❌حسرت وصفناپذیر انسان در قیامت برای انجام ندادن همه کارها برای رضای خدا
✍شهید مطهری: در حديث است كه اگر میشد كسى در قيامت به خاطر احساس مغبونيت بميرد اكثر اهل محشر میمردند از اینکه چقدر عمرشان تلف شد و از بين رفت!
✅ تمام کارهای من میتوانست بر اساس رضاى حق و بر طريق پيمودن صراط عبوديت باشد. حتى میتوانستم لحظات خواب خود را به عبادت تبدیل كنم.
✅ انسان اگر كارهايش بر اساس برنامه الهى باشد همه كارهايش عبادت میشود. خوابى كه براى اين باشد كه انسان رفع خستگى كند تا باز به كارهايى بپردازد كه در آنها رضاى حق باشد عبادت است. غذا خوردنش هم عبادت میشود، شوخى و مزاح كردنش هم عبادت مىشود.
✅ هر چه كه در اين مسير در حد نياز باشد و هدف اصلى انسان خدا باشد همه عبادت میشود. آيا من میتوانم شش ساعت پشت سر هم بخوابم و همه خواب من عبادت باشد؟ البته میتوانم.
📗 استاد #مطهری، آشنایی با قرآن، ج۷، ص۱۷۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖤 فاطمیه را جدی بگیریم...
🔹حجت الاسلام و المسلمین دانشمند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨قرآن خواندن امام زمان(عج)
🔸 استاد رائفی پور
💠 خدا ظلم نمی کند
🔹 إنَّ اللَّهَ لا يَظْلِمُ النَّاسَ شَيْئاً وَ لكِنَّ النَّاسَ أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ؛
📚 #یونس - 44
🔹 خداوند هيچ به مردم ستم نمىكند؛ ولى اين مردمند كه به خويشتن ستم مىكند!»
✅ خدا را مقصر ندانید؛ چرا که رعایت نکردن جوانب احتیاط و رها کردن دستورات و قوانین عقلی و الهی و مقصر دانستن دیگران خلاف عقلانیت و مروت است.
سه سال سخت در آخرالزّمان(ویرایش شده)
از روایات اسلامی بهره گرفته میشود که در آخرالزّمان سه سال سخت خاهند بود که در آنها گرفتاریها و ناخُشیهای گوناگون فرود میآیند که زمین را ویران و بسیاری از زیندگانش را نابود میکنند، و آن سالهای سخت از سه رمضان پیش از قیام امام مهدی(علیهالسّلام) در ماه محرّم در مکّه آغاز میشوند و در مضان پس از قیامش به پایان میرسند، و در آغاز سال سوم که سختترین سالهای سهگانه است، بزرگستارهای دنبالهدار که «گیسوی سختیآور» نامیده میشود، در ماه رمضان برمیآید، و در پایانههایش دجّال یکچشم هنگام بیبارانیای سخت در زمانی چهلروزه برمیشورد. پس، عیسی پسر مریم(علیهماالسّلام) از آسمان در دمشق فرود میآید و به بیت المقدس میرود و پشت سر مهدی(علیهالسّلام) نماز میگزارد و دجّال را با فرمان امام میکشد، و سختیها، بهویژه آشوبها و جنگها، پایان مییابند.
