eitaa logo
نقد اندیشه کافران
903 دنبال‌کننده
81 عکس
18 ویدیو
2 فایل
این کانال به شبهات و شایعات اسلام ستیزان پاسخ می دهد
مشاهده در ایتا
دانلود
نقد اندیشه کافران
🔥 کافر : چرا خدا کودکان گرسنه را سیر نمی کند ؟؟؟ 📢 پاسخ در پستهای بعدی @Antikafaar
💥 دستور خدا به پرداخت حق یتیم و فقیر 💠 لَيْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَکُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ لکِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ الْمَلائِکَةِ وَ الْکِتابِ وَ النَّبِيِّينَ وَ آتَي الْمالَ عَلي حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبي 👈 وَ الْيَتامي وَ الْمَساکينَ وَ ابْنَ السَّبيلِ وَ السَّائِلينَ وَ فِي الرِّقابِ نیکی (تنها) این نیست که به هنگام نماز صورت خود را به سوی مشرق و مغرب کنید بلکه نیکوکار کسی است که به خدا و روز رستاخیز و فرشتگان و کتاب آسمانی و پیامبران ایمان آورد و مال خود را با تمام علاقه‌ای که به آن دارد به خویشاوندان و یتیمان و بینوایان و در راه ماندگان و گدایان و در [ راهِ آزاد کردن ] بردگان بدهد 📗 بقره ـ ١٧٧ 💠 «وَ إِذْ أَخَذْنا ميثاقَ بَني إِسْرائيلَ لا تَعْبُدُونَ إِلاَّ اللَّهَ وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً وَ ذِي الْقُرْبي 👈 وَ الْيَتامي وَ الْمَساکينِ وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً وَ أَقيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّکاةَ ثُمَّ تَوَلَّيْتُمْ إِلاَّ قَليلاً مِنْکُمْ وَ أَنْتُمْ مُعْرِضُونَ و ( به یاد آورید ) زمانی را که از بنی اسرائیل پیمان گرفتیم که جز خداوند یگانه را پرستش نکنید و به پدر و مادر و نزدیکان و یتیمان و بینوایان نیکی کنید و به مردم نیک بگویید نماز را برپا دارید و زکات بدهید. سپس همه شما- جز عده کمی - سرپیچی کردید و روی گردان شدید. 📗 بقره ـ ٨٣ @Antikafaar 💠 وَ يُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلي حُبِّهِ مِسْکيناً وَ يَتيماً وَ أَسيراً [نیکوکاران] غذایشان را با اینکه به آن علاقه دارند، به «مسکین» و «یتیم» و «اسیر» می دهند. 📗 انسان ـ ٨ 💎 مطالب بیشتر درباره حقوق یتیم : 🌐 jvan.me/1BFG 🌐 jvan.me/1BFH Some years after the Prophet Muhammad’s death, the verses of the Quran were compiled into a written text, arranged in 114 surahs, چند سال پس از مرگ [حضرت] محمد آیات قرآن به صورت مکتوب در ١١۴ سوره گردآوری شدند. Readers can find a range of themes in these chapters: prayers and praise of God, a recounting of God’s signs in creation, stories of the messengers before Muhammad, passages about the Day of Judgment, legal matters, and representations of righteous behavior, such as looking after one’s parents, the poor, the sick, the needy, and orphans.  خواننده موضوعات مختلفی را در قرآن می‌یابد؛ نظیر ستایش خداوند، ذکر نشانه‌ های خدا در آفرینش، داستانهای پیامبران پیش از [حضرت] محمد، پیام‌هایی در رابطه با روز قیامت، موضوعات حقوقی، و ارائه رفتارهای پسندیده اخلاقی مانند مراقبت از پدر و مادر، رسیدگی به فقیران، بیماران، نیازمندان و یتیمان. 🎓 دانشگاه هاروارد آمریکا https://rlp.hds.harvard.edu/religions/islam/quran-word-god @Antikafaar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نقد اندیشه کافران
🔥 کافر : چرا خدا کودکان گرسنه را سیر نمی کند ؟؟؟ 📢 پاسخ در پستهای بعدی @Antikafaar
💥 اسلام و مبارزه با فقر دین اسلام، فقر و تنگدستی را جزو یکی از مصیبت های بزرگ معرفی نموده و ریشه کنی آن از اجتماع را اصلی ترین هدف و وجهه همت خود قرار داده است. 💎 آیه ۶٠ سوره توبه : إِنَّمَا الصَّدَقٰاتُ لِلْفُقَرٰاءِ وَ الْمَسٰاکِینِ ... صدقات (زکات) مخصوص فقراء و مساکین ... است 🌐 https://goo.gl/pjpdW6 💎 تفاوت فقیر و مِسکین : مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ اَلْحَسَنِ عَنْ صَفْوَانَ بْنِ يَحْيَى عَنِ اَلْعَلاَءِ بْنِ رَزِينٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَحَدِهِمَا عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ : أَنَّهُ سَأَلَهُ عَنِ اَلْفَقِيرِ وَ اَلْمِسْكِينِ فَقَالَ اَلْفَقِيرُ اَلَّذِي لاَ يَسْأَلُ وَ اَلْمِسْكِينُ اَلَّذِي هُوَ أَجْهَدُ مِنْهُ اَلَّذِي يَسْأَلُ محمّد بن مسلم گويد : از امام ( باقر عليه السّلام يا امام صادق عليه السّلام) پرسيدم : فرق فقير و مسكين چيست‌؟ فرمود : فقير مستمندى است که اجبارى به گدایی ندارد. مِسكين از بى‌نوايى چاره‌اى جز گدایی ندارد. 📚 مرآة العقول، ج ١۶، ص ١٣ ـ ١٢ {حدیث صحیح} 🌐 https://goo.gl/vQzK2f 💎 پرداخت زکات، واجب است. 💠 امام باقر عليه السلام : إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ قَرَنَ اَلزَّكَاةَ بِالصَّلاَةِ فَقَالَ «أَقِيمُوا اَلصَّلاٰةَ وَ آتُوا اَلزَّكٰاةَ» فَمَنْ أَقَامَ اَلصَّلاَةَ وَ لَمْ يُؤْتِ اَلزَّكَاةَ لَمْ يُقِمِ اَلصَّلاَةَ خداوند متعال (در قرآن) زكات را همراه نماز قرار داد و فرمود : «نماز را برپا داريد و زكات را بپردازيد» [بقره ـ ١١٠] پس هر كه نماز را برپا دارد و زكات را نپردازد، به واقع نماز را بر پا نكرده است. 📚 مناهج الأخيار، ج ٢، ص ٧ {حدیث صحیح} 🌐 https://goo.gl/A4nxmM 📚 روضه المتقین، ج ٣، ص ١٧ {حدیث صحیح} 🌐 https://goo.gl/6JYuiw 💎 چرا فقر وجود دارد ؟ 💠 امام صادق علیه السلام : ... إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَرَضَ لِلْفُقَرَاءِ فِي مَالِ الْأَغْنِيَاءِ مَا يَسَعُهُمْ وَ لَوْ عَلِمَ أَنَّ ذَلِكَ لَا يَسَعُهُمْ لَزَادَهُمْ إِنَّهُمْ لَمْ يُؤْتَوْا مِنْ قِبَلِ فَرِيضَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَكِنْ أُتُوا مِنْ مَنْعِ مَنْ مَنَعَهُمْ حَقَّهُمْ لَا مِمَّا فَرَضَ اللَّهُ لَهُمْ وَ لَوْ أَنَّ النَّاسَ أَدَّوْا حُقُوقَهُمْ لَكَانُوا عَائِشِينَ بِخَيْرٍ ... خداوند عزّ و جلّ‌ ⇍ زكات واجب را در اموال ثروتمندان به ميزان حاجت مستمندان مقرّر كرد. سختی ها و تنگ دستی هایی که به فقرا می رسد از خيانت ثروتمندان است كه زكات واجب را نمى‌پردازند، نه از نارسايى ميزان زكات. اگر مردم حقوق فقرا را مى‌پرداختند، آنها به خوبى و خوشى زندگى ميكردند. 📚 روضه المتقین، ج ٣، ص ٣ {حسن کالصحیح} 🌐 http://bit.ly/2Ew4yuy علل وجود فقر : 🌐 http://jvan.me/1BGn ✴️ مطالعه بیشتر در بارهٔ زکات : 🌐 https://goo.gl/jyMdD1 🌐 http://bit.ly/2QAx4Sd @Antikafaar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥 علوم طبیعی، راهی به سوی خداشناسی 1⃣ امام علی (ع) : الْحِكْمَةُ ضالَّةُ الْمُؤمِنِ فَاطْلُبُوها وَلَوْ عِنْدَ الْمُشْرِكِ حکمت [= دانش ] گمشده مؤمن است. پس آن را طلب كنيد هر چند نزد مشركان باشد. 📚 الأمالي، ج ١، ص ۶٢۵ 🌐 https://goo.gl/3QkHmV ✔️ نکته : آنچه نزد مشركان يافت مى‌شود؛ علوم الهى نيست، بلكه علوم مفيد ديگرى است كه در زندگى به كار مى‌آيد، و گاه نزد آنان است. 📚 پيام قرآن، ج ١٠، ص ٢۵٧ 🌐 https://goo.gl/NzbJH1 2⃣ ملاصالح مازندرانی : وَ الْحِكْمَة النَّظَرِيَّة تَنْقَسِمُ إلَى الرِيَاضِى وَ الطَبِيعى وَ الْاِلَهى، وَ الرِيَاضِى آلة أو مُقَدِّمَه لِسَائِرِ الْعُلُوم وَ الْوَجْهُ الَّذِي یرْغَبُ بِهِ فِي تَعَلُّمِ الْعُلُوم الطَبِيعِية التَّوَسُّلُ بِهَا الَى مَعْرِفَة الْلَّهِ تَعَالَى فَالطَّبِيعِي أيْضاً مُقَدِّمَه لِلْعِلْمِ الْإِلَهِي وَ بِالْجُمْلَة فَالطَّبِيعِي يَنْقَسِمُ الَى سَمْعُ الْكِيَان وَ عِلْم العَنَاصر وَ الْمَوَالِيدُ الثَّلَاثَةُ وَ كَائِنَات الْجَوِّ و عِلْم الْأَفْلَاكِ وَ عِلْم النًَّفْس ... حکمت [ = علم ] نظری تقسیم میشود به ریاضی و طبیعی و الهی و علم ریاضی که ابزار و مقدمه برای سایر علوم‌ است علت ترغیب به تحصیل علوم طبیعی این است که وسیله شناخت خداوند می باشد. و علوم طبیعی همچنین مقدمه برای علم الهی هم است و به صورت کلی علوم طبیعی تقسیم می شود به علم کیهان شناسی و موجودات جو و علم آسمان ها و علم به نفس 📚 شرح الكافي، ج ١، ص ١٣٨ 🌐 yon.ir/LXFmM 3⃣ In space, John Glenn saw the face of God: ‘It just strengthens my faith’ 🎓 جان گِلِن در فضا خدا را دید ..‌. " این امر باعث باور بیشترم می‌شود" 🌍 اولین فضانورد آمریکایی که در مدار زمین گشت، در حالی ‌که در آن ماموریتِ فضایی بود با دیدن زمین گفت : “To look out at this kind of creation and not believe in God is to me impossible,” "باور نداشتن به در حالی‌که چنین آفرینشی جلوی چشمتان باشد، غیر ممکن است." ✨ 📘 بی‌بی‌سی 🌐 yon.ir/SbLHd 📘 واشنگتن پست 🌐 yon.ir/NXkcE @Antikafaar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥 زن و مرد لباس یکدیگرند 💠 هُنَّ لِباسٌ لَكُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُن زن‌ها برای شما لباس هستند،‌ شما برای زن‌ها لباس هستید 📗 بقره ـ ١٨٧ ✍ شیخ طبرسی : يعنی آنان (سبب) آرامش‌اند برای شما و شما نيز آرامشيد برای آنها همانطور كه ميفرمايد وَ جَعَلْنَا اللَّيْلَ لِباساً يعنی شب را آرامش برای شما قرار داديم 📚 ترجمه مجمع البیان، ج ٢، ص ٢٢١ 🌐 yon.ir/qHwb2 ✍ علامه طباطبایی : ظاهر از کلمه لباس همان معناى معروفش مى باشد، یعنى جامه اى که بدن آدمى را مى پوشاند و این دو جمله از قبیل استعاره است، براى اینکه هر یک از زن و شوهر طرف دیگر خود را از رفتن به دنبال فسق و فجور و اشاعه دادن آن در بین افراد نوع جلوگیرى مى کند، پس در حقیقت مرد لباس و ساتر زن است، و زن ساتر مرد است. 📚 ترجمه تفسیر المیزان، ج ٢، ص ۶۴ 🌐 yon.ir/vzxWH @Antikafaar
⁉️ آیا شکستن قلب 💔 حقیقت دارد؟ 💠 خدا در حدیث قدسی : «اَنَا عِندَ المُنکَسِرَةِ قُلُوبُهُم من در نزد قلب شکسته هستم.» 📚 منية المريد، ج ١، ص ١٢٣ 🌐 http://bit.ly/2Krpa6d 💠 عَنه صَلى الله عَليه و آلِه ـ وَ قَد سُئلَ : أينَ اللّه ُ ؟ ـ: عِندَ المُنْكَسِرةِ قُلوبُهُم پيامبر خدا (ص) در پاسخ به اين پرسش كه : خدا كجاست ؟ فرمود : نزد شكسته دلان 📚 بحار الأنوار، ج ٧٠، ص ١۵٧ 🌐 https://goo.gl/8MpjVj @Antikafaar 🔬 نتایج علمی : The end of a relationship really can "break your heart" پایان دادن به یک رابطه واقعاً می‌تواند «قلب شما را بشکند» A condition called stress cardiomyopathy entails a sudden, temporary weakening of the muscle of the heart (the myocardium). This results in symptoms akin to those of a heart attack, including chest pain, shortness of breath and arm aches. شرایطی که بیماری عضله ی قلبی استرسی نامیده می‌شود، منجر به ضعیف شدن موقتی ماهیچه قلب(میوکاردیوم) و سمپتوم‌هایی نظیر سمپتوم‌های حمله قلبی شامل درد سینه تنگی نفس و درد بازو خواهد شد The condition is also commonly known as "broken heart syndrome" because it can be caused by an emotionally stressful event, such as the death of a loved one or a divorce, breakup or physical separation from a loved one. این شرایط همچنین به صورت عام سندروم قلب شکسته نامیده می شود زیرا به وسیله یک اتفاق استرس آور عاطفی نظیر مرگ نزدیکان و یا طلاق و جدایی از معشوق بوجود می‌آید 📘 لایوساینس 🌐 http://bit.ly/2rK9MKB 🗞 تحقیقات دیگر دربارهٔ قلب شکسته “broken-heart : 📘 دانشگاه هاروارد 🌐 https://goo.gl/nVFmvx @Antikafaar
💥 خصوصیات مسلمان و مومن کامل مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلنُّعْمَانِ عَنِ اِبْنِ مُسْكَانَ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : يَا سُلَيْمَانُ أَ تَدْرِي مَنِ اَلْمُسْلِمُ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ أَنْتَ أَعْلَمُ قَالَ اَلْمُسْلِمُ مَنْ سَلِمَ اَلْمُسْلِمُونَ مِنْ لِسَانِهِ وَ يَدِهِ ثُمَّ قَالَ وَ تَدْرِي مَنِ اَلْمُؤْمِنُ قَالَ قُلْتُ أَنْتَ أَعْلَمُ قَالَ إِنَّ اَلْمُؤْمِنَ مَنِ اِئْتَمَنَهُ اَلْمُسْلِمُونَ عَلَى أَمْوَالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ وَ اَلْمُسْلِمُ حَرَامٌ عَلَى اَلْمُسْلِمِ أَنْ يَظْلِمَهُ أَوْ يَخْذُلَهُ أَوْ يَدْفَعَهُ دَفْعَةً تُعَنِّتُهُ «سليمان بن خالد» می گويد : امام باقر عليه السّلام فرمود : اى سليمان، تو مى‌دانى كه مسلمان كيست‌؟ گفتم : شما بهتر مى‌دانيد. فرمود : مسلمان كسى است كه مسلمانان از زبان و دستش سالم بمانند. سپس فرمود : مى‌دانى مؤمن كيست‌؟ گفتم : شما داناتريد. فرمود : به راستى مؤمن كسى است كه مسلمانان مال و جانشان را به او بسپارند. بر مسلمان حرام است كه به مسلمان ديگر ستم كند يا او را واگذارد و يارى نكند، يا او را از خود براند بطورى كه او را به رنج اندازد. 📚 مرآة العقول، ج ١٠، ص ۴٢۴ {حدیث صحیح} 🌐 jvan.me/1DNo 📚 روضه المتقین، ج ١٢، ص ١۶ {حدیث صحیح} 🌐 jvan.me/1DNn 📚 عوائد الأيام، ج ۱، ص ۲۲۹ {حدیث صحیح} 🌐 jvan.me/1DNm ✍🏽 شرح روایت از علامه مجلسی : « المسلم » أي المسلم الكامل الذي يحق أن يسمى مسلما، وكذا المؤمن ، وقيل : الغرض بيان المناسبة بين المعنى اللغوي والاصطلاحی، ويكفي لذلك اتصاف كمل أفراد كل منهما بما ذكر منظور از مسلمان (در این روایت) یعنی مسلمان کامل که استحقاق دارد مسلمان نامیده شود و همچنین است مومن یعنی مومن کامل که همه شرایط ایمان را داراست و گفته شده که غرض روایت بیان مناسبت است بین معنای لغوی و اصطلاحی و کفایت میکند برای بیان این غرض متصف کردن کامل ترین افراد به آنچه ذکر شده ... 📚 مرآة العقول، ج ۹، ص ٢۴٢ 🌐 jvan.me/1DNl @Antikafaar
💞💞
💥 صفات مومنان در کلام معصومین (ع) 💠 امام صادق علیه السلام : يَنْبَغِي لِلْمُؤْمِنِ أَنْ يَكُونَ فِيهِ ثَمَانُ خِصَالٍ وَقُوراً عِنْدَ الْهَزَاهِزِ صَبُوراً عِنْدَ الْبَلَاءِ شَكُوراً عِنْدَ الرَّخَاءِ قَانِعاً بِمَا رَزَقَهُ اللهُ لَا يَظْلِمُ الْأَعْدَاءَ وَلَا يَتَحَامَلُ لِلْأَصْدِقَاءِ بَدَنُهُ مِنْهُ فِي تَعَبٍ وَالنَّاسُ مِنْهُ فِي رَاحَةٍ، إِنَّ الْعِلْمَ خَلِيلُ الْمُؤْمِنِ وَالْحِلْمَ وَزِيرُهُ وَالْعَقْلَ أَمِيرُ جُنُودِهِ وَالرِّفْقَ أَخُوهُ وَالْبِرَّ وَالِدُهُ شایسته است که مؤمن دارای هشت خصلت باشد : در گرفتاريهاى تكان دهنده با وقار و سنگين باشد ، در موقع بلاء شکیبا، و در نعمت و فراوانی شکرگزار است به آنچه خداوند متعال روزیش نموده قانع می باشد. بر دشمنان خود ستم نکند و سرباز دوستان نباشد (به خاطر دوستان) زیر بار گناه نرود؛ و به خاطر آنها بیش از توان خود بار بر ندارند و تن خود را در رنج و زحمت اندازد که مردم از او آسوده باشند. به راستی که علم و دانش دوست واقعی مؤمن است و بردباری وزیر او؛ و شکیبائی فرمانده او، و مدارا برادر او، و خوش پذیرشی و ملایمت پدر او خواهد بود. 📚 روضه المتقین، ج ١٢، ص ١۴ ـ ١۵ {حسن کالصحیح} 🌐 jvan.me/1DNk 📚 مرآة العقول، ج ٩، ص ٢٢۵ {حسن کالصحیح} 🌐 jvan.me/1DNj @Antikafaar
امام صادق (ع) : «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُ الَّذِي إِذَا غَضِبَ ، لَمْ يُخْرِجْهُ غَضَبُهُ مِنْ حَقٍّ ؛ وَإِذَا رَضِيَ ، لَمْ يُدْخِلْهُ رِضَاهُ فِي بَاطِلٍ ؛ وَإِذَا قَدَرَ ، لَمْ يَأْخُذْ أَكْثَرَ مِمَّا لَهُ» . «مؤمن كسى است كه اگر غضب كند، غضبش او را از حق خارج نمى‌كند. و اگر راضى شود، رضايش او را در باطل وارد نمى‌كند. و زمانى كه قدرت پيدا كند، بيش از حق خود را نمى‌گيرد.» 📚 روضه المتقین، ج ١٢، ص ١۵ {حدیث صحیح} 🌐 jvan.me/1DNi 📚 مرآة العقول، ج ٩، ص ٢۴١ {حدیث صحیح} 🌐 jvan.me/1DNh @Antikafaar
امام صادق (ع) : إِنَّا لَا نَعُدُّ الرَّجُلَ مُؤْمِناً حَتَّى يَكُونَ لِجَمِيعِ أَمْرِنَا مُتَّبِعاً مُرِيداً أَلَا وَ إِنَّ مِنِ اتِّبَاعِ أَمْرِنَا وَ إِرَادَتِهِ الْوَرَعَ فَتَزَيَّنُوا بِهِ يَرْحَمْكُمُ اللَّهُ وَ كِيدُوا أَعْدَاءَنَا يَنْعَشْكُمُ اللَّهُ ما مردى را مومن نمى شماريم مگر اينكه تمامى امر ما را پيروى كند و بخواهد. آگاه باشيد كه از جمله پيروى امر ما و خواستن امر ما پرهیزگاری است، پس خود را با پرهیزگاری زينت دهيد تا خداوند رحمتش را شامل حالتان كند و دشمنان ما را به وسيله پرهیزگاری در تنگنا گذارید تا خداوند شما را بلند مرتبه گرداند. 📚 مرآة العقول، ج ٨، ص ۶۴ {حدیث حسن} 🌐 jvan.me/1DNe 📚 ألف حديث في المؤمن، ج ۱، ص ۲۶۱ {صحیح} 🌐 jvan.me/1DNf @Antikafaar
صفات الشیعه.pdf
938.3K
📓 کتاب «صِفاتُ الشّیعَة» @Antikafaar
💥 خصایص مسلمانی 💠 امام صادق عليه السلام : الْمُسْلِمُ أَخُو الْمُسْلِمِ، لَايَظْلِمُهُ، وَلَا يَخْذُلُهُ، وَلَا يَخُونُهُ، وَ يَحِقُّ عَلَى الْمُسْلِمِينَ الِاجْتِهَادُ فِي التَّوَاصُلِ، وَالتَّعَاوُنُ عَلَى التَّعَاطُفِ، وَالْمُؤَاسَاةُ لِأَهْلِ الْحَاجَةِ ، وَتَعَاطُفُ بَعْضِهِمْ عَلى بَعْضٍ حَتّى تَكُونُواـ كَمَا أَمَرَكُمُ اللهُ عَزَّ وَجَلَّ : ( رُحَماءُ بَيْنَهُمْ ) [فتح ــ ٢٩]ـ مُتَرَاحِمِينَ، مُغْتَمِّينَ لِمَا غَابَ عَنْكُمْ مِنْ أَمْرِهِمْ، عَلى مَا مَضى عَلَيْهِ مَعْشَرُ الْأَنْصَارِ عَلى عَهْدِ رَسُولِ اللهِ صلى‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم » مسلمان، برادر مسلمان است. به او ستم نمى كند، [ در مشكلات و گرفتارى ها ] تنهايش نمى گذارد، و به او خيانت نمى كند. بر مسلمانان است كه در راه همبستگى بكوشند، و با هم همدلى كنند، و نسبت به نيازمندان، مواسات داشته باشند و به يكديگر مهرورزى كنند، تا چنان گرديد كه خداوند عز و جل به شما فرموده است : «با يكديگر مهربان اند» ، و با يكديگر مهربان باشيد و از اين كه نتوانسته ايد مشكلى را از آنان بگشاييد، غمگين شويد، همان گونه كه گروه انصار در زمان پيامبر خدا بودند. 📚 مرآة العقول، ج ٩، ص ۴٩ {حدیث صحیح} 🌐 jvan.me/1CFR 📚 روضه المتقین، ج ۹، ص ۳۹۳ {حدیث صحیح} 🌐 yon.ir/3aQMx @Antikafaar
💥 خصوصیات مسلمانی عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ فَضَالَةَ بْنِ أَيُّوبَ عَنْ عُمَرَ بْنِ أَبَانٍ عَنْ عِيسَى بْنِ أَبِي مَنْصُورٍ قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَنَا وَ اِبْنُ أَبِي يَعْفُورٍ وَ عَبْدُ اَللَّهِ بْنُ طَلْحَةَ فَقَالَ اِبْتِدَاءً مِنْهُ يَا اِبْنَ أَبِي يَعْفُورٍ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ سِتُّ خِصَالٍ مَنْ كُنَّ فِيهِ كَانَ بَيْنَ يَدَيِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ عَنْ يَمِينِ اَللَّهِ فَقَالَ اِبْنُ أَبِي يَعْفُورٍ وَ مَا هُنَّ جُعِلْتُ فِدَاكَ قَالَ يُحِبُّ اَلْمَرْءُ اَلْمُسْلِمُ لِأَخِيهِ مَا يُحِبُّ لِأَعَزِّ أَهْلِهِ وَ يَكْرَهُ اَلْمَرْءُ اَلْمُسْلِمُ لِأَخِيهِ مَا يَكْرَهُ لِأَعَزِّ أَهْلِهِ وَ يُنَاصِحُهُ اَلْوَلاَيَةَ فَبَكَى اِبْنُ أَبِي يَعْفُورٍ وَ قَالَ كَيْفَ يُنَاصِحُهُ اَلْوَلاَيَةَ قَالَ يَا اِبْنَ أَبِي يَعْفُورٍ إِذَا كَانَ مِنْهُ بِتِلْكَ اَلْمَنْزِلَةِ بَثَّهُ هَمَّهُ فَفَرِحَ لِفَرَحِهِ إِنْ هُوَ فَرِحَ وَ حَزِنَ لِحُزْنِهِ إِنْ هُوَ حَزِنَ وَ إِنْ كَانَ عِنْدَهُ مَا يُفَرِّجُ عَنْهُ فَرَّجَ عَنْهُ وَ إِلاَّ دَعَا اَللَّهَ لَهُ ... عيسى بن ابى منصور گويد : من و ابن ابى يعفور و عبد اللّٰه بن طلحه خدمت امام صادق عليه السّلام بوديم، حضرت بدون پرسش ما فرمود: رسول خدا (ص) فرمود: شش خصلت است كه در هر كس باشد، در برابر خدا و در جانب راست او باشد، ابن ابى يعفور گفت : آنها چيست قربانت گردم‌؟ فرمود: مرد مسلمان براى برادرش دوست داشته باشد آنچه را براى عزيزترين خاندانش ميخواهد. و ناخوش داشته باشد براى برادرش آنچه را براى عزيزترين خاندانش ناخوش دارد و با او دوستى خالص و صميمانه داشته باشد. ابن ابى يعفور گريست و عرض كرد: چگونه با او دوستى خالص داشته باشد؟ فرمود: اى پسر ابى يعفور! چون با او به اين درجه از دوستى باشد، آنچه در دل دارد برايش توضيح ميدهد. پس اگر او مسرور باشد اين هم مسرور مى‌شود و اگر اندوهگين باشد، اندوهگين شود پس اگر بتواند به او گشايشى دهد، گشايش ميدهد و گرنه برايش دعا ميكند ... 📚 مرآة العقول، ج ۹، ص ۴۲ {حدیث صحیح} 🌐 yon.ir/pXdrN 📚 روضه المتقین، ج ۹، ص ۳۹۳ {حدیث صحیح} 🌐 yon.ir/f5UWm @Antikafaar
💞💞
❇️ بسیاری از افراد ادعای مسلمانی دارند اما هیچ شباهتی به پیامبر اسلام (ص) ندارند. 🌐 llli.ir/6075 💥 حضرت محمد (ص) : أَلَا أُخْبِرُكُمْ بِأَبْعَدِكُمْ مِنِّي شَبَهاً قَالُوا بَلَى يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ الْفَاحِشُ الْمُتَفَحِّشُ الْبَذِي‏ءُ الْبَخِيلُ الْمُخْتَالُ الْحَقُودُ الْحَسُودُ الْقَاسِي الْقَلْبِ الْبَعِيدُ مِنْ كُلِّ خَيْرٍ يُرْجَى غَيْرُ الْمَأْمُونِ مِنْ كُلِّ شَرٍّ يُتَّقَى آيا به شما بگويم كه شما به من كيست؟ گفتند: آرى اى رسول خدا! فرمودند: دشنام گو و بى پروا از شنيدن دشنام، بخيل خودپسند، كينه توز، حسود، سنگدل، و كسى كه هيچ اميدى به خيرش و امانى از شرش نيست. 📚 مرآة العقول، ج ١٠، ص ٧٩ {حدیث کالصحیح} 🌐 https://goo.gl/deik4b @Antikafaar
💥 گریه بر امام حسین علیه السلام 💠 امام صادق (ع) : كُلُّ الْجَزَعِ وَ الْبُكَاءِ مَكْرُوهٌ مَا خَلَا الْجَزَعَ وَ الْبُكَاءَ لِقَتْلِ الْحُسَيْنِ « هر بى‌تابى و گريه‌اى مكروه است مگر بى‌تابى و گريه براى شهادت حسين عليه السلام » 📘 مجلسی، جلاء العیون، ص ۵۲۱، {سند صحیح} 🌐 jvan.me/1wQ8 📚 الشعائر الحسينية، ج ١، ص ٢۶٠ {سند صحیح} 🌐 yon.ir/sczPu 💠 امام صادق (ع) : إِنَّ الْبُكَاءَ وَ الْجَزَعَ مَكْرُوهٌ لِلْعَبْدِ فِي كُلِّ مَا جَزِعَ مَا خَلَا الْبُكَاءَ عَلَى الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ (عليه السلام) فَإِنَّهُ فِيهِ مَأْجُورٌ جزع نمودن و گریه کردن براى بنده در تمام امور مکروه و ناپسند است مگر گریستن و جزع کردن بر حسین بن علىّ علیهما السّلام زیرا در آن اجر و ثواب وجود دارد. 📚 الشعائر الحسينية، ج ١، ص ٢۶٠ {سند صحیح} 🌐 yon.ir/WjfnL 📚 كامل الزيارات، ج ۱، ص ۱۰۰ 🌐 yon.ir/HTtc2 💠 امام رضا (ع) : «إِنَّ يَوْمَ الْحُسَيْنِ أَقْرَحَ جُفُونَنَا وَ أَسْبَلَ دُمُوعَنَا» «روز حسين پلكهاى چشم ما را زخم كرده و اشک ‌هاى ما را ريزان نموده است» 📚 مناقب لابن شهرآشوب، ج ۴، ص ٨۶ 🌐 yon.ir/b7xRH @Antikafaar
💥 گریه پیامبر (ص) بر امام حسین (ع) [ از منابع اهل سنت ] أَخْبَرَنَا أَبُو عَبْدِ اللَّهِ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ الْجَوْهَرِيُّ بِبَغْدَادَ، ثنا أَبُو الْأَحْوَصِ مُحَمَّدُ بْنُ الْهَيْثَمِ الْقَاضِي، ثنا مُحَمَّدُ بْنُ مُصْعَبٍ، ثنا الْأَوْزَاعِيُّ، عَنْ أَبِي عَمَّارٍ شَدَّادُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ، عَنْ أُمِّ الْفَضْلِ بِنْتِ الْحَارِثِ، أَنَّهَا دَخَلَتْ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَتْ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، إِنِّي رَأَيْتُ حُلْمًا مُنْكَرًا اللَّيْلَةَ، قَالَ: «مَا هُوَ؟» قَالَتْ: إِنَّهُ شَدِيدٌ، قَالَ: «مَا هُوَ؟» قَالَتْ: رَأَيْتُ كَأَنَّ قِطْعَةً مِنْ جَسَدِكَ قُطِعَتْ وَوُضِعَتْ فِي حِجْرِي، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «§رَأَيْتِ خَيْرًا، تَلِدُ فَاطِمَةُ إِنْ شَاءَ اللَّهُ غُلَامًا، فَيَكُونُ فِي حِجْرِكِ» فَوَلَدَتْ فَاطِمَةُ الْحُسَيْنَ فَكَانَ فِي حِجْرِي كَمَا قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَدَخَلْتُ يَوْمًا إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَوَضَعْتُهُ فِي حِجْرِهِ، ثُمَّ حَانَتْ مِنِّي الْتِفَاتَةٌ، فَإِذَا عَيْنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ تُهْرِيقَانِ مِنَ الدُّمُوعِ، قَالَتْ: فَقُلْتُ: يَا نَبِيَّ اللَّهِ، بِأَبِي أَنْتَ وَأُمِّي مَا لَكَ؟ قَالَ: «أَتَانِي جِبْرِيلُ عَلَيْهِ الصَّلَاةُ وَالسَّلَامُ، فَأَخْبَرَنِي أَنَّ أُمَّتِي سَتَقْتُلُ ابْنِي هَذَا» فَقُلْتُ: هَذَا؟ فَقَالَ: «نَعَمْ، وَأَتَانِي بِتُرْبَةٍ مِنْ تُرْبَتِهِ حَمْرَاءَ» ام فضل دختر حارث خدمت رسول خدا (ص) رسيد و عرض كرد : يا رسول الله ديشب خواب بدی ديدم. حضرت فرمودند : چه خوابی ديدی؟ گفت : خواب بدی بود. مانند اين كه قطعه ای از جسدتان را بريديد و در آغوش من گذارديد. رسول الله (ص) فرمود : خير است. فاطمه - إن شاء الله - فرزندی به دنيا می آورد و او را در آغوش تو قرار می دهد. بعد از مدتی فاطمه حسين را به دنيا آورد و همان گونه كه پيامبر فرموده بود در آغوش من قرار گرفت. تا اين كه روزی خدمت حضرت رسيدم و حسين را در آغوش آن حضرت گذاردم؛ حضرت به من التفاتی نمود و چشمانش پر از اشك گرديد. عرض كردم: يا نبی الله پدر و مادرم فدايتان چه شده است؟ حضرت فرمود: جبرئيل عليه الصلاه والسلام نزد من آمد و مرا با خبر ساخت كه امت من به زودی اين فرزندم را می كشند، عرض كردم: همين حسين را؟ فرمودند: آری و اين هم مقداری از خاك و تربت سرزمين [كربلاء] است. 📚 المستدرك على الصحيحين، ج ۳، ص ۱۹۴ 🌐 yon.ir/hwDuv حاكم بعد از نقل اين روايت می گويد: هذا حديث صحيح علي شرط الشيخين ولم يخرجاه. اين حديث شرايط صحت را نزد شيخين [بخاری و مسلم] دارا هستند ولی آن دو اين روايت را نياورده اند. @Antikafaar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 فضیلت گریه و حزن بر مصائب اهل بیت (ع) حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ إِبْرَاهِیمَ بْنِ إِسْحَاقَ رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ أَخْبَرَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْهَمْدَانِیُّ عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ أَبِیهِ قَالَ قَالَ الرِّضَا ع مَنْ تَذَکَّرَ مُصَابَنَا وَ بَکَى لِمَا ارْتُکِبَ مِنَّا کَانَ مَعَنَا فِی دَرَجَتِنَا یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ مَنْ ذُکِّرَ بِمُصَابِنَا فَبَکَى وَ أَبْکَى لَمْ تَبْکِ عَیْنُهُ یَوْمَ تَبْکِی الْعُیُونُ وَ مَنْ جَلَسَ مَجْلِساً یُحْیَا فِیهِ أَمْرُنَا لَمْ یَمُتْ قَلْبُهُ یَوْمَ تَمُوتُ الْقُلُوبُ ... قَالَ الرِّضَا ع مَنْ لَمْ یَقْدِرْ عَلَى مَا یُکَفِّرُ بِهِ ذُنُوبَهُ فَلْیُکْثِرْ مِنَ الصَّلَوَاتِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ فَإِنَّهَا تَهْدِمُ الذُّنُوبَ هَدْماً وَ قَالَ ع الصَّلَاةُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ تَعْدِلُ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَل‏ التَّسْبِیحَ وَ التَّهْلِیلَ وَ التَّکْبِیر. امام رضا (ع) فرمودند : كسى كه مصيبت‌هايى را كه بر ما وارد شده به ياد آورد و بر آن گريه كند، در قيامت همراه ما خواهد بود. كسى كه به ياد مصايب ما گريه كند و ديگران را بگرياند چشمان او گريان نخواهد شد روزى كه همه چشمها گريانند، و كسى كه در جلسه‌اى بنشيند كه در آن جلسه امر ما احيا و برپا داشته مى‌شود دل او نمى ‌ميرد در روزى كه دلها مى‌ميرند ... امام رضا (ع) فرمودند : هر که توانا بر کفاره گناهانش نیست بسیار صلوات بر محمد و آل محمد فرستد که گناهان را کاملا ویران می کند. امام رضا (ع) فرمودند : صلوات بر محمد و آل محمد نزد خداى عز و جل برابر با تسبیح و تهلیل و تکبیر است‏. 📚 الأمالي، ج ۱، ص ۱۳۱ 🌐 jvan.me/1E3j ▫️اسکن روایت: 🌐 jvan.me/1E8k ✍🏽 وضعیت راویان در سند روایت : 1⃣ محمد بن ابراهیم بن اسحاق الطالقانی شیخ صدوق از وی روایت زیادی دارد و بر وی ترحم و ترضی کرده است. 📚 منتهى المقال في أحوال الرّجال، ج ۵، ص ۲۸۵ 🌐 jvan.me/1E6x 2⃣ احمد بن محمد الهمدانی : ثقه 📚 رجال النجاشي، ج ۱، ص ۹۴ 🌐 jvan.me/1E5C 3⃣ علی بن الحسن بن علی بن فضال : ثقه 📚 رجال النجاشی، ج ۱، ص ۲۵۷ 🌐 jvan.me/1E5A 4⃣ الحسن بن علی بن فضال : ثقة 📚 رجال الطوسي، ج ۱، ص ۳۵۴ 🌐 jvan.me/1E5B @Antikafaar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا