eitaa logo
«عقل و دین ۲»
201 دنبال‌کننده
144 عکس
56 ویدیو
11 فایل
👤👤ارتباط با ادمین: https://eitaa.com/NA_KHOD_A 🧑‍💻🧑‍💻لینک جلسات آنلاین: 🔰🔰قرار: https://gharar.ir/r/d35bb3e7 🔰🔰گوگل میت: https://meet.google.com/txo-dovz-cyk 🌐🌐لینک دعوت به کانال:‎ @aqldin2
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه۶۳؛ بخش نهم، ذات الهی. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💎 💠قاعده فلسفی۲۴: کُلُّ صِفَةٍ تَدُلُّ عَلی أنّها غَیرُ المَصُوفِ، وَ کُلُّ مَوصُوفٍ یَدُلُّ عَلی أنّهُ غَیرُ الصّفَةِ (هر صفتی دلالت می‌کند که غیر از صاحب صفت است و هر صاحب صفتی بیانگر آن است که غیر از صفت است). 🟢حدیث اول: 🔸امام رضا علیه السلام : ‏‏وکمال التوحید نفی الصفات عنه لشهادة کل صفة أنها غیر الموصوف و شهادة الموصوف أنه غیر الصفة. 🔹‏ ‏و کمال یگانه دانستن خداوند نفی صفات از ذات اوست به گواهی هر صفتی بر اینکه غیر از موصوف است و گواهی هر موصوف بر اینکه غیر از صفت است. 📗التوحید، ص۵۷. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
👥 🔻پـرسـش🔻(۷۷) چرا در این جهان رنج وجود داره؟ تک تک لحظات زندگی انسان رنجه همه مردم جهان در همین لحظه در رنج اند حالا رنج یکی مرگ عزیزشه رنج یکی دیگه سردرده و مهم اینه که هر دو در رنج اند هم در کار رنج وجود داره هم در بیکاری هم در ازدواج هم در مجردی حتی نفس کشیدن انسان رنج داره همون اصطلاح اینکه آدم یعنی آه و دم و انسان در هر نفسش غم وجود داره بیماری ، جنگ ، طلاق ، مرگ ، از دست دادن و ... رنج های بزرگ انسانن رنج برای بزرگ کردن روح انسانه؟ خب چرا راه دیگه ای برای بزرگ شدن روح وجود نداره؟ نمیشه با شادی انسان رشد کنه؟ 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
👤 🔻پـاسـخ:🔻(۷۷) پرسش از رنج و ناراحتی یا همان «شر» از دیرباز تا کنون یکی از پرسش‌های اصلی در الهیات است. لازم به ذکر است که شر به دو دسته «شر طبیعی» و «شر اخلاقی» تقسیم میشود که عمدتا دسته اول مورد سوال قرار میگیرد چرا که به رنجهایی که ناشی از ظلم ظالمی نیست و در زندگی روزمره جریان دارد اشاره میکند. ملحدین نیز مسأله شر را دستاویزی برای انکار اصل وجود خدا و یا عدم علم، قدرت یا خیرخواهی خدا قرار داده اند. الهیون از دیرباز پاسخهای متعددی به مسأله شر داده اند. برخی شر را عدمی و غیر محقق در جهان دانسته و برخی مجموع عالم را دارای خیر اکثری دانسته اند. 🔺پاسخ نقضی: ادراک وجود خدا و کامل مطلق بودن او، بدون مقدمه حسی، توسط عقل اثبات میشود 🆚اما🆚 ادراک شر طبیعی دارای مقدمه حسی است. پس در مقام تعارض، اولی مقدم است. 🔺پاسخ حلی: 1️⃣شر ناشی از تزاحم در عالم ماده است. 2️⃣ تزاحم در عالم ماده ناشی از نقص ذاتی این عالم است. 3️⃣نقص ذاتی عالم ماده ناشی از تنزل مرتبه وجود و دون مرتبگی عالم ماده در نظام تشکیکی وجود است. 4️⃣تشکیکی بودن، ذات وجود و هستی است. ⬅️شر ناشی از ذات هستی است. 🔺 بنابراین ممکن نیست موجودی در عالم ماده زیست کند و شر، به نحوی دامن‌گیر او نباشد. 💎تنها راه رهایی از شر، عروج از عالم ماده است. 🟠 البته نکته ای که در پرسش به آن اشاره شده نیز حائز اهمیت است چرا که رشد و کمال انسان در پرتو انتخاب های درست او در همین تزاحمهاست. برای همین است که عالم ماده که در آن تزاحم جریان دارد، محل امتحان و رشد انسان است. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💠کثیر البکاء سيّد أحمد يگانه فرد زمان، و أوحدى عصر خود بود، در مراتب علم و عمل و سلوك و زهد و ورع و تقوى و معرفت بالله، و خوف و خشيت از او. نمازهاى خود را در مكانهاى خلوت به جاى مى‏آورد؛ و از اقتدا كردن مردم به وى در نمازها خوددارى مى‏نمود؛ و بسيار گريه مى‏كرد؛ و كثير البكاء بود؛ به طورى كه نمى‏توانست از گریه در نمازها خويشتن دارى نمايد، به خصوص در نمازهاى شب. 📚نقباء البشر، ج1، ص87. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💠چرا درک خدا و معنویات برای ما سخت است؟ 🔰به طور کلی موجودی که ادراکش ضعیف است موجودات ضعیف را بهتر درک می‌کند و بالعکس کسی که ابزار درکش قوی است موجودات قوی را راحت‌تر می‌فهمد. مثلاً خفاش نور خورشید را نمی‌تواند ببیند اما اشیا کم نور را به راحتی مشاهده می‌کند. یک مورچه از درک یک کوه عظیم عاجز است اما اشیا بسیار ریز توجه او را به خود جلب می‌کند و برعکس حیوانات بزرگ پدیده‌های بزرگ را بهتر از اشیا جزئی درک می‌کنند. از اختلاف فهم میان انسان‌ها نیز شواهد بسیاری در دست است. برای یک دانشمند زیرک مسائل پیچیده علمی و رموز اسرار عالم طبیعت سهل الوصول‌تر از مسائل ناچیز و پیش پا افتاده است. به عبارت دیگر اندیشه‌های عالی و تابناک با حقایق بلند هستی چنان مانوس‌اند که امور جزئی در کانون توجه آنها قرار نمی‌گیرد و از این رو برای آنها ناشناخته است. حاصل آنکه علم تابع میزان سنخیت بین عالم و معلوم است هرچه عالم با معلوم خویش مسانخ‌تر یعنی به رتبه وجودی او نزدیک‌تر باشد ادراک ساده‌تر و معرفت واضح‌تر است. انسان مادام که در عالم طبیعت است و به بدن عنصری تعلق دارد هستی‌اش در محدوده تنگ طبیعت محصور می‌ماند و لاجرم با جسمانیات و مادیات انس و معرفت بیشتری دارد. برای ما درک اشیا محسوس راحت‌تر از درک مجردات و واجب تعالی است اما موجودات عالیه و ملائکه مقربین که از سعه وجودی و تجرد بیشتری برخوردارند معرفت به خداوند و حقایق مجرد برای آنها آسان‌تر از معرفت به عالم طبیعت است فرق اولیا الهی و انسان‌های معمولی در این است که آنها مسلح به قوای ادراکی قویتر و شدیدتر هستند. 📚 آیت‌الله مصباح یزدی، شرح اسفار اربعه، ج۱، ص۲۵۶. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
👥 🔻پـرسـش🔻(۷۸) چرا برخی امامان ما یا پیامبران مون بعضی مردم رو نفرین کردن؟ امامان و پیامبران خیرخواه ترین به مردم هستن ، آیا این نفرین ها مغایر با این خیرخواهی نیست؟ 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
👤 🔻پـاسـخ:🔻(۷۸) در پاسخ به این پرسش باید به چندنکته توجه کنیم: 🔰اول. در اولین مرتبه باید دانست که خدایی که ارحم الراحمین است، اشد المعاقبین هم هست. اینکه در معرض کدام اسم الهی قرار بگیریم وابسته به اختیار ماست. بنابراین اولیاء خدا که واسطه فیض خدا در بین خلق هستند، رحمتشان نشان از رحمت الهی و غضبشان نشان از غضب الهی دارد پس اگر ولی خدا بر فردی غضب کرد این بدان معناست که او با اختیار خود عملی را انجام داده است که در معرض اسماء جلال الهی قرار گرفته است. 🔰دوم. لعنت و نفرین و دورباش از رحمت الهی همواره نشان شر و هلاکت نیست بلکه گاهی نشان هدایت و خیر است. مانند اخم والدین بر فرزند در مقام تأدیب که ظاهرش غضب است ولی باطنش رحمت و دلسوزی است. 🔰سوم. درخواست عذاب الهی توسط پیامبران هر چند ناحق نبوده است اما در مراتب بالاتر شاهد چنین درخواستی نیستیم و لذا میتوان چنین درخواستی را ترک اولی قلمداد نمود. برخی اهل معرفت، همین نکته را نشانه برتری چهارده معصوم علیهم السلام بر انبیاء دانسته اند. چرا که بسیاری از انبیاء امت خود را نفرین کردند اما پیامبر اسلام علی رغم اینکه فرمود«هیچ پیامبری مانند من اذیت نشد!» چنین نفرمود‌. والله اعلم 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه۶۴؛ بخش نهم، ذات الهی. توضیح اجمالی دیدگاه نهایی ملاصدرا. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💠توصیه های امام صادق علیه السلام به فضیل بن عثمان: 🔸أُوصِیکَ بِتَقْوَی الله وَ صِدْقِ الْحَدِیثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ وَ حُسْنِ الصِّحَابَةِ لِمَنْ صَحِبَکَ وَ إِذَا کَانَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ قَبْلَ الْغُرُوبِ فَعَلَیْکَ بِالدُّعَاءِ وَ اجْتَهِدْ وَ لَا تَمْتَنِعْ مِنْ شَیْ ءٍ تَطْلُبُهُ مِنْ رَبِّکَ وَ لَا تَقُولُ هَذَا مَا لَا أُعْطَاهُ وَ ادْعُ فَإِنَّ الله یَفْعَلُ ما یَشاءُ. 🔹 تو را سفارش می‌کنم: به تقوا و راستگویی و امانت‌داری و معاشرت و برخورد نیکو با همنشینان قبل از طلوع آفتاب و پیش از غروب، دعا را فراموش نکن. کوشش کن و از آنچه از پروردگار خود می‌خواهی، امتناع نکن، و نگویی این را خدا به من نخواهد داد؛ دعا کن، که خداوند هر چه را بخواهد انجام می‌دهد. 📚 بحارالانوار ج۷۵ ص۲۲۷. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir