eitaa logo
هیات مجازی انصار الحجه ارواحنا فداه ✅
1.1هزار دنبال‌کننده
26.7هزار عکس
26هزار ویدیو
613 فایل
『°•بِسمِ‌رَّبِ‌ الحجه. اینجا مهدیه مجازی دوستان و خادمین امام الحجه علیه السلام است. ألَـلّـھم‌ْ؏َـجِـٰل‌ّلِوَلِیٰــــك‌ألٰـفَـٖࢪجّ🌱. برای ارتباط با ما :👇👇👇👇👇 @Ahmadqasemi34
مشاهده در ایتا
دانلود
امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند : بهترینِ برادران، کسى است که نسبت به برادرانش پُر توقّع و سختگیر نباشد . خَیرُالإخوانِ مَن لَم یَکُن عَلى إخوانِهِ مُستَقصِیا ؛ غرر الحکم و درر الکلم، حدیث4997
  غریب کیست ؟ آیا غریب کسی است که خویشاوندان سببی و نسبی او در اطرافش نباشند و یا اینکه کسی است که از خانواده و خاندان خود جدا شده و در شهر دیگری به سر می برد ؟ نگاه امام به غریبی و غربت نگاه تازه ایی است ؛ می فرمایند : بسا دوری که از هر نزدیکی نزدیک تر و بسا نزدیکی که از هر دوری از آدمی دورتر است ، غریب کسی است که دوستی نداشته باشد . ( نهج البلاغه دشتی / نامه 31 ) جدا از خویشاوندان بودن امّا در کنار دوستان واقعی بودن واژه غریبی را معنای دگر می بخشد دیگر در این حالت غربت معنا ندارد . غریب کسی است که در میان خویشاوندان و دوستان و آشنایان باشد امّا او را نشناسند و حق او را به درستی ادا نکنند . و غریب کسی است که دوستی واقعی نداشته باشد ، دوستی که به درستی او را بشناسد و او را درهمه حال همراهی و یاری کند و غریب کسی نیست جز امام غایب که نه به درستی می شناسیمشان و نه یاری در امر ظهورشان می کنیم و هر یک ازما فقط ادّعای دوستی اش را داریم و او تنهاست و غریب .
☝️🏻 آدمیزاد🚶‍♂ موجود عجیبی ست برای هدایتش ۱۲۴۰۰۰ پیامبر کفایت نکرد ؛ ☠ اما برای گمراه کردنش یک شیطان کافی بود 🤲🏻 پناه بر خدا از شر 💥 شیطان رانده شده 🍂
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕚قرارشبانه ساعت 22🕙 💎ﻫﺮﺷﺐ ﺩﻋﺎی فرج به نیابت ازاهل بیت 👥هزاران نفرهرشب ساعت 22 دعای فرج میخوانند. 📡 شمانیزساعت⏰خودراتنظیم کنید تاهمه باهم بخوانیم ♥بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ♥ اِلـهي عَظُمَ الْبَلاءُ،وَبَرِحَ الْخَفاءُ،وَانْكَشَفَ الْغِطاءُ، وَانْقَطَعَ الرَّجاءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ، وَ مُنِعَتِ السَّماءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ، وَاِلَيْكَ الْمُشْتَكى، وَعَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ والرَّخاءِ؛اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد،اُولِي الاْمْرِالَّذينَ فَرَضْتَ عَلَيْنا طاعَتَهُمْ، وَعَرَّفْتَنا بِذلِكَ مَنْزِلَتَهُم فَفَرِّجْ عَنابِحَقِّهِمْ فَرَجاًعاجِلاً قَريباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ ؛يا مُحَمَّدُ يا عَلِيُّ يا عَلِيُّ يا مُحَمَّدُ اِكْفِياني فَاِنَّكُما كافِيان وَانْصُراني فَاِنَّكُما ناصِرانِ؛يامَوْلاناياصاحِبَ الزَّمانِ؛ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ، اَدْرِكْني اَدْرِكْني اَدْرِكْني،السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ ،الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَل؛يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ،بِحَقِّ مُحَمَّدوَآلِهِ الطّاهِرينَ ✨الّلهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَج✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به جان خودت قسم ادعای عجیبی در مورد دوستی خداوند داری! مرحوم سید جلیل حسینی
▫️مهدی جان! مولای عالَم! کاش مردمان گران‌فروشی بودیم! از همان‌هایی که آن‌قدر گران می‌فروشند که کسی سراغشان نمی‌رود. کاش گوهرِ ایمان به تو را این‌قدر ارزان نمی‌فروختیم. کاش نزد ما ارزان‌فروشانِ بی‌انصاف، کیمیای محبّت تو آن قدر گران بود که شیطان هیچ وقت وارد دکّان دین‌فروشی ما نمی‌شد! افسوس! تنها یوسفمان را چه راحت، سر بازار دنیا فروختیم!! کاش مردمان گران‌فروشی بودیم تا تو این‌گونه در جهان غریب و تنها نبودی...
امام صادق علیه ‌السلام: اِذا اَحْبَبْتَ رَجُلاً فَاَخْبِرْهُ بِذلِکَ فَاِنَّـهُ اَثْبَتُ لِلْمَـوَدَّةِ بَیْنَکُما. هرگاه کسى را دوست داشتى به او خبر بده، چرا که این کار، دوستى میان شما را استوارتر مـى‌ سازد. اصول کافى: ج ۲، ص  ۶۴۴
🌷 وقتی شیطان فشار زیادی آورد، بفهمید که متاع قیمتی در دست دارید... ☘ آنجایی که امتحان سخت می‌شود، گنج و خیرات الهی همانجاست. 👌 متقی کسی است که وقتی شیطان فشار می‌آورد، می‌فهمد که متاع قیمتی [در دست] دارد؛ پس اگر استقامت کنید به آن گنج‌ها و بهای قیمتی آن می‌رسید.
❇️حاج اسماعیل دولابی: ⭕هر جا‌ خــــــــــدا امتحانتـــــ ڪرد و یڪ خورده‌ عقبـــــ رفتی غصه‌ نخور!... ♨️این‌ امتحان‌ لازم‌ بود تا به‌ ناقص‌ بودن‌ خود پی‌‌ ببری یڪ ڪمی‌ تلاش‌ ڪنی‌ جبران‌ می‌شود... امتحان‌ فضل‌ خداستـــــ؛ و برایِ‌ رشد نافع‌ و لازم!
ـ🍃💌🍃💌☘🍃 ـ💌🍃💌🍃 ـ🍃💌☘🍃 ـ💌🍃﷽ ـ☘🍃 ـ🍃 🦋 بنابر روایتی حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) فرمودند: ✅" اگر آن‌چه را که ما (اهل بیت) دستور داده‌ایم عمل کنی و از آنچه نهی کرده‌ایم، خودداری کنی، از شیعیان ما هستی ❌ و اگر این‌گونه نباشی، از شیعیان ما نخواهی بود."! 📚 بحارالانوار، ج۶۵، ص۱۵۴ 📖 متن روایت👇  🌿قَالَ رَجُلٌ لاِمْرَأَتِهِ اِذْهَبِي إِلَى فَاطِمَةَ بِنْتِ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى‌اَللَّهُ‌عَلَيْهِ‌وَ‌آلِهِ فَاسْأَلِيهَا عَنِّي أَنِّي مِنْ  شِيعَتِكُمْ أَمْ لَيْسَ مِنْ  شِيعَتِكُمْ فَسَأَلَتْهَا فَقَالَتْ قُولِي لَهُ "إِنْ كُنْتَ تَعْمَلُ بِمَا أَمَرْنَاكَ وَ تَنْتَهِي عَمَّا زَجَرْنَاكَ عَنْهُ فَأَنْتَ مِنْ شِيعَتِنَا وَ إِلاَّ فَلاَ" 🍃 ☘🍃 💌🍃 🍃💌☘🍃 💌🍃💌🍃 🍃💌🍃💌☘🍃
🌾 #🥀نقش دوست در سرنوشت افراد.🍁👇👇 🌹۲۷وَ یَوْمَ یَعَضُّ الظّالِمُ عَلى یَدَیْهِ یَقُولُ یا لَیْتَنِی اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِیلاً ۲۸یا وَیْلَتى لَیْتَنِی لَمْ أَتَّخِذْ فُلاناً خَلِیلاً ۲۹لَقَدْ أَضَلَّنِی عَنِ الذِّکْرِ بَعْدَ إِذْ جاءَنِی وَ کانَ الشَّیْطانُ لِلاْ ِنْسانِ خَذُولاً 🍏🍊 🏕ترجمه: سوره ی فرقان ۲۷ ـ و (به خاطر آور) روزى را که ستمکار دست خود را (از شدت حسرت) به دندان مى گزد و مى گوید: اى کاش با رسول (خدا) راهى برگزیده بودم! ۲۸ ـ اى واى بر من! کاش فلان (شخص گمراه) را دوست خود انتخاب نکرده بودم! ۲۹ ـ او مرا از یادآورى (حق) گمراه ساخت بعد از آن که (یاد حق) به سراغ من آمده بود . و شیطان همیشه خوار کننده انسان بوده است!🌷🍁 🌹✅نقش دوست در سرنوشت انسان .👇👇 بدون شک عامل سازنده شخصیت انسان ـ بعد از اراده، خواست و تصمیم او ـ امور مختلفى است که: 🌺 از اهم آنها همنشین، دوست و معاشر است; 🌴👌 چرا که انسان خواه و ناخواه، تأثیرپذیر است، و بخش مهمى، از افکار و صفات اخلاقى خود را از طریق دوستانش مى گیرد، این حقیقت، هم از نظر علمى و هم از طریق تجربه و مشاهدات حسى به ثبوت رسیده است. ⭕️این تأثیرپذیرى، از نظر منطق اسلام تا آن حدّ است که: در روایات اسلامى از پیامبر خدا حضرت سلیمان(علیه السلام) چنین نقل شده: لاتَحْکُمُوا عَلَى رَجُل بِشَیْء حَتَّى تَنْظُرُوا إِلَى مَنْ یُصَاحِبُ، فَإِنَّمَا یُعْرَفُ الرَّجُلُ بِأَشْکَالِهِ وَ أَقْرَانِهِ وَ یُنْسَبُ إِلَى أَصْحَابِهِ وَ أَخْدَانِهِ: درباره کسى قضاوت نکنید، تا به دوستانش نظر بیفکنید; چرا که انسان به وسیله دوستان، یاران و رفقایش شناخته مى شود .🌷 سوال:از نظر قرآن دوست خوب چه کسی است ؟ جواب:در قرآن آیات زیادی در رابطه با انتخاب دوست آمده که به چند نمونه از آنها اشاره می‏کنیم: از نظر قرآن انبیا، شهدا، صدّیقان(راستگویان در عمل و گفتار) و صالحان از بهترین دوستان به شمار می‏روند. (نساء، ۶۹).🌹🌺 سایر ویژگی‏هایی که باید در دوستی مراعات شود، عبارتند از: ۱- از دوستی با دشمنان خدا و رسول (ص) پرهیز کنیم. (مجادله، ۲۲؛ ممتحنه، ۹، ...) ۲- کسانی که دین ما را مورد تمسخر قرار می‏دهند، برای دوستی انتخاب نکنیم.(مائده، ۵۷) ۳- دوستانی انتخاب نکنیم که باعث انحراف و جهنمی شدن ما می‏شوند.(فرقان، ۲۸) ۴-👌 کسی را برای دوستی انتخاب کنیم، که در قیامت و بهشت با ما باشد؛ افراد پرهیزگار را انتخاب کنیم. (زخرف، ۶۷) ⭕️خلاصه با دوستان خدا که نیکوکاران (آل‏ عمران، ۱۳۴)، پرهیزگاران(آل‏ عمران، ۷۶)، شکیبایان(آل‏ عمران، ۱۴۶)، توکّل کنندگان به خدا(آل‏ عمران، ۱۵۹)، پاکان(بقره، ۲۲۲)، عدالت‏ پیشگان(مائده، ۴۲)... هستند، دوست شویم؛👉 ⭕️👌 و کسانی که خدا آنها را دوست ندارد: ستمکاران(بقره، ۵۷)، فسادکنندگان(مائده، ۶۴)، خیانتکاران(انفال، ۵۸)، گردنکشان(نحل، ۲۳)، اسراف‏ کنندگان(اعراف، ۳۱) و... را برای دوستی انتخاب نکنیم .👉
عبرت_از_گذشته شخصى محضر امام زين العابدين رسيد و از وضع زندگيش شكايت نمود. امام عليه السلام فرمود: بيچاره فرزند آدم هرروز گرفتار سه مصيبت است كه از هيچكدام از آنها پند و عبرت نمى گيرد. اگر عبرت بگيرد دنيا و مشكلات آن برايش آسان مى شود. مصيبت اول اينكه ، هر روز از عمرش كاسته مى شود. اگر زيان در اموال وى پيش بيايد غمگين مى گردد، با اينكه سرمايه ممكن است بار ديگر باز گردد ولى عمر قابل برگشت نيست . دوم : هر روز، روزى خود را مى خورد، اگر حلال باشد بايد حساب آن را پس ‍ بدهد و اگر حرام باشد بايد بر آن كيفر ببيند. سپس فرمود: سومى مهمتر از اين است . گفته شد، آن چيست ؟ امام فرمود: هر روز را كه به پايان مى رساند يك قدم به آخرت نزديك شده اما نمى داند به سوى بهشت مى رود يا به طرف جهنم . آنگاه فرمود: طولانى ترين روز عمر آدم ، روزى است كه از مادر متولد مى شود. دانشمندان گفته اند اين سخن را كسى پيش از امام سجاد عليه السلام نگفته است. 📗داستان های بحارالانوارجلد4
وصيت اسکندر به مادرش اسكندر هنگامى كه خود را در آستانه مرگ ديد، بطلميوس بن اذينه را كه فرمانده سپاهيان او بود به زمامدارى بعد از خود برگزيد و به او وصيت كرد كه تابوت مرا به اسكندريه نزد مادرم حمل كنيد و به مادرم بگوئيد كه مجلس عزاى مرا به اين ترتيب تشكيل بدهد. سفره طعام بگستراند و همه مردم كشور را به آن دعوت نمايد و اعلام كند كه همگان دعوتش را بپذيرند، مگر كسى كه عزيز و دوستى را از دست داده باشد، در آن مجلس شركت نكند، تا شركت كنندگان در عزاى اسكندر با خوشحالى بدون خاطره تلخ وارد مجلس گردند و ايجاد خوشحالى كنند تا مجلس عزاى اسكندر مانند مجلس عزاى ديگران با حزن و غم تواءم نباشد. وقتى كه خبر مرگ و وصيت او به مادرش رسيد و تابوت اسكندر را در كنار مادرش گذاشتند، مادرش نگاهى به جنازه فرزندش افكند و سپس گفت : اى كسى كه ملك و حكومتت ، اقطار عالم را گرفته و همه پادشاهان بناچار در برابر عظمت تو تعظيم مى كردند، ترا چه شده است كه امروز در خوابى و بيدار نمى شوى ؟ و در سكوت فرورفته اى و سخن نمى گوئى ؟ سپس مطابق وصيت فرزندش اسكندر، به همه مردم كشور، اعلام كرد كه در مراسم عزا و اطعام شركت كنند، به شرط اينكه شركت كنندگان ، به مصيبت مرگ دوست و عزيزى گرفتار نشده باشند، او ساعتها در انتظار نشست ولى هيچ كسى دعوت او را اجابت نكرد، از خدمتگذاران مجلس از علت اين امر جويا شد. در پاسخ گفتند: تو خود آنها را از اجابت دعوتت منع كردى . گفت : چطور؟ گفتند: تو امر كردى كه همه دعوت ترا اجابت كنند، به شرط آنكه ((كسى كه عزيز و محبوبى را از دست داده جزء دعوت شدگان نباشد)) و در ميان اينهمه مردم كسى نيست كه داراى اين شرط باشد. وقتى كه مادر اسكندر اين مطلب را شنيد به اصل ماجرا پى برد و گفت : فرزندم با بهترين راه تسليت مرا تسلى خاطر داد. منبع:داستان باستان ، از آیه الله حسن نوری
🔰 شیخ بهایی و ادای بدهی 🔻 آیت الله العظمی شبیری زنجانی: 📝... زمانی شیخ بهایی به قرض زیادی (بیش از 1500دینار) مبتلا شد به گونه‌ای که از هیچ راهی قادر به ادای آن نبود و چند روز از شدت همّ و غم، از کارهای خود بازمانده بود. وی نقل کرده که در همان ایام به دعایی برخوردم و تکرار کردم و از راهی که گمان نمی‌کردم در مدت کوتاهی دیون من ادا شد. دعای مزبور این است: 🔹«اللَّهُمَّ أَغْنِنِي‏ بِحَلَالِكَ‏ عَنْ حَرَامِكَ وَ بِفَضْلِكَ عَمَّنْ سِوَاك‏» یعنی خدایا با حلالت مرا از مال حرام، و با فضل خودت از غیر خودت، بی نیاز کن. بعد از نمازها این را تکرار کنید و تعداد ندارد. مضمونش نیز بسیار عالی است. 📚جرعه ای از دریا، ج4، ص382 ✨❤️ رسول خدا (صلی‌الله‌علیه و آله) فرمود: يَا عَلِيُّ قُلِ اللَّهُمَّ أَغْنِنِي‏ بِحَلَالِكَ‏ عَنْ حَرَامِكَ وَ بِفَضْلِكَ عَمَّنْ سِوَاكَ فَلَوْ كَانَ عَلَيْكَ مِثْلُ صَبِيرٍ دَيْناً قَضَى اللَّهُ عَنْك‏. ای علی بگو: اللهم اغننی...، که اگر قرضی به اندازه کوه صبیر (کوه بزرگی در یمن) بر عهده تو باشد، خداوند آن را ادا می‌کند. 🌺🌺 📗 امالی صدوق؛ص388؛ح10
بنام خدا 🌿 مرحوم آیت الله ملا علی معصومی همدانی(ره) :🍎 برای برطرف شدن ناملایمات ها و حوادث ناگوار و برای برآورده شدن حوائج ، به حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) توسل پیدا کنید و 530 مرتبه صلوات ایشان را بخوانید: 🤲 اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بنیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِه عِلْمُك 👌 این صلوات مورد سفارش مرحوم علامه طباطبایی وبرخی دیگر از بزرگان نیز بوده وبرکات عجیبی درگره گشایی از حوائج مادی ومعنوی دارد. 👌 مرحوم حاج شیخ جعفر آقا مجتهدی أعلی الله مقامه میفرمودند: این صلوات به تعداد 135 بار به عدد اسم فاطمه برکات استثنایی دارد. 📚 در محضر لاهوتیان ج 2 ص 94 🍒🍑
🔴 داستانی بسیار تاثیر گذار و قابل تامل! 🍒یکی ازعلمای اهل بصره می گوید: روزگاری به فقر و تنگدستی مبتلا شدم تا جایی که من و همسر و فرزندم چیزی برای خوردن نداشتیم. تاجایی که تصمیم گرفتم خانه ام را بفروشم و به جای دیگری بروم.😂 در راه یکی از دوستانم به اسم ابونصر را دیدم و او را از فروش خانه با خبر ساختم.🏡 دو تکه نان که داخلش حلوا بود به من داد و گفت:برو و به خانواده ات بده. در راه به زن و پسر خردسالی برخورد کردم،زن گفت: این پسر یتیم و گرسنه است و نمی تواند گرسنگی را تحمل کند چیزی به او بده خدا حفظت کند. 😭 گفتم : این نان را بگیر و به پسرت بده تا بخورد. به خدا قسم چیز دیگری ندارم... اشک از چشمانم جاری شد و در حالی که غمگین و ناامید بودم به طرف خانه برمی گشتم. که ناگهان ابو نصر را دیدم که به من گفت : ای ابا محمد مردی از خراسان از تو و پدرت می پرسد. پدرت سی سال قبل مال زیادی را نزدش به امانت گذاشته، حالا به بصره آمده تا آن ثروت و امانت را پس بدهد. خدا را شکر گفتم.. 🙏🙏 در ثروتم سرمایه گذاری کردم و یکی از تاجران شدم، مقداری از آن را هر روز بین فقرا و مستمندان تقسیم می کردم. ثروتم کم که نمی شد زیاد هم می شد.. 🏘🏡 کم کم عجب و خودپسندی و غرور وجودم را گرفته بود و خوشحال بودم که دفترهای ملائكه را از حسناتم پر کرده بودم و یکی از صالحان درگاه خدا بودم . شبی از شب ها در خواب دیدم که قیامت برپا شده و خلایق همه جمع شده اند. و مردم را دیدم که گناهان شان را بر پشت شان حمل می کنند... به قسمت میزان رسیدم که اعمال مرا وزن کنند. گناهانم را در کفه ای و حسناتم را درکفه دیگر قرار دادند ، کفه حسناتم بالا رفت و کفه گناهانم پایین آمد. سپس یکی یکی از حسناتی که انجام داده بودم را برداشتند و دور انداختند. چون در زیر هرحسنه (شهوت پنهانی) وجود داشت . از شهوت های نفس مثل : ریا، غرور ،دوست داشتن تعریف و تمجید مردم... چیزی برایم باقی نماند و در آستانه ی هلاکت بودم که صدایی را شنیدم: آیا چیزی برایش باقی نمانده؟ گفتند: فقط این برایش باقی مانده ! و آن همان تکه نانی بود که به آن زن و پسرش بخشیده بودم ... سپس آن را در کفه حسناتم گذاشتند و گریه های آن زن را به خاطر کمکی که به او کرده بودم ، در کفه حسناتم قرار دادند. کفه بالا رفت و همینطور بالا رفت تا وقتی صدایی آمد و گفت :نجات یافت ...🤲🤲🍑🥭🍋 📚 کتاب (وحی القلم) تالیف/مصطفی صاد ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌✍
🔆💠🔅💠﷽💠🔅 💠🔅💠🔅 🔅💠🔅 💠🔅 🔅 ✅خرافه ای برای عطسه ✍برخی افراد عطسه زدن را بد یُمنی می دانند و می گویند: نشانه صبر است و فلان کار را انجام ندهید. این حرف هیچ مبنای عقلی و شرعی ندارد. این خرافه به جاهلیت قبل از اسلام بر می گردد؛ چرا که در تاریخ عصر جاهلیت آمده است: عرب عطسه را شوم می دانست و آن را مقدمه خطری حتمی می پنداشت و لذا اگر صدای عطسه را می شنید، می گفت: ( بکلابی ) یعنی بلای این عطسه به جان سگ هایم بیفتد. آثار مادی و معنوی عطسه در روایات: امام صادق علیه السلام: خمیازه از شیطان است؛ ولی عطسه از ناحیه خداوند عزوجل.۱ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم: عطسه مریض نشانه سلامتی برای او و مایه آرامش است.۲ 📚 ۱-بحارالانوار، ج ۷۶، ص ۵۲ 📚۲- بحارالانوار، ج ۷۶، ص ۵۲
برای بازی آفریده نشده ام علی بن حسان واسطی می گوید تعدادی اسباب بازی همراه برداشتم و گفتم چون امام (جواد علیه السلام) خردسال است آنها را برای آن حضرت هدیه می برم خدمت آن گرامی شرفیاب شدم و مردم مسائل خود را می پرسیدند واو پاسخ می داد چون پرسشهایشان پایان یافت و رفتند، امام برخاست و رفت، و من نیز به دنبال او رفتم و به وسیله خادمش اجازه ملاقات گرفتم و داخل شدم. سلام كردم جواب سلام دادند اما ناراحت بنظر می رسیدند و به من نیز اجازه نشستن ندادند، پیش رفتم و اسباب بازیها را نزد او نهادم، خشمگین به من نگاه كرد و اسباب بازیها را به چپ و راست پرتاب نمود و فرمود: ما لِهذا خَلَقَنیِ اللهُ ما اَنَا وَ اللَّعْبِ. خدا مرا برای بازی نیافریده است،. مرا با بازی چكار! من اسباب بازیها را برداشتم و از آن بزرگوار طلب بخشش كردم و او پذیرفت و مرا عفو كرد و بیرون آمدم. (دلائل الامامه، ص212)
استغفار دوای هر دردی مردى خدمت حضرت حسن مجتبى آمد و از قحطى و گرانى به آن حضرت شكايت نمود، پس حضرت به او فرمود: از خدا طلب آمرزش كن، و مرد ديگرى آمد و به آن حضرت از فقر و تهى دستى شكايت كرد، پس حضرت به او هم فرمود از خداوند (جهت گناهان خود) استغفار و طلب آمرزش نما، و مرد ديگرى آمد و به آن حضرت عرض كرد از خدا بخواه و دعا كن كه خداوند پسرى بمن لطف فرمايد، پس باو هم فرمود: از خدا طلب آمرزش نما، پس ما (حضار مجلس) به آن حضرت عرض كرديم مردانى چند خدمت شما آمدند و از چيزها و گرفتاريهاى گوناگون شكايت داشتند و تقاضاى مختلفى نمودند و شما همه آنها را باستغفار و طلب آمرزش امر فرمودى، پس حضرت فرمود: من اين را از پيش خود نگفتم و همانا در اين باره از فرموده خداوند (در قرآن) پند گرفتم و استفاده نمودم (كه فرموده:) اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كانَ غَفَّاراً يُرْسِل السَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْراراً وَ يُمْدِدْكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِينَ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ جَنَّاتٍ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهاراً (از پروردگار خود طلب آمرزش نمائيد همانا او بسيار آمرزنده است تا آنكه از آسمان بر شما باران پشت سر هم بفرستد و شما را بمال و ثروتها و پسرها كمك و مدد فرمايد، و براى شما باغها و نهرها قرار دهد. (شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج9، ص81.)
الامام علي ـ في وصيَّتِهِ لكميلِ بنِ زيادٍ ـ : يا كميلَ بنَ زيادٍ ، سَمِّ كُلَّ يَومٍ بِاسمِ اللّه ِ و لا حَولَ و لا قُوَّةَ إلاّ بِاللّه ِ ، و تَوَكَّلْ عَلَى اللّه ِ ، و اذكُرْنا و سَمِّ بأسمائنا ، و صَلِّ عَلَينا ، و استَعِذْ بِاللّه ِ رَبِّنا ، وَ ادرَأْ [ بذلكَ] عن نفسِكَ و ما تَحُوطُهُ عِنايَتُكَ ، تُكْفَ شَرَّ ذلكَ اليَومِ .( ميزان الحكمة، ج 6، ص141) امام على ـ در سفارش به كميل بن زياد ـ فرمود : اى كميل بن زياد! هر روز نام خدا را ببر و «لا حول و لا قوّة إلاّ باللّه » بگو و به خدا توكّل كن و ما را ياد كن و نام ما ببر و بر ما درود فرست و به پروردگارمان اللّه پناه به بر ، و بدين سان خود و هر آنچه را كه تحت اختيار و سرپرستى توست ، از شرّ آن روز در امان دار .
