❇️ قال رسول اللّٰه صلی الله علیه و آله:
عَلَيكُم بِصَلاةِ اللَّيلِ ولَو رَكعَةً واحِدَةً؛ فَإِنَّ صَلاةَ اللَّيلِ مَنهاةٌ عَنِ الإِثمِ، وتُطفئُ غَضَبَ الرَّبِ تَبارَكَ وتَعالى، وتَدفَعُ عَن أهلِها حَرَّ النّارِ يَومَ القِيامَةِ.
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمودند: بر شما باد به نماز شب اگرچه يك ركعت باشد، زيرا نماز شب انسان را از گناه باز مى دارد، و خشم پروردگار را (نسبت به انسان) خاموش مى كند و سوزش آتش را در قيامت از اهلش دفع مى كند.
📚(کنز العمال ج7 ص791 ح21431)
❓چگونه بفهمیم نمازمان قبول شده است؟
🌷 امام صادق(علیه السلام) :
✍ «مَنْ أَحَبَّ أَنْ يَعْلَمَ أَ قُبِلَتْ صَلاَتُهُ أَمْ لَمْ تُقْبَلْ، فَلْيَنْظُرْ هَلْ مَنَعَتْهُ صَلاَتُهُ عَنِ اَلْفَحْشَاءِ وَ اَلْمُنْكَرِ؟ فَبِقَدْرِ مَا مَنَعَتْهُ قُبِلَتْ مِنْهُ»
👌 «هر کس دوست دارد، بداند نمازش قبول شده یا نه، ببیند که آیا نمازش او را از گناه و زشتی باز می دارد یا نه؟ پس به هر اندازه که نمازش او را از گناه باز بدارد، به همان مقدار نمازش قبول واقع شده است»
📚 تفسیر البرهان ، ج۴ ، ص۳۲۲
📕 بحار الأنوار ، ج۱۶ ، ص۲۰۴
🔸️نحوه خواندن نماز ماه جمادیالثانی:
در اين ماه در هر وقت كه خواهد، چهار رکعت (دو نماز دو رکعتی) بخواند:
در رکعت اول سوره «حمد» و «آیت الکرسی»، یکبار و سوره «انا انزلناه» بیست و پنج بار؛
در رکعت دوم سوره «حمد» و سوره «الهاکم التکاثر» یکبار، سوره «قل هو الله احد» بیست و پنج بار؛
در رکعت سوم سوره «حمد» و سوره «قل یا ایها الکافرون» یکبار، سوره «قل اعوذ برب الفلق» بیست و پنج بار؛
و در رکعت چهارم سوره «حمد» و سوره «اذا جاء نصر الله و الفتح» یک بار و سوره «قل اعوذ برب الناس» بیست و پنج بار؛
بعد از سلام(رکعت چهارم) هفتاد بار «تسبیحات اربعه»، هفتاد بار «صلوات»، سه بار« اللهم اغفر للمؤمنین و المؤمنات»؛
سپس به سجده برو و در سجده سه بار بگو «یا حی یا قیوم یا ذا الجلال و الاکرام یا الله یا رحمان یا رحیم یا ارحم الراحمین».
اقبال الاعمال، ج٢، ص٧٠۵
نماز اول ماه دو رکعت
رکعت اول بعد از حمد ۳۰ مرتبه قل هوالله
رکعت دوم بعد از حمد ۳۰ مرتبه انا انزلناه
التماس دعا صدقه فراموش نشه
امروز نماز اول ماه
صدقه
فراموش نشود
🌺🌺🌺🌺
عزیزان
*نمازی مخصوص ماه جمادى الثانی*
روز یکشنبه
غسل
*۴ رکعت = ۲ تا ۲ رکعت*
*رکعت اول : سوره حمد + ایة الکرسی + ٢۵ مرتبه سوره قدر*
*رکعت دوم : سوره حمد + سوره تکاثر + ۲۵ مرتبه سوره توحید*
*رکعت سوم : سوره حمد + سوره کافرون + ۲۵ مرتبه سوره فلق*
*رکعت چهارم : سوره حمد + سوره نصر + ۲۵ مرتبه سوره ناس*
*بعد از سلام نماز ۷۰ مرتبه تسبیحات اربعه و ۷۰ مرتبه صلوات و ۳ مرتبه اللهم اغفر للمؤمنین والمؤمنات*
☀️ #امیرالمؤمنین علی علیه السلام :
🌳 فَلَقَدِ اسْتُرْجِعَتِ الْوَدِيعَةُ وَ أُخِذَتِ الرَّهِينَةُ أَمَّا حُزْنِي فَسَرْمَدٌ وَ أَمَّا لَيْلِي فَمُسَهَّدٌ إِلَي أَنْ يَخْتَارَ اللَّهُ لِي دَارَكَ الَّتِي أَنْتَ بِهَا مُقِيمٌ
🍁 شكوه ها از ستمكاری امت به هنگام خاکسپاری فاطمه زهرا سلام الله علیها :
پس امانتی كه به من سپرده بودی برگردانده شد، و به صاحبش رسید، از این پس اندوه من جاودانه، و شبهایم، شب زنده داری است، تا آن روز كه خدا خانه زندگی تو را برای من برگزیند.
#خطبه_202
⚡️ #امیرالمؤمنین علی علیه السلام :
🍀 وَ سَتُنَبِّئُكَ ابْنَتُكَ بِتَضَافُرِ أُمَّتِكَ عَلَي هَضْمِهَا فَأَحْفِهَا السُّؤَالَ وَ اسْتَخْبِرْهَا الْحَالَ هَذَا وَ لَمْ يَطُلِ الْعَهْدُ وَ لَمْ يَخْلُ مِنْكَ الذِّكْرُ
🌾 شكوه ها از ستمكاری امت به هنگام خاکسپاری فاطمه زهرا سلام الله علیها :
به زودی دخترت تو را آگاه خواهد ساخت كه امت تو چگونه در ستمكاری بر او اجتماع كردند، از فاطمه «ع» بپرس، و احوال اندوهناك ما را از او خبر گیر، كه هنوز روزگاری سپری نشده، و یاد تو فراموش نگشته است.
