26.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نگاهی به حیات حبیب الله فضائلی و اثر ارزشمند «اطلس خط»
▪️ کتاب «اطلس خط» تالیف حبیب الله فضائلی به عنوان یکی از صد کتاب ماندگار قرن توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران انتخاب شد.
اجرای زنده خوشنویسی توسط آقای ارجمندی از اعضای انجمن خوشنویسان شعبه اسفراین بمناسبت روز دانش آموز https://eitaa.com/arjmandi60
هدایت شده از محمدرضا کرمی
43.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بخشهایی از صحبتهای استادمحمدرضا کرمی (مسئول انجمن خوشنویسان شعبه خمین) پیرامون اهمیت خوشنویسی وفعالیتهای انجمن مذکور درشبکه استانی آفتاب (استان مرکزی)
تصدی استاد فتحعلی واشقانی فراهانی بر کسوت اخلاق و عرفان و آقایی بر قلمرو خوشنویسی ایران زمین و ممالک اسلامی در پرورش و تأدیب شاگردان نیکمثال زدنی است.
پسرک داستان ما، دکتر ابوالفضل واشقانی فراهانی هم اکنون به موفقیتهای علمی داخلی و بینالمللی فراوان و مدارج هنری و جایگاه اجتماعی قابل توجهی دست یافته است، اما همچنان روزگاری است که در اقصی نقاط این سرزمین بیکران و بر فراز ویرانیها و خرابیها و محرومیتها، به عنوان خیری نام آشنا در پیِ سرمشق استاد خود در تکاپو است که: تا توانی به جهان خدمت محتاجان کن.
به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، شاید جزو بدخطترین آدمهای کره خاکی بود. پسرکی ۱۰ساله که از درس املا به خاطر ناخوانا بودن خطش تجدید شد. هر چقدر برای زینت دفتر مشقش بیشتر تلاش میکرد، کمتر نتیجه میگرفت. در نهایت در کلاس پنجم به خاطر بدخطی و شکایت معلمش برای یک روز از مدرسه اخراج شد. اما این طرد شدن از دبستان سرآغاز روزهای عارفانهای بود که با حضور در محضر استادی بزرگ برایش رقم خورد.
روزی که به دنیای هنر پا نهاد، روزی بود که استاد بزرگ به رسم خویشاوندی به منزلشان آمد. گویی از هنرهای نهفته در وجود پدر که طنین صدای گوشنواز را برای خود نگه داشته و ذوق شعر را به پسر دیگر خانواده و خط خوش که به سرانگشتان خواهر رسیده بود ارثی از هنر به او نرسیده بود یا شاید حکمت این بود که شاگردیِ بزرگترین استاد خط و یکی از برجستهترین استادان اخلاق این سرزمین نصیبش شود.
مادر، ناامید از آیندهی پسر، از حضور استاد بهره جست و راه چارهای از او برای بهبود خط فرزندش طلب کرد. استاد با نرمی پسر را نزد خود فراخواند و در فقدان قلم، درخواست آوردن چوبی از درختهای حیاط کرد. تقاضای استاد دلهرهای به جانش انداخت. او را یاد روزهایی انداخت که برای خط ناخوشش چه کتکهایی که از دست معلمانش نخورد. پس در بازگشت به سوی استاد، پوکترین و نافرمترین شاخه تاک را چید که در تنبیهی که پیش رو داشت کمترین درد را احساس کند. تکه چوب را که به دست استاد رساند، با تعجب به حرکات دستانِ استاد خیره ماند. وقتی استاد، قلم تراش را از پرِ شالش درآورد و شروع به تراشیدن چوب کرد، نفس حبس شده در سینه پسر به نرمی در هوا به رقص درآمد.
استاد اولین هدیهي خود را با خط آسمانیاش این چنین به او داد: تا توانی به جهان خدمت محتاجان کن؛ و چه خوش توانست دریچهای پر نور را به روی پسر بدخط بگشاید. شاید تنها خود استاد میدانست که این نه یک سرمشقِ نگارش و نه یک توصیه، بلکه این جمله بخشی از رسالتش بود که پسر را به سوی مأموریتش در آینده و مجالست با محرومان و محتاجان در جای جای این سرزمین سوق دهد.
سرمشق پرمعنای استاد، آغاز راه بود. پسر در کمتر از دو سال مدارج هنری انجمن خوشنویسان را طی کرد و در آموزش عالی به تدریس هنر پرداخت و به بخشی از رسالت استاد جامه عمل پوشاند.