امام جعفر الصادق : إمْتَحِنُوا شيعتَنا عِنْدَ ثَلاثٍ: عِنْدَ مَواقيتِ الصَّلاةِ كَيْفَ مُحافَظَتُهُمْ عَلَيْها، وَ عِنْدَ أ سْرارِهِمْ كَيْفَ حِفْظُهُمْ لَها عِنْدَ عَدُوِّنا، وَ إ لى أ مْوالِهِمْ كَيْفَ مُواساتُهُمْ لاِ خْوانِهِمْ فيها. (وسائل الشيعة ، ج 4، ص 112.) شيعيان و دوستان ما را در سه مورد آزمايش نمائيد: -1 مواقع نماز، که چگونه رعايت آن را مى نمايند. -2 اسرار يكديگر را چگونه فاش و يا نگهدارى مى كنند. 3 - نسبت به اموال و ثروتشان چگونه به ديگران رسيدگى مى كنند و حقوق خود را مى پردازند.
امام جواد وحديث انتظار فرج امام زمان ابو تراب عبد الله موسي روياني از حضرت عبد العظيم حسني روايت كرده كه فرمود : بر امام جواد وارد شدم خواستم درباره قائم از او بپرسم كه آيا مهدي اوست يا ديگري ، حضرت ابتداء لب به سخن گشود وبه من فرمود : اي ابا قاسم قائم ما همان مهدي است كه واجب است در زمان غيبتش انتظار وي را داشته باشند ، و در زمان ظهورش مورد اطاعت وفرمانبرداري قرار گيرد ، او سومين فرزند من است ، سوگند به كسي كه محمد را به نبوت برگزيد وامامت را به ما اختصاص داد ، اگر از عمر دنيا جز يك روز بيشتر باقي نمانده باشد ، خداوند آنروز را به اندازه اي طولاني مي كند تا قائم در آن ظهور نمايد ، وزمين را پس از آنكه از ظلم وستم پر شده باشد آكنده از عدل و داد ميسازد ، خداي سبحان امر ظهور آنحضرت را يك شبه سرو سامان ميبخشد چنانكه أمر موسي كليم خود را چنين كرد ، آنگاه كه براي بر گرفتن آتش براي خانواده اش رهسپار گرديد وزمانيكه برگشت پيامبر وفرستاده خدا شده بود ، سپس امام فرمود : برترين اعمال شيعيان وپيروان ما انتظار فرج است . ( كمال الدين : ج 2 ص 377 ب 36 ح 1
مصیبت وبلا حديث و بيان أحاديث در باره صبر و استرجاع (يعنى گفتن إنّا للّه و إنّا إليه راجعون) در موقع ابتلاء بمصيبت بسيار است و از جمله رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله فرمود: «من استرجع عند المصيبة جبر اللّه مصيبته و احسن عقباه و جعل له خلفا صالحا يرضاه»- يعنى هركس در مصيبتى استرجاع كند، خداوند مصيبت او را نيكو گرداند و براى او خلف صالحى قرار دهد كه او را خشنود سازد. و أمير المؤمنين عليه السّلام در نهج البلاغه فرمايد: «ان قولنا انا للّه اقرار على انفسنا بالملك و قولنا انا اليه راجعون اقرار على انفسنا بالهلك» يعنى حق آنستكه گفتار ما بكلمه «انا للّه» يعنى ما مال خدائيم، اقرارى است كه ما ببندگى خود مى‏كنيم بر اينكه جانهاى ما ملك اوست و ما مملوك او هستيم و گفتار ما بكلمه «إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ» اقرارى است كه ما بزوال و فناى خود مى‏كنيم بر اينكه جانهاى ما براى مرگ و هلاكت است (و باصل خود خواهد پيوست). امّ سلمه از رسولخدا صلّى اللّه عليه و آله روايت كرده است كه فرمود: «لا يصيب احدا من المسلمين مصيبة فيسترجع عند مصيبته ثم يقول اللهم أجرنى على مصيبتى و اخلف لى خيرا منها الا فعل ذلك به» يعنى به هيچ يك از مسلمانان مصيبتى نرسد كه استرجاع كند و پس از آن بگويد بار الها مرا بر مصيبتى كه بمن رسيد مزد بده و بهترى از آن عوض بمن عطا فرما مگر اينكه خداوند در باره او چنين خواهد كرد (و دعاى او مستجاب خواهد شد). و نيز از آنحضرت صلّى اللّه عليه و آله مروى است كه فرمود: «خداى فرمايد: اى ملك الموت روح بنده مرا قبض نمودى و نور چشم او و ميوه دل او را از او گرفتى؟ عرض مى‏كند بلى؟ مى‏فرمايد پس او چه گفت؟ ملك الموت عرض مى‏كند ترا حمد كرد و گفت: إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ، خداوند فرمايد: براى او در بهشت خانه‏اى بنا كنيد و نام آنرا بيت الحمد بگذاريد». و روايت معروف از آنحضرت صلّى اللّه عليه و آله در موقع مرگ پسرش إبراهيم كه فرمود: «انّ العين لتدمع و انّ القلب ليحزن و لا نقول الا ما يرضى ربّنا، و إنّا بفراقك يا ابراهيم لمحزونون» همانا چشم مى‏گريد و دل دچار اندوه است و ما جز آنچه خدا را خوش آيد نمى‏گوئيم و به دورى تو اى ابراهيم محزون ميباشيم». اين است نظام دين كه چون مسلمانى را مصيبتى فرا رسد در برابر قضاى پروردگار خويش تسليم است و بحكم او راضى و خشنود است و در هنگام رسيدن بلا استرجاع مى‏كند و اقرار ببندگى و فناى خود مى‏كند و عموما جز آنچه پروردگارش را خوش آيد نمى‏گويد. بيان و شأن نزول: در باره آيه مباركه 155 «وَ لا تَقُولُوا لِمَنْ يُقْتَلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ...» از ابن عباس (رضى اللّه عنه) مروى است كه اين آيه در باره كشتگان بدر است كه در آنروز چهارده نفر از مسلمانان (شش نفر از مهاجرين و هشت نفر از انصار) كشته شدند و هر يك كه كشته ميشد مى‏گفتند «مات فلان» فلان كس مرد خداوند اين آيه را فرستاد كه به كشتگان راه خدا مرده مگوئيد بلكه آنان زنده‏اند و شما حس نمى‏كنيد. و در جاى ديگر فرمود: «وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ» البته گمان مبر كسانيكه در راه دين خدا كشته شدند مردگانند بلكه آنان زندگانند و نزد پروردگارشان بهره‏مند از روزى (و عنايات او هستند) آيه 161 سوره آل عمران). زنده كدامست بر هوشيار آنكه بميرد بسر كوى يار ( تفسير خسروي، ج‏1، ص: 203-202)
👇 👈از کتاب اربعين سيد عظيم الشأن قاضی سعيد قمی منقول است که از شيخ بهايی نقل می ‌‏فرمايد که شيخ فرمود:«رفيقی در قبرستان اصفهان داشتم که هميشه بر سر ‏ ای مشغول بود و شيخ هر از گاهی به ديدنش می‌‏ رفته. روزی از او سئوال می ‌‏کند: از عجائب قبرستان چه ديده ‌‏ای؟ 👈 عرض کرد:روز قبل، در قبرستان جنازه ‌‏ای را آوردند و در اين گوشه دفن کردند و رفتند. هنگام غروب، بلند شد و مرا ناراحت کرد. چنين بوی بدی در تمام عمرم استشمام نکرده بودم. ناگاه هيکل موحشه و مُظلَمه‌‏ ای همانند سگ ديدم که بوی بد از او بود. اين صورت، نزديک شد تا بر سر آن قبر ناپديد گرديد. 👈 مقداری گذشت. بلند شد که در عمرم چنين بوی خوشی نشنيده بودم. در اين هنگام صورت زيبا و دلربايی آمد و بر سر همان قبر، محو شد. (اينها عجائب عالم ملکوت است که به اين صورتها ظاهر می شود.) مقداری گذشت. 👈 ديدم صورت زيبا از قبر بيرون آمد. ولی زخم خورده و خون آلود است. گفتم: پروردگارا؛ به من بفهمان اين صورت چه بود. به من فهماندند که آن صورت زيبا اعمال نيکش بود و آن هيکل موحشه، کارهای بدش. و چون افعال زشتش بيشتر بود، در قبر انيسش همان است. تا چه زمانی پاک شود و نوبت صورت زيبا برسد.» 📚معاد ؛ آیت الله شهید دستغیب (ره)