﷽»
اعمال شب عاشورا
✍🏼شب دهم محرّم، شب عاشورا و شبی است که امامحسین علیهالسّلام و یارانش آن را احیاء داشته وتاصبح به قرائت قرآن و دعا و مناجات پرداختند.
لذا احیاء این شب فضیلت فراوان دارد.
درفضيلت احياء اين شب روايت كردهاند:
🔹 مانند آن است كه عبادت كرده باشد به عبادت جميع ملائکه،و این عبادت برابر
🧮هفتاد سال عبادت است
و
◽️اگـر
كسى در چنين شبى توفيق بیابد در كربلا باشد و امامحسین.ع را زيارت كند ونزد آن حضرت تا صبح بيتوته كند
♥️خدا
اورا آغشته به خون امامحسین.ع در زمره شهدا باآن حضرت محشور فرمايد.
🔰سيّدبن طاووس در «اقبال الاعمال» براى اين شب دعا و نمازهاى بسيار بافضيلت روايت كرده است،از جمله:
⃢⃢⃢⃢🧎🏻۱۰۰رکعت نماز
🔹درهررکعت:
🧎🏻⇇ حمـد
✙ 🧮 ۳مـرتبه سـوره توحیـد ⇉
🪞بعداز پايان صد ركعت
🧮هفتاد مرتبه بگويد
🌸«سبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ وَلا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ»
ودر روايت ديگر پس از العلى العظيم استغفار هم ذكرشده است.
▫️▪️▫️
⃢⃢⃢⃢🧎🏻چهار رکعت نماز
درآخر شب
🔹درهررکعت:
🧎🏻⇇ حمـد
✙ 🧮 ۱۰مرتبه آیةالکرسی
✙ 🧮 ۱۰مرتبه سوره توحید
✙ 🧮 ۱۰مرتبه سوره فلق
✙ 🧮 ۱۰مرتبه سوره ناس⇉
و
🪞پس از سلام
🧮صد مرتبه
📖سوره توحيد را قرائت كند.
▫️▪️▫️
⃢⃢⃢⃢🧎🏻چهار رکعت نماز
🔹درهررکعت:
🧎🏻⇇ حمـد
✙ 🧮 ۵۰مرتبه سـوره توحیـد⇉
و اين نماز برابر است بانماز اميرالمؤمنين.ع كه فضيلت بسيار دارد.
و
🪞پس از نماز، بسيار ذكر خدا كند و صلوات بسيار فرستد،وهرچه میتواند بر دشمنان اهلبیت ايشان لعن كند.»
#جهت_برآمدن_حاجات_و_مهمات
🔆دستور حضرت علامه طباطبایی رحمه الله علیه برای ختم زیارت عاشورا در یک اربعین جهت گشایش در امور .رفع گرفتاری ها.سیروسلوک ورسیدن به مقامات معنوی
🏴از روز عاشورا تا اربعین
▪️بدانید که زیارت عاشورا برای اهل سیر و سلوک، کبریت احمر است؛ چنان که مرحوم حداد میفرمود: «درک من از مقام توحید، اثر زیارت عاشوراست.»
▪️دستور العمل مرحوم علامه در انجام زیارت عاشورا به مدت یک اربعین بدین ترتیب بود که شخص در صبح روز عاشورا و در مجلس واحد ابتدا نماز زیارت عاشورا را زیر آسمان بخواند و سپس زیارت عاشورا را همراه با صد لعن و صد سلام کامل به همان حال بخواند و زیارت را تمام کند.
▪️سپس از روز یازدهم محرم، هر صبح نماز و زیارت عاشورا را به همان نحو تا ابتدای صد لعن بخواند و یک بار هم لعن بخواند و سپس به سراغ امور روزانه اش برود و تا هنگام غروب و به تدریج نود و نه لعن و صد سلام را بگوید و تا غروب آفتاب زیارت را تمام کند.
▪️بدین ترتیب گویی که شخص در تمام طول روز مشغول زیارت عاشورا بوده است. اگر انسان این کار را چهل روز، یعنی تا روز اربعین، ادامه دهد بسیار مطلوب است و اثرات بسیار عجیبی دارد. زیرا زیارت عاشورا برای برآورده شدن حاجات و رفع گرفتاریها بسیار مفید است.
📚منبع: ادب حضور، دفتر پنجم (آداب و مراقبات ماه محرم ؛ عزاداری اباعبدالله علیه السلام)، استاد فیاض بخش.
هر که خواند دعا طمع داریم
چون که ما عاصی و گنهکاریم
التماس دعا
🏴زيارت عاشورا :
▪️امام باقر علیه السلام بعد از آموختن زیارت عاشورا به لقمه فرمودند :
هر کس این زیارت را بخواند ( از دور یا نزدیک ) و بر حسین علیه السلام ناله کند و امر کند اهل خود را که بدون تقیه بر حسین علیه السلام گریه کنند و اقامه کنند عزا را در خانه به اظهار جزع و همدیگر را بر مصیبت-حسین علیه السلام تعزیت گویند، من ضامن او مى شوم نزد خدا که ثواب هزار حج ، هزار عمره و هزار غزوه براى او بنویسند .
📚الکسیر العبادات فى اسرارالشهادات ص 91
🔴🔴 شیطان قسم خورده است و بیکار ننشسته..
🔅 حضرت زینب سلام الله علیها از امیرالمومنین علیه السلام روایت می کنند که در هنگام احتضار از وقائع عاشورا صحبت فرموده و سپس فرمودند:
👈🏻...إنّ إبلیس فی ذلک الیوم یطیر فرحاً فیحول الأرض کلّها فی شیاطینه و عفاریته فیقول: یامعشر الشیاطین! قد أدرکنا من ذریة آدم الطلبه و بلغنا فی هلاکهم الغایة و أورثنا هم السوء إلاّ من اعتصم بهذه العصابه فاجعلوا شغلکم بتشکیک النّاس فیهم...
📛به درستی که ابلیس در این روز
( بعد از واقعه کربلا) حول زمین پرواز می کند در حالی که شادمان است
و تمامی شیاطین و اجنه خبیث را جمع می کند و می گوید:
ای گروه شیاطین!
همانا که ما انتقام و طلب خود را از ذریه آدم گرفتیم و مردم را اهل جهنم کردیم مگر کسی که در این مصیبت گریه کند و به دوستی آل محمّد علیهم السلام اجمعین پایدار باشد.
❌پس تا می توانید مردم را به شک اندازید و از این مصیبت باز دارید،
تا زحمت من به هدر نرود.
📚منابع :
-- بحارالأنوار، ج28، ص 58-59
-- تذکرة الشهداء، ج2، ص347
🔰 نماز مهم روز عاشورا (به روایت سید بن طاووس در اقبال)
1⃣ قسمت اول:
🔸چهار رکعت نماز می خوانی ، با دو سلام (دو نماز دورکعتی)
نماز اول:
در رکعت اول ، سوره حمد و سوره کافرون
و در رکعت دوم سوره حمد و سوره توحید
🔸نماز دوم:
در رکعت اول سوره حمد و سوره احزاب ،
و در رکعت دوم حمد و سوره منافقین.
🔸پس از اتمام چهار رکعت نماز، صورت خود را به سمت قبر ابی عبدالله علیه السلام برگردان و قتلگاه امام حسین علیه السلام را تصور کن ، و ذهن خود و تمام بدن خود را از امور دیگر خالی کن و قلب خود را متوحه ایشان کن ، سپس قاتلان او را نفرین کن (اللّهم العَنْ قَتَلَةَ الحسین علیه السلام). به ازای هر یک لعن ، هزار حسنه برای تو نوشته می شود و هزار گناه از تو پاک می شود و هزار درجه در بهشت به درجه تو اضافه می شود.
🔸سپس از جایی که نماز خواندی هفت قدم برمیداری و در هر قدم در حالی که محزون و گریان هستی می گویی:
إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ رِضاً بِقَضاءِ اللَّهِ وَ تَسْلِيماً لِأَمْرِهِ.
🔸وقتی این کار را تمام کردی، در جایی که نماز خواندی می ایستی و می گویی:
اللّهُمَّ عَذِّبِ الَّذِينَ حارَبُوا رُسُلَكَ وَ شاقُّوكَ، وَ عَبَدُوا غَيْرَكَ وَ اسْتَحَلُّوا مَحارِمَكَ، وَ الْعَنِ الْقادَةَ وَ الأتْباعَ، وَ مَنْ كانَ مِنْهُمْ وَ مَنْ رَضِيَ بِفِعْلِهِمْ لَعْناً كَثِيراً.
🔸 سپس می گویی:
اللّهُمَّ فَرِّجْ عَنْ أَهْلِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ، وَ اسْتَنْقِذْهُمْ مِنْ أَيْدِي الْمُنافِقِينَ وَ الْكُفّارَ وَ الْجاحِدِينَ، وَ امْنُنْ عَلَيْهِمْ، وَ افْتَحْ لَهُمْ فَتْحاً يَسِيراً، وَ اجْعَلْ لَهُمْ مِنْ لَدُنْكَ عَلى عَدُوِّكَ وَ عَدُوِّهِمْ سُلْطاناً نَصِيراً.
👇🏻ادامه در متن بعدی👇🏻
🔰 نماز مهم روز عاشورا (به روایت سید بن طاووس در اقبال)
2⃣ قسمت دوم:
🔸سپس در حالت قنوت این دعا بخوان :
اللّهُمَّ إِنَّ الأُمَّةَ خالَفَتِ الْأَئِمَّةَ وَ كَفَرُوا بِالْكَلِمَةِ، وَ أَقامُوا عَلَى الضَّلالَةِ وَ الْكُفْرِ وَ الرَّدى وَ الْجَهالَةِ وَ الْعمى، وَ هَجَرُوا الْكِتابَ الَّذِي أَمَرْتَ بِمَعْرِفَتِهِ، وَ الْوَصِيَّ الَّذِي أَمَرْتَ بِطاعَتِهِ، فَأَماتُوا الْحَقَّ وَ عَدَلُوا عَنِ الْقِسْطِ، وَ أَضَلُّوا الأُمَّةَ عَنِ الْحَقِّ وَ خالَفُوا السُّنَّةَ، وَ بَدَّلُوا الْكِتابَ وَ مَلَكُوا الأَحْزابَ، وَ كَفَرُوا بِالْحَقِّ لَمّا جاءَهُمْ وَ تَمَسَّكُوا بِالْباطِلِ، وَ ضَيَّعُوا الْحَقَّ وَ أَضَلُّوا خَلْقَكَ، وَ قَتَلُوا أَوْلادَ نَبِيِّكَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ خِيَرَةَ عِبادِكَ وَ أصْفِياءَكَ، وَ حَمَلَةَ عَرْشِكَ، وَ خَزَنَةَ سِرِّكَ، وَ مَنْ جَعَلْتَهُمْ الْحُكّامَ فِي سَماواتِكَ وَ أَرْضِكَ. اللّهُمَّ فَزَلْزِلْ أَقْدامَهُمْ، وَأَخْرِبْ دِيارَهُمْ، وَاكْفُفْ سِلاحَهُمْ وَأَيْدِيَهُمْ، وَأَلْقِ الاخْتِلافَ فِيما بَيْنَهُمْ، وَأَوْهِنْ كَيْدَهُمْ، وَاضْرِبْهُمْ بِسَيْفِكَ الصّارِمِ وَحَجَرِكَ الدَّامِغِ، وَطَمِّهِمْ بِالْبَلاءِ طَمّاً، وَارْمِهِمْ بِالْبَلاءِ رَمْياً، وَعَذِّبْهُمْ عَذاباً شَدِيداً نُكْراً، وَارْمِهِمْ بِالْغَلاءِ، وَخُذْهُمْ بِالسِّنِينَ الَّذِي أَخَذْتَ بِها أَعْداءَكَ، وَأَهْلِكْهُمْ بِما أَهْلَكْتَهُمْ بِهِ، اللّهُمَّ وَخُذْهُمْ أَخْذَ الْقُرى وَهِيَ ظالِمَةٌ إِنَّ أَخْذَها أَلِيمٌ شَدِيدٌ.
اللّهُمَّ إِنَّ سُبُلَكَ ضائِعَةٌ، وَأَحْكامَكَ مُعَطَّلَةٌ، وَأَهْلَ نَبِيِّكَ فِي الارْضِ هائِمَةٌ كَالْوَحْشِ السّائِمَةِ، اللّهُمَّ أَعْلِ الْحَقَّ وَاسْتَنْقِذِ الْخَلْقَ، وَامْنُنْ عَلَيْنا بِالنَّجاةِ وَاهْدِنا لِلإيمانِ، وَعَجِّلْ فَرَجَنا بِالْقائِمِ عليه السلام، وَاجْعَلْهُ لَنا رِدْءاً، وَاجْعَلْنا لَهُ رِفْداً.
اللّهُمَّ وَأَهْلِكْ مَنْ جَعَلَ قَتْلَ أَهْلَ بَيْتِ نَبِيِّكَ عِيداً، وَاسْتَهَلَ فَرَحاً وَسُرُوراً، وَخُذْ آخِرَهُمْ بِما أَخَذْتَ بِهِ أَوَّلَهُمْ، اللّهُمَّ اضْعِفِ الْبَلاءَ وَالْعَذابَ وَالتَّنْكِيلَ عَلَى الظَّالِمِينَ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَالاخِرِينَ، وَعَلى ظالِمِي آلِ بَيْتِ نَبِيِّكَ صلى اللّه عليه وآله، وَزِدْهُمْ نَكالاً وَلَعْنَةً، وَاهْلِكْ شِيعَتَهُمْ وَقادَتَهُمْ وَجَماعَتَهُمْ، اللّهُمَّ ارْحَمِ الْعِتْرَةِ الضّائِعَةِ الْمَقْتُولَةِ الذَّلِيلَةِ مِنَ الشَّجَرَةِ الطَّيِّبَةِ الْمُبارَكَةِ.
اللّهُمَّ اعْلِ كَلِمَتَهُمْ، وَافْلِجْ حُجَّتَهُمْ، وَثَبِّتْ قُلُوبَهُمْ وَقُلُوبَ شِيعَتِهِمْ عَلى مُوالاتِهِمْ، وَانْصُرْهُمْ وَأَعِنْهُمْ وَصَبِّرْهُمْ عَلَى الأَذى فِي جَنْبِكَ، وَاجْعَلْ لَهُمْ أَيّاماً مَشْهُوداً وَأَيّاماً مَعْلُومَةً، كَما ضَمِنْتَ لِأَوْلِياءِكَ فِي كِتابِكَ الْمُنْزَلِ، فَإِنَّكَ قُلْتَ (وَعَدَ اللّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضى لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً).
اللّهُمَّ اعِلْ كَلِمَتَهُمْ يا لا إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ، يا لا إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ، يا لا إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ، يا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ، يا حَيُّ يا قَيُّومُ، فَانِّي عَبْدُكَ الْخائِفُ مِنْكَ وَالرَّاجِعُ إِلَيْكَ، وَالسَّائِلُ لَدَيْكَ وَالْمُتَوَكِّلُ عَلَيْكَ، وَاللاّجِئُ بِفِناءِكَ، فَتَقَبَّلْ دُعائِي وَتَسْمَعْ نَجْوايَ، وَاجْعَلْنِي مِمَّنْ رَضِيتَ عَمَلَهُ وَهَدَيْتَهُ، وَقَبِلْتَ نُسُكَهُ وَانْتَجَبْتَهُ، بِرَحْمَتِكَ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْوَهَّابُ.
أَسْأَلُكَ يا اللّهُ بِلا إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ أَلاَّ تُفَرِّقَ بَيْنِي وَبَيْنَ مُحَمَّدٍ وَالْأَئِمَّةِ صَلَواتُ اللّهِ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ، وَاجْعَلْنِي مِنْ شِيعَةِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد _ نام تک تک معصومین علیهم تا امام زمان علیه السلام را ببر: (و علی و فاطمه و الحسن و الحسین و علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعغر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد و الحسن بن علی و الحجة بن الحسن)_ وَ أَدْخِلْنِي فِيما أَدْخَلْتَهُمْ فِيهِ وَأَخْرِجْنِي مِمّا أَخْرَجْتَهُمْ مِنْهُ.
👇🏻ادامه در متن بعدی👇🏻
🔰 نماز مهم روز عاشورا (به روایت سید بن طاووس در اقبال)
3⃣قسمت سوم:
🔸سپس صورتت را بر خاک بگذار و بگو:
يا مَنْ يَحْكُمُ بِما يَشاءُ وَيَعْمَلُ ما يُرِيدُ، أَنْتَ حَكَمْتَ فِي أَهْلِ بَيْتِ مُحَمَّدٍ ما حَكَمْتَ، فَلَكَ الْحَمْدُ مَحْمُوداً مَشْكُوراً، وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَفَرَجَنا بِهِمْ، فَإِنَّكَ ضمِنْتَ إِعْزازَهُمْ بَعْدَ الذِّلَّةِ، وَتَكْثِيرَهُمْ بَعْدَ الْقِلَّةِ، وَإِظْهارَهُمْ بَعْدَ الْخُمُولِ، يا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ.
أَسْأَلُكَ يا إِلهِي وَسَيِّدِي بِجُودِكَ وَكَرَمِكَ أَنْ تُبَلِّغَنِي أَمَلِي وَتَشْكُرَ قَلِيلَ عَمَلِي، وَأَنْ تَزِيدَ فِي أَيَّامِي، وَتُبَلِّغَنِي ذلِكَ الْمَشْهَدَ، وَتَجْعَلَنِي مِنَ الَّذِينَ دُعِيَ فَأَجابَ إِلى طاعَتِهِمْ وَمُوالاتِهِمْ، وَأَرِنِي ذلِكَ قَرِيباً سَرِيعاً إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ.
سپس سرت را به سمت آسمان بلند کن.
🔸پایان نماز و دعا
🔸 و بدان که این نماز و دعا از حج و عمره با فضیلتتر است...
📚 اقبال الاعمال، ج۳ ص۶۶
🔰 صلوات و نماز و حرز و توسل به امام حسین علیه السلام
📿 قسمتی از صلوات خاصه حضرت:
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ الْمَظْلُومِ الشَّهِیدِ قَتِیلِ الْکَفَرَةِ وَ طَرِیحِ الْفَجَرَةِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا أَبَاعَبْدِاللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ، أَشْهَدُ مُوقِنا أَنَّکَ أَمِینُ اللَّهِ وَ ابْنُ أَمِینِهِ قُتِلْتَ مَظْلُوماً وَ مَضَیْتَ شَهِیداً وَ أَشْهَدُ أَنَّ اللَّهَ تَعَالَی الطَّالِبُ بِثَارِکَ وَ مُنْجِزٌ مَا وَعَدَکَ مِنَ النَّصْرِ وَ التَّأْیِیدِ فِی هَلاکِ عَدُوِّکَ وَ إِظْهَارِ دَعْوَتِکَ وَ أَشَهَدُ أَنَّکَ وَفَیْتَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَ جَاهَدْتَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ عَبَدْتَ اللَّهَ مُخْلِصاً حَتَّی أَتَاکَ الْیَقِینُ لَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً قَتَلَتْکَ وَ لَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً خَذَلَتْکَ وَ لَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً أَلَبَّتْ عَلَیْکَ وَ أَبْرَأُ إِلَی اللَّهِ تَعَالَی مِمَّنْ أَکْذَبَکَ وَ اسْتَخَفَّ بِحَقِّکَ وَ اسْتَحَلَّ دَمَکَ بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ لَعَنَ اللَّهُ قَاتِلَکَ وَ لَعَنَ اللَّهُ خَاذِلَکَ وَ لَعَنَ اللَّهُ مَنْ سَمِعَ وَاعِیَتَکَ فَلَمْ یُجِبْکَ وَ لَمْ یَنْصُرْکَ وَ لَعَنَ اللَّهُ مَنْ سَبَی نِسَاءَکَ أَنَا إِلَی اللَّهِ مِنْهُمْ بَرِیءٌ وَ مِمَّنْ وَالاهُمْ وَ مَالَأَهُمْ وَ أَعَانَهُمْ عَلَیْهِ وَ أَشْهَدُ أَنَّکَ وَ الْأَئِمَّةَ مِنْ وُلْدِکَ کَلِمَةُ التَّقْوَی وَ بَابُ الْهُدَی وَ الْعُرْوَةُ الْوُثْقَی وَ الْحُجَّةُ عَلَی أَهْلِ الدُّنْیَا وَ أَشْهَدُ أَنِّی بِکُمْ مُؤْمِنٌ وَ بِمَنْزِلَتِکُمْ مُوقِنٌ وَ لَکُمْ تَابِعٌ بِذَاتِ نَفْسِی وَ شَرَائِعِ دِینِی وَ خَوَاتِیمِ عَمَلِی وَ مُنْقَلَبِی فِی دُنْیَایَ وَ آخِرَتِی
📿 نماز حضرت:
چهار رکعت است (دو نماز دو رکعتی) که در هر رکعت سوره «حمد» پنجاه بار و «توحید» پنجاه بار، و در رکوع، هر یک از سورههای «حمد» و «توحید» ده بار، و پس از سر برداشتن از رکوع نیز هر یک، ده بار و نیز در سجده اوّل و پس از سر برداشتن از سجده، و هم در سجده دوّم هر کدام ده بار خوانده شود
📿 توسل به رسول خدا، حضرت زهرا، امام حسن و امام حسین صلوات الله علیهم:
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمِّدٍ وَ عَلَی اِبْنَتِه وَعَلی اِبْنَیْها وَ اَسْئَلُکَ بِهِمْ اَنْ تُعینَنی عَلی طاعَتِکَ وَ رِضْوانِکَ و اَنْ تُبَلِّغَنی بِهِمْ اَفْضَلَ ما بَلَّغْتَ اَحَداً مِنْ اَوْلِیاَّئِکَ اِنَّکَ جَوادٌ کَریمٌ
📿 دعای ساعت سوم هرروز که به امام حسین علیهالسلام تعلق دارد:
ساعت سوم:از ذهاب شعاع[ناپیدا شدن ستون عمودی نور خورشید در شرق] است تا ارتفاع نهار[بالا آمدن روز]:
🤲🏻 یا مَنْ تَجَبَّرَ فَلا عَیْنٌ تَراهُ یا مَنْ تَعَظَّمَ فَلا تَخْطُرُ الْقُلُوبُ بِکُنْهِهِ یا حَسَنَ الْمَنِّ یا حَسَنَ التَّجاوُزِ یا حَسَنَ الْعَفْوِ یا جَوادُ یا کَریمُ یا مَنْ لا یُشْبِهُهُ شَیْءٌ مِنْ خَلْقِهِ یا مَنْ مَنَّ عَلی خَلْقِهِ بِاَوْلِیآئِهِ اِذْاِرْتَضیهُمْ لِدینِهِ وَ اَدَّبَ بِهِمْ عِبادَهُ وَ جَعَلَهُمْ حُجَجاً مَنّاً مِنْهُ عَلی خَلْقِهِ اَسْئَلُکَ بِحَقِّ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِی عَلَیْهِمَا السَّلامُ السِّبْطِ التّابِعِ لِمَرْضاتِکَ وَ النّاصِحِ فی دینِکَ وَالدَّلیلِ عَلی ذاتِکَ اَسْئَلُکَ بِحَقِّهِ وَ اُقَدِّمُهُ بَیْنَ یَدَیْ حَوآئِجی اَنْ تُصَلِّیَ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اَنْ تَفْعَلَ بی(حاجت خود را بگوید)
📿 حرز حضرت:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ یَا دَائِمُ یَا دَیْمُومُ یَا حَیُّ یَا قَیُّومُ یَا کَاشِفَ الْغَمِّ یَا فَارِجَ الْهَمِّ یَا بَاعِثَ الرُّسُلِ یَا صَادِقَ الْوَعْدِ اللَّهُمَّ إِنْ کَانَ لِی عِنْدَکَ رِضْوَانٌ وَ وُدٌّ فَاغْفِرْ لِی وَ مَنِ اتَّبَعَنِی مِنْ إِخْوَانِی وَ شِیعَتِی وَ طَیِّبْ مَا فِی صُلْبِی بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ وَ صَلَّی اللَّهُ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ أَجْمَعِینَ
📿 تسبیح حضرت در روز پنجم هر ماه قمری:
سُبْحَانَ الرَّفِیعِ الْأَعْلَی سُبْحَانَ الْعَظِیمِ الْأَعْظَمِ سُبْحَانَ مَنْ هُوَ هَکَذَا وَ لَا یَکُونُ هَکَذَا غَیْرُهُ وَ لَا یَقْدِرُ أَحَدٌ قُدْرَتَهُ سُبْحَانَ مَنْ أَوَّلُهُ عِلْمٌ لَا یُوصَفُ وَ آخِرُهُ عِلْمٌ لَا یَبِیدُ سُبْحَانَ مَنْ عَلَا فَوْقَ الْبَرِیَّاتِ بِالْإِلَهِیَّةِ فَلَا عَیْنٌ تُدْرِکُهُ وَ لَا عَقْلٌ یُمَثِّلُهُ وَ لَا وَهْمٌ یُصَوِّرُهُ وَ لَا لِسَانٌ یَصِفُهُ بِغَایَةِ مَا لَهُ الْوَصْفُ سُبْحَانَ مَنْ عَلَا فِی الْهَوَاءِ سُبْحَانَ مَنْ قَضَی الْمَوْتَ عَلَی الْعِبَادِ سُبْحَانَ الْمَلِکِ الْقَادِرِسُبْحَانَ الْمَلِکِ الْقُدُّوسِ سُبْحَانَ الْبَاقِی الدَّائِمِ
🏴 أعظَمَ الله اُجُورَنا بِمُصابِنا بِالحُسَينِ وَ جَعَلَنا وَ إياكُم مِنَ الطَّالِبِينَ بِثَأرِهِ مَعَ وَلِيِّهِ الإمام المَهدِيِّ مِن آلِ مُحَمَّدٍ عليهم السلام
ــــــــــــــــــــــــــــ
▪️قسمتی از زیارت ناحیه مقدسه:
🏴 أَلسَّلامُ عَلَى الْمُحْتَسِبِ الصّابِرِ
سلام بر آن حسابگر (اعمال خویش براى خدا) و شکیبا
🏴 أَلسَّلامُ عَلَى الْمَظْلُومِ بِلا ناصِر
سلام بر آن مظلومِ بى یاور
🏴 أَلسَّلامُ عَلى ساکِنِ التُّرْبَهِ الزّاکِیَهِ
سلام بر آن جاى گرفته در خاک پاک
🏴 أَلسَّلامُ عَلى صاحِبِ الْقُبَّهِ السّامِیَهِ
سلام بر صاحـب آن بارگـاه عالى رتبه
🏴 أَلسَّلامُ عَلى مَنْ طَهَّرَهُ الْجَلیلُ
سلام بر آن کسى که رب جلیل او را پاک و مطهر گردانید
🏴 أَلسَّلامُ عَلى مَنِ افْتَـخَرَ بِهِ جَبْرَئیلُ
سلام بر آن کسى که جبرئیل به او مباهات مى نمود
🏴 أَلسَّلامُ عَلى مَنْ ناغاهُ فِی الْمَهْدِ میکائیلُ
سلام بر آن کسى که میکائیل در گهواره با او تکلم مى نمود
🏴 أَلسَّلامُ عَلى مَنْ نُکِثَتْ ذِمَّـتُهُ
سلام بر آن کسى که عهد و پیمانش شکسته شد
🏴 أَلسَّلامُ عَلى مَنْ هُتِکَتْ حُرْمَتُهُ
سلام بر آن کسى که پرده حُرمتش دریده شد
🏴 أَلسَّلامُ عَلى مَنْ اُریقَ بِالظُّـلْمِ دَمُهُ
سلام بر آن کسى که خونش به ظلم ریخته شد
🏴 أَلسَّلامُ عَلَى الْمُغَسَّلِ بِدَمِ الْجِراحِ
سلام بر آنکه با خون زخم هایش شست و شو داده شد
🏴 أَلسَّلامُ عَلَى الْمُجَـرَّعِ بِکَأْساتِ الرِّماحِ
سلام بر آنکه از جامهاى نیزهها جرعه نوشید
🏴 أَلسَّلامُ عَلَى الْمُضامِ الْمُسْتَباحِ
سلام بر آن مظلومى که خونش مباح گردید
🏴 أَلسَّلامُ عَلَى الْمَنْحُورِ فِى الْوَرى
سلام بر آنکه در ملا عام سرش بریده شد
🏴 أَلسَّلامُ عَلى مَنْ دَفَنَهُ أَهْـلُ الْقُرى
سلام بر آنکه اهل قریهها دفنش نمودند
🏴 أَلسَّلامُ عَلَى الْمَقْطُوعِ الْوَتینِ
سلام بر آنکه شاهرگش بریده شد
🏴 أَلسَّلامُ عَلَى الْمُحامی بِلا مُعین
سلام بر آن مدافع بىیاور
🏴 أَلسَّلامُ عَلَى الشَّیْبِ الْخَضیبِ
سلام بر آن محاسن بخون خضاب شده
🏴 أَلسَّلامُ عَلَى الْخَدِّ التَّریبِ
سلام بر آن گونه خاک آلوده
🏴 أَلسَّلامُ عَلَى الْبَدَنِ السَّلیبِ
سلام بر آن بدن جامه به غنیمت رفته
🏴 أَلسَّلامُ عَلَى الثَّغْرِ الْمَقْرُوعِ بِالْقَضیبِ
سلام بر آن دندانهایی که با چوب خیزران زده شده
🏴 أَلسَّلامُ عَلَى الرَّأْسِ الْمَرْفُوعِ
سلام برآن سر بالاى نیزه رفته
🏴 أَلسَّلامُ عَلَى الاَْجْسامِ الْعارِیَهِ فِى الْفَلَواتِ، تَنْـهَِشُهَا الذِّئابُ الْعادِیاتُ، وَ تَخْتَلِفُ إِلَیْهَا السِّباعُ الضّـارِیاتُ
سلام بر آن بدنهاى برهنه و عریانى که در بیابانها(ىِ کربلاء) گرگهاى تجاوزگر به آن دندان مى آلودند، و درندگان خونخوار بر گرد آن مى گشتند...
🔷 رُوِيَ عَنِ الصَّادِقِ أَنَّهُ قَالَ: مَنْ قَرَأَ يَوْمَ عَاشُورَاءَ أَلْفَ مَرَّةٍ سُورَةَ الْإِخْلَاصِ نَظَرَ الرَّحْمَنُ إِلَيْهِ وَ مَنْ نَظَرَ الرَّحْمَنُ إِلَيْهِ لَمْ يُعَذِّبْهُ أَبَداً.
🔷 از امام صادق علیه السلام روایت شده که حضرت فرمود: هر کس در روز عاشورا ۱٠٠٠ مرتبه سوره توحید را بخواند، خداوند رحمن به او نظر میکند. و هر کس خداوند رحمن به او نظر کند، هیچگاه او را عذاب نکند.
📚 إقبال الاعمال، ج ۳ ص ۸٠
✅👈 اهميت خواندن هزار مرتبه سورۀ توحيد در روز عاشورا
🎤👈 آیتالله سعادت پرور
◼️ مرحوم سيّد بنطاووس پس از ذكر سه زيارت براى سيّدالشّهداء عليه السّلام، به حديثى اشاره فرموده به اينكه هر كس روز عاشورا ١٠٠٠ مرتبه سوره اخلاص را بخواند: «نَظَرَ الرَّحْمنُ إِلَيْهِ وَ مَنْ نَظَرَ الرَّحْمنُ إِلَيْهِ،لَمْ يُعَذِّبْهُ أَبَداً». خداوند رحمت گستر به او نظر مىكند و هر كس كه خداوند رحمان به او نظر كند، هيچ گاه او را عذاب نمىكند.
◼️ به راستى سوره توحيد،چه خصوصيّتى را به خواننده از نظر معنى القا مىكند، آن هم در آن روز كه مصائب حسين بن على عليهما السّلام و اهل بيت و اصحابش، همه شيعيان را آزرده خاطر نموده است؟
◼️ مىتوان گفت: واقعه كربلا و توجّه به آن و اقامه عزادارى و گريستن بر آن مصائب، اگرچه بسيار پسنديده است، امّا به حسب صورت، شيعيان را چنان غرق در آن حادثه مىكند كه ممكن است براى غير «بندگان خاصّ الهى»، سبب «غفلت» از خداوند متعال شود.
◼️ بدين جهت به قرائت آن سوره دستور داده شده، تا شيعيان با توجّه به حضرت بارىتعالى، خويش را از آن غفلت جدا سازند و علاوه، به خود آرامش دهند و بدانند خداوند را در اين امر، خيرات و بركاتى شايان براى اسلام و اهل آن خواهد بود و نابودى دشمنان آن حضرت عليه السّلام نيز از آن خيرات است.
◼️ چنانكه فرموده شده:«نَظَرَ الرَّحْمنُ إِلَيْهِ»؛ در واقع توجّه به توحيد، تسليت و آرامش دهنده مصيبت ديده خواهد شد، لذا صفت رحمانيّت در جمله فوق استعمال شده؛ نه اسم جلاله «اللّه» و اين توجّه است كه صاحبان عزا را(كه همان شيعيانند)، سبب آرامش و تسليت مىشود.
◼️ اين رويّه(يعنى توجّه دادن بندگان الهى از جانب معصوم عليه السّلام به توحيد در تمام زندگى) مطلبى است كه آن بزرگواران از كتاب الهى گرفتهاند و در هر كلام بندگان را اوّل، به حقّ سبحانه توجه مىدهند و سپس از مشكلات و گشايش آن ذكر مىكنند (بالأخص در دعاها) تا مبادا گرفتارىهاى عالم طبع، سبب غفلت مؤمنين از برطرفكننده و گشوده شدنش به دست با كفايت حقّ سبحانه گردد.
📚 نور هدایت، ج ۴، ص ۲۸۹