#خطبه_202
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🙏👌 نماز بسیار ساده برای اوّل هر ماه (برای روز اوّل ماه جمادی الاخری)
مرحوم سید بن طاوس می گوید: به ما روایت رسیده است که نماز اوّل هر ماه دو رکعت است، در رکعت اول یک بار سوره حمد و یک بار سوره توحید، و در رکعت دوم یک بار سوره حمد و یک بار سوره قدر. (مستدرك الوسائل، ج6 ، ص349)
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
👌 چنین بانویی را به شهادت رساندند(1)
مرحوم آیت الله تولایی خراسانی در سخنرانی خود در مسجد النّبیّ قزوین در جمادی الأخری سال 1390 قمری می فرمود:
یک حدیث برای شما بخوانم. این حدیث، خیلی معتبر و بسیار عظیم و بزرگ است. حضرت صادق علیه السلام درباره حضرت صدّیقه علیهاالسلام می فرمایند: «هِيَ الصِّدِّيقَةُ الْكُبْرَى، وَ عَلَى مَعْرِفَتِهَا دَارَتِ الْقُرُونُ الْأُولَى.»؛ یعنی آن بانو، صدّیقه کبری است، و قرون اولی بر محور معرفت او بوده است.
این عبارت، کوه را تکان می دهد. «قرون اولی» دو معنا می تواند داشته باشد. معنای اوّل، قرن های اوّلیه آدم و نوح و ابراهیم علیهم السلام است. یعنی قرن های اوّلیه، از زمان آدم ابوالبشرعلیه السلام تا زمان حضرت صادق علیه السلام. معنای دوم آن است که مراد از قرون اولی، عوالم اولی است که عالم ملکوت باشد، عالم اشباح باشد، عالم ارواح باشد، عالم اظلّه باشد، عالم ذرّ باشد. اینها عوالم اولی هستند که در زیارت جامعه می خوانید.
قرون اوّلیه بر مدارِ معرفت و شناسایی فاطمه زهرا علیهاالسلام چرخ می زده است. خیلی حرف مهمّی است! قرن های اوّلیه، بر مدار و محور معرفت و شناسایی فاطمه علیهاالسلام چرخ می زده است. یعنی بر آدم ابوالبشر علیه السلام لازم بود فاطمه علیهاالسلام را بشناسد. یعنی بر نوح علیه السلام لازم بود فاطمه علیهاالسلام را بشناسد. یعنی حقایق ولایتی ادوار گذشته و قرون اولی، وقتی جوهر می گرفت و متجلّی می شد که فاطمه علیهاالسلام را بشناسند. فاطمه علیهاالسلام یک زن عادی نیست! خیال می کنی فاطمه علیهاالسلام، مانند حضرت مریم علیهاالسلام دختر عمران است؟ یا حضرت فاطمه علیهاالسلام، مثل کلثوم علیهاالسلام دختر عمران است؟ یا حضرت فاطمه علیهاالسلام، مانند آسیه علیهاالسلام است؟ یا حضرت فاطمه علیهاالسلام همانند مادرش حضرت خدیجه علیهاالسلام است؟ نه این حرفها نیست! همان طوری که بر انبیای گذشته، معرفتِ مقاماتِ ولایت حضرت خاتم النبیین و أمیرالمؤمنین صلوات الله علیهما لازم بوده است، همین طور لازم بوده که باید فاطمه علیهاالسلام را هم بشناسند که این کیست؟ شاه را كه شناختند، شهبانو را هم باید بشناسند. مَلِک را شناختند، ملکه را هم باید بشناسند. اگر نمی شناختند، عرفانشان ناقص بوده است. این فرمایش حضرت صادق علیه السلام است که مربوط به نشئه أولی است.
(سخنرانی های مسجدالنّبیّ قزوین، شب 24 جمادی الأخری 1390 هجری قمری)
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
✅ وجوب برائت و بیزاری از کسانی که به حضرت زهرا سلام الله علیها ظلم کردند
عَنِ الْأَعْمَشِ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ علیه السلام قَالَ: هَذِهِ شَرَائِعُ الدِّينِ لِمَنْ أَرَادَ أَنْ يَتَمَسَّكَ بِهَا وَ أَرَادَ اللَّهُ هُدَاه: ... حُبُّ أَوْلِيَاءِ اللَّهِ وَاجِبٌ، وَ الْوِلَايَةُ لَهُمْ وَاجِبَةٌ، وَ الْبَرَاءَةُ مِنْ أَعْدَائِهِمْ وَاجِبَةٌ وَ مِنَ الَّذِينَ ظَلَمُوا آلَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَ هَتَكُوا حِجَابَهُ، وَ أَخَذُوا مِنْ فَاطِمَةَ علیهاالسلام فَدَكَ، وَ مَنَعُوهَا مِيرَاثَهَا، وَ غَصَبُوهَا وَ زَوْجَهَا حُقُوقَهُمَا، وَ هَمُّوا بِإِحْرَاقِ بَيْتِهَا، وَ أَسَّسُوا الظُّلْمَ، وَ غَيَّرُوا سُنَّةَ رَسُولِ اللَّهِ صلّی الله علیه و آله، وَ الْبَرَاءَةُ مِنَ النَّاكِثِينَ وَ الْقَاسِطِينَ وَ الْمَارِقِينَ وَاجِبَةٌ، وَ الْبَرَاءَةُ مِنَ الْأَنْصَابِ وَ الْأَزْلَامِ أَئِمَّةِ الضَّلَالِ وَ قَادَةِ الْجَوْرِ كُلِّهِمْ أَوَّلِهِمْ وَ آخِرِهِمْ وَاجِبَةٌ، وَ الْبَرَاءَةُ مِنْ أَشْقَى الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ شَقِيقِ عَاقِرِ نَاقَةِ ثَمُودَ قَاتِلِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام وَاجِبَةٌ، وَ الْبَرَاءَةُ مِنْ جَمِيعِ قَتَلَةِ أَهْلِ الْبَيْتِ علیهم السلام وَاجِبَةٌ.(الخصال، ج2، ص603 و 607)
حضرت صادق علیه السلام فرمود: این ها دستورات دین است و برای کسی است که بخواهد به آنها پای بند باشد و خداوند، هدایت او را اراده فرموده باشد: ... محبّت به اولیای الهی واجب است. اعتقاد به ولایت ایشان واجب است. برائت از دشمنان ایشان واجب است و همچنین برائت از کسانی که به خاندان پیامبر صلّی الله علیه و آله ستم کردند و پرده حرمت دریدند، و فدک را از حضرت فاطمه علیهاالسلام ربوده و وی را از ارثش بازداشته، حقوق او و همسرش را غصب کردند، و به آتش زدن خانه فاطمه علیهاالسلام همّت گماشتند، و ظلم را پایه گذاری کردند، و سنّت رسول خدا صلّی الله علیه و آله را تغییر دادند، واجب است. همچنین برائت از ناکثین(پیمان شکنان؛ یعنی طلحه و زبیر)، قاسطین(بی دادگران؛ یعنی معاویه) و مارقین(از دین خارج شده ها؛ یعنی خوارج)، و برائت از بت ها و قمارها که همه امامان گمراهی و رهبران ستم ،از اوّلین و آخرین می باشند، واجب است. و برائت از شقی ترینِ اوّلین و آخرین؛ یعنی برادرِ پی کننده ناقه ثمود؛ یعنی قاتل امیرالمؤمنین علیه السلام واجب است. و برائت از همه کشندگان اهل بیت علیهم السلام واجب است.
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
👥👁 برای زن، هیچ شفاعتگری بهتر از رضایت همسرش نمی باشد
عَنْ جَابِرِ بْنِ يَزِيدَ الْجُعْفِيِّ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ الْبَاقِرَ علیه السلام يَقُولُ: وَ لَا شَفِيعَ لِلْمَرْأَةِ أَنْجَحُ عِنْدَ رَبِّهَا مِنْ رِضَا زَوْجِهَا، وَ لَمَّا مَاتَتْ فَاطِمَةُ علیهاالسلام قَامَ عَلَيْهَا أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام وَ قَالَ: «اللَّهُمَّ إِنِّي رَاضٍ عَنِ ابْنَةِ نَبِيِّكَ، اللَّهُمَّ إِنَّهَا قَدْ أُوحِشَتْ فَآنِسْهَا. اللَّهُمَّ إِنَّهَا قَدْ هُجِرَتْ فَصِلْهَا. اللَّهُمَّ إِنَّهَا قَدْ ظُلِمَتْ، فَاحْكُمْ لَهَا، وَ أَنْتَ خَيْرُ الْحَاكِمِينَ». (الخصال، ج2، ص588)
حضرت باقر علیه السلام فرمود: براى زن در پيشگاه خداوند، هيچ شفاعت کننده ای بهتر از رضايت همسرش نيست، لذا هنگامى كه حضرت فاطمه علیهاالسلام از دنيا رفت، اميرالمؤمنین علیه السلام برخاست و به خداوند عرض کرد: «بارالها! من از دختر پيامبرت، خوشنود هستم. بارالها! او هراسناک است، پس تو مونسش باش. بارالها! او از ما دور شد، پس تو به او بپيوند. بارالها! بر او ستم شده است، پس تو به نفع او، حکم فرما که تو بهترین حکمرانان هستی.»
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
🤛🏽😡از ضربتی که به او وارد می شود آنچه در شکم حمل می کند، سقط می کند
عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: لَمَّا أُسْرِيَ بِالنَّبِيِّ صلّی الله علیه و آله إِلَى السَّمَاءِ قِيلَ لَهُ: إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يَخْتَبِرُكَ فِي ثَلَاثٍ لِيَنْظُرَ كَيْفَ صَبْرُكَ. قَالَ: أُسَلِّمُ لِأَمْرِكَ يَا رَبِّ وَ لَا قُوَّةَ لِي عَلَى الصَّبْرِ إِلَّا بِكَ، فَمَا هُنَّ؟ قِيلَ لَهُ: ... وَ أَمَّا الثَّالِثَةُ فَمَا يَلْقَى أَهْلُ بَيْتِكَ مِنْ بَعْدِكَ مِنَ الْقَتْلِ. ... وَ أَمَّا ابْنَتُكَ فَتُظْلَمُ وَ تُحْرَمُ وَ يُؤْخَذُ حَقُّهَا غَصْباً الَّذِي تَجْعَلُهُ لَهَا، وَ تُضْرَبُ وَ هِيَ حَامِلٌ، وَ يُدْخَلُ عَلَيْهَا وَ عَلَى حَرِيمِهَا وَ مَنْزِلِهَا بِغَيْرِ إِذْنٍ، ثُمَّ يَمَسُّهَا هَوَانٌ وَ ذُلٌّ ثُمَّ لَا تَجِدُ مَانِعاً، وَ تَطْرَحُ مَا فِي بَطْنِهَا مِنَ الضَّرْبِ وَ تَمُوتُ مِنْ ذَلِكَ الضَّرْبِ. قُلْتُ: إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ، قَبِلْتُ يَا رَبِّ وَ سَلَّمْتُ وَ مِنْكَ التَّوْفِيقُ وَ الصَّبْر. (كامل الزيارات، ص332-333)
حضرت صادق علیه السلام فرمود: زمانى كه پیامبر صلّى اللَّه عليه و آله را به آسمان سير دادند، به حضرتش عرض شد: خداوند تبارك و تعالى مى خواهد تو را در سه چيز بيازمايد تا صبر تو را ببيند. حضرت عرض كرد: پروردگارا! من تسليم امر تو هستم، و توان صبر ندارم مگر به كمك تو. آن سه چيز كدامند؟ به حضرتش گفته شد: ... و امّا مورد سوّم: عبارت است از آنچه بعد از تو به اهل بیت تو در قتل و كشته شدن می رسد. ... و امّا دخترت: مورد ستم قرار گرفته، و حقّش را که تو برای او قرار داده ای، غصب می شود، و او را مى زنند در حالى كه باردار است، به حريم و منزلش بدون اذن وى داخل می شوند و مجسمه خواری و فرومايگی به او دست می زند و آن بانو مانع و دافعى نمی یابد و از ضربتی که به او وارد می شود آنچه در شکم حمل می کند، سقط می کند و آن بانو به واسطه آن ضرب از دنیا می رود. در این هنگام پیامبر صلّی الله علیه و آله چنین گفت: إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ، پروردگارا! پذیرفتم و تسلیم شدم و از تو توفیق و صبر درخواست می کنم.
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
فاطمه علیهاالسلام به محسنِ شش ماهه باردار بود و او را سقط کرد
حضرت صادق علیه السلام فرمود: ای مفضّل! گویا می بینم که ما ائمّه در مقابل رسول خدا صلّی الله علیه و آله قرار گرفته و نسبت به آنچه بعد از او از جانب امّت بر سر ما آمد، از تکذیب و ردّ کردن سخنان ما و اسیر گرفتن ما و لعن کردن و ترساندن ما به قتل و کشتن ما به سمّ و حبس، به آن حضرت شکوه می کنیم. در این هنگام:
تَبْتَدِئُ فَاطِمَةُ علیهاالسلام وَ تَشْكُو مَا نَالَهَا مِنْ أَبِي بَكْرٍ وَ عُمَرَ وَ أَخْذِ فَدَكَ مِنْهَا ... وَ قَوْلِ عُمَرَ: هَاتِي صَحِيفَتَكِ الَّتِي ذَكَرْتِ أَنَّ أَبَاكِ كَتَبَهَا لَكِ وَ إِخْرَاجِهَا الصَّحِيفَةَ وَ أَخْذِهِ إِيَّاهَا مِنْهَا ... وَ تَفْلِهِ فِيهَا وَ تَمْزِيقِهِ إِيَّاهَا... وَ تَقُصُّ عَلَيْهِ قِصَّةَ أَبِي بَكْرٍ وَ إِنْفَاذِهِ خَالِدَ بْنَ الْوَلِيدِ وَ قُنْفُذاً وَ عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ وَ جَمْعِهِ النَّاسَ لِإِخْرَاجِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام مِنْ بَيْتِهِ إِلَى الْبَيْعَةِ فِي سَقِيفَةِ بَنِي سَاعِدَةَ ... وَ قَوْلِ عُمَرَ: اخْرُجْ يَا عَلِيُّ إِلَى مَا أَجْمَعَ عَلَيْهِ الْمُسْلِمُونَ وَ إِلَّا قَتَلْنَاكَ ... وَ جَمْعِهِمُ الْجَزْلَ وَ الْحَطَبَ عَلَى الْبَابِ لِإِحْرَاقِ بَيْتِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ فَاطِمَةَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ وَ زَيْنَبَ وَ أُمِّ كُلْثُومٍ وَ فِضَّةَ وَ إِضْرَامِهِمُ النَّارَ عَلَى الْبَابِ وَ خُرُوجِ فَاطِمَةَ إِلَيْهِمْ وَ خِطَابِهَا لَهُمْ مِنْ وَرَاءِ الْبَابِ وَ قَوْلِهَا: وَيْحَكَ يَا عُمَرُ! مَا هَذِهِ الْجُرْأَةُ عَلَى اللَّهِ وَ عَلَى رَسُولِهِ؟ تُرِيدُ أَنْ تَقْطَعَ نَسْلَهُ مِنَ الدُّنْيَا وَ تُفْنِيَهُ وَ تُطْفِئَ نُورَ اللَّهِ؟ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ. وَ انْتِهَارِهِ لَهَا وَ قَوْلِهِ: كُفِّي يَا فَاطِمَةُ! ... وَ مَا عَلِيٌّ إِلَّا كَأَحَدِ الْمُسْلِمِينَ فَاخْتَارِي إِنْ شِئْتِ خُرُوجَهُ لِبَيْعَةِ أَبِي بَكْرٍ أَوْ إِحْرَاقَكُمْ جَمِيعاً. فَقَالَتْ وَ هِيَ بَاكِيَةٌ: اللَّهُمَّ إِلَيْكَ نَشْكُو فَقْدَ نَبِيِّكَ وَ رَسُولِكَ وَ صَفِيِّكَ وَ ارْتِدَادَ أُمَّتِهِ عَلَيْنَا وَ مَنْعَهُمْ إِيَّانَا حَقَّنَا الَّذِي جَعَلْتَهُ لَنَا فِي كِتَابِكَ الْمُنْزَلِ عَلَى نَبِيِّكَ الْمُرْسَلِ. فَقَالَ لَهَا عُمَرُ: دَعِي عَنْكِ يَا فَاطِمَةُ حُمْقَاتِ النِّسَاءِ، فَلَمْ يَكُنِ اللَّهُ لِيَجْمَعَ لَكُمُ النُّبُوَّةَ وَ الْخِلَافَةَ، وَ أَخَذَتِ النَّارُ فِي خَشَبِ الْبَابِ وَ إِدْخَالِ قُنْفُذٍ يَدَهُ لَعَنَهُ اللَّهُ يَرُومُ فَتْحَ الْبَابِ وَ ضَرْبِ عُمَرَ لَهَا بِالسَّوْطِ عَلَى عَضُدِهَا حَتَّى صَارَ كَالدُّمْلُجِ الْأَسْوَدِ، وَ رَكْلِ الْبَابِ بِرِجْلِهِ حَتَّى أَصَابَ بَطْنَهَا وَ هِيَ حَامِلَةٌ بِالْمُحَسِّنِ لِسِتَّةِ أَشْهُرٍ وَ إِسْقَاطِهَا إِيَّاهُ، وَ هُجُومِ عُمَرَ وَ قُنْفُذٍ وَ خَالِدِ بْنِ الْوَلِيدِ وَ صَفْقِهِ خَدَّهَا حَتَّى بَدَا قُرْطَاهَا تَحْتَ خِمَارِهَا، وَ هِيَ تَجْهَرُ بِالْبُكَاءِ وَ تَقُولُ: وَا أَبَتَاهْ وَا رَسُولَ اللَّهِ! ابْنَتُكَ فَاطِمَةُ تُكَذَّبُ وَ تُضْرَبُ وَ يُقْتَلُ جَنِينٌ فِي بَطْنِهَا ... وَ صَاحَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ بِفِضَّةَ: يَا فِضَّةُ! مَوْلَاتَكِ فَاقْبَلِي مِنْهَا مَا تَقْبَلُهُ النِّسَاءُ، فَقَدْ جَاءَهَا الْمَخَاضُ مِنَ الرَّفْسَةِ وَ رَدِّ الْبَابِ فَأَسْقَطَتْ مُحَسِّناً. فَقَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام: فَإِنَّهُ لَاحِقٌ بِجَدِّهِ رَسُولِ اللَّهِ صلّی الله علیه و آله. (بحار الأنوار، ج53، ص17-19)
فاطمه علیهاالسلام آغاز می کند و از آنچه از ناحیه ابوبکر و عمر به او رسیده است و گرفتن فدک شکوه می کند و از گفته عمر می گوید که: نوشته ای که می گویی پدرت نوشته است، ارائه کن و وقتی آن بانو نوشته را بیرون آورد، عمر آن نوشته را از او گرفته، آب دهان بر آن انداخته و آن را پاره می کند.
حضرت فاطمه علیها السلام در ادامه، داستان ابوبکر و فرستادن خالد بن ولید و قنفذ و عمر بن خطّاب را نقل می کند که مردم را جمع کرد تا امیرالمؤمنین علیه السلام را برای بیعت گرفتن در سقیفه بنی ساعده به زور ببرد. همچنین یاد آور قول عمر شد که می گفت: ای علیّ! از منزل خارج شو و به اجماع همه مسلمین بپیوند وگرنه تو را می کشیم ...
همچنین آن بانو بیان کرد که آنها هیزم فراوان در کنار در خانه امیرالمؤمنین، فاطمه، حسن و حسین، زینب و امّ کلثوم و فضّه جمع کردند تا آتش بزنند، و آنها آتش را برافروختند و فاطمه به سوی آنها آمد و از پشت در به آنها فرمود: وای بر تو ای عمر! چگونه بر خدا و رسولش جرأت یافته ای؟! قصد داری نسل پیامبر را در دنیا قطع کنی و آن را نابود سازی و نور خدا را خاموش کنی؟ در حالی که خداوند نورش را تمام می کند.
همچنین آن بانو یادآور نهیب عمر می شود که به او گفت: ای فاطمه! دست بردار، علیّ جز یکی از مسلمین نیست. انتخاب کن، اگر می خواهی علی برای بیعت ابوبکر خارج شود یا همه شما را می سوزانیم. پس فاطمه علیهاالسلام در حالی که گریه می کرد، فرمود: بارالها! به تو به واسطه از دست دادن پیامبر و رسول و برگزیده ات و پشت کردن امّتش بر ما و جلوگیری از حقّ ما که خداوند در کتاب نازل شده بر پیامبر مرسلت برای ما قرار داده است، شکوه می کنم. پس عمر به آن بانو گفت: ای فاطمه! از حرف های زنان احمق دست بردار، خداوند نبوّت و خلافت را برای شما جمع نکرده است، پس در را آتش زدند و قنفذ ملعون دستش را وارد کرد تا در را باز کند و عمر با تازیانه بر بازوی فاطمه علیهاالسلام زد تا اثر آن مانند دستبند سیاهی شد و با پایش به در لگد زد به گونه ای که به شکم فاطمه علیهاالسلام اصابت کرد و فاطمه که به محسن شش ماهه باردار بود، او را سقط کرد.
همچنین فاطمه برای رسول خدا صلّی الله علیه و آله چنین بیان می کند: عمر و قنفذ و خالد بن ولید هجوم آوردند و عمر به صورتی به گونه فاطمه ضربه زد که گوشواره اش از زیر پوشش او آشکار شد و فاطمه بلند گریه می کرد و می فرمود: ای پدرم، ای رسول خدا! دخترت فاطمه، تکذیب شد، کتک خورد و جنین در شکمش به قتل رسید .... و امیرالمؤمنین علیه السلام خطاب به فضّه فریاد زد: ای فضّه! مولایت را دریاب، زیرا درد مخاض به واسطه ضرب به سینه و فشردن در، فرا رسیده، و محسن را سقط نموده است. پس امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: همانا محسن به جدّش رسول خدا صلّی الله علیه و آله ملحق می شود.
✅ «اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
🔥👣😢روز بیعت، ضربه ای زد که جنینش را سقط نمود
ابواسحاق، إبراهيم بن سیّار، مشهور به نظّام (م 231 ق) از متکلّمین و بزرگان مکتب اعتزال در اهل سنّت در قرن دوم و سوم هجری است. ابوالفتح محمّد بن عبدالکریم شهرستانی (م 548 ق) در کتابش «الملل و النّحل» دیدگاه ها و اعتقادات نظّام را بیان و شرح می دهد. بنابر نظر شهرستانی، یکی از اعتقادات نظّام چنین بوده است:
قال: إنَّ عُمَرَ ضَرَبَ بَطْنَ فاطِمَةَ يَوْمَ البَيْعَةِ حَتَّى ألقَتِ الْجَنينَ مِنْ بَطنِها. وَ كانَ يَصيحُ: اَحْرِقُوا دارَها بِمَنْ فيها، وَ ما كانَ فِي الدّارِ غَيْرُ عَلِيٍّ وَ فاطِمَةَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ. (الملل و النحل، ج1، ص71)
نظام می گوید: همانا عمر در روز بیعت، ضربه ای به شکم فاطمه زد به گونه ای که فاطمه آن جنین را سقط کرد. در آن هنگام عمر فریاد می زد: خانه فاطمه را با هر کس در آن است آتش بزنید، و در آن خانه، جز علی و فاطمه و حسن و حسین نبودند.
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
😱😡🤛🏽 در را به گونه ای فشار داد که جنینش را سقط نمود
قَالَ سَلمانُ: قَدْ كَانَ قُنْفُذٌ- لَعَنَهُ اللَّهُ- ضَرَبَ فَاطِمَةَ علیهاالسلام بِالسَّوْطِ حِينَ حَالَتْ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ زَوْجِهَا وَ أَرْسَلَ إِلَيْهِ عُمَرُ: إِنْ حَالَتْ بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ فَاطِمَةُ فَاضْرِبْهَا. فَأَلْجَأَهَا قُنْفُذٌ- لَعَنَهُ اللَّهُ- إِلَى عِضَادَةِ بَابِ بَيْتِهَا وَ دَفَعَهَا، فَكَسَرَ ضِلْعَهَا مِنْ جَنْبِهَا فَأَلْقَتْ جَنِيناً مِنْ بَطْنِهَا. فَلَمْ تَزَلْ صَاحِبَةَ فِرَاشٍ حَتَّى مَاتَتْ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهَا مِنْ ذَلِكَ شَهِيدَةً. (كتاب سليم بن قيس الهلالي، ج2، ص588)
جناب سلمان نقل می کند: قنفذ- که خدا او را لعنت کند- آن هنگامی که فاطمه علیهاالسلام میان او و همسرش علی علیه السلام حائل شده بود، فاطمه علیهاالسلام را با تازیانه زد. زیرا عمر به او پيام داده بود كه: اگر فاطمه ميان تو و على قرار گرفت او را بزن. پس قنفذ – که خدا او را لعنت کند- فاطمه عليها السّلام را به زور پشت لنگه در چوبى خانه راند و در را بر روى فاطمه علیهاالسلام فشرد به گونه ای كه دنده اى از پهلوى آن حضرت شكست و جنینی كه در شكم داشت سقط کرد. پس از آن، آن بانو همواره در بستر قرار داشت تا آن كه در اثر آن ماجرا شهيد شد.
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
🔥🔥 هرچند فاطمه علیهاالسلام در این خانه باشد
ابن قتیبة دینوری (م 276 ق)، از علمای بزرگ اهل سنّت در کتاب «الإمامة و السّیاسة» در بیان کیفیت بیعت با امیرالمؤمنین علیه السلام چنین می نویسد:
إِنَّ أَبَا بَكْرٍ تَفَقَّدَ قَوماً تَخَلَّفُوا عَنْ بَيْعَتِهِ عِنْدَ عَلِيٍّ کرّم اللهُ وَجهَهُ فَبَعَثَ إِلَيْهِمْ عُمَرَ. فَجَاءَ فَنَادَاهُمْ وَ هُمْ فِي دَارِ عَلِيٍّ، فَأَبَوْا أَنْ يَخْرُجُوا فَدَعَا عُمَرُ بِالْحَطَبِ و قَالَ: وَ الَّذِي نَفْسُ عُمَرَ بِيَدِهِ، لَتَخْرُجُنَّ أَوْ لَأُحْرِقَنَّهَا عَلَيْكُمْ عَلَى مَنْ فِيهَا. فَقِيلَ لَهُ: يَا أَبَا حَفْصٍ! إِنَّ فِيهَا فَاطِمَةَ. فَقَالَ: وَ إِنْ. (الإمامة و السّیاسة، ج1، ص12)
ابوبکر درباره گروهی که از بیعت با او امتناع ورزیدند، پرس و جو کرد. سپس عمر را به سوی این گروه فرستاد. عمر نزد این گروه که در خانه علی علیه السلام بودند، آمد. پس عمر به آنها پیغام داد ولی آنها بیرون نیامدند. پس عمر هیزم طلب کرد و گفت: قسم به آن کسی که جان عمر در دست اوست، اگر بیرون نیایید، خانه را با هر کس که در آن است، به آتش خواهم کشید. به عمر گفتند: ای اباحفص! فاطمه علیهاالسلام در این خانه است. عمر در پاسخ گفت: اگرچه فاطمه در آن باشد.
✅توجه: این متن در چاپ قدیم این کتاب در مصر، موجود است، اما در چاپ لبنان، حذف شده است.
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
👩🏻 اگر فرزندمان را فاطمه نام نهادیم ...
عَنِ السَّكُونِي عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه و آله: حَقُّ الْوَلَدِ عَلَى وَالِدِهِ إِذَا كَانَتْ أُنْثَى أَنْ يَسْتَحْسِنَ اسْمَهَا ... أَمَّا إِذَا سَمَّيْتَهَا فَاطِمَةَ فَلَا تَسُبَّهَا وَ لَا تَلْعَنْهَا وَ لَا تَضْرِبْهَا. (الكافي، ج6، ص49)
حضرت صادق علیه السلام از رسول خدا صلّی الله علیه و آله نقل می کنند که فرمود: حقّ فرزند بر پدرش آن است که اگر فرزند، دختر بود ، نام نیکویی برای او قرار دهد، .. امّا اگر او را فاطمه نام نهادی، دشنامش مده، او را لعن نکن و او را مزن.
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
👁 حضرت مریم علیهاالسلام ، پرستار صدّیقه کبری، حضرت زهرا سلام الله علیها
عَنْ سَعِيدِ بْنِ جُبَيْرٍ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه و آله: وَ أَمَّا ابْنَتِي فَاطِمَةُ ... وَ أَنِّي لَمَّا رَأَيْتُهَا ذَكَرْتُ مَا يُصْنَعُ بِهَا بَعْدِي كَأَنِّي بِهَا، وَ قَدْ دَخَلَ الذُّلُّ بَيْتَهَا، وَ انْتُهِكَتْ حُرْمَتُهَا، وَ غُصِبَتْ حَقَّهَا، وَ مُنِعَتْ إِرْثَهَا، وَ كُسِرَتْ جَنْبَتُهَا، وَ أَسْقَطَتْ جَنِينَهَا، وَ هِيَ تُنَادِي يَا مُحَمَّدَاهْ فَلَا تُجَابُ، وَ تَسْتَغِيثُ فَلَا تُغَاثُ. فَلَا تَزَالُ بَعْدِي مَحْزُونَةً مَكْرُوبَةً بَاكِيَةً تَتَذَكَّرُ انْقِطَاعَ الْوَحْيِ عَنْ بَيْتِهَا مَرَّةً وَ تَتَذَكَّرُ فِرَاقِي أُخْرَى وَ تَسْتَوْحِشُ إِذَا جَنَّهَا اللَّيْلُ لِفَقْدِ صَوْتِيَ الَّذِي كَانَتْ تَسْتَمِعُ إِلَيْهِ إِذَا تَهَجَّدْتُ بِالْقُرْآنِ ثُمَّ تَرَى نَفْسَهَا ذَلِيلَةً بَعْدَ أَنْ كَانَتْ فِي أَيَّامِ أَبِيهَا عَزِيزَةً فَعِنْدَ ذَلِكَ يُؤْنِسُهَا اللَّهُ تَعَالَى ذِكْرُهُ بِالْمَلَائِكَةِ، فَنَادَتْهَا بِمَا نَادَتْ بِهِ مَرْيَمَ بِنْتَ عِمْرَانَ فَتَقُولُ: يَا فَاطِمَةُ! إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاكِ وَ طَهَّرَكِ وَ اصْطَفاكِ عَلى نِساءِ الْعالَمِينَ، يَا فَاطِمَةُ! اقْنُتِي لِرَبِّكِ وَ اسْجُدِي وَ ارْكَعِي مَعَ الرَّاكِعِين. ثُمَّ يَبْتَدِئُ بِهَا الْوَجَعُ فَتَمْرَضُ، فَيَبْعَثُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَيْهَا مَرْيَمَ بِنْتَ عِمْرَانَ تُمَرِّضُهَا وَ تُؤْنِسُهَا فِي عِلَّتِهَا، فَتَقُولُ عِنْدَ ذَلِكَ: «يَا رَبِّ، إِنِّي سَئِمْتُ الْحَيَاةَ وَ تَبَرَّمْتُ بِأَهْلِ الدُّنْيَا فَأَلْحِقْنِي بِأَبِي»، فَيُلْحِقُهَا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِي، فَتَكُونُ أَوَّلَ مَنْ يَلْحَقُنِي مِنْ أَهْلِ بَيْتِي، فَتَقْدَمُ عَلَيَّ مَحْزُونَةً مَكْرُوبَةً مَغْمُومَةً مَغْصُوبَةً مَقْتُولَةً، فَأَقُولُ عِنْدَ ذَلِكَ: «اللَّهُمَّ الْعَنْ مَنْ ظَلَمَهَا، وَ عَاقِبْ مَنْ غَصَبَهَا، وَ ذَلِّلْ مَنْ أَذَلَّهَا، وَ خَلِّدْ فِي نَارِكَ مَنْ ضَرَبَ جَنْبَهَا حَتَّى أَلْقَتْ وَلَدَهَا»، فَتَقُولُ الْمَلَائِكَةُ عِنْدَ ذَلِكَ آمِين. (بحار الأنوار، ج28، ص38-39 به نقل از امالی صدوق/امالی صدوق ، ص114)
رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمود: در مورد دخترم فاطمه علیهاالسلام، هنگامی که او را دیدم، به یادم آمد آنچه پس از من با او انجام می شود. ذلّت و خواری به خانه اش داخل می شود، حرمتش زیر پا می رود، حقّش غصب می شود، از ارثش منع می گردد، پهلویش شکسته می شود، و جنینش سقط می گردد. وی فریاد می زند: یا محمّداه! و جوابی شنیده نمی شود، استغاثه می کند و کمک می جوید، امّا کسی به دادش نمی رسد. وی همواره پس از من محزون، پریشان و گریان خواهد بود. یک بار به یاد می آورد که وحی از خانه اش قطع شده است، یک بار به یاد جدایی از من می افتد. شب هنگام که می شود صدای مرا در حالی که با تلاوت قرآن، تهجّد می کردم نمی شنود، پس خودش را بعد از آن که در زمان حیات پدرش عزیز بود، خوار می یابد. در این هنگام خداوند متعال، فرشتگان را مونس او می کند، .و فرشتگان به همان گونه که به مریم دختر عمران خطاب می شد، به فاطمه علیهاالسلام خطاب می کنند که: ای فاطمه! «إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاكِ وَ طَهَّرَكِ وَ اصْطَفاكِ عَلى نِساءِ الْعالَمِينَ»، و نیز خطاب می کنند که: ای فاطمه! «اقْنُتِي لِرَبِّكِ وَ اسْجُدِي وَ ارْكَعِي مَعَ الرَّاكِعِين». بیماری او آغاز می شود و خداوند مریم دختر عمران را به نزدش می فرستد تا از او پرستاری کند و در بیماری انیس او باشد. در این هنگام چنین ندا می کند: «پروردگارا، من از زندگی خسته شده ام، و از اهل دنیا دلتنگم، مرا به پدرم ملحق کن». پس خداوند او را به من ملحق می کند، و او نخستین کس از اهل بیتم می باشد که به من ملحق خواهد شد. وی در حالی بر من وارد می شود که محزون، پریشان، و غمناک است، مال او را غصب کرده اند و وی را کشته اند. در این هنگام، منِ رسول خدا می گویم: «بارالها! لعنت کن کسی را که بر او ظلم کرد، و کیفر ده کسی که حقّش را غصب نمود، و خوار کن کسی که او را خوار کرد، و در آتش جهنّمت جاویدان نگاه دار آن کس که به پهلویش ضربه زد تا فرزندش را سقط نمود»، پس در این هنگام فرشتگان آمین می گویند.
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
🌑🗣💎🗣🌑پیشنهاد یک کار خیر برای شریک شدن در چندین روضه حضرت صدّیقه کبری، حضرت زهرا سلام الله علیها
دوستان و سروران گرامی!
بیاییم تمام بستگان و دوستان، از کوچک و بزرگ را در عزاداری بر بانوی دو سرا، صدّیقه کبری، حضرت زهرا سلام الله علیها شریک کنیم.
1)بدین منظور، مبالغی هرچند بسیار اندک، از پیر و جوان، از کوچک یا بزرگ، جمع آوری کنیم و سپس در همه روضه های مختلفی که می شناسیم، توزیع کنیم.
بدین گونه همه افراد را در چند روضه حضرت زهرا علیهاالسلام شریک کرده ایم و برکات این فعل خیر در زندگی همه وارد می شود.
2) ثواب این کار را از طرف تمام درگذشتگان از بستگان، دوستان، اساتید و شیعیان امیرالمؤمنین علیه السلام، و همه عزاداران آن بانوی مکرّمه در طول تاریخ به حضرت صاحب الزمان علیه السلام تقدیم نماییم.
3)مقدّمات این کار خیر را هم اکنون آغاز کنیم و همه را از برکات مادی و معنوی آن بهره مند سازیم.
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
😡🦊 چه کسانی امیرالمؤمنین علیه السلام را خانه نشین کردند؟
مرحوم آیت الله تولایی خراسانی در سخنرانی های خود در مسجد سیّد اصفهان در سال 1393 قمری می فرمود:
پيغمبر صلّی الله علیه و آله ميداند كه بعد از رحلت ايشان، لوطيهاي ريشْ حناييِ ته عرقچينيِ تسبيح به دست چه ميكنند! كه به نظر بنده، اين لوطيها از قمه بندها و قداره بندهاي سيبيلويِ ريش تراشيده شراب خورِ عربده كش، الواط تر هستند! من آن قداره بندها را لوطي نمي دانم. آن كه شراب مي خورد، سيبيلش را چخماقي مي كند، قدّارهاش را به دستش مي گيرد، دَم ميدان شاه، عربده مي كشد، لوطي نيست. اين آدمِ خيلي صافي است؛ به جهت اين كه حقيقت خودش را آشكار كرده است. مي گويد «من اين هستم! من آدم كش هستم، آهاي سياهي! جلو نيا كه مي زنمت.» خدا پدرت را بيامرزد كه حقيقت خودت را آشكار كردي! من اگر مي توانم با تو گلاويز بشوم جلو مي آيم؛ اگر نمي توانم، از پنجاه قدمي، راهم را عوض مي كنم و مي روم و جانم را حفظ مي كنم. اين، آدم ساده اي است. ولي لوطي، آن است كه ريش مي گذارد و خنجرش زير ريشش است. لوطي آن است كه تسبيح تربت در دست مي گيرد و هفت تيرش در تسبيحِ تربتش است. لوطي آن شخص ته عرق چيني است كه صورت سالوس و ريا براي گول زدن مردم درست كرده است؛ براي اين كه مردم او را آدم خوبي بدانند و قيّم صغيرشان بكنند. او هم بعد از مرگ آن متوّفي، هم صغير را بخورد، هم ننه صغير را بخورد و هم مال صغير را بخورد! اين شخص، لوطي است. لوطي، آن سالوسِ رياكاري است كه ريش حنايي درست مي كند و ته عرق چين ميگذارد كه مردم به او خوش بين بشوند و بروند از او جنس بخرند؛ تا او هم در هر تومان، 2 قران به آنها گرانتر بفروشد و مردم نفهمند. لوطي، چنين شخصي است. يك چنين لوطي هايي بعد از پيغمبر صلّی الله علیه و آله پيدا شدند و امیرالمؤمنین علیه السلام را خانه نشين كردند. پيغمبر صلّی الله علیه و آله اينها را مي دانستند. ميدانستند كه لوطيها جمع ميشوند و امیرالمؤمنین علیه السلام را خانه نشين مي كنند و منبر و محراب را مي گيرند.
(سخنرانی های مسجد سیّد اصفهان، 7 ماه رمضان 1393 ق، 13 مهر 1352 ش)
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
4_5958318257550134371.mp3
9.71M
یا رب! بیت ولا ویران شده- حسین حقیقی
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»