#پرسش_و_پاسخ
#کلاس_حفظ
#مربیان
#سن_بالا_و_ضعف_در_محفوظات
🍃
سلام و عرض ادب خدمت استاد بزرگوار وقت بخیر
غرض از مزاحمت ،شاگردی دارم حدود ۵۵ سال و بسیار فعال در زمینه های مختلف.
ایشون حدود ۱۴ جزء حفظ هستند ولی بیشتر اجزاء پر از اشکال.
اجزاء ۱ تا ۶ بد نیست، ولی بقیه ضعیف
هر طور که بهشون برنامه میدم کمی کیفیت بهتر میشه ولی باز هم رضایت بخش نیست...
ایشون بسیار دوست دارند با همین کیفیت راه ادامه بدن با سرعت بیشتر،من ایشون قانع کردم که با مشغله های که دارند روزی سه خط حفظ کنند...
با اینکه اجزاء ۶ به بعدشون ضعیفه حاضر به بازسازی به صورت منظم هم نیستند، هر چند وقت یکبار خودشون از یه جایی شروع به مرور می کنند.
خیلی هم منظم کلاس تشریف میارن
خودشون هر دفعه که میان کلاس از بی کیفیت بودن محفوظات ناراحتن و اظهار میکنن.
چطور به ایشون برنامه بدم؟؟؟
لطف می فرمایید راهنمایی کنید
الان روزی ۷ ص برنامه دادم
حفظ اولیه شون هم اشکال داره وده درس خوبی هم ندارند.
🍃
#پاسخ
سلام و ادب
با چنین شاگردی باید مدارا کنید.
حفظ آسان را باهاشون پیگیری کنید.
یعنی هر چی در توانش هست قبول کنید و تشویق کنید.
سن ایشون بالاست و توان ذهنیشون بیشتر نیست.
تشویق کنید و به هر کیفیتی میتونن قبول کنید و خوشحال باشید. و بهش نگید ضعیفه...
ان شاءالله موفق باشید.
🍃
https://eitaa.com/aqquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تربیت_قرآنی
تمرین نگفتن در تربیت فرزندان...
https://eitaa.com/aqquran
18.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠تجوید سطح یک
#تجوید_درس_دوازدهم|صفت استعلاء
ثانیه 0:23 👈🏻صفات حروف کمک میکنه حروف رو با فصاحت کافی ادا کنیم
ثانیه 0:31 👈🏻تفاوت مخارج حروف با صفات حروف
ثانیه 0:48 👈🏻إستعلاء یعنی طلب بلندی و عُلُوْ
ثانیه 0:55 👈🏻موقع تلفظ۷حرف «ص،ض،ط،ظ،غ،ق،خ»ریشهی زبان بسمت بالا میره
دقیقه 1:39 👈🏻صفت«اِطباق» که مخصوص ۴حرف«ص،ض،ط،ظ»
دقیقه 1:57 👈🏻معنای اطباق چیه؟
جوابش تو دقیقه 1:58 تا دقیقه 2:24
دقیقه 2:25 👈🏻بریم سراغ تمرین حروف استعلاء و اطباق اولیش«ص»
دقیقه 3:54 👈🏻بریمسراغ حرف«ض»
دقیقه 4:38 👈🏻حرف«ط»
دقیقه 5:12 👈🏻«حرف«ظ»
|•دقیقه 5:49 👈🏻بریم سراغ سه حرف باقیمونده«خ،غ،ق» که فقط صفت استعلاء دارن
دقیقه 6:00 👈🏻درشتی و تفخیم«خ، غ، ق»کمتره از۴حرف«ص،ض،ط،ظ»
دقیقه 6:10 👈🏻حرف«خ»
دقیقه 7:18 👈🏻حرف«غ»
دقیقه 7:56 👈🏻حرف«ق»
دقیقه 8:42 👈🏻حروف استعلاء همیشه درشت و پرحجم هستن ولی با درجات متفاوت
دقیقه 9:05 👈🏻بیشترین رتبهی تفخیم وقتی هست که بعد از حرف استعلاء،الف قرار بگیره
دقیقه 9:21 👈🏻 رتبهی بعدی وقتی هست که بعد از حرف استعلاء،فتحه قرار بگیره.
دقیقه 9:18 👈🏻رتبهی سوم وقتی هست که بعد از حرف استعلاء،ضمه داشته باشه.
دقیقه 9:24 👈🏻بعد از حرف استعلاء، ساکن داشته باشه
دقیقه 9:33 👈🏻آخرین رتبه وقتی که بعد از حرف استعلاء،«کسره» یا «ی» قرار گرفته باشه
#ببینید و #منتشر کنید 🙏🏻
#تجوید #آموزش #استاد #قرائت #نکات #قرآن #تلفظ #صحیح
https://eitaa.com/aqquran
هدایت شده از علی قاسمی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آموزش_الحان_قرآنی۱
✍🏻 مرحوم استاد #محمد_صدیق_منشاوی از جمله قاریان قدیمی، اصیل و میتوان گفت صاحب سبک مصر است؛
حزن ذاتی، بمی و پرحجمی، شفافیت، زنگ و رنگ زیبا، گرمی و گیرایی صدا و در یک کلمه، «طنین» صدای این استاد فقید مصری، وی را نه تنها از بسیاری از قاریان نسلهای قدیم و جدید مصر، بلکه از خاندان خود نیز که اکثرا قاری بوده و همگی به یک سبک و طریقه میخوانده، اما ویژگیهای صدای شیخ محمد را نداشتهاند، متمایز میکند
🎙 در فایل صوتی ارائهشده 👆🏻 میتوانید اجرای هشت نغمه (مقام/ دستگاه) در قرائت قرآن کریم را با صدای او بشنوید
به ترتیب اجرا در نغمههای 👇🏻
⚘️ #بیات
⚘️ #رست
⚘️ #حجاز
⚘️ #سه_گاه
⚘️ #نهاوند
⚘️ #عجم
⚘️ #صبا
⚘️ #کردی
⏳ به مدت ۱۰ دقیقه
https://eitaa.com/aqquran
https://eitaa.com/aqquran/1377
5.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 دلجویی رهبر انقلاب از صادق بیتسیاح
🔹انشاءالله که خود جناب امالبنین عوضتان بدهد.
https://eitaa.com/aqquran
#حفظ_موضوعی۲۱
معرفت و شناخت خداوند
#صفات_الهی
رابطهی #عدل_الهی_و_بلاها
ب) فلسفه بلاها(چرا انسان دچار بلا میشود؟)
۲. جزای عمل خود انسان
#آیه
وَمَآ أَصَابَكُم مِّن مُّصِيبَة فَبِمَا كَسَبَت أَيدِيكُم وَيَعفُواْ عَن كَثِير
#آیه ۳۰ شوری
#تفسیر
تفسیر را در پیام بعدی ببینید.
🍃🌼🍃
https://eitaa.com/aqquran
👆ادامه #حفظ_موضوعی۲۱
#تفسیر
از آنجا كه در آيات پیش از این سخن از رحمت خدا در ميان بود و اين سخن طبعا اين سؤال را برمىانگيزد كه اين مصائبى كه ما با آن دست به گريبانيم از كجا است؟ آيه مورد بحث ما به اين سؤال پاسخ مىگويد: "كه آنچه از مصائب و ناملايمات به شما رسد به خاطر اعمالى است كه خود انجام دادهايد" ( وَ مٰا أَصٰابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِمٰا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ ). . تازه اين تمام مجازات اعمال نارواى شما نيست چرا كه "بسيارى از كارهاى شما را مورد عفو قرار مىدهد" ( وَ يَعْفُوا عَنْ كَثِيرٍ ).
در اين آيه نكاتى است كه بايد به آن توجه داشت:
۱ - اين آيه به خوبى نشان مىدهد مصائبى كه دامنگير انسان مىشود يك نوع مجازات الهى و هشدار است (هر چند استثنائاتى دارد كه بعد به آن اشاره خواهد شد) و به اين ترتيب يكى از فلسفههاى حوادث دردناك و مشكلات زندگى روشن مىشود.
