💢جهان در سیطره هوش مصنوعی؛ دانشگاههای ایران کجا ایستادهاند؟
🔹موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) گزارش میدهد؛ انتشار ۲۲۰ هزار مقاله علمی و ۴۲ هزار مقاله کنفرانسی در موضوع هوش مصنوعی طی سال ۲۰۲۲ سیطره این حوزه را در جهان دانش نشان میدهد.
بر اساس رتبهبندی اجورنک دانشگاههای پیشرو در کشورمان در زمینه پژوهش های مرتبط با هوش مصنوعی عبارتند از:
1- دانشگاه تهران (۵۶ آسیا و ۲۰۱ جهان)
2- دانشگاه صنعتی امیرکبیر( ۷۰ آسیا و ۲۶۶ جهان)
3-دانشگاه علم و صنعت (۸۳ آسیا و ۳۱۸ جهان)
🇮🇷@arabsalehi_ir
🔻 راجع به مرحوم شیخ انصاری (رضوان الله تعالی علیه) نقل میکنند مرحوم شیخ در ایام جوانی و ایامی که در ایران بود خدمت یکی از علما به نام کاشف دزفولی رفت، حدود ظهر بود، در زد و خادم آمد، مرحوم شیخ گفت: به آقا بگویید که من آمدم از ایشان برنامهای بگیرم، کمکی بگیرم، دستوری بگیرم؛ میخواهم به نجف بروم، یک برنامهی معنوی که برای رسیدن به مقصد و رشد به من کمک کند.
🔸 خادم فراموش میکند که مطلب را منتقل کند، بعد از یک ساعت منتقل میشود و خود مرحوم کاشف جلوی در میآید و میبیند که طلبهی جوانی (مرحوم شیخ انصاری) ایستاده است؛ اولین دعایی که برای او میکند میگوید: همینطور که زیر این آفتاب یک ساعت در هوای گرمِ دزفول ایستادی و تحمل کردی، امید من این است که خدای متعال تو را مانند آفتاب چهره کند.
🔹 عرض میکند که آقا من آمدهام یک دستوری از شما بگیرم، برای تحصیل و ادامهی تحصیل عازم نجف هستم، میفرماید همین که برای تحصیل عازم نجف هستی خود این عبادت است، همین را درست پیگیری کن، إلّا اینکه به نجف رفتی یک سید علی شوشتری است که او هم از ما است، خدمت ایشان برس. ایشان فی الجمله آشنا بود که کجا برود.
@arabsalehi_ir
⚡️ طلب حاجات دنیوی از اهل بیت علیهمالسلام
🔻مرحوم آیةالله حاج آقا نصرالله شاه آبادی
🔹مرحوم والد میفرمودند: حاجات دنیوی را از «اولیاء جزء» طلب كنید اولی است از اینکه این امور را از «ولیّ مطلق» بخواهید. مرحوم امام در كتاب تعلیقه بر شرح فصوص و مصباح الانس، نقل میكنند:
🔸قال شيخنا العارف الكامل (دام ظلّه العالى) إنّ التّمسّك و التّوكّل بالأولياء الجزء في الحاجات و خصوصاً الحاجات الدّنيويّة اولى من الوليّ المطلق. (تعليقات على شرح «فصوص الحكم» و «مصباح الأنس»، ص۱۳۴)
🔹مراد از «ولیّ مطلق» اهل بیت علیهمالسلام هستند و مراد از «اولیاء جزء» افرادی مثل امامزادگان واجب التعظیم و عالمان دین هستند كه مقام معصومین را ندارند اما در بالاترین درجات كمال هستند. علت هم آن است كه «ولیّ مطلق» مُطّلع بر جمیع مصالح و مفاسد است و لذا امری را كه خلاف مصلحت باشد، برآورده نمیكند. اما اگر همین امر را از «اولیاء جزء» بخواهیم، آنها از ولیّ مطلق حاجت ما را طلب میكنند و واسطه میشوند و به جهت آبرویی كه این اولیاءاللــه نزد اهل بیت علیهمالسلام دارند، همین تقاضای آنان از اهل بیت ممكن است در اصل حكمت و مصلحت دخیل باشد.
📚 حدیث نصر ، ص ۱۹۴ _ ۱۹۴.
@arabsalehi_ir
وبسایت نسخ خطی دانشگاه استانبول
کتابخانه دانشگاه استانبول که یکی از غنیترین مجموعه نسخ خطی ایرانی-اسلامی-ترکی را در خود جای داده در اقدامی تحسینبرانگیز امکان دانلود نسخ خطی موجود در این مجموعه را فراهم کرده است.
از طریق نشانی زیر میتوان نسخ خطی این کتابخانه را بدون نیاز به ثبتنام، بدون محدودیت و بهصورت رایگان دانلود کرد.
http://katalog.istanbul.edu.tr/client/tr_TR/default_tr/search/results?lm=YAZMA&isd=true
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
@arabsalehi_ir
انتشار 5000 عنوان کتاب صوتی رایگان با فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی
محققان در پروژهای تحت عنوان گوتنبرگ دسترسی رایگان به نسخه صوتی هزاران کتاب در ادبیات کلاسیک و موضوعات عمومی دیگر را که ظاهراً دیگر کپیرایتی ندارند، فراهم میکنند. محققان مایکروسافت و MIT برای سرعتبخشیدن به پروژه گوتنبرگ، کتابها را اسکن کرده و سپس با نرمافزار تبدیل متن به گفتار، آنها را در دسترس کاربران قرار دادهاند.
https://www.technology.org/2023/09/20/project-gutenberg-generates-5000-free-audiobooks-using-ai-text-to-speech-technology/
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
@arabsalehi_ir
🔰مقاله علمی پژوهشی: معیار ثبوتی صدق قضایا در رئالیسم انتقادی با تاکید بر دیدگاه آندرو سایر
✍#محمد_عرب_صالحی 1
و فاطمه سلیمانی پور 2
1 استاد تمام گروه منطق فهم دین، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، تهران، ایران
2 دانشجوی دکتری گروه فلسفه علوم اجتماعی، دانشکده فرهنگ، علوم اجتماعی و رفتاری، دانشگاه باقرالعلوم علیهالسلام، قم، ایران
🔺چكيده
💠چگونگي ادراكات ذهني و بازنمود عالم واقع در ذهن، پرسشي معرفتشناختي است كه ذهن انديشمندان زيادي
را به خود مشغول داشته است. بر محور پاسخ به اين پرسش ، دو جريان عمده شكل گرفت كه يكي بر تناظر جزء به جزء ذهن و عين همچون بازتاب تصوير بر آينه اصرار دارد و جريان دوم، معرفت بشري را سراسر برساخته ذهن
ميداند كه راهي به عالم عين ندارد. در اين ميان برخي، ادراكات ذهني را محصول تعامل و تفاعل ذهن و واقعيت خارجي ميدانند. رئاليسم انتقادي اگرچه جهان خارج را مستقل از ذهن فاعل شناسا مفروض ميگيرد، اما ادراك جهان خارج را مساوي با جهان بيروني نميداند. بر اين اساس واكاوي نقادانه معرفت خود از جهان
را لازمه دستيابي به معرفتي معتبر میداند. اين مقاله در صدد پاسخ به اين پرسش است كه موضع رئاليسم
انتقادي درباره ماهيت صدق يا معرفت معتبر چيست تا از خلال پاسخ به اين پرسش، خلأهاي محتمل در اين
مكتب تبيين گردد. در نهايت ضمن پذيرش برخي دعاوي رئاليسم انتقادي با استفاده از روش توصيفي و تحليلي،
نشان ميدهد توافق بينالاذهاني و كفايت عملي به عنوان جايگزين مسئله صدق خالي از اشكال نيست.
🔺واژگان كليدي : معيار صدق، مطابقت، عين، ذهن ، رئاليسم انتقادي، كفايت عملي، توافق بينالاذهاني.
لینک دریافت فایل مقاله👇
https://zehn.iict.ac.ir/article_712989.html
🔰🔰🔰🔰🔰
@arabsalehi_ir
📌توییت ایلان ماسک درباره ابرتورم پیشروی اقتصاد آمریکا
و جنگ
ایلان ماسک :
شما اینجا قرار دارید.
او یک روند تاریخی را به نمایش گذاشته از ایجاد دلار، کاهش نیافتن ارزش آن (هر چند فقط در طول سه سال گذشته دلار ۲۵٪ از ارزش خود را از دست داده) و سپس ابرتورم و بیارزش شدن دلار که از نظر او در یک قدمی آن قرار داریم، در پی آن نیز جنگ رخ خواهد داد که آن را با یک گلوله نشان داده شده است
@arabsalehi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺️ سفری به شگفتیهای درون بدن انسان!
@arabsalehi_ir
9.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نوع نگاه علامه مصباح ره به رهبر معظم انقلاب
@arabsalehi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهادتت مبارک
خون شهید بیثمر نمیماند
@arabsalehi_ir