eitaa logo
هیات مجازی انصار الحجه ارواحنا فداه ✅
1هزار دنبال‌کننده
26.8هزار عکس
26.1هزار ویدیو
614 فایل
『°•بِسمِ‌رَّبِ‌ الحجه. اینجا مهدیه مجازی دوستان و خادمین امام الحجه علیه السلام است. ألَـلّـھم‌ْ؏َـجِـٰل‌ّلِوَلِیٰــــك‌ألٰـفَـٖࢪجّ🌱. برای ارتباط با ما :👇👇👇👇👇 @Ahmadqasemi34
مشاهده در ایتا
دانلود
💎✨ میگن:توروز‌قیامٺ‌جایگـاه‌و ظرفیټ‌هرکسی‌رونشونش‌میدن... میگن:فلانے‌ببین👈🏻 توبایداینجامیبودے ولے‌نیستی! 🤔یعنی چۍ!؟ 🔹️یعنی باید بدوییم.. فکر نڪنیم‌بانمازوروزه شَق‌ُّالقَمر می‌کنیم: بایدامروزمون‌‌بهترازدیروزمون‌باشہ.. البتہ‌اگه‌میخوای‌اون‌رو‌زڪمترحسرت‌بخوریم:) :)✨🌿
🌿♥ بزرگترین حسࢪٺ قیامت اینه که می‌فهمی با نمـاز تا کجـاها می‌تونستے بالا بری و نࢪفتے💔 از هࢪجهنمے بیشتࢪ آدمو عذاب میده🌱 هنوز دیࢪ نشدھ نمـازٺ ࢪو دࢪیاب🕊🌿
『🇮🇷‌🌹』 ثبات‌قدم‌یعنۍ: •ایمانت‌محڪم‌تر •روحیہ‌جهادۍ‌ات‌مستدام‌تر •اخلاصت‌بیشتر •رشدفڪری‌وبصیرتت‌افزون‌تر یعنۍ: •متڪبر‌نشوۍو‌متواضع‌باشۍ یعنۍ: •دچارشبهه‌نشوۍ •خستہ‌ودلزده‌نشوۍ •غرنزنۍو‌ادامہ‌راه‌را‌در‌ڪنارولۍفقیہ‌باشۍ •نه‌یڪ‌قدم‌جلوترونه‌یڪ‌قدم‌عقب‌تر برشے‌از‌ڪتاب‌‌حاج‌قاسم (از کسی نمیترسیدم)
چه بسیار عشق هایی که پسند تو است اما به صلاحت نیست... وَعَسَىٰۤ أَن تُحِبُّوا۟ شَیۡـࣰٔا وَهُوَ شَرࣱّ لَّكُمۡ.۲:۲۱۶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ فرصت زیادی تا آن واقعه‌ی بزرگ نداریـــم‼️ در این زمان باقی‌مانده، چه وظیفه‌ای داریم؟ علیه‌السلام
☀️ حدیث_روز ✅ امام علی علیه السلام: زبان نادان، کلید مرگ اوست. ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شما علامه اید! نمیتونید سه جمله حفظ کنید؟! 🔺خاطره ای تکان دهنده از علامه طباطبایی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◁غافل نباشیم از حُجَّتِ بنِ الْحَسَن(ع)! خدمتی که از همه بر میاد این هست که مردم رو به یاد امام زمان(عجل الله...) بیاندازیم... الّلهُـمَّ‌عَجِّــلْ‌لِوَلِیِّکَـــ‌الْفَـــرَج
‌ 📚 روزی کلاغی در کنار برکه نشسته بود. آب می خورد و خدا را شکر می کرد. طاووسی از آنجا می گذشت؛ صدای او را شنید و با صدای بلندی قهقهه زد. کلاغ گفت:«دوست عزیز چه چیزی موجب خنده تو شده است؟ طاووس گفت:« ازاین که شنیدم خدا را برای نعمت هایی که به تو نداده شکر می گویی» بعد بال هایش را به هم زد و دمش را مانند چتری باز کرد و ادامه داد: «می بینی خداوند چقدر مرا دوست دارد که این طور زیبا مرا آفریده است؟!» کلاغ با صدای بلندی شروع به خندیدن کرد. طاووس بسیار عصبانی شد و گفت:«به چه می خندی ای پرنده گستاخ و بد ترکیب؟» کلاغ گفت:« به حرف های تو، شک نداشته باش که خداوند مرا بیشتر از تو دوست داشته است؛ چرا که او پرهایی زیبا به تو بخشیده و نعمت شیرین پرواز را به من و ترا به زیبایی خود مشغول کرده و مرا به ذکر خوده 📚
