eitaa logo
مدرسه عالی انوار الحکمة
1.1هزار دنبال‌کننده
282 عکس
9 ویدیو
15 فایل
" کانال حکمی معارفی مدرسه عالی حکمت و عرفان اسلامی انوار الحکمة " ارتباط با ما: ◀ادمین @anvar_alhikmah_info
مشاهده در ایتا
دانلود
📸|بخش دوم 🔸نشست اصالت وجود (نشست دوم) 🔹پنجشنبه ۱۸ آبان ماه ۱۴۰۲ 📍دانشگاه تهران ۞ مدرسه عالی انوارالحکمه ۞ ▪️ @anvar_alhikmah ▪️ @anvar_alhikmah_info
فمن التزم الصمت فی جمیع الاحوال کلها لم یبق له حدیث الا مع ربه...اذا نطق نطق بالصواب...ولحال الصمت مقام الوحی عن ضروبه و الصمت یورث معرفة الله تعالی. پس هر کس در همه احوال ملتزم به خاموشی باشد جز با رب خود سخن نمی گوید...هر وقت سخن بگوید به حق و صواب سخن گوید...حال خاموشی، مقام وحی است و خاموشی، معرفت خدای متعال را به ارث می گذارد. کتاب حلیه الابدال - محیی الدین ابن عربی 🔍@anvar_alhikmah 🔍@anvar_alhikmah_info
🔅به مناسبت بزرگداشت مرحوم علامه طباطبایی قدس سره: 🔸 اگر کسی چشم باطنش باز شود، از شهود ظاهر پی به مشهود باطن می‌برد؛چون که وجودِ ظاهر از اطوار وجودِ باطن است و ظاهر، همان باطن است که تجلی کرده است.پس با همین عالم ماده، باطن آن نیز مشهود است. از آنجا که ظاهر، حد باطن است و حقیقتِ باطن است که محدود به عالم ظاهر شده، پس اگر انسان بتواند این حدّ را با مجاهده بشکند، باطن عالم را مشاهده خواهد کرد. 📚رسالهٔ الولایه،فصل دوم،ص۴۷ @anvar_alhikmah
صدیقین و علامه.mp3
8.49M
🔅به مناسبت بزرگداشت مرحوم علامه طباطبایی قدس سره: 🎙 تقریر برهان صدیقین از زبان مرحوم علامه طباطبایی رضوان الله تعالی علیه @anvar_alhikmah
💢مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار می‌کند: 🔷پیش‌نشست اختتامیۀ کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی؛ 🔹«علامه طباطبایی و تداوم فلسفه ایرانی-اسلامی» 👤با حضور و سخنرانی: ✔استاد غلامحسین ابراهیمی دینانی استاد مهدی محقّق استاد نجفقلی حبیبی استاد منوچهر صدوقی سها ✍دبیر نشست: دکتر محمدجعفر جامه بزرگی (عضو هیئت علمی مؤسسه) ✅این نشست به صورت «حضوری» برگزار می‌گردد. ✅از عموم علاقه‌مندان دعوت بعمل می‌آید تا در این نشست حضور بهم رسانند. ⏰زمان: یکشنبه 28 آبان‌ماه 1402، ساعت 16 تا 18 🏛مکان: محلّ مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران واقع در خیابان نوفل لوشاتو، خیابان آراکلیان، شماره 4 🆔https://eitaa.com/hekmatfalsafe
للمعتزلین ثلاثة نیة: نیة اتقاء شر الناس و نیة اتقاء شر المعتدی الی الغیر و هو ارفع من الاول فان فی الاول سوء الظن بالناس و فی الثانی سوء الظن بنفسه و سوء الظن بنفسک اولی لانک بنفسک اعرف و نیة ایثار صحبة المولی من جانب الملا الاعلی. عزلت گزیدگان به سه نیت هستند: یا بخاطر ترس از شر مردم عزلت گزیده اند یا بخاطر شر نرساندن نفس خود به دیگران عزلت گزیده اند. و این نیت دوم بالاتر از نیت اولی است زیرا در نیت اولی سوء ظن نسبت به مردم هست و در دومی سوء ظن به نفس خود. و سوء ظن به نفس خود اولی است زیرا شخص به نفس خود آگاهتر است. سومین دسته بخاطر صحبت با پروردگار خود و مشغول بودن با پروردگار خود، عزلت گزیده اند. کتاب حلیة الابدال-ابن عربی 🔍 @anvar_alhikmah 🔍 @anvar_alhikmah_info
🔸 زینب عزیز فاطمه کز عزت و شرف    روح الامین به خاک درش چاکری کند 🌼ولادت با سعادت حضرت زینب سلام الله علیها مبارک باد⁦🌼 ۞ مدرسه عالی انوارالحکمه۞ ▪️ @anvar_alhikmah
◾️پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) در روایتی عزیزترین انسانها نزد خود را معرفی فرمودند: عن رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم): فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّي، مَنْ سَرَّهَا فَقَدْ سَرَّنِي، وَ مَنْ سَاءَهَا فَقَدْ سَاءَنِي، فَاطِمَةُ أَعَزُّ الْبَرِيَّةِ عَلَيَّ. فاطمه پاره تن من است؛ هرکس او را شاد کند مرا شاد کرده و هرکس به او بدی کند به من بدی کرده است. فاطمه عزیزترین مخلوقات نزد من است. ‌ 📚امالی شیخ طوسی،ص۲۴ فرارسیدن سالروز شهادت بی‌بی دو عالم، حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها )، تسلیت باد.🏴 ۞ مدرسه عالی انوارالحکمه ۞ ▪️ @anvar_alhikmah ▪️ @anvar_alhikmah_info
الجوع هو الرکن الثالث من ارکان هذا الطریق و هو یتضمن الرکن الرابع الذی هو السهر کالعزلة تتضمن الصمت. ...کثرة الاکل للسالکین دلیل علی بعدهم من الله و طردهم عن بابه و استیلاء النفس الشهوانیه البهیمیه بسلطانها علیهم. رکن سوم از ارکان طریق الهی گرسنگی است که متضمن سهر و شب زنده داری(رکن چهارم) است. همانطور که خلوت متضمن سکوت و خاموشی است. بسیار خوردن سالک به دلیل دوری ایشان از خدای متعال و رانده شدن از درگاه حق تعالی و سلطنت و غلبه یافتن نفس شهوانی بر آنهاست. کتاب حلیة الابدال-ابن عربی 🔍@anvar_alhikmah_info 🔍@anvar_alhikmah
تقریر اول ثار الله عبارت است از اینکه انسان کامل در مراتب کمالی به قرب فرائض به جایی می رسد که می شود ید الله،لسان الله. لذا برخی "ثارالله" را هم به معنی خون خدا گرفته اند. یعنی خون جناب سید الشهداء علیه السلام خون خداست. و همانطور که خون در بدن سبب حیات است، خون خدا هم سبب حیات هستی است. اما در تقریر مختار "ثار" به معنی "دم مطلوب" است. یعنی:خونی که حق متعال در صدد طلب اوست.(ثار خون دومی است که در قصاص مطالبه ریختن او میشود ) خدای متعال از خلقت مخلوقات ، قصد داشت که ظهور توحید را بصورت مفصل در دل کثرات و در پایین ترین مرتبه آن یعنی در أسفل سافلين رقم بزند. که حجابیت تعینات مانع آن شده بود کان که خدای متعال بدنبال تحقق آن امر مطلوب خویش بود و جناب سیدالشهدا علیه السلام با شهادتش و جاری شدن خون مبارکش، طلب پروردگار از خلق موجودات، یعنی توحید تفصیلی در دل کثرات را محقق کرد. شرح فصوص الحکم _استاد هاشمی طهرانی 🔍 @anvar_alhikmah 🔍 @anvar_alhikmah_info
ایام شهادت مظلومانه سیدة نساء العالمین حضرت فاطمة الزهرا سلام الله علیها تسلیت باد. 🔍 @anvar_alhikmah 🔍 @anvar_alhikmah_info
فاطمه همان است که می گویند او حجت بر حجج است این سخن کم نیست که مرحوم کلینی (رضوان الله علیه) از معصوم (علیه السلام) نقل کرده که جبرئیل امین بر این بانو نازل میشد آن معارف غیبی را بازگو می کرد و وجود مبارک بی بی اینها را تلقی می کرد، بعد به علی بن ابیطالب املا می کرد و علی بن ابیطالب، کاتب وحی بود برای فاطمه امیرالمومنین ( سلام الله علیه) گاهی به کلام فاطمه استشهاد می کند و می فرماید فاطمه این چنین گفته است ؛ این می‌شود حجت خدا وقتی از ائمه ( علیهم السلام ) سوال می کردند این علوم غیب را شما از کجا دارید، می فرمودند خب باطن قرآن نزد ما است و می فرمودند مصحف فاطمه سلام الله علیها نزد ماست ما بسیاری از اسرار غیب را از کتاب مادرمان می گوییم. این می شود : حجت خدا بر ائمه علیهم السلام آیت الله جوادی آملی 🔍 @anvar_alhikmah 🔍 @anvar_alhikmah_info
عبدالله بن زکریا بن عبداللطیف گفت: 🌴 آینه از آن حیث که آینه است دائما محلی برای تجلی (نمایش دادن) هست، و اگر بر روی آینه زنگاری باشد، در آن آینه زنگارها نمایش داده می‌شود. پس جلاء دادن آن آینه عبارت است از جدا کردن آن زنگارها از آینه هست تا در آن صورت و شکل بیننده و غیره نمایش داده شود.... 🌙و همچنین زنگار آینه‌ی قلب، همانا همان نمایش دادن صورت موجودات در آن است (به عبارت دیگر قلب متوجه‌ی موجودات است)... چنانکه در حدیثی آمده است: ☆إنّ القلوب تصدأ کما یصدأ الحدید☆ گفته شد: چگونه آینه‌ی قلب جلاء می‌یابد؟ رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: جلاء آن به تنهایی ذکر الله است.                ┄═༻⃘⃕❀༻⃘⃕❀═┄ شیخ اکبر محیی‌الدین ابن عربی 📗 العبادلة، القسم الاوّل، الجزء الخامس، ص ۱۰۱ 🔍 @anvar_alhikmah 🔍 @anvar_alhikmah_info
سالک بدون استاد یتعین علی السالک اذا کان وحده التقلیل من الطعام و استدامه الصیام و لزوم اکله واحده بین اللیل و النهار و ان یغب بالادام الدسم فلا یاتدم فی الجمله سوی مرتین ان اراد ان ینتفع به حتی یجد شیخا فاذا وجده سلم امره الیه و شیخه یدبر حاله و امره اذ الشیخ اعرف بمصالحه منه سالکی که استاد ندارد اگر می خواهد جوع برایش منفعتی داشته باشد باید طعامش را کم کند و بر روزه داری مداومت داشته باشد در شبانه روز بیش از یک وعده نخورد و خورش چرب دو روز یکبار تناول کند و روز جمعه کمتر از دو وعده نخورد تا اینکه شیخ و استادی بیابد چون یافت کارهایش بدو واگذار کند تا شیخ تدبیر حال او کند که شیخ به مصلحت او داناتر باشد از او. 📚کتاب حلیه الابدال – ابن عربی 🔍 @anvar_alhikmah 🔍 @anvar_alhikmah_info
میلاد با سعادت سیدة نساء العالمین حضرت فاطمة الزهرا سلام الله علیها مبارک 🔍 @anvar_alhikmah 🔍 @anvar_alhikmah_info
🔳 إنَّـا لِـلَّـهِ وَ إِنَّـا إِلَـیْـهِ رَاجِـعُـونَ شهادت مظلومانه تعدادی از هموطنان عزیزمان در حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان را تسلیت عـــــرض می‌نماییم. 🔍 @anvar_alhikmah 🔍 @anvar_alhikmah_info
نمازِ منافق، نماز بدون حضور قلب هر نمازی که حضور قلب در آن نباشد، چون مرده‌ایست که در آن روح نیست. اگر نمازی روح نداشته باشد، در روز قیامت نمی‌تواند دست صاحبش را بگیرد و او را نجات دهد. نماز منافقِ ظاهرساز، دارای چنین وصفی است. در روز قیامت به او گفته می‌شود آفریده خود را زنده کن! و او قادر بر این کار نیست. حق تعالی، عبادات را صرفاً برای اقامهٔ صورت ظاهرشان تشریع نکرده، بلکه آنها را به خاطر محتوا و مدلولشان قرار داده تا انسانها به معرفتِ حق نائل آیند. 📚 فتوحات مکیه، باب ۵۳۲ 🔍 @anvar_alhikmah 🔍 @anvar_alhikmah_info
✍️شیخ اکبر سیدی محیی الدین بن العربی رضی الله عنه می فرمایند : ✅واعلم ان السبب الموصل الی نیل ما ذکرناه، تفرغ الخاطر و القلب من کل علم و من الفکر المطلوب لاقتناء العلوم و نحو ما کتب و نسیان ما علم و جلوس مع الله علی الصفا و التجرید الباطن من التعلق بغیر ذات الحق جل جلاله علی ما هو علیه من الاطلاق لا تجالسه علی شیء معین فان فعلت و عینت و فتح علیک لم یحصل سوی ما عینت ❇️بدان كه وصول به آنچه ذكر كرديم ( علم الهی )، با تهى كردن ذهن و دل از تمام علوم و افکاری که برای کسب علوم است بدست می آید. باید تمام علوم خود را که تا بحال کسب کردی به فراموشی سپری . و بعد از آن با صفا و جدا کردن باطن از تعلق به غیر ذات حق با خدا همنشین شوی و با خدا آنگونه که هست با اطلاق همنشین شو نه با یک چیز معین در ذهن. ⬅️رساله ی الوصایا 🔍 @anvar_alhikmah 🔍 @anvar_alhikmah_info
💢 دوره بایدها و نبایدهای تحصیل در علوم عقلی اسلامی ✅ با دعوت از اساتید تراز اول حکمت و معرفت اسلامی 💠 مزایای شرکت در دوره: 1. برگزاری آنلاین و رایگان؛ 2. صدور گواهی پایان دوره؛ 3. راهیابی به دوره های پیشرفتۀ بعدی؛ 4. امکان طرح پرسش در فضای مجازی از اساتید. 🗓 مهلت ثبت نام تا 18 بهمن ✏️ ثبت نام از طریق: 🆔 @Imam_110 📱 ۰۹۹۱۹۵۳۸۹۴۹ ⏱ زمان برگزاری: از 19 بهمن تا 25 اسفند (پنج شنبه ها و جمعه ها، هر روز 60 دقیقه) 👈 جهت دریافت اطلاعات بیشتر به کانال موسّسه مراجعه فرمایید: @Imam_Ali_11
امام باقر علیه‌السلام می‌فرمایند: إِنَّا أَهْلُ بَيْتٍ نَصِلُ مَنْ قَطَعَنَا وَنُحْسِنُ إِلَى مَنْ أَسَاءَ إِلَيْنَا، ما اهل‌بیتی هستیم که با آن‌کس که از ما بریده، می‌پیوندیم و به کسی که به ما بدی کرده است، نیکی می‌کنیم. 📚قرب الإسناد، ص ۳۸۶. #️⃣ حلول ماه رجب و ولادت امام باقر علیه السلام مبارک 🔍 @anvar_alhikmah 🔍 @anvar_alhikmah_info
🏴 شهادت امام علی‌النقی الهادی (علیه السلام ) تسلیت و تعزیت باد 🔍 @anvar_alhikmah 🔍 @anvar_alhikmah_info
صاحب مقام احدیت و صل علی .... مَن من مَنّه و بامداده یمکن وصول النقطه المشار الیه بالوراثه جناب فناری در خطبه مصباح الانس وقتی که صلوات بر جناب خاتم صلوات الله علیه می فرستد می گوید: صلوات خداوند بر کسی که به منت و امداد او دیگران می توانند به مرتبه احدیت برسند ولی به وراثت نه بالاصاله. قید بالوراثه خیلی خوب و دقیق است چرا که برخی عبارات در شرح قیصری و تابعینش وجود دارد که اولیای واصل بر مقام احدیت را کان هم تراز با جناب امیرالمومنین سلام الله علیه تلقی می کنند و این مطلب غلط است. کسی که بالوراثه به این مقام می رسد اصلا در مقامی نیست که مقایسه شود با صاحب مقام که بالاصاله می باشد. مصباح الانس – استاد هاشمی طهرانی 🔍 @anvar_alhikmah 🔍 @anvar_alhikmah_info