جالب اينكه در حديثى از امير مؤمنان على ع مىخوانيم: كه از پيامبر گرامى خدا ص نقل مىكند كه فرمود: خير آية فى كتاب اللّٰه هذه الاية! يا على! ما من خدش عود، و لا نكبة قدم الا بذنب، و ما عفى اللّٰه عنه فى الدنيا فهو اكرم من ان يعود فيه و ما عاقب عليه فى الدنيا فهو اعدل من ان يثنى على عبده: "اين آيه ( وَ مٰا أَصٰابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ ...) بهترين آيه در قرآن مجيد است، اى على! هر خراشى كه از چوبى بر تن انسان وارد مىشود، و هر لغزش قدمى، بر اثر گناهى است كه از او سر زده، و آنچه خداوند در دنيا عفو مىكند گرامىتر از آن است كه (در قيامت) در آن تجديد نظر فرمايد، و آنچه را كه در اين دنيا عقوبت فرموده عادلتر از آن است كه در آخرت بار ديگر كيفر دهد" !
و به اين ترتيب اينگونه مصائب علاوه بر اينكه بار انسان را سبك مىكند. او را نسبت به آينده كنترل خواهد نمود.
۲ - گرچه ظاهر آيه عام است و همه مصائب را در بر مىگيرد، ولى مطابق معمول در عمومات استثناهايى وجود دارد، مانند مصائب و مشكلاتى كه دامنگير انبيا و ائمه معصومين ع مىشد كه براى ترفيع مقام يا آزمايش آنها بود. و همچنين مصائبى كه گريبان غير معصومين را مىگيرد و جنبه آزمون دارد. و يا مصائبى كه بر اثر ندانم كاريها و عدم دقت و مشورت و سهلانگارى در امور حاصل مىشود كه اثر تكوينى اعمال خود انسان است. و به تعبير ديگر جمع ميان آيات مختلف قرآن و روايات ايجاب مىكند كه عموم اين آيه در مواردى تخصيص پيدا كند، و اين مطلب تازهاى نيست كه مايه گفتگوى بعضى از مفسران شده است. كوتاه سخن اينكه مصائب و گرفتاريهاى سخت، فلسفههاى مختلفى دارد، كه در بحثهاى توحيدى، و مباحث عدل الهى، به آن اشاره شده است. شكوفايى استعدادها تحت فشار مصائب، هشدار نسبت به آينده، آزمون الهى، بيدارى از غرور و غفلت، و كفاره گناه و... اما از آنجا كه بيشتر افراد آن جنبه كيفرى و كفارهاى دارد آيه فوق آن را به صورت عموم مطرح ساخته است. و لذا در حديثى مىخوانيم: هنگامى كه امام على بن الحسين ع وارد بر يزيد شد، يزيد نگاهى به او كرد و گفت: يا على! مٰا أَصٰابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِمٰا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ ! (اشاره به اينكه حوادث كربلا نتيجه اعمال خود شما بود). ولى امام على بن الحسين ع فورا در پاسخ فرمود: كلا! ما هذه فينا نزلت، انما نزل فينا" مٰا أَصٰابَ مِنْ مُصِيبَةٍ فِي اَلْأَرْضِ وَ لاٰ فِي أَنْفُسِكُمْ إِلاّٰ فِي كِتٰابٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَهٰا إِنَّ ذٰلِكَ عَلَى اَللّٰهِ يَسِيرٌ لِكَيْلاٰ تَأْسَوْا عَلىٰ مٰا فٰاتَكُمْ وَ لاٰ تَفْرَحُوا بِمٰا آتٰاكُمْ " فنحن الذين لا ناسى على ما فاتنا من امر الدنيا، و لا نفرح بما اوتينا . "چنين نيست، اين آيه در مورد ما نازل نشده، آنچه در باره ما نازل شده آيه ديگرى است كه مىگويد: هر مصيبتى در زمين يا در جسم و جان شما روى دهد پيش از آفرينش شما در كتاب (لوح محفوظ) بوده، و آگاهى بر اين امر بر خداوند آسان است، اين براى آن است كه شما به خاطر آنچه از دست مىدهيد غمگين نشويد، و به خاطر آنچه در دست داريد زياد خوشحال نباشيد (هدف از اين مصائب عدم دلبستگى شما به مواهب زودگذر دنيا است و يك نوع تربيت و آزمون براى شما است). سپس امام افزود:" ما كسانى هستيم كه هرگز به خاطر آنچه از دست دادهايم غمگين نخواهيم شد، و به خاطر آنچه در دست داريم خوشحال نيستيم (همه را زودگذر مىدانيم و چشم به لطف و عنايت خدا بستهايم).
https://eitaa.com/aqquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم