🕉 سخنان ضد و نقیض بزرگان آئین « ذِن بودیسم »
♦️ آئین ذِن با اینکه پیروان خود را توسط الفاظ و کلمات دهانپُرکن به سمت سیر و سلوک مورد نظر خود دعوت میکند.
🔷اما بزرگان ذِن در بسیاری از موارد با ایراد سخنان و نوشتههای ضد و نقیض هر بیننده و شنوندهای را در سردرگمی و تعجب فرو میبرند.
♦️ در آیین ذِن، بودا از یکسو انانیت ("خود" افراد) را نفی میکند، از سوی دیگر مدافع تناسخ است.
🔷 درحالیکه لازمه پذیرش تناسخ، اعتقاد به وجود "خود" و انانیت است؛ زیرا اگر روح از کالبدی جدا شود و به کالبدی دیگر انتقال یابد و این امر دائماً در جریان باشد، مستلزم آن است که خودیت انسان باقی باشد، درحالیکه اوج اندیشههای بودا نفی "خود" و وصول به حالت نیروانه است.
🔻 اویگن هریگل میگوید: «مرکز هستی ورای تمام اضداد است، درست به این علت که در میان آنها جای دارد و در میان تمام اضداد است درست بهاینعلت که ورای آنها است. او را تناقضی نیست و با اینهمه پر از تناقضات است.
🔷 یا بهعبارتدیگر، یک و بسیار، نامتعین و متعین، ناضد و ضد از مرکز هستی به تساوی نزدیک و به تساوی دورند، آنها خود مرکز هستیاند و در همان حال هم نیستند».
🔶 اساتید ذِن از یک طرف تغییر و تحول را برای انسان ضروری میدانند و میگویند: «سلوک اخلاقی و علاقه به دیگران فقط موقعی امکانپذیر است که ما بتوانیم خودمان را دانسته عوض کنیم».
🔻 اما از طرفی همان استاد ذِن تغییر و تحول در انسان را امری نامطلوب و ناپسند معرفی میکند و میگوید:
🔷 «موقعی که تمرین ذِن میکنیم نه به این قصد مینشینیم که از بیقراری یا اضطرابمان خلاص شویم و نه سعی میکنیم که با شبیه شدن به مدلی که والدین، همسران، دوستان یا حتی آموزگارانمان برای ما ساخته اند، خود را اصلاح کنیم.
🔶 در واقع آموزگاری که سعی میکند ما را به تغییر برانگیزد، حتی اگر برای خیر و صلاح خود ما باشد، آموزگار حقیقی ذِن نیست».
🔷 بعد از این تناقضات دوباره در همین کتاب «دعوت به تمرین ذِن» میبینیم که دوباره همین استاد ذن اظهار میدارد که تلاش در تغییر دادن خودمان اتلاف سعی است.
🔶همینطور در کتاب روش ذِن از همه عجیبتر اینکه گاهی مدعی میشوند که حقیقت هیچکدام از اینها هم نیست. سرّ حقیقی نه فقط ورای هر کثرتی، ضدیتی و تعینی است بلکه برای جفتهای اضداد «وحدت: کثرت»، «همانی: اختلاف»، «ناضدیت: ضدیت» است.
🔷 در واقع یک استاد ذِن بر این باور است که انسان پس از آنکه ذِن را تجربه کرد، ذِن را درون خود مییابد، حقیقت را در اینجا، این جهان و همهچیز میبیند. حقیقت هستی و نیستی است. حقیقت، این جهان است.
🔶 یعنی این چیز آنجا و آن چیز آنجا است و با این همه نیست. یا این چیز اینجا، حقیقت است و حقیقت نیست. چیزی است و با این همه هستی نیست، نه چیز است و با این همه نیستی نیست. هستی و نیستی است، نیستی و هستی است: هر یک اینها هم درست است هم غلط است، و این هنگامی است که به آن اندیشه شود و به زبان آورده شود.
🔷 بهطور کلی میتوان گفت اگر در آثار و نوشتههای بزرگان ذِن دقیق بنگریم، از این قبیل تناقضها و پارادوکسها را بسیار میتوان یافت.
♦️ این پرسش به ذهن میآید که چرا❓
🔷 پاسخ میتواند به گونههای مختلف مطرح شود، اما پاسخ مهمی که میتوان مطرح کرد اینکه یافتههای ذِن اصولاً حاصل تجربههای درونی اساتید ذِن است.
🔶 این تجارب در تجربهگرایان مختلف و هم در تجارب مختلف یک تجربهگر بسیار متفاوت و متحول است. لذا طبیعی است که اظهارات و بیانهای اهل ذِن یکسان و ثابت نباشد.
🔷 اگر مکتبی به مبدأی ثابت نظیر وحی الهی پایبند نباشد، ظهور تناقضها و پارادوکسها در آن کاملاً طبیعی مینماید.
♦️ ازاینروست که یکی از ویژگیهای قرآن این است که در آن هیچگونه اختلاف و تناقضی یافت نمیشود و نیز میان گفتههای پیامبران (علیهم السلام) هیچگونه تفاوتی نمیتوان یافت.
🔻 پینوشت:
♦️ این متن برگرفته از کتاب نگرشی بر آراء و اندیشه های ذن بودیسم- محمدتقی فعالی،انتشارات عابد، 1388، می باشد.
https://eitaa.com/antihalghe
📚📚 معرفی کتاب:
عرفان وارهها، تبارشناسی و نقد مبانی فکری
✍️ کتاب عرفانوارهها تبارشناسی و نقد مبانی فکری اثر حجت الاسلام دکتر مسلم گریوانی، تلاشی است با هدف تبیین نسبت عرفان اصیل اسلامی با عرفانوارهها؛ از این رو مؤلف ضمن تعریف مستند از عرفان و معنویت کاذب، این جریان ها را در سه حوزۀ موضوع، روش و هدف ارزیابی کرده است.
▫️ در دهه های اخیر شاهد بروز مکتب ها و جریان های متعدد شبه معنوی و شبه عرفانی با نگرش باطنی به انسان و جهان هستیم که در دنیای غرب با عناوین ادیان جدید، جنبش های نوپدید دینی، ادیان سکولار، شبه دین، معنویت های آلترناتیو و … از آنها یاد می شود.
▫️ کتاب عرفان واره ها تبارشناسی و نقد مبانی فکری اثر حجت الاسلام دکتر مسلم گریوانی، تلاشی است با هدف تبیین نسبت عرفان اصیل اسلامی با عرفان واره ها؛ از این رو مؤلف ضمن تعریف مستند از عرفان و معنویت کاذب، این جریان ها را در سه حوزۀ موضوع، روش و هدف ارزیابی کرده است.
▫️ مؤلف پس از بیان کلیات تحقیق، کتاب را به سه بخش ۱- تبارشناسی تاریخی و فکری عرفانوارهها، ۲- نسبت مبانی عرفان واره ها با عرفان دینی و ۳- تحلیل مبنایی ابعاد عارف تقسیم نموده است.
▫️ بخش اول کتاب، با مروری بر فرایند گذار غرب از معنویت و پرداختن به موضوع بازگشت انسان مدرن به معنویت در قرن ۲۱، به نحوۀ شکل گیری این شبه معنویت ها و نیز معرفی برخی از این آیین ها است.
▫️ بخش دوم این اثر حاوی سه فصل است. نویسنده در فصل اول از منظر موضوع عرفان، نسبت عرفان دینی با عرفان واره های خدامحور ولی شرک آمیز، عرفان واره های انسان محور و سکولار، و نیز عرفان واره های بدن محور را تبیین و نقد کرده است.
▫️ فصل دوم این بخش، نقد عرفان واره ها از ناحیۀ غایت، محور قرار گرفته و با تأکید بر توحید محور بودن عرفان اسلامی، اهداف عرفان های بدلی، نقد و ارزیابی شده است. ترویج اباحه گری، استفاده از مخدرها، ارتباط با جن و جادو، بهره بردن از خلسه، مدیتیشن و یوگا از اموری است که در نقد روشی عرفان واره ها در فصل سوم از بخش دوم کتاب مورد کند و کاو قرار گرفته است.
▫️ بخش سوم از کتاب که موضوع آن «تحلیل مبنایی ابعاد عارف» است، در دو بخش، ابتدا ابعاد عارف حقیقی را بیان کرده، سپس انحرافات عارف نماهای نوپدید از عرفان راستین را به صورت مبسوط بیان نموده است. مؤلف در پایان فصل سوم بیان می دارد که سه معیار کلیدی برای سنجش درستی یا نادرستی عرفان حقیقی از دروغین وجود دارد: عقل، شرع و وجدان.
▫️ این کتاب که ۴۱۶ صفحه دارد، توسط مؤسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر به بازار کتاب عرضه شده و تاکنون دو بار به چاپ رسیده است.
#معرفی_کتاب #عرفان_کاذب #معنویت_دروغین
https://eitaa.com/antihalghe
🔴 قابل توجه!!!
در سال های اخیر انجمن حجتیه برای اظهار وجود و جذب و تبلیغ تفکرات خود و استفاده از فضای قابل جولان نقد فرق انحرافی و عرفان های کاذب، شروع به برگزاری جلسات و تهیه کلیپ و... در نقد عرفان های کاذب و فرقه های انحرافی نموده تا به این روش هم انجمن را احیاء و هم نیروهای خود را در جامعه فعال کرده و مخاطب جذب کند تا بتواند به اهداف خود برسد.
یکی از افراد باسابقه انجمن و عضو کادر اصلی آن دکتر حسین فریدونی است که در سالهای اخیر شروع به نقد عرفان های کاذب در مراکز مختلف و فضای مجازی نموده و متاسفانه از بی اطلاعی مراکز فرهنگی استفاده و با حضور در جلسات نقد به دنبال جذب مخاطب است.
لازم است اعضاء در جریان این تحرکات انجمن بوده و اطلاع رسانی گسترده کنند تا از حضور افراد وابسته به این فرقه در مراکز فرهنگی جلوگیری کنند، در صورت اطلاع از برگزاری این جلسات به مجمع مفام اطلاع رسانی کرده تا پیگیری های لازم انجام شود.
لازم به ذکر است دکتر حسین فریدونی وابستگی خود را به انجمن حجتیه انکار می کند تا بتواند بدون شائبه به فعالیت خود ادامه دهد. اما مستندات و دلایل کافی و وافی برای وابستگی ایشان به انجمن موجود است و ادعاهای ایشان قابل پذیرش نیست.
این فرد در هفته جاری جلسه ای با فعالین فرهنگی دانشگاه و حوزه داشتند که با پیگیری های انجام شده جلسه کنسل و از حضور ایشان جلوگیری شد.
لطفا اخبار مرتبط با فرقه انحرافی و عرفان های کاذب را به ای دی زیر اطلاع دهید.
با تشکر، فاطمه میرزاییان مسول واحد خواهران مجمع فرق، ادیان، مذاهب (مفام)
@f_Mirzaeeyan
4_5971934570893805814.mp3
13.71M
💠 توصیه مهم این روزها...
چهل روز مانده به محرم، چله گناه نکردن بگیرید تا سوز دل و اشک چشمتان برای سیدالشهداء فراوان گردد.
آیت الله بهجت ره
https://eitaa.com/antihalghe
✅ #عرفانهای_نوظهور و داستان ورود آنها به #ایران
1⃣ اولین نشانههای ورود این عرفانها به کشور را میتوان در دهه ۶۰ ردیابی کرد. ا#یران به علت درگیری در #جنگ با #عراق و #دفاع_مقدس در اوج #معنویت قرار گرفته بود.
2⃣ به دلیل آشنایی مردم با آموزههای دینی و معنوی اسلام و همچنین سخنان امام خمینی که الهام گرفته از سرچشمههای دین بود، معنویتهای نو ظهور با استقبال بسیار سرد مواجه گردید.
3⃣ اما بعد از پایان جنگ تحمیلی و در #دولت_سازندگی، اینگونه جنبشهای نوپدید به تدریج و اغلب از طریق ترجمه آثار نویسندگانی از جمله #کارلوس_کاستاندا، #کریشنامورتی، #پائولو_کوئیلو و… توسط مترجمین و ناشرین وارد فضای فکری و فرهنگی کشور گردید.
4⃣ این گروهها و جریانها در آغاز هواداران خود را از بین قشر بیمبالات نسبت به دین جستجو میکردند، زیرا قشر متدین به آموزههای آنان توجهی نشان نمیداد.
✅ ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید:
https://behdashtemanavi.com/?p=5199
https://eitaa.com/antihalghe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دعاي فرج کودکان در آفریقا
✅ یادمان نرود کرونا یکی از مشکلات دنیاست و گشایش همه مشکلات در فرج یوسف زهرا عج
📌برای فرج دعا کنیم...
اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر 🙏
https://eitaa.com/antihalghe
✡ نماد « ستاره شش پر» دریهودیت و فراماسونری
♦️ اين ستاره شش پر از دو مثلث متساوي الاضلاع تشكيل شده كه يكي از قاعده بر زمين است و ديگري از نوك .
🔷 مثلثي كه از قاعده بر زمين است نشان از حفظ موقعيت و آرامش و تعادل است و مثلثي كه از نوك بر زمين است زيبايي در حين حفظ تعادل را نشان مي دهد.
🔶 ستاره شش پر كه در ميانه پرچم رژيم صهيونيستي نشسته است.و همه جا در آثار تاريخي يهود ، در كنيسه هايشان،محل اجتماعاتشان و حتي وسايل زندگي شان ديده مي شود.
🔻 يك يهودي فلسفه دان به نام فرانتس روز نتسوايگ(1929-1886)متولد كتسل آلمان ،كتابي دارد به نام «ستاره نجات»كه در آن سير يهود در مكان و زمان را با استفاده از اين ستاره نشان داده است .
🔷 هر پر ستاره يك اسم دارد :خداوند،جهان و انسان از يكسو و آفرينش،تجلي و نجات از سوي ديگر.در نظر او اينها مفاهيمي واقعي هستند :خداوند در جهان به وسيله انسان به واقعيت مي پيوندد.
🔶 تجلي خدا در انسان رويدادي واحد و يكباره نيست بلكه آن نيز سيري دنباله دار است كه انسان را وا مي دارد تا براي همه بشريت نجات را به جهان آورد.راه يهوديت از آغاز به وسيله تاريخ و روح يهودي كه در آن فعاليت مي كند ،تعيين شده است.
🔷 بعضي از علماي يهود هم اعتقاد دارند كه این نماد شش گوشه، شکلی است که از یک مرکز شکل گرفته و وجود یافته است. مرکز شکل نمایش دهنده بعد معنوی جهان است که توسط ابعاد مادی احاطه شده است.
🔶 همچنین شش گوشه می تواند نشانگر شش روز کاری هفته باشند که طی آن ها خداوند جهان را آفریده است. در این تفسیر مرکز شکل، سبت (شنبه، روز استراحت و دعای یهودی ها) خواهد بود که شش روز دیگر هفته را در تعادل قرار می دهد.
🔷 در متون کابالا (مجموعه آموزه های یهود كه امروزه در قالب مكاتب عرفاني جديد زياد ديده مي شود) دو مثلث به دوگانگی درونی انسان تعبير شده است: خیر در برابر شر، روح در برابر جسم و غیره.
🔶 در عین حال گفته می شود که دو مثلث، نمادی از رابطه دو طرفه قوم یهود و خدا است. مثلث رو به بالا، نشان دهنده کارهای خوبی هستند که به سمت بالا جریان می یابند و به نوبه خود خیر را از سمت خداوند به سمت پایین جاری می کنند. این جریان دوم، با یک مثلث به سمت پایین نشان داده می شود.
🔷 اما اينكه چرا اين ستاره به داوود نبي منتسب است را علماي يهود اين طور پاسخ داده اند كه داوود نبي(س)در جنگ ها اين ستاره را به نشانه تحت حمايت بودن قادر متعال بودن خود به بر سپرش نقش مي كرده است.
🔶 يعني كه خداوند از هر شش جهت (شمال ،جنوب،شرق،غرب،بالا و پايين) بر كهكشانها و زمين احاطه دارد و از همه اين جهات نيز از او و قومش محافظت مي كند .به همين دليل يهود به اين ستاره سپر داوود Magen David نيز مي گويند.
🔷 فراماسون ها هم از اين دو مثلث به تنهايي ويا با هم زياد استفاده مي كنند.طبق اعتقادات آنها كه برگرفته از مكتب يهود است بر دو ستون ورودي معبد سليمان اين دو مثلث نقش بسته بوده است.
🔶 يكي بر ستون راست (ياكينJ ) ،و ديگري بر ستون چپ(بوعز،B).و به همين دليل بر دو ستون ورودي لژهاي فراماسونري اين دو مثلث ديده ميشود.
♦️ ستاره پنج پر هم در آداب و رسوم فراماسونها زياد ديده ميشود كه آن هم برگرفته از تورات است:
🔷 «به ستاره ،پنتاگرام ،به ستاره پنج پر كه نور ساطع مي كند،به ستاره اي كه در شرق قرار دارد،به ستاره اي كه در داخل آن حرف Gحرف رمز معمار كائنات نقش بسته است،توجه كنيد،اين ستاره سمبل انسان مترقي و متجدد است.»
🔶 جاي دادن مسوولين در داخل ستاره شش گوش يعني مهر سليمان ،يا در داخل ستاره پنج پر .و يا داخل مثلث نور افشان ،امكان پذير است.
♦️ در ستاره شش گوش استاد ارجمند و دو نگهبان در سه گوش يك مثلث،و هيئت تشكيل دهنده لژ،يعني نويسنده و خطيب و خادم در مثلث دومي جاي مي گيرند.در ستاره پنج پر استاد ارجمند در بالا،نويسنده و خطيب در زير آن و در پائين نگهبان ها جاي داده مي شوند.
♦️ در اجراي مراسم عضويت ماسونها در لژ فراماسوني نامزد عضويت پس از اينكه طنابي به گردنش انداختند اولين كاري كه بايد انجام دهد بوسيدن ستاره داوودي است.
🔷 لازم به ذكر است شبيه به اين ستاره درتاريخ زياد ديده مي شود و حتي در دوران پيش از تاريخ هم رد پاي آن ديده شده است.
🔶 برای مثال ستاره شش گوشه نشانه چاکرای قلب است، به عنوان نماد مقدس اتحاد زن و مرد استفاده شده، در یونان نشانه ازدواج مقدس (Hieros Gamous) بوده و در هند به عنوان نماد رقص کیهانی شیوا و شاکتی به کار رفته است.
🔷 اولین بار که این نشان در تاریخ یهود ثبت شده در قرن ۱۲ میلادی توسط یهودا حدسی بوده است.
🔶 ستاره داوود آبی، نماد کنونی کشور اسراییل ، برخی از یهودیان اعتقاد دارند که ستاره داوود نشانه آمیزش نهایت و بی نهایت، جهان دیدنی و جهان نادیدنی است.
🔷 بر طبق نظر برخی علمای تورات ستاره شش گوشه دارد که نشان از شش روز هفته دارد. مرکز ستاره را نماد روز هفتم میدانند که روز استراحت است. این معنا به نوعی همان جامعیت و تقدس عدد هفت است.
🔶 اما برخی دیگر بر این باور هستند که این نشان داوود پیغمبر نیست، بلکه نشانهٔ داوود الروی فرزند سلیمان بن دوجی، که با ادعای مسیح بودن در مقابل سلجوقیان شورش کرد. سپس پس از مرگ وی نشانه پرچم او در بین یهودیان اشکنازی مشهور گردید.
🔷 برخی از گروههای سنتی یهودی بجای این نشان که آن را بدعت می خوانند، از نشان سنتی یهود، منوره، استفاده می کنند.
🔶 بجز یهودیت، این نشان در ادیان و عقاید بسیاری مانند مسیحیت، زرتشتی، هندو، بودایی، اسلام کاربرد داشتهاست. امروزه در برخی عقاید و گروههای سِرّی مانند اشراقیون و فراماسونها و شیطان پرستان از این نشان استفاده میشود.
♦️ این علامت در افکار عمومی به عنوان نماد «یهودی ها» شناخته شده است و به آن « ستاره ی داوود » یا « مهر سلیمان » هم می گویند.
🔷 ولی در حقیقت این نماد هم جزء نمادهای الحادی بوده که بر اساس تفکرات الحادی مصر باستان ساخته شده است و نماد تعادل طبیعت بین زن و مرد، طبع سرد و گرم، الهه های ماه و خورشید و…. است.
🔶 البته علامت مذکور در مکتب های الحادی دیگر، مانند هندوییسم و دیگر مکتب های شرقی نیز با مفاهیم مشابهی به کار می رود.
این علامت، قوی ترین علامت در شیطان پرستی است. ستاره ی شش گوشه از شش ضلع، شش گوشه (زاویه) و شش مثلث کوچک درست شده است که معرّف عدد 666 می باشد. »
♦️ این عدد در بین مسیحیان و نیز شیطان پرستان عددی ویژه و خاص است و نشان دهنده ی دجال یا Antichristمی باشد.
https://eitaa.com/antihalghe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📛 صوت یکی از طرفداران احمدالحسن ( مدعی دروغین پنهان مهدویت )
💽 حتما گوش بدهید | تا در دام این فرقه ی ضاله و شوم داعشی نیفتید."
#یمانی_دروغین
#دجال_بصری
https://eitaa.com/antihalghe
🌸 جوانهای عزیز من! امروز نوبت شماست كه وارد ميدان علم، عمل، تقوا، سياست و كار شويد
🔻رهبرانقلاب: جوانهای عزیز من! نوبت شماست.
🔹جوانهای قبل از شما هر چه نفس داشتند، در این راه زدند و ما را به اینجا رساندند؛ امروز نوبت جوانهای ماست.
🔺در میدان علم، در میدان عمل، در میدان تقوا، در میدان سیاست، در میدان کار برای مردم و خدمت، و در میدان شایستگیهای گوناگون وارد شوید؛ خودتان را به صلاح و #تقوا بیارایید و پیش بروید. ۸۴/۵/۲۸
🌷 یکشنبهها؛ مجموعه #گام_دوم
💻 @Khamenei_ir
https://eitaa.com/antihalghe
ترویج بیخدایی و فرقههای جعلی در سرویسهای اشتراک ویدئو
ترویج بیخدایی و فرقههای جعلی در برخی فیلمها و سریالها و مستندهای سرویسهای اشتراک ویدئو یکی از مصادیق اثرگذاری سوء این سرویسها بر فرهنگ ایران است. در سرویسهای اشتراک ویدئو، آثاری با مضامین خداناباوری و استفاده از تفکرات بعضی از فرقهها مانند تسخیر، تناسخ و ترویج عرفانهای جعلی در وی او دیها به چشم میخورد. برای نمونه سریال مستند «درون کرم چاله» که در نماوا دوبله شده و فیلیمو نیز آن را به نمایش گذاشته است با رویکردی خداناباورانه و #آتئیستی، خدا و معاد را رد میکند. این سریال پیش از این در شبکه بهائی #من_و_تو با هدف سست کردن افکار مذهبی مردم پخش شده بود که متاسفانه سرویسهای اشتراک ویدئو کشور علیرغم تعهد خود مبتی بر رعایت قوانین کشور این مستند را بازپخش کردند! یا چرا باید دوبله سریال بیخدا (کافر) در نماوا و فیلیمو نمایش داده شود!
👈در این گزارش رضا واعظی، عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما، کارشناس فضای مجازی در این باره میگوید
👇
https://mafaz.ir/%D8%AA%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%AC-%D8%A8%DB%8C%E2%80%8C-%D8%AE%D8%AF%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%88-%D9%81%D8%B1%D9%82%D9%87%E2%80%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%B1%D9%88/
https://eitaa.com/antihalghe
قلم اگر در اختیار عالِم باشد، و در تشویق و ترغیب بندگان خدا به سوی معبود، بکوشد، و حق را از باطل جدا کرده، آنچه از حقایق است، شایسته و بایسته به اطلاع مردمان برساند، نوشتنش از خون شهید برتر میشود، و اگر خدای ناکرده بر گمراهی آدمیان بکوشد، گناه همه کسانی که دچار خطا و سردرگمی میشوند، بر گُرده و گردن او خواهد بود.
ن، وْالْقَلَمِ وَ ماٰ یَسْطُروُنَ
سوگند به قلم و آنچه مینویسد...
#مناسبت_روز_قلم
۱۴تیر
https://eitaa.com/antihalghe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#عرفان_اسلامی
دنیا پر از فرصت های کُُکِ چهارمه و ما کفاش های دو دل..
علامه محمدتقی جعفری قدس سره
https://eitaa.com/antihalghe
🕉☯ معرفی اجمالی عرفان های نوظهور هندی
♦️ عرفانهای هندی در یک دستهبندی به عرفانهای باستانی و عرفانهای جدید تقسیم میشود.
🔷 در میان عرفانهای باستانی آیین ودا، برهمنیسم، جین، بودا و منتره قابل ذکر هستند.
🔶 آیینهای عرفانی نوظهور هندی نیز شامل انواع یوگا، اشو، سایبابا، رام الله، کریشنا مورتی، یوگاناندا، و دالایی لاما میشود.
🔻 یوگا
🔷 یوگا هرچند دارای سابقه هزاران سالانه است، به جهت رویکرد جدید و بازتولید نوین آن، میتواند مورد مداقه قرار گیرد.
🔻 سیستم معنوی یوگا دارای انواع گوناگونی است:
🔶 منتره یوگا مربوط به راهبههایی است که در معبدهای تبتی به خواندن اوراد مشغول هستند. اساس این شبهآیین بر بصیرت و آگاهی درونی است که با بیان اصوات و کلمات به دست میآید.
🔷 کرمه یوگا بر اساس تفکر شکل گرفته است. بر اساس این تفکر آرامش و سکوت و نیز بیبرنامگی و بینظمی، مهمترین راههای کسب معنویّت است.
🔶 بهکتی یوگا به تمرکز بر مفهوم ماورایی تکیه دارد و برخی به اشتباه آن را یوگای عبادت میخوانند درحالی که از عبادت در آن خبری نیست.
🔷 در یوگای پاتانچلی هشت مرحله شمرده شده است که یوگیست باید یک به یک آنها را طی کند.
🔶 در سیستم یوگا برای کالبد انسان، بدنها نادیها و چاکراهایی ترسیم میشود که میتواند انرژیزایی کرده، معنویّت را بارور سازد.[1]
🔻 اشو
🔷 شخصیتی است هندی که گسترش تعالیم خود را مرهون آمریکاست.
🔶 او که هیچگاه کتابی ننوشت بیش از هفتهزار سخنرانی داشت. تمام تعالیم او در این سخنرانیها بیان شدهاند.
🔷 او دارای شخصیتی شهوتران، متکبر و مغرور بود و خود را همطراز و یا بالاتر از مسیح میدانست.
🔶 اصول اصلی تعالیم او را عشق، سم بودن نفس، نفی ذهن، درونگرایی، مراقبه و چاکراها تشکیل میدهند.
🔷 او از مسیر این تعالیم به رابطۀ مرد و زن پل زد و توانست آزادی جنسی را در اردوگاهش رواج دهد. بسیاری علت اخراج او را از آمریکا مسائل جنسی و فسادهای اخلاقی وی میدانند.
🔶 این مشکلات و مشکلات دیگر باعث شد تا بیست و یک کشور جهان از پذیرش وی سر باز زنند و او به ناچار به هندوستان برگردد.[2]
🔷 دربارۀ علت مرگ او نیز اختلافاتی وجود دارد. او خود تلاش میکند تا علت مرگش را سرطان استخوان معرّفی کند، اما علایم بیماری او بیشتر شبیه به بیماریهایی چون ایدز بود تا سرطان.[3]
♦️ خدا در تعالیم او جای ویژهای ندارد و هراز گاهی به نوعی با موضوع خداشناسی برخورد میکند. گاهی خدا در نظر او یک تجربۀ ساده است.[4] گاهی بحث درباره خدا را بیمفهوم میپندارد[5] و گاهی نیز به خود خدایی دست مییازد.[6]
🔻 سایبابا
🔷 سوامی ساتیا سایبابا شخصیتی است که خود را تناسخ یافتۀ سایبابای شیردی میداند. وی که به تردستی و معجزات مشهور است توانست بسیاری را گرد خود جمع کند.
🔶 سای بابا نیز مانند دیگر ادیان هندی به تناسخ و کارما معتقد است. هر چند تلاش دارد تا تعالیم خود را با خدا همراه سازد اما خدایی که او میسازد مانند خدایان دیگری است که پندار بشر ساخته است.
🔷 او گاهی رفتار صحیح انسان را خدا قلمداد میکند [7] و گاه بر این باور است که انسانها خود خدای خویشاند. از دیگر تعالیم او توجه به عالم درون است.
🔶 وی بر این باور است که اگر بر ذهن خود چیره شویم و درون خویش را به تسخیر درآوریم میتوانیم کوهها را نیز به حرکت واداریم.[8]
🔻 رام الله
🔷 این فرقه نیز کاملاً به مبانی آیینهای هندی بهویژه تفکرات یوگا پایبند است.
🔶 چاکراها و نیروهای درونی نیز از مهمترین تعالیم آنها به شمار میرود. عشق و عشقورزی نیز در این فرقه مورد تأکید قرار میگیرد.
🔷 از احترامات شدید رامالله نسبت به مسیح؟ میتوان تأثیرات مسیحیت را در این فرقه استنباط کرد.[9]
🔻 کریشنا مورتی
🔷 اساس باورهای مورتی را تناسخ، کرمه، یوگا و اندیشههای روانشناختی تشکیل میدهد. کریشنا که برهمن زاده است، به خودشناسی و آزادی درون معتقد است.
🔶 او بر این باور است که درون یکایک عالمیان، رستاخیزی بزرگ همراه با صلح برپاست. او خودشناسی را موجب کم شدن آلام و رنجهای روحی میدانست.[10]
🔻 یوگاناندا
🔷 وی نیز مانند دیگر مبدعین شبهآیینها مدعی درونگرایی است و معتقد است میتوان با گسترش دانش عینی و تجربیات درونی به ورای محدودیتهای دانش تجربی دست یافت.
🔶 وی نیز توصیفات چندگانهای درباره خداوند دارد و از همین روی دچار تضاد و تناقض شده است.
🔷 ادعای رؤیت خدا یکی از مراحلی است که خداباوری او را دچار تضاد نموده است.
🔶 حالاتی که او از ملاقات خود با خدا گزارش کرده به حالات بشر شبیهتر است تا خداوند.[11]
🔷 چند خدایی، تثلیث و ثنویت نیز بر باورهای یوگاناندا سایه افکنده است بهگونهای که او از برهما، ویشنو، شیوا و کالی نام برده و آنها را در صف خدایان قرار میدهد.[12]
♦️ وی هنگامی که دربارۀ دین سخن میگوید بهگونهای است که اعتقاد به خدای ترس و وحشت در آن مشهود است؛ گو اینکه باورهای تایلور و فریزر در مورد منشأ دین درست است.[13]
🔻 پینوشت:
[1]. آفتاب و سایهها، محمد تقی فعالی، نگرشی بر جریانهای نوظهور معنویّتگرا، تهران، انتشارات نجمالهدی، 1388، ص 84- 111.
[2]. نگرشی بر آراء و اندیشههای اشو، تهران، سازمان ملی جوانان، معاونت مطالعات و تحقیقات، فعالی، 1388، ص 59.
[3]. همان، ص 60.
[4]. شورشی، اشو، ترجمه عبدالعلی براتی، تهران، نسیم دانش، 1383، ص 200.
[5]. راز بزرگ، اشو، ترجمه روان کهریز، تهران، باغ نو، 1382، ص 135.
[6]. همان، ص 147.
[7]. عشق الهی را جلوهگر سازید، سایبابا، ساتیا، 1384، ترجمه پروین بیات، تهران، عصر روشن بینی، ص 18.
[8]. تعلیمات ساتیا سایبابا(تعلیمات معنوی 6)، سایبابا، ترجمه رؤیا مصباحی محمدی، تهران، 1383، تعالیم حق، ص 26.
[9]. نگرشی بر آراء و اندیشههای اشو، تهران، سازمان ملی جوانان، معاونت مطالعات و تحقیقات، فعالی، 1388، ص 166.
[10]. همان، ص 168-169.
[11]. یوگاناندا، محمد تقی فعالی، تهران، سازمان ملی جوانان، معاونت مطالعات و تحقیقات، فعالی، 1388، ص 75-82.
[12]. سرگذشت یک یوگی، یوگاناندا، پارمهانسا، ترجمه گیتی خوشدل، نشر پیکان، تهران، 1383، ص 31-33.
[13]. یوگاناندا، محمد تقی فعالی، تهران، سازمان ملی جوانان، معاونت مطالعات و تحقیقات، فعالی، 1388، ص 91.
برای اطلاع بیشتر مراجعه کنید به: سودای دینداری، عبدالحسین سبزواری، قم، نشر صهبای یقین، ص 40.
https://eitaa.com/antihalghe
مصاحبه با دکتر #فنایی_اشکوری کارشناس فلسفه و عرفان اسلامی، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی:
باید خود این سلک و فرقهها و #عرفانوارهها را توضیح دهیم و نشان دهیم که راه نجات انسان در آنها نیست. اغلب بنیانگذاران اینها آدمهای هوسران و #شهوت_پرست و خودخواه هستند که برای اغراض نفسانی خودشان این گروهها را به راه انداختهاند و اغلب این گروهها شخص محورو متمرکز بر روی یک قطب یا پیشوا یا مرشد هستند که حداکثر استفادههای مادی و غیرمادی را از اعضا میکنند. چیزی که از این کلاسها به دست میآید یک تخدیر موقت و غفلت است که از طریق روابط آزاد #جنسی و الکل و مواد مخدر و تمایلات و غرایض افراد کمبودهای افراد در این زمینهها را پرمیکنند...
مطلب کامل
https://b2n.ir/d68543
https://eitaa.com/antihalghe
🌐علل گرایش به معنویتهای نوظهور در گفتوگو با دکتر وحید سهرابیفر، عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب:
🔹نسخه روزآمدی از عرفان اصیل ارائه ندادهایم
👇👇
https://urd.ac.ir/fa/cont/10282/
https://eitaa.com/antihalghe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دستگیری شخصی که خود را یمانی موعود معرفی می کند...
آنچه در تاریخ مدعیان به چشم میخورد، مدعیان فراوانی است که خود را یمانی می دانند و بر این ادعا اصرار و تاکید دارند!
بیش از یکصد مدعی یمانی در طول تاریخ وجود داشته و زین پس نیز وجود خواهد داشت...
https://eitaa.com/antihalghe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حتما ببینید👆👆👆
#حاج_حسین_یکتا
کدپستی به کد پستی
https://eitaa.com/antihalghe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽کلیپ نقدو بررسی عرفانهای نوظهور
✅اشکال و آسیب اول یوگا
🎤استادفعالی
#عرفان_نوظهور
#یوگا
https://eitaa.com/antihalghe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥💥خبر فوری💥💥
🔴 حمله پیروان احمد بصری به منتقدین
✅ مشروح خبر در کلیپ تصویری...
https://eitaa.com/antihalghe