسن احمدی انجمن اصول فقه حوزه https://eitaa.com/anjomaneosol
Ostad Fayyazi 14020825(1).mp3
36.62M
💠 (هرمنوتیک و نقد آن از دیدگاه اصول فقه) جلسه اول، 25 آبان 1402 💢 استاد معظم مسعود فیاضی 💠💠💠💠💠 ✅ کانال انجمن اصول فقه حوزه 📚 https://eitaa.com/anjomaneosol
📚جلسه دوم دوره آموزشی «هرمنوتیک و نقد آن از دیدگاه اصول فقه» در تاریخ 2 آذر 1402در سالن همایش انجمنهای علمی حوزه برگزار شد. 🔰ارائه کننده: استاد معظم مسعود فیاضی انجمن اصول فقه حوزه https://eitaa.com/anjomaneosol