بسم الله الرحمن الرحیم
از مولایمان حضرت امام صادق علیه السلام روایت است که فرمودند :
«تعجب می نمایم از کسانی که از چهار چیز می ترسند ، اما به چهار ذکر پناه نمی برند !
۱/ تعجب می کنم از کسانی که دچار ترس و خوف می باشند ، چطور به ذکر خداوند پناه نمی برند : " حسبنا الله و نعم الوکیل"
۲/ تعجب می نمایم از کسی که دچار غم و اندوه می باشد ، چطور به این فرموده خداوند پناه نمی برند : " لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین"
۳/ تعجب می نمایم از کسی که دچار مکر و بد اندیشی دیگران واقع شده است ، چطور به این فرموده و ذکر خداوند پناه نمی برد : " افوض امری الی الله ان الله بصیر بالعباد "
۴/ و تعجب می نمایم از کسی که دنیا و نعمت های زیبای آن را می خواهد ، چطور به این ذکر خدا پناه نمی برد : " ماشاء الله و لا قوه الا بالله " »
خصال شیخ صدوق ، ص۲۰۷
【 الّلهُــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــــ الْفَــرَج 】
بعداز نماز #عشا
#سه مرتبه آیات زیر رابخوانیدڪه اسم اعظم درآن است وبعد نیت خانه دارشدن انجام دهید
اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ. اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ نَزَّلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ وَأَنزَلَ التَّوْرَاةَ وَالْإِنجِيلَ.اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۖ لَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَىٰ اللّهُ لا إِلهَ إِلاّ هُوَ وَ عَلَى اللّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُون
از کتاب «نثر اللئالی» تألیف سید سعید علی بن فضل الله الحسینی راوندی نقلشده: مردی به حضرت عیسی(علیهالسلام) از بدهی خود شکایت کرد، حضرت فرمود، بگو:
اللّٰهُمَّ يَا فارِجَ الْهَمِّ ، وَمُنَفِّسَ الْغَمِّ ، وَمُذْهِبَ الْأَحْزانِ ، وَمُجِيبَ دَعْوَةِ الْمُضْطَرِّينَ ، يَا رَحْمٰنَ الدُّنْيا وَالآخِرَةِ وَرَحِيمَهُما ، أَنْتَ رَحْمانِي وَ رَحْمانُ كُلِّ شَيْءٍ ، فَارْحَمْنِي رَحْمَةً تُغْنِينِي بِها عَنْ رَحْمَةِ مَنْ سِواكَ ، وَتَقْضِي بِها عَنِّي الدَّيْنَ.
ای زدایندهی اندوه و برطرفکنندهی غم و از بین برندهی غصّهها و اجابتکنندهی دعای بیچارگان، ای بخشندهی دنیا و آخرت و مهربان هر دو جهان، تو بخشنده منی و بخشنده هر چیزی، به من رحم کن، رحمی که به آن از رحم هر که غیر تو است بینیازم کند و ادا کنی به آن بدهکاریام را.
پس هرگاه بهاندازه پُری زمین طلا بدهکار باشی، حقتعالی از تو ادا میکند.
در محاسن از حضرت رسول (صلي الله عليه وآله) روايت كرده است كه هر كه هر روز صد مرتبه سُبْحانَ اللهِ بگويد بهترباشد ازصد شتر براي كعبه قرباني كردن و هر كه صد مرتبه اَلْحَمْدُللهِِ بگويد بهترباشد از صد بنده آزاد كردن و هر كه صد مرتبه بگويد اللهُ اَكْبَرُ بهتر باشد از آنكه صد اسب با زين و لجام در راه خدا بفرستد و هر كه صد مرتبه لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ بگويد كسي از او عملش نيكوتر نباشد مگر كسي كه بيشتر بگويد و قطب راوندي روايت كرده است كه در بني اسرائيل عابدي بود كه سالها عبادت حق تعالي كرده بود روزي دعا كرد كه پروردگارا مي خواهم حال خود را نزد تو بدانم اگر عملهاي مرا پسنديده باشي ديگر از اين اعمال بسيار كنم والاّپيش ازمرگ توبه كنم حق تعالي ملكي به نزد او فرستاد و گفت تو را نزد خدا هيچ عمل خير نيست گفت پروردگارا عبادتهاي من چه شد ملك گفت هر كار خيري كه مي كردي به مردم خبر مي دادي و مي خواستي مردم تو را نيك دانندوبه نيكي ياد كنند اكنون ثواب تو همان است كه خود براي عمل خود راضي شدي اين سخن برعابد بسيار گران آمد و محزون و نالان شد پس بار ديگر ملك آمد و گفت حقّ تعالي مي فرمايد كه الحال خود را از من بخر و بعد از اين هر روز به عدد هر رگي از رگهايِ بدن خود تصدّق بكن گفت چگونه توانم چنين كاري بكنم فرمود كه هر روز سيصد و شصت مرتبه به عدد رگهاي بدن خود بگو: سُبْحانَ اللهِ وَالْحَمْدُللهِِ وَلا اِلهَ اِلاَّ اللهُ وَاللهُ اَكْبَرُ، وَلا حَوْلَ وَلاقُوَّةَ اِلاّ بِاللهِ بگوئي ثوابت بيشتر است و كليني به سند معتبر از حضرت صادق(عليه السلام) روايت كرده است كه حضرت رسالت پناه(صلي الله عليه وآله) هر روز به عدد رگهاي بدن سيصد و شصت مرتبه مي گفت: اَلْحَمْدُ للهِِ رَبِّ الْعالَمينَ كَثيراً عَلي كُلِّ حال
دعاى رزق از سیّد ابن طاووس نقل شده:
اللهُمَّ اِنَّ ذُنُوبى لَمْ يَبْقَ لَها اِلاّ رَجآءُ عَفْوِكَ وَ قَدْ قَدَّمْتُ آلَةَ الْحِرْمانِ بَيْنَ يَدَىَّ فَاَنَا اَسْئَلُكَ ما لا اَسْتَحِقُّهُ وَ اَدْعُوكَ مالا اَسْتَوجِبُهُ وَ اَتَضَرَّعُ اِلَيْكَ بِما لا اَسْتَاْهِلُهُ وَ لَمْ يَخْفَ عَلَيْكَ حالى وَ اِنْ خَفِىَ عَلىَ النّاسِ كُنْهُ مَعْرِفَةِ اَمْرى اَللهُمَّ اِنْ كانَ رِزْقى فِى السَّماءِ فَاَهْبِطْهُ وَ اِنْ كانَ فِى الْاَرْضِ فَاَظْهِرْهُ وَ اِنْ كانَ بَعيداً فَقَرِّبْهُ وَ اِنْ كانَ قَريباً فَيَسِّرْهُ وَ اِنْ كانَ قَليلاً فَكَثِّرْهُ وَ بارِكْ لى فيهِ
خدایا براى گناهانم نمانده جز امید به گذشتت، و به تحقیق پیش فرستادم ابزار محرومیت را پیش روى خویش، من از تو مى خواهم آنچه را که شایسته اش نیستم، و مى خوانمت آن گونه که سزاروارش نمى باشم، و به سویت مى نالم آنچنان که شایسته اش نیستم، حالم بر تو پوشیده نیس، گرچه حقیقت شناسایى کارم بر مردم پوشیده است.
خدایا اگر روزى ام در آسمان است فرودش آور، اگر در زمین است، آشکارش کن، و اگر دور است نزدیکش فرما، و اگر نزدیک است، آسانش کن، و اگر اندک است بسیارش گردان، و برایم در آن برکت قرار ده.
بسم الله
️
🔰 پرداخت قرض ودریافت طلب از مردم
✨حسین بن خالد می گوید : من از مردم 300000 درهم طلبکار بودم و عده ای نیز 400000 درهم از من طلب داشتند
بدهکاران پولهایم را نمی دادند و طلبکاران نیز بر گرفتن پولهایشان اصرار داشتند
تا آنکه در موسم حج مخفیانه به حج رفتم تا به خدمت امام رضا علیه السلام عرض حاجت کنم
در حج نتوانستم خود را به امام برسانم
اما از طریق نامه ای احوالات خویش را بیان کردم
حضرتش در حاشیه نامه نوشتند بعد از هر نماز واجب این دعا را سه مرتبه بخوان:
اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ يَا لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ بِحَقِّ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ أَنْ تَرْحَمَنِي بِلَا إِلَهَ إِلَّا أَنْت
َ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ يَا لَا إِلَه َ إِلَّا أَنْت َبِحَقِّ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ أَنْ تَرْضَى عَنِّي بِلَا إِلَهَ إِلَّا أَنْت
َ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ يَا لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ بِحَقِّ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ أَنْ تَغْفِرَ لِي بِلَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ
✨بدرستیکه حاجت تو برآورده خواهد شد . حسین بن خالد می گوید : من بر این دعا مداومت کردم به خدا قسم که چهار ماه نگذاشته بود که پولهایی که در دست مردم داشتم گرفتم و قرض های خود را نیز اداء کرده وده هزار درهم نیز به دست آوردم .
این دعا نیز به تجربه ثابت شده است.
📕منبع : مکارم الاخلاق ص 347
بحارالانوارج٩٢ص٣٢✨
اللَّهُمَّ إِنَّهُ لَيْسَ لِي عِلْمٌ بِمَوْضِعِ رِزْقِي، وَ إِنَّمَا أَطْلُبُهُ بِخَطَرَاتٍ تَخْطُرُ عَلَى قَلْبِي، فَأَجُولُ فِي طَلَبِهِ الْبُلْدَانَ، فَأَنَا فِيمَا أَنَا طَالِبٌ كَالْحَيْرَانِ، لا أَدْرِي أَ فِي سَهْلٍ هُوَ أَمْ فِي جَبَلٍ، أَمْ فِي أَرْضٍ أَمْ فِي سَمَاءٍ، أَمْ فِي بَرٍّ أَمْ فِي بَحْرٍ، وَ عَلَى يَدَيْ مَنْ، وَ مِنْ قِبَلِ مَنْ، وَ قَدْ عَلِمْتُ أَنَّ عِلْمَهُ عِنْدَكَ وَ أَسْبَابَهُ بِيَدِكَ، وَ أَنْتَ الَّذِي تَقْسِمُهُ بِلُطْفِكَ وَ تُسَبِّبُهُ بِرَحْمَتِكَ، اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اجْعَلْ يَا رَبِّ رِزْقَكَ لِي وَاسِعاً، وَ مَطْلَبَهُ سَهْلاً، وَ مَأْخَذَهُ قَرِيباً، وَ لا تُعَنِّنِي بِطَلَبِ مَا لَمْ تُقَدِّرْ لِي فِيهِ رِزْقاً، فَإِنَّكَ غَنِيٌّ عَنْ عَذَابِي [عَنَائِي ] ، وَ أَنَا فَقِيرٌ إِلَى رَحْمَتِكَ، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ جُدْ عَلَى عَبْدِكَ بِفَضْلِكَ، إِنَّكَ ذُو فَضْلٍ عَظِيمٍ.
خدايا من نمیدانم روزی ام در كجاست،و آن را تنها بر پايه گمانهايى كه بر خاطرم مى گذرد میجويم، و ازاينرو در جستجوى آن شهرها را زير پا میگذارم،پس در آنچه كه خواهان آنم همچون حيرتزدگانم،نمیدانم آيا در دشت است يا در كوه؟در زمين است يا در آسمان؟در خشكى است يا در دريا؟نمیدانم به دست كيست؟و از جانب چه كسى است؟ولى به يقين میدانم كه دانش آن نزد تو و اسباب آن به دست توست و تويى كه آن را با لطف خويش تقسيم میكنى و با رحمت خود براى آن سبب فراهم می سازى،خدايا،پس بر محمد و خاندان او درود فرست و بارپروردگارا،روزى خود را بر من گسترده ساز و به دست آوردنش را برايم آسان نما و جاى دريافتش را نزديك قرار ده و با طلب آنچه برايم در آن روزى مقدر نكردهاى به زحمتم ميفكن،چه تو از آزردن من بینيازى و من به رحمتت نيازمندم،پس بر محمد و خاندان او درود فرست،و با لطف و فضل خويش بر بندهات كرم نما،تو صاحب بخشش بزرگ هستى.
اين دعا از دعاهاى طلب روزى است و نيز مستحب است در تعقيبات نماز عشاء هفت مرتبه سوره.قدر خوانده شود و نيز در نماز»ويتره«كه دو ركعت نافله نشسته بعد از نماز عشاءست،صد آيه از قرآن خوانده شود و مستحب است نمازگزار به جاى صد آيه،سوره «اذا وقعت الواقعه» را در يك ركعت و سوره «قل هو اللّه» را در ركعت ديگر بخواند
كفعمي ( قدس سره ) روايت كرده است كه مردي به حضرت رسول ( صلي الله عليه وآله ) شكايت كرد از تنگدستي و پريشاني و بيماري حضرت فرمود كه هر صبح و شام ده مرتبه اين دعا را بخواند او سه روز بر اين مداومت كرد حال او به صحّت و توانگري و رفاهيّت برگشت و شيخ طوسي و ديگران در تعقيب نماز صبح ذكر كرده اند و دعا اين است : لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاّ بِاللهِ، تَوَكَّلْتُ عَلَي الْحَيِّ الَّذي لا يَمُوتُ، وَالْحَمْدُ للهِِ الَّذي لَمْ يَتَّخِذْ وَلَداً، وَلَمْ يَكُنْ لَهُ شَريكٌ فِي الْمُلْكِ، وَلَمْ يَكُنْ لَهُ وَلِيٌّ مِنَ الذُّلِّ وَكَبِّرْهُ تَكْبيراً
𝒜𝐿𝐼:
🍂༺༽༺🍁ཌنهج البلاغهད🍁༻༼༻🍂
♥حضرت علی(ع)♥
آگاه باشید که آل محمّد(صلّی الله علیه و آله)همانند ستارگان آسمانند که هرکاه ستاره ای از آنان غروب کند ستاره دیگری آشکارشود. گویی مشاهده میکنم نعمت های خدا(درزمان ظهور قائم)نسبت به شما کامل شده و شما را به آنچه آرزو میکردید خواهدرساند.