▫️از خجالت سرش را بالا نمی‌آورد. گفتنش سخت بود. اما هرطور بود به زبان آورد: گناهی نیست که نکرده باشم. راهی هست برای توبه؟ فرمود: پدر یا مادرت زنده‌اند؟ گفت: فقط پدرم. فرمود: برو به پدرت نیکی کن. وقتی رفت پیامبر صلی الله علیه وآله آه کشید. فرمود: کاش مادرش زنده بود! 📖 برگرفته از کتاب الزهد، ص35. 📚
✨ 🍃بازداشتن از گناه🍃 یکی از آثار نماز_شب بازداشتن انسان از گناه است.بهترین وسیله ای که مانع گناه انسان می شود و قرآن کریم و روایات ائمه معصومین علیهم السلام آن را امضا کرده است نماز است. پیامبراکرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: « فإنّ صلاة الیل مِنهاةٌ عنِ الاثم؛ نماز شب انسان را از گناه باز می دارد.» هرشب به عشق امام_زمان و به نیت سلامتی و تعجیل در فرج نمازشب بخوانیم💝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این فیلم چند دقیقه قبل از شهادت شهیدغلامحسین اسلامی فرد است. که در ۱۳ بهمن ۱۳۶۵، به شهادت رسید. به چهره اش که بر اثر چند روز درگیری شدیدبادشمن زیر انفجار توپ و خمپاره و دود، سیاه شده است، نگاه کنید؛ ذره ای ترس؛ آشفتگی، منت، طلبکاری می بینید؟؟ * این همه آرامش و شادابی از کجاست؟ * خواستیم جمهوری اسلامی و این کشور را قضاوت کنیم، یاد این افراد بیفتیم. *این انقلاب را با این افراد بشناسیم*
‍ 💢دستورالعمل مرحوم آيت‌الله قاضي طباطبایی به شاگردان خود درباره ورود ماه‌هاي رجب ، شعبان و رمضان 🔻مرحوم قاضي می فرمودند : انسان بايد به خدا پناه ببرد و خداوند خيلي كمك‌ كننده و خير المعين و پسنديده و اختيار كننده است؛ اما دستورالعمل اين سه ماه : 🔸عليكم بالفرائض في أحسن أوقاتها! دستورالعمل آن است كه نماز‌هاي واجب را در بهترين اوقات خودش انجام دهيد همراه نوافل آن! (كه مجموعاً پنجاه و يك ركعت مي‌شود، اگر نتوانستيد چهل و چهار ركعت) و اگر شواغل دنيا شما را منع كردند، صلاه أوابين را كه همان نماز ظهر است، ترك نكنيد، چون خيلي اهمّيّت دارد! خصوص نماز ظهر خيلي اهميت دارد و آن به واسطه وقت آن و خصوصيت و موقعيت آن در بين اوقات ديگر است! و «صلاه‌ وسطي» را كه در قرآن آمده، تفسير به نماز ظهر كرده‌اند، و «صلاه اوابين» يعني آنها كه خيلي توجه به پروردگار دارند، يعني رجوع‌كنندگان به خدا؛ زيرا رجوع‌كنندگان به خدا به آن تمسك مي‌كنند . 🔹نوافل شب را هيچ چاره‌اي نيست، مگر آنكه آنها را به جا آوريد، نه خيال كنيد نماز شب ساقط است و آن سد سكندري است كه هيچ شكسته نمي‌شود! عجب از كساني كه قصد دارند، دنبال كنند مرتبه‌اي از كمال را در حالي‌ كه شب‌ها قيام نمي‌كنند؛ ما نشنيده‌ايم كسي به مرتبه‌اي از كمال برسد، مگر به قيام شب و نماز شب . 🔸عليكم بقرائة القرآن! بر شما باد به قرائت قرآن كريم با صوت حزين و باآهنگ و غنا! يعني با صداي خوش بخوان كه تو را تكان دهد و در روايات داريم كه قرآن را با تغنّي بخوانيد. امام زين‌العابدين تغنّي به قرآن مي‌كردند، اين تغني در قرآن براي انسان بسيار مفيد است. به طور كلي غناي صوتي حرام است و اين اصلاً در تحت غناي حرام نيست؛ زيرا غناي حرام آن است كه انسان را به سوي لهو و لعب بکشاند . 🔹بر تو باد زيارت مشهد أعظم در هر روز ! (كه منظور از مشهد أعظم أميرالمؤمنين(ع) است، چون مرحوم قاضي در نجف بوده‌اند) و زيارت مساجد معظمه! (كه منظور كوفه و سهله است) و در بقيه مساجد عبادت خود را به‌جا آوريد! چون مؤمن در مسجد مثل ماهي است در آب؛ همان‌طوري كه حيات ماهي به آب است، حيات مؤمن هم در مسجد است؛ ماهي را از آب بيرون اندازند، مي‌ميرد. 🔸بعد از نماز‌هاي واجب تسبيح حضرت صديقه طاهره (س) را ترك نكنيد! زيرا كه آن ذكر كبيره شمرده شده و لااقل بعد از هر نماز يك ‌بار بگوييد و اگر توانستيد دو يا سه بار بگوييد بهتر است . ‏‮ ‬‏‪ 🔹از لوازم مهم ، دعا براي فرج حضرت حجت بقيه الله الأعظم است در قنوت نماز وتر، و از آن گذشته در هر روز، و در جميع دعاها براي حضرت دعا كنيد. 🔸زيارت جامعه را روز‌هاي جمعه به‌جاي آوريد ! مقصود ، زيارت جامعه معروف است: زيارت جامعه كبيره 🔸قرآن كه مي‌خوانيد ، در اين سه ماه از يك جزء كمتر نباشد، در هر روز يك جزء 🔹زيارت و ديدار برادران خود را زياد كنيد! (مقصود رفقاي طريق هستند) خيلي آنها را زيارت كنيد و ببينيد؛ زيرا اينها هستند برادران طريقي شما كه در طريق و عقبات نفس و تنگنا ها كه انسان گير مي‌كند، كمك انسان مي‌كنند و نجات مي‌دهند . 📕منبع : كتاب مطلع انوار ، ج۲ / صص ۱۰۵ تا ۱۱۳
📌دعایی که هر کس سر قبر مطهر امام هادی علیه السلام بخواند حاجت روا خواهد شد 🔶امام هادی علیه السلام فرمودند: دُعـائی را که خواهم گُفت، من آن را بسیار می خوانم و از خُـدا تقاضا کرده ام هرکس بعد از من نزد قبرم بخواند، او را نا اُمید نفرمـاید. و آن دُعـا این است: 🔷« یـا عُدَّتیِ عِندَ ألعُدَد، وَ یا رَجـائیِ وَ ألمُعتَمَدِ، وَ یـا کَهفیِ وَ ألسَّنَدِ، وَ یـا واحِـدُ یـا أَحَدُ وَ یا قُل هُوَ أللهُ أَحَدٌ، أسألُکَ أللّهُمَّ بِحَقِّ مَن خَلَقتَهُ مِن خَلقِکَ، وَ لَم تَجعَل فِی خَلقِکَ مِثلَهُم أَحَـداً، أن تُصَلّیَ عَلَیهِم وَ تَفعَل بیِ کَیتَ وَ کَیتَ. 🔷 ای سرمـایه و ذخیره ی من نزد ذخیره ها، و ای اُمید و تکیّه گاه من، و ای پناهگاه و پُشتوانه ی من، و ای یگانه و ای یکتـا، ای کسی که به پیامبرت فرموده ای: بگو او خُـدای یگانه است. خُـداوندا، از تو درخواست می کُنم به حقّ کسانی که آنها را آفریدی و در میان آفریدگانت هیچ کس مـانند آنها نیست، که بر ایشان درود فرستی و با من چنین و چنان کُنی(طلب حاجات بنما). 📚 ألقطـره، آیة الله علّامه سیّد احمد مُستنبط(ره)، ج 1، ص692 – امالی شیخ طوسی(ره)، ص285، ح2، مجلس 11 – بحار ألانوار علّامه مجلسی(ره)، ج50، ص127، ح5 – مدینة ُالمَعاجِز علّامه سیّد هاشم بحرانی(ره)، ج7، ص436