خداوند متعالی فرموده است:
«بیگمان، با سختی آسایشی است».(1)
نیز امام علی(علیهالسّلام) فرمود:
هنگام سختی بیش از اندازه، گشایش میباشد، و زمان تنگشدن دایرههای گرفتاری، آسایش خاهد بود.(2)
ابو اُمامَه باهِلِی روایت شده است که گفت: رسول خدا(صلّیاللهعلیهوسلّم) برای ما سخنرانی کرد ... فرمود:
... بیگمان، پیش از شورش دجّال، سه سال سخت خاهند بود که در آنها گرسنگی سختی به مردم میرسد. خداوند در سال نخست به آسمان فرمان میدهد که یکسوم بارانش را بازدارد، و به زمین فرمان میدهد، پس، یکسوم روییدنیاش را بازمیدارد. سپس در [سال](3) دوم به آسمان فرمان میدهد، پس دوسوم بارانش را بازمیدارد، و به زمین فرمان میدهد، پس دوسوم روییدنیاش را بازمیدارد. سپس خداوند در سال سوم به آسمان فرمان میدهد، پس، همۀ بارانش را بازمیدارد و قطرهای نمیبارد، و به زمین فرمان میدهد، پس، همۀ روییدنیاش را بازمیدارد و سبزیای نمیرویاند، و هیچ دارندۀ سُمشکافداری نمیماند، مگر آنکه نابود شده باشد، جز آنچه خداوند بخاهد... .(4)
در نوشتارهای زرتشتیان آمده است: در پایان هزارۀ هوشیدر بامی، دیوی مهیب(5) به نام «مَلْکوش»، زمستانی سخت و ترسناک پدید میآورد، و در مدّت سه سال، سراسر گیتی را با برف و باران و تگرگ و باد سرد و طوفان ویران میسازد، و مردمان و جانوران و دیگر موجودات روی زمین را نابود میکند.(6)
بنا بر پژوهش نویسنده، هُوشِیدَر(7) یا هوشیدر بامِی(8) همان بهرام یا هاشمی چینی و نخستین زمینهساز زمامداریِ سوشیانت یا همان امام مهدی(علیهالسّلام) است و در چین آشکار میشود، و چند ماه پیش از قیام سوشیانت، از چین و مُلْتان به سرزمین خراسان میآید و در آنجا برمیشورد، و پس از چیرهشدن بر آسیای میانه، به یاری ایرانیان میشتابد و سپس به عراق میرود و از آنجا رهسپار دمشق و بیت المقدس میشود.
گفتنی است، «مَلْکوش» واژهای پهلوی و به معنای «مرگ و نابودی» است.
از ابو سعید خُدْری روایت شده است که پیامبر خدا(صلّیاللهعلیهوسلّم) فرمود:
در مردم من (مسلمانان) در آخرالزّمان گرفتاریای سخت از پادشاهشان فرود میآید که گرفتاریای از آن سختتر شنیده نشده است، به گونهای که زمین گسترده برایشان تنگ شود و تا آنکه زمین از برگشتن از راستی و ستمورزی لبریز شود، تا جایی که مؤمن پناهگاهی نمییابد که به آن از ستم پناه برد. پس، خداوند(عزّ و جلّ) مردی از فرزندان و نوادگانم را برمیانگیزد و زمین را از بهرهدهی و برابری پُر میکند، چنانکه از ستمورزی و برگشتن از راستی لبریز شده است... .(9)
از ابو حمزۀ ثُمالی روایت شده است که گفت:
شنیدم ابو جعفر محمّد پسر علی(علیهماالسّلام) میفرمود:
... ای ابو حمزه، قائم(علیهالسّلام) برنمیخیزد، مگر هنگام ترسی سخت، زمینلرزههایی، آشوبی و گرفتاریای که به مردم میرسند، طاعونی پیش از آن، شمشیری برنده میان عربها، ناسازگاریای سخت میان مردم و پراکندگیای در دینشان و دگرگونیای در حالشان، تا آنجا که هر آرزوکنندهای، از بزرگی آنچه از درندهخویی مردمان و خُردن برخی از آنان دیگری را میبیند، هر صبح و شام آرزوی مرگ میکند، و شورش وی هر گاه برشورد، هنگام ناامیدی و دلسردی خاهد بود... .(10)
سَدِیر صَیْرَفِی گفت که با گروهی از کوفیان نزد ابو عبدالله جعفر پسر محمّد(علیهماالسّلام) بودیم، به آنان رو کرد و فرمود:
... پس، در آن هنگام، از حج بازداشته میشوید، میوهها کاهش مییابند، سرزمینها بیباران و خشک میشوند، دچار گرانی نرخها و از درستی برگشتن پادشاه میشوید، ستمگری و ستمِ بیش از اندازه با گرفتاری، وبا و گرسنگی میان شما پدیدار میشوند، و آشوبها از همۀ گوشهوکنارهها بر شما سایه میافکنند... .(11)
از ابو بَصِیر روایت شده است که ابو عبدالله-صادق-(علیهالسّلام) فرمود:
ناگزیر پیشاپیش قائم سالی خاهد بود که در آن مردم گرسنه میشوند، و به آنان ترسی سخت از کشتن و کاستنی از داراییها و جانها و میوهها میرسند؛ پس بیگمان، آنها در کتاب خداوند روشناند، سپس این آیه را خاند: «و سوگند که بیگمان، شما را با چیزی از ترس، گرسنگی و کاستن داراییها، جانها و میوهها میآزماییم، و به شکیبایان مژده بده»(12).(13)
از فُضَیْل روایت شده است که ابو جعفر-باقر-(علیهالسّلام) ... فرمود:
... هر گاه نیازمندی و تنگدستی سخت شوند و برخی از مردم دیگری را نشناسند (از برآوردن نیاز برادران رویگردان شوند)، پس، در آن هنگام، هر صبح یا شام، این کار (نابودی پادشاهی خاندان عبّاس و ظهور امام مهدیعلیهالسّلام) را پیشبینی کنید... .(14)
امیر مؤمنان علی(علیهالسّلام)، در یادآوری برخی سرزمینهای مشرق و رویدادهایش، فرمود:
... سوگند که بیگمان، در زمامداری سفیانی، بیبارانی، دشواری و گرفتاریای بزرگ به زیندگان ری میرسند.(15)
«سُفْیانِی» همان عُثْمان شامی پسر عَنْبَسَه، رهبر شامیان و واپسین زمامداران اَمَوی از نژاد ابو سفیان در آخرالزّمان است که در ماه صفر پیش از قیام امام مهدی(علیهالسّلام) رهبری برخی جنبشهایی که پیشتر در سوریه آغازیده شده بودند را میپذیرد، و در ماه رجب در درۀ خشک در سُوَیْدا برمیشورد، و در ماه رمضان بر دمشق و سپس بر بیشتر سرزمینهای شام چیره میشود، و سپاهش بر مصر، عراق، ایران و عربستان سعودی یورش میبرد.
بنا بر آنچه در احادیث اسلامی آمده است، بزرگستارهای دنبالهدار که «گیسوی سختیآور» یا «گیسوی شیطان» نامیده میشود، کمی پیش از قیام امام مهدی(علیهالسّلام)، از ماه صفر تا رجب در کرانههای آسمان میگردد تا آنکه در ماه شعبان میان خُرشید و زمین جای میگیرد و در ماه رمضان به زمین نزدیک میشود و پیرامونش میچرخد و اندکاندک درون پوشش گازیاش میرود و میسوزد و شعلهور میشود و سه یا هفت شبی پیاپی برای زمینیان نورافشانی میکند، و تندبادی سرخ پدید میآورد و شهابهایی فراوان بر روی زمین فرومیباراند و ناگهان با صدایی سخت و بسیار ترسناک در مشرق میافتد و مایۀ گرفتاریها و ناخُشیهایی برای مردم میشود.
شیخ مفید(رحمهالله) در کتابش آورده است:
هر گاه بزرگستارهای سرخ را ببینی که آن را نمیشناسی و در گذرگاههای ستارگان نیست، در آسمان از جایی به جایی میرود، مانند ستون است، در حالی که ستون نیست، پس بیگمان، آن، نشانۀ جنگ، گرفتاریها، کشتن بزرگان، فراوانی بدیها، دلنگرانیها و آشوب در مردم است(16).
کعب پسر حارث از کاهِنی به نام «سَطِیح»(17)، در بیان رویدادهای آخرالزّمان، روایت کرده است:
... برآمدن بزرگستاره که عربها را سخت و ناگهان میترساند، و برای آن مانند دُم است؛ پس، در آن هنگام، بارانها نمیبارند، رودها خشک، شهرها(18) ناسازگار و نرخها در همۀ سرزمینها گران میشوند... .(19)
---------------------------------------------------------------
1. قرآن کریم، سورۀ انشراح، آیۀ 6؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
2. نهج البلاغة، ص 860، ب المختار من الحکم، ش 341؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
3. در نسخۀ چاپی سنن ابن ماجه پشتوانۀ ما، در نوشتار عربی حدیث، در این جا «السنة» یافت نمیشود، و ما آن را سازگار با آنچه در نسخۀ چاپی این کتاب در مصر آمده است، افزوده و ترجمه کردهایم.
4. سنن ابن ماجه، ص 5-913، کتاب الفتن، ب 33، ح 4077؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
5. شیطانی ترسناک.
6. سوشیانت، ص 97، بخ 4، یادداشت 1.
7. «هوشیدر» به معنای «پرورانندۀ قانون» است.
8. بسا از برای امتیاز، «بامی» را به اسم اوّلین موعود افزوده، هوشیدر بامی گفتهاند؛ سوشیانت، ص 64، بخ 2. بامی (به معنای روشن و درخشان) یعنی مشرقی.
9. المستدرک على الصحیحین، ج 5، ص 376، کتاب الفتن و الملاحم، ح 8611؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
10. الغیبة، نعمانی، ص 40-239، ب 13، ح 22؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
11. الأمالی، ص 5-64، المجلس 7، ح 10؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
12. قرآن کریم، سورۀ بقره، آیۀ 155؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
13. الغیبة، نعمانی، ص 259، ب 14، ح 6؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
14. تفسیر القمّیّ، ج 1، ص 11-310، سورۀ یونس؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
15. الفتوح، الجزء 2، ص 80؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
16. الاختصاص، ص ۱۶۲، آفة العلامات فی السنة؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
17. سَطِیح کاهن از شناختهشدهترین پیشگویان عرب در روزگار نادانی عربها بود که از برخی چیزهای پنهان خبر میداد، و مردی یمنی زیندۀ شام بود که ناتوان زاده شده بود، و همواره چون پارهگوشتی بیاستخان پهنشده بر روی زمین بود، به گونهای که نمیتوانست بایستد یا بنشیند؛ بهرهگرفتهشده از: برخی منابع.
18. در همۀ نسخههای چاپی بحار الأنوار نزد ما، در نوشتار عربی حدیث، در اینجا «الأعصار» یافت میشود که به «الأمصار» اصلاح و ترجمه گردید.
19. بحار الأنوار، ج 51، ص 3-162، ب 11، با نقل از: مشارق أنوار الیقین؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
✔️ برگرفته از: جهان در آستانۀ ظهور، پژوهش و نوشتۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی
کانال آخرالزّمان
وضعیت اقتصادی جهان در عصر ظهور
شیوع گرانی، گرسنگی، فقر و کساد تجارت
مردی از پیامبر(صلی الله علیه و آله) پرسید: ای رسول خدا(صلی الله علیه و آله) قیامت چه وقت بر پا خواهد شد؟ فرمود: کسی که مورد سوال قرار گرفته (خود پیامبر) از سوال کننده (آن مرد) در این زمینه آگاه تر نیست. ولی قیامت دارای نشانه هایی است: یکی از آن ها تقارب بازارهاست.
پرسید تقارب بازارها چیست؟ فرمود: کساد بازارها و تجارت و معاملات زیاد می شود. ولی بهره ای اندک نصیب مردم می گردد و پس از آن قحطی سختی رخ می دهد.
محمد بن مسلم می گوید: از امام صادق(علیه السلام) شنیدم که فرمود: پیش از ظهور حضرت قائم(علیه السلام) از سوی خداوند برای مومنان نشانه هایی است.