نهج البلاغه_خطبه۹۹
🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍂🍁🍁🍁🍁🍁🍁
سرمایه ای از عقل سودمندتر نیست و
تنهایی ترسناک تر از خودبینی، وعقلی چون دوراندیشی، و بزرگواری چون توفیق الهی، و تجارتی چون عمل صالح، و سودی چون پاداش الهی، وپارسایی چون فروتنی وشرافتی چون دانش و عزتی چون بردباری و پشتیبانی چون مشورت کردن نیست.
نهج البلاغه_حکمت۱٠۹
🍁🍁🍁🍁🍁🍂🍁🍁🍁🍁🍁
خداوند روزی مردم را مقدر فرمود و آن را برای برخی فراوان وبرای بعضی دیگر اندک قرار داد. وارزاق را بر مبنای تنگی و فراخی قسمت نمود و در این تقسیم بندی عدالت به خرج داد تا هرکس را بخواهد با فراوانی رزق و کمی ان آزمایش کند و بدین وسیله ثروتمندان و فقرا را از جهت شکر و نعمت و تحمل سختی در مجرای امتحان قراردهد.
نهج البلاغه_خطبه۹٠
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍁🍂🍂🍂🍂🍂
#نهج_البلاغه #حضرت_علی(ع) #سخن
ִָ ༅༅᪥ ﷽ ᪥༅༅ ָ
ا🍀🌟🍀🌟
ا🌟🍀🌟
ا🍀🌟
ا🌟
🕊✨ أللَّھُمَ عـجِـلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج
وَالْـعٰافیَةَ وَ النَّـصـرْ
واجْعَـلنـٰامِـن أعـوانِه و أنـصـٰارِه.. ✨🕊
✧════•❁🦋❁•════✧
خدا را
می خوانیم بحق
مهدی صلوات الله علیه،🤲🏻
ما شاید ظهور را درک نکنیم
ولی یک لیاقتی و یک لطافتی بدهد
که لااقل در خواب گاهگاهی
مهدی صلوات الله علیه
یا بزرگان دین را
زیارت کنیم.
چون حدیث داریم که هرکس
ائمه علیهم السلام یا
یکی از بزرگان شیعه را در خواب ببیند،
یقین بداند که خودشان هستند.
فرمود شیطان نمی تواند در خواب
به صورت ما
یا شیعیان ما مجسم شود.
هرکس مهدی آل محمد
و سایر ائمه علیهم السلام یا
یکی از بزرگان دین را در خواب
ببیند، قطعا و یقینا بداند که شیطان نیست.
بقیت الله ج ۲م۴
✧════•❁🦋❁•════✧
مهدي توئي كه ميدهي از حق به ما خبر
در پرده از چه اي و نيائي ز پرده در
دل ها همه چو وادي سينا نما، ز مهر
مدهوش جلوه ات بنما گر چه يك نظر
🌟
🌟🍀
🍀🌟🍀
🌟🍀🌟🍀
ִָ ༅༅᪥ ﷽ ᪥༅༅ ָ
در باب رزق و روزی..
﹍﹍﹍﹍﹍﹍﹍✾✾﹍﹍﹍﹍﹍﹍
عِيالُهُ الخَلائقُ ، ضَمِنَ أَرزاقَهُم، و قَدَّرَ أَقْواتَهُم .[نهج البلاغة : الخطبة ۹۱.]
✨امام على عليه السلام : خلايق نان خورهاى خدايند . خداوند روزیهاى آنها را ضمانت و خوراكشان را مقدّر كرده است ..
══════🍃💠🍃═════•
✨امام حسن عسکری علیه السلام:
لا يَشغَلْكَ رِزقٌ مَضمونٌ عن عَمَلٍ مَفروضٍ
«رزق و روزی ضمانت شده، تو را از امر واجب باز ندارد.»
تحف العقول، ص ۴۸۹
══════🍃💠🍃═════•
مسأله ـ
آن چه واجب است در تحصیل رزق همین است که شخص خود را مهیا کند از برای کاری که می تواند بکند اگرچه به جاروب کردن محل کسب و آب پاشیدن و بساط انداختن و گشودن درب دکان و گذاردن ترازوی خود و امثال آن باشد هر کسی در کار خودش، و تقدیرات امور به دست قدرت الهی است نه به دست خلق.
چنان که در احادیث وارد شده و خلافی در آن نیست.
ִָ ༅༅᪥ ﷽ ᪥༅༅ ָ
⚜امام محمد باقر علیهالسلام خطاب به جابر بن یزید جُعفی میفرمایند:
أُوصِيكَ بِخَمْسٍ إِنْ ظُلِمْتَ فَلَا تَظْلِمْ وَ إِنْ خَانُوكَ فَلَا تَخُنْ وَ إِنْ كُذِّبْتَ فَلَا تَغْضَبْ وَ إِنْ مُدِحْتَ فَلَا تَفْرَحْ وَ إِنْ ذُمِمْتَ فَلَا تَجْزَعْ وَ فَكِّرْ فِيمَا قِيلَ فِيكَ فَإِنْ عَرَفْتَ مِنْ نَفْسِكَ مَا قِيلَ فِيكَ فَسُقُوطُكَ مِنْ عَيْنِ اللَّهِ جَلَّ وَ عَزَّ عِنْدَ غَضَبِكَ مِنَ الْحَقِّ أَعْظَمُ عَلَيْكَ مُصِيبَةً مِمَّا خِفْتَ مِنْ سُقُوطِكَ مِنْ أَعْيُنِ النَّاسِ وَ إِنْ كُنْتَ عَلَى خِلَافِ مَا قِيلَ فِيكَ فَثَوَابٌ اكْتَسَبْتَهُ مِنْ غَيْرِ أَنْ يَتْعَبَ بَدَنُكَ
---------------------
5⃣ ای جابر تو را به پنج چیز وصیت میکنم:
1⃣اگر به تو ظلم کردند تو ظلم نکن.
2⃣اگر به تو خیانت کردند تو خیانت نکن.
3⃣اگر تو را تکذیب کردند خشمگین نشو.
4⃣اگر تو را مدح کردند خوشحال مشو.
5⃣و اگر تو را سرزنش کردند ناراحت نشو.
❕به آنچه درباره تو می گویند فکر کن
🔺 اگر راست بگویند و تو خشمگین شوی، مصیبت رسوایی نزد خدا بزرگتر از رسوایی نزد مردم است. و اگر دروغ بگویند، تو بدون رنج ثواب بدست آورده ای.
📚بحارالأنوار، ج۷۵، ص۱۶۲
ִָ ༅༅᪥ ﷽ ᪥༅༅ ָ
⚜امام حسن عسکری علیه السلام:
🌥در زمان غیبت مهدی(عج) هيچ کس نجات پيدا نميکند غیر از دو دسته:
✦ اول: شیعیان ثابت قدمش
✦ دوم: دعاکنندگان فرجش
🕊✨ أللَّھُمَ عـجِـلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج
وَالْـعٰافیَةَ وَ النَّـصـرْ✨🕊
📗کمال الدین
با مقدر بودن روزی چرا برای وسعت آن دعا می کنیم؟
پرسش
مدتی است که افکاری ایمان سوز به ذهنم خطور کرده است. گفتم شاید از طریق مشاوره و طرح سؤال با شما، جواب آن را بیابم . این سطور که می نویسم، تراوشات ذهنی من است و وسوسه ها و افکاری که در این مدت به سراغم آمده است:
من بارها شنیده¬ام و خوانده ام و دیده ام که سخن از رزاقیت خداوند به میان آمده است. اصولا این رزاقیت به چه معناست؟ آیا به معنای آن است که خداوند حکیم برای همه بندگان به اندازه گذران زندگی رزق و روزی مقدر کرده و یا آنکه درهای خزائن رحمت الهی و برکات مادی و معنوی آن باز است، تا بندگان از خوان بیکران نعماتش بهره مند شوند؟ اگر اینچنین است چرا می بینیم بسیاری از افراد و خصوصا متشرعان و مؤمنانی که خود این حرف را قبول دارند، در تمام زندگی خود گرفتار فقر و نداری اند؟ اگر خداوند مقرر کرده است، پس چه دلیلی دارد که ما طلب روزی مناسب و نافع و حلال از خداوند کنیم؟ این همه در تعقیبات نماز می خوانیم؛ مثلا یک کارمند و یا کارگر حقوقش معلوم است، حالا مثلا دعا کند خدایا بیشتر بده، آیا مثلا دویست هزار تومان بیشتر گیرش می آید؟ منظورم چیزهای مقطعی نیست . وضع زندگیش همواره بر همان مدار ثابت می چرخد تا بازنشستگی و همیشه کمیت زندگی خود و خانواده اش لنگ است. اما یک نفر دیگر که بی دین و ایمان است، نه این چنین طلبی می کند، اما روز به روز بر ثروت و مکنت اش افزوده می شود و طعم رفاه را می چشد و شاید هم به بسیاری از مردمان خیرش برسد. نمونه اش بسیاری از ثروتمندان خیری که در اقصی نقاط عالم یافت می شوند که بسیاری از آنان اعتقاد مذهبی ندارند. این نکته را هم می دانم که رزق شامل علم و دانش و همسر خوب و ... هم می شود، اما نمی توانیم ثروت حلال و پر برکت را از آن استثنا کرد.
در مثالهای فوق شاید این پاسخ ارائه شود که بله! این به دلیل مناسبات ناعادلانه و ظالمانه حاکم بر جامعه و عدم توزیع مناسب ثروت است. گو اینکه بسیاری از کشورهای پیشرفته توانسته اند با برنامه ریزی صحیح، سطح رفاه مطلوبی را برای شهروندان خود فراهم کنند. قطعا هیچ کس نمی تواند منکر این مطلب شود و مثلا کشورهای نمونه ای مانند کانادا، سوئد و سویس و ... در این زمره اند. و در بسیاری کشورها وضعشان هرچه است از ما بهتر است. خوب مگر آنها از خدا طلب روزی واسع و نافع کرده اند؟ نه! یک برنامه ریزی منطقی و عقلانی.
چکیده سؤالاتم را با توجه به مطالب ذیل به این شرح عرض می کنم و خواهش اکید دارم که جواب آن را با توجه به مطالب بالا ارائه دهید.
جسارتا دنبال جواب کلیشه ای و گتره ای نیستم چون داخل خیلی کتابها دیده ام ولی به دردم نخورد.
رزاقیت خداوند به چه معناست؟
دیگر اینکه با این تفاصیل، عدالت خداوند چطور بیان می شود؟
شبهه ذهن آزار دیگر اینکه عقیده یهودیان که می گویند العیاذ بالله ید الله مغلوله- دست خدا بسته است- به ذهن متبادر می شود. پاسخ آن چیست؟ اللهم انی أسألک العافیة فی الدین و الدنیا و الآخره. آمین
پاسخ اجمالی
هر چند ما رزق و روزی را منحصر در داشتن ثروت و سایر نعمت های دنیوی نمی دانیم، اما خداوند کریم مقدر نموده است که اولا: سطح برخورداری افراد از رزق و روزی دنیوی متفاوت باشد تا وسیلهای برای امتحان بشر به وجود آید، و ثانیا: انسانها با برنامهریزی، جهت زندگی مناسب تلاش نمایند و طبیعتا هر انسان و جامعهای؛ چه مؤمن و چه کافر؛ برنامه بهتری داشته باشد، زودتر و مطمئنتر به هدف خود دست خواهد یافت. اما این بدان معنی نیست که برنامهریزی، به تنهایی میتواند ضمانت کاملی برای رسیدن به هدف باشد، بلکه عوامل دیگری همانند دعا و درخواست برکت از خداوند نیز تأثیرگذار بوده و سرانجام، این خداوند است که با مشیت او، برخی برنامهها به هدف خواهد رسید و احیانا برای آنکه بشر، خود را قدرت مطلق فرض ننماید، روزی بیشتری در اختیار افراد کم دانش و بیبرنامه نیز قرار خواهد داد و در مقابل، بسیاری از برنامهریزیهای دقیق، نقش بر آب خواهد شد! در ضمن، هر چند برنامهریزی اقتصادی برای انسان های با ایمان لازم است، اما آنان نباید در راه رسیدن به ثروت، تمام انرژی خود را مصرف نموده و به هر شیوهای عمل نمایند، زیرا هرچند ثروت برخی انسان ها و جوامع، از دیگران بیشتر است اما اگر حس زیادهطلبی در هر انسانی کنترل نشود، هیچگاه او به وضع موجود راضی نبوده و با فراموش نمودن آخرت و نیز حقوق دیگران، دائم به فکر افزایش هرچه بیشتر امکانات مادی خود میباشد. عدالت خداوند را نیز نمیتوان با رزق و روزی دنیوی، ارزیابی نمود، بلکه اگر مؤمنان فقیر در این دنیا، در روز معاد هم از درجه و مقامی پایینتر از ثروتمندان بیدین برخوردار باشند، آنگاه میتوان در عدالت خدا شک نمود، اما در غیر این صورت، فقر برخی مؤمنان؛ با توجه به پاداش گرانبهایی که در برابر صبر دریافت خواهند نمود؛ با عدالت پروردگار هیچ ناسازگاری نخواهد داشت.
پاسخ تفصیلی
چنین افکاری نه تنها ایمانسوز نبوده، بلکه بررسی و دریافت پاسخ آنها با رعایت انصاف و توکل بر خداوند، یقینا موجب تقویت ایمانتان خواهد شد و میدانیم اشخاصی که از روی دانش و آگاهی، به آموزههای دینی اعتقاد داشته باشند، از مقام والاتری نسبت به دیگر افراد برخوردارند.
در آغاز، ترجمه آیاتی از قرآن کریم را مرور مینماییم و شما را به دقت در مضامین آن فرا میخوانیم:
آنانی که تنها خواهان این دنیا میباشند، اگر اراده نماییم آنان را به برخی خواستههایشان خواهیم رسانید اما بعد از آن، این جهنم است که در انتظارشان بوده و با خواری و ذلت وارد آن خواهند شد. و آنانی که آخرت را بطلبند و نهایت تلاش خود را برای آن انجام دهند، تلاش آنان بیپاداش نخواهد ماند. هر دو گروه، از روزی پروردگار بهرهمند خواهند شد و روزی پروردگارت انحصاری نیست . ای پیامبر! ببین که چگونه برخی افراد را بر برخی دیگر در روزی دنیوی برتری دادیم و یقینا درجات اخروی بزرگتر و ارزشمندتر خواهد بود [1] .
تنها با دقت در این آیات، میتوانید تمام پاسختان را دریافت نمایید، اما با استفاده از دیگر آیات و روایات، پرسش شما را در چند محور، مورد بررسی قرار میدهیم:
1 – روزی و رزق خدا به چه معناست؟
2 – آیا رزق دنیوی منحصر به ثروت مادی است؟
3 – آیا رزق دنیوی و اخروی با هم در تضاد و تعارض میباشند؟
4 – آیا نباید برای به دست آوردن رزق خدا تلاش نموده و برنامهریزی کرد و آیا این تنها تلاش است که میتواند وضعیت زندگی انسانها را بهبود بخشد؟
5 – آیا دعا برای رزق واسع و نافع و حلال، فایدهای دارد؟
6 – آیا رزق دنیوی خداوند، به افراد بیاعتقاد و بیدین نخواهد رسید؟
7 – آیا تفاوت سطح زندگی افراد، با عدالت خداوند همخوانی دارد؟
پاسخ موارد یاد شده، به همان ترتیب، این است که:
1 – با مطالعه قرآن و بررسی آیاتی که از واژه رزق در آنها استفاده شده، به این نکته پی میبریم که هر چند از این کلمه در روزی دنیا نیز بسیار استفاده شده [2] ، اما در بسیاری موارد، مراد از رزق، روزی اخروی و نعمت های بهشت است [3] به عنوان نمونه، خداوند به پیامبر(ص) توصیه نموده که به ثروت دیگران چشم ندوخته و متعجب نشود، زیرا روزی پروردگار بهتر و بادوامتر است [4] . بر این اساس، رزق هم دنیوی و هم اخروی است و هر دو نیز از جانب خداوند است.
2 – اما باید بدانیم که؛ همانگونه که اشاره فرمودید؛ رزق دنیوی نیز منحصر به میزان ثروت و دارایی و مقدار هزینههایی که هر انسانی انجام میدهد، نبوده، بلکه علاوه بر آن، بیشتر به چگونگی و کیفیت استفاده از ثروت نیز مرتبط میباشد. به سه نمونه ساده زیر توجه نمایید:
الف: خانوادهای با قطار و صرف هزینهای اندک به مسافرت کوتاهی در داخل کشور رفته و خاطرات شیرینی از این سفر برایشان باقی میماند، اما خانواده دیگری با هزینهای دهها برابر به مسافرتی خارج از کشور رفته، اما به دلایلی، خاطره خوشی از سفر خود ندارند. به عقیده شما کدام یک از این دو خانواده، بیشتر از روزی خداوند بهرهمند شدهاند؟!
ب: دو دوست و رفیق، یکی سالم و سرحال و دیگری بیمار و بیاشتها، با هم به رستورانی رفته و غذایی یکسان سفارش داده و میل مینمایند. آیا با توجه به اینکه مقدار هزینهشان مساوی بوده است، بهرهشان از روزی خداوند نیز یکسان بوده است؟!
ج: بهره شخصی که تمام زندگی خود را صرف کسب درآمد نموده و با ملیاردها ثروت از دنیا رفته، از رزق و روزی بیشتر بوده، یا فردی که درآمد و زندگی متوسطی داشته و بدون هیچ ارث و میراثی عمر خود را به پایان برده است، اما در طول زندگی از آرامش بیشتری برخوردار بوده؟!و ...
چنین نمونههایی؛ که خودتان نیز میتوانید صدها مورد مشابه را بیان نمایید؛ شاهد آن است که حتی رزق دنیوی را نمیتوان، تنها منحصر به برخورداری از ثروت و مقدار هزینه نمودن دانست، بلکه، هم کمیت و هم کیفیت استفاده از ثروت، در تعیین رزق، نقش خواهد داشت. البته بیان نمونههای فوق نیز دلیل بر آن نیست که الزاما هر که ثروت بیشتری داشته باشد، بهره کمتری از روزی دارد، بلکه هدف ما این است که بگوییم میتوان با ثروت کمتر هم، بهره بیشتری از روزی داشت.
3 – حال آیا روزی وسیع در دنیا و رزق آخرت با هم در تضاد هستند؟ باید گفت که این دو موضوع ذاتا با هم تضادی ندارند و به ندرت، برخی افراد نیز از هر دو نعمت برخوردارند [5] ، اما به دلیل وسوسهانگیز بودن ثروت و نیز القائات مداوم شیاطین انس و جن، زیادهروی در به دست آوردن و نگهداری ثروت میتواند مانع دستیابی انسانها به مقامات معنوی گردد، بگونهای که با مطالعه تاریخ ملاحظه مینماییم که دشمنان پیامبران، بیشتر از گروه ثروتمندانی بودهاند که قرآن، عنوان "مترف" را برای آنها بکار برده است [6] .
و طبیعی است که اگر انسان، فکر و تلاش خود را تنها در راه رسیدن به ثر
وت دنیا متمرکز نماید، نمیتواند به امور دیگر بیندیشد.
4 – خداوند به بندگان خود دستور میدهد که با تلاش و فعالیت خود، از رزق خداوند بهرهمند شوند [7] ، امام صادق(ع) برنامهریزی دقیق برای زندگی را یکی از ویژگیهای افراد با ایمان برمیشمارد [8] . توصیههای فراوانی که در قرآن کریم و نیز از پیامبر اکرم(ص) و پیشوایان معصوم(ع) در ارتباط با لزوم تلاش برای تأمین معاش و قناعت و اقتصاد و جلوگیری از اسراف و تبذیر نقل شده، همگی نشاندهنده لزوم یک برنامهریزی دقیق برای پیشرفت اقتصادی خانواده و جامعه میباشد. به این موارد دقت فرمایید:
الف: خداوند توصیه مینماید که در هنگام انفاق، نه با بخل رفتار نموده و نه آن قدر گشادهدستی نماییم که بعدا محتاج دیگران شویم [9] .
ب: پیامبر اکرم(ص) فرمودند: شخصی که در زندگی خود برنامهریزی داشته باشد، خداوند او را از روزی بهتری برخوردار نموده و هرکه ریخت و پاش و اسراف نماید، خداوند او را از روزی محروم خواهد ساخت [10] .
ج: شخصی با قیافهای ناصحانه به امام صادق(ع) عرض نمود که چرا شما ثروت خود را در جاهای مختلف سرمایهگذاری نمودید؟ اگر آنها را در یکجا جمع آوری نمایید، هم ادارهاش راحتتر بوده و هم سودش بیشتر میباشد!
امام در پاسخ فرمودند که دلیل من برای چنین کاری، آن بوده است که اگر آسیبی به یک قسمت از اموالم برسد، بخش دیگری از آنها سالم مانده (و بدینوسیله از فقر در امان باشم!) [11]
د: ابان بن عثمان میگوید که امام باقر(ع) مرا احضار نموده و از من پرسید: آیا فلانی، زمین خود را فروخته؟ عرض نمودم: بلی!، ایشان فرمودند که در کتاب آسمانی تورات بیان شده که شخصی که زمین و یا چاه آبی را بفروشد و زمین و چاه دیگری را جایگزین آن ننماید، سرمایهاش به هدر رفته است! [12] .
با توجه به مستندات فوق؛ که دهها برابر آن را نیز میتوان در منابع اسلامی یافت؛ بیانصافی است اگر بگوییم که اسلام، مردم را به بیتوجهی در امر معاش و نداشتن برنامهریزی دعوت مینماید و آنان را به مسلک جبر رهنمون میگردد به این دلیل که چون روزیتان از قبل مقدر شده، نه تلاشتان و نه دعایتان فایدهای نخواهد داشت! بلکه؛ بر عکس؛ در روایات به کار و تلاش، اهمیت ویژهای داده شده و آن را همانند جهاد ارزیابی نموده [13] و نیز وارد شده که علاوه بر روزی مقدر، میتوان با دعا، به رزق بیشتری نیز دست یافت [14] . این مطلب نیز که گاهی در میان مردم مطرح میشود که کسی از گرسنگی نخواهد مرد، هیچ مستندی نداشته و نمیتواند توجیهگر افراد تنبل و تنپرور و بیبرنامه باشد. حال، شاید این پرسش مطرح شود که روایاتی که در ظاهر خود، خلاف این مطلب را میرسانند، چه توجیهی خواهند داشت که در پاسخ باید بگوییم که چنین روایاتی، ناظر به چند موضوع هستند که به برخی از آنها اشاره مینماییم:
الف: برخی افراد؛ همانند یهودیان؛ تصور مینمودند که خداوند، بعد از اتمام آفرینش، آنان را به خود واگذاشته و همانند شخص دست بستهای که قدرت بر کاری ندارد، ناظر بر اعمال آنهاست [15] و این مفهوم همان آیهای است که در پرسشتان طرح نمودید(ید الله مغلوله) [16] .
ما چنین عقیدهای را صحیح ندانسته و معتقدیم که هر چند برنامهریزی و نیز تلاش برای کسب روزی لازم است، اما نباید قدرت خداوند را نادیده گرفت و دلیلش آن است که مشاهده مینماییم خداوند برای نشان دادن قدرت خود، در بسیاری موارد، با نقش برآب نمودن بسیاری از برنامهریزیهای دقیق، در مقابل، به اشخاصی که از بهره هوشی پایینی برخوردارند و طبیعتا توانایی برنامهریزی دقیقی ندارند، ثروت فراوان عطا نموده، تا افراد عاقل پند گرفته و بدانند که تنها با عقل و هوش نیست که میتوان به ثروت دست یافت [17] و همیشه، تدبیر منطقی و عقلانی پاسخ نمیدهد و گاهی بر عکس، زندگی افراد بدون تدبیر و برنامهریزی، بهتر از دیگران خواهد شد!
البته این موضوع، کلیت نداشته و نباید به بهانهای برای عدم برنامهریزی تبدیل شود، بلکه تنها باید بدانیم که هیچگاه نباید قدرت خداوند را نادیده گرفته و از دایره توحید خارج شویم.
ب : دستهای از این روایات نیز به این مطلب اشاره دارند که باید در برنامهریزیهای مرتبط با اداره زندگی، تنها از راههای پذیرفته شده در دین اسلام اقدام نموده و از جلب سرمایه و ثروت، با استفاده از راههای نامشروعی همانند سرقت، ربا و ... خودداری نماییم. طبق آموزههای دینی، اگر چه میتوان، با این روشها، ثروتی را به دست آورد، اما خداوند؛ به مجازات چنین کاری؛ فرد را از رزق حلالی که از قبل برایش مقدر شده بود، محروم میسازد [18] .
ج : بیشتر اینگونه روایات، به این امر مهم توصیه مینمایند که چون زندگی ما منحصر به چند روز دنیا نبوده، بلکه زندگی دائمی ما در آخرت خواهد بود، نباید آن قدر به کسب معاش دنیا مشغول شویم که آخرت را از یاد برده و هیچ فرصتی را برای تفکر و عبا
دت باقی نگذاریم!
در یکی از ادعیه چنین بیان شده که: خداوندا! کاری مکن که دنیا را مهمترین هدف خود تلقی نموده و تمام دانش خود را برای رسیدن به آن بکار گیریم [19] . چرا از خدا چنین چیزی میخواهیم؟ زیرا انسان سیری ناپذیر بوده و هر چه امکانات مادیاش زیادتر شود، خواستههای جدیدی نیز فراروی او قرار خواهد گرفت و شاهدش هم این است که همان کشورهایی که اشاره نمودید و انصافا هم رفاه نسبی در آنها وجود دارد، اگر با مردم آنها همسخن شوید، متوجه خواهید شد که آنان نیز رضایت کامل از زندگی نداشته، بلکه به رفاهی بیشتر میاندیشند! البته مجددا تاکید مینماییم که تلاش و برنامهریزی برای رسیدن به حداقل رفاه، از جانب اسلام مورد تأیید است، اما به فرموده امام صادق(ع) باید آن قدر به دنبال کسب ثروت باشیم که نه همانند اشخاص بیتفاوت و بیمسئولیت بوده و نسبت به اداره زندگی، اهمیتی قائل نشویم و نه همانند افراد حریصی باشیم که تنها دنیا را در نظر داشته و به فکر آخرتشان نیستند، بلکه باید در راه به دست آوردن سرمایه از جاده انصاف و عفاف خارج نشویم [20] .