حال که سالها از آن روزها می گذرد گاهی پسرک ِدیروز از خیابان ستارخان که محل زندگی استاد بود گذر میکند. خاطرات خود با او را در فاصله آن مسیر تا پل کالج که محل تدریس وی بود مرور می کند. در آن سالها در معیت استاد طی طریق میکرد و متوجه گذر زمان نمیشد.
خاطرات روزهایی که شاگرد در کنار استاد به بخش آموزش مکاتبهای انجمن خوشنویسان میرفتند. استاد علاوه بر سر مشقهایی که برای شاگردان مکاتبهای میفرستاد، اقلامی از جمله سرمشقها، خطهای زیبا، قلم، لیقه، دوات و مرکب و البته کتاب «کلک مشکین» اثر نفیس و جاودانه خود را برای دوستداران و علاقهمندان کم بضاعت میفرستاد. آن هم به نقاط مختلف کشور که عموماً در نقاط دوردست بودند؛ برای کسانی که خط استاد را دیده و یا تعریف زیبایی خط استاد، آنها را مشتاق یادگیری کرده بود و چه خوشبخت بود پسری که مناعت طبع و سخاوت را از استاد بزرگش فرامیگرفت.
به توصیه استاد، شاگرد که حالا دیگر از صف بدخطان دنیا بیرون آمده بود بخشهایی از اصول هفتگانه خوشنویسی را نزد استادان بزرگی همچون علی واشقانی فراهانی، جهانگیر نظامالعلماء، عبدالله فرادی، عباس اخوین، امیر فلسفی، اسرافیل شیرچی و اسماعیل طحانی و دیگر اساتید تعلیم دید اما شأن و صفا را مگر میتوان آموخت؟ پسر، اصل شأن و اصل صفا را از استاد نیاموخت بلکه با دل و جان از او به ارث برد.
استاد پسر را به جای خرید کاغذهای تمرینی آماده و سفید، به بازار بینالحرمین و راسته چاپ و کاغذ میفرستاد. از او میخواست تا از پیرمردی که کاغذ ضایعات و دم قیچی را برای فروش و امرار معاش جمع آوری میکرد، کاغذ بخرد بی آن که قیمتی بپرسد. او مشق مردانگی و گشاده دستی را به شاگرد میآموخت.
سخن از زندهیاد استاد فتحعلی واشقانی فراهانی(۹۱-۱۳۰۹) است که به حق، عرفان و اخلاق در رفتارش متجلی بود. خوشنويس صاحب نام معاصر در خط نستعليق و اولين استاد مسلم انجمن خوشنويسان ايران که صلابت در عین سادگی و استواری در عین ظرافت از ویژگیهای ممتاز خط آن معلم اخلاق بود، شیرینی و حلاوت خاصی که در نوشتههایش به ویژه در اتصالات وجود دارد، در عالم خوشنویسی کمنظیر است.
گالری آرگون آرت میزبان نمایشگاه انفرادی آثار نقاشیخط استاد علی شیرازی است. این نمایشگاه از روز جمعه، ۱۱ آبان ۱۴۰۳ (۱ نوامبر ۲۰۲۴) از ساعت ۱۶ تا ۲۰ افتتاح شده و تا ۲۵ آبان ادامه دارد. علاقهمندان میتوانند همهروزه به جز شنبهها از ساعت ۱۱ تا ۱۹ به آدرس میدان آرژانتین، ضلع جنوب غربی، پلاک ۲۲، ساختمان صهبا، طبقه سوم مراجعه کنند.
استاد علی شیرازی درباره جدیدترین نمایشگاه خود با نمایشگاههای قبلی خود اظهار داشت: آثار این نمایشگاه با مواد و تکنیکهایی خلق شده اند که در دنیای هنرهای تجسمی معاصر جدید و متفاوت است.
این هنرمند که بعد از چند سال فاصله، مجدد تابلوهای نقاشیخط خود را در یک نمایشگاه انفرادی روی دیوار میبرد، درباره شرایط فعلی دنیای هنر و برگزاری نمایشگاه در این فضا گفت: در حال حاضر نمایشگاههای داخلی برای افرادی که به صورت حرفهای در دنیای هنر فعالیت میکنند، کافی نیست و باید فعالیتها مثل سابق گستره جهانی پیدا کنند. اما از طرفی هم نمیشود که دست روی دست گذاشت و کار نکرد باید هنرمند مستمر کار کند تا فضای هنر از حالت کسل کننده خارج شود.
گفتنی است استاد علی شیرازی متولد ۱۳۳۹ و خوشنویس نام آشنایی است که نام او بارها در نمایشگاههای مهم داخلی و خارجی به چشم خورده و علاوه بر خرید و فروش آثارش در حراجهای ملی و بین المللی، این آثار در موزههای مهم دنیا نگهداری میشود.
گزارش تصویری
👇