گفتم: خدا مرا فدای تو گرداند، آن نشانه ها کدام است؟
فرمود: آنها همان گفته خداوند است که فرمود: «وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِّنَ الْخَوفْ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الأَمَوَالِ وَالأنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ» و شما (مومنان) را (پیش از ظهور قائم(علیه السلام)) به چیزی از ترس و گرسنگی و کمی دارایی ها و جان ها و میوه ها می آزماییم، پس صابران را مژده ده.
آن گاه فرمود: خداوند مومنان را به سبب ترس از پادشاهان بنی فلان و دوران پایانی حکومت شان می آزماید و مراد از گرسنگی گرانی قیمت هاست و منظور از کمی دارایی، کساد تجارت و کمبود درآمد است و مقصود از نقصان جان ها، مرگ های فراوان و سریع و پی در پی است و مراد از کمبود عایدات و محصولات کشاورزی است. پس صابران را بشارت باد به تعجیل ظهور قائم(علیه السلام) در آن هنگام.
و به نقل از اعلام الوری، قله المعاملات به معنای کساد بازار و کمی داد و ستد است.
امام صادق(علیه السلام) می فرماید: در آن هنگام که سفیانی خروج می کند. مواد غذایی کم شده، قحطی به مردم روی می آورد و باران کم می بارد.
ابن مسعود می گوید: هنگامی که تجارت ها از بین برود و راه ها ویران گردد. مهدی(علیه السلام) ظهور می کند.
شاید وضعیت بد بازار در آن زمان، معلول ویرانی مراکز تولید و صنعت، کم شدن نیروی انسانی، کاهش قدرت خرید، قحطی، ناامنی راه ها و . . . باشد.
در مسند احمد آمده است: پیش از ظهور مهدی(علیه السلام) سه سال مردم دچار گرسنگی شدید می شوند.
ابوهریره می گوید: وای بر اعراب از شرّی که به آنان نزدیک می شود؛ گرسنگی شدیدی رخ می دهد و مادران از گرسنگی فرزندان خود، به گریه می افتند.
مبادله زنان در مقابل مواد غذایی
عمق فاجعه قحطی و گرسنگی پیش از ظهور به اندازه ای است که گروهی مجبور می شوند دختران خود را برای خوراک اندکی معامله کنند.
ابومحمد از مردی از اهل مغرب روایت می کند: مهدی ظهور نمی کند تا آن که شخص (از شدت فقر و تنگدستی) دختر یا کنیز زیبای خود را به بازار می آورد و می گوید: کیست که این دختر را از من بخرد و در برابر آن خوراک بدهد؟ در این شرایط است که مهدی(علیه السلام) ظهور می کند.
سلام بزرگوار تین که تحلیل نمیخود خروج سفیانی و یمانی هست و نبرد بزرگ قرقیسیا.
بامداد امروز تروریست های مورد حمایت ترکیه و اردوغان، شهرک های شیعه نشین نبل و الزهرا مورد هدف حملات راکتی و خمپاره ای قرار دادند.
در رسانه های عربی میگویند درحالی که این شیعیان هستند که از مردم فلسطین حمایت میکنند اردوغان شیطان منافق سر اسلحه خود را به سمت مسلمانان نشانه رفته...
قرار شده حالا که یمنی ها از غزه دفاع می کنه ترکیه از اسراییل دفاع کنه چون وقتی ترکیه با سوریه در گیری پیدا کنه نگاه ایران ولبنان وعراق ویمن تقسیم می شه بین غزه و سوریه البته قراره روس ها یکاری کنن ولی نمی شه روش حساب کرد.
بزودی اتفاقات عجیب و غریبی میفته
واقعا حرفای بعضی بزرگان مث اقای بهجت و مصباح و ادمای آگاهی مث شهید سلیمانی و طالبزاده الان بیشتر نمود پیدا میکنه
خدا عاقبت همه رو تا لحظه اخر ختم ب خیر کنه