5 – اما در پاسخ به اینکه آیا دعا هم در رزق و روزی تأثیر داشته و آیا استجابت چنین دعایی قطعی بوده و با مقدرات از پیش تعیین شده منافاتی ندارد؟ باید گفت که ابتدا باید بدانیم که دعا باید به همراه تلاش و برنامهریزی بوده و بدون آن، تأثیری نخواهد داشت و به تعبیر امام صادق(ع) دعای شخصی که بیکار در خانهاش نشسته و طلب روزی مینماید و یا شخصی که سرمایهای داشته، اما به دلیل نداشتن برنامهای مشخص، آن را از بین برده و سپس خواستار سرمایه مجدد از خداوند است، مستجاب نخواهد شد و خداوند در پاسخ به چنین افرادی خواهد فرمود که آیا شما را به تلاش و برنامهریزی و مراقبت در حفظ اموال دعوت نکردهبودم؟! [21] اما در غیر این صورت، دعای افراد مؤمنی که تلاش کافی را نیز مینمایند، به هر حال مستجاب خواهد شد، اما ممکن است پاسخ چنین دعایی، دقیقا همان چیزی نباشد که بنده از خداوند خواسته، بلکه پروردگار بر حسب تقدیر و مصلحت بنده خویش، یا دقیقا همان خواهش او را اجابت نموده و یا خیری دیگر و بهتر از موضوع خواهش او، به بنده خود عطا خواهد فرمود. مثلا، اگر بر حقوقش چیزی افزوده نشد، در عوض، بیماری خود یا خانوادهاش که از قبل مقدر شدهبود، با این دعا منتفی خواهد گشت. در این مورد میتوانید به پرسش شماره 3040 همین سایت نیز مراجعه فرمایید. در ارتباط با مقدر بودن روزی از قبل نیز باید گفت که روزی بر دو قسم است که یکی از آنها ثابت و حتمی بوده و دعا و تلاش، تأثیری در آن نخواهد گذاشت و دیگری متغیر بوده و بسته به کوشش و خواهش، کم و زیاد خواهد شد و دعا در این قسمت دوم تأثیرگذار میباشد. روایاتی وجود دارند که این تقسیم بندی را صحیح میدانند، از جمله، روایتی از امام باقر(ع) که در تفسیر آیه 32 سوره نساء در مورد رزق و روزی وارد شده است [22] . برای آگاهی بیشتر در این زمینه، به پرسش 967 همین سایت مراجعه فرمایید.
اجمالا باید بدانیم که ما موظفیم در امور مختلف، همانند بهبود وضع زندگی، پیروزی مسلمانان بر کفار، ظهور امام غایب(ع) و ... دست به دعا برداریم، اما اجابت آن بر حسب مصلحت و تقدیر خداوند است، ولی به هرحال، ما به پاداش دعای خود خواهیم رسید.
6 – با دقت در آیاتی از سوره اسراء؛ که در ابتدای پاسخ بیان شد؛ و نیز سایر آیات و روایات، خداوند چنین مقدر نموده که تمام بندگان او؛ چه کافر و چه با ایمان؛ از روزی او در این دنیا برخوردار شوند و راه رسیدن به رزق خداوند در این دنیا، منحصرا بستگی به ایمان افراد و دعای آنان نخواهد داشت و چه بسا افراد بیایمان؛ بدون اینکه هیچ خواهشی از خدای خود نیز نموده باشند؛ از روزی مادی بیشتری نسبت به مؤمنان برخوردار گردند، اما نعمت های الاهی خداوند در آخرت، تنها نصیب افرادی خواهد شد که با خداوند و تعالیم او عنادی نداشته باشند. بر این اساس، مشاهده افراد ثروتمند بیایمان، امر عجیبی نبوده و در تمام زمان ها؛ از جمله در طول زندگانی پیامبر بزرگوار اسلام(ص)؛ بسیار مشاهده میشده است.
7 – اگر تنها این دنیا را در نظر گرفته و زندگی بشر را منحصر به آن بدانیم، مطمئنا چنین تفاوت برخورداری از نعمت، با عدالت خداوند ناسازگار خواهد بود، زیرا در این صورت، پیروان خدا پاداشی کمتر از دشمنان او دریافت نمودهاند! اما اسلام، این دنیا را فقط مسیری کوتاه برای زندگانی جاوید اخروی تلقی مینماید [23] . بر این اساس، اشخاصی که به این دین ایمان آورده و به تعالیم آن باور دارند، عدالت را تنها در این دنیا نمیجویند، تا با مشاهده برخی نابرابریها در آن، در اعتقادات خود دچار شک و تردید شوند. در پاسخهای2950 همین سایت، مطالبی در ارتباط با عدالت خداوند موجود است که مراجعه به آنها مفید خواهد بود.
حال، یک بار دیگر، پاسخ اجمالی را مرور نموده تا نتیجه مختصری از آنچه
بیان شد را مطالعه فرمایید.
در نهایت، نظر به اینکه پرسشتان دارای جوانب مختلفی بوده است، ما آنرا در هفت قسمت بررسی نمودیم، اما اگر ابهامتان در یکی از این قسمتها برطرف نشده و یا اگر موضوع مبهم جدیدی در همین زمینه؛ غیر از مسائل طرح شده؛ به ذهن شما خطور نمود، میتوانید با ذکر دلیل باقیماندن چنین ابهامی، آنرا مجددا ارسال فرمایید، تا در حد توان پاسخگوی آن باشیم.
ذکر این نکته نیز لازم است که کلید اصلی حل چنین مشکلاتی آن است که نوع نگرش خود به زندگی دنیا را تغییر داده و اعتقاد به جهان آخرت و دوام آن را در قلبهایمان راسختر نماییم. با آرزوی توفیق.
[1] - اسراء، 21 – 18.
[2] - بقره 2، 22، 57 ، 60 ، 126، 172، 233 و 254 و نیز آیات بسیاری از سورههای دیگر.
[3] - حج 50 و 58، انفال 4 و 74، سبا 4، صافات 41، طلاق 11، غافر 40.
[4] - طه 131.
[5] - کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ص 57، روایت 6، دار الکتب الاسلامیه، تهران، 1365 ه ش، ج 5.
[6] - اسراء 16، مؤمنون 33 و 64، سبا 34، زخرف 23، واقعه 45 و ....
[7] - ملک 15.
[8] - حر عاملی، محمد بن الحسن، وسائل الشیعه، ج 17، ص 65، روایت 21996، مؤسسه آل البیت، قم، 1409 ه ق.
[9] - اسراء، 29.
[10] - حر عاملی، محمد بن الحسن، وسائل الشیعه، ج 21، ص 553، روایت 27852.
[11] - همان، ج 17، ص 69، روایت 22010.
[12] - همان، ج 17، ص 70، روایت 22013.
[13] - همان، ج 17، ص 66، روایت 22001.
[14] - مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 5، ص 147، روایت 5، مؤسسه الوفاء، بیروت، 1404
ه ق.
[15] - همان، ج 4، ص 95.
[16] - مائده، 64.
[17] - حر عاملی، محمد بن الحسن، وسائل الشیعه، ج 17، ص 48، روایت 21948.
[18] - همان، ج 17، ص 45، روایت 21940.
[19] - مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 2، ص 63، روایت 11.
[20] - حر عاملی، محمد بن الحسن، وسائل الشیعه، ج 17، ص 48، روایت 21950.
[21] - همان، ج 7، ص 124، روایت 8908.
[22] - همان، ج 17، ص 45، روایت 21940.
[23] - غافر 39؛ رعد 26؛ آل عمران 14 و 185؛ توبه 38 و ... .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 انفجار مهیب در استانبول
🔹طبق گزارشها، صدای انفجاری مهیب در میدان تقسیم استانبول شنیده شده و نیروهای امداد درحال رفتن به محل هستند.
🔹رسانههای ترکیهای نوشتهاند بر اثر انفجار در گذرگاه اصلی عابرپیاده در استانبول دستکم ۱۱ نفر مجروح شدهاند.
روزی موسی به پیشگاه خداوند عرضه داشت:
خدایا امروز من را به برخی اسرار و امور نهفته آگاه کن!
خداوند خطاب به او فرمود: به کنار چشمه برو،
خود را در میان گیاهان مخفی کن و نگاه کن چه حوادثی در آنجا رخ می دهد!
موسی این کار را کرد و به نظاره ی چشمه پرداخت.
در همان لحظه سواری به کنار آب آمد ،لباس خود را در آورد و آب تنی کرد
و سپس لباس بر تن کرد و رفت.اما کیسه ی پول های خود را جا گذاشت.
کودکی کنار چشمه آمد و کیسه ی پول را برداشت و رفت.
موسی شاهد بود که در همان لحظه کوری به کنار چشمه آمد و آنجا نشست.
در همین لحظه سوار به دنبال کیسه ی خود بازگشت و چون کیسه را نیافت،
از کور پرسید:آیا تو کیسه ی پول مرا ندیدی؟
کور که از هیچ چیز اطلاع نداشت ،اظهار بی خبری کرد.
سوار،باچند ضربه،کور را از پا در آورد و او را کشت و گریخت.
موسی بعد از این واقعه عرض کرد: خدایا!
این چه حادثه ای بود که به من نشان دادی؟
حکمت هرچی بود این گونه بود که فرد بی گناه کشته شد!!!
خداوند فرمود:ای موسی!پدر این کودک مدت ها نزد مرد اسب سوار،
کار کرده بود و دقیقا آنچه در کیسه بود،حق او بود
که مرد اسب سوار از پرداخت آن خودداری کرده بود.
اینک کودک وارث پدر است که از این راه به حق خود رسید.
اما آن کور که تو دیدی در جوانی پدر آن سوار کار را به قتل رسانده بود
و اکنون با حکمت و عدالت به سزای عمل خود رسید.
☘امام صادق علیه السَّلام میفرمایند:
💫 هر گاه یکی از شما آهنگ کار نیک یا بخشش کند در طرف راست و چپ او دو شیطان قرار گیرند پس بشتابد که آن دو شیطان او را از تصمیماش باز ندارند.
📖برگرفته از اصول کافی
═❁๑🍃๑🌹๑🍃๑ ❁═
#امام_زمان
#یا_صاحب_الزمان_عج
اغلب گرفتاری ما مسلمانها در اثر این دو چیز است
✅ یا عقوق والدین
✅ یا قطع رحم
بجان امام زمان بیشتر گرفتاریهای ما برای همین است. یک مقدار بیشتر حواسمان باشد.
آیت الله ناصری حفظه الله
═❁๑🍃๑🌹๑🍃๑ ❁═
#یا_صاحب_الزمان_عج
🔴مهمتریڹ طاعات و واجبتریڹ عبادات
در کتاب ارزشمند مڪیال المڪارم که بہ خواست و دستور امام عصر عجڸ اللہ تعالي فرجہ الشریف بہ رشتہ تحریر درآمده است ميخوانیم: "دعوت ڪردڹ مردم بہ امام زماڹ عجڸ اللہ تعالي فرجہ الشریف از مهمتریڹ طاعات و واجب تریڹ عبادات است."
ایڹ دعوت، ثواب عظیمي نیز دارد بہ طورے ڪہ امام حسیڹ علیہ السلام روایتي شنیدني دارند ڪہ خلاصہاش ایڹ است: هر ڪس بہ شیعیاني ڪہ از امامشاڹ دور افتاده اند و یتیم محسوب ميشوند، علومي از اهڸ بیت را ڪہ بہ دستش رسیده برساند و باعث هدایت او شود، خداوند بہ فرشتگانش ميفرماید:
بہ شماره هر حرفي ڪہ یاد داده است یڪ میلیوڹ ڪاخ در بہشت برایش قرار دهید و آنچہ شایستہ آڹ ڪاخ هاست از سایر نعمتها بر او بیفزایید.
📚 مڪیاڸ المڪارم، ج ۲ ص ۳۲۹
—┈—┈✿┈—┈—
#یا_صاحب_الزمان_عج
*🔴امام مهدی شناسی*
⚪️🔹اگر ما دعاگوی اماممان باشیم گویا یکی از خواستههای حضرت را برآورده کردهايم. امام زمان عجّلاللهفرجه فرموده* *اند:«أَكْثِرُوا الدُّعَاءَ بِتَعْجِيلِ الْفَرَجِ فَإِنَ ذَلِكَ فَرَجُكُمْ»*
*«براى فرج بسيار دعا كنيد ، كه فرج شما درآن است»
🔶امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرمایند:
«کسی که براى رضاى خدا، به جهت بر آوردن حاجت برادر مومنش كه صلاح او در ان است ، حركت مى كند، گویا هزار سال خدمت گزار خدای عزّو جلّ بوده در حالى كه چشم بر هم زدنی نافرمانى نکرده است.»
*کمال الدین، ج۲، ص۳۴۱*
🔶در زمان ما مؤمنتر از حضرت ولى عصر عجّلاللهفرجه در عالم امكان وجود ندارد . و حضرت از ما يك در خواست دارند : «براى تعجيل در فرج من دعا كنيد».
🔶البته اين دعا نبايد صورى و ظاهرى باشد . اگر به اين باور برسيم كه بايد اولويت زندگيمان، و در رأس خواستههايمان دعا براى بزرگترمان باشد، بزرگترى كه نفر اول عالم است، دعايمان براى فرج دعايى با روح و واقعى خواهد بود و موجب گشايش امور زندگى خودمان هم خواهد شد.
🔶امام صادق علیه السلام می فرمایند:
«هر کدام از شما مؤمنی را خوشحال کردید گمان نکنید فقط موجب سرور او شدهايد ، بلكه به خدا قسم ما و رسول خدا صلّیاللهعلیهوآله را خوشحال كردهايد»
[مکیال عربی، ج۱، ص۴۹۱]
🔶با دعا برای تعجیل در فرج امام زمان عجّلاللهفرجه نه تنها موجب سرور خود حضرت مى شويم، بلكه يقينا پيامبر و ائمه عليهم السلام را خوشحال مىكنيم .
🔶آرى خوشحالى آخرين معصوم خوشحالى همه حضرات معصومين است .
🔶با دعابراى تعجيل در فرج، همه معصومين را مسرور مى كنيم . پيامبر و اهل بيتش علیهم السلام خاندان احسان و كرم هستند و لطف هيچكس را بدون پاسخ نمى گذارند ، و در عالم بدهكار هيچكس نمىمانند. اگر آن ها را شاد كنيم ، صد چندان در زندگى شاد و مسرورمان مى كنند .
*🔶به محضر مقدس اماممان عرض مى كنيم :*
*🌸مولا جان!*
شما واسطه همه خيرات و بركات زندگى ما هستيد. مى خواهيم از اين پس «اللهم عجل لوليك الفرج» در رأس دعاها و تمناهایمان باشد.
*🌸آقا جان!*
باور داريم دعا براى وجود مقدس شما به گونهاى در زندگى ما بازگردان دارد كه با هيچ دعايى برابرى نمىكند و موجب گشايشهاى خاص در مشكلات و گرفتاريهایمان مى شود .
#مهدی_شناسی
#امام_زمان
#استاد_بروجردی
═❁๑🍃๑🌹๑🍃๑ ❁═
#یا_صاحب_الزمان_عج