✳️ نکات مهم مصاحبه امشب وزیر خارجه
1️⃣ در توافق احتمالی محاصره بهطور کامل رفع خواهد شد و داراییهای بلوکهشدهٔ ما آزاد خواهد شد.
2️⃣ طبق تصمیم جدی ایران، آیندهٔ تنگهٔ هرمز و ادارهٔ آن مثل گذشته نخواهد بود.
3️⃣ طبق قوانین بینالملل گرفتن عوارض از تنگهٔ هرمز امکانپذیر نیست اما هزینهٔ خدمات دریافت خواهد شد و این در مذاکرات تثبیت خواهد شد.
4️⃣ شمشیر ما تا همیشه بالای سر تنگهٔ هرمز حضور خواهد داشت و هروقت لازم باشد نیروهای مسلح ایران ورود خواهند کرد.
5️⃣ اگر دشمن بخواهد ادعای دریافت غرامتش را عملی کند ما برخورد خواهیم کرد.
6️⃣ محاصره بهطور کامل رفع خواهد شد و داراییهای بلوکهشدهٔ ما آزاد خواهد شد.
7️⃣ بهزودی ایران و عمان بیانیهٔ مشترکی در مورد ادارهٔ تنگهٔ هرمز منتشر خواهند کرد.
8️⃣ در مرحلهٔ دوم مذاکرات، بحث رفع تحریمها، غنیسازی و تعیینتکلیف ذخایر مواد غنیشده و سازوکار صندوق بازسازی ایران بحث خواهد شد
🔸️از نظر ما تنها شیوهٔ بررسی مواد غنیشده، رقیقسازی آن در داخل ایران است...
عراقچی:
تفاهم در صورت نهاییشدن بهصورت دیجیتالی و از راه دور امضا خواهد شد و سپس اعلام میشود.
♦️وزیر خارجه: نمیخواهم شعار دهم به عنوان وزیر خارجه عرض میکنم در این جنگ پیروز شدیم
عراقچی:
🔹کسی ایران را اینگونه نشناخته بودو تصور ایران ضعیف در هم شکست شما شگفتی آفریدید. اینها شعار نیست من اینها را مسئولان کشورهای خارجه شنیدهام.
🔹ما پیروز راهبردی به دست آوردیم؛ باید طی یک تفاهم این پیروزی را تثبیت کنیم.
عراقچی: در مقابل تهدید کوتاه نیامدیم
وزیر امور خارجه:
✅اگر قرار بود با تهدید حمله به زیرساختها کوتاه بیاییم زودتر کوتاه امده بودیم.
✅به طرف مقابل پیام دادیم تهدید اثر معکوس دارد و اگر میخواهید به سمت جنگ برویم آمادگی داریم.
✅دشمن از اینکه در مذاکرات {پیش از جنگ} به اهدافش برسد، به خاطر مقاومت ما ناامید شد و جنگ را شروع کرد. اما در جنگ هم متوجه شد که به اهدافش نمیرسد و ناامید شد. لذا درخواست مذاکره داد.
🔺حتی خود دکتر جلیلی هم جلسه حکمت سیاسی اش را بطور مجازی برگزار میکند، اما طرفدارانش بطور عجیبی اصرار دارند، در این شرایط حساس مجلس با آن عظمت باید با حضور فیزیکی نمایندگان برگزار شود!
#عبدالرحیم_انصاری
🔴 عراقچی: هیچ دوگانگی بین میدان و دیپلماسی وجود ندارد و هردو در یکراستا حرکت میکنند
🔹به این ۲ رکن، رسانه و خیابان هم اینبار اضافه شد و ۴ رکن باهم در یکسو حرکت کردند
🔴 عراقچی: وظیفهٔ دیپلماسی تثبیت دستاوردهای میدانی است؛ مذاکرهکنندگان متکی به قدرت میدان هستند و این کاری است که ما انجام دادیم
👈🏻 استانداری هرمزگان: صدای انفجار در حوالی بندر سیریک ناشی از شلیک هشدار به تنگه هرمز است
🔺امارات آزادسازی داراییهای ایران را تکذیب کرد
🔹وزارت خارجۀ امارات در بیانیهای گزارشهای رسانهای در خصوص موافقت با آزادسازی میلیاردها دلار از داراییهای ایران را تکذیب کرد.
🔹در این بیانیه تصریح شده هیچ یک از داراییهای ایران منتقل، آزادسازی یا جابهجا نشدهاند.
✅روی خوش به مذاکره به معنی انصراف از انتقام نیست
روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:
🔹روی خوش نشان دادن به مذاکره به معنی انصراف از انتقام نیست. گاهی انتقام از طریق مذاکره قوی تر و کم هزینه تر است
🔹ترامپ برخلاف نتانیاهو خواهان توافق است، زیرا از تجربه جنگهای ۱۲روزه و ۴۰روزه با ایران به این نتیجه رسیده که با توسل به جنگ نمیتواند مشکل خود با ایران را حل کند
🔹عقلای آمریکا هم این واقعیت را فهمیده و به آن اعتراف میکنند که قدرت نظامی کشورشان بسیار کمتر از آن چیزی است که ادعایش را داشتند
🔹قدرتی که رو به افول است عصبانیت خود را با توسل به جنگ نشان میدهد تا بگوید من هنوز قدرتمند هستم
🔹ایران در جنگ تحمیلی سوم به خوبی نشان داد که آمریکا نمیتواند از طریق جنگ در اینجا به اهداف خود برسد
🔹ما ایرانیها هم اگر آتشبس را پذیرفتهایم و به مذاکره روی خوش نشان میدهیم به این معنا نیست که نمیخواهیم انتقام جنایات آمریکا را بگیریم
🔹دیپلماسی هم ابزار مناسبی برای گرفتن انتقام است و اگر هوشمندانه و برخوردار از حمایت ملی باشد چه بسا قویتر و کمهزینهتر هم باشد