eitaa logo
آموزشگاه رسمی مداحی انوارالثقلین
4.8هزار دنبال‌کننده
198 عکس
176 ویدیو
9 فایل
اولین مرکز رسمی آموزش تخصصی علوم و فنون مداحی استان خراسان رضوی 👉 @majma_ad 👈
مشاهده در ایتا
دانلود
✅روایت امام باقر (ع) از اسارت شرح الأخبار عن محمد بن علیّ بن الحسین بن علیّ بن أبی طالب [الباقر] علیه السلام: قُدِمَ بِنا عَلى یَزیدَ بنِ مُعاوِیَةَ لَعَنَهُ اللّهُ بَعدَما قُتِلَ الحُسَینُ علیه السلام ونَحنُ اثنا عَشَرَ غُلاما، لَیسَ مِنّا أحَدٌ إلّا مَجموعَةً یَداهُ إلى عُنُقِهِ، وفینا عَلِیُّ بنُ الحُسَینِ علیه السلام. شرح الأخبار به نقل از محمّد بن على بن الحسین بن على بن ابىطالب (امام باقر علیه السلام): پس از کشته شدن حسین علیه السلام، ما را که دوازده پسربچّه بودیم، بر یزید بن معاویه که خدا، لعنتش کند وارد کردند. هیچ یک از ما نبود، جز آن که دستانش را به گردنش بسته بودند و [پدرم] على بن الحسین علیه السلام نیز در میان ما بود محمد باقر
✅سرگردانی حضرت مسلم(ع) در کوچه های کوفه فَمَضَى عَلَى وَجْهِهِ مُتَلدَداً في أَزِقّةِ الكُوفَةِ لا يَدْرِي أينَ يذهبُ با سر گردانی در کوچه های کوفه راه میرفت در حالی که نمیدانست کجا می رود. ارشادشیخ مفید ✅اولین شهید از بنی هاشم که به دار آویخته شد أمَرَ إبنِ زِيَاد بِجُثَّةُ مُسْلِم فَصُلِبَت وَ حُمِلَ رَاْسُهُ إِلَي دَمِشق ابن زیاد دستور داد پیکر مسلم(ع) را به دار بیاویزند و سرش را به دمشق ببرند وَ هَذَا أَوَلُ قَتِيلٍ صُلِبَت جُثَتُهُ مِن بَنِي هَاشِم وَ أَوَلُ رَأسٍ حُمِلَ مِن رُؤوسِهِم إِلي دَمِشق و این اولین کشته از بنی هاشم بود که به دار آویخته شد اول سری بود از آن سرها که به دمشق فرستاده شد. نفس المهموم ✅روى زمين كشيدن بدن مسلم بن عقیل(ع) و هاني بن عروه راويان به حضرت خبر دادند: إِنَه لَم نَخرُج مِنَ الكُوفَة حَتَى قَتَلَ مُسْلِم و هَاني و رَآهُمَا يَجُرَان فِي السُوق بِأرجٌلِهِما، فَقَال : إنَا لِلَّه وَ إنَا إلَيهِ رَاجِعُون ، رَحْمَةُ الله عَلَيهِما    از كوفه بيرون نيامده بوديم كه مسلم و هاني كشته شده و بدنهاشان از پا در بازار ميكشيدند ، حسين عليه السلام فرمود : " انا لله و انا اليه راجعون " رحمت خدا بر ايشان باد  ارشادشيخ مفيد
ز راه آمده از خانه‌یِ خدا برگرد اگر خودم به تو گفتم بیا، نیا برگرد تو را به حیدر کرار بگذر از کوفه برای خاطر خیرالنساء بیا برگرد برای قامت اکبر، دو تا عبا بردار که جا نمی‌شود این تن به یک عبا برگرد خدا به خیر کُند، شمر چکمه پوشیده در انتظار تو اِستاده بی‌ حیا برگرد یزید به دستش گرفته چوب، منتظر است که بر لبت بزند ضربه با عصا برگرد اگر به کوفه بیایی رُباب می‌بیند که می‌رود سر طفلش به نیزه‌ها برگرد
✅شرح دعای ندبه (۴) فضایل امیرالمؤمنین انت منی بمنزله هارون من موسی,الا انه لانبی بعدی.پیامبر فرمود: یا علی,تو برای من مانند هارون برای موسی است, جزاینکه بعد از من پیامبری نیست. در جنگ تبوک 82 نفر از منافقین مدینه با عذر تراشی به جنگ نرفتند و در مدینه ماندند تا در غیاب آن حضرت توطئه‌ کنند پیامبر (ص) امیر المؤمنین (ع)را به جای خود در مدینه خلیفه قرار داد و منافقین کلماتی گفتند که خاطر مبارک امیر المؤمنین (ع)را آزردند. پیامبر (ص) به آن حضرت فرمود: «أما تَرضی أن تکونَ مِنّی بِمَنزَلَةِ هارونَ مِن مُوسی اِلاّ أَنَّهُ لا نَبیَّ بَعدی …» ؟ یعنی «آیا راضی نیستی که منزلتت نسبت به من همانند هارون به موسی علیهما السلام باشد؛ الاّ اینکه پس از من پیامبری نیست ...» ؟ منبع: الموسوعة الکبری فی غزوات النبیّ الأعظم صلّی الله علیه و آله : ج 5، ص 334، 335. و ... . را پاس بداریم
خطبه ی غدیر بسم الله الرحمن‌الرحیم 76 - مَعاشِرَ النّاسِ، اَلا وَ إِنّی (اَنَا) النَّذیرُ و عَلِیٌّ الْبَشیرُ. ترجمه [76] هان مردمان! همانا من انذارگرم و علی بشارت دهنده را پاس بداریم
خطبه ی غدیر بسم الله الرحمن الرحیم 77 - (مَعاشِرَ النّاسِ)، اَلا وَ إِنِّی مُنْذِرٌ وَ عَلِیٌّ هادٍ. ترجمه: [77] هان که من بیم دهنده ام و علی رهنماست. را پاس بداریم
خطبه ی غدیر بسم الله الرحمن الرحیم 78 - مَعاشِرَ النّاس (اَلا) وَ إِنّی نَبیٌّ وَ عَلِیٌّ وَصِیّی. ترجمه: [78] هان که من پیامبرم و علی وصی من است را پاس بداریم
✅حب علی جواز عبور از صراط قال رسول اللّه(ص): [اذا کانَ يومُ القيامَة وَ نُصِبَ الصِّراطُ عَلي شَفيرِ جَهنّمَ لَم يَجُزْ اِلّا مَن مَعَهُ کِتابُ عليِّ بنِ ابي‌طالب] "روزی که قيامت برپا می ‌شود و پل صراط بر کناره ی جهنم نصب می ‌گردد هيچ کس حق عبور از آن را نخواهد داشت مگر اينکه برگه ی اجازه ی علی بن ابی ‌طالب را به همراه داشته باشد". 📚مناقب ابن مغازلی،ص١٤٢ 📚فرائدالسمطين،ج١،ص٢٨٩ http://eitaa.com/joinchat/2086010880Cfe957a58a0
✅ کلام عاشورایی امام رضا علیه السلام «انْ کُنتَ باکیاً لشئٍ فَابْکِ للحسین » در روز اوّل محرّم ریّان بن شبیب خدمت امام رضا علیه السلام رسید. حضرت به او فرمودند : ای پسر شبیب، مردم عرب در زمان جاهلیّت جنگ را در ایّام محرّم حرام می دانستند؛ ولی این امّت احترام این ماه را از بین بردند و حرمت پیامبر صلّی الله علیه و آله را رعایت نکردند. در این ماه خون ما را حلال دانستند، و هتک حرمت ما را کردند و فرزندان و زنان ما را اسیر نمودند، و سرا پرده ی ما را آتش زدند و اموال ما را غارت کردند و رعایت احترام رسول خدا صلّی الله علیه و آله را درباره ی ما ننمودند. همانا روز شهادت حسین علیه السلام پلک چشمان ما را مجروح کرد و اشک های ما را روان ساخت و دل ما را سوزاند؛ و عزیز ما را در زمین کربلا ذلیل کرد و نزد ما محنت و بلا را تا روز جزا به ارث گذارد. پس گریه کنندگان باید بر حسین علیه السلام بگریند، زیرا که گریه بر او گناهان بزرگ را از بین می برد. ای پسر شبیب، اگر خواستی بر چیزی گریه کنی بر حسین بن علی علیه السلام گریه کن، چه اینکه آن حضرت را کشتند چنانکه گوسفند را می کشند، و با آن حضرت 18 نفر از اهل بیت او کشته شدند که روی زمین شبیه و نظیری نداشتند. آسمان های هفتگانه و زمین ها در شهادت آن حضرت گریستند. چهار هزار ملک روز عاشورا برای نصرت آن حضرت آمده بودند و دیدند حضرت شهید شده اند. لذا پریشان و غبار آلود به مجاورت آن قبر مطهّر مأمور شدند، تا حضرت قائم علیه السلام ظهور کند و از یاران او باشند و شعارشان «یا لثارت الحسین» است. ای پسر شبیب، اگر دوست داری که با ما در درجات عالی بهشت باشی محزون باش برای حزن ما و شاد باش در شادی ما؛ و بر تو باد ولایت ما که اگر کسی سنگی را دوست داشته باشد خداوند متعال او را با همان سنگ محشور می کند ... . 📚 منابع : بحار الأنوار : ج 98، ص 102،ج 14، ص 164، ج 44، ص 283. و ... http://eitaa.com/joinchat/2086010880Cfe957a58a0
در 13 محرم الحرام زنان قبیله بنی اسد طبق یک رسم تاریخی چندصد ساله وارد حرم امام حسین (علیه السلام ) شده و به عزاداری می پردازند . زنان قبیله بنی اسد، قبیله ای که 3 روز بعد از عاشورای سال 61 هجری و به شهادت رسیدن امام حسین (علیه السلام) برای انجام مراسم کفن و دفن امام حسین (علیه السلام) و یارانش وارد کربلا شده بودند، 14 قرن پس از آن روز تاریخی در یک حرکت نمادین باز هم وارد حرم امام حسین (علیه السلام) شده و به عزاداری می پردازند. زنان این قبیله در حالیکه زنبیل های حصیری بر سر داشته که در داخل آن کفن و بوریا وجود دارد  بر سر و صورت زنان وارد حرم امام سوم شیعیان جهان شده و با فریادهای خود شهادت آن امام همام را به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و خاندان مطهرش تسلیت می گویند. در دستان این زنان دستنوشته هایی به چشم می خورد که روی آن نوشته شده "ابد والله یا زهراء ما ننسی حسینا" (یا زهرا ما هرگز حسین تو را فراموش نخواهیم کرد). خادمین حرم امام حسین (علیه السلام ) برای عزاداری زنان قبیله بنی اسد ضریح حرم امام حسین (علیه السلام ) و تمام محوطه بیرونی آن را قرق کرده تا زنان این قبیله بتوانند کاملا دور ضریح طواف کنند. قرق حرم امام حسین (علیه السلام ) برای زنان سالی یک بار و در زمان حضور زنان این قبیله تاریخی در حرم امام حسین (علیه السلام) اتفاق می افتد. بنی اسد،نام تیره ای از قبایل عرب،از فرزندان اسد بن خزیمه بن مدرکه است، این قبیله توفیق و افتخار دفن پیکر مطهر حضرت سید الشهدا و انصار آن حضرت را پس از واقعه کربلا در سال ۶۱ ه.ق داشتند. جمعی از اصحاب، علما، شعرا و زعمای امامیه از این قبیله برخاسته اند. برخی از همسران پیامبر اکرم«صلی الله علیه و آله و سلم» نیز از همین قبیله بوده اند. این قبیله درسال ۱۹ هجری از بلاد حجاز به عراق رفته، در کوفه و غاضریه از نواحی کربلا سکونت کردند.از قبایل سلحشور عرب محسوب میگردند. هنگام بنای کوفه، این قبیله محله خاصی را در جنوب مسجد کوفه به خویش اختصاص دادند. در سال ۳۶ هجری در جنگ جمل، با حضرت امام علی«علیه السلام» بیعت کردند و در کنار آن حضرت جنگیدند. در قیام عاشورا در سال ۶۱ به سه دسته تقسیم شدند: موافق با حضرت و مخالف و بی طرف. حبیب بن مظاهر، انس بن حرث، مسلم بن عوسجه، قیس بن مسهر، موقع بن ثمامه و عمرو بن خالد صیداوی از سران موافق بودند و حرملة بن کاهل اسدی، قاتل طفل شیر خوار، از سران مخالف بود. گروهی از دسته سوم(بیطرف ها) پس از شهادت امام حسین«علیه السلام»، زنانشان بر میدان جنگ گذر کرده و اجساد را دیدند و تحت تاثیر قرار گرفتند و به سرزمین خود رفته، مردان را جهت دفن اجساد، خبر کردند. ابتدا زنان بیل و کلنگ به دست گرفته به طرف کربلا روان شدند. پس ازمدتی وجدان مردان بنی اسد بیدار گشت و به خود آمدند و به دنبال زنان راه افتاده به دفن اجساد امام و یارانش پرداختند.در این هنگام امام سجاد (علیه السلام ) بصورت ناشناس در جمع آنان حاضر و یکی یکی بدنها را به بنی اسد معرفی کرده و آنها بدنها را دفن می کردند. پس از دفن شهدا حضرت امام سجاد(علیه السلام ) خود را به آنان معرفی کردند. http://eitaa.com/joinchat/2086010880Cfe957a58a0
هدایت شده از اشعار ناب آیینی
همیشه گدایی که آقا ندارد سر سفره ی هیج کس، جا ندارد بدون تعارف زدن سفره خوب است کرم خانه اصلاً بفرما ندارد تقلّا مکن تا مچم را بگیری گنهکار که بوق و کرنا ندارد بیا پیش مردم مگو که چه کردم خجالت کشیدن تماشا ندارد تو ناراحتی که به تو پشت کردم بیا خوب بزن، اینکه دعوا ندارد همین جا بزن آخرت را رها کن برای تو اینجا و آنجا ندارد مکش بر رخ، من بِبر آتشت را برای کسی که علی را ندارد .... ....سر سفره ی رحمت تو خدایا کسی جا ندارد که زهرا ندارد بگو  روزی ام کربلا نیست اینکه نیازی به امروز  و فردا ندارد 🔹اشعارناب آئینی 🔹 http://eitaa.com/joinchat/1035468802Cef07e8d2e7