شیطان به وسیله نجوا سعی در غمگین کردن مؤمنان دارد. در این مقاله آیات مرتبط با نجواهای شیطانی معرفی می‌شوند.  النَّجْوى‌ مِنَ الشَّيْطانِ لِيَحْزُنَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ لَيْسَ بِضارِّهِمْ شَيْئاً إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَ عَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ.  نجوى تنها از ناحيه شیطان است، مى‌خواهد با آن مؤمنان غمگين شوند، ولى نمى‌تواند ضررى به آنها برساند جز به فرمان خدا، بنا بر اين مؤمنان بايد تنها بر خدا توکل كنند.  ۱.۱ - توضیح آیه نجوا از نظر فقه اسلامی احكام مختلفى بر حسب اختلاف شرائط دارد، و به اصطلاح به احکام خمسه تقسيم مى‌شود، يعنى گاه حرام است و اين در صورتى است كه موجب اذيت و آزار و هتك حيثيت مسلمانى گردد و چنين نجوايى نجواى شيطانى است كه هدفش غمگين ساختن مؤمنان است. در مقابل گاه حكم وجوب به خود مى‌گيرد، و اين در صورتى است كه مساله سرى لازمى در ميان باشد كه افشاى آن خطرناك، و عدم ذكر آن نيز موجب تضييع حق و يا خطرى براى اسلام و مسلمين است. و گاه متصف به استحباب مى‌شود و آن در جايى است كه انسان براى انجام كارهاى نيك و بر و تقوی به سراغ آن رود، و همچنين حكم کراهت و اباحه. ولى اصولا هر گاه هدف مهمترى در كار نباشد نجوى كردن كار پسنديده‌اى نيست، و بر خلاف آداب مجلس است زيرا نوعى بى اعتنايى يا بى اعتمادى نسبت به ديگران محسوب مى‌شود لذا در حديثى از پیغمبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله مى‌خوانيم: اذا كنتم ثلاثه فلا يتناجى اثنان دون صاحبهما، فان ذلك يحزنه: " هنگامى كه سه نفر باشيد دو نفر از شما جداى از شخص سوم به نجوى نپردازد چرا كه‌ اين امر نفر سوم را غمگين مى‌كند" در حدیث ديگرى از ابو سعيد (خدرى) مى‌خوانيم كه مى‌گويد: ما براى اجراى دستورات پيامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله در شبها كه گاهى مطلب لازمى پيش مى‌آيد به تناوب در نزديكى اقامتگاه آن حضرت مراقب بوديم، يك شب عده زيادى گرد هم آمده بودند و آهسته سخن مى‌گفتيم، پيامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله بيرون آمد و فرمود: ما هذه النجوى؟ ا لم تنهوا عن النجوى؟:" اين سخنان در گوشى چيست؟ آيا شما از نجوى نهى نشده‌ايد"؟! از روايات متعددى نيز استفاده مى‌شود كه شیطان براى غمگين ساختن مؤمنان از هر وسيله‌اى استفاده مى‌كند، نه فقط از نجوى بلكه گاه در عالم خواب صحنه‌هايى در برابر چشم او مجسم مى‌كند كه موجب اندوه او شود و دستور داده شده است كه مؤمنان در اينگونه موارد با پناه بردن به ذات پاك خدا و توکل بر او اينگونه القائات شیطانی را از خود دور كنند. 
القائات شیطانی آنچه از قرآن استفاده می شود وسوسه گری شیطان است و مراد از وحی شیطانی هم همان وسوسه ها است نه نشان دادن حسی تصاویر ترسناک و امثال آن . طبق آنچه از قرآن استفاده مى شود، شیطان قسم خورده است در راه مستقیم بنشیند و ره زنى نماید؛ یعنى با افرادى که مثل شما در صراط مستقیم هستند کار دارد و وسوسه مى کند. شیطان یک لحظه از وسوسه دست برنمى دارد، ازاین رو انسان باید همیشه ذاکر باشد و در همه لحظات خودش را به خدا بسپارد و استقامت نماید؛ زیرا قرآن مى گوید: اَلَّذِینَ قالُوا رَبُّنَا اَللَّهُ ثُمَّ اِسْتَقامُوا نچه از قرآن استفاده می شود وسوسه گری شیطان است و مراد از وحی شیطانی هم همان وسوسه ها است نه نشان دادن حسی تصاویر ترسناک و امثال آن . طبق آنچه از قرآن استفاده مى شود، شیطان قسم خورده است در راه مستقیم بنشیند و ره زنى نماید؛ یعنى با افرادى که مثل شما در صراط مستقیم هستند کار دارد و وسوسه مى کند. شیطان یک لحظه از وسوسه دست برنمى دارد، ازاین رو انسان باید همیشه ذاکر باشد و در همه لحظات خودش را به خدا بسپارد و استقامت نماید؛ زیرا قرآن مى گوید: اَلَّذِینَ قالُوا رَبُّنَا اَللَّهُ ثُمَّ اِسْتَقامُوا شرط سعادتمند شدن، ایمان به خدا و استقامت است (فصلت/۳۰) این اختصاص به شما ندارد؛ همه افراد مؤمن به استثناى آنها که به مقام عصمت راه یافته اند، در معرض وسوسه هاى شیطان اند و تنها راه مبارزه، دائم الذکر بودن است. قرآن مى گوید: إِنَّ اَلَّذِینَ اِتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ اَلشَّیْطانِ تَذَکَّرُوا افراد با تقوا کسانى هستند که وقتى گروهى از شیطان ها به آنها حمله مى کنند و وسوسه مى نمایند، متذکر خدا مى شوند و با یاد خدا او را مى رانند (اعراف/۲۰۱). بنابراین هیچ جاى نا امیدى و ناراحتى نیست. سعى کنید هر وقت دچار وسوسه هاى شیطانى مى شوید، فوراً با ذکر و دعا او را برانید و از گفتن ذکر لا حول ولا قوة الاّ باللَّه و صلوات غافل نشوید. طبق روایتى این دو ذکر شیطان جنّى و انسى را دور مى کند. اصلاً شیطان وسیله تکامل است، چون اگر بنا بود راه صاف باشد و هیچ مانعى و شیطانى در آن کمین نکرده باشد، به کمال رسیدن و مانند امام خمینى و شهید مطهرى شدن کارى نداشت. مهم این است که با وجود این شیاطین و موانع انسان بتواند با آنها مبارزه کند و تابع هواهاى نفسانى نشود. در ضمن بدانید اگر صبر و استقامت کردید و به راه خودتان ادامه دادید، شیطان ناامید شده و دست از وساوسش برمى دارد.[کامل از کد۴۰۰۶۲] ستیز و مجاهده با شیطان کاری مستمر و دایمی است و تا انسان در این عالم زنده است و زندگی می کند ادامه دارد. و دام های شیطان برای انسان های با تقوا و دارای کمال و شناخت بیشتر، ظریفتر و پیچیده تر و مخفی تر است. نخستین گام در مبارزه با شیطان این است که اطاعت از او را به تدریج کم نموده و به آهستگی از شبکه های دام او خارج شویم هر چند در این مبارزه ممکن است پای انسان بلغزد و در مورادی فریب او را بخورد. هر چقدر ارتباط انسان با خدای متعال و معرفت نسبت به او عمیق تر و گسترده تر باشد، تسلط شیطان بر او کمتر است. چنانچه خدای متعال در این مورد می فرماید: انه لیس له سلطان علی الذین آمنوا و علی ربهم یتوکلون شیطان تسلطی بر کسانی که مؤمن بوده و بر پروردگارشان توکل می کنند ندارد(نحل، آیه ۹۹) و نیز می فرماید: ان عبادی لیس لک علیهم سلطان تو (شیطان) بر بندگان خاص من تسلط و نفوذی نداری(اسراء، آیه ۶۵). به طور کلی کار شیطان وسوسه کردن است و با پناه بردن دائمی به خداوند و ارتباط پیوسته با او و توسل و ربط با اولیای الهی(ع) می توان از این وسوسه ها رها شد و یا آن را به حداقل رسانید و شیطان را تسلیم نمود، چنانچه در روایت داریم که پیامبر بزرگ اسلام(ص) فرمودند: شیطان من به دست من مؤمن و رام گردید. پس بهترین راه حل، توجه کامل و دایمی به خداوند متعال و اولیائش و خود را در قلعه استوار و نفوذ ناپذیر او و اولیای پاک او درآوردن و رعایت کامل تقوای الهی کردن است. برای مبارزه با گناه و هواهای نفسانی رعایت چند نکته لازم است و از آنجا که افراد از نظر روحیه و فکر متفاوت هستند برخی از نکات برای بعضی از اشخاص کاربردی تر می باشد و تشخیص این مطلب با خود شما است. باید توجه داشت که فاصله گرفتن از بدى و گناه و نزدیک شدن به معنویات و قرب خداوند، امرى تدریجى است و محتاج صبر و حوصله فراوان است
 انسان باید مانند کوهنوردى باشد که گاهى به قله کوه بلندى که قصد صعود به آن را دارد نگاه مى کند و احساس مى کند هنوز تا قله کوه راه زیادى مانده و از طرفى به دامنه کوه نگاه مى کندو مى بیند از آن فاصله گرفته و این حالت بین ترس و امید را چنان چه در قرآن کریم و روایات معصومین(ع) آمده، همواره در زندگى خود حفظ کند. یعنى هم از این که گاهى توفیق بندگى و دورى از گناه را پیدا کرده امیدوار و خوشحال باشد و هم از این که گاهى دچار لغزش و گناه مى شود، ترسان و بیمناک گردد. انسانى که گاهى دچار گناه خطا مى گردد و بعد پشیمان مى گردد و خود را ملامت و سرزنش مى کند، به مرحله اى رسیده که داراى نفس لوّامه و سرزنشگر شده است و یک پله از مرحله نفس اماره یعنى نفسى که به زشتى و بدى امر مى کند و از انجام آن ملول نمى گردد و بیمى ندارد، بالاتر آمده است و این فرد یک قدم به هدف نزدیک شده است و باید خدا را شاکر بود و از او خواست که توفیق رسیدن به مراحل بالاتر و هر چه بیشتر نزدیکتر شدن به خود را به ما عنایت کند. در این راه چند امر داراى نقش اساسى مى باشد: ۱- تقویت اراده و تصمیم جدى براى گام برداشتن در جاده بندگى و اطاعت امر الهى و بى توجهى به وسوسه هاى شیطان و هوا و هوس ها از طریق شناخت شیطان و مکائد شیطان و راه کمال انسان, شناخت دین , خداوند و شناخت های دیگری که در این راه نیاز است. ۲- یاد و ذکر خداوند به معناى وسیع آن که مهمترین یاد همان انجام واجبات و ترک محرمات است. ۳- تماس دایم با خداوند و بندگان برگزیده او از طریق قرائت قرآن و توسلات و خواندن دعاها. ۴- ارتباط و تماس و دوستى با کسانى که بنده خوب خدا مى باشند و دیدن و همنشینى با آنها ما را به یاد خوبى ها و به یاد خداوند مى اندازد. ۵- مطالعه کتاب هایى که سطح بینش انسان را نسبت به عالم و جهان آفرینش و مبدأ و معاد بالا ببرد و اصول اعتقادى صحیح و صاف را به انسان بیاموزد و او را با معارف و تعالیم دینى بیش از پیش آشنا نماید، مانند کتاب هاى استاد شهید مطهرى و نیز کتاب هاى شیهد آیت الله دستغیب شیرازى. ۶- انجام کارهاى صالح و خدمت و احترام به پدر و مادر و کسانى که بر گردن انسان حق دارند، زمینه ساز توفیقات بیشتر و انجام اعمال نیک بعدى مى باشد. ۷- ترک زمینه گناه: این خود زیرمجموعه اى دارد که مهمترین آن عبارت از است: * کنترل چشم: دقیقا باید مواظب چشم خود بود که مبادا به نامحرم و کلاً هر آنچه که شهوت انگیز است، نگاه شود. عن الصادق(ع): «النظر سهم من سهام ابلیس مسموم و کم من نظرة اورثت حسرة طویله؛ نظر دوختن تیرى مسموم از تیرهاى ابلیس است و چه بسا نگاهى که حسرت درازمدتى را (در دل) به ارث بگذارد»، (سفینة البحار، شیخ عباسى قمى، ماده نظر). تا حد امکان انسان از حضور در مجالس مختلط یا برخورد با نامحرم پرهیز نماید. کنترل چشم تابعى از روح تقواست که اگر در آدمى پدیدار شد به تبع آن کنترل چشم نیز به دنبال آن خواهد آمد و راهى که صددرصد گناه نکردن در تمام زندگى را تضمین کند براى افراد عادى بشر چیز سهلى نیست؛ زیرا انسان موجودى مختار و داراى تمایلات گوناگون است. بلى با عزمى آهنین و مبارزه اى دائمى با نفس تدریجا مى توان به چنین جایگاه رفیعى دست یافت. موارد زیر در این زمینه بسیار سودمند است، ولى هیچ یک را تضمین قطعى نمى توان به حساب آورد. بلکه تضمین نهایى، در نفس و عزم راسخ خود انسان است: بهترین راه منصرف کردن نگاه و دید و یا بازداشتن نگاه از تیزى و خیره نمودن است. حضرت على(ع) فرمود: «کسى که چشم خود را پایین اندازد، دلش آسوده گردد، تأسف کمتر خورد و از نابودى در امان ماند»، (غرر الحکم، ص ۹۱۲۲ - ۹۱۲۵). هم چنین مى فرماید: «هر که نگاه هایش پاک باشد، اوصافش نیکو شود»؛ «کسى که عنان چشم خود را رها کند، زندگى اش را به زحمت مى اندازد»؛ «کسى که نگاه هایش پیاپى باشد، حسرت هایش دائمى و پیاپى خواهد بود»، (تحف العقول، ص ۹۷) و نیز فرمود: «بسا هوسى از نیم نگاهى حاصل است»، (بحارالانوار، ج ۷۱، ص ۲۹۳). در قرآن کریم آمده است: «اى پیامبر! به مؤمنان و مؤمنات بگو که در مقابل نامحرم چشم هاى خود را بپوشانند و نگاه خیره نکنند»، (نور، آیات ۳۱ - ۳۰). گفتنى است که نگاه همراه با تیزى و خیرگى، نگاهى است که انسان زیبایى و زشتى طرف مقابل را تشخیص دهد. * کنترل گوش: باید از شنیدنى هایى که ممکن است به حرام منجر شوند و زمینه ساز حرام هستند پرهیز شود. مانند نوار موسیقى، صداى شهوت انگیز نامحرم و... * ترک مصاحبت با دوستان ناباب: دوستانى که باعث مى شوند انسان مزه گناه را مزمزه کند، در واقع دشمن هستند و باید از آنها پرهیز کرد. از امام سجاد(ع) نقل شده: «النهى عن مصاحبة خمسة و محادثتهم و مرافقتهم فى طریق و هم الکذاب والفاسق والبخیل والاحمق والقاطع لرحمه؛ حضرت از همراهى و سخن گفتن و رفیق بودن با پنج کس را نهى فرموده: کذاب، گناهکار، بخیل، احمق و کسى که قطع رحم کرده است»، (همان، ماد