شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِيٓ أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ ۚ ...
[این است] ماه رمضان كه قرآن در آن نازل شده، قرآنی كه سراسرش هدایتگر مردم است و دارای دلایلی روشن از هدایت میباشد، و مایه جدایی [حق از باطل] است... (بقره،۱۸۵)
🍀 طرح بهار قرآن 🍀
1⃣ فایل صوتی ترتیل جزء یک به روش تحدیر (تندخوانی)
2⃣ فایل صوتی چکیده تفسیر جزء یک
👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#جزء_اول به روش تحدیر (تندخوانی)
https://eitaa.com/antihalghe
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺چکیده تفسیر جزء یک
مفسر:استاد صفری (ستاد مهارتهای تفسیر قرآن کریم)
تحت نظارت حجه الاسلام والمسلمین قرائتی
🔆گروه قرآنی مصیر
زمان 22 دقیقه
https://eitaa.com/antihalghe
🗞خدایان عاجز
🖌رسول حسنزاده
🔻غولهای رسانهای اگر خاطرات کرونایی را در حافظه تاریخی خود ثبت کنند، مرور خاطرات صفهای خرید اسلحه برای تنازع بقاء، بهمرگی سالمندان، غارت فروشگاهها و عجز علم برای حفظ جان هزاران انسان در برابر یک ویروس نادیده دیگر هیچوقت سودای خدایی را در ذهن هیچ بنیبشری نمیآورد.
🔻🔻🔻🔻
🆔 @jamannews_ir
🔺🔻به گزارش جمن نیوز، روزی روزگاری مدرنیته میداندار بهتآوری جهانی بود. تکنولوژی و اختراعات بهعنوان معجزات انسانهای قرن بیستمی شد تا جایی که گفتند جز خودشان هیچ خدایی را بنده نیستند.
🔹مروجین معنویت جدید یا به تعبیری پیامبران دین مدرنیته با صدای بلند انسان را بهعنوان خدای عصر جدید معرفی کردند. در مدح قدرت انسان همچون هومر حماسههای افسانهای سرودند. هر بار با اختراع جدید علمی این خدای بادکنکی فربهتر میشد و سرمستانه ادیان الهی را به هماوردی و تحدّی فرا میخواندند تا علم را بهانهای برای حذف دین و خدا به نفع خدای جدید یعنی انسان فراهم آورند.
🔸نیل دونالدوالش یکی از مروجین معنویت جدید که به پیامبر عصرجدید معروف است، در کتاب ابداع زندگی گفتگویی با باربارامارکسهابرد یکی دیگر از شخصیتهای برجسته معنویت جدید در محور عصر جدید دارد.
🔹وی در این کتاب، عصر جدید را عصر بازپسگیری قدرت انسان از خدا بیان میکند و تکنولوژی را موجب این خودآگاهی متوهمانه میداند. «ما عادت داشتیم تمام تواناییهای جدید را به خدایانمان نسبت دهیم ولی از وقتیکه ما خودمان داریم یاد میگیریم هوش خود را از طریق ارتباطات سریعتر و گستردهتر گسترش دهیم یاد میگیریم جسممان را تغییر دهیم یاد میگیریم در فضا زندگی کنیم حتی دنیاهای جدید در فضا میسازیم متوجه شدم که چیز حیرتآوری دارد اتفاق میافتد ما قابلیتمان را به خدایانمان نسبت میدادیم و حالا این قابلیت را به اصل خودش یعنی خودمان. ما داریم چیزی میشویم که عادت داشتیم خدایان بخوانیم. چرا حالا چرا سال پیش، دهه پیش یا قرن پیش نه؟ چرا این امر دارد اتفاق میافتد؟ چون وقتش است. چرا که علم و فناوری قدرتهای تازهای به ما دادهاند که عظیمتر از قدرتهایی است که بشر تاکنون داشته است حالا میتوانیم حقیقتاً خودمان را بشرهای جهانی خیلی کم سن و سال بخوانیم زمین بهمثل یک کودکستان برای خدایان کوچک است ولی باید تکامل آگاهانه را سریع یاد بگیریم”. (کتاب ابداع زندگی ص ۸۳)
🔸 اما با ظهور ویروسی ناشناخته و فراگیر به نام کرونا لشکر نادیده الهی، عمر تفرعن انسانخدای مدرنیته کوتاه شد. انسان کودکخدا، تنازع بقاء را به تکامل شعوری ترجیح داد.
🔹غولهای رسانهای اگر خاطرات کرونایی را در حافظه تاریخی خود ثبت کنند، مرور خاطرات صفهای خرید اسلحه برای تنازع بقاء، بهمرگی سالمندان، غارت فروشگاهها و عجز علم برای حفظ جان هزاران انسان در برابر یک ویروس نادیده دیگر هیچوقت سودای خدایی را در ذهن هیچ بنیبشری نمیآورد. انسان پساکرونا ندای فطرت خود را واضحتر شنید. قدرت الهی و عجز خود را به عیان مشاهده کرد و دست تسلیم بالا برد.
🖌رسول حسنزاده
🔻🔻🔻🔻
https://JamanNews.ir/139902025376
⚠️ ویژگیهای عرفانهای سکولار‼️
♦️ عرفان سکولار ویژگیهای منحصر به فرد و شاخصهای مشترکی با عرفان هندویی دارد.
🔷 به بیان دیگر، برخی شاخصها مخصوص عرفان پستمدرن است و بعضی دیگر میان این عرفان جدید و عرفان هندویی مشترک است.
🔶 بعضی از مواردی که در اینجا به عنوان شاخص معرفی میشود، در عرفان هندویی نقش مبنایی دارد.
🔷 اما با بررسی شاخصهای عرفان سکولار نشان میدهد چگونه این تمدن رو به افول برای جبران ضعف خود میکوشد که حتی تمایلات معنوی انسانها را در راستای اهداف خود ساماندهی کند.
1️⃣ پوچانگاری روش شناختی
🔶 مدیتیشن یا مراقبه که بعضی از دینداران کمدقت آن را مشابه نماز میپندارند. گذشته از آن نقد اساسی که میتوان به مدیتیشن کرد آن است که مربیان این روش معتقد هستند عمیقترین مراحل یا سطوح مدیتیشن در زمانی حاصل میشود که یک واژه بدون معنی یا بدون معانی عمیق و ریشهدار به عنوان مانترا انتخاب شده باشد.[1]
🔷 بنابراین عرفان از امکانات شناختی انسان برای رشد و کمال فردی بهخوبی استفاده نمیکند. بیتردید تفکر، راهی بهسوی شناخت حقیقت است و اگر به درستی از آن استفاده نشود، عرفان چه معنایی خواهد داشت.
♦️ ولی در عرفان اسلامی، نماز کانون تفکر به معنای بلند قرآنی و نامهای خداوند متعال است؛ نامهایی که علاوه بر آرامش به انسان، قدرت، هوشمندی و معرفت میدهد؛ معرفتی که آیندهدار نفس انسان و کل عالم هستی است.
🔷 آنچه امروز در جهان به عنوان مانترا آموزش داده میشود، تکرار آواها و کلمههایی است که فقط و فقط به منظور انصراف ذهن از مشغولیتهای عادی استرسزا به کار میآید.
2️⃣ آمادگی برای سلطهپذیری
🔶 در زندگی مدرن، انسان تمام توان و تمایلات جسمی و روانیاش را برای بهرهگیری هرچه بیشتر از دنیای پرتزاحم و محدود مادی هزینه میکند.
🔷 برای انسانی که استعداد نامحدود برای شناخت خداوند و ارتباط با او دارد، چنین شرایطی فشار شدیدی روانی و جسمی پدید میآورد؛ زیرا چیزهای بسیاری را میخواهد و با تلاش فراوان به آن نمیرسد یا اگر میرسد، باز هم بیشتر میخواهد.
🔶 در این بین مدیتیشن با نشستن راحت یا خوابیدن و به تصورات فشارآور ذهن بیتفاوت نگریستن و تسلیم و پذیرش در برابر این فشارهای عصبی، مردم را دربارهی فشارهای تمدن سرمایهداری مطیع میکند.
🔷 در واقع مهمترین کارکرد مدیتیشن، دادن آرامش به افراد در جوامع پر استرس امروز نیست؛ بلکه تحملپذیر کردن استیلا و استثمار سلطهگران سرمایهدار جهانی است.
🔻 هواداران مدیتیشن در اهمیت و ضرورت روش پیشنهادیشان چنین پاسخ میدهند:
🔷 «رشد سریع و پیشرفت نیازمند آن است که مردم نیز با سرعت، از استرسهای درونی خود رها گشته، تا مشکل چند تکه شدن فزاینده اجتماع که به صورت بحرانی خارجی ظهور کرده است، حل شود.
🔶 مردم باید انعطافپذیر شوند. مردم بدون آنکه به استرس زیادی گرفتار شوند، باید شیوهی رویارویی با انواع مختلف نیازهای عاطفی و جسمی میان افراد را که به سرعت در حال تغییر است، بیاموزند.
🔷 مردم باید با یافتن طریق رضامندی پایدار میان خود و نه صرفاً با نگریستن به نقشهای اجتماعی خشن برای کامبخشی، خودکفا شوند. در مردم باید توان کامل یکنواخت کردن اختلافات به منظور تقویت غنای زندگی در میان این تغییر شتابان بهوجود آید».[2]
3️⃣ موهوم انگاری هستی
🔶 نتیجه منطقی توهمگرایی برای رسیدن به آرامش که به عنوان نظاره محض یا نگرش بیتفاوت مطرح شد، این است که در واقعیت عالم شک پدید آید و اوهام به انسان هجوم آورد.
🔷 مطالعه فیزیولوژی مدیتیشن به خوبی زمینههای این مشکل روانی را مشخص میکند. دو رکن مدیتیشن (مکان آرام و وضعیت راحت) نوعی محرومیت حسی را به وجود میآورد.
🔶 مدت لازم برای رسیدن به ریلکس حدود سی دقیقه است، پس از این مدت محرومیت حسی، مادهای توهمزا به نام سروتنین در بدن تولید میشود.
🔷 و کسانی که در تمرینات مدیتیشن استمرار دارند، در دنیای موهوم با آرزوها و لذتهای پندارین و موهوم انگاری هستی به سر میبرند.[3]
🔻 پینوشت:
[1] . پروتو، لوئیس، طریقت آلفا، رسیدن به آرامش در پنجگام، ناشر: اطلاعات، ۱۳۷۹، ص ۱۸۵.
[2] . هرولدبلوم، فیلد، تی. ام. دانش هوشیاری خلاق، مترجم بهزاد فرخسیف، ۱۳۹۵، ص ۳۴.
[3] . حمیدرضا مظاهریسیف، جریانشناسی انتقادی عرفانهای نوظهور، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ۱۳۸۹، ص ۱۷۵.
https://eitaa.com/antihalghe
شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِيٓ أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ ۚ ...
[این است] ماه رمضان كه قرآن در آن نازل شده، قرآنی كه سراسرش هدایتگر مردم است و دارای دلایلی روشن از هدایت میباشد، و مایه جدایی [حق از باطل] است... (بقره،۱۸۵)
🍀 طرح بهار قرآن 🍀
1⃣ فایل صوتی قرائت جزء 2 به روش تحدیر (تندخوانی)
2⃣ فایل صوتی چکیده تفسیر جزء 2
👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#جزء_دوم به روش تحدیر (تندخوانی)
https://eitaa.com/antihalghe
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺چکیده تفسیر جزء دو
مفسر:استاد صفری (ستاد مهارتهای تفسیر قرآن کریم)
تحت نظارت حجه الاسلام والمسلمین قرائتی
🔆گروه قرآنی مصیر
https://eitaa.com/